УКРАЇНА
Господарський суд
Житомирської області
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
* 10002, м. Житомир, майдан П утятинський, 3/65, '481-620
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Від "04" березня 2010 р. Справа № 8/231-НМ
Господарський суд Житом ирської області у складі:
Головуючого судді
судді Дав идюка В.К.
судді
за участю представників ст орін
від позивача ОСОБА_1 - дов. від 03.04.09р.
ОСОБА_2 - пр иватний підприємець
від 1-го відповідача не з 'явився
від 2-го відповідача: не з'яви вся
від третьої особи: Заруць ка І.В. - дов. №03/04 від 11.01.10р.
Розглянув справу за позово м Приватного підприємця ОС ОБА_2 (м. Житомир)
до 1. Житомирської мі ської ради (м. Житомир)
2. Житомирського агр отехнічного коледжу (м. Житом ир)
за участю третьої особи без самостійних вимог на предме т спору на стороні відповіда чів: Регіонального відділенн я Фонду державного майна Укр аїни по Житомирській області (м. Житомир)
про усунення перешкод в користуванні майном
Спір розглядається в біль ш тривалий термін, ніж передб ачено ч.1ст. 69 ГПК України за пог одженням сторін у відповідно сті до ч.4 ст. 69 ГПК України.
Ухвалою суду від 24.07.09р. прова дження у справі було зупинен о, а згідно ухвали від 21.12.09р. пон овлено на підставі ст. 79 ГПК Ук раїни.
Позивач звернувся до госпо дарського суду Житомирської області з позовом до відпові дачів про скасування рішення Житомирської міської ра ди №170 від 25.02.03р. в частині наданн я Житомирському агротех нічному коледжу в постійне к ористування земельної ділян ки розміром 29,0623 га, про вилучен ня частини земельної ділянки по вул. Щорса, 96 у м. Житомирі з п остійного користування 2-го в ідповідача та про надання по зивачеві у користування земе льної ділянки, необхідної дл я використання та обслуговув ання нерухомого майна.
09.06.09р. позивач надав суду заяв у про уточнення позовних вим ог, відповідно до якої просит ь суд усунути перешкоди в кор истуванні нерухомим майном, що належить позивачу на прав і приватної власності шляхом вилучення частини земельної ділянки по вул. Щорса, 96 у м. Жит омирі з постійного користува ння 2-го відповідача - Житоми рського агротехнічного ко леджу (а.с. 77-79).
Ухвалою суду від 11.06.09р. до уча сті у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самості йних вимог на предмет спору н а стороні відповідачів залуч ено Регіональне відділення Ф онду державного майна Украї ни по Житомирській області (а .с.91).
Позивач та його представни к в судовому засіданні позов ні вимоги підтримали в повно му обсязі з підстав, зазначен их в заяві про уточнення позо вних вимог.
Представники відповідачів в засідання суду не з'явились , про причини неявки суд не пов ідомили, хоча про час та місце розгляду справи були повідо млені вчасно та належним чин ом.
Представник третьої особи в судовому засіданні проти п озову заперечував.
Справа розглядається за на явними в ній матеріалами у ві дповідності до ст. 75 ГПК Украї ни.
Дослідивши матеріали спра ви, заслухавши пояснення пре дставників сторін, господарс ький суд
ВСТАНОВИВ:
25.02.03р. Житомирська міс ька рада рішенням 10 сесії 24 скл икання "Про вилучення, припин ення і надання права користу вання земельними ділянками, надання дозволу на складання проектів відведення юридичн им та фізичним особам міста" № 170 вирішила надати земельну ді лянку площею 29,0623 га по вул. Щорс а, 96 в постійне користування Житомирському агротехніч ному коледжу для потреб осві ти (а.с.68).
На підставі зазначеного ви ще рішення 2-му відповідачеві - Житомирському агротехн ічному коледжу видано Держав ний акт на право постійного к ористування зазначеною земе льною ділянкою по вул. Щорса, 9 6 в м. Житомирі (а.с.8-10).
Разом з тим, рішенням Король овського районного суду м. Жи томира від 01.08.07р. у справі №2-2086 за позивачем - ОСОБА_2 визнан о право власності на комплек с виробничих будівель, що зна ходяться за адресою: м. Житоми р, вул. Щорса, 96, а саме: стаціона рний склад, будівлю розчинно го вузла, будівлю електрощит ової та 2 стаціонарних резерв уари (а.с.11-13).
Право власності позивача н а зазначені будівлі підтверд жується витягом про реєстрац ію права власності на нерухо ме майно (а.с.15) та інвентарною справою №15936 (а.с. 16-32).
Як вбачається з висновку ек спертизи №64 по даній справі (а .с.49-54), вказане нерухоме майно п озивача розташовано на земел ьній ділянці площею 0,9552 га і вх одить в межі території площе ю 29,0623 га по вул. Щорса, 96, яка вище вказаним рішенням Житомир ської міської ради від 25.02.03р. передана в постійне користу вання Житомирському агр отехнічному коледжу.
Позивач, посилаючись на ст. 120 Земельного кодексу України , згідно заяви про уточнення п озовних вимог просить суд ус унути перешкоди в користуван ні належним йому на праві вла сності нерухомим майном шлях ом вилучення частини земельн ої ділянки по вул. Щорса, 96 у м. Ж итомирі розміром 0,9552 га з пості йного користування Житоми рського агротехнічного ко леджу.
Проте, суд приходить до висн овку про відмову в задоволен ні позову, враховуючи наступ не:
Відповідно до ст. 13 Конститу ції України, земля, її надра, а тмосферне повітря, водні та і нші природні ресурси, які зна ходяться в межах території У країни, природні ресурси її к онтинентального шельфу, викл ючної (морської) економічної зони є об'єктами права власно сті Українського народу. Від імені Українського народу п рава власника здійснюють орг ани державної влади та орган и місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конст итуцією.
Згідно ст. 12 Земельного коде ксу України, до повноважень с ільських, селищних, міських р ад у галузі земельних віднос ин на території сіл, селищ, міс т належить, зокрема, розпоряд ження землями територіальни х громад; надання земельних д ілянок у користування із зем ель комунальної власності ві дповідно до цього Кодексу.
Ст. 60 Закону України "Про місц еве самоврядування" передбач ено, що територіальним грома дам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комун альної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місце вих бюджетів, інші кошти, земл ю, природні ресурси, підприєм ства, установи та організаці ї, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприє мств, житловий фонд, нежитлов і приміщення, заклади культу ри, освіти, спорту, охорони здо ров'я, науки, соціального обсл уговування та інше майно і ма йнові права, рухомі та нерухо мі об'єкти, визначені відпові дно до закону як об'єкти права комунальної власності, а так ож кошти, отримані від їх відч уження.
Органи місцевого самовряд ування від імені та в інтерес ах територіальних громад від повідно до закону здійснюють правомочності щодо володін ня, користування та розпоряд ження об'єктами права комуна льної власності, в тому числі виконують усі майнові опера ції, можуть передавати об'єкт и права комунальної власност і у постійне або тимчасове ко ристування юридичним та фізи чним особам, здавати їх в орен ду, продавати і купувати, вико ристовувати як заставу, вирі шувати питання їхнього відчу ження, визначати в угодах та д оговорах умови використання та фінансування об'єктів, що п риватизуються та передаютьс я у користування і оренду (ч.5 с т. 60 вищезазначеного Закону).
Відповідно до ч. 1 ст. 122 Земель ного кодексу України, сільсь кі, селищні, міські ради перед ають земельні ділянки у влас ність або у користування із з емель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Надання земельних ділянок державної або комунальної в ласності у користування здій снюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самовряду вання (ст. 123 ЗК України).
Таким чином, 2-му відповідач еві - Житомирському агрот ехнічному коледжу рішенням Житомирської міської рад и №170 від 25.02.03р. надано в постійне користування земельну ділян ку площею 29,0623 га по вул. Щорса, 96 в м. Житомирі для потреб освіти .
Як суд зазначав вище, на вищ евказаній земельній ділянці знаходиться комплекс виробн ичих будівель, що належить по зивачеві на праві приватної власності.
Стаття 120 Земельного кодекс у України передбачає, що у раз і набуття права власності на жилий будинок, будівлю або сп оруду, що перебувають у власн ості, користуванні іншої осо би, припиняється право власн ості, право користування зем ельною ділянкою, на якій розт ашовані ці об'єкти. До особи, я ка набула право власності на жилий будинок, будівлю або сп оруду, розміщені на земельні й ділянці, що перебуває у влас ності іншої особи, переходит ь право власності на земельн у ділянку або її частину, на як ій вони розміщені, без зміни ї ї цільового призначення.
Разом з тим, відповідно до ч .5 ст. 116 ЗК України, надання у кор истування земельної ділянки , що перебуває у власності або у користуванні, провадиться лише після вилучення (викупу ) її в порядку, передбаченому ц им Кодексом.
Статтею 149 Земельного кодек су України передбачено поряд ок вилучення земельних ділян ок, зокрема, земельні ділянки , надані у постійне користува ння із земель державної та ко мунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням орг анів державної влади та орга нів місцевого самоврядуванн я.
Вилучення земельних ділян ок провадиться за згодою зем лекористувачів на підставі р ішень Кабінету Міністрів Укр аїни, Ради міністрів Автоном ної Республіки Крим, місцеви х державних адміністрацій, с ільських, селищних, міських р ад відповідно до їх повноваж ень (ч.2 ст. 149 ЗУ України).
У разі незгоди землекорист увача з вилученням земельної ділянки питання вирішується в судовому порядку (ч.10 ст. 149 Зем ельного кодексу України).
Як вбачається з матеріалів справи, а саме з листа №368 від 08.1 0.07р., землекористувач спірною земельною ділянкою - Житом ирський агротехнічний кол едж відмовив позивачеві в на данні згоди на вилучення зем ельної ділянки за адресою: м. Ж итомир, вул. Щорса, 96 (а.с. 14).
Позивач неодноразово звер тався до Житомирської мі ської ради з заявами про нада ння йому в користування земе льної ділянки, на якій розташ овано його майно.
Слід зазначити, що станом на день розгляду справи в суді 1- ий відповідач - Житомирська міська рада не прийняла жод ного рішення з приводу зазна чених вище звернень позивача .
Згідно з ч.9 ст. 123 Земельного к одексу України (в редакції на момент виникнення спору), від мову органів місцевого самов рядування або органів викона вчої влади у наданні земельн ої ділянки в користування аб о залишення клопотання без р озгляду в установлений строк може бути оскаржено в судово му порядку.
Така ж правова позиція Вищо го господарського суду Украї ни, викладена в узагальненні судової практики розгляду г осподарськими судами справ у спорах, пов'язаних із земельн ими правовідносинами.
Отже, з врахуванням вимог за значених вище норм Земельног о кодексу України суд приход ить до висновку, що позивачем неправильно визначено спосі б захисту свого порушеного п рава в судовому порядку.
Крім того, слід зазначити, щ о позивачем не надано жодних доказів, які підтверджували б наявність перешкод позив ачеві в користуванні належни м йому майном, що знаходиться на спірній земельній ділянц і. Зокрема, позивач не надав суду докази, які свідчили б , що відповідач Житомирськ ий агротехнічний коледж с воїми діями чинить перешко ди позивачу у використанні за призначенням майна, яке знаходиться на спірній зе мельній ділянці.
Суд також звертає увагу н а те, що Статтею 149 Земельного кодексу України передбачено порядок вилучення земельних ділянок, зокрема, земельні ді лянки, надані у постійне кори стування із земель державної та комунальної власності, мо жуть вилучатися для суспільн их та інших потреб за рішення м органів державної влади та органів місцевого самовряду вання.
Як встановлено судом, спі рна земельна ділянка не ви лучалась за рішенням орган ів державної влади та орга нів місцевого самоврядуван ня. При цьому, вказані рішен ня не можуть замінятися рі шеннями судів, зокрема ріш еннями господарського суду .
ПЛЕНУМ ВЕРХОВНОГО СУДУ УКР АЇНИ у п.8 постанови від 16.04.2004 N 7 "Про практику з астосування судами земельно го законодавства при розгля ді цивільних справ " вказав, щ о вирішуючи спори про припи нення права власності на зем ельну ділянку чи права кори стування нею, суди повинні вр аховувати, що орган виконав чої влади або орган місцево го самоврядування має прав о прийняти рішення про це лиш е в порядку, з підстав і за умо в, передбачених статтями 140-14 9 ЗК ( 2768-14 ). У випадках, визнач ених цими нормами, припиненн я права власності на землю ч и права землекористування п ровадиться за позовом відпов ідного органу виконавчої вл ади чи органу місцевого сам оврядування в судовому пор ядку, недодержання якого є пі дставою для визнання рішення цього органу та виданих держ авних актів недійсними.
Верховний Суд України вк азаною постановою зазна чив, що припинення права вла сності на землю чи права зем лекористування провадиться за позовом відповідного орг ану виконавчої влади чи орга ну місцевого самоврядуванн я. Однак в даній справі з по зовом до суду звернувся п риватний підприємець.
Відповідно до ст. 33 ГПК Украї ни, кожна сторона повинна дов ести ті обставини, на які вона посилається як на підставу с воїх вимог та заперечень.
Позивач не довів тих, обста вин, на які посилався в позовн ій заяві.
Враховуючи викладене, суд п риходить до висновку про від мову в задоволенні позову.
Судові витрати по сплаті де ржавного мита та за інформац ійно-технічне забезпечення с удового процесу покладаютьс я на позивача.
Керуючись ст.ст. 33, 34, 43, 44, 49, 75, 82-85 ГП К України, господарський суд
ВИРІШИВ:
1. В задоволенні позову ві дмовити.
Рішення господарського с уду набирає законної сили пі сля закінчення десятиденног о терміну з дня його підписан ня та оформлення у відповідн ості до ст. 84 ГПК України.
Суддя Давидюк В.К.
Дата підписання: "____"
Віддрукувати:
1 - в справу
2 - позивачеві
3,4 - відповідачам
5 - третій особі
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 04.03.2010 |
Оприлюднено | 02.08.2010 |
Номер документу | 8673170 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Давидюк В.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні