ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ 23 вересня 2019 року Справа № 0440/5430/18 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіТурлакової Н.В. за участі секретаря судового засіданняЗелецького Р.Р. за участі: представників позивачапредставника відповідача Шила П.В., Прокопенка А.В., Артемової С.М. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за адміністративним позовом Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Успіх Гетьманська 40 до Управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Виконавчий комітет Новомосковської міської ради про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Успіх Гетьманська 40 звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська, третя особа без самостійних вимог на предмет спору: Виконавчий комітет Новомосковської міської ради у якому просить:
- визнати протиправними дії Управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська (ЄДРПОУ 03192394, 51200, Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Горького, буд.2-А) щодо відмови Об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку Успіх Гетьманська 40 (ЄДРПОУ 40653661, 51200, Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Гетьманська, буд. 40) у відшкодуванні пільг та субсидій на оплату послуг з утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території за адресою: 51200, Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Гетьманська, буд. 40 за період з 01 жовтня 2016 року по 15 червня 2018 року;
- зобов'язати Управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська (ЄДРПОУ 03192394, 51200, Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Горького, буд.2-А) відшкодувати Об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку Успіх Гетьманська 40 (ЄДРПОУ 40653661, 51200, Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Гетьманська, буд. 40) пільги та субсидії на оплату послуг з утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території за адресою: 51200, Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Гетьманська, буд. 40 за період з 01 жовтня 2016 року по 15 червня 2018 року у розмірі 47 581 грн. 11 коп.
В обґрунтування адміністративного позову позивач зазначає, що дії відповідача стосовно відмови Об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку Успіх Гетьманська 40 у відшкодуванні пільг та субсидій на оплату послуг з утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території за адресою: 51200, Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Гетьманська, буд. 40 за період з 01 жовтня 2016 року по 15 червня 2018 року є протиправними, такими що не гуртуються на нормах чинного законодавства та порушують права та інтереси позивача. Згідно з п.1.1 укладеного між позивачем та відповідачем Договору на фінансування пільг та субсидій населенню № 47 від 10 січня 2017 року предметом якого є відносини сторін щодо фінансування пільг та субсидій, пов'язаних з відшкодуванням витрат на утримання будинку та прибудинкової території. Відповідно до п. 3.2.2. цього Договору № 47 від 10 січня 2017 року відповідач зобов'язується щомісяця перераховувати кошти для компенсації витрат позивача у зв'язку з наданням пільг громадянам, що мають право на пільги згідно чинним законодавством, при умові надходження субвенції з Державного бюджету до Місцевого бюджету. Таким чином, відповідно до Договору № 47 від 10 січня 2017 року, додаткової угоди № 4 від 26 грудня 2017 року до Договору № 47 від 10 січня 2017 року, акту звіряння розрахунків від 26 грудня 2017 року та акту звіряння розрахунків від 09 січня 2018 року, заборгованість відповідача перед позивачем по відшкодуванню сум пільг та субсидій, пов'язаних з відшкодуванням витрат на утримання будинку та прибудинкової території по нашому будинку, що знаходиться за адресою 51200, Дніпропетровська обл., м. Новомосковськ, вул. Гетьманська, буд. 40 за період з 01.10.2016р. по 01.01.2018р. складає: субсидії: 19695 грн. 39 коп., пільги: 3043 грн. 73 коп. Крім того, відповідно до акту звіряння розрахунків від 18 квітня 2018 року, акту звіряння розрахунків від 20 квітня 2018 року, акту звіряння розрахунків від 27 червня 2018 року (субсидії) та акту звіряння розрахунків від 27 червня 2018 року (пільги) заборгованість відповідача перед позивачем по відшкодуванню сум пільг та субсидій, пов'язаних з відшкодуванням витрат на утримання будинку та прибудинкової території по нашому будинку, що знаходиться за адресою 51200, Дніпропетровська обл., м. Новомосковськ, вул. Гетьманська, буд. 40 за період з 01.01.2018р. по 15.06.2018р. складає: пільги: 20686 грн. 10 коп.; субсидії: 4155 грн. 89 коп. Таким чином, загальна заборгованість відповідача перед позивачем по відшкодуванню пільг та субсидій, пов'язаних з відшкодуванням витрат на утримання будинку та прибудинкової території по будинку, що знаходиться за адресою 51200, Дніпропетровська обл., м. Новомосковськ, вул. Гетьманська, буд. 40 за період з 01.10.2016р. по .06.2018р. складає: пільги: 40381 грн. 49 коп.; субсидії: 7199 грн. 62 коп., тобто загальна сума заборгованості становить 47581 грн. 11 коп.
Від Управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що повідомленням від 13.12.2017 № 04-04-15/10343 Східного офісу Держаудитслужби було проінформовано про проведення ревізії використання коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот в Управлінні праці та соціального захисту населення м. Новомосковська за період з 01.01.2014 по завершений місяць 2017 року. Під час ревізії проведена зустрічна звірка з ОСББ Успіх Гетьманська 40 з питання документального підтвердження виду, обсягу і якості операції та розрахунків, з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку Управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська за період з 01.01.2014 по 31.12.2017, якою встановлено завищення розміру тарифу на послуги з утримання будинку та прибудинкових територій, який надавався протягом 2016-2017 років до органу соціального захисту населення для відшкодування пільг та житлових субсидій. З посиланням на Положення порядку проведення перерахунку розміру плати за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у разі перерви в їх наданні, ненадання або надання не в повному обсязі, затвердженого постановою КМУ від 11.12.2013 №970, згідно з п.1 якого, його дія поширюється на суб'єктів господарювання всіх форм власності, предметом діяльності яких є надання послуг (Виконавці), і фізичних та юридичних осіб, яким надаються послуги (Споживачі), вказує, що в ході зустрічної звірки з ОСББ Успіх Гетьманська 40 також встановлено, що перерахунок тарифу виходячи з понесених у звітному періоді витрат на надання послуг з утримання дев'ятиповерхового будинку за адресою: вул. Гетьманська, буд.40 та прибудинкової території за 2016, 2017 роки не проводився. Таким чином, голові правління ОСББ Успіх Гетьманська 40 Шило П.В. листом від 31.01.2018 № 04-04-15/779 головним державним аудитором Східного офісу Держаудитслужби Легостаєвою О.В. було направлено запит щодо проведення перерахунку надміру отриманих пільг. Проте, листом від 08.02.2018 № 20180208/1 Об'єднанням відмовлено у проведенні перерахунку надміру отриманих пільг з посиланням на те, що ОСББ Успіх Гетьманська 40 не є виробником та/або виконавцем житлово-комунальних послуг і не формує ціни чи тарифи на послуги. Відповідач звернув увагу, що відповідно до п.1.2 Рішення виконавчого комітету Новомоковської міської ради від 31.10.2007 № 928 об'єднання співвласників багатоповерхових будинків визначено виконавцями житлово-комунальних послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій. А пунктом 13 Порядку №970 передбачено, що виконавець здійснює коригування сум нарахованих пільг з урахуванням проведеного перерахунку щодо кожного споживача і подає структурним підрозділам з питань соціального захисту населення місцевих держадміністрацій або виконавчих комітетів відповідних рад інформацію за результатами такого коригування, а також інформацію про суму та період перерахунку щодо кожного споживача- отримувача субсидії для перерахунку розмірів наданих субсидій. Враховуючи наведене, у ході проведення зустрічної звірки Управлінням по ОСББ Успіх Гетьманська 40 проведено перерахунок субсидії та пільг за жовтень-грудень 2016 та 2017 роки за фактичними тарифами послуг з утримання будинку та прибудинкової території. Сума надміру отриманих субсидій складає - 40 381,49 грн. та пільг - 7 199,62 грн. В подальшому, на виконання листа № 04-04-15/2956 від 13.04.2018р. Східного офісу Держаудитслужби, Управлінням праці та соціального захисту населення М. Новомосковська по ОСББ Успіх Гетьманська 40 для усунення матеріальної шкоди (збитків) державному бюджету зменшено суму житлових субсидій на загальну суму 40 381,49 грн, яку знято з бухгалтерського обліку, в рахунок кредиторської заборгованості минулих років на суму 19 659,39 грн. та 20 686,10 грн. за період з 01.01.2018р по 31.03.2018р., а також зменшено суму нарахованих пільг на загальну суму 7 199,62 грн, яку знято з бухгалтерського обліку, в рахунок кредиторської заборгованості минулих років на суму 3 043,73 грн та 4 155,89 грн за період з 01.01.2018р. по 31.03.2018 р. Отже, Управління праці та соціального захисту населення м.Новомосковська жодним чином не порушив умов договорів, та діє лише на підставі, в межах своїх повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та Законами України і саме з метою недопущення нецільового використання бюджетних коштів, вважає вимоги позивача безпідставними та необґрунтованими.
Представником позивача подано відповідь на відзив, в якому позовні вимоги підтримав, просив відхилити доводи відповідача, зазначені у відзиві та задовольнити позовну заяву в повному обсязі.
Представником відповідача подано заперечення на відповідь на відзив, в яких підтримав позицію, викладену у відзиві на позов та просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
Третя особа правом на подання до суду пояснень щодо позову або відзиву не скористалася.
У судовому засіданні представники позивача підтримали позовні вимоги у повному обсязі, просили позов задовольнити.
Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував та просив відмовити у задоволенні позову.
Представник третьої особи у судове засідання не з'явився, про причини неявки суд не повідомив.
Заслухавши представників позивача та представника відповідача, дослідивши чинне законодавство та матеріали справи, суд доходить наступних висновків.
Судом встановлено, що 26 червня 2016 року на установчих зборах співвласників багатоквартирного будинку, що знаходиться за адресою: 51200, Дніпропетровська обл., м. Новомосковськ, вул. Гетьманська, буд. 40, було прийнято рішення про створення Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, затверджено назву - Успіх Гетьманська 40 та статут об'єднання.
Відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних-осіб підприємців та громадських формувань від 14 липня 2016 року Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Успіх Гетьманська 40" було зареєстроване 12 липня 2016 року в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних-осіб підприємців та громадських формувань як юридична особа за № 12291020000003585.
Рішенням Новомосковської ОДПІ ГУ ДФС у Дніпропетровській області №1604084600183 від 29 грудня 2016 року, на підставі підпункту 133.4.5 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу, позивачу було присвоєно ознаки неприбутковості.
Між Управлінням праці та соціального захисту населення м. Новомосковська в особі начальника Горбач Г.М., який діяв на підставі Положення про управління (Платник) та Об'єднанням співвласників багатоквартирного будинку Успіх Гетьманська 40 в особі голови правління Шило Павла Вікторовича (Підприємство), керуючись Законами України Про житлово-комунальні послуги , Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку , Про державний бюджет України та рішенням Новомосковського виконкому № 928 від 31.10.2007 Про визначення виконавців житлово-комунальних послуг , укладено Договір на фінансування пільг та субсидій населенню від 10 січня 2017 року № 47.
Згідно з п.1.1 даного Договору № 47 від 10 січня 2017 року предметом цього Договору є відносини сторін щодо фінансування пільг та субсидій, пов'язаних з відшкодуванням витрат на утримання будинку та прибудинкової території.
Відповідно до п.3.2.2 цього Договору № 47 від 10 січня 2017 року Платник зобов'язується щомісяця перераховувати кошти для компенсації витрат Підприємства у зв'язку з наданням пільг громадянам, що мають право на пільги згідно чинним законодавством, при умові надходження субвенції з Державного бюджету до Місцевого бюджету.
Повідомленням від 13.12.2017 № 04-04-15/10343 Східного офісу Держаудитслужби, відповідно до вимог статті 11 Закону України Про основні засади здійснення державного фінансового контролю від 26.01.1993 № 2939-ХІІ, зі змінами та доповненнями , та п. 4 Положення про державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 №43, зі змінами і доповненнями, було проінформовано відповідача про проведення ревізії використання коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот в Управлінні праці та соціального захисту населення м. Новомосковська за період з 01.01.2014 по завершений місяць 2017 року, відповідно до п.2.6 Плану проведення заходів державного фінансового контролю Держаудитслужби на IV квартал 2017 року.
Голові правління ОСББ Успіх Гетьманська 40 Шило П.В. листом від 31.01.2018 року № 04-04-15/779 головним державним аудитором Східного офісу Держаудитслужби Легостаєвою О.В. було направлено запит щодо проведення перерахунку надміру отриманих пільг.
У ході зустрічної звірки з ОСББ Успіх Гетьманська 40 , за результатами якої складено акт від 29.03.2018 року № 04.04-24/4, встановлено, що перерахунок тарифу виходячи з понесених у звітному періоді витрат на надання послуг з утримання дев'ятиповерхового будинку за адресою: вул. Гетьманська, буд.40 та прибудинкової території за 2016, 2017 роки не проводився.
Листом від 08.02.2018 року № 20180208/1 позивачем відмовлено у проведенні перерахунку надміру отриманих пільг з посиланням на те, що ОСББ Успіх Гетьманська 40 не є виробником та/або виконавцем житлово-комунальних послуг і не формує ціни чи тарифи на послуги.
Крім того, вищезазначеним актом ревізії використання коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот в Управлінні праці та соціального захисту населення м. Новомосковська за період з 01.01.2014 по завершений місяць 2017 року Східного офісу Держаудитслужби від 29.03.2018 року № 04.04-24/4 встановлено, що у ході проведення зустрічної звірки по ОСББ Успіх Гетьманська 40 проведено перерахунок субсидії та пільг за жовтень-грудень 2016 та 2017 роки за фактичними тарифами по послугах з утримання будинку та прибудинкової території. Сума надміру отриманих субсидій та пільг складає 47581,11 грн, у т.ч. по субсидіях - 40381,49 грн, пільгах - 7199,62 грн, а саме:
за КФК 090405/КПКВКМБ 1513016 - на суму 40381,49 грн (жовтень-грудень 2016 року - 17736,40 грн, 2017 рік - 22645,09 грн);
за КФК 090201/КПКВКМБ 1513011 - на суму 3685,20 грн (жовтень-грудень 2016 року - 1318,12 грн, 2017 рік-2367,08 грн);
за КФК 090204/КПКВКМБ 1513012 - на суму 2043,51 грн (жовтень-грудень 2016 року - 895,23 грн, 2017 рік - 1148,28 грн);
за КФК 090207/КПКВКМБ 1513013 - на суму 693,63 грн (жовтень-грудень 2016 року - 185,22 грн, 2017 рік - 508,41 грн);
за КФК 090215/КПКВКМБ 1513015 - на суму 777,28 грн (жовтень-грудень 2016 року - 286,44 грн, 2017 рік - 490,84 грн).
Листом-вимогою Східного офісу Держаудитслужби від 13.04.2018 року № 04-04-15/2956 Щодо усунення порушень законодавства зобов'язано Управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська до 10.05.2018 року усунути виявлені порушення законодавства в установленому законодавством порядку, які були встановлені актом від 29.03.2018 року № 04.04-24/4.
Зокрема, у п.3 вказаної вимоги зазначено, що в порушення вимог п. 6 частини 1 ст.21 Закону України Про житлово-комунальні послуги від 24.06.2004 №1875-ІУ, п.5, п.13 Порядку проведення перерахунку розміру плати за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у разі перерви в їх наданні, ненадання або надання не в повному обсязі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2013 №970, п.1 ст.9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні від 16.07.1999 №996-XIV, п.2.2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88, через завищення тарифів на послуги з утримання будинку та прибудинкової території за жовтень-грудень 2016 та 2017 роки Управлінням надмірно перераховано ОСББ Успіх Гетьманська 40 житлової субсидії та пільг населенню на оплату житлово-комунальних послуг, чим завдано матеріальної шкоди (збитків) державному бюджету на суму 47581,11 гривень.
Також, Східним офісом Держаудитслужби на адресу відповідача було направлено лист-вимогу від 16.04.2018 року № 04-04-15/3002 Про ініціювання позову відповідно до п. 3 якого, у разі невідшкодування в добровільному порядку ОСББ Успіх Гетьманська 40 надміру отриманих сум житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, внаслідок завищення тарифів на послуги з утримання будинку та прибудинкової території за жовтень-грудень 2016 та 2017 роки у сумі 47581,11 грн, пред'явити позови до суду щодо стягнення з ОСББ Успіх Гетьманська 40 вищезазначеної суми збитків.
На виконання листа № 04-04-15/2956 від 13.04.2018 року Східного офісу Держаудитслужби Управлінням праці та соціального захисту населення м. Новомосковська по ОСББ Успіх Гетьманська 40 зменшено суму житлових субсидій на загальну суму 40 381,49 грн, яку знято з бухгалтерського обліку, в рахунок кредиторської заборгованості минулих років на суму 19 659,39 грн. та 20 686,10 грн. за період з 01.01.2018р по 31.03.2018р. та зменшено суму нарахованих пільг на загальну суму 7 199,62 грн., яку знято з бухгалтерського обліку, в рахунок кредиторської заборгованості минулих років на суму 3 043,73 грн. та 4 155,89 грн. за період з 01.01.2018р. по 31.03.2018 р.
За результатами зменшення сум житлових субсидій на загальну суму 40 381,49 грн та сум нарахованих пільг на загальну суму 7 199,62 грн між відповідачем та позивачем були складені Акти звіряння розрахунків від 26 грудня 2017 року, від 09 січня 2018 року, від 18 квітня 2018 року, від 20 квітня 2018 року, від 27 червня 2018 року (субсидії) та від 27 червня 2018 року (пільги).
Позивач звернувся до відповідача із запитом від 04.06.2018 року № 20180604/1, в якому вимагав виконати умови договору № 47 від 10.01.2017 р., укладеного між Управлінням праці та соціального захисту населення м. Новомосковська та Об'єднанням співвласників багатоквартирного, будинку Успіх Гетьманська 40 , та перерахувати заборгованість Управлінням праці та соціального захисту населення м. Новомосковська за 2017 рік в сумі згідно договору № 47 від 10.01.2017р. на рахунок Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Успіх Гетьманська 40 , а також надати акт звіряння розрахунків між Об'єднанням співвласників багатоквартирного будинку Успіх Гетьманська 40 та Управлінням праці та соціального захисту населення м. Новомосковська про нараховані та перераховані суми пільг та субсидій, пов'язаних з відшкодуванням витрат на утримання будинку та прибудинкової території по будинку, що знаходиться за адресою 51200, Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Гетьманська, буд. 40 за період з 01.01.2018 р. по 29.05.2018 р.
Листом від 12 червня 2018 року № 153 відповідач відмовив позивачу у задоволенні його запиту від 04.06.2018 року № 20180604/1 щодо перерахування коштів та зазначив, зокрема, що за результатами ревізії управлінням здійснено перерахунок пільг та субсидій у лютому 2018 року та проведено зняття раніше взятих зобов'язань, що призвело до заборгованості ОСББ Успіх Гетьманська 40 перед управлінням праці та соціального захисту населення м. Новомосковська станом на 01.01.2018 р.
- по субсидіях - 20686,10 грн. (40381,49 грн. - 19695,39 грн. (Кт заб. 91.01.18 р.);
- по пільгах - 4155,89 грн. (7199,62 грн. -3043,73 грн. (Ктзаб. 01.01.18 р.),
залишок невідшкодованої заборгованості по субсидіях та пільгах було відкориговано нарахуваннями поточного року (за період січень-лютий 2018 р.)
Таким чином, підстави для перерахування коштів відсутні, умови договору № 47 від 10.01.2017 року управлінням виконано в повному обсязі.
Вважаючи такі дії відповідача щодо відмови Об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку Успіх Гетьманська 40 у відшкодуванні пільг та субсидій на оплату послуг з утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території за адресою: 51200, Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Гетьманська, буд. 40 за період з 01 жовтня 2016 року по 15 червня 2018 року протиправними, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Спеціальним законом, який визначає правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об'єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов'язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку є Закон України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку .
Згідно з ч. 2 ст. 1 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку об'єднання співвласників багатоквартирного будинку це юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.
Відповідно до ч.ч. 1, 2, 6, 7, 8, ст. 4 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку об'єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов'язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.
Об'єднання створюється як непідприємницьке товариство для здійснення функцій, визначених законом. Порядок надходження і використання коштів об'єднання визначається цим Законом та іншими законами України.
Об'єднання є юридичною особою, що створюється відповідно до закону.
Об'єднання є неприбутковою організацією і не має на меті одержання прибутку для його розподілу між співвласниками.
Об'єднання відповідає за своїми зобов'язаннями коштами і майном об'єднання, від свого імені набуває майнові і немайнові права та обов'язки, виступає позивачем та відповідачем у суді. Об'єднання не несе відповідальності за зобов'язаннями співвласників
Частиною 14 статті 6 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку передбачено, що об'єднання вважається утвореним з дня його державної реєстрації.
Згідно з ч. 1 ст. 22 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку для забезпечення утримання та експлуатації багатоквартирного будинку, користування спільним майном у такому будинку, включаючи поточний ремонт, утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, водопостачання та водовідведення, теплопостачання і опалення, вивезення побутових відходів, об'єднання за рішенням загальних зборів має право: задовольняти зазначені потреби самостійно шляхом самозабезпечення; визначати управителя, виконавців окремих житлово-комунальних послуг, з якими усі співвласники укладають відповідні договори; виступати колективним споживачем (замовником) усіх або частини житлово-комунальних послуг.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку за рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку (асоціації об'єднань співвласників багатоквартирного будинку).
Згідно з ч. 1 ст. 10 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку співвласники приймають рішення щодо управління багатоквартирним будинком на зборах у порядку, передбаченому цією статтею. Якщо у багатоквартирному будинку в установленому законом порядку утворено об'єднання співвласників, проведення зборів співвласників та прийняття відповідних рішень здійснюється згідно із законом, що регулює діяльність об'єднань співвласників багатоквартирних будинків.
Відповідно до ст. 12 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку управління багатоквартирним будинком здійснює об'єднання через свої органи управління. За рішенням загальних зборів функції з управління багатоквартирним будинком можуть бути передані (всі або частково) управителю або асоціації. Об'єднання самостійно визначає порядок управління багатоквартирним будинком та може змінити його у порядку, встановленому цим Законом та статутом об'єднання.
Згідно з ч. 4 ст. 4 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку основна діяльність об'єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов'язань, пов'язаних з діяльністю об'єднання.
Відповідно до абз. 8 ч. 9 ст.10 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку до виключної компетенції загальних зборів співвласників віднесено визначення порядку сплати, переліку та розмірів внесків і платежів співвласників.
Згідно з ч. 1 ст. 21 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку кошти об'єднання складаються, зокрема, із коштів, отриманих об'єднанням як відшкодування за надані окремим категоріям громадян пільги на оплату житлово-комунальних послуг та призначені житлові субсидії.
Відповідно до ч. ч. 8, 9 ст. 22 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку з метою надання населенню, шо проживає в багатоквартирних будинках, в яких створено об'єднання, пільг та субсидій для відшкодування витрат на управління багатоквартирним будинком внески і платежі визначаються у розмірах, затверджених загальними зборами об'єднання, але не більше встановленого згідно із законодавством граничного розміру відповідних витрат.
З метою надання населенню, що проживає в багатоквартирних будинках, у яких створено об'єднання, пільг та субсидій для відшкодування витрат на оплату комунальних послуг визначається розмір внесків (платежів) на відповідні потреби, затверджений загальними зборами об'єднання, але не більше найвищого у відповідному населеному пункті тарифу на відповідні комунальні послуги, встановленого відповідним державним органом або органом місцевого самоврядування для суб'єктів господарювання.
Правові засади створення і діяльності об'єднання співвласників багатоквартирного будинку в Україні визначає Закон України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку № 2866-ІІІ від 29.11.2001 р.
Основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами, визначаються Законом України Про житлово-комунальні послуги .
Так, відповідно до ч.ч. 1, 2, 6 ст. 19 Закону України Про житлово-комунальні послуги (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) відносини між учасниками договірних відносин у сфері житлово-комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах. Учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг є: власник, споживач, виконавець, виробник. Особливими учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг є балансоутримувач та управитель, які залежно від цивільно-правових угод можуть бути споживачем, виконавцем або виробником.
Згідно з п. 1.5 Порядку визначення виконавця житлово-комунальних послуг, затвердженого наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 травня 2005 р. за № 541/10821 виконавцем житлово-комунальних послуг, визначених у пункті 1.1 Порядку, може бути суб'єкт господарювання, предметом діяльності якого є надання відповідних житлово-комунальних послуг та який може забезпечити виконання обов'язків, визначених у частині другій статті 21 Закону України Про житлово-комунальні послуги .
В свою чергу, згідно з ч. 6 ст. 1 Закону України Про житлово-комунальні послуги власник приміщення, будинку, споруди, житлового комплексу або комплексу будинків і споруд (далі - власник) - фізична або юридична особа, якій належить право володіння, користування та розпоряджання приміщенням, будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, зареєстроване у встановленому законом порядку.
Згідно п.6 ч.1 ст.21 Закону України Про житлово-комунальні послуги виконавець має право отримувати компенсацію за надані відповідно до закону окремим категоріям громадян пільги та нараховані субсидії з оплати житлово-комунальних послуг і повертати їх у разі ненадання таких послуг чи пільг
Відповідно до ч.ч. 1, 2, 6, 7, 8, ст. 4 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку об'єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов'язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.
Об'єднання створюється як непідприємницьке товариство для здійснення функцій, визначених законом. Порядок надходження і використання коштів об'єднання визначається цим Законом та іншими законами України.
Основна діяльність об'єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов'язань, пов'язаних з діяльністю об'єднання.
Об'єднання є неприбутковою організацією і не має на меті одержання прибутку для його розподілу між співвласниками.
Таким чином, з визначеного Законом України Про житлово-комунальні послуги переліку учасників відносин у сфері житлово-комунальних послуг (власник, споживач, виконавець, виробник) позивач може виступати лише у ролі споживача - як колективний замовник (абонент).
Положенням про порядок призначення житлових субсидій, що затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 р. № 848 (далі - Положення №848) визначено механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті Мінсоцполітики для виплати пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг у грошовій формі, умови призначення та порядок надання громадянам таких житлових субсидій:
- щомісячної житлової субсидії на оплату внесків за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку, за абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються у багатоквартирних будинках за індивідуальними договорами, а також житлово-комунальних послуг, а саме:
- житлової послуги - послуги з управління багатоквартирним будинком;
- комунальних послуг - послуг з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами.
Житлова субсидія є безповоротною адресною державною соціальною допомогою громадянам - мешканцям домогосподарств, що проживають в житлових приміщеннях (будинках) і не можуть самотужки платити за житлово-комунальні послуги, оплачувати витрати на управління багатоквартирним будинком.
Згідно з п. 3 Положення призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення).
Відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних-осіб підприємців та громадських формувань від 14 липня 2016 року Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Успіх Гетьманська 40" було зареєстроване 12 липня 2016 року в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних-осіб підприємців та громадських формувань як юридична особа за № 12291020000003585.
Рішенням Новомосковської ОДПІ ГУ ДФС у Дніпропетровській області №1604084600183 від 29 грудня 2016 року, на підставі підпункту 133.4.5 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу, позивачу було присвоєно ознаки неприбутковості.
З моменту утворення ОСББ Успіх Гетьманська 40 , співвласники багатоквартирного будинку мають право самостійно, на загальних зборах, визначити спосіб утримання будинку та прибудинкової території, у тому числі здійснювати таке утримання самостійно шляхом самозабезпечення, що в свою чергу і було вирішено загальними зборами Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Успіх Гетьманська 40 та зафіксовано у Протоколі № 1 загальних зборів Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Успіх Гетьманська 40 від 24 липня 2016 року.
Судом встановлено, що відповідно до Договору № 47 від 10 січня 2017 року між Відповідачем та Позивачем, Додаткової угоди № 4 від 26 грудня 2017 року до Договору № 47 від 10 січня 2017 року, Акту звіряння розрахунків від 26 грудня 2017 року та Акту звіряння розрахунків від 09 січня 2018 року, заборгованість Відповідача перед Позивачем по відшкодуванню сум пільг та субсидій, пов'язаних з відшкодуванням витрат на утримання будинку та прибудинкової території по нашому будинку, що знаходиться за адресою 51200, Дніпропетровська обл., м. Новомосковськ, вул. Гетьманська, буд. 40 за період з 01.10.2016р. по 01.01.2018р. складає: - субсидії: 19695 грн. 39 коп.; - пільги: 3043 грн. 73 коп..
Крім того, відповідно до Акту звіряння розрахунків від 18 квітня 2018 року, Акту звіряння розрахунків від 20 квітня 2018 року, Акту звіряння розрахунків від 27 червня 2018 року (субсидії) та Акту звіряння розрахунків від 27 червня 2018 року (пільги) між позивачем та відповідачем заборгованість відповідача перед позивачем по відшкодуванню сум пільг та субсидій, пов'язаних з відшкодуванням витрат на утримання будинку та прибудинкової території по будинку позивача, що знаходиться за адресою 51200, Дніпропетровська обл., м. Новомосковськ, вул. Гетьманська, буд. 40 за період з 01.01.2018р. по 15.06.2018р. складає: - пільги: 20686 грн. 10 коп.; - субсидії: 4155 грн. 89 коп..
Отже, загальна сума заборгованості відповідача перед позивачем по відшкодуванню сум пільг та субсидій, пов'язаних з відшкодуванням витрат на утримання будинку та прибудинкової території по нашому будинку, що знаходиться за адресою 51200, Дніпропетровська обл., м. Новомосковськ, вул. Гетьманська, буд. 40 за період з 01.10.2016р. по 15.06.2018р. становить 47581 грн. 11 коп.
Відповідач, як на правомірність своїх дій, посилається на лист № 04-04-15/2956 від 13.04.2018р. Східного офісу Держаудитслужби , на підставі якого Управлінням праці та соціального захисту населення м. Новомосковська по ОСББ Успіх Гетьманська 40 зменшено суму житлових субсидій на загальну суму 40 381 грн. 49 коп., яку знято з бухгалтерського обліку, в рахунок кредиторської заборгованості минулих чеків на суму 19 695,39 грн. та 20 686,10 грн. за період з 01.01.2018р по 31.03.2018р. та зменшено суму нарахованих пільг на загальну суму 7199,62 грн., яку знято з бухгалтерського обліку, в рахунок кредиторської заборгованості минулих років на суму 3043,73 грн. та 4155,89 грн. за період з 01.01.2018р. по 31.03.2018р.
Суд вважає за необхідне зазначити, що згідно з Положенням про Управлінням праці та соціального захисту населення міста Новомосковська, затвердженого Рішенням Новомосковської міської ради Про затвердження Положення про Управління праці та соціального захисту населення міста Новомосковська № 80 від 20 травня 2016 року, у відповідача відсутні будь-які повноваження робити перерахунок житлових субсидій та нарахованих пільг, а тим більше зняття будь-яких сум з бухгалтерського обліку, в рахунок кредиторської заборгованості або вимагати зменшення внесків.
Разом з цим, суд звертає увагу на лист Східного офісу Держаудитслужби від 16.04.2018 року № 04-04-15/3002 Про ініціювання позову відповідно до п. 3 якого, у разі невідшкодування в добровільному порядку ОСББ Успіх Гетьманська 40 надміру отриманих сум житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, внаслідок завищення тарифів на послуги з утримання будинку та прибудинкової території за жовтень-грудень 2016 та 2017 роки у сумі 47581,11 грн, пред'явити позови до суду щодо стягнення з ОСББ Успіх Гетьманська 40 вищезазначеної суми збитків.
Тобто, відповідач, зменшуючи суму житлових субсидій на загальну суму 40 381,49 грн, яку знято з бухгалтерського обліку, в рахунок кредиторської заборгованості минулих років на суму 19 659,39 грн. та 20 686,10 грн. за період з 01.01.2018р по 31.03.2018р., а також зменшуючи суму нарахованих пільг на загальну суму 7 199,62 грн., яку знято з бухгалтерського обліку, в рахунок кредиторської заборгованості минулих років на суму 3 043,73 грн. та 4 155,89 грн. за період з 01.01.2018р. по 31.03.2018 р. діяв протиправно та всупереч вимогам Східного офісу Держаудитслужби, який вимагав саме пред'явлення позову до суду щодо стягнення з ОСББ Успіх Гетьманська 40 вищезазначеної суми збитків в разі відмови їх сплати в добровільному порядку, а не зняття з бухгалтерського обліку вищевказаних сум, таким чином повністю проігнорувавши його вимоги.
Частина 2 ст.19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частинами 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачем при розгляді справи не було доведено правомірності своїх дій щодо відмови у відшкодуванні коштів, що призначені для відшкодування сум пільг та субсидій, пов'язаних з відшкодуванням витрат на утримання будинку та прибудинкової території відносно будинку, що знаходиться за адресою 51200, Дніпропетровська обл., м. Новомосковськ, вул. Гетьманська, буд. 40 за період з 01.10.2016р. по 15.06.2018р. та які становлять 47581 грн. 11 коп.
А отже, дії Управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська по відмові у здійсненні перерахунку пільг та субсидій Об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку "Успіх Гетьманська 40" на оплату послуг з утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території за адресою: 51200, Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Гетьманська, буд. 40 за період з 01 жовтня 2016 року по 15 червня 2018 року, згідно листа Управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська; 153 від 12.06.2018 р. є протиправними.
Відтак, адміністративний позов Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Успіх Гетьманська 40" до Управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Виконавчий комітет Новомосковської міської ради про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії підлягає задоволенню.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Статтею 132 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи. До витрат, пов'язаних з розглядом справи, належать витрати, зокрема, на професійну правничу допомогу.
У заяві від 08.05.2019 року представник позивача зазначив, що позивач поніс витрати на професійну правничу допомогу адвоката у розмірі 13 000,00 грн.
Відповідно до ч. 2 ст. 134 Кодексу адміністративного судочинства України за результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб'єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.
Позивачем надані суду копії документів на підтвердження понесених ним витрат на професійну правничу допомогу, а саме: акт № 1 приймання надання правової (правничої) допомоги за Договором про надання правової (правничої) допомоги № 96 від 25 травня 2018 року від 01 червня 2018 року; рахунок-фактура № 12 від 01 червня 2018 року до Договору про надання правової (правничої) допомоги № 96 від 25 травня 2018 року; платіжне доручення № 200 від 06 червня 2018 року про оплату правової (правничої) допомоги за рахунком-фактурою № 12 від 01 червня 2018 року до Договору про надання правової (правничої) допомоги № 96 від 25 травня 2018 року.
Отже, враховуючи вищезазначене, суд приходить до висновку про компенсацію позивачу судових витрат, а саме у розмірі суми судового збору - 3524,00 грн. та витрат на правничу допомогу адвоката у розмірі 13 000,00 грн.
Керуючись ст.ст.241-250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Успіх Гетьманська 40 (ЄДРПОУ 40653661, 51200, Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Гетьманська, буд. 40) до Управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська (ЄДРПОУ 03192394, 51200, Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Горького, буд. 2-А), третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Виконавчий комітет Новомосковської міської ради (ЄДРПОУ 04052206, Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Гетьманська, буд.14) про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправними дії Управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська (ЄДРПОУ 03192394, 51200, Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Горького, буд.2-А) по відмові у здійсненні перерахунку пільг та субсидій Об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку Успіх Гетьманська 40 (ЄДРПОУ 40653661, 51200, Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Гетьманська, буд. 40) на оплату послуг з утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території за адресою: 51200, Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Гетьманська, буд. 40 за період з 01 жовтня 2016 року по 15 червня 2018 року, згідно листа Управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська №153 від 12.06.2018 р.
Зобов'язати Управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська (ЄДРПОУ 03192394, 51200, Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Горького, буд.2-А) здійснити відшкодування Об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку Успіх Гетьманська 40 (ЄДРПОУ 40653661, 51200, Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Гетьманська, буд. 40) пільг та субсидій на оплату послуг з утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території (за адресою: 51200, Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Гетьманська, буд. 40) за період з 01 жовтня 2016 року по 15 червня 2018 року у розмірі 47 581 грн. 11 коп.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська на користь Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Успіх Гетьманська 40 витрати на правничу допомогу у розмірі 13000,00 (тринадцять тисяч) гривень.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська на користь Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Успіх Гетьманська 40 судовий збір у сумі 3524,00 грн. (три тисячі п'ятсот двадцять чотири гривні 00 копійок).
Згідно ст.295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Н.В. Турлакова
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.09.2019 |
Оприлюднено | 03.01.2020 |
Номер документу | 86755827 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турлакова Наталія Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турлакова Наталія Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турлакова Наталія Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турлакова Наталія Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турлакова Наталія Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юхно Ірина Валеріївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юхно Ірина Валеріївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юхно Ірина Валеріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні