Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23.12.2019 м. Івано-ФранківськСправа № 909/1101/19
Господарський суд Івано-Франківської області у складі
судді Рочняк О. В.
секретар судового засідання Михайлюк А. С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом : Фінансового управління виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради вул. Дністровська,28, м. Івано-Франківськ,76015
до відповідача: Об"єднання співвласників багатоквартирного будинку " Цегельник"
вул. Гетьмана Мазепи,160А, м. Івано-Франківськ,76018
третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради
вул. Грушевського,21, м. Івано-Франківськ,76004
про спонукання до укладення договору про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Івано-Франківська.
учасники судового процесу:
від позивача: Чекайло В.М.;
від відповідача: представник не з"явився;
від третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: не з"явився
ВСТАНОВИВ: Фінансове управління виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради звернулася до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом до Об"єднання співвласників багатоквартирного будинку "Цегельник" про визнання укладеним договору про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Івано-Франківська між виконавчим комітетом Івано-Франківської міської ради, фінансовим управлінням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради та Об"єднанням співвласників багатоквартирного будинку "Цегельник" в редакції фінансового управління.
Позовні вимоги мотивовані тим, що виходячи з вимог ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності, відповідач зобов`язаний укласти договір про пайову учать у будівництві, оскільки він є замовником будівництва багатоквартирного будинку з закладами оздоровчо-реабілітаційного призначення на вул. Гетьмана Мазепи, 160 А у м. Івано-Франківську, проте уникає такого обов"язку, що зумовило звернення позивача з даним позовом до суду.
Згідно з ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 11.10.2019, суд прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив провадження у справі; залучив до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради; постановив розглядати справу за правилами загального позовного провадження, встановив сторонам строк для надання відзиву на позов, відповіді на відзив, заперечення та встановив третій особі строк для надання письмових пояснень; підготовче засідання призначив на 07.11.2019.
Відповідно до ухвали Господарського суду Івано-Франківської області від 07.11.2019, суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті на 28.11.2019.
14.11.2019 від представника третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача надійшло клопотання №1167/11.1-03/14 від 14.11.2019 (вх.№19944/19) про розгляд справи без участі представника. В заяві зазначено, що Виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради повністю підтримує позовні вимоги.
27.11.2019 від відповідача надійшло клопотання б/н (вх.№20802/19), підписане головою ОСББ "Цегельник", про відкладення розгляду справи.
У судовому засіданні 28.11.2019 суд, без виходу до нарадчої кімнати, постановив ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання, про відкладення судового розгляду справи по суті на 23.12.2019, про що представник позивача повідомлений під розписку, а відповідач та третя особа - ухвалою -повідомленням.
В судовому засіданні 23.12.2019 представник позивача подав заяву б/н (вх.№22513/19) про те, що фінансове управління, з врахуванням строків визначених ст.129 ГПК України, має намір подати належні докази понесення витрат на професійну правничу допомогу після ухвалення рішення суду по даній справі.
Представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві. Просив суд позов задовольнити у повному обсязі.
Відповідач не скористався передбаченим Господарським процесуальним кодексом правом на участь представника у судовому засіданні, хоча, у відповідності до ст.ст.120,242 ГПК України, належним чином повідомлений про день, час та місце розгляду справи.
Так, ухвалу про відкриття провадження у справі від 11.10.2019 направлено відповідачу рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення за його місцезнаходженням, зазначеним в позовній заяві, що відповідає даним з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань - вул. Гетьмана Мазепи, 160А, м.Івано-Франківськ, 76018, однак ухвала повернулася до суду 21.10.2019 з відміткою Укрпошти 17.10.2019 - "Адресат не розшуканий".
Відповідно до частин третьої та сьомої статті 120 Господарського процесуального кодексу України виклики і повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень. Учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи. У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають офіційної електронної адреси, та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає.
Пунктом 5 частини 6 статті 242 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.
Згідно з частиною першою статті 10 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного держаного реєстру, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін.
Суд розцінив відмітку Укрпошти "Адресат не розшуканий", датовану 17.10.2019, як відсутність особи за адресою місцезнаходження, а тому днем вручення ухвали від 11.10.2019, згідно 5 частини 6 статті 242 Господарського процесуального кодексу України, є 17.10.2019.
Ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення судового розгляду справи по суті від 07.11.2019 вручено представнику відповідача 15.11.2019, про що свідчить наявне у матеріалах справи повідомлення про вручення поштового відправлення.
Ухвала від 28.11.2019, якою суд повідомив відповідача за юридичною адресою (тією ж самою), повернулася до суду 10.12.2019 з відміткою відділення поштового зв"язку, датованою 05.12.2019 "будинок знесений, новий не добудовано".
У відповідності до ч.7 ст.120 ГПК України, учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи.
Відомостей про зміну свого місцезнаходження відповідач суду не надав.
За приписами п.5 ч.6 ст.242 ГПК України, днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.
Таким чином, днем вручення ухвали суду від 28.11.2019 є 05.12.2019, про що свідчить відмітка пошти з написом "будинок знесений, новий не добудовано", який розцінено судом як "відсутність особи за адресою місцезнаходження".
Відтак, слід зробити висновок, що відповідач у відповідності до ст.ст.120, 242 ГПК України належним чином повідомлений про дату, час та місце судового засідання.
Крім того, відповідачу було відомо про розгляд даної справи судом, про що свідчить клопотання б/н (вх.№20802/19 від 27.11.2019), підписане головою ОСББ "Цегельник", про відкладення розгляду справи.
Стаття 42 ГПК України передбачає, що прийняття участі у судовому засіданні є правом сторони. При цьому, норми вказаної статті зобов`язують сторони добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами.
Згідно з приписами ч.1 ст.202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи.
За приписами ч. 1ст. 43 Господарського процесуального кодексу України учасники судового процесу та їх представники повинні добросовісно користуватися процесуальними правами; зловживання процесуальними правами не допускається.
Інших клопотань про відкладення розгляду справи від учасників судового процесу до суду не надходило.
У суду відсутні підстави для відкладення розгляду справи по суті, з підстав, визначених ч.2 ст. 202 ГПК України.
Правом на надання відзиву на позов відповідач не скористався.
З огляду на викладене, суд, відповідно до частини 9 статті 165 Господарського процесуального кодексу України, вирішує справу за наявними матеріалами.
Представник від третьої особи в судове засідання 23.12.2019 не з"явився, письмових пояснень від третьої особи суду не надходило.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, всебічно і повно з`ясувавши всі обставини, на яких ґрунтуються вимоги, давши оцінку доказам у відповідності до ст.86 Господарського процесуального кодексу України, які мають значення для справи, суд встановив таке.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
31.10.2018 за реєстраційним номером 156-31.21-01, Департаментом містобудування, архітектури та культурної спадщини Івано-Франківської міської ради затверджено містобудівні умови та обмеження для проектування об"єкта будівництва, відповідно до яких об`єктом будівництва є багатоквартирний житловий будинок з закладами оздоровчо-реабілітаційного призначення в м. Івано-Франківську по вул.Гетьмана Мазепи,160А, замовником будівництва є об"єднання співвласників багатоквартирного будинку "Цегельник".
У п. 6 (вимоги щодо архітектурних та інженерних рішень) вказаних містобудівних умов та обмежень визначено укладення з виконавчим комітетом міської ради договору про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста.
Наказом Департаменту містобудування, архітектури та культурної спадщини Івано-Франківської міської ради №170 від 31.10.2108 затверджено містобудівні умови та обмеження для проектування об"єкта будівництва Об"єднанню співвласників багатоквартирного будинку "Цегельник". Визначено основні техніко-економічні показники об"єкта будівництва:
- площа забудови -705,0 м.кв.;
- загальна площа будинку - 5720,30 м.кв.;
- загальна площа приміщень квартир - 4 186, 30 м.кв.;
- загальна житлова площа - 4870,40 м.кв.;
- площа громадських приміщень - 227,50 м.кв.;
- кількість квартир у будинку -55 штук;
- будівельний об"єм - 23 580,0 м. куб.
Також цим наказом зобов"язано замовника укласти з виконавчим комітетом міської ради та фінансовим управлінням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради договір про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста.
У липні 2019 року на сайті Державної архітектурно-будівельної інспекції України опубліковано повідомлення про нове будівництво багатоквартирного житлового будинку з закладами оздоровчо-реабілітаційного призначення в м. Івано-Франківську по вул.Гетьмана Мазепи,160 А.
22.03.2019 Фінансовим управлінням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради на адресу відповідача надіслано лист - повідомлення №100/16.5-15/18в від 06.03.2019 про необхідність укладення договору про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Івано-Франківська.
24.09.2019 Фінансовим управлінням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради на адресу відповідача направлено для розгляду та підписання проект Договору про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста з Додатком розрахунку розміру пайової участі.
Згідно довідки-розрахунку, розміру пайового внеску, який підлягає до сплати, по об"єкту "Багатоквартирний житловий будинок з закладами оздоровчо-реабілітаційного призначення на вул.Гетьмана Мазепи, 160А" проведеного фінансовим управлінням, складає 1 871 205 грн 16 коп, в т.ч.:
1. 8879 грн 17 коп х 4870,40 м.кв х4% = 1729805 грн 38 коп, де,
- 8879 грн 17 коп - показник опосередкованої вартості спорудження 1 м. кв. в Івано-Франківській області без ПДВ) на момент укладення угоди (наказ Мінрегіонбуду №335 від 06.12.2018);
- 4870,40 - площа об"єкту будівництва (житло);
- 4% - відсоток, передбачений п.6.2.2 Положення про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста від 18.10.2013.
2. 8879 грн 17 коп х 227,50 м.кв х 7% = 141400 грн 78 коп, де,
- 8879 грн 17 коп - показник опосередкованої спорудження 1 м.кв. в Іано-Франківській обл (без ПДВ) на момент укладення угоди (наказ Мінрегіонбуду №335 від 06.12.2018);
- 227,50 - площа об"єкту будівництва (нежитло);
- 7% - відсоток, передбачений п.6.2.1 Положення про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста від 18.10.2013.
НОРМИ ПРАВА , ЯКІ ЗАСТОСУВАВ СУД ТА МОТИВИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
Правовідносини, які виникли між сторонами, регулюються нормами Конституції України, Цивільного кодексу України, Законом України Про регулювання містобудівної діяльності та інших нормативно-правових актів.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ч. 2 ст. 19 Конституції України).
Згідно зі ст. 143 Конституції України органи місцевого самоврядування вирішують питання місцевого значення, віднесені законом до їх компетенції.
Підпунктом 5 пункту а) частини першої статті 28 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать залучення на договірних засадах коштів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, розташованих на відповідній території, та коштів населення, а також бюджетних коштів на будівництво, розширення, ремонт і утримання на пайових засадах об`єктів соціальної і виробничої інфраструктури та на заходи щодо охорони навколишнього природного середовища.
Згідно із статтею 1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності замовник - фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови території (однієї чи декількох земельних ділянок) і подала в установленому законодавством порядку відповідну заяву.
Відповідно до частин 1-3 статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього Закону. Замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов`язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті. Пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури.
Рішенням Івано-Франківської міської ради від 18.10.2013 №1231-38 затверджено Положення "Про пайову участь замовників будівництва у створенні та розвитку інженерно-транспортної інфраструктури міста" (далі - Положення), яке оприлюднено в установленому законом порядку на офіційному веб-сайті ради (http://www.namvk.if.ua/dt/9594/).
Згідно пункту 1.2 Положення замовники будівництва залучаються до пайової участі у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста виключно на підставі укладених з виконавчим комітетом договорів про пайову участь.
Відповідно до п. 1.3 Положення замовник зобов`язаний повідомити виконавчий комітет про будь-які вчинені ним дії щодо забудови земельної ділянки, відповідно до діючого законодавства та звернутися про укладення Договору на пайову участь.
Договір про пайову участь укладається на підставі звернення замовника будівництва на ім`я першого заступника міського голови та вихідних даних на проектування об`єктів містобудування (технічних умов та містобудівних умов і обмежень (п. 4.4 Положення).
Згідно ч. 9 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту укладається не пізніше ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію.
Приписами статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлено обов`язок замовника будівництва прийняти пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту, який реалізується шляхом укладення відповідного договору в порядку, визначеному Законом та деталізованому актом органу місцевого самоврядування. Правовий аналіз частин 8 та 9 у сукупності з іншими положеннями цієї статті Закону дозволяє дійти висновку про те, що обов`язок щодо ініціювання укладення такого договору покладено саме на замовника будівництва, оскільки пов`язується з його зверненням до органу місцевого самоврядування.
Такий договір має бути укладеним в обов`язковому порядку, в межах строку, встановленого ч. 9 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності". Неукладення договору свідчить про недотримання вимог законодавства і має наслідком порушення прав та інтересів відповідної територіальної громади.
Строк визначений Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" та Положенням про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста (у 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об`єкта в експлуатацію), встановлений саме для добровільного виконання стороною обов`язку, і не виконання такого зобов`язання не звільняє замовника від укладення договору, адже невиконання замовником обов`язку, передбаченого Законом, не може надавати йому переваг перед замовником, що виконав обов`язок.
Враховуючи, що Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачає обов`язок усіх замовників прийняти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури, крім тих, яких цей закон звільняє від участі у створенні інфраструктури, то обов`язок приймати участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Івано-Франківська залишається обов`язковим для ОСББ "Цегельник".
Рішенням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради №170 від 31.10.2018 затверджено містобудівні умови та обмеження №156-31.21-01 від 31.10.2018 для проектування об`єкта будівництва - багатоквартирного житлового будинку з закладами оздоровчо-реабілітаційного призначення в м. Івано-Франківську по вул.Гетьмана Мазепи, 160А, розроблені Департаментом містобудування, архітектури та культурної спадщини Івано-Франківської міської ради.
Пунктом 1.4. Положення встановлено, що в разі, якщо замовник не звернувся про укладення Договору та не підписав у встановлений термін, виконавчий комітет та/або фінансове управління вправі подати позовну заяву про укладення Договору у судовому порядку.
Відповідно до пункту 7.3 Положення визначено, що в разі відсутності звернення замовника щодо укладення договору про пайову участь в строк, передбачений п. 9 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" виконавчий комітет або фінансове управління вживає всіх необхідних заходів про укладення договору, в тому числі і після введення об`єкта в експлуатацію.
В силу вимог статті 144 Конституції України та статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування при виконанні своїх функцій приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Статтею 7 Конституції України в Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування.
Відповідно до статті 4 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" одним з основних принципів місцевого самоврядування є судовий захист прав місцевого самоврядування.
Приписами частини четвертої статті 11 Цивільного кодексу України встановлено, що у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.
Згідно з частиною першою статті 14 ЦК України цивільні обов`язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства.
Укладення господарського договору є обов`язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов`язком для суб`єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов`язковості укладення договору для певних категорій суб`єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування (ч. 3 статті 179 Господарського кодексу України).
Згідно зі ст. 187 ГК України спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов`язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. День набрання чинності рішенням суду вважається днем укладення відповідного господарського договору, якщо рішенням суду не визначено інше.
Частиною 1 статті 649 ЦК України встановлено, що розбіжності, що виникли між сторонами при укладенні договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування та в інших випадках, встановлених законом, вирішуються судом.
Відповідно до ч. 1 ст. 638 ЦК України, договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. Аналогічні положення містяться у ч. 2 ст. 180 ГК України.
Невід`ємною частиною договору є розрахунок величини пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту.
Розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається протягом десяти робочих днів з дня реєстрації органом місцевого самоврядування звернення замовника про укладення договору про пайову участь та доданих до нього документів, що підтверджують вартість будівництва об`єкта, з техніко-економічними показниками (ч. 8 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" ).
Частинами 5 та 6 статті 40 "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено, що величина пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта, визначеної згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами. При цьому не враховуються витрати на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій.
У разі якщо загальна кошторисна вартість будівництва об`єкта не визначена згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами, вона визначається на основі встановлених органом місцевого самоврядування нормативів для одиниці створеної потужності. Встановлений органом місцевого самоврядування для замовника розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту не може перевищувати граничний розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту.
Визначення та методика розрахунку розміру пайових внесків врегульовані в розділі 6 Положення. Розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту та порядок її сплати визначається в залежності від категорії об`єктів містобудування та відповідно до типового договору укладеного з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури) та на основі вартості будівництва (реконструкції) об`єкта містобудування. Вартість будівництва (реконструкції) об`єкта містобудування не може бути нижчою за загальну кошторисну вартість будівництва об`єкту: 7 відсотків вартості будівництва об`єкта містобудування - для нежитлових будівель та споруд, 4 відсотки вартості будівництва об`єкта містобудування - для житлових будинків. Загальна кошторисна вартість будівництва об`єкта, при її наявності повинна мати висновок Державної інвестиційної експертизи. 70% поступлень спрямувати на соціальну інфраструктуру міста та 30% на інженерно-транспортну інфраструктуру міста (п. 6.2. Положення).
Відповідно до п. 2.10 Положення, вартість будівництва (реконструкції) об`єкта містобудування - величина, яка визначається множенням показника опосередкованої вартості спорудження 1 м. кв. житла/нежитлових будівель та споруд (без урахування ПДВ), що діє на момент складання проекту договору на загальну площу, та доведена Мінрегіонбудом, або визначається на основі нормативів для одиниці створеної потужності, затверджених рішенням міської ради. Вартість будівництва (реконструкції) об`єкта містобудування не може бути нижчою за загальну кошторисну вартість будівництва об`єкту. У разі якщо загальна кошторисна вартість будівництва об`єкта не визначена згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами, вона визначається на основі встановлених органом місцевого самоврядування нормативів для одиниці створеної потужності.
Розмір пайового внеску в проекті договору про пайову участь, який фінансове управління виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради просить визнати укладеним був визначений на основі опосередкованої вартості спорудження 1 м.кв. об`єкта в Івано-Франківській області встановленого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 06.12.2018 № 33 у розмірі 10655 грн (з урахуванням ПДВ). Відповідно до поданого позивачем розрахунку, розмір пайового внеску за 1 м. кв. складає 8879 грн 17 к. (без ПДВ). Загальний розмір пайового внеску - 1871205 грн 16 коп, з них -1729805 грн 38 коп (4870,40 кв.м. житло) та 141400 грн 78 коп (227,50 м.кв не житло).
Суд встановив, що в матеріалах справи відсутній зведений кошторисний розрахунок вартості будівництва на підтвердження загальної кошторисної вартості будівництва. З огляду на наведене, позивач правомірно застосував альтернативний спосіб розрахунку розміру пайового внеску, а саме показник опосередкованої вартості спорудження 1 кв. м. об`єкту будівництва в Івано-Франківській області.
Як вказує пункт 7.4. Положення, який кореспондується з нормою частини 9 статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" істотними умовами договору є розмір пайової участі, строк і графік сплати коштів пайової участі, відповідальність сторін. Невід`ємною частиною Договору є розрахунок величини пайової участі у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста.
Разом з тим, згідно з абзацом 2 п. 3.1 Положення замовник зобов`язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста, крім випадків, передбачених пунктом 6.6, 6.7 цього положення.
Так, згідно підпункту 6.6.2 п.6.6 Положення до пайової участі (внеску) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста не залучаються замовники у разі здійснення будівництва будівель навчальних закладів, закладів культури, фізичної культури і спорту, медичного і оздоровчого призначення.
Зазначене твердження кореспондується з нормою ч.4 ст.40 Закону, згідно якої до пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту не залучаються замовники у разі будівництва, зокрема: будівель навчальних закладів, закладів культури, фізичної культури і спорту, медичного і оздоровчого призначення.
Як встановлено судом, у розрахунок розміру пайового внеску позивач включив 141400 грн за нежитлові приміщення - 227, 50 кв.м., які згідно затверджених містобудівних умов та наказу Департаменту містобудування, архітектури та культурної спадщини Івано-Франківської міської ради відносяться до приміщень оздоровчо-реабілітаційного призначення, а відповідно відповідач не може бути залучений у цій частині до пайової участі.
За приписами ч.1 статті 648 ЦК України, зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов`язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту.
За таких обставин суд приходить до висновку про необхідність приведення пунктів 3.1.-3.3 договору про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Івано-Франківська та відповідно додатку до договору - розрахунку розміру пайової участі (попереднього) у відповідність до вимог закону.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 04.12.2019 у справі №904/310/19.
Згідно ч. 9 ст. 238 ГПК України у спорі, що виник при укладанні або зміні договору, в резолютивній частині вказується рішення з кожної спірної умови договору, а у спорі про спонукання укласти договір - умови, на яких сторони зобов`язані укласти договір, з посиланням на поданий позивачем проект договору.
При цьому, судом взято до уваги приписи статті 187 Господарського кодексу України, згідно з якими спори, які виникають при укладенні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов`язковим на підставі закону або в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. День набрання чинності рішенням суду, яким вирішено питання щодо переддоговірного спору, вважається днем укладення відповідного господарського договору, якщо рішенням суду не визначено інше.
З огляду на вимоги частин 1,3 статті 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи (частина 1 статті 73 Господарського процесуального кодексу України).
Згідно частини 1 статті 77 Господарського процесуального кодексу України, обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили (частини 1,2 статті 86 Господарського процесуального кодексу України).
В спірному випадку, відповідач не надав суду жодних доказів про вжиття ним заходів з метою виконання обов`язку щодо укладення договору про пайову участь у розвитку інфраструктури відповідного населеного пункту.
Враховуючи вищевикладене, позов належить до задоволення частково.
Судовий збір, у відповідності до ч.9 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, суд покладає на відповідача .
Керуючись 73-79, 86, 129, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України
УХВАЛИВ:
позов задовольнити частково.
Визнати укладеним договір про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Івано-Франківська між Виконавчим комітетом Івано-Франківської міської ради (вул.Грушевського, 21, м.Івано-Франківськ, 76004, код ЄДРПОУ 04054346), Фінансовим управлінням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради (вул. Дністровська, 28, м.Івано-Франківськ,76015, код ЄДРПОУ 02314062) та Об"єднанням співвласників багатоквартирного будинку "Цегельник"(м.Івано-Франківськ, вул.Гетьмана Мазепи,160А, код ЄДРПОУ 25989526) в наступній редакції :
" ДОГОВІР №
про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку
інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста
м. Івано-Франківськ « ____»
Виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради (далі - Виконком) в особі першого заступника міського голови М. Вітенка, що діє на підставі Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , Положення Про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста (сторона 1), фінансове управління виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради (далі - Фінансове управління) в особі заступника міського голови - начальника фінансового управління В. Сусаніної, що діє на підставі Положення Про фінансове управління виконавчого комітету міської ради (сторона 2) з однієї сторони, та об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Цегельник (далі - Замовник) в особі голови правління Козака Івана Андрійовича, що діє на підставі Статуту, (сторона 3), з іншої сторони, а разом надалі - Сторони, у відповідності до Положення Про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста а також беручи до уваги те, що Замовник у відповідності до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» зобов`язані взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Івано-Франківська, констатуючи, що правовідносини, які виникають за цим Договором, є майново-господарськими зобов`язаннями і обов`язковими до виконання, уклали цей договір про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста (далі - Договір) про наступне:
1. Предмет Договору
1.1. За цим Договором Замовник, що здійснює будівництво багатоквартирного житлового будинку з закладами оздоровчо-реабілітаційного призначення на вул. Гетьмана Мазепи, 160 А , в порядку та на умовах, визначених Договором, бере участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Івано-Франківська.
1.2. Земельна ділянка, на якій здійснюється будівництво, розташована за адресою: м. Івано-Франківськ, вул. Гетьмана Мазепи, 160 А , витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, номер запису про право власності 20994796.
2. Обов`язки сторін
2.1. Замовник зобов`язується сплатити пайовий внесок у розмірі та у терміни, визначені Договором.
2.2. Виконком зобов`язується використати кошти отримані від Замовника на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста.
3. Розмір і порядок сплати пайового внеску
3.1. Розрахунок попереднього розміру пайового внеску здійснюється відповідно до додатку 1 до Договору .
Попередній розмір пайового внеску складає 1 729 804 грн 38 коп.
3.2. Величина пайового внеску визначена на підставі нормативів для одиниці створеної потужності (функціональної одиниці виміру) затвердженої Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України у сумі 8 879,17 грн. (без ПДВ).
3.3. Замовник сплачує 20 % попереднього розміру пайового внеску у сумі 345 990 грн 87 коп , протягом 30-ти робочих днів з моменту реєстрації Договору.
3.4. Розрахунок остаточного розміру пайового внеску здійснюється відповідно до остаточного Договору, який оформлюється після затвердженого в установленому порядку архітектурно-технічного/технічного паспорту та загальної вартості будівництва.
3.5. Суму остаточного розміру пайового внеску замовник сплачує до прийняття об`єкта в експлуатацію.
4. Строк дії Договору
4.1. Договір набуває чинності з моменту його реєстрації і діє до моменту повного виконання умов Договору.
5. Відповідальність сторін
5.1. При простроченні платежу, визначеного пунктом 3.3, 3.5, Договору, Замовник сплачує до міського бюджету суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, три проценти річних від простроченої суми та пеню у розмірі 120 % річних облікової ставки НБУ, що діє у період, за який нараховується пеня, від суми заборгованості за кожний прострочений день.
5.2. Спори, пов`язані з пайовою участю (внеском) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста, вирішуються комісією з питань визначення пайової участі замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста, в іншому випадку в судовому порядку, згідно чинного законодавства.
6. Інші умови
6.1. Тлумачення термінів Договору здійснюється згідно Положення Про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста .
6.2. Зміни до Договору можуть бути внесені за взаємною згодою сторін, що оформляється додатковою угодою до цього Договору, у разі невиконання пункту 3.3, 3.5, з врахуванням пункту 5.1, Виконком та/або Фінансове управління здійснює перерахування пайового внеску в односторонньому порядку, про що повідомляє Замовника.
6.3. Зміни до Договору оформляються додатком, який є його невід`ємною частиною і мають однакову юридичну силу, якщо вони викладені в письмовій формі та підписані уповноваженими на те представниками сторін. В разі невиконання пункту 3.3, 3.5, з урахуванням пункту 5.1 Договору, Виконком та/або Фінансове управління здійснює перерахування пайового внеску в односторонньому порядку, оформляючи додатком, про що повідомляє замовника.
6.4. Усі правовідносини, що виникають у зв`язку з виконанням умов Договору та не врегульовані ним, регламентуються нормами чинного в Україні законодавства.
6.5. Договір складений на 3-х сторінках у 2-х примірниках, кожний із яких має однакову юридичну сили.
Місцезнаходження та реквізити сторін
Виконавчий комітет Івано-Франківської ОСББ Цегельник
міської ради вул. Гетьмана Мазепи, 160 А
м. Івано-Франківськ м. Івано-Франківськ
вул. Грушевського, 21,
тел.556515
Одержувач платежу: Ідентифікаційний код 25989526
міський бюджет м. Івано-Франківська
24170000
код: 37952250
р/р: UA738999980000031511921700002
УК в м. Івано-Франківську
Призначення платежу :
на інженерно-транспортну та
соціальну інфраструктуру міста
Виконком
МП МП
Фінансове управління виконавчого комітету
Івано-Франківської міської ради
м. Івано-Франківськ
вул. Дністровська, 28
тел. 785005
Фінансове управління
МП
Додаток
до Договору №
про пайову участь замовників будівництва у
створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста
Розрахунок розміру пайової участі
(попередній)
Об`єкт: багатоквартирний житловий будинок з приміщеннями громадського
призначення на вул. Б. Хмельницького, 73
Показник опосередкованої вартості спорудження 1 м.кв.
об`єкту будівництва згідно загальної кошторисної вартості грн 8 879,17
Площа об`єкта будівництва, м. кв. (житло) 4870,40
Площа об`єкта будівництва, м. кв. (нежитло) 227,50
Відсоток, передбачений п.6.2.2 Положення "Про пайову
участь замовників будівництва у створенні і розвитку
інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури
міста" від 18.10.2013 року (житло) 4
Відсоток, передбачений п.6.2.1 Положення "Про пайову
участь замовників будівництва у створенні і розвитку
інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури
міста" від 18.10.2013 року (нежитло) 7
Розмір пайової участі всього, грн., з них: 1 729 804,38
Розмір пайової участі на соціальну інфраструктуру
міста, грн. 1 210 863,07
Розмір пайової участі на інженерно-транспортну
інфраструктуру міста, грн. 518 941,31
Одержувач платежу:
МБ м.Івано-Франківськ
24170000
код: 37952250
р/р: 31517921009002
МФО: 899998
УК у м. Івано-Франківську
Призначення платежу:
на інженерно-транспортну та соціальну
інфраструктуру міста
Виконком
Фінансове управління
Стягнути з Об"єднанням співвласників багатоквартирного будинку "Цегельник" (м.Івано-Франківськ, вул.Гетьмана Мазепи,160А, код ЄДРПОУ 25989526) на користь Фінансового управління виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради (вул. Дністровська, 28, м.Івано-Франківськ,76015 (код ЄДРПОУ 02314062) 1 921 (одну тисячу дев"ятсот двадцять одну грн) 00 коп судового збору.
Наказ видати після набранням рішення законної сили.
В решті позову відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 03.01.2020
Суддя О.В.Рочняк
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 23.12.2019 |
Оприлюднено | 08.01.2020 |
Номер документу | 86756445 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Рочняк О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні