Рішення
від 23.12.2019 по справі 320/5254/19
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 грудня 2019 року № 320/5254/19

Суддя Київського окружного адміністративного суду Лапій С.М., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження в м. Києві адміністративну справу за позовом Публічного акціонерного товариства "Миронівське" до ГУ ДПС у Київській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернулося Публічне акціонерне товариство "Миронівське" з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 21.06.2019 № 0018981402, № 0019011402, № 0019001402, № 0018991402 та від 16.09.2019 № 0000741402.

На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що висновки податкового органу, викладені в акті перевірки, є протиправними, а тому оскаржувані податкові повідомлення-рішення підлягають скасуванню.

Представник відповідача надав суду відзив на позовну заяву, в якому проти позову заперечив та просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 01.10.2019 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 24.10.2019 замінено відповідача ГУ ДФС у Київській області на належного відповідача ГУ ДПС у Київській області.

Представник позивача надав суду клопотання, в якому просив розглядати справу за його відсутності.

На підставі ст. ст. 194, 205 КАС України судом прийнято рішення про розгляд справи у порядку письмового провадження.

Судом встановлено, що на підставі наказу ГУ ДФС у Київській області від 27.03.2019 №662, відповідно до п.п.75.1.2 п.75.1 ст.75, п.77.4 ст.77, п.82.1 ст.82 ПК України проведена документальна планова виїзна перевірка Публічного акціонерного товариства Миронівське (код ЄДРПОУ 00382891) з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2016 по 31.12.2018, з питань єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2016 по 31.12.2018.

За результатами перевірки ГУ ДФС складено акт від 08.05.2019 №353/10-36-14-02-13/00385891 (далі - Акт перевірки).

Перевіркою встановлено порушення ПАТ Миронівське :

- п.44.1 ст.44, пп. 134.1.1. п. 134.1 ст. 134 Податкового кодексу України, в результаті чого занижено податок на прибуток за 2018 рік на суму 114549 грн;

- п.44.1 ст.44, п.185.1 ст.185, абз.а п.187.1 ст. 187, п.198.6 ст. 198, п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України,

за декларацією спеціального режиму оподаткування, що призвело до заниження податку на додану вартість на загальну суму 194 651 грн;

за загальною декларацією, що призвело до завищення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду на загальну суму 121 470 грн за грудень 2018 року;

- п.120.1 ст.120 Податкового кодексу України - не подано податкову декларацію з податку на прибуток за 2018 рік;

- п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України - не зареєстрвано податкові накладні на суму ПДВ 82 427 грн (82 427 грн х 50% = 41213,5 грн).

На підставі акту перевірки податковим органом прийнято податкові повідомлення - рішення від 21.06.2019

№0018981402 про зменшення суми від`ємного значення з ПДВ на 121 470 грн (форма В4 );

№0019011402 про застосування штрафних (фінансових) санкцій у сумі 170 грн (форма ПС );

№0019001402 про застосування штрафу у розмірі 50% від суми ПДВ (82427 грн) у сумі 41 213,5 грн (форма Н ),

№0018991402 про збільшення грошового зобов`язання з податку на прибуток приватних підприємств на суму 114 549 грн та визначення штрафних (фінансових) санкцій у сумі 28 637 грн (форма Р ),

від 16.09.2019 №0000741402 про збільшення грошового зобов`язання з податку на додану вартість на суму 82 427 грн. та визначення штрафних (фінансових) санкцій у сумі 20 607 грн (форма Р ).

Позивач не погоджуючись з оскаржуваними податковими повідомленнями-рішеннями звернувся до суду за захистом своїх прав.

Надаючи правову оцінку обставинам, що склалися, суд зазначає наступне.

Перевіркою встановлено, що ПАТ МИРОНІВСЬКЕ в порушення пп.4) п.291.4 ст.294, пп.298.8.4 п.298.8 ст.298 ПКУ неправомірно застосовувало спрощену систему оподаткування у 2018 році та відповідно до абзацу 2 п.299.11 ст.299 ПКУ за 2018 рік повинно було нарахувати податок на прибуток відповідно до вимог ПКУ та подати декларацію з податку на прибуток за 2018 рік.

Також встановлено, що у 2018 році фінансовий результат до оподаткування складав 636383,68 грн., в результаті чого підприємством занижено податок на прибуток за 2018 рік на суму 114549 грн.

Відповідно до абз. а) п.291.4 ст.291 ПК України до четвертої групи платників єдиного податку - сільськогосподарських товаровиробників належать юридичні особи незалежно від організаційно-правової форми, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків.

Як слідує з акту перевірки, податковим органом встановлено, що загальний дохід ПАТ Миронівське у 2017 році складав на 1 625 289,41 грн. (137 900 грн. + 1 487 389,41 грн) більше, ніж позивачем відображено у графі 2 розрахунку частки с/г виробництва за 2017 рік, що призвело до завищення частки сільськогосподарського виробництва для підтвердження статусу платника єдиного податку на 2018 рік.

ПАТ Миронівське для підтвердження статусу платника єдиного податку на 2018 рік, подано розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2017 рік (№9023505203 від 16.02.2018р.), в якому занижено загальну суму доходу сільськогосподарського товаровиробника на 1625289,41 грн., що вплинуло на частку сільськогосподарського товаровиробника за 2017 рік.

Перевіркою встановлено, що частка сільськогосподарського товаровиробництва позивача за 2017 рік складає 72,21 %, що є менше ніж визначено пп.4) п.291.4 ст.294 ПК України та відповідно пп.298.8.4 п.298.8 ст.298 ПК України ПАТ Миронівське з 01.01.2018 року мало сплачувати податки на загальних підставах.

В Акті перевірки зазначено, що загальна сума доходу ПАТ Миронівське за 2017 рік становить 41 906 000 грн.

При цьому такий показник отримано контролюючим органом за рахунок заокруглень до тисячі гривень показників рахунків 70, 71 та 74, а також за рахунок включення у загальний дохід доходу від курсової різниці (субрахунок 714) у сумі 1 499 000 грн., замість 2210,5 грн. за субрахунком 714 та 2 452,23 грн. за субрахунком 711.

Відповідно до Інструкції №291 про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов`язань і господарських операцій підприємств і організацій, затвердженої Наказом Мінфіну від 30.11.1999 № 291 на субрахунку 714 Дохід від операційної курсової різниці`узагальнюється інформація про доходи від курсових різниць за активами й зобов`язаннями підприємства - пов`язаними з операційною діяльністю підприємства.

Різницю між курсом валюти на МВРУ (курс фактичного продажу) та курсом НБУ обліковують на субрахунку 711 Дохід від купівлі-продажу іноземної валюти .

Згідно з п. 4 П(С)БО 21 курсова різниця - це різниця між оцінками однакової кількості одиниць іноземної валюти при різних валютних курсах. Валютний курс - установлений Нацбанком курс грошової одиниці України до грошової одиниці іншої країни.

Курсові різниці за монетарними статтями в інвалюті визначають на дату (п. 8 П(С)БО 21):

- здійснення господарської операції (у межах її обсягу) за курсом НБУ на дату здійснення операції;

- балансу.

Постановою Правління Національного банку України від 17 червня 2004 року N280 затверджено План рахунків бухгалтерського обліку банків України, відповідно до якого:

Рахунок 2600 - Кошти на вимогу суб`єктів господарювання (тобто, поточні рахунки)

Рахунок 2603 - Розподільчі рахунки суб`єктів господарювання

Зарахування коштів на поточний рахунок клієнта банку здійснюється з урахуванням вимог, визначених Постановою №475 (у редакції, що діяла на момент здійснення операцій), а саме: уповноважений банк зобов`язаний попередньо зараховувати надходження в іноземній валюті, на які поширюється вимога щодо обов`язкового продажу, на окремий аналітичний рахунок балансового рахунку 2603.

При цьому, пунктами 2.1 та 2.6 глави 2 Інструкції з бухгалтерського обліку операцій в іноземній валюті та банківських металах у банках України, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 17.11.2004 № 555, передбачено використання банком розподільчого рахунку 2603 для відображення в бухгалтерському обліку операцій банків в іноземній валюті та з метою здійснення валютного контролю та обов`язкового продажу іноземної валюти відповідно до вимог нормативно-правових актів Національного банку України з валютного регулювання.

Відповідно до Інструкції про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку банків України, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 17.06.2004 № 280, призначенням розподільчого рахунку 2603 є облік коштів, що підлягають розподілу або додатковому попередньому контролю, у тому числі сум коштів в іноземній валюті, що підлягають обов`язковому продажу. За кредитом рахунку проводяться суми надходжень, а за дебетом - суми перерахувань згідно з режимом роботи рахунків.

Зарахування коштів в іноземній валюті на рахунок ПАТ Миронівське НОМЕР_4 у 2017 році здійснювались відповідно до умов експортних контрактів, укладених із TolderDevelopmentInc. (республіка Панама) та CardiffTrading OU (Естонія).

На банківський рахунок ПАТ Миронівське НОМЕР_3 було зараховано валюту у сумі 262 646,06 дол США (курс НБУ на дату операції - 27,11 грн за 1 дол)

Розподіл суми 262 646,06 дол США на поточні рахунки клієнта відбувся 07.03.2017 :

1) 170 719,94 дол США на гривневий поточний рахунок № НОМЕР_1 (обов`язковий продаж валюти відповідно до вимог НБУ- 65% суми надходження). Згідно виписки по рахунку за 07.03.2017 фактично зараховано 4 588 261,82 грн (курс НБУ - 27,0213 грн за 1 дол., курс МВРУ фактичного продажу - 26,93 грн за 1,00 дол США);

2)91 926,12 дол США на валютний поточний рахунок № НОМЕР_2 . Згідно виписки по рахунку за березень - жовтень 2017 року фактично зараховано 07.03.2017 91 926,12 дол США

Отже, 07.03.2017 позитивна курсова різниця від продажу 170 719,94 дол США не виникла.

Вільний продаж 91 926,12 дол США з поточного валютного рахунку та зарахованого на поточний гривневий - 2 466 029, 48 грн (курс НБУ - 26,8945 грн за 1 дол, курс фактичного продажу - 26,88 грн за 1 дол) здійснено 14.03.2017.

Таким чином, за операцією від 14.03.2017 позитивних курсових різниць не виникло.

На банківський розподільчий рахунок НОМЕР_4 було 20.03.2017 зараховано валютну виручку в сумі 29 182,90 дол США. (курс НБУ на дату операції - 26,9092 грн за 1 дол)

Розподіл суми 29 182,90 дол США на поточні рахунки клієнта відбувся 21.03.2017:

1) 18 968,89 дол. США - на гривневий поточний рахунок (обов`язковий продаж валюти відповідно до вимог НБУ- 65% суми надходження). Згідно виписки по рахунку за 21.03.2017 фактично зараховано 508 104,94 грн. (курс НБУ - 26,887865 грн. за 1,00 дол. США, курс МВРУ фактичного продажу - 26,84 грн. за 1 дол.).

2)10 214,01 дол. США - на валютний поточний рахунок.

Відповідно, за операцією від 21.03.2017 позитивні курсові різниці не виникли.

Продаж суми 10 214,01 дол США з валютного поточного рахунку здійснено 30.03.2017, в результаті чого 30.03.2017 на гривневий поточний рахунок зараховано 274 817,33 грн (курс НБУ - 27,040107 грн за 1 дол, курс МВРУ фактичного продажу - 26,96 грн за 1 дол)

Таким чином, 30.03.2017 виникла позитивна курсова різниця від операції з продажу валюти (2704,0107 грн (курс НБУ на дату операції 30.03.2017) - 2690,9263 грн (курс НБУ на дату операції 20.03.2017) х 10214,01/100 = 1 336,44 грн.

Відповідно, 30.03.2017 ПАТ Миронівське відобразило у складі доходу на рахунку 714 суму 1 336,44 грн.

На банківський розподільчий рахунок НОМЕР_4 було 07.09.2017 зараховано валютну виручку в сумі 41 655,54 дол США. (курс НБУ на дату операції - 25,9822 грн за 1 дол).

Розподіл суми 41 655,54 дол США на поточні рахунки клієнта відбувся 08.09.2017:

1) 20 827,77 дол. США - на гривневий поточний рахунок (обов`язковий продаж валюти відповідно до вимог НБУ). Згідно виписки по рахунку за 08.09.2017 фактично зараховано 541 688,51 грн (курс НБУ - 26,003183 грн за 1,00 дол США, курс МВРУ фактичного продажу - 26,06 грн за 1 дол).

2) 20 827,77 дол США - на валютний поточний рахунок.

За операцією від 08.09.2017 виникли позитивні курсові різниці:

від зміни курсу НБУ на дати операцій (26,003183 грн. (курс НБУ на дату операції 08.09.2017) - 25,9822 грн (курс НБУ на дату операції 07.09.2017) х 20 827,77 = 437,03 грн.

від різниці між курсом НБУ на дату операції та курсом МВРУ фактичного продажу (26,06 - 26,003183) х 20 827,77 = 1 183,38 грн.

Відповідно, ПАТ Миронівське 08.09.2017 відобразило у складі доходів суму 437,03 грн на рахунку 714 та суму 1183,38 грн на рахунку 711.

Продаж суми 20 827,77 дол США з валютного поточного рахунку здійснено 08.09.2017 року, в результаті чого 11.09.2017 на гривневий поточний рахунок зараховано 541 959,31 грн (курс НБУ - 26,003183 грн за 1 дол, курс МВРУ фактичного продажу - 26,06 грн за 1 дол) - виникла позитивна різниця між курсом НБУ на дату операції та курсом фактичного продажу (26,06 - 26,003183) х 20 827,77 = 1 183,38 грн.

Відповідно, ПАТ Миронівське 08.09.2017 відобразило у складі доходів суму 437,03 грн на рахунку 714 та 11.09.2017 - суму 1 183,38 грн на рахунку 711.

На банківський розподільчий рахунок НОМЕР_4 було 09.10.2017 зараховано валютну виручку в сумі 4669,31 дол США (курс на дату операції - 26,7399 грн за 1 дол)

Розподіл суми 4669,31 дол. США.на поточні рахунки клієнта та продаж 100% вказаної суми відбувся 10.10.2017.

Згідно виписки по поточному гривневому рахунку за 10.10.2017 фактично зараховано 123 815,61 грн (курс НБУ - 26,551695 грн за 1,00 дол США, курс МВРУ фактичного продажу - 26,57 грн за 1 дол).

Відповідно 10.10.2017 виникла позитивна курсова різниця між курсом НБУ та курсом фактичного продажу у загальній сумі з двох операцій - 85,47 грн.

ПАТ Миронівське 10.10.2017 відобразило у складі доходів суму 85,47 грн. на рахунку 711.

Таким чином, позивачем відповідно до норм законодавства відображено в бухгалтерському обліку доходи, які виникли від курсових різниць від продажу валюти, отриманої протягом 2017 року:

по рахунку 714 - 2 210,50 грн.

по рахунку 711 - 2 452,23 грн.

Відповідно до оборотів по рахунку 79 за відповідний період загальна сума доходу сільськогосподарського товаровиробника становить 40 423 273,06 грн. До складу вказаної суми враховано дохід, отриманий внаслідок збільшення валютного курсу при продажу валюти у сумі 4 662,73 грн.

При складанні Розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробника за 2017 рік у складі Загальної суми доходу сільськогосподарського товаровиробника (рядок 2) дійсно не врахований дохід, отриманий внаслідок збільшення валютного курсу при продажу валюти, який дорівнює 4 662,73 грн , однак ГУ ДФС не досліджено та не надано оцінки зазначеним операціями та їх відображенню у бухгалтерському обліку позивача.

Таким чином, загальна сума доходу позивача за 2017 рік становить 40 423 273,72 грн. та складається з:

Дохід від реалізації готової продукції - 30 362 864,11 грн.

Дохід від реалізації товарів - 4 031 485,93 грн.

Дохід від реалізації робі, послуг - 5 713 731,06 грн.

712 Дохід від реалізації інших оборотних активів - 135 650,58 грн.

714 Дохід від операційної курсової різниці - 2 210,50 грн.

711 Дохід від купівлі-продажу іноземної валюти - 2 452,23 грн.

719 Інші доходи від операційної діяльності - 90810,29 грн.

746 Інші доходи - 84068,62 грн.

Відповідно частка с/г виробництва ПАТ Миронівське у 2017 році становить 75,11 % (30 362 864,11 грн. х100/40 423 273,72грн.).

Отже, ПАТ Миронівське у 2018 році правомірно застосовувало спрощену систему оподаткування та не мало обов`язку з визначення податкових зобов`язань з податку за прибуток та подання відповідної звітності за такого податку.

Щодо не включення у дохід підприємства 2017 року 137 900 грн, отриманих 15.09.2016 від ТОВ ТД Успіх .

Як слідує з Акту перевірки, згідно банківської виписки АТ Райффайзен банк Аваль від 15.09.2016 року ПАТ Миронівське зараховано грошові кошти у сумі 137 900 грн., з призначенням платежу часткове повернення позики за договором №15/02-2Z від 01.02.2015.

Згідно даних банківських виписок підприємства за перевірений період ПАТ Миронівське не здійснювало повернення грошових коштів на ТОВ ТД УСПІХ за даним договором.

Проведеною перевіркою первинних документів по взаємовідносинах з ТОВ ТД УСПІХ встановлено, що будь-яка інша заборгованість перед ТОВ ТД УСПІХ станом на 28.08.2017 року у позивача відсутня, станом на 31.12.2018 року будь-яка інша заборгованість перед ТОВ ТД УСПІХ у позивача відсутня.

Отже, ГУ ДФС вважає, що згідно з актом зарахування зустрічних однорідних вимог б/н від 28.08.2017, ПАТ Миронівське втратило обов`язок повертати грошові кошти, що надійшли згідно банківської виписки від 15.09.2016 року.

Податковий орган вважає, що 137 900 грн ПАТ Миронівське мало відобразити у складі загального доходу за 2017 рік.

Судом встановлено, що у 2015 році відповідно до договору про надання поворотної безвідсоткової фінансової допомоги від 01.02.2015 №15-02-2з ПАТ Миронівське надавало ТОВ ТД Успіх безвідсоткову поворотну фінансову допомогу у сумі 137 900, 00 грн. наступними платежами:

06.05.2015 у сумі 122 306,8 грн (платіжне дорученням від 06.05.2015 №302 ),

13.05. 2015 у сумі 15 593,2 грн (платіжне доручення від 13.05. 2015 №313).

Між ТОВ ТД Успіх та ПАТ Миронівське 31.12.2015 підписано акт звірки взаєморозрахунків за 2015 рік, який відображає операції з надання безвідсоткової поворотної фінансової допомоги у загальній сумі 137 900, 00 грн.

Додатковою угодою №2 від 01.09.2016 до Договору про надання поворотної безвідсоткової фінансової допомоги від 01.02.2015 №15-02-2з ПАТ Миронівське та ТОВ ТД Успіх погоджено наступні терміни розрахунків (повернення поворотної допомоги) - до 30.09.2016.

На виконання угоди ТОВ ТД Успіх 15.09.2016 перерахувало на рахунок ПАТ Миронівське 137 900,00 грн. з призначенням платежу: часткове повернення позики з-но договору №15/02-2з від 01.02.2015, без ПДВ (платіжне дорученням від 15.09.2016 №2471).

Таким чином, заборгованість ТОВ ТД Успіх перед ПАТ Миронівське за договором про надання поворотної безвідсоткової фінансової допомоги від 01.02.2015 №15-02-2з повністю погашено 15.09.2016.

Згідно з п.5 П(С)БО 15 Дохід Дохід визнається під час збільшення активу або зменшення зобов`язання, що зумовлює зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства), за умови, що оцінка доходу може бути достовірно визначена.

Відповідно до п. 6.5 П(С)БО 15 Дохід не визнаються доходами надходження від інших осіб в погашення позики.

Таким чином, ПАТ Миронівське правомірно не визнало у складі доходів за 2017 рік суму коштів, отриманих від ТОВ ТД Успіх в повернення позики, та не включило 137 900,00 грн. до загальної суми доходу при визначенні частки сільськогоподарського товаровиробника, оскільки вказана сума не відповідає ознакам, за яких визнається дохід.

Щодо визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень 21.06.2019 №0018981402, №0019001402 та від 16.09.2019 №0000741402 (ПДВ).

Перевіркою повноти визначення податкових зобов`язань за період з 01.01.2016 по 31.12.2018 встановлено їх заниження:

засерпень 2016 на 53 512 грн;

за вересень 2016 на 28 915 грн;

Згідно банківських виписок по розрахунковому рахунку АТ Райфайзен Банк Аваль встановлено, що ПАТ Миронівське отримано (повернуто) грошові кошти за посівний матеріал по договору №13/17 від 01.02.2013 у сумі 494 563,35 грн, а саме:

Згідно наданих до перевірки оборотно-сальдових відомостей за період з 01.01.2016 по 31.12.2018 по бухгалтерських рахунках 631 Розрахунки з ТОВ ТД Успіх , 361 Розрахунки з ТОВ ТД Успіх , 6857 Розрахунки з ТОВ ТД Успіх , видаткових накладних, актів наданих послуг, банківських виписок не встановлено дебіторської/кредиторської заборгованості за даним договором станом на 17.08.2016.

Згідно наданих до перевірки оборотно-сальдових відомостей по бухгалтерських рахунках 631 Розрахунки з ТОВ ТД Успіх , 361 Розрахунки з ТОВ ТД Успіх , 6857 Розрахунки з ТОВ ТД Успіх , видаткових накладних, актів наданих послуг за період з 17.08.216 по 15.09.2016 по договору №13/17 від 01.02.2013 відвантаження посівного матеріалу не відбувалось.

ГУ ДФС зазначає, що згідно з п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Крім того, контролюючий орган зробив висновок, що ПАТ Миронівське в порушення п.201.1 ст.201 ПК України не зареєстровано податкові накладні на суму ПДВ - 82 427, 00 грн., що є підставою для застосування штрафу у розмірі 50% ПДВ - 41 213,5 грн.

Судом встановлено, що 30.04.2013 ПАТ Миронівське здійснило передплату ТОВ ТД Успіх у сумі 1 600 000, 00 грн за насіння кукурудзи з призначенням платежу : За посівний матеріал, згідно договору №13/17 від 01.02.2013, без ПДВ (платіжне доручення від 30.04.2013 №204).

Згідно специфікації від 01.04.2013 №1/04 товар (посівний матеріал) на суму 1 600 000 грн підлягав поставці до 30.08.2014, в іншому випадку постачальник на вимогу покупця був зобов`язаний повернути суму передплати, на яку не поставлено товар.

На виконання договору поставлено товар на загальну суму 1105 436,65 грн, що підтверджується видатковими накладними.

Між ПАТ Миронівське та ТОВ ТД Успіх 31.12.2015 підписано акт звірки взаємних розрахунків за договором від 01.02.2013 №13/17, відповідно до якого сторони підтверджують наявність кредиторської заборгованості ТОВ ТД Успіх перед ПАТ Миронівське у сумі 494563, 35 грн станом на 31.12.2015.

Між ПАТ Миронівське та ТОВ ТД Успіх 30.06.2016 підписано акт звірки взаємних розрахунків за договором від 01.02.2013 №13/17, відповідно до якого сторони підтверджують наявність кредиторської заборгованості ТОВ ТД Успіх перед ПАТ Миронівське у сумі 494563,35 грн станом на 30.06.2016.

У серпні - вересні 2016 ТОВ ТД Успіх здійснило повернення передплати за посівні матеріали, які не були поставлені за договором №13/17 на загальну суму 494563,35 грн без ПДВ, що підтверджується платіжними дорученнями: від 17.08.2016 №2068, №2061, від 18.08.2016 №2077, від 06.09.2016 №2358, від 07.09.2016 №2375, №2374, №2396, від 14.09.2016 №2453, №2447, від 15.09.2016 №2464.

Відповідно до п. 201.7 ПК України (у редакції станом на 30.04.2013) податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Відповідно до п. 15. Розділу підрозділу 2 розділу ХХ Перехідних положень ПК України - Тимчасово до 1 січня 2014 року від оподаткування податком на додану вартість звільняються операції з постачання на митній території України зернових культур товарних позицій 1001-1008 згідно з УКТ ЗЕД та технічних культур товарних позицій 1205 і 1206 згідно з УКТ ЗЕД, крім першого постачання таких зернових та технічних культур сільськогосподарськими підприємствами - виробниками та підприємствами, які безпосередньо придбали такі зернові та технічні культури у сільськогосподарських підприємств - виробників, а також крім постачання таких зернових та технічних культур Аграрним фондом у разі їх придбання з податком на додану вартість. (в редакції станом на 30.04.2013).

Абз.2 п.11 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідних положень в редакції станом на 30.04.2013 - Податкова накладна, в якій сума податку на додану вартість не перевищує 10 тисяч гривень, не підлягає включенню до Єдиного реєстру податкових накладних.

Відповідно до п.8 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Мінфіну від 01.11.2011 N 1379 (в редакції станом на 30.04.2013)усі примірники податкових накладних, виписаних на Постачання для операцій, які звільнені від оподаткування податком на додану вартість, залишаються в особи, що їх виписала.

Отже, податкова накладна на суму авансу (1 600 000 грн.) за посівний матеріал, сплачену 30.04.2013, в ЄРПН не реєструвалась і не підлягала наданню покупцю (ПАТ Миронівське ), а операція була звільнена від ПДВ, отже податкового кредиту ПАТ Миронівське на вказану суму передплати не формувало.

У серпні - вересні 2016 року ТОВ ТД Успіх здійснило повернення передплати за посівні матеріали, які не були поставлені за договором №13/17 на загальну суму 494563,35 грн.

Згідно з пунктом 3 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 29.12.2010 N 1246, починаючи з 1 лютого 2015 року, реєстрації в ЄРПН підлягають всі податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не видаються отримувачу (покупцю) товарів (послуг) та залишаються у їх постачальника (продавця); складені під час отримання послуг від нерезидента, місцем постачання яких визначено митну територію України; складені в межах виконання угод про розподіл продукції; складені за операціями з постачання товарів (послуг), які звільнені від оподаткування) незалежно від суми податку на додану вартість, зазначеної в одній податковій накладній та/або розрахунку коригування.

Відповідно до пункту 4 Порядку N 1246 розрахунок коригування до податкової накладної, складеної до 1 лютого 2015 року та відомості якої не підлягали внесенню до ЄРПН, підлягає реєстрації після реєстрації такої накладної. Для цього постачальник (продавець) товарів (послуг) повинен протягом доби зареєструвати податкову накладну (незалежно від дати її складення з урахуванням строків давності, встановлених статтею 102 розділу II ПКУ) та розрахунок коригування до неї.

Разом з цим, відповідно до абз. 2-5 п.192.1 ст.192 ПКУ (в редакції станом на серпень - вересень 2016 року) розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка видана їх отримувачу - платнику податку, підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних:

постачальником (продавцем) товарів/послуг, якщо передбачається збільшення суми компенсації їх вартості на користь такого постачальника або якщо коригування кількісних та вартісних показників у підсумку не змінює суму компенсації;

отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу.

Розрахунки коригування, складені платником податку до податкових накладних, що не видаються отримувачу, що складені до 1 лютого 2015 року, а також складених під час отримання послуг від нерезидента, місцем постачання яких визначено митну територію України, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних таким платником податку.

Отже, у позивача не було обов`язку ані формувати податкові зобов`язання, а ні реєструвати податкові накладні / розрахунки коригування на суму ПДВ 82 427 грн.

Перевіркою правомірності визначення податкового кредиту за період з 01.01.2016 по 31.12.2018 встановлено його завищення у сумі 16 060 грн за березень 2017 року.

Згідно первинних документів наданих до перевірки (банківських виписок, видаткових накладних, актів наданих послуг) станом на 01.02.2017 року ПАТ Миронівське перед ТОВ ТД Успіх значиться кредиторська заборгованість у сумі 1156009,51 грн.

Контролюючий орган вважає, що постачальник товарів (ТОВ ТД Успіх ) мав зареєструвати у лютому 2017 року в ЄРПН податкову накладну на передплату у сумі 96393,57 (ПДВ - 16 060 грн.) на підставі платежу, здійсненого 02.02.2017 (загальна сума платежу - 1252403,08 грн. з ПДВ), відповідно, робить висновок, що на цю суму позивач не мав права формувати податковий кредит.

Однак, у додатку 5 до Декларації з ПДВ за лютий 2017 року відсутній податковий кредит, сформований на постачання від контрагента ТОВ ТД Успіх (ЄДРПОУ - 38262905).

Як слідує з акту перевірки, ГУ ДФС дійшло висновку про завищення податкового кредиту на суму операції, за якою позивач його не формував.

Натомість, ГУ ДФС на суму 16 060 грн ПДВ зменшило податковий кредит за інший період - березень 2017 року, який сформовано на підставі податкових накладних, зареєстрованих в ЄРПН ТОВ ТД Успіх у березні 2017 року за іншими господарськими операціями.

При цьому, законодавством не передбачено обов`язку отримувача товарів/послуг зменшувати податковий кредит наступних податкових періодів на суми ПДВ, на які постачальник товарів/послуг не зареєстрував податкові накладні у попередніх періодах, здійснюючі зовсім інші операції з отримувачем.

Актом перевірки встановлено, що до додатку 5 до декларації з ПДВ за березень 2017 року ПАТ Миронівське включено до податкового кредиту березня 2017 року 267048 грн. (у т.ч. 16 060 грн.) за податковими накладними, що оформлені на дату відвантаження товарів.

Таким чином, перевіркою встановлено та не спростовується, що податковий кредит у березні 2017 року у сумі 267048 грн ПАТ Миронівське сформовано на підставі зареєстрованих в ЄРПН податкових накладних, що оформлені в березні 2017 року та зареєстровані з підстав, в порядку та у строки, визначені ПК України.

Згідно з п. 187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до п. 201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пунктів 198.1, 198.2, 198.3 статті 198 ПК України до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з:

а) придбання або виготовлення товарів та послуг;

б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності);

в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України;

г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу;

ґ) ввезення товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше:

дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг;

дата отримання платником податку товарів/послуг.

Податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з:

придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг;

придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи);

ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Відповідно до абз. 3 п.198.6 ст.198 ПК України податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Контролюючий орган вважає, що постачальник товарів (ТОВ ТД Успіх ) мав зареєструвати в ЄРПН податкову накладну на переплату у сумі 96393,57 грн. (в т.ч. ПДВ - 16 060 грн) на підставі платежу, здійсненого 02.02.2017виходячи з того, що платіж був здійснений у загальній сумі 1252403,08 грн., у той час, як сума заборгованості ПАТ Миронівське перед ТОВ ТД Успіх станом на 02.02.2017 складала 1156009,51 грн.

Однак, судом встановлено, що заборгованість ПАТ Миронівське перед ТОВ ТД Успіх у сумі 1252403,08 грн виникла за операціями з поставки товарів, на які ТОВ ТД Успіх було зареєстровано податкові накладні у попередніх податкових періодах.

Вказана заборгованість була погашена 02.02.2017, передплати ПАТ Миронівське платежем від 02.02.2017 у сумі 96393,57 грн. не здійснювало, а відтак у ТОВ ТД Успіх не виникало обов`язку реєструвати податкові накладні 02.02.2017 на суму ПДВ - 16 060 грн.

Зазначене підтверджується актом звірки взаємних розрахунків між ТОВ ТД Успіх та позивачем по договору від 01.05.2015 №15/1.

Також перевіркою встановлено завищення податкового кредиту за період з 01.01.2016 по 31.12.2016 у сумі 105 410 грн за березень 2016 на суму 18 467 грн, та квітень 2016 на суму 86 943 грн.

Як слідує з акту перевірки, облік розрахунків за договорами поставки товарів, робіт, послуг від ТОВ ТД Успіх (код за ЄДРПОУ 38262905) підприємством здійснювалось на бухгалтерському рахунку 631 Розрахунки з вітчизняними постачальниками .

Згідно оборотно-сальдової відомості по бухгалтерському рахунку 631 за січень 2016-грудень 2018 року встановлено, що станом на 01.01.2016 року ПАТ Миронівське перед ТОВ ТД Успіх значиться кредиторська заборгованість у сумі 423775,22 за договором поставки від 01.05.2015 №15/1.

Згідно банківських виписок по розрахунковому рахунку АТ Райффайзен Банк Аваль ПАТ Миронівське здійснено оплату на адресу ТОВ ТД Успіх 11.01.2016 за договором поставки від 01.05.2015 №15/1 на суму 1 056238, 48 грн.

Відвантаження товарів, робіт, послуг у січні 2016, лютому 2016 року на адресу ПАТ Миронівське не здійснювалось.

Підприємством постачальником проігноровано дату визначення податкових зобов`язань, а саме не взято до уваги банківську виписку від 11.01.2016 року на суму 632463,26 грн. (ПДВ 105 410,54 грн.) з призначенням платежу за договором поставки №15/1 від 01.05.2015.

На підставі вищевикладеного встановлено безпідставне відображення податкового кредиту ПАТ Миронівське у березні 2016 на суму 18467,10 грн, квітні 2016 у сумі 86943,44 грн.

Контролюючий орган вважає, що постачальник товарів (ТОВ ТД Успіх ) мав зареєструвати у січні 2016 року в ЄРПН податкову накладну на переплату у сум і632463,26 грн (ПДВ 105 410,54 грн) на підставі платежу, здійсненого 11.01.2016 (загальна сума платежу - 1 056 238,48 грн. з ПДВ), відповідно, на цю суму ПДВ позивач не міг формувати податковий кредит.

Однак, у додатку 5 до Декларації з ПДВ за січень 2016 року відсутній податковий кредит, сформований на постачання від контрагента ТОВ ТД Успіх .

Отже, ГУ ДФС під час перевірки дійшло висновку про завищення податкового кредиту на суму операцій, за якими платник податку взагалі не формував.

Натомість, ГУ ДФС зменшило на 105 410,54 грн ПДВ податковий кредит за березень- квітень 2016 року, який позивачем сформовано на підставі податкових накладних, зареєстрованих ТОВ ТД Успіх у періодах: березень та квітень 2016 року за іншими операціями.

Крім того, заборгованість ПАТ Миронівське перед ТОВ ТД Успіх у розмірі 1 056 238,48 грн виникла за операціями з поставки товарів, на які ТОВ ТД Успіх було зареєстровано податкові накладні у попередніх податкових періодах.

Вказане підтверджується актом звірки взаємних розрахунків по договору №15/1 від 01.05.2015.

Також перевіркою відображених у рядку 16 Декларацій Від`ємне значення, що включається до складу податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду показників за період з 01.01.2016 по 31.12.2018 у сумі 39805918 грн. встановлено, що суб`єкт господарювання переносив від`ємне значення ряд.21 попередніх звітних періодів.

Відповідно до п.200.1 ст.200 ПК України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

Згідно з п.200.1 ст.200 ПК України при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума:

а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу -

б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету;

в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Оскільки судом встановлено, що податковий кредит сформовано позивачем правомірно за періоди: березень 2016 року на суму 18 467 грн, квітень 2016 року на суму 86 943 грн, березень 2017 року на суму 16 060 грн, то, відповідно, і від`ємне значення з ПДВ за грудень 2018 на суму 121 470 грн сформовано правомірно.

Згідно п. 1 ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч. 2 другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Також суд звертає увагу, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довод (рішення Європейського Суду з прав людини у справі Трофимчук проти України, no. 4241/03, від 28.10.2010).

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві вимоги позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно ч. 1 ст. 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Згідно ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

До позовної заяви позивачем додано докази сплати судового збору у сумі 6136, 11 грн (платіжне доручення 19.09.2019 № 1078)

Оскільки суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог, відшкодуванню позивачу з Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань відповідача підлягають судові витрати у сумі 6136, 11 грн.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143,194, 205, 242-246, 250, 255, 295 КАС України, суд

в и р і ш и в :

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкові повідомлення-рішення ГУ ДФС у Київській області від 21.06.2019 № 0018981402, № 0019011402, № 0019001402, № 0018991402 та від 16.09.2019 № 0000741402.

Стягнути на користь Публічного акціонерного товариства "Миронівське" за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління Державної податкової служби у Київській області судовий збір у сумі 6136 (шість тисяч сто тридцять шість) грн 11 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Суддя Лапій С.М.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.12.2019
Оприлюднено09.01.2020
Номер документу86792394
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/5254/19

Ухвала від 28.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 25.11.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Постанова від 08.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Ухвала від 25.08.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Ухвала від 25.08.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Ухвала від 05.02.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Безименна Наталія Вікторівна

Рішення від 23.12.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лапій С.М.

Ухвала від 01.10.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лапій С.М.

Судовий наказ від 17.07.2019

Цивільне

Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області

Фомін В. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні