Справа № 420/6015/19
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 січня 2020 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Катаєвої Е.В., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області (вул. 40-річчя Перемоги,25, смт. Таїрове, Овідіопольський район, Одеська область, 65496), третя особа ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 ), про визнання протиправними та скасування рішень, поновлення на посаді,-
В С Т А Н О В И В:
До суду звернувся ОСОБА_1 з позовом до Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області (Таїровська селищна рада), третя особа ОСОБА_2 , в якому позивач просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області Про дострокове припинення повноважень секретаря Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1 від 08.10.2019 року;
- визнати протиправним та скасувати рішення відповідача Про обрання секретарем Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_2 від 08.10.2019 року ;
- визнати протиправним та скасувати рішення Про покладення на секретаря Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_2 повноважень Таїровського селищного голови від 08.10.2019 року;
- поновити його - ОСОБА_1 на посаді секретаря Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області.
Позивач зазначив, що рішенням №225 Таїровської селищної ради від 24.09.2019 року Про обрання секретаря Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області його було обрано секретарем Таїровської селищної ради, а згідно з рішенням №226 від 24.09.2019 року на нього покладено виконання обов`язків Таїровського селищного голови.
08.10.2019 року на сесії Таїровської селищної ради були прийняті оскаржувані рішення.
Позивач вважає, що оскаржувані ним рішення Таїровської селищної ради є незаконними та необґрунтованими, такими, що прийняті з грубими порушеннями Законів України Про місцеве самоврядування , Про службу в органах місцевого самоврядування та Регламенту Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області, порушують його права, оскільки він незаконного звільненний з публічної служби - з виборної посади секретаря селищної ради.
Позивач зазначив, що п. 9.3.3 Регламенту Таїровської селищної ради передбачено, що у виняткових випадках пропозиції до порядку денного можуть бути внесені депутатами селищної ради на пленарному засіданні селищної ради у письмовому та електронному вигляді з обґрунтуванням терміновості їх внесення.
Проте проект рішення про дострокове припинення повноважень секретаря селищної ради ОСОБА_1 був внесений на початку засідання сесії ради 08.10.2019 р. під час затвердження порядку денного депутатом ОСОБА_3 з голосу. Будь-яких обґрунтувань щодо підстав та терміновості внесення даного питання до порядку денного не зазначено.
Після проведення таємного голосування про обрання секретаря ради, не чекаючи затвердження результатів таємного голосування, оформлених протоколом лічильної комісії та прийняття рішення про обрання ОСОБА_2 секретарем селищної ради, що повинна була поставити на голосування обраний секретар ведення сесії ОСОБА_4 , ОСОБА_2 не являючись затвердженим секретарем ради, поставила на голосування питання про своє обрання.
В подальшому, ОСОБА_2 , внесла на голосування питання не включене до порядку денного - про покладення на неї, ОСОБА_2 , повноважень Таїровського селищного голови, а депутатом ОСОБА_3 зачитано проект даного рішення та поставлено на голосування.
Отже, оскаржувані рішення відповідача було внесено на розгляд сесії ради та прийнято з грубими порушеннями Регламенту Таїровської селищної ради.
Позивач також зазначив, що оскаржувані рішення порушують норми міжнародного та національного законодавства. Європейський Суд підкреслює особливу важливість принципу "належного урядування". Він передбачає, що в разі коли йдеться про питання загального інтересу, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (рішення у справах Беєлер проти Італії , заява № 33202/96, п. 120, Онерїлдіз проти Туреччини , заява № 48939/99, п. 128, Megadat.com S.r.l. проти Молдови , заява №21151/04, п. 72, Москаль проти Польщі , заява № 10373/05, п. 51).
Позивач звернувся до суду з даним позовом 10.10.2019 року.
Ухвалою суду від 11.10.2019 року позов був залишений без руху та позивачу наданий строк для усунення недоліків. Позивачу був продовжений строк на усунення недоліків ухвалою суду від 08.11.2019 року.
Ухвалою суду від 05.12.2019 року позовна заява прийнята до розгляду, провадження по справі відкрите, вирішено розгляд справи здійснити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (а.с.2-4).
Відповідач Таїровська селищна рада подала відзив на позов (а.с.46-53), в якому просила відмовити у задоволенні позову, а також звернули увагу суду, що позивачем не дотриманий строк на усунення недоліків позову, та строк звернення до суду.
Відповідач наголосив на тому, що прийняття оскаржуваних позивачем рішень є насамперед виправленням органом місцевого самоврядування - Таїровською селищною радою ситуації щодо проведення незаконної сесії 24.09.2019 року та прийняття рішень №225 від 24.09.2019 року Про обрання секретаря Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області , згідно з яким ОСОБА_1 обрано секретарем Таїровської селищної ради, та №226 від 24.09.2019 року щодо покладення на нього виконання обов`язків Таїровського селищного голови. Вказані рішення прийняті в умовах реального конфлікту інтересів.
Що стосується проведення сесії 08.10.2019 року, то вона проведення у відповідності до вимог законодавства, жодного порушення норм законодавства та регламенту Таїровської селищної ради не допущено. Пропозиція щодо порядку денного була внесена у відповідності до положень Регламенту, ст. 19 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , ст. ст. 46,49 Закону України Про місцеве самоврядування . Голосування проведено без порушень.
Право депутата висловити свої пропозиції безпосередньо на сесії ради гарантоване ч. 9 ст. 49 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні .
Таким чином, пропозиція депутата Таїровської селищної ради ОСОБА_3 щодо включення до сформованого порядку денного 17-ї сесії питання про дострокове припинення повноважень секретаря Таїровської селищної ради ОСОБА_1 , про обрання секретарем ради ОСОБА_2 , а в подальшому тимчасового покладення на неї повноважень Таїровського селищного голови - не суперечить Регламенту ради, цілком та повністю відповідає приписам Закону України Про місцеве самоврядування в Україні . До того ж, дана пропозиція була підтримана більшістю депутатів від загального складу ради.
Твердження Позивача про порушення порядку голосування спростовуються протоколом, з якого, чітко вбачається дотримання при голосуванні норм законодавства та Регламенту Таїровської селищної ради. До того ж, незрозумілим є наголошення ОСОБА_1 про необхідність затвердження результатів голосування, оскільки це суперечить п. 11.2.3 Регламенту Таїровської селищної ради, за приписами якого головуючий оголошує дані протоколу лічильної комісії про результати голосування, оголошує результати голосування. В цілому ці наголошені процедурні питання не вплинули на результати голосування та волевиявлення депутатів Таїровської селищної ради.
Справа розглянута у письмовому провадженні.
Судом встановлено, що рішенням №225 Таїровської селищної ради від 24.09.2019 року Про обрання секретаря Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1 було обрано секретарем Таїровської селищної ради, а згідно з рішенням №226 від 24.09.2019 року на нього покладено виконання обов`язків Таїровського селищного голови (а.с.22-23).
Повноваження в.о. Таїровського селищного голови ОСОБА_1 виконував до 08.10.2019 року.
Згідно з витягом з протоколу сімнадцятої сесії (позачергової) Таїровської селищної ради від 08.10.2019 року вказана сесія почалась о 14.00год. На сесії були присутні 24 депутата з обраних 26, відсутні 2 депутата. Визнано, що відповідно до ст.46 Закону України сесія правомочна вирішувати питання віднесені до її компетенції.
При вирішенні порядку денного виступив депутат ОСОБА_3 та запропонував включити в порядок денний два питання про дострокове припинення повноважень секретаря Таїровської селищної ради, тимчасово виконуючого обов`язки Таїровського селищного голови ОСОБА_1 та про обрання секретарем Таїровської селищної ради ОСОБА_2 . В протоколі зазначено, що депутатом подані проекти рішення, обґрунтування до проекту, пропозиції депутатів, зачитано звернення депутатів та клопотання розглянути питання першим. За вказану пропозицію проголосувало більшість депутатів.
Згідно з витягом з протоколу сімнадцятої сесії (позачергової) Таїровської селищної ради від 08.10.2019 року для вирішення вказаних питань відповідно до Регламенту селищної ради була створена лічильна комісія, таємно проголосовані поставленні питання, складені протоколи засідання лічильної комісії по вказаним питанням (а.с.56-67)
Згідно протоколів лічильної комісії проект рішення про дострокове припинення повноважень секретаря Таїровської селищної ради, тимчасово виконуючого обов`язки Таїровського селищного голови ОСОБА_1 підтримали 17 депутатів, не підтримали - 5, утримались -2. Проект рішення про вибори секретаря Таїровської селищної ради ОСОБА_2 підтримали 16 депутатів, не підтримали - 6, утримались -2.
Рішенням №227- VІІ від 08.10.2019 року 17 сесії VІІ скликання Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області Про дострокове припинення повноважень секретаря Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області VІІ скликання , тимчасово виконуючого обов`язки Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1 : - затверджений протокол №3 лічильної комісії про результати таємного голосування з питання дострокового припинення повноважень секретаря Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області VII скликання ОСОБА_1 ; - достроково припинені повноваження секретаря Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області VII скликання ОСОБА_1 з 08 жовтня 2019 року; - звільнено ОСОБА_1 із займаної посади секретаря Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області VII скликання на підставі ч.5 ст. 50 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні з 08 жовтня 2019 року відповідно до вимог чинного законодавства України (а.с.34).
Рішенням №228-VІІ від 08.10.2019 року 17 сесії VІІ скликання Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області Про обрання ОСОБА_2 секретарем Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області VІІ скликання : - ОСОБА_2 Про дострокове припинення повноважень секретаря Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області VІІ скликання, тимчасово виконуючого обов`язки Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1 : - затверджено протокол №5 лічильної комісії про результати таємного голосування з питання обрання секретарем Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області VII скликання ОСОБА_2 ; - обрано секретарем Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області VII скликання ОСОБА_2 з 08 жовтня 2019 року (а.с.35).
Рішенням №229-VІІ від 08.10.2019 року 17 сесії VІІ скликання Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області Про покладення на секретаря Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області VII скликання ОСОБА_2 обов`язків Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області : - тимчасово покладено на секретаря Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області VII скликання ОСОБА_2 здійснення повноважень та виконання обов`язків Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області з 08 жовтня 2019 року - до набуття повноважень Таїровським селищним головою, обраним відповідно до законодавства України; - доручено секретарю Таїровської селищної ради, тимчасово виконуючій обов`язки Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області Бурлаці Ларисі Андріївні підписати рішення Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області Про дострокове припинення повноважень секретаря Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області VII скликання, тимчасово виконуючого обов`язки Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1 , а також дане рішення та всі інші рішення, що були прийняті на сімнадцятій Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області, що відбулася 08.10.2019 року (а.с.36).
Спірні правовідносини виникли між Таїровською селищною радою та позивачем щодо дострокового припинення його повноважень як секретаря Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області VII скликання та обрання нового секретаря селищної ради.
Статтею 1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що районні та обласні ради - органи місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст.
Згідно із преамбулою Закону України Про місцеве самоврядування в Україні цей Закон відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.
Статтею 2 Закону встановлено, що місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Стаття 25 Закону визначає загальну компетенцію сільських, селищних, міських рад, стаття 26 - виключну компетенцію сільських, селищних, міських рад.
Відповідно до ст.25 Закону сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Пунктом 4 ч.1 ст.26 Закону встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішується питання обрання на посаду та звільнення з посади секретаря ради у порядку, передбаченому цим Законом.
Статтею 50 Закону встановлено, що секретар сільської, селищної, міської ради працює в раді на постійній основі. Секретар ради обирається радою з числа її депутатів на строк повноважень ради за пропозицією відповідного сільського, селищного, міського голови. Визначені також випадки внесення пропозиції щодо кандидатури секретаря ради на розгляд ради не менш як половиною депутатів від загального складу відповідної ради у разі.
Відповідно до ч. 5 ст.50 Закону повноваження секретаря сільської, селищної, міської ради можуть бути достроково припинені за рішенням відповідної ради.
Судом встановлено, що секретарем Таїровської селищної ради до 24.09.2019 року була ОСОБА_2 .
Рішенням Таїровської селищної ради №224 від 24.09.2019 року її повноваження були достроково припинені, а рішенням №225 Таїровської селищної ради від 24.09.2019 року Про обрання секретаря Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1 було обрано секретарем Таїровської селищної ради.
Відповідач у відзиві на позов зазначив, що рішення №224,225 від 24.09.2019 року були прийняті в умовах реального конфлікту інтересів.
Вказані обставини стали підставою для внесення депутатом ОСОБА_3 пропозиції щодо включення до сформованого порядку денного 17-ї сесії питання про дострокове припинення повноважень секретаря ради ОСОБА_1 , що було підтримано більшістю депутатів.
Статтею 19 Закону України Про статус депутатів місцевих рад встановлені права депутатів місцевої ради, серед яких наявні права пропонувати питання для розгляду їх радою та її органами; вносити пропозиції і зауваження до порядку денного засідань ради та її органів, порядку розгляду обговорюваних питань та їх суті; вносити на розгляд ради та її органів проекти рішень з питань, що належать до їх відання, поправки до них; висловлюватися щодо персонального складу утворюваних радою органів і кандидатур посадових осіб, які обираються, призначаються або затверджуються радою; порушувати питання про недовіру сільському, селищному, міському голові, розпуск органів, утворених радою, та звільнення посадових осіб місцевого самоврядування.
Сторонами не заперечується положення Регламенту Таїровської селищної ради сьомого скликання, згідно з якими пропозиції до порядку денного сесії селищної ради вносяться селищним головою, постійними комісіями селищної ради, депутатами, виконавчим комітетом селищної ради не пізніше як за день до прийняття розпорядження про скликання сесії. Водночас, у виняткових випадках, пропозиції до порядку денного можуть бути внесені депутатами селищної ради на пленарному засіданні селищної ради у письмовому та електронному вигляді з обґрунтуванням терміновості їх внесення.
Доводи позивача щодо вказана пропозиція була надана депутатом з голосу без обґрунтування спростовується протоколом сесії, в якому зазначено, що депутатом подані проекти рішення, обґрунтування до них, пропозицію депутатів, зачитано звернення депутатів селищної ради.
Позивач не оскаржує результатів таємного голосування про обрання секретаря ради, проте вважає що після оголошення результатів голосування, оформлених протоколом лічильної комісії, вказані результати необхідно було затвердити та вказане питання повинна була поставити на голосування обраний секретар ведення сесії ОСОБА_4 , проте це було зроблено самою ОСОБА_2 .
Суд вважає, що вказане порушення не є суттєвим та не вплинуло будь-яким чином на результати голосування та волевиявлення депутатів селищної ради щодо обрання секретарем Таїровської селищної ради ОСОБА_2 .
Крім того, суд не приймає до уваги посилання позивача на те, що йому досі невідомо з яких підстав були достроково припинені його повноваження, оскільки вказане питання не може бути предметом розгляду вказаної справи з огляду на правовий висновок, викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 27 березня 2019 року по справі №688/3487/16-а, що повноваження райради є дискреційними, а тому суд не має права втручатися у внутрішню компетенцію органу місцевого самоврядування і не може надавати оцінки мотивам райради, з яких вона виходила, висловлюючи недовіру голові райдержадміністрації. Тобто, спірне рішення Шепетівської райради може бути перевірено судом лише на предмет дотримання визначеної законодавством процедури його прийняття. Суд при розгляді справи по суті спору не може здійснювати власну оцінку роботи голови районної державної адміністрації щодо виконання чи невиконання ним службових обов`язків, а також не може будь-яким чином переоцінювати позицію депутатів Шепетівської райради, які проголосували за висловлення недовіри голові райдержадміністрації ОСОБА_4.
Оскільки відповідно до п.4ч.1 ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішується питання обрання на посаду та звільнення з посади секретаря ради у порядку, передбаченому цим Законом, та частиною 5 ст.50 Закону встановлено, що повноваження секретаря сільської, селищної, міської ради можуть бути достроково припинені за рішенням відповідної ради, суд дійшов до висновку, що питання припинення повноважень секретаря селищної ради є дискреційним повноваженням селищної ради.
Судом не встановлено порушень при прийнятті відповідачем оскаржуваних позивачем рішень.
Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Статтею 76 КАС України визначено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
З урахуванням встановлених фактів, суд дійшов висновку, що позивні вимоги ОСОБА_1 задоволенню не підлягають.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 9, 139,262, 241-246 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Відмовити у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області (вул. 40-річчя Перемоги,25, смт. Таїрове, Овідіопольський район, Одеська область, 65496, код ЄДРПОУ 34010844), третя особа ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 ), про визнання протиправними та скасування рішень №227-VІІ, №228-VІІ, №229-VІІ від 08.10.2019 року 17 сесії VІІ скликання Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області, поновлення на посаді секретаря Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області.
Рішення набирає законної сили у порядку ст.255 КАС України.
Рішення може бути оскаржене у порядку та строки встановлені ст.295-297 КАС України.
Суддя Е.В. Катаєва
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.01.2020 |
Оприлюднено | 12.01.2020 |
Номер документу | 86849006 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Катаєва Е. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні