ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 січня 2020 р. м. Чернівці справа № 824/1221/19-а
Суддя Чернівецького окружного адміністративного суду Левицький В.К., розглянув у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Мигівської сільської ради Вижницького району Чернівецької області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулася до суду з вказаним позовом через свого представника, в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення 37 сесії 7 скликання Мигівської сільської ради Вижницького району Чернівецької області № 827-37/19 від 20.09.2019 р. про відмову їй, громадянці ОСОБА_1 , в затвердженні технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) 02.01 - для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд в АДРЕСА_1 , площею 0,2262 га кадастровий номер 7320585000:01:004:0971;
- зобов`язати Мигівську сільську раду Вижницького району Чернівецької області повторно на черговій сесії розглянути питання про затвердження технічної документації із землеустрою на її, ОСОБА_1 , ім`я щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,2262 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (кадастровий номер 7320585000:01:004:0971) в АДРЕСА_1 .
В обґрунтування адміністративного позову позивач вказував, що рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 05.08.2019 р. по справі № 824/278/18-а, зобов`язано Мигівську сільську раду Вижницького району Чернівецької області повторно розглянути питання про затвердження технічної документації із землеустрою ОСОБА_1 .
Однак, рішенням 37 сесії 7 скликання Мигівської сільської ради Вижницького району Чернівецької області № 827-37/19 від 20.09.2019 р. йому відмовлено в затвердженні технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі, у зв`язку з невідповідністю містобудівній документації (генеральному плану с. Мигове). Вважає, що оскаржуване ним рішення є протиправним та підлягає скасуванню, з огляду на відсутність підстав для відмови.
Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 04.11.2019 р. відкрито провадження у адміністративній справі та призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні).
Пунктом 5 вказаної ухвали витребувано з Мигівської сільської ради Вижницького району Чернівецької області додаткові докази.
Мигівська сільська рад Вижницького району Чернівецької області (далі - відповідач) подала до суду відзив на адміністративний позов, в якому зазначила про відсутність підстав для задоволення позову, оскільки позивачу правомірно відмовлено у затвердженні технічної документації із землеустрою, у зв`язку з невідповідністю такої документації генеральному плану с. Мигове.
Правом передбаченим ст. 163 КАС України позивач не скористався, відповідь на відзив до суду не надав.
Дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.
Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 05.08.2019 р. по справі № 824/278/18-а, яке набрала законної сили, адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано п. 4 та п. 5 рішення 21 сесії Мигівської сільської ради Вижницького району Чернівецької області №460-21/18, в частині відмови ОСОБА_1 у затвердженні технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,2262 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (кадастровий номер 7320585000:01:004:0971) в АДРЕСА_1 . Зобов`язано Мигівську сільську раду Вижницького району Чернівецької області повторно розглянути питання про затвердження технічної документації із землеустрою ОСОБА_1 щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,2262 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (кадастровий номер 7320585000:01:004:0971) в с. Мигове Вижницького району по вул АДРЕСА_1 . В решті позову відмовлено.
Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 05.08.2019 р. по справі № 824/278/18-а встановлено наступні обставини.
Згідно архівного витягу від 12.09.2017 р. №07-04/186 вказано, що 17.12.1993 р. Мигівською сільською радою прийнято рішення №46 про приватизацію ОСОБА_1 земельної ділянки площею 0,40 га в селі Мигово Вижницького району Чернівецької області.
15.09.2017 р. ПП "Експертзем" виготовлено технічну документацію щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ОСОБА_1 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), що знаходиться за адресою в АДРЕСА_1 . Крім того, 15.09.2017 р. було складено та підписано Акт приймання передачі межових значків на зберігання земельної ділянки кадастровий номер 7320585000:01:004:0971 в АДРЕСА_1 . (а.с. 48-53).
29.11.2017 р. позивач звернулась до Мигівської сільської ради Вижницького району Чернівецької області про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,2262 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (кадастровий номер 7320585000:01:004:0971) в с. Мигове Вижницького району по вул АДРЕСА_1 . До заяви було додано витяг з Державного земельного кадастру про вказану земельну ділянку та технічну документацію із землеустрою.
11.12.2017 р. узгоджувальною комісією з розгляду земельних спорів складено Акт обстеження земельної ділянки під`їзної дороги в с. Мигове Вижницького району по вул АДРЕСА_1 , в якому рекомендовано під`їзду дорогу до господарства ОСОБА_3 залишити без змін, а громадянці ОСОБА_1 при виготовлені правовстановлюючих документів на земельну ділянку з цільовим призначенням - для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд в АДРЕСА_1 , залишити загального користування. Вказаний акт затверджено рішенням №429-19/17 Мигівської сілької ради 13.12.2017 р.
21.02.2018 р. Мигівською сільською радою прийнято рішення №460-21/18, п. 4 та п. 5 якими відмовлено ОСОБА_1 у затвердженні технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,2262 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (кадастровий номер 7320585000:01:004:0971) в АДРЕСА_1 . Рекомендовано громадянці ОСОБА_1 звернутись до сесії сільської ради із заявою про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,2262 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (кадастровий номер 7320585000:01:004:0971) в АДРЕСА_1 , після вирішення конфліктної ситуації.
До матеріалів справи додано кадастровий план земельної ділянки позивача 7320585000:01:004:0971 площею 0,2262 га, де визначено межі земельної ділянки: від А до Б землі ОСОБА_4 ; від Б до В землі сільської ради (канава); від В до Г землі сільської ради; від Г до Д землі загального користування (дорога); від Д до Е землі сільської ради; від Е до А землі загального користування (під`їзд).
Відповідно до рішення Мигівської сільської ради №406-18/17 від 02.11.2017 р. затверджено генеральний план с. Мигове Вижницького району Чернівецької області. До матеріалів справи додано викопіювання з вказаного генерального плану та викопіювання з картографічної основи Державного земельного кадастру, кадастрової карти (плану), з розташуванням земельної ділянки (кадастровий номер 7320585000:01:004:0971) в с. Мигове Вижницького району по вул. Першотравневій буд. №19. Також матеріали справи містять викопіювання з генерального плану с. Мигове Вижницького району Чернівецької області, що був чинним до 02.11.2017 р.
Судом розглядом справи № 824/1221/19-а встановлено, що на перше пленарне засідання 37 сесії 7 скликання Мигівської сільської ради Вижницького району Чернівецької області 20.09.2019 р. на порядок денний під № 8 винесено питання "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та наданні земельної ділянки у власність ОСОБА_1 " (а.с. 68 -70).
Згідно витягу з протоколу 37 сесії 7 скликання Мигівської сільської ради Вижницького району Чернівецької області від 20.09.2019 р. по питанню № 8 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та наданні земельної ділянки у власність ОСОБА_1 " доповідав землевпорядник Шитрюк А.І. (а.с. 72).
За результатами розгляду рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 05.08.2019 р. № 824/278/18-а, 37 сесії 7 скликання Мигівської сільської ради Вижницького району Чернівецької області прийнято рішення № 827-37/19 від 20.09.2019 р., яким відмовлено ОСОБА_1 в затвердженні технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) 02.01 - для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд в АДРЕСА_1 , площею 0,2262 га кадастровий номер 7320585000:01:004:0971 (а.с. 46).
Вважаючи вказане рішення протиправним, позивач через свого представника звернувся до суду з вказаним позовом.
Розглянувши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення проти позову, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ст. 14 Конституції України та ст. 373 Цивільного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізовується громадянами, юридичними особами та державою відповідно до закону.
Статтею 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Частинами 1 та 2 ст. 116 ЗК України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Повноваження, а також розмежування повноважень органів виконавчої влади, Верховної ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування визначені статтею 122 Земельного кодексу України.
Відповідно до ст.1 Закону України "Про землеустрій" від 22.05.2003 р. № 858-IV (далі - Закон № 858-IV, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) технічна документація із землеустрою - сукупність текстових та графічних матеріалів, що визначають технічний процес проведення заходів з використання та охорони земель без застосування елементів проектування.
Частиною 2 ст. 55 Закону № 858-IV визначено, що встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється на основі технічної документації із землеустрою, якою визначається місцеположення поворотних точок меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Згідно ст. 30 Закону № 858-IV погодження і затвердження документації із землеустрою проводиться в порядку, встановленому Земельним кодексом України, цим Законом.
Відповідно до ч.1 ст.79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Пунктами 1-4 ч. 2 ст. 79-1 ЗК України визначено, що формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; і за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).
Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.
Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Згідно з ч. 14 ст. 186 ЗК України технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) погодженню не підлягає і затверджується Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у разі якщо земельна ділянка перебуває у державній або комунальній власності.
Відповідно до ч.16 ст.186 ЗК України Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування, інші суб`єкти, визначені цією статтею, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня одержання документації із землеустрою безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про її погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері. Строк дії цих висновків є необмеженим.
З аналізу наведеної норми слідує, що Мигівська сільська рада як орган місцевого самоврядування зобов`язана протягом десяти робочих днів з дня одержання документації із землеустрою безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про її погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.
За приписами до ч.17 ст.186 ЗК України підставою для відмови у погодженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.
Нормами ч.18 ст.186 ЗК України, перебачено, що Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, іншим суб`єктам, визначеним цією статтею, при погодженні та затвердженні документації із землеустрою забороняється вимагати: додаткові матеріали та документи, не включені до складу документації із землеустрою, встановленого Законом України "Про землеустрій"; надання погодження документації із землеустрою будь-якими іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями, погодження яких не передбачено цією статтею; проведення будь-яких обстежень, експертиз та робіт. Кожен орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, інший суб`єкт, визначений цією статтею, розглядає та погоджує документацію із землеустрою самостійно та незалежно від погодження документації із землеустрою іншими органами.
З матеріалів справи встановлено, що рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 05.08.2019 р. по справі № 824/278/18-а, яке набрала законної сили, адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасувано п. 4 та п. 5 рішення 21 сесії Мигівської сільської ради Вижницького району Чернівецької області №460-21/18, в частині відмови ОСОБА_1 у затвердженні технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,2262 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (кадастровий номер 7320585000:01:004:0971) в АДРЕСА_1 . Зобов`язано Мигівську сільську раду Вижницького району Чернівецької області повторно розглянути питання про затвердження технічної документації із землеустрою ОСОБА_1 щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,2262 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (кадастровий номер 7320585000:01:004:0971) в с. Мигове Вижницького району по вул АДРЕСА_1 . В решті позову відмовлено (а.с. 16-20).
На підставі рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 05.08.2019 р. по справі № 824/278/18-а відповідачем на перше пленарне засідання 37 сесії 7 скликання Мигівської сільської ради Вижницького району Чернівецької області 20.09.2019 р. на порядок денний під № 8 винесено питання "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та наданні земельної ділянки у власність ОСОБА_1 " (а.с. 68 -70).
За результатами розгляду рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 05.08.2019 р. по справі № 824/278/18-а, рішенням 37 сесії 7 скликання Мигівської сільської ради Вижницького району Чернівецької області № 827-37/19 від 20.09.2019 р. "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та наданні земельної ділянки у власність ОСОБА_1 " відмовлено ОСОБА_1 , в затвердженні технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) 02.01 - для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд в АДРЕСА_1 , площею 0,2262 га кадастровий номер 7320585000:01:004:0971, у зв`язку з невідповідністю технічної документації містобудівній документації (генеральному плану с. Мигове).
Дослідженням оскаржуваного рішення № 827-37/19 від 20.09.2019 р. судом встановлено, що відповідачем не обґрунтовано відмову у затверджені технічної документації та не конкретизовано у чому полягає невідповідність технічної документації містобудівній документації із землеустрою містобудівній документації - генеральному плану с. Мигове.
Крім того, суд звертає увагу, що оскаржуваному рішенні не надано вичерпний перелік недоліків положень технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
З огляду на наведене, суд дійшов висновку, що не може вважатись обґрунтованим оскаржуване рішення про відмову у затверджені технічної документації, а тому воно є протиправними та підлягає задоволенню.
Відповідно до положень, закріплених ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Як зазначено ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
У відзиві на позов відповідач посилався на обставини та докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, а тому, враховуючи приписи ч. 2 ст. 77 КАС України, є недоречними посилання відповідача на ці обставини у відзиві на позов.
Судом встановлено, що під час прийняття оскаржуваного рішення відповідач не враховував наведені у відзиві обставини, а тому, на думку суду, відповідач, в силу вимог ч. 2 ст. 77 КАС України, не може посилатися на вказані докази під час розгляду справи по суті.
Стосовно дотримання відповідачем процедури прийняття оскаржуваного рішення № 827-37/19 від 20.09.2019 р., суд зазначає наступне.
Приписами ст. 144 Конституції України визначено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території. Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правовий статус і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначено Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 р. № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Згідно ст. 2 Закону № 280/97-ВР місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Статтею 4 Закону № 280/97-ВР визначено, що місцевого самоврядування в Україні здійснюється на принципах: народовладдя; законності; гласності; колегіальності; поєднання місцевих і державних інтересів; виборності; правової, організаційної та матеріально-фінансової самостійності в межах повноважень, визначених цим та іншими законами; підзвітності та відповідальності перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб; державної підтримки та гарантії місцевого самоврядування; судового захисту прав місцевого самоврядування.
Нормами ст. 6 Закону № 280/97-ВР зазначено, що первинним суб`єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста.
Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Приписами ч. 1 та 3 ст. 24 Закону № 280/97-ВР встановлено, що правовий статус місцевого самоврядування в Україні визначається Конституцією України, цим та іншими законами, які не повинні суперечити положенням цього Закону. Органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Загальна компетенція сільських, селищних, міських рад врегульована ст. 25 Закону № 280/97-ВР, згідно якої сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Аналіз наведених норм законодавства свідчить, що сільські, селищні, міські ради повинні представляти інтереси територіальної громади та здійснювати від її імені та в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією та законами України.
Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 33 Закону № 280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження, зокрема: організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою.
Статтею 59 Закону № 280/97-ВР встановлено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Відповідно до ч. 15 ст. 46 Закону № 280/97-ВР скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради, який вона приймає на першій сесії.
Порядок діяльності сільської ради, її органів та посадових осіб щодо виконання повноважень встановлених Конституцією України, Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", Законом України "Про доступ до публічної інформації", іншими законодавчими актами визначає Регламент Мигівської сільської ради (далі - Регламент) затверджений рішення ІІ сесії Мигівської сільської ради VІІ скликання від 18.12.2015 р. № 9-2/15 (а.с. 57-66).
Згідно п. 1.2. Регламенту, Регламент встановлює порядок скликання і проведення сесії сільської ради (далі-рада), її пленарних засідань та засідань постійних комісій, формування органів та апарату ради, процедуру окремих видів діяльності ради, а також функції органів ради та її посадових осіб, які випливають з їх повноважень, що визначені Конституцією України, Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" та іншими законодавчими актами.
Відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", сільська рада проводить свою роботу сесійно. Сесія ради складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій, що проводяться у період між пленарними засіданнями
Постійна комісія може проводити своє засідання одночасно з пленарними засіданнями ради у тому разі, коли є доручення ради невідкладно підготувати проект рішення, якщо в цей час пленарне засідання не пов`язане з прийняттям рішень, проведенням виборів, призначенням або затвердженням посадових осіб (п. 2.1.1 Регламенту).
Згідно п. 2.1.8 - 2.1.10 Регламенту для підготовки пропозицій щодо порядку проведення першої сесії новообраної сільської ради та питань, які передбачається внести на її розгляд, формування органів ради, сільською територіальною виборчою комісією може бути утворена робоча група з числа депутатів ради. Пропозиції щодо питань на розгляд наступних сесій ради вносяться головою ради, постійними комісіями ради, депутатами, виконавчим комітетом в межах його компетенції, загальними зборами громадян, керівниками підприємств, організацій, установ, які вносяться не пізніш як за два місяці до відкриття чергової сесії. Узагальнені пропозиції секретар ради подає на розгляд постійних комісій ради для прийняття відповідного рішення у визначений пунктом 2.1.11 цього Регламенту строк. Пропозиції щодо кожного питання, яке пропонується включити до порядку денного сесії повинні бути викладені у формі проекту рішення чи іншого документа та відповідати вимогам, викладеним у розділі 6.
Проект порядку денного готується секретарем ради на основі проектів рішень та інших документів, (з урахуванням положень частини 3 ст. 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації"), поданих постійними комісіями, депутатами, головою ради, виконавчим комітетом, керівниками установ і організацій села, загальними зборами громадян, попередньо розглядається головою ради і повідомляється депутатам не пізніше трьох днів до пленарного засідання ради. На засідання ради з формуванням порядку денного сесії, в разі внесення питання, що є в компетенції виконавчого комітету, запрошуються її представники (п. 2.1.11- 2.1.12 Регламенту).
Порядок внесення на розгляд ради питань та проектів рішень врегульовано розділом 6 Регламенту.
За приписами п.6.1- 6.2. Регламенту проекти рішень, що вносяться на розгляд ради суб`єктами, зазначеними у п. 2.1.9. Регламенту, подаються до виконавчого комітету ради після їх погодження (візування) авторами проектів та відповідними посадовими особами районної державної адміністрації, якщо питання стосується її діяльності чи компетенції, керівниками інших державних органів, підприємств, установ чи організацій, яких стосується запропонований проект рішення. Виконавчий комітет здійснює попереднє оприлюднення усіх проектів рішень ради, що підлягають обговоренню, не пізніше як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття. Всі інші проекти рішень, що подані до виконавчого комітету менше як за 20 робочих днів до чергової сесії підлягають розгляду на одній із наступних сесій сільської ради. Водночас з проектом рішення його автор подає покажчик розсилки даного документа, вказавши найменування підрозділу, установи чи організації, якій слід направити документ та кількість примірників. Відповідний працівник виконавчого апарату ради перевіряє відповідність покажчика розсилки тексту рішення, вносить необхідні поправки, доповнення. Заперечення і зауваження зазначених осіб до проектів рішень додаються у письмовій формі.
Згідно п. 6.3 - 6.5 Регламенту проекти рішень ради мають бути кваліфіковано підготовленими. Крім короткого об`єктивного аналізу стану справ з питання, яке пропонується до розгляду, вони повинні передбачити конкретні заходи щодо удосконалення роботи у тій чи іншій галузі, усунення наявних недоліків із зазначенням виконавців та реальних строків виконання. Проекти рішень ради попередньо розглядаються відповідними постійними комісіями. Відповідальність за якість і законність внесеного проекту рішення чи іншого документа покладається на керівника органу чи депутата, який його вносить.
Частинами 11, 12, 13, 16, 17 ст. 46 Закону № 280/97-ВР встановлено, що сесію сільської, селищної, міської ради відкриває і веде відповідно сільський, селищний, міський голова, а у випадках, передбачених частиною шостою цієї статті, - секретар ради; сесію районної у місті, районної, обласної ради - голова ради або відповідно заступник голови районної у місті, районної ради чи перший заступник, заступник голови обласної ради. У випадку, передбаченому частиною восьмою цієї статті, сесію відкриває за дорученням групи депутатів, з ініціативи якої скликана сесія, один з депутатів, що входить до її складу, а веде за рішенням ради - один з депутатів цієї ради.
Сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради.
Пропозиції щодо питань на розгляд ради можуть вноситися сільським, селищним, міським головою, постійними комісіями, депутатами, виконавчим комітетом ради, головою місцевої державної адміністрації, головою районної, обласної ради, загальними зборами громадян. Пропозиції щодо прийняття рішень, які відповідно до закону є регуляторними актами, вносяться з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Протоколи сесій сільської, селищної, міської ради, прийняті нею рішення підписуються особисто сільським, селищним, міським головою, районної у місті, районної, обласної ради - головою відповідної ради, у разі їх відсутності - відповідно секретарем сільської, селищної, міської ради, відповідно заступником голови районної у місті, районної ради чи першим заступником, заступником голови обласної ради, а у випадку, передбаченому частинами сьомою та восьмою цієї статті, - депутатом ради, який за дорученням депутатів головував на її засіданні.
Сесії ради проводяться гласно із забезпеченням права кожного бути присутнім на них, крім випадків, передбачених законодавством. Порядок доступу до засідань визначається радою відповідно до закону. Протоколи сесії ради є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Частиною 1, 2, 10, 11 ст. 47 Закону № 280/97-ВР визначено, що постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету. Постійні комісії обираються радою на строк її повноважень у складі голови і членів комісії.
За результатами вивчення і розгляду питань постійні комісії готують висновки і рекомендації. Висновки і рекомендації постійної комісії приймаються більшістю голосів від загального складу комісії і підписуються головою комісії, а в разі його відсутності - заступником голови або секретарем комісії. Протоколи засідань комісії підписуються головою і секретарем комісії. Висновки і рекомендації постійної комісії, протоколи її засідань є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Рекомендації постійних комісій підлягають обов`язковому розгляду органами, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами, яким вони адресовані. Про результати розгляду і вжиті заходи повинно бути повідомлено комісіям у встановлений ними строк.
Відповідно до ч. 4 ст. 42 Закону № 280/97-ВР сільський, селищний, міський голова, в т.ч.: забезпечує здійснення у межах наданих законом повноважень органів виконавчої влади на відповідній території, додержання Конституції та законів України, виконання актів Президента України та відповідних органів виконавчої влади; організує в межах, визначених цим Законом, роботу відповідної ради та її виконавчого комітету; підписує рішення ради та її виконавчого комітету; здійснює керівництво апаратом ради та її виконавчого комітету; скликає сесії ради, вносить пропозиції та формує порядок денний сесій ради і головує на пленарних засіданнях ради; забезпечує підготовку на розгляд ради проектів програм соціально-економічного та культурного розвитку, цільових програм з інших питань самоврядування, місцевого бюджету та звіту про його виконання, рішень ради з інших питань, що належать до її відання; оприлюднює затверджені радою програми, бюджет та звіти про їх виконання; скликає загальні збори громадян за місцем проживання; представляє територіальну громаду, раду та її виконавчий комітет у відносинах з державними органами, іншими органами місцевого самоврядування, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності, громадянами, а також у міжнародних відносинах відповідно до законодавства; здійснює інші повноваження місцевого самоврядування, визначені цим та іншими законами, якщо вони не віднесені до виключних повноважень ради або не віднесені радою до відання її виконавчих органів; видає розпорядження у межах своїх повноважень.
За приписами ч. 5, 6 ст. 42 Закону № 280/97-ВР сільський, селищний, міський голова несе персональну відповідальність за здійснення наданих йому законом повноважень. При здійсненні наданих повноважень сільський, селищний, міський голова є підзвітним, підконтрольним і відповідальним перед територіальною громадою, відповідальним - перед відповідною радою, а з питань здійснення виконавчими органами ради повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольним відповідним органам виконавчої влади.
У ч. 1 ст. 52 Закону № 280/97-ВР зазначено, що виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради може розглядати і вирішувати питання, віднесені цим Законом до відання виконавчих органів ради.
Частиною 2 цієї статті Закону № 280/97-ВР визначено, що виконавчий комітет ради: 1) попередньо розглядає проекти місцевих програм соціально-економічного і культурного розвитку, цільових програм з інших питань, місцевого бюджету, проекти рішень з інших питань, що вносяться на розгляд відповідної ради; 2) координує діяльність відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, підприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності відповідної територіальної громади, заслуховує звіти про роботу їх керівників; 3) має право змінювати або скасовувати акти підпорядкованих йому відділів, управлінь, інших виконавчих органів ради, а також їх посадових осіб.
Згідно п. 4, 5 ч. 3 ст. 50 Закону № 280/97-ВР секретар сільської, селищної, міської ради організує підготовку сесій ради, питань, що вносяться на розгляд ради, забезпечує оприлюднення проектів рішень ради відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації" та інших законів; забезпечує своєчасне доведення рішень ради до виконавців і населення, організує контроль за їх виконанням, забезпечує оприлюднення рішень ради відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації", забезпечує офіційне оприлюднення рішень ради, які відповідно до закону є регуляторними актами, а також документів, підготовлених у процесі здійснення радою регуляторної діяльності, та інформації про здійснення радою регуляторної діяльності.
Приписами ч. 11 ст. 59 Закону № 280/97-ВР визначено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.
Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес визначає Закон України "Про доступ до публічної інформації" 13.01.2011 р. № 2939-VI (далі - Закон № 2939-VI, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону № 2939-VI розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати в т.ч.: нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності; іншу інформацію про діяльність суб`єктів владних повноважень, порядок обов`язкового оприлюднення якої встановлений законом.
Згідно ч. 3 ст. 15 Закону № 2939-VI проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.
Невідкладному оприлюдненню підлягає будь-яка інформація про факти, що загрожують життю, здоров`ю та/або майну осіб, і про заходи, які застосовуються у зв`язку з цим (ч. 4 ст. 15 Закон № 2939-VI).
Судом встановлено, що під час прийняття оскаржуваного рішення № 827-37/19 від 20.09.2019 р. Мигівською сільською радою та її посадовими особами не дотримано вимог ст. ст. 47, 50, 52, 59 Закону № 280/97-ВР та ст. 15 Закону № 2939-VI.
Зокрема, Мигівською сільською радою та її посадовими особами в порушення вимог:
- ст. 47 Закону № 280/97-ВР не забезпечено попереднє обговорення та розгляд постійними комісіями ради проекту рішення Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та надання земельної ділянки у власність ОСОБА_1 ;
- ст. 52 Закону № 280/97-ВР не забезпечено попередній розгляд виконавчим комітетом Мигівської сільської ради проекту рішення Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та надання земельної ділянки у власність ОСОБА_1 , що включено до порядку денного сесії на розгляд ради на 20.09.2019 р.;
- ст. ст. 50, 59 Закону № 280/97-ВР та ст. 15 Закон № 2939-VI не підготовлено та не оприлюднено проект рішення Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та надання земельної ділянки у власність ОСОБА_1 не пізніше як за 20 робочих днів до дати його розгляду.
Оскільки оскаржуване рішення прийнято з порушенням вимог ст. ст. 47, 50, 52, 59 Закону № 280/97-ВР, ст. 15 Закону № 2939-VI, суд вважає, що воно є протиправним та підлягає скасуванню.
Стосовно позовної вимоги про зобов`язання відповідача повторно на черговій сесії розглянути питання про затвердження технічної документації із землеустрою на ім`я позивача щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,2262 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (кадастровий номер 7320585000:01:004:0971) в АДРЕСА_1 , суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Частиною 2 ст. 245 КАС України наведено перелік рішень, які суд може прийняти у разі задоволення позову.
У разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду. У випадку, визначеному п. 4 ч. 2 цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні (ч. 3-4 ст. 245 КАС України).
Із змісту вказаних норм видно, що адміністративне судочинство спрямоване на захист порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин у випадку, якщо своїми незаконними рішеннями, діями або бездіяльністю суб`єкт владних повноважень порушує такі права, свободи та інтереси осіб. Приблизний перелік способів захисту порушеного права в адміністративному судочинстві встановлено ст. 245 КАС України.
Враховуючи повноваження суду при вирішенні справи, закріплені в ст. 245 КАС України та протиправність оскаржуваного рішення, суд вважає, що наявні підстави для задоволення цієї позовної вимоги та зобов`язує відповідача повторно розглянути на черговій сесії питання про затвердження технічної документації із землеустрою на ім`я позивача щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,2262 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (кадастровий номер 7320585000:01:004:0971) в с. Мигове по вул АДРЕСА_1 .
Стосовно розподілу судових витрат суд зазначає.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
З матеріалів справи видно, що за подання вказаного позову позивачем сплачено судовий збір у розмірі 1536,80 грн, що підтверджується квитанціями №28659125-1 від 21.10.2019 р та №28751079-2 від 29.10.2019 р. (а.с. 6, 30).
Оскільки, позов задоволено повністю, суд присуджує з Мигівської сільської ради на користь позивача судові витрати (судовий збір) у сумі 1536,80 грн.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 9, 77, 139, 243, 245, 246 та 255 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення 37 сесії 7 скликання Мигівської сільської ради Вижницького району Чернівецької області № 827-37/19 від 20.09.2019 р. про відмову їй, громадянці ОСОБА_1 , в затвердженні технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) 02.01 - для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд в АДРЕСА_1 , площею 0,2262 га кадастровий номер 7320585000:01:004:0971.
3. Зобов`язати Мигівську сільську раду Вижницького району Чернівецької області повторно розглянути на черговій сесії питання про затвердження технічної документації із землеустрою на ім`я ОСОБА_1 щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,2262 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (кадастровий номер 7320585000:01:004:0971) в АДРЕСА_1 4 . Стягнути з Мигівської сільської ради Вижницького району Чернівецької області на користь ОСОБА_1 судові витрати (судовий збір) в сумі 1536,80 грн.
Згідно ст. 255 КАС України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У відповідності до ст. ст. 293, 295 КАС України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).
Повне найменування учасників процесу:
позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 );
відповідач - Мигівська сільська рада Вижницького району Чернівецької області (вулиця Центральна, будинок 153, село Мигове, Вижницький район, Чернівецька область, код ЄДРПОУ 04418274).
Суддя В.К. Левицький
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.01.2020 |
Оприлюднено | 12.01.2020 |
Номер документу | 86849407 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні