номер провадження справи 33/136/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09.01.2020 Справа № 908/2496/19
м.Запоріжжя Запорізької області
Суддя Господарського суду Запорізької області Мірошниченко М.В.
При секретарі судового засідання Хилько Ю.І.
Розглянувши у судовому засіданні матеріали справи № 908/2496/19
За позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "Дитячий оздоровчий комплекс "Енергодар" Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку "Лазурна райдуга" (72563, Запорізька область, Якимівський район, смт. Кирилівка, вул. Коса Пересип, буд. 122)
до відповідача: Кирилівської селищної ради Якимівського району Запорізької області (72563, Запорізька область, Якимівський район, смт. Кирилівка, вул. Калініна, буд. 67)
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки
За участю представників учасників справи:
від позивача: Плецька Ю.В. - ордер серії ЗП № 114942 від 01.08.2019;
від відповідача: Єрмолаєва А.Д. - довіреність № 238 від 08.01.20209
СУТЬ СПОРУ:
10.09.2019 у Господарський суд Запорізької області надійшла позовна заява (вих. б/н від 10.09.2019) Товариства з обмеженою відповідальністю "Дитячий оздоровчий комплекс "Енергодар" Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку "Лазурна райдуга" до Кирилівської селищної ради Якимівського району Запорізької області про внесення змін до договору, укладеного 28.12.2017 року між Кирилівською селищною радою Якимівського району Запорізької області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Дитячий оздоровчий комплекс "Енергодар" Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку "Лазурна райдуга", оренди земельної ділянки для розміщення піонерського табору, кадастровий № 2320355400:01:005:0102, яка розташована по вул. Коса Пересип, 122 в смт. Кирилівка Якимівського району Запорізької області , загальною площею 4,6708 га, а саме:
- викласти пункт 4 договору в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату складання договору становить 2888510,42 грн. (два мільйона вісімсот вісімдесят вісім тисяч п`ятсот десять гривень 42 коп.) згідно з витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданим Відділом у Якимівському районі ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області за № 55/205-19 від 21.01.2019 року";
- викласти пункт 8 договору в наступній редакції: "Орендна плата вноситься Орєндарем згідно рішення Третьої сесії Сьомого скликання Кирилівської селищної ради Якимівського району Запорізької області від 21.12.2017 року за № 31 у грошовій формі розмірі 115540,42 грн. (сто п`ятнадцять тисяч п`ятсот сорок грн. 42 коп.) щорічно, що складає 4 (чотири) відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки шляхом перерахування коштів через фінансові установи згідно умов розділу XIII Податкового кодексу України".
Відповідно до витягу з протоколу розподілу судової справи між суддями від 10.09.2019 здійснено автоматизований розподіл позовної заяви між суддями, присвоєно єдиний унікальний номер судової справи 908/2496/19 та визначено до розгляду судді Мірошниченко М.В.
Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 16.09.2019 суддею Мірошниченко М.В. відкрито провадження у справі № 908/2496/19 за правилами загального позовного провадження. Присвоєно справі номер провадження 33/136/19. Підготовче засідання призначено на 15.10.2019.
Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 15.10.2019 відкладено підготовче засідання на 12.11.2019.
Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 12.11.2019 продовжено процесуальний строк, встановлений відповідачу для подання відзиву на позовну заяву - до 24.10.2019, долучено відзив на позовну заяву до матеріалів справи, з власної ініціативи суду продовжено строк підготовчого провадження на 30-ть днів - до 16.12.2019 включно, відкладено підготовче засідання на 10.12.2019.
Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 10.12.2019 підготовче провадження закрите, справа призначена до судового розгляду по суті у судовому засіданні 09.01.2020.
У судове засідання 09.01.2020 з`явилися представники сторін.
Відповідно до ч. 1 ст. 222 Господарського процесуального кодексу України здійснювалося фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
У судовому засіданні 09.01.2020 справу розглянуто, оголошено та підписано вступну та резолютивну частини рішення.
Позовні вимоги мотивовані такими обставинами. 28.12.2017 між сторонами у справі укладений договір оренди земельної ділянки площею 4,6708 га. У договорі, як стало відомо позивачу, невірно зазначений розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки (п. 4) та розрахований на її підставі розмір орендної плати (п. 8). Як вбачається з розрахунку орендної плати земельної ділянки останній проводився на підставі витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 291 від 03.03.2017, а не витягу від 07.04.2017, як зазначено у договорі. Площа земельної ділянки, що зазначена у розрахунку № 291 від 03.03.2017 - 5,1896 га, а в оренду передана земельна ділянка площею 4,6708 га, що впливає на розмір орендної плати. За базу розрахунку розміру орендної плати безпідставно брався коефіцієнт видів цільового призначення у розмірі 2,5, а для спірної земельної ділянки із кодом КВЦПЗ-07.01 він встановлений на рівні 0,5. Згідно з витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 55/205-19 від 21.01.2019 нормативна грошова оцінка землі становить 2888510,42 грн. Позивач звернувся до відповідача з листом-повідомленням про приведення пунктів 4, 8 у відповідність до встановлених законом норм. Відповідач у внесення змін до договору відмовив. Позов обґрунтований ст.ст. 13, 15, 21, 23 Закону України Про оренду землі , ст.ст. 1, 5, 13 Закону України Про оцінку земель , ст.ст. 15, 16, 632, 651 ЦК України, ст.ст. 288, 289 ПК України.
Відповідач проти позову заперечив, зазначивши у письмовому відзиві, що договір оренди земельної ділянки був підписаний сторонами на умовах, які їм були відомі заздалегідь. Нормативна грошова оцінка земель смт. Кирилівка затверджена рішенням Кирилівської селищної ради від 28.12.2012 № 39 та з моменту прийняття цього рішення по сьогоднішній час є чинною та не змінювалася. Орендна плата за земельну ділянку встановлювалась відповідно до відомостей з витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку. Коефіцієнт видів цільового призначення у витязі визначався Відділом у Якимівському районі ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області. На дату укладення договору оренди землі замовником витягу, проекту договору оренди землі та розрахунку орендної плати був позивач. У позові просив відмовити повністю.
У письмовій відповіді на відзив позивач зазначив, що позов землекористувача пов`язаний не з необхідністю проведення нової нормативної грошової оцінки земель смт. Кирилівка та не ставить під сумнів правомірність рішення Кирилівської селищної ради від 28.12.2012 № 39. Звернення позивача до суду спрямовано на усунення негативних наслідків використання суб`єктом владних повноважень офіційного документу - витягу із нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 291 від 03.03.2017 в якому некоректно зазначені відомості щодо її площі та цільового призначення у вигляді завищеного розміру орендної плати за спірним договором.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, суд
ВСТАНОВИВ:
Рішенням 3 сесії 7 скликання Кирилівської селищної ради Якимівського району Запорізької області від 21.12.2017 № 31 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки площею 5,1896 га, кадастровий № 2320355400:01:005:0102 Товариства з обмеженою відповідальністю "Дитячий оздоровчий комплекс "Енергодар" Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку "Лазурна райдуга", наданої для розміщення піонерського табору, що розташована в смт. Кирилівка, вул. Коса Пересип, 122; передано Товариству з обмеженою відповідальністю "Дитячий оздоровчий комплекс "Енергодар" Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку "Лазурна райдуга" в оренду строком на 49 років земельну ділянку, що розташована в смт. Кирилівка, вул. Коса Пересип, 122, площею 4,6708 га, кадастровий № 2320355400:01:005:0102, для розміщення піонерського табору, за рахунок земель раніше наданих ТОВ "Дитячий оздоровчий комплекс "Енергодар" Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку "Лазурна райдуга".
28.12.2017 між Кирилівською селищною радою Якимівського району Запорізької області (орендодавець за договором, відповідач у справі) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Дитячий оздоровчий комплекс "Енергодар" Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку "Лазурна райдуга" (орендар, позивач) укладений договір оренди земельної ділянки, за умовами якого (пункти 1, 2) орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 4,6708 га, для розміщення піонерського табору з кадастровим № 2320355400:01:005:0102, яка розташована в смт . Кирилівка Якимівського району Запорізької області , вул. Коса Пересип, 122.
На земельній ділянці розміщений об`єкт нерухомого майна - піонерський табір "Лазурна райдуга", який переданий до статутного фонду орендарю (п. 3). Договір укладено на 49 років (п. 7). Договір набирає чинності з моменту державної реєстрації права оренди (п. 39). Об`єкт оренди за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом (п. 40).
Згідно пункту 4 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 16046730,40 грн., згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданим відділом Держгеокадастру в Якимівському районі Запорізької області за № 0-8-0.36-22/175-17 від 07.04.2017.
Згідно пункту 8 орендна плата вноситься орендарем згідно рішення 3 сесії 7 скликання Кирилівської селищної ради Якимівського району Запорізької області від 21.12.2017 за № 31 у грошовій формі у розмірі 481401,91 грн. щорічно, згідно розрахунку орендної плати орендодавця, що складає 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, шляхом перерахування коштів через фінансові установи згідно умов розділу ХІІІ Податкового кодексу України.
Згідно з витягом від 03.03.2017 № 291, виданим відділом Держгеокадастру в Якимівському районі Запорізької області із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 51896 кв.м з кадастровим № 2320355400:01:005:0102, нормативна грошова оцінка земельної ділянки склала 16046730,40 грн.
У розрахунку орендної плати земельної ділянки згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого Якимівським районним відділом земельних ресурсів № 291 від 03.03.2017, відсоткова ставка від нормативної грошової оцінки землі (%) становить: 16046730,404*3,00%=481401,91 грн./рік. У розрахунку зазначено площу земельної ділянки, розташованої у смт. Кирилівка, вул. Коса Пересип, 122 - 51896 кв.м.
Представник відповідача у судовому засіданні 09.01.2020 заявив, що у договорі оренди допущено помилку у пункті 4 у частині зазначення номеру та дати витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, правильні номер та дата витягу зазначені у розрахунку орендної плати земельної ділянки.
Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 02.04.2019, 14.03.2018 проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки на підставі договору оренди землі від 28.12.2017.
Згідно з витягом від 21.01.2019 № 55/205-19, виданим відділом в Якимівському районі ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 46708 кв.м з кадастровим № 2320355400:01:005:0102, нормативна грошова оцінка земельної ділянки склала 2888510,42 грн.
Позивач, посилаючись на вказаний витяг від 21.01.2019 № 55/205-19, звернувся до відповідача з листом щодо приведення пунктів 4 та 8 договору оренди земельної ділянки від 28.12.2017 у відповідність до встановлених норм та просив викласти вказані пункти в іншій редакції, зазначивши, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату складання договору становить 2888510,42 грн., орендна плата вноситься у розмірі 115540,42 грн. щорічно, що складає 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Представник позивача у судовому засіданні пояснив, що пропонуючи внести зміни до пункту 8 договору у частині визначення орендної плати у розмірі 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, він виходив зі справедливого балансу сторін, оскільки у договорі орендна плата встановлена у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Відтак, позивач, який є добросовісним орендарем земельної ділянки, оскільки нормативна грошова оцінка землі згідно витягу від 21.01.2019 суттєво відрізняється від тієї, що вказана у договорі, прагнув досягти домовленості з орендодавцем.
Відповідач іншого розміру орендної плати не запропонував.
Як слідує з матеріалів справи, рішенням 25 сесії 7 скликання Кирилівської селищної ради Якимівського району Запорізької області відмовлено у внесенні змін у п. 4 договору оренди земельної ділянки від 28.12.2017 у зв`язку з тим, що нормативна грошова оцінка земель населених пунктів смт. Кирилівка та с. Лиманське Якимівського району Запорізької області була затверджена рішенням № 39 від 28.12.2012 та вступила в силу з 01.01.2014; на теперішній час нормативна грошова оцінка не змінювалась, тобто на час укладання договору оренди від 28.12.2017 нормативна грошова оцінка була актуальна.
Вирішуючи спір по суті суд враховує таке.
Згідно з пунктом 2 статті 11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
У відповідності до ч. 1 та ч. 3 ст. 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Договір є двостороннім, якщо правами та обов`язками наділені обидві сторони договору.
Частиною 1 статті 627 ЦК України встановлено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Відповідно до статті 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Відповідно до п. 1 ст. 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.
Право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності (ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України).
Відповідно до частини 9 статті 93 Земельного кодексу України відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.
Ст. 206 ЗК України визначено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Статтею 1 Закону України Про оренду землі встановлено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
За нормами статті 2 цього ж Закону відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
У відповідності до ст. 13 та ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Згідно з ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України) (ч.ч. 1, 2 ст. 21 Закону України Про оренду землі ).
Підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України встановлено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є обов`язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Нормою пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 ПК України закріплено, що орендна плата, поряд із земельним податком, є формою плати за землю.
Відповідно до пп. 270.1.1 п. 270.1 ст. 270 ПК України об`єктом оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.
Базою оподаткування, відповідно до пп. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 ПК України, є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Таким чином, системний аналіз норм земельного та податкового законодавства України дає підстави для висновку про те, що орендна плата за земельну ділянку, яка перебуває в державній або в комунальній власності, має подвійну правову природу, оскільки, з одного боку, є передбаченим договором оренди землі платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (ч. 1 ст. 21 Закону України "Про оренду землі", пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 ПК), з іншого - є однією з форм плати за землю як загальнодержавного податку нарівні із земельним податком (пп.14.1.147 п.14.1 ст.14 ПК).
Разом з тим, основною підставою для нарахування орендної плати за землю є саме договір оренди земельної ділянки (ч. 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі", п. 288.1 ст.288 ПК України).
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок є капіталізованим рентним доходом із земельної ділянки, визначеним за встановленими і затвердженими нормативами.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (абз. 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель").
Згідно ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
У силу вимог ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 18 даного Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (ч. 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку землі").
За змістом ст. 23 цього ж Закону технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Рішенням 29 сесії 6 скликання Кирилівської селищної ради Якимівського району Запорізької області від 28.12.2012 № 39 затверджено технічну документацію про нормативну грошову оцінку земель населених пунктів смт. Кирилівка, с. Лиманське Кирилівської селищної ради Якимівського району Запорізької області, розроблену ДП Український державний науково-дослідний інститут проектування міст Дніпромісто імені Ю.М. Білоконя; затверджено базову вартість 1 кв.м землі, населених пунктів станом на 01.01.2012 на рівні: смт. Кирилівка - 41,01 грн./кв.м, с. Лиманське - 12,22 грн./кв.м.
Згідно з Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженим наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489, нормативна грошова оцінка земель населених пунктів проводиться відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213 (із змінами). Для визначення нормативної грошової оцінки одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів застосовується, зокрема, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф). Коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 року за № 1011/18306 (додаток 1).
Земельна ділянка з кадастровим номером 2320355400:01:005:0102 згідно договору оренди земельної ділянки від 28.12.2017 має цільове призначення (Е 07.01) - для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (п. 15 договору, план земельної ділянки до договору).
Код та цільове призначення земель, відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженого наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548, застосовуються для забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення у державному земельному кадастрі.
Згідно Додатку 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів коефіцієнт (пункт 5 розділу ІІ), який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) для коду КВЦПЗ Е-07.01 (для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення) застосовується - 0,5 (станом на день укладення договору оренди від 28.12.2017 та станом на час розгляду дійсної справи у суді).
Разом з тим, як слідує з витягу № 291 від 03.03.2017 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 2320355400:01:005:0102, який застосований для визначення орендної плати за спірним договором, для розрахунку використаний Кф - 2,5. У витязі № 55/205-19 від 21.01.2019 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 2320355400:01:005:0102 для розрахунку використаний Кф - 0,5.
Згідно підпунктів 288.5.1, 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Згідно пункту 9 договору оренди від 28.12.2017 обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
Умови договору оренди про розмір орендної плати можуть переглядатися за згодою сторін (пункт 10 договору).
За умовами пункту 11 договору оренди розмір орендної плати переглядається щорічно у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної та комунальної власності.
У випадку необхідності зміни орендної плати сторона-ініціатор інформує другу сторону не пізніше ніж за місяць (п. 12). Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку (п. 32).
Згідно ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Статтею 188 ГК України визначено порядок зміни та розірвання господарських договорів. Зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
На пропозицію позивача щодо внесення змін до пунктів 4, 8 договору від 28.12.2017 відповідач відмовив.
Як встановлено судом, у витязі № 291 від 03.03.2017 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 2320355400:01:005:0102 для розрахунку використаний Кф - 2,5, що є неправильним, оскільки слід застосовувати коефіцієнт 0,5. Крім того, у витязі № 291 від 03.03.2017 та у розрахунку орендної плати земельної ділянки визначена площа земельної ділянки 51896 кв.м, тоді як в оренду передана земельна ділянка площею 46708 кв.м.
Доказів визнання недійсним витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 21.01.2019 № 55/205-19 матеріали дійсної справи не містять.
Разом з тим, позивач просив викласти пункт 4 договору, зазначивши, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату складання договору становить 2888510,42 грн. Однак, нормативна грошова оцінка земельної ділянки у розмірі 2888510,42 грн. визначена у витязі від 21.01.2019.
Відповідно до ч. 3 ст. 653 ЦК України, якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов`язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Відтак, суд приходить до висновку, що пункт 4 договору, укладеного 28.12.2017 року між Кирилівською селищною радою Якимівського району Запорізької області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Дитячий оздоровчий комплекс "Енергодар" Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку "Лазурна райдуга", оренди земельної ділянки для розміщення піонерського табору, кадастровий № 2320355400:01:005:0102, яка розташована по вул. Коса Пересип, 122 в смт. Кирилівка Якимівського району Запорізької області , загальною площею 4,6708 га, слід викласти в такій редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2888510,42 грн. (два мільйона вісімсот вісімдесят вісім тисяч п`ятсот десять гривень 42 коп.) згідно з витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданим Відділом у Якимівському районі ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області за № 55/205-19 від 21.01.2019 року"; пункт 8 слід викласти у такій редакції: "Орендна плата вноситься Орєндарем згідно рішення Третьої сесії Сьомого скликання Кирилівської селищної ради Якимівського району Запорізької області від 21.12.2017 року за № 31 у грошовій формі у озмірі 115540,42 грн. (сто п`ятнадцять тисяч п`ятсот сорок грн. 42 коп.) щорічно, що складає 4 (чотири) відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки шляхом перерахування коштів через фінансові установи згідно умов розділу XIII Податкового кодексу України".
На підставі викладеного, позовні вимоги у цілому задовольняються судом частково.
Задовольняючи позовні вимоги частково суд враховує основні засади (принципи) господарського судочинства: верховенство права; рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом; пропорційність.
Згідно зі ст. 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору у сумі 1921,00 грн.
покладаються на відповідача, оскільки спір виник внаслідок неправильних дій сторони.
Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Внести зміни до договору, укладеного 28.12.2017 року між Кирилівською селищною радою Якимівського району Запорізької області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Дитячий оздоровчий комплекс "Енергодар" Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку "Лазурна райдуга", оренди земельної ділянки для розміщення піонерського табору, кадастровий № 2320355400:01:005:0102, яка розташована по вул . Коса Пересип, 122 в смт . Кирилівка Якимівського району Запорізької області , загальною площею 4,6708 га, а саме:
- викласти пункт 4 договору в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2888510,42 грн. (два мільйона вісімсот вісімдесят вісім тисяч п`ятсот десять гривень 42 коп.) згідно з витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданим Відділом в Якимівському районі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області за № 55/205-19 від 21.01.2019 року";
- викласти пункт 8 договору в наступній редакції: "Орендна плата вноситься Орендарем згідно рішення Третьої сесії Сьомого скликання Кирилівської селищної ради Якимівського району Запорізької області від 21.12.2017 року за № 31 у грошовій формі у розмірі 115540,42 грн. (сто п`ятнадцять тисяч п`ятсот сорок гривень 42 коп.) щорічно, що складає 4 (чотири) відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки шляхом перерахування коштів через фінансові установи згідно умов розділу XIII Податкового кодексу України".
Стягнути з Кирилівської селищної ради Якимівського району Запорізької області (72563, Запорізька область, Якимівський район, смт. Кирилівка, вул. Калініна, буд. 67, код ЄДРПОУ 25489968) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Дитячий оздоровчий комплекс "Енергодар" Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку "Лазурна райдуга" (72563, Запорізька область, Якимівський район, смт. Кирилівка, вул. Коса Пересип, буд. 122, код ЄДРПОУ 40937294) 1921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) грн. 00 коп. судового збору.
У задоволенні іншої частини позову відмовити.
Відповідно ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до ст. 256, пп. 17.5 п. 17 розділу XI Перехідних положень ГПК України рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Центрального апеляційного господарського суду через господарський суд Запорізької області шляхом подачі апеляційної скарги протягом 20 днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено згідно з вимогами ст. 238 ГПК України та підписано - 13 січня 2020.
Рішення розміщується в Єдиному державному реєстрі судових рішень за веб-адресою у мережі Інтернет за посиланням: http://reyestr.court.gov.ua.
Суддя М.В. Мірошниченко
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 09.01.2020 |
Оприлюднено | 13.01.2020 |
Номер документу | 86853071 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Мірошниченко М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні