Рішення
від 10.01.2020 по справі 580/3243/19
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 січня 2020 року справа № 580/3243/19

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Паламаря П.Г., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження, без виклику сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; далі - позивач) з позовом до Головного управління ДФС у Черкаській області (18002, м. Черкаси, вул. Хрещатик, 235; далі - відповідач), в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення № 0004561302 від 03.05.2019.

10.01.2020 здійснено заміну відповідача.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що донарахування контролюючим органом податку зі сплати орендної плати у зв`язку зі зміною нормативно-грошової оцінки землі вважає незаконним, а прийняте ППР підлягає до скасування. Зазначено, що донарахування орендної плати за землю суперечить чинному законодавству України та ст. 288 ПК України в редакції, що діяла на момент спірних правовідносин, оскільки підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Наголошено, що у відповідності до рішення Господарського суду Черкаської області від 26.01.2017, яке набрало законної сили 13.03.2017 зміни в договір внесено лише з дня набрання законної сили рішенням суду.

Представником відповідача подано до суду відзив на позов, в якому відповідач позовні вимоги не визнав, та просив в задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Дослідивши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд встановив таке.

20.04.2007 Копіюватською сільською радою Монастирищенського району Черкаської області прийняте рішення про передачу в оренду водойми в межах с. Копіювата площею 9,2 га терміном на 25 років гр. ОСОБА_1 .

На підставі рішення був укладений договір оренди водойми, який зареєстрований у Монастирищенському районному відділі Черкаської регіональної філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 11.09.2007 року за №040779100021.

Згідно умов договору орендодавець - Копіюватська сільська рада надає, а орендар ОСОБА_1 приймає в строкове платне користування земельну ділянку під водоймою для комерційного використання (риборозведення). Пунктом 9 договору передбачено, що орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 250 грн/га у грошовій формі та становить 2302,475 грн. за 2007 рік, а з січня 2008 року за встановленими відсотками земельного податку нормативно грошової оцінки водного фонду, затвердженого сесією сільської ради.

Пунктом 13 договору оренди водойми визначено підстави щорічного перегляду розміру орендної плати.

Згідно з витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки наданого відділом у Монастирищенському районі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, станом на 01.01.2016 року та на 01.01.2017 року розташованої в адміністративних межах Копіюватської сільської ради площею 9,2099 га. кадастровий номер земельної ділянки: 7123483000:02:001:0634 з зазначенням нормативної грошової оцінки земельної ділянки в сумі 1635678,24грн. станом на 01.01.2016 та 4161032,82 грн. станом на 01.01.2017.

Рішеннням Копіюватської сільської ради від 09 червня 2015 року №32-17/VI Про встановлення плати за оренду землі на території Копіюватської сільської ради на 2016 рік та рішенням Восьмої сесії Копіюватської сільської ради від 24 червня 2016 року №8-8/VII Про встановлення ставки орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у власності Копіюватської сільської ради на 2017 рік встановлено ставки орендної плати для земель водного фонду у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки землі.

29.03.2019 Головним управлінням ДФС у Черкаській області складено акт перевірки №161/23-00-13-0214/ НОМЕР_1 , згідно висновків якого, встановлено порушення фізичною особою - платником податків ОСОБА_1 пп. 288.5.1, п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України (в редакції, що діяла протягом 2016-2017 року), п. 286.2 ст. 286 Податкового кодексу України, в результаті донараховано орендної плати у сумі 112 341,42 грн, в т.ч.: за 2016 рік у сумі 39 525,12 грн.; за 2017 рік у сумі 72 816,30 грн.

На підставі акту від 29.03.2019 року №161/23-00-13-0214/2477507251 податковим повідомленням-рішенням від 03.05.2019 №0004561302 донарахована орендна плата у сумі 112341,42 грн. та відповідно до п.123.1. ст. 123, пп.129.1.1 п. 129.1 ст. 129 Податкового Кодексу України застосовані штрафні санкції в сумі 28085,36 грн.

Не погоджуючись із вказаним рішенням, позивач звернувся до суду.

Судом також встановлено, що у відповідності до рішення Господарського суду Черкаської області від 26.01.2017 у справі №925/1635/16, яке набрало законної сили 24.02.2017, внесено до укладеного між Копіюватською сільською радою та приватним підприємцем ОСОБА_1 договору оренди водойми від 11.09.2007, зміни щодо зокрема нормативної грошової оцінки земельної ділянки та пункту 9 договору оренди водойми від 11.09.2007: річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється у розмірі 3% від її нормативної грошової оцінки, що становить 49070,35 грн. .

Надаючи спірним правовідносинам правову оцінку, при вирішенні спору по суті, суд виходить з наступного.

Земельні відносини в Україні регулюються Земельним кодексом України від 25 жовтня 2001 року № 2768-ІІІ зі змінами та доповненнями (далі - ЗК України), справляння плати за землю - Податковим кодексом України від 02 грудня 2010 року № 2755-УІ із змінами та доповненнями (далі - ПК України) та Законом України від 06 жовтня 1998 року № 161-XIV Про оренду землі зі змінами і доповненнями.

Відповідно до ст. 125 ЗК України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України від 01 липня 2004 року № 1952 Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (ст. 126 ЗК України).

Приписами статті 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Згідно з п.п. в п. 1 ст. 96 ЗК України, землекористувачі зобов`язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.

За змістом підпункту 9.1.10 пункту 9.1 статті 9 Податкового кодексу України, плата за землю належить до загальнодержавних податків і зборів, яка в силу вимог підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 цього ж Кодексу, є податком і справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

З аналізу вищевикладених норм вбачається, що орендна плата за земельну ділянку державної і комунальної власності є однією із форм плати за землю. Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункт 14.1.136. пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).

Згідно ст. 21 Закону України "Про оренду землі", орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Нормами статті 288 ПК України закріплено, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, а підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (пункт 288.1 статті 288 Податкового кодексу України).

Підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України зазначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Тобто, законодавець визначив граничні межі річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки (найменшу та найвищу), незалежно від того, чи співпадає її розмір із визначеним у договорі.

Отже, незалежно від того, чи вносилися зміни до змісту договору оренди в частині встановлення розміру орендної плати, Податковий кодекс України встановлює річний платіж орендної плати за земельну ділянку не менше трикратного розміру земельного податку.

Такого висновку дійшов Верховний суд в Постанові від 01 жовтня 2019 року по справі № 824/2644/14-а

Відповідно до пункту 269.1 статті 269 Податкового кодексу України платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, а об`єктом оподаткування - земельна ділянка, надана в оренду (пп. 288.2, 288.3 ст. 288 ПК України). Платниками орендної плати за землі державної або комунальної власності є фізичні особи, які уклали з відповідним органом місцевого самоврядування (сільською, селищною, міською радою, радою об`єднаної територіальної громади) або органом виконавчої влади договір оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за місцем розташування такої земельної ділянки.

Відповідно до ст.13 Закону України „Про оренду землі" від 06 10.1998 №161-ХІУ із змінами та доповненнями, договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно зі статтями 125, 126 Земельного кодексу України від 25.10.2001 №2768 із змінами та доповненнями, право власності на земельну ділянку та право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державними актами, а право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.

Відповідно до ст. 15 Закону України „Про оренду землі" однією з істотних умов договору оренди землі між орендодавцем та орендарем є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

11.09.2007 року між Копіюватською сільською радою та фізичною особою платником податків ОСОБА_1 був укладений договір оренди водойми, відповідно до п. 13 якого, визначено підстави щорічного перегляду розміру орендної плати.

Згідно із п. 289.1 ст.289 ПК України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Верховний суд України у постанові від 20.11.2012 №3-53гс12 зазначив, що встановлення ст. 288 Податкового кодексу України граничних розмірів річної орендної плати за земельну ділянку є підставою для приведення положень договору оренди земельної ділянки у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати.

Законом України "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні", який набрав чинності з 01.04.2014 внесено зміни до Податкового Кодексу України, зокрема, до пп. 288.5.1 п.288.5 ст.288.

Відповідно до пп. 288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК України (редакції, що діяла протягом 2016 року) розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативно грошової оцінки.

Відділом у Монастирищенському районі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області надано витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки станом на 01.01.2016 року та на 01.01.2017 року розташованої в адміністративних межах Копіюватської сільської ради площею 9,2099 га. кадастровий номер земельної ділянки: 7123483000:02:001:0634 з зазначенням нормативної грошової оцінки земельної ділянки в сумі 1635 678,24 грн. станом на 01.01.2016 та 4161032,82 грн. станом на 01.01.2017.

Враховуючи надану грошову оцінку земельної ділянки станом на 2016-2017 роки та прийнятті рішення Копіюватської сільської ради, розмір орендної плати повинен становити: за 2016р. - 49070,35 грн. (1635678.24 *3%); за 2017р. - 124830,98 грн. (4161032,82*3%).

Відповідно до п. 287.3 ст. 287 ПК України, податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.

Таким чином, при перевірці правильності нарахування та своєчасності сплати орендної плати контролюючим органом правомірно встановлено порушення пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України (в редакціях що діяли протягом 2016 та 2017 року), п. 286.2 ст. 286 Податкового кодексу України із змінами та доповненнями, в результаті донараховано орендної плати у сумі 112341,42 грн., в т.ч.: за 2016 рік у сумі 39525,12 грн.; за 2017 рік у сумі 72816,30 грн.

Відповідальність передбачена п. 123.1 ст. 123, пп. 129.1.1 п. 129.1 ст. 129 Податкового Кодексу України згідно якого у разі якщо контролюючий орган самостійно визначає суму податкового зобов`язання, зменшення суми бюджетного відшкодування та/або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків на підставах, визначених підпунктами 54.3.1, 54.3.2, 54.3.4, 54.3.5, 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, - тягне за собою накладення на платника податків штрафу в розмірі 25 відсотків суми визначеного податкового зобов`язання, завищеної суми бюджетного відшкодування. При повторному протягом 1095 днів визначенні контролюючим органом суми податкового зобов`язання з цього податку, зменшення суми бюджетного відшкодування - тягне за собою накладення на платника податків штрафу у розмірі 50 відсотків суми нарахованого податкового зобов`язання, завищеної суми бюджетного відшкодування.

Отже, незалежно від того, чи вносилися зміни до змісту договору оренди в частині встановлення розміру орендної плати, Податковий кодекс України вимагає, аби річний платіж орендної плати за земельну ділянку був не менше 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Аналогічні висновки викладені Верховним судом в постановах від 01 жовтня 2019 року по справі № 824/2644/14-а, від 14 травня 2019 року по справі №826/12046/14, від 05 лютого 2019 року по справі №808/4797/13-а, від 10 вересня 2019 року по справі №818/8413/13-а.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, суд погоджується з висновками акта перевірки та вважає, що у зв`язку зі зміною ставки орендної плати із набранням законної сили Податковим кодексом України, позивач мав самостійно обчислювати суму податку, виходячи зі ставки у розмірі 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до мінімальних обмежень, визначених у підпункті 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України, та незалежно від внесення змін до договору оренди земельної ділянки в частині розміру орендної плати.

Таким чином, на думку суду, відповідач правомірно розрахував суму орендної плати позивача за вказану вище земельну ділянку, виходячи із розміру 3 відсотки від її нормативної грошової оцінки.

За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є не обґрунтованими.

У відповідності до приписів ст. 139 КАС України, судові витрати не підлягають до відшкодування.

Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 72, 76, 90, 241-246, 255, 295 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня підписання рішення.

Суддя П.Г. Паламар

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.01.2020
Оприлюднено14.01.2020
Номер документу86872481
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/3243/19

Постанова від 14.04.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Епель Оксана Володимирівна

Ухвала від 10.03.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Епель Оксана Володимирівна

Ухвала від 10.03.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Епель Оксана Володимирівна

Рішення від 10.01.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

П.Г. Паламар

Ухвала від 10.01.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

П.Г. Паламар

Ухвала від 11.11.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

П.Г. Паламар

Ухвала від 16.10.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

П.Г. Паламар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні