ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,
тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 січня 2020 року м. Херсон Справа № 923/839/19
Господарський суд Херсонської області у складі судді Немченко Л.М. за участю секретаря судового засідання Степанової Н.Д., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
про визнання права комунальної власності на земельні ділянки
за участю представників сторін:
від позивача: Блонський Д.М., адвокат, свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю № 439 від 09.04.2009;
від відповідача: Каверіна О.Б., представник, довіреність № 32-21-0.62-10/62-20 від 02.01.2020.
в с т а н о в и в:
01.10.2019 Малокопанівська сільська рада Голопристанського району Херсонської області (надалі - позивач) звернулась до Господарського суду Херсонської області з позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (надалі - відповідач), якою просить суд визнати право комунальної власності територіальної громади Малокопанівської сільської ради Голопристанського району (код ЄДР 26432694) на земельні ділянки з кадастровими номерами 6522383800:03:001:0032 цільове призначення 01.02(для ведення фермерського господарства) площа 20,0 га; 6522383800:03:001:0006 цільове призначення 01.02 (для ведення фермерського господарства) площа 46,1995га; 6522383800:03:001:0008 цільове призначення 01.02 (для ведення фермерського господарства) площа 30,8005га; 6522383800:03:001:0134 цільове призначення 01.08 (для сінокосіння і випасання худоби) площа 32,0000 га; 6522383800:03:001:0133 цільове призначення 01.08 (для сінокосіння і випасання худоби) площа 12,0015 га.
Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 18.10.2019 відкрито провадження у справі, постановлено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження та призначити розгляд справи на 14.11.2019.
Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 06.11.2019 перепризначено підготовче засідання на 25.11.2019, у зв`язку із відрядженням судді Немченко Л.М.
Розгляд справи розпочатий 25.11.2019 з перервою до 04.12.2019 відповідно до ст. 216 ГПК України. Ухвалою від 04.12.2019 підготовче засідання закрито та призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 03.01.2020.
В судовому засіданні 03.01.2020 оголошено вступну та резолютивну частину рішення.
Стислий виклад позиції відповідача
Відповідач позовні вимоги не визнав та пояснив наступне. Відповідно до рішення Малокопанівської сільської Ради народних депутатів Голопристанського району Херсонської області від 26 липня 2000 року № 39 Відкритому акціонерному товариству імені Кірова передано у колективну власність 6287,2 га земель для сільськогосподарського використання, у зв`язку з чим видано Державний акт на право колективної власності на землю, зареєстрований в Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю 16.08.2000 року за № 1.
Відповідно до указу Президента України від 08.08.1995 року № 720/95 Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям колективні сільськогосподарські підприємства, сільськогосподарські підприємства, сільськогосподарські акціонерні товариства були реформовані на засадах приватної власності на землю та майно шляхом забезпечення їх членам право вільного виходу цих підприємств із земельними частками.
22.12.2008 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців внесено запис № 14881170003000254 про припинення діяльності юридичної особи Відкритого акціонерного товариства імені Кірова (код ЄДРПОУ 00413512), без утворення інших юридичних осіб-правонаступників. Відповідно до Державного акту на право колективної власності на землю Серії ХС, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю 16.08.2000 р. за № 1, землі сільськогосподарського використання загальною площею 6287,2 га передано у колективну власність відкритому акціонерному товариству (ВАТ), а не колективному сільськогосподарському товариству (КСП).
Враховуючи те, що землі були передані саме Відкритому акціонерному товариству, положення пункту 21 Перехідних положень ЗК України в даному випадку не може використовуватись як правова підстава переходу прав до органу місцевого самоврядування, адже колективні сільськогосподарські підприємства та відкриті акціонерні товариства є різними організаційно-правовими формами діяльності суб`єктів господарювання, правові, економічні, соціальні та організаційні умови діяльності яких врегульовані окремими нормативно-правовими актами.
У відповідності Прикінцевими положеннями Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності у державній власності, крім інших, залишаються усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті а пункту 3 цього розділу.
Державна реєстрація права держави чи територіальної громади на земельні ділянки, зазначені у пунктах 3 і 4 цього розділу, здійснюється на підставі заяви органів, які згідно із статтею 122 ЗК України передають земельні ділянки у власність або у користування, до якої додається витяг з Державного земельного кадастру про відповідну земельну ділянку.
Відповідно до ст. 13 Конституції України, ст. 15 1 ч. 4 ст. 122 ЗК України та Положення про Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області, Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області здійснює розпорядження землями державної власності сільськогосподарського призначення, що розташовані за межами населених пунктів на території Херсонської області.
Згідно з довідками з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями земельні ділянки щодо яких виник спір, станом на 01.01.2016 відносились до земель сільськогосподарського призначення, які перебувають у запасі, тобто, беручи до уваги положення частини 2 статті 19 ЗК України, не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб.
В подальшому, відповідно до положень ст.79 ЗК України відбулось формування вказаних земельних ділянок як окремих об`єктів цивільних прав, з відповідним визначенням їх площ, встановлення меж та присвоєння кадастрових номерів із внесенням до Державного земельного кадастру, в якому вони визначені як землі державної власності.
Відповідно до відомостей про державну реєстрацію в ДЗК земельні ділянки площею 46,1995 (присвоєно кадастровий номер 6522383800:03:001:0006) та площею 30,8005 (присвоєно кадастровий номер 6522383800:03:001:0008) були зареєстровані 04.11.2014 на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок від 07.10.2014; земельна ділянка площею 20,0000 га зареєстрована 27.02.2014 на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок від 05.11.2012 (присвоєно кадастровий номер 6522383800:03:001:0032), а земельні ділянки площею 32,0000 га (присвоєно кадастровий номер 6522383800:03:001:0134) та площею 12,0015 га (присвоєно кадастровий номер 6522383800:03:001:0133) зареєстровані 08.12.2017 на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок від 14.09.2017.
Відповідач доводить, що розпорядження земельними ділянками з кадастровими номерами 6522383800:03:001:0134, 6522383800:03:001:0133, 6522383800:03:001:0032, 6522383800:03:001:0008 та 6522383800:03:001:0006 правомірно віднесено до повноважень Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області.
Крім цього, сільський голова Малокопанівської сільської ради Голопристанського району Херсонської області листом від 10.10.2017 р. № 02-12/463 звертався до Головного управління з проханням передати в оренду спірні земельні ділянки через аукціон.
Головне управління листом від 25.06.2018 р. № 18-21-0.10-3413/2-18 повідомило Малокопанівську сільську раду Голопристанського району Херсонської області про те, що запропоновані сільською радою земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності площею 46,1995 га (кадастровий номер 6522383800:03:001:0008) та площею 30,8005 (кадастровий номер 6522383800:03:001:0006) включені до Переліку земельних ділянок державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону наказом Головного управління від 08.06.2018 № 138.
Відповідач повідомив також, що 27.06.2019 відбулись земельні торги з продажу прав оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності площею 12,0015 га (кадастровий номер 6522383800:03:001:0133), площею 32,0000 га (кадастровий номер 6522383800:03:001:0134) та 30.08.2019 - земельних ділянок площею 46,1995 (кадастровий номер 6522383800:03:001:0006), площею 30,8005 (кадастровий номер 6522383800:03:001:0008). За результатом проведення земельних торгів визначено переможців.
Відповідач звернув увагу, що відповідно до норм чинного законодавства орендна плата за користування земельною ділянкою сплачується на відповідні рахунки місцевого бюджету.
Стислий виклад позиції позивача
Позивачу стало відомо, що Відповідачем оголошено земельні торги щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 6522383800:03:001:0134 площею 32,0000 га та 6522383800:03:001:0133 площею 12,0015 га.
Право оренди на вказані ділянки виставлене на земельні торги у вигляді аукціону, якому визначений №18268, який має відбутись 27.06.2019. Право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6522383800:03:001:0133 площею 12,001515 га сформоване як лот №35216. Право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6522383800:03:001:0134 площею 32,0000 га сформоване як лот №35217.
Наказом Головного Управління Держгеокадастру у Херсонській області від 19.03.2019 №50 Про проведення електронних земельних торгів затверджено розроблені ФОП Дімітровим Михайлом Семеновичем (РНОКПП НОМЕР_1 ) проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 32,0000 га для сінокосіння і випасання худоби із земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів на території Малокопанівської сільської ради Голопристанського району Херсонської області для продажу права оренди на неї на земельних торгах та проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 12,001515 га для сінокосіння і випасання худоби із земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів на території Малокопанівської сільської ради Голопристанського району Херсонської області для продажу права оренди на неї на земельних торгах.
Виставлено на електронні земельні торги окремими лотами права оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, визначені у додатку 1 до цього наказу.
За вищевказаним наказом визначено наступні умови:
1) стартову ціну лотів (стартовий розмір річної орендної плати за користування земельними ділянками) на рівні 8% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок;
2) крок торгів у розмірі 0,5% стартового розміру річної орендної плати за користування земельними ділянками;
3) розмір гарантійного внеску на рівні 5% стартового розміру річної орендної плати за користування земельними ділянками.
Затверджено наступні умови продажу прав оренди на земельні ділянки:
1) термін оренди - 7 років;
2) розмір річної орендної плати - на рівні затвердженого стартового розміру річної орендної плати, збільшеного на відповідну кількість кроків торгів (визначається за результатами електронних земельних торгів на підставі протоколу торгів);
3) користування земельними ділянками в охоронних зонах навколо (вздовж) об`єктів енергетичної системи (об`єктів зв`язку, транспорту, культурної спадщини тощо) в режимі обмеженої господарської діяльності (при наявності охоронних зон);
4) укладання договору сервітуту та здійснення реєстрації права земельного сервітуту у державному реєстрі речових прав (при наявності охоронних зон);
5) використання земельних ділянок з урахуванням статті 37 Закону України Про охорону земель (якщо склад угідь на земельній ділянці представлений пасовищами).
Відшкодування витрат на підготовку лотів до проведення електронних земельних торгів та виплата винагороди виконавцю торгів у сумі 50% річної плати за користування земельними ділянками, але не більше 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, покладаються на переможця електронних земельних торгів за відповідним лотом.
З метою виконання положень Закону України № 2498-V від 10.07.2018 Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні позивач звернувся до державного реєстратора Херсонської міської ради з метою приведення у відповідність до вимог Закону записів в реєстрі щодо ділянок які сформовані на землях колективної власності колишнього ВАТ ім Кірова.
Рішенням від 04.07.2019 № 47618655 було зупинено розгляд заяви у зв`язку з поданням державним реєстратором запиту до ДЗК.
Рішенням від 01.08.2019 р. № 48053999 було відмовлено у державній реєстрації прав з посиланням на те що ділянки належать до державної власності.
Позивач вважає, що твердження відповідача про те що ділянки 6522383800:03:001:0032 цільове призначення 01.02 (для ведення фермерського господарства) площа 20,0га; 6522383800:03:001:0006 цільове призначення 01.02 (для ведення фермерського господарства) площа 46,1995га; 6522383800:03:001:0008 цільове призначення 01.02 (для ведення фермерського господарства) площа 30,8005га; 6522383800:03:001:0134 цільове призначення 01.08 (для сінокосіння і випасання худоби) площа 32,0000 га; 6522383800:03:001:0133 цільове призначення 01.08 (для сінокосіння і випасання худоби) площа 12,0015 га є безпідставним та спростовується графічним матеріалом на якому співставлені межі земельної ділянки колективної власності з кадастровими номерами ділянок.
Позивач доводить, що відповідач не бажає втрачати контроль над землями, що знаходяться за межами населених пунктів, у зв`язку з цим він звернувся до суду з позовом, обґрунтовуючи свої вимоги п.21 Перехідних положень Земельного кодексу України, ст. 145 Конституції України, ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , ст.ст. 318, 321, 328, 392 Цивільного кодексу України.
Мотивувальна частина рішення
На території Малокопанівської сільської ради Голопристанського району Херсонської області здійснювало діяльність Відкрите акціонерне товариство ім. Кірова (код ЄДР 00413512). Згідно запису в реєстрі Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб підприємців від 22.12.2008, номер запису: 14881170003000254 ВАТ ім. Кірова (код ЄДР 00413512) припинене.
Згідно з державним актом на право колективної власності на землю від 16 серпня 2000 року серія ХС реєстраційний номер 1, виданим на підставі рішення Малокопанівської сільської ради народних депутатів від 26.07.2000 р. № 39 ВАТ ім.. Кірова (код ЄДР 00413512) в колективну власність передано 6287,2 га земель.
Після розпаювання частини земель колективної власності на території ВАТ ім. Кірова (код ЄДР 00413512) залишились земельні ділянки, зокрема 6522383800:03:001:0032 цільове призначення 01.02 (ведення фермерського господарства) площа 20,0 га;
- 6522383800:03:001:0006 цільове призначення 01.02 (для ведення фермерського господарства) площа 46,1995 га;
- 6522383800:03:001:0008 цільове призначення 01.02 (для ведення фермерського господарства) площа 30,8005га;
- 6522383800:03:001:0134 цільове призначення 01.08 (для сінокосіння і випасання худоби) площа 32,0000 га;
- 6522383800:03:001:0133 цільове призначення 01.08 (для сінокосіння і випасання худоби) площа 12,0015 га.
Рішенням Малокопанівської сільської ради Голопристанського району від 23.04.2019 вирішено надати в оренду земельні ділянки, що залишилися від колективного сільськогосподарського підприємства ВАТ ім. Кірова та відповідно до вказаного вище Закону вважаються власністю громади, на території яких вони розташовані. Приймаючи зазначене рішення, позивач вважав, що за правилами 21 Перехідних положень Земельного кодексу України вищевказані земельні ділянки віднесені до комунальної власності, а він є розпорядником зазначених земель.
Судом встановлено, що протягом 2018-2019 років Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області провело земельні торги з продажу прав оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення кадастрові номери 6522383800:03:001:0032, 6522383800:03:001:0006, 6522383800:03:001:0008, 6522383800:03:001:0134, 6522383800:03:001:0133 , вважаючи, що зазначені земельні ділянки є державною власністю.
Судом досліджено правове обґрунтування позивачем позовних вимог та встановлено наступне.
Законом України № 2498-V від 10.07.2018 Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні внесено зміни до пункту 21 Перехідних положень Земельного кодексу України, визначено, що землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані.
Закон України № 2498-V від 10.07.2018 Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні набув чинності з 01.01.2019. Зазначеним законом змінений розпорядник відповідних земель з 01.01.2019.
Відповідно до ст. 58 Конституції України Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
Згідно абз. першого-четвертого пункту 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України про офіційне тлумачення статей 58, 78, 79, 81 Конституції України та статей 243-21, 243-22,243-25 Цивільного процесуального кодексу України (у справі щодо несумісності депутатського мандата) від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997 визначено, що стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності.
Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.
Принцип незворотності дії в часі поширюється також на Конституцію, яка є Основним Законом держави (Преамбула Конституції України). Виняток з цього принципу допускається лише у випадках, коли закони та інші нормативно-правові акти пом`якшують або скасовують відповідальність особи (частина перша статті 58 Конституції України).
Конституційний Суд України дійшов висновку, що положення частини першої статті 58 Конституції України про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів у випадках, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб.
Але це не означає, що цей конституційний принцип не може поширюватись на закони та інші нормативно-правові акти, які пом`якшують або скасовують відповідальність юридичних осіб. Проте надання зворотної дії в часі таким нормативно-правовим актам може бути передбачено шляхом прямої вказівки про це в законі або іншому нормативно-правовому акті (абзаци третій, четвертий пункту 3 мотивувальної частини).
За абз. першим-другим пункту 4 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним зверненням Національного банку України щодо офіційного тлумачення положення частини першої статті 58 Конституції України (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) від 9 лютого 1999 року № 1-рп/1999 визначено, що Конституція України закріпила принцип незворотності дії в часі законів та інших нормативно-правових актів (частина перша статті 58). Це означає, що дія закону та іншого нормативно-правового акта не може поширюватися на правовідносини, які виникли і закінчилися до набрання чинності цим законом або іншим нормативно-правовим актом.
Закріплення принципу незворотності дії в часі законів та інших нормативно-правових актів є гарантією безпеки людини і громадянина, довіри до держави. Винятки з цього конституційного принципу, тобто надання закону або іншому нормативно-правовому акту зворотної сили, передбачено частиною першою статті 58 Конституції України, а саме: коли закони або інші нормативно-правові акти пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
За абз. другим пункту 4 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Президента України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (справа про податки) від 05.04.2001 № 3-рп/2001 визначено, що суть положення статті 58 Конституції України про незворотність дії законів та інших нормативно-правових актів у часі, на яке посилався Вищий арбітражний суд України, полягає в тому, що дія законів та інших нормативно-правових актів поширюється на ті відносини, які виникли після набуття ними чинності , і не поширюється на правовідносини, які виникли і закінчилися до набуття такої чинності .
В сукупності встановлених фактів та правового аналізу принципу дії закону в часі суд прийшов до висновку, що Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області правомірно розпоряджувався спірними земельними ділянками. Норми п.21 Перехідних положень Земельного кодексу України регулює правовідносини, які склалися після 01.01.2019, тобто у випадку припинення колективних сільськогосподарських підприємств після набрання чинності Законом землі цих підприємств переходять до територіальних громад. Щодо земель колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені до 01.01.2019, то їх передача можлива на підставі прийнятого нормативно-правового акту, який би визначив порядок передачі таких земель з державної власності до комунальної. На день розгляду справи такий нормативно-прововий акт органами виконавчої влади не приймався.
Відповідно до ст.1 Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство" визначено, що колективне сільськогосподарське підприємство є добровільним об`єднанням громадян у самостійне підприємство для спільного виробництва сільськогосподарської продукції та товарів і діє на засадах підприємництва та самоврядування.
Як витікає із матеріалів справи Відкрите акціонерне товариство ім. Кірова, яке припинило свою діяльність 22.12.2008 не є колективним сільськогосподарським підприємством, тому землі, які воно використовувало не можуть бути передані до комунальної власності територіальної громади за правилами п.21 Перехідних положень Земельного кодексу України.
Судові витрати у відповідності до ст. 129 ГПК України покласти на позивача.
На підставі вказаних правових норм та керуючись статтями 238, 240 ГПК України, суд
у х в а л и в :
1. Відмовити в задоволенні позовних вимог.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його (її) проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, апеляційна скарга подається до Південно-західного апеляційного господарського суду через Господарський суд Херсонської області (підпункт 17.5 пункту 1 Розділу ХІ Перехідні положення Господарського процесуального кодексу України).
Повне рішення складено 13.01.2020
Суддя Л.М. Немченко
Суд | Господарський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 03.01.2020 |
Оприлюднено | 14.01.2020 |
Номер документу | 86875780 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Херсонської області
Немченко Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні