ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
09 січня 2020 року м. Черкаси справа № 925/763/17
Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді Грачова. В.М, при секретарі судового засідання Нестеренко А.М., за участі представників: заявника (стягувача) - адвоката Дуба О.Р., Департаменту містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації - Івасенко С.В. за довіреністю, у відкритому судовому засіданні, в приміщенні суду в м. Черкаси, розглянувши заяву приватного підприємства Західмонтажкомплект про процесуальне правонаступництво у справі за позовом приватного підприємства Західмонтажкомплект до Управління житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації про стягнення 6139203 грн. 46 коп.,
ВСТАНОВИВ:
03.12.2019 року стягувач - приватне підприємство Західмонтажкомплект подав до господарського суду Черкаської області заяву про процесуальне правонаступництво (вх. 36657/19 від 03.12.2019 року, а.с. 147-150), у якій, на підставі ст. 52 ГПК України, просив суд замінити відповідача, в подальшому - у виконавчому провадженні боржника, а саме, Управління житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації на Департамент містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації.
В обґрунтування заяви заявник вказав, що наказ, виданий на примусове виконання рішення у цій справі, стягувач (заявник) пред`явив до виконання у Головне управління Державної казначейської служби України у Черкаській області. Проте в квітні 2018 року отримав лист про повернення виконавчого документу з підстав перебування відповідача - Управління житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації, на підставі розпорядження Черкаської обласної державної адміністрації від 02.11.2015 року № 553 Про структуру обласної державної адміністрації , в стадії припинення, та відсутності у них відкритих діючих реєстраційних та особових рахунків по державному та місцевому бюджету в Головному управлінні Державної казначейської служби у Черкаській області. Згідно з розпорядженням Черкаської обласної державної адміністрації від 02.11.2015 року № 553 Про структуру обласної державної адміністрації (із змінами, внесеними розпорядженням Черкаської обласної державної адміністрації від 02.12.2015 року № 612 Про внесення змін до розпорядження обласної державної адміністрації) відповідача у справі припинено шляхом злиття в юридичну особу публічного права - Департамент розвитку інфраструктури та житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації. Розпорядженням Черкаської облдержадміністрації від 13.04.2016 року № 170 Департамент розвитку інфраструктури та житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації перейменовано у Департамент містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації.
Ухвалою господарського суду Черкаської області від 05.12.2019 року заяву призначено до розгляду у судове засідання на 13.12.2019 року.
У судовому засіданні було оголошено перерву з 13.12. до 17.12.2019 року, та з 17.12.2019 року до 09.01.2012 року.
17.12.2019 року Департамент містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації подав письмові заперечення на заяву про процесуальне правонаступництво (а.с. 193-198), у яких вказав:
відповідно до ч. 4 ст. 91 Цивільного кодексу України цивільна правоздатність юридичної особи виникає з моменту її створення і припиняється з дня внесення до Єдиного державного реєстру запису про її припинення. У зв`язку з цим самі по собі передавальні акти не є достатньою підставою для здійснення правонаступництва за відсутності іншого факту - факту припинення юридичної особи, що реорганізується. Адже і ст. 25 Господарського процесуального кодексу України (у відповідній редакції) пов`язує процесуальне правонаступництво юридичної особи при її реорганізації (злитті) саме із фактом її припинення, а не із затвердженням передавального акта як однієї із стадії процедури реорганізації. Проте, боржник (відповідач) перебуває в стадії припинення юридичної особи;
у Положенні про Департамент розвитку інфраструктури та житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням Черкаської обласної державної адміністрації від 17.03.2016 року № 123, не значиться, що цей Департамент є правонаступником, зокрема, Управління житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації;
за приписами ч. 5 ст. 334 Заміна сторони виконавчого провадження Господарського процесуального кодексу України, положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження;
також, Черкаською обласною державною адміністрацією нормативний акт про правонаступництво не видавався, і відповідний передавальний акт з цього приводу не складався (п. 7 Порядку № 1074 від 20.10.2011 року).
09.01.2019 року приватне підприємство Західмонтажкомплект надало письмові пояснення, за змістом яких заперечення Департаменту містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації вважало необґрунтованими, оскільки обставини, викладені у них не підтверджені жодним доказом, наполягало на задоволенні своєї заяви про здійснення процесуального правонаступництва.
Управління житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації свого представника у судові засідання не направило, хоча було належним чином повідомлене судом про місце, дату та час судових засідань.
У судовому засіданні:
представник заявника (стягувача) підтримав свою заяву;
представник Департаменту містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації подала заяву про заміну сторони, у якій просила суд замінити відповідача - Департамент містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації на Управління житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації, оскільки розпорядженням Черкаської обласної державної адміністрації від 02.12.2015 року № 612 Про внесення змін до розпорядження обласної державної адміністрації від 02.11.2015 № 553 внесено зміни до розпорядження обласної держаної адміністрації від 02.11.2015 № 553 Про структуру державної адміністрації , а саме утворена комісія з припинення юридичної особи - Управління житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації.
У задоволенні заяви Департаменту містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації про заміну відповідача - Департамента містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації на Управління житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації судом відмовлено (ухвала суду у протоколі судового засідання) з мотивів її суперечності нормам ст.ст. 52, 334 ГПК України.
Розглянувши заяву приватного підприємства Західмонтажкомплект , заслухавши думку представників учасників справи, дослідивши матеріали справи, в частині, що її стосуються, та оцінивши їх у сукупності суд приходить до таких висновків.
Рішенням господарського суду Черкаської області від 21.09.2017 року у справі № 925/763/17 позов задоволено частково, стягнуто з Управління житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації, ідентифікаційний код юридичної особи 03363938 на користь заявника - приватного підприємства Західмонтажкомплект 5494018 грн. 14 коп. інфляційних втрат, 519816 грн. 94 коп. 3% річних, 90207 грн. 53 коп. судових витрат.
Після набрання рішенням законної сили, на його виконання судом 24.10.2017 року було видано наказ, який направлено стягувачу - приватному підприємству Західмонтажкомплект .
Із розпорядження Черкаської обласної державної адміністрації від 02.11.2015 № 553 Про структуру обласної державної адміністрації (а.с. 161-164) вбачається, що обласною державною адміністрацією вирішено припинити шляхом ліквідації юридичні особи, зокрема, Управління житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації, утворити в структурі обласної державної адміністрації нові юридичні особи публічного права, передбачено необхідні заходи припинення ліквідованих юридичних осіб, в тому числі внесення змін до ЄДРПОУ.
Розпорядженням Черкаської обласної державної адміністрації від 02.12.2015 року № 612 Про внесення змін до розпорядження обласної державної адміністрації від 02.11.2015 року № 553 , внесено до розпорядження обласної державної адміністрації від 02.11.2015 року № 553 Про структуру обласної державної адміністрації зміни, за змістом яких вирішено припинити Управління житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації шляхом злиття в юридичну особу публічного права - Департамент розвитку інфраструктури та житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації (п. 1 п.п. 2). Пунктом 2 розпорядження утворено комісії з припинення юридичних осіб, зазначених у п. 1 цього розпорядження та затверджено їх персональний склад згідно з додатками 2-10. Додатком 7 до розпорядження є затверджений склад комісії з припинення юридичної особи Управління житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації (а.с. 165-167, 225-242).
Розпорядженням Черкаської облдержадміністрації від 13.04.2016 року № 170 Департамент розвитку інфраструктури та житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації перейменовано у Департамент містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації.
Супровідним листом від 11.04.2018 № 13-12/186-1148 Головне управління Державної казначейської служби України у Черкаській області, на підставі п.п. 11 п. 9 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевого бюджетів або боржників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 року № 845, повернуло стягувачу наказ суду без виконання з мотивів перебування боржника в стані припинення, та тому, що в Головному управлінні відсутні відкриті Управлінням житлово-комунального господарства Черкаської облдержадміністрації реєстраційні та особові рахунки по державному та місцевому бюджетах (а.с. 124-125).
Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, станом на 09.01.2020 року Управління житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації, ідентифікаційний код юридичної особи 03363938, місцезнаходження: 18000, Черкаська обл., м. Черкаси, вул. Хрещатик, будинок 193 з 04.01.2016 року перебуває в стані припинення.
Згідно з даними Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 22.10.2019 року, 13.04.2016 року проведена державна реєстрація юридичної особи Департаменту містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації, утвореної шляхом злиття (а.с. 157-160).
Статтею 129 1 Конституції України визначено, що судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку.
Нормами ч.ч. 1, 2 ст. 18, ч.ч. 1, 2 ст. 326 ГПК України встановлено, що судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами.2. Невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом.
Відповідно до частини другої статті 6 Закону України Про виконавче провадження , рішення про стягнення коштів з державних органів, державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ виконуються органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.
Порядком виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 N 845, визначено механізм виконання відповідних рішень.
Відповідно до ч. 1 ст. 52 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), на яку послався заявник, у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу.
Згідно з ч.ч. 1, 2, 5 ст. 334 ГПК України, у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником. Заяву про заміну сторони її правонаступником може подати сторона (заінтересована особа), державний або приватний виконавець. Положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.
Під час розгляду заяви стягувача про заміну сторони (боржника) його правонаступником у порядку процесуального правонаступництва судом враховуються також норми Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України і Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань .
Так, нормами Цивільного кодексу України встановлено, що:
на юридичних осіб публічного права у цивільних відносинах поширюються положення цього Кодексу, якщо інше не встановлено законом (ст. 82 ч. 1);
юридична особа вважається створеною з дня її державної реєстрації (ст. 87 ч. 4);
юридична особа підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом. Дані державної реєстрації включаються до єдиного державного реєстру, відкритого для загального ознайомлення (ст. 89 ч. 1);
цивільна правоздатність юридичної особи виникає з моменту її створення і припиняється з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення (ст. 91 ч. 4);
юридична особа набуває цивільних прав та обов`язків і здійснює їх через свої органи, які діють відповідно до установчих документів та закону (ст. 92 ч. 1);
юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов`язаннями (ст. 96 ч. 1);
юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення (ст. 104 ч.ч. 1, 5).
Статтями 105, 107 ЦК України встановлено порядок виконання рішення про припинення юридичної особи, порядок припинення юридичної особи шляхом злиття, приєднання, поділу або перетворення.
За приписами ч. 4 ст. 105 ЦК України до комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора з моменту призначення переходять повноваження щодо управління справами юридичної особи. Голова комісії, її члени або ліквідатор юридичної особи представляють її у відносинах з третіми особами та виступають у суді від імені юридичної особи, яка припиняється.
Відтак у період роботи ліквідаційної комісії підприємство, яке ліквідується, не втрачає статусу юридичної особи і може бути учасником процесу на загальних підставах. Таким чином, підприємство чи організація до дня внесення до єдиного державного реєстру запису про його (її) припинення не позбавлено права брати участь в судовому процесі. Відповідні процесуальні документи (заяви, скарги, відзиви тощо) підписуються особами, повноваження яких визначено законодавством або установчими документами, зокрема, такою особою може бути й голова ліквідаційної комісії (п. 2 Інформаційного листа Вищого господарського суду України від 14.12.2007 N 01-8/973).
Частиною 1 ст. 59 ГПК України встановлено, що припинення суб`єкта господарювання здійснюється відповідно до закону.
Також, згідно з ч. 5 ст. 4 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань у разі злиття юридичних осіб здійснюється державна реєстрація новоутвореної юридичної особи та державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття. Злиття вважається завершеним з дати державної реєстрації припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття.
Отже, відповідно до встановлених обставин справи та наведених норм законодавства суд вбачає, що рішенням господарського суду Черкаської області від 21.09.2017 року у справі № 925/763/17 частково задоволено позов заявника - приватного підприємства Західмонтажкомплект , стягнуто на його користь з Управління житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації 5494018 грн. 14 коп. інфляційних втрат, 519816 грн. 94 коп. 3% річних, 90207 грн. 53 коп. судових витрат. На виконання рішення судом 24.10.2017 року видано наказ, який вручено стягувачу (позивачу, заявнику), рішення суду на дату звернення стягувача в суд з заявою про здійснення процесуального правонаступництва не виконане.
Боржник (відповідач) - Управління житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації, з 04.01.2016 року по теперішній час перебуває у стані припинення шляхом злиття в юридичну особу публічного права - Департамент розвитку інфраструктури та житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації, який в подальшому перейменовано у Департамент містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації, державна реєстрація юридичної особи якого проведена 13.04.2016 року. Рішенням засновника створена комісія з припинення юридичної особи Управління житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації, затверджений її склад, відповідний передавальний акт, який містив би положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється, стосовно всіх її кредиторів та боржників, комісія не складала.
З огляду на викладене суд вважає, що правонаступництва (як похідного правонабуття) у розумінні положень статей 52, 334 ГПК України у цьому випадку не відбулося. Відтак, заяву стягувача про заміну сторони її правонаступником визнає необґрунтованою і з цих підстав у її задоволенні відмовляє.
Керуючись ст.ст. 52, 233-234, 255, 256, 334 ГПК України, господарський суд
ВИРІШИВ :
У задоволенні заяви приватного підприємства Західмонтажкомплект про процесуальне правонаступництво (вх. 36657/19 від 03.12.2019 року) відмовити.
Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку до Північного апеляційного господарського суду через господарський суд Черкаської області протягом десяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя В.М. Грачов
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 09.01.2020 |
Оприлюднено | 16.01.2020 |
Номер документу | 86906179 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Грачов В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні