ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
10 грудня 2019 року м. Дніпросправа № 160/4443/19
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Коршуна А.О. (доповідач),
суддів: Чередниченка В.Є., Панченко О.М.,
розглянув в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю СОФТПРОЕКТ на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.07.2019р. у справі №160/4443/19 за позовом:Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до: про:Товариства з обмеженою відповідальністю СОФТПРОЕКТ стягнення адміністративно-господарських санкцій,-
ВСТАНОВИВ:
15.05.2019р. Дніпропетровське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю СОФТПРОЕКТ (далі - ТОВ СОФТПРОЕКТ ) про стягнення адміністративно-господарських санкцій /а.с. 5-6/.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20.05.2019р. за вищезазначеною позовною заявою відкрито провадження в адміністративній справі №160/4443/19, справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи /а.с. 2-3/.
Позивач, посилаючись у позовній заяві на те, що протягом 2018р. відповідачем не було виконано норматив працевлаштування на підприємстві осіб-інвалідів, оскільки норматив працевлаштування осіб-інвалідів для відповідача у 2018р. становить 1 особа, а протягом 2018р. у відповідача не було працевлаштовано жодної особи, якій відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність, у зв`язку з чим, відповідно до вимог Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні , відповідач повинен був сплатити адміністративно-господарські санкції за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів у 2018 році у розмірі 22 295,84 грн. за 1 не зайняту особою інвалідом посаду, оскільки адміністративно-господарські санкції відповідачем у встановлені законом строки не було сплачено, просив суд стягнути з відповідача на користь Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів у 2018 році у розмірі 22 295,84 грн.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.07.2019р. у справі №160/4443/19 адміністративний позов Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до ТОВ СОФТПРОЕКТ про стягнення суми адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів у 2018 році задоволено, стягнуто з ТОВ СОФТПРОЕКТ на користь держави в особі Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів суму адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2018рік у розмірі 22295,84грн. (суддя Юхно І.В. ) /а.с. 113-115/.
Відповідач - ТОВ СОФТПРОЕКТ , не погодившись з вищезазначеним рішенням суду подав за допомогою поштового зв`язку апеляційну скаргу /а.с. 119-120/, безпосередньо до суду апеляційної інстанції, яка зареєстрована судом апеляційної інстанції 17.09.2019р.
Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 18.09.2019р. у справі №160/4443/19 апеляційна скарга ТОВ СОФТПРОЕКТ на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.07.2019р. у справі №160/4443/19 була повернута заявнику апеляційної скарги на підставі пп. 15.5 п.15 Розділу VII Перехідні положення КАС України /а.с. 124-125/.
ТОВ СОФТПРОЕКТ було повторно подано апеляційну скаргу за допомогою поштового зв`язку 01.10.2019р./а.с. 134/ на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.07.2019р. у справі №160/4443/19 разом з клопотанням про поновлення строку на звернення до суду, яка зареєстрована судом першої інстанції 07.10.2019р. /а.с. 128-130/.
Матеріали адміністративної справи №160/4443/19, разом з вищезазначеною апеляційною скаргою відповідача, надійшли до Третього апеляційного адміністративного суду 16.10.2018р. / а.с. 127/.
Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 17.10.2019р. у справі №160/4443/19 вищезазначена апеляційна скарга була залишена без руху, оскільки не відповідала вимогам ст. 296 КАС України, та заявнику апеляційної скарги було надано строк - протягом п`яти днів з моменту отримання ухвали, для усунення зазначених судом недоліків апеляційної скарги, а саме : надання суду апеляційної інстанції документу про сплату судового збору за подання апеляційної скарги у розмірі -2881,5 грн.
04.11.2019р. до суду апеляційної інстанції на виконання ухвали Третього апеляційного адміністративного суду від 17.10.2019р. подано клопотання про усунення недоліків та надано документ про сплату судового збору у розмірі 2881,50грн. - квитанцію від 25.10.2019р. /а.с.139-140/.
Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 06.11.2019р. відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою ТОВ СОФТПРОЕКТ на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.09.2018р. у справі №160/4443/19 /а.с.142/, а ухвалою суду апеляційної інстанції від 06.11.2019р. дану справу призначено до апеляційного розгляду в порядку письмового провадження на 10.12.2019р. /а.с. 143/, про що судом апеляційної інстанції у спосіб визначений чинним процесуальним законодавством було повідомлено учасників справи / а.с. 144,145, 146, 147/.
Позивач - Дніпропетровське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів у письмовому відзиві на апеляційну скаргу заперечував проти доводів апеляційної скарги та посилаючись на те, що судом першої інстанції було повно з`ясовано усі обставини справи та постановлено обґрунтоване рішення, просив суд апеляційну скаргу залишити без задоволення, рішення суду першої інстанції від 19.07.2019р. у даній справі залишити без змін /а.с. 148-149/.
Перевіривши доводи апеляційної скарги та матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Спірні відносини, які виникли між сторонами у даній адміністративній справі з приводу здійснення відповідачем свого обов`язку у сфері соціального захисту інвалідів врегульовані Законом України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні .
Так, відповідно до преамбули Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні цей Закон визначає основи соціальної захищеності інвалідів в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість інвалідам вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними здібностями і інтересами.
Частиною 1 ст. 19 цього ж закону передбачено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Під час розгляду даної справи судом встановлено, що протягом 2018р. на підприємстві відповідача середньооблікова чисельність штатних працівників становила 12 осіб, штатних працівників, яким встановлена інвалідність, на підприємстві - не працювало жодної особи; кількість інвалідів штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні - 1 особа; фонд оплати праці штатних працівників - 535,1 тис. грн; середньорічна заробітна плата штатного працівника - 44 589 грн., зазначені обставини підтверджуються звітом відповідача про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2018р. форми №10-ПІ, який відповідачем 01.02.2019р. було подано до Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів /а. с. 8/ .
Встановлений ч. 1 ст. 19 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів на 2018р. для підприємства відповідача становить 1 робоче місце /а.с. 8/.
Стаття 20 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні передбачає, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим ст. 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, на яких працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
Відповідно до ч. 3 ст. 217 Господарського кодексу України до суб`єктів господарювання за порушення ними здійснення господарської діяльності застосовуються адміністративно-господарські санкції.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинення ним правопорушення у сфері господарювання.
Отже, обов`язковою умовою для застосування санкцій до суб`єкта господарювання є саме порушення та/або не виконання вимог законодавства у сфері господарювання. Само по собі застосування санкцій через визначення їх нормами закону без встановлення факту порушень учасником господарських відносин є неможливим.
Інструкцією заповнення звітності № 3-ПН Звіт про наявність вакансій , затвердженої Наказом Міністерства праці та соціальної політики України № 420 від 19.12.2005р. передбачено, що підприємства, установи й організації, їх структурні підрозділи та філії незалежно від форми власності та господарювання повинні за наявності вакансій у повному обсязі подавати інформацію про наявність, вільних робочих місць (вакансій) центрам зайнятості за місцем їх реєстрації як платника страхових внесків.
З матеріалів справи вбачається, що в період з 02.05.2018р. по 30.11.2018р. на ТОВ СОФТПРОЕКТ працювала одна особа, якій встановлено інвалідність.
Згідно з наказу №78 від 02.05.2018р. /а.с. 52/ до ТОВ СОФТПРОЕКТ була прийнята на посаду інженера-програміста - ОСОБА_1 , якій згідно довідок до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12 ААА №647009 від 03.10.2017р. /а.с. 50/ та серії 12 ААА №739983 від 10.10.2018р. /а.с. 51/ встановлена третя група інвалідності.
Наказом №86 від 30.11.2018р. ОСОБА_1 звільнено з займаної посади інженера-програміста ТОВ СОФТПРОЕКТ , відповідно до ст. 38 КЗпП України за власним бажанням, останній робочий день зазначено - 30.11.2018р. /а.с. 53/.
Матеріали справи містять відомості подання відповідачем відповідних звітів до центру зайнятості, у період з 16.01.2018р. по 26.04.2018р. /а.с. 132/.
Таким чином, колегія суддів, вважає, що у ТОВ СОФТПРОЕКТ відсутні порушення норм закону, які регулюють питання соціального захисту інвалідів, а навпаки відповідачем виконано усі передбачені законодавством вимоги, щодо працевлаштування інвалідів, оскільки до 26.04.2018р. щомісячно подавалась звітність про наявність, вільних робочих місць (вакансій), з 02.05.2018р. по 30.11.2018р. працювала особа з інвалідністю, а не поданння інформації відповідачем за 1 місяц (грудень 2018р.) до центру зайнятості не свідчить про невиконання нормативу при працевлаштуванні осіб з інвалідністю за весь 2018р.
Враховуючи вищенаведені фактичні обставини справи, які були встановлені судом під час розгляду даної справи, та приймаючи до уваги норми чинного законодавства, які регулюють відносини, що вникли між сторонами у даній справі, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції під час розгляду даної справи зробив висновки, які суперечать фактичним обставинам справи, що призвело до прийняття ним рішення у справі з порушенням норм чинного матеріального та процесуального права, тому відповідно до ст.. 317 КАС України необхідно апеляційну скаргу відповідача задовольнити, рішення суду першої інстанції від 19.07.2019р. у даній справі скасувати.
Вирішуючи по суті заявлені позивачем у справі позовні вимоги, колегія суддів враховуючи вищезазначені обставини, які були встановлені судом під час розгляду даної справи та підтверджені належними доказами, які були досліджені судом під час розгляду справи та долучені до матеріалів справи, приймаючи до уваги норми чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, колегія суддів вважає, що позовні вимоги Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до ТОВ СОФТПРОЕКТ про стягнення адміністративно-господарських санкцій є не обґрунтованими, а тому позивачу у задоволенні заявлених ним позовних вимог необхідно відмовити.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 310, 315, 317, 321, 322 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю СОФТПРОЕКТ - задовольнити.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.07.2019р. у справі № 160/4443/19 - скасувати.
В позові відмовити.
Постанова суду набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена в порядку та строки встановлені ст. 329, 331 КАС України.
Повний текст виготовлено - 10.12.2019р.
Головуючий - суддя А.О. Коршун
суддя В.Є. Чередниченко
суддя О.М. Панченко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.12.2019 |
Оприлюднено | 16.01.2020 |
Номер документу | 86928366 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Коршун А.О.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юхно Ірина Валеріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні