Рішення
від 09.01.2020 по справі 917/931/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

36000, м. Полтава, вул. Зигіна, 1, тел. (0532) 610-421, факс (05322) 2-18-60, E-mail inbox@pl.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09.01.20р. Справа № 917/931/19

Господарський суд Полтавської області у складі судді Ореховської О.О., при секретарі судового засіданні Кобець Н.С., розглянув справу № 917/931/19

за позовною заявою Дочірнього підприємства "Пирятинтеплопостачання" (код ЄДРПОУ 41117227, місцезнаходження : 37000, м. Пирятин, вул. Пушкіна, 32, адреса для листування: АО "МАКМЕЛ", а/с 16, м. Київ, )

до Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області (код ЄДРПОУ 21046236, місцезнаходження: 37052, Полтавська область, Пирятинський район, село Велика Круча, вул. Героїв Майдану, буд. 109)

про стягнення збитків в сумі 293 507,28 грн.,

Сторони у праві явку своїх уповноважених представників в судове засідання не забезпечили, їх явка в судове засідання обов`язковою не визнавалась.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Дочірнє підприємство "Пирятинтеплопостачання" (далі - ДП "Пирятинтеплопостачання", позивач) звернулось до господарського суду Полтавської області із позовною заявою (вх. № 1152/19 від 10.06.2019р.) до Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області (далі - відповідач) про стягнення збитків в сумі 293 507,28грн.

Ухвалою господарського суду Полтавської області від 14.06.2019р. суд залишив вищевказану позовну заяву без руху на підставі ст. 174 Господарського процесуального кодексу України на надав позивачу строк ( 10 днів з дня вручення даної ухвали) для усунення вказаних у ній недоліків позовної заяви.

Позивач у встановлений судом строк усунув недоліки позовної заяви.

Ухвалою господарського суду Полтавської області від 02.07.2019р. зазначену позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі № 917/931/19. Справу постановлено розглядати у порядку загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання у справі на 01.08.2019р.

У зв`язку з перебуванням судді Ореховської О.О. у відпустці підготовче засідання 01.08.2019 р. не відбулося про що розміщено повідомлення на офіційному сайті господарського суду Полтавської області у мережі Інтернет.

Ухвалою господарського суду Полтавської області від 16.08.2019р. продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів та визначено нові дату та час підготовчого засідання - 19.09.2019р.

В судовому засіданні 19.09.2019р. судом оголошено перерву в підготовчому засіданні до 24.09.2019р., про що постановлено протокольну ухвалу.

Згідно ухвали господарського суду Полтавської області від 24.09.2019р. відхилено клопотання відповідача про залишення позовної заяви ДП "Пирятинтеплопостачання" ( вх. № 1152/19 від 20.06.2019 р.) без розгляду, розглянуто клопотання відповідача про остаточне визначення складу учасників судового процесу. В підготовчому засіданні оголошено перерву до 01.10.2019р.

Ухвалою господарського суду Полтавської області від 01.10.2019р. закрито підготовче провадження у справі № 917/931/19. Справу призначено до судового розгляду по суті на 24.10.2019р.

24.10.2019р. від відповідача надійшла заява (вх. № 11551 від 24.10.2019р. про відвід судді Ореховської О.О. по справі № 917/931/19.

Ухвалою господарського суду Полтавської області від 24.10.2019р. провадження у справі № 917/931/19 зупинено до вирішення питання про відвід.

Ухвалою господарського суду Полтавської області від 25.10.2019р. (в редакції ухвали суду від 30.10.2019р. про виправлення описки) суддею Киричуком О.А. у задоволенні заяви Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області про відвід судді Ореховської О.О. по справі № 917/931/19 відмовлено.

Ухвалою господарського суду Полтавської області від 31.10.2019р. провадження у справі №917/931/19 поновлено; справу призначено до судового розгляду по суті на 18.11.2019р.

Від позивача через канцелярію суду надійшло клопотання (вх. № 12662 від 18.11.2019р.) про відкладення розгляду справи, у зв"язку з намірами сторін укласти мирову угоду.

Ухвалою господарського суду Полтавської області від 18.11.2019 р. відкладено розгляд справи по суті на 03.12.2019 р.

03.12.2019р. від відповідача надійшло клопотання (вх. №13308) про відкладення розгляду справи, у зв"язку з намірами сторін укласти мирову угоду, яка повинна бути розглянута на спільному засіданні постійних комісій сільської ради.

Ухвалою господарського суду Полтавської області від 03.12.2019 р. відкладено розгляд справи по суті на 19.12.2019 р.

Від позивача через канцелярію суду надійшло клопотання (вх. № 14114 від 19.12.2019р.) про відкладення розгляду справи, у зв"язку з тим, що сесія Великокручанської сільської ради, де повинно було розглядатися питання про укладення мирової угоди між сторонами, не відбулася.

Ухвалою господарського суду Полтавської області від 19.12.2019р. розгляд справи відкладено на 09.01.2020р.

Сторони у справі явку своїх уповноважених представників в судове засідання не забезпечили, хоча належним чином були повідомлені про час, дату та місце проведення судового засідання, що підтверджується повідомленнями про вручення рекомендованого поштового відправлення - копії ухвали суду від 19.12.2019р. (а.с. 108, 109 т. 2).

Згідно із ч. 1 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Оскільки представники сторін в судове засідання 09.01.2020р. не з`явились, відповідно до ч. 5 ст. 240 Господарського процесуального кодексу України, датою ухвалення рішення, ухваленого за відсутності учасників справи, є дата складення повного тексту рішення.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що він надає послуги централізованого опалення для населення по вул. Авіамістечко 1-8, с. Велика Круча. Будинки по вул. Авіамістечко 1-4 необладнані тепловими лічильниками, тариф на послуги для вказаних будинків встановлений згідно Постанови КМУ 869 від 01.06.2011р. "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги" на 1 кв.м.. Будинки по вул. Авіамістечко 5-8 обладнані тепловими лічильниками, тарифи на теплову енергію для населення цих будинків встановлені з розрахунку на 1 Гкал. У зв"язку зі збільшенням ціни на газ позивач звернувся до відповідача щодо корегування тарифу. Рішенням виконкому Великокручанської сільської ради №77 від 13.12.2018 р. прийнято рішення про коригування тарифу в розмірі 1861,97 грн. за 1 Гкал з урахуванням змін ціни на газ та підняттям мінімальної зарплати з 01.01.2019 р. по будинкам, що обладнані лічильниками за адресою: вул. Авіамістечко 5-8. Проте, в даному рішенні, як вказує позивач, не скориговано тариф для будинків без лічильників по вул. Авіамістечко 1-4. За розрахунком позивача загальна сума втрат від застосування не скоригованої на зміну вартості окремих витрат (ціни на газ) тарифу на централізоване опалення житлових будинків по вул. Авіамістечко 1-8 в с. Велика Круча, що не обладнані лічильниками, за період з 20.11.2018р. по 09.04.2019р. становить 293 507,28 грн., які позивач і заявив до стягнення з відповідача як збитки.

Відповідач у встановлений судом строк відзив на позов не надав.

Відповідно до ст. 165 (ч. 9) Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

З огляду на вищевикладене, враховуючи, що ненадання відповідачем відзиву на позов у встановлений судом строк без поважних причин не перешкоджає розгляду справи по суті, суд розглядає справу за наявними в ній матеріалами.

Під час розгляду справи судом досліджені письмові докази, що містяться в матеріалах справи.

Всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд,

ВСТАНОВИВ:

29 вересня 2018 р. між позивачем - ДП "Пирятинтеплопостачання" (орендар) та відповідачем - Великокручанською сільською радою (орендодавець) укладено Договір оренди об`єкта у сфері теплопостачання (газові котельні), розташованого по вул. Героїв Майдану, 120А, села Велика Круча Пирятинського району Полтавської області, що знаходиться у власності територіальної громади Великокручанської сільської ради (комунальній власності) (далі - Договір оренди) строком до 02 травня 2020 року (а.с. 13-19 т. 1).

Згідно п. 1 Договору оренди, орендодавець на підставі рішення 21 сесії Великокручанської сільської ради від 29.09.2017р. № 2 передає, а орендар приймає у строкове платне користування нерухоме майно (надалі - об`єкт оренди), що знаходиться на балансі КП "Госпрозрахункова житлово-експлуатаційна дільниця села Велика Круча" (надалі - балансоутримувач). Об`єктом оренди є об`єкт у сфері теплопостачання (газова котельня), розташована по вул. Героїв Майдану, 120А, села Велика Круча Пирятинського району Полтавської області, загальною площею забудови 766 кв.м. (згідно із додатком № 1 до цього договору), зовнішні теплові мережі та теплові пункти.

Цільовим призначенням об`єкту оренди є використання для виробництва, транспортування та постачання теплової енергії усіма категоріям споживачів, (п. 2.1. Договору оренди).

Матеріали справи свідчать, що ДП "Пирятинтеплопостачання" надає послуги централізованого опалення для населення по вул. Авіамістечко 1-8, с. Велика Круча Пирятинського району Полтавської області. Житлові будинки по вул. Авіамістечко 1-4 необладнані тепловими лічильниками, а тариф на централізоване опалення цих будинків встановлений згідно Постанови КМУ 869 від 1.06.2011р. "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги" на 1 кв.м.. Житлові будинки по вул. Авіамістечко 5-8 с. Велика Круча Пирятинського району Полтавської області обладнані тепловими лічильниками, тарифи на теплову енергію для населення цих будинків встановлені з розрахунку на 1 Гкал.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи у забезпеченні холодною та гарячою водою, водовідведенням, газо- та електропостачанням, опаленням, а також вивезення побутових відходів у порядку, встановленому законодавством.

Пунктом 2 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" передбачено, що до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг належить встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги відповідно до закону.

Згідно із ч. 10 ст. 31 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" у разі зміни протягом строку дії цін/тарифів обсягу окремих складових економічно обґрунтованих витрат з причин, які не залежать від виконавця/виробника, зокрема, збільшення або зменшення податків і зборів, мінімальної заробітної плати, орендної плати та амортизаційних відрахувань, підвищення або зниження цін на паливно-енергетичні та інші матеріальні ресурси, виконавці/виробники проводять коригування встановлених цін/тарифів на житлово-комунальні послуги і подають на затвердження до органу, уповноваженого здійснювати встановлення таких цін/тарифів.

При цьому перерахунок цін/тарифів може проводитися шляхом коригування лише тих складових структури цін/тарифів, за якими відбулися цінові зміни в бік збільшення або зменшення. При коригуванні додатково враховується компенсація втрат (або вилучення необґрунтовано отриманих прибутків) від застосування не скоригованої на зміну вартості окремих витрат ціни/тарифу в період до встановлення скоригованих цін/тарифів.

Відповідно до п. 12.2. Договору оренди, сторони погодили, вважати істотною умовою цього Договору, що розробка економічно обґрунтованих розрахунків, затвердження та зміна тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання здійснюється в порядку, визначеному Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", Законом України "Про житлово - комунальні послуги", Законом України "Про державне регулювання у сфері комунальних послуг", Законом України "Про теплопостачання", Указом Президента України "Про національну комісію, що здійснює держане регулювання у сфері комунальних послуг, постановами Кабінету Міністрів України, іншими нормативно-правовими актами, а саме: встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги нижчими від розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво без відповідного відшкодування не допускається.

Пунктом 1.9. "Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води", затвердженого Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 24.03.2016 року №377 визначено, що у разі зміни протягом строку дії тарифів величина окремих витрат, пов`язаних із провадженням ліцензованої діяльності з виробництва, транспортування та постачання теплової енергії та надання послуг з централізованого опалення і постачання гарячої води, з причин, які не залежать від ліцензіата, зокрема збільшення або зменшення податків і зборів, мінімальної заробітної плати, орендної плати та амортизаційних відрахувань, витрат на покриття втрат ліцензіата, підвищення або зниження цін і тарифів на паливно-енергетичні та інші матеріальні ресурси, зміни обсягу фінансових витрат, складової планового прибутку, може проводитися перерахування тарифів шляхом коригування лише тих складових частин структури тарифів, за якими відбулися цінові зміни в бік збільшення або зменшення, що призвело до зміни тарифних витрат більше ніж на 2% від установленого рівня.

Згідно з п. 8 Постанови Кабінету Міністрів України "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово - комунальні послуги" від 01.06.2011р. №869 (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) (далі Постанова №869) у разі змін протягом строку дії тарифів обсягу окремих витрат, пов`язаної із провадженням ліцензованої діяльності з виробництва, транспортування та постачання теплової енергії, з причин, які не залежать від ліцензіата, зокрема збільшення або зменшення податків і зборів, мінімальної заробітної плати, орендної плати та амортизаційних відрахувань, підвищення або зниження цін і тарифів на паливно-енергетичні та інші матеріальні ресурси, може проводитись перерахування тарифів шляхом коригування лише тих складових частин структури тарифів, за яким відбулися цінові зміни в бік збільшення або зменшення.

Позивач зазначає, що постановою Кабінету Міністрів України № 867 від 19.10.2018 року збільшено ціну на газ з 4 942,00 грн. на 6 235,51 грн. за 1 тис. куб.м. без ПДВ.

Ціна з ПДВ становить 8 361,85 грн., внаслідок чого, як вказує позивач, ДП "Пирятинтеплопостачання" здійснювалось виробництво та постачання теплової енергії собі в збиток, джерел для покриття таких збитків підприємство не має.

У зв`язку зі збільшенням ціни на газ, як зазначає позивач , він направив на адресу відповідача лист за вих. № 311 від 19.11.2018р. з проханням встановити скориговані тарифи на послуги централізованого опалення для житлових будинків по вул. Авіамістечко 1-8 в с. Велика Круча Пирятинського району Полтавської області у наступних розмірах:

- тариф на централізоване опалення для житлових будинків по вул. Авіамістечко 1-4 в с. Велика Круча у розмірі 38,05грн. за 1 кв.м. опалювальної площі;

- тариф на теплову енергію для населення житлових будинків по вул. Авіамістечко 5-8 в с. Велика Круча у розмірі 1 830,76грн. за 1Гкал.

Також у зазначеному листі позивач просив затвердити розрахунок компенсації втрат від застосування не скоригованої на зміну вартості окремих втрат тарифу на послугу централізованого опалення для житлових будинків по вул. Авіамістечко 1-8 в с. Велика Круча у сумі 158 516,86грн. (а.с. 20 т. 1).

Згідно Рішення Виконавчого комітету Великокручанської сільської ради №77 від 13.12.2018 р. "Про встановлення скоригованого тарифу на централізоване опалення для ДП "Пирятинтеплопостачання" в с. Велика Круча" (а.с. 21 т. 1) встановлено скоригований тариф на постачання теплової енергії для населення по вул. Авіамістечко в с. Велика Круча у сумі 1 861,97грн. за 1Гкал.

За повідомленням позивача відмов чи будь-яких пояснень щодо коригування тарифу для будинків без лічильників відповідачем позивачу не надано.

У зв`язку зі збільшенням тарифу на електроенергію згідно постанов НКРЕКП: № 1177 від 05.10.2018р., № 1877 від 11.12.2018р. та № 1840 від 11.12.2018р. та підвищенням тарифу на водопостачання позивач направив на адресу відповідача лист за вих. № 05 від 09.01.2019р. з проханням встановити скориговані тарифи на послуги централізованого опалення для житлових будинків по вул. Авіамістечко 1-8 в с. Велика Круча Пирятинського району Полтавської області у наступних розмірах:

- тариф на централізоване опалення для житлових будинків по вул. Авіамістечко 1-4 в с. Велика Круча у розмірі 38,81грн. за 1 кв.м. опалювальної площі з ПДВ;

- тариф на теплову енергію для населення житлових будинків по вул. Авіамістечко 5-8 в с. Велика Круча у розмірі 1 867,25грн. за 1Гкал з ПДВ (а.с. 22 -23 т. 1).

В подальшому позивачем на адресу відповідача направлено лист за вих. № 34 від 21.02.2019р. з проханням затвердити тимчасовий тариф на період з 01.03.2019р. по 31.03.2019р. на послугу централізованого опалення для житлових будинків по вул. Авіамістечко 1-4 в с. Велика Круча з урахуванням втрат на зміну вартості окремих витрат до моменту введення в дію скоригованого тарифу в розмірі 53,78грн. за 1 кв.м. опалювальної площі (а.с. 24 т. 1).

Позивач стверджує, що інших коригувань та /чи погоджень чи відмов в коригуванні тарифу, на підставі звернень позивача від Великокручанської сільської ради не надходило.

Також, матеріали справи свідчать, що позивач звертався до відповідача (22-31 т. 1) з проханням затвердити розрахунки компенсації втрат від застосування не скоригованої на зміну вартості окремих витрат тарифу на послугу централізованого опалення для житлових будинків по вул. Авіамістечко 1-8 в с. Велика Круча, які, як вказує позивач, залишені відповідачем без реагування.

За розрахунком позивача, сума втрат від застосування не скоригованої на зміну вартості окремих витрат (ціни на газ) відповідачем тарифу на централізоване опалення житлових будинків по вул. Авіамістечко 1-8 с. Велика Круча, що не обладнані лічильниками, с. Велика Круча за період з 20.11.2018р. по 09.04.2019р. становить 293 507,28 грн., у тому числі:

- 165 921,93грн. втрат від застосування не скоригованої на зміну вартості окремих витрат тарифу на централізоване опалення житлових будинків по вул. Авіамістечко 1-8 в с. Велика Круча за період з 20.11.2018р. по 31.12.2018р.,

- 127 585,35 втрат від застосування не скоригованої на зміну вартості окремих витрат тарифу на централізоване опалення житлових будинків по вул. Авіамістечко 1-4 в с. Велика Круча, які не обладнані тепловими лічильниками за період з 01.01.2019 р. по 09.04.2019р.

Вважаючи свої права порушеними, позивач просить суд стягнути з відповідача понесені позивачем збитки в сумі 293 507,28грн., які виникли в результаті нездійснення відповідачем коригування тарифів на послуги централізованого опалення для житлових будинків по вул. Авіамістечко 1-8 в с. Велика Круча Пирятинського району Полтавської області.

При прийнятті рішення суд виходив з наступного.

Статтею 19 Конституції України передбачається, що органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" (в редакція чинній на момент виникнення спірних правовідносин) комунальні послуги - комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи у забезпеченні холодною та гарячою водою, водовідведенням, газопостачанням, опаленням, а також вивезення побутових відходів у порядку, встановленому законодавством.

Пунктом 2 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" передбачено, що до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг належить встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги відповідно до закону.

Приписами ст. 14 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" унормовано, що залежно від порядку затвердження цін/тарифів на житлово-комунальні послуги вони поділяються на три групи: 1) перша група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які затверджують уповноважені центральні органи виконавчої влади, а у випадках, передбачених законом, - національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг; 2) друга група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які затверджують органи місцевого самоврядування для надання на відповідній території; 3) третя група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які визначаються виключно за договором (домовленістю сторін).

Згідно із п.п. 1 ч.1 ст. Закону України "Про житлово-комунальні послуги" виконавець має право розробляти і подавати на затвердження розрахунки щодо рівня цін/тарифів на житлово-комунальні послуги першої і другої групи (пункти 1 та 2 частини першої статті 14 цього Закону) в порядку, встановленому законодавством.

Згідно зі ст. 31 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" порядок формування тарифів на кожний вид житлово-комунальних послуг другої групи ( пункт 2 частини першої статті 14 цього Закону ) визначає Кабінет Міністрів України. Такий порядок встановлено постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 р. № 869.

Виконавці/виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів.

Порядок доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад розробляється і затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.

Органи місцевого самоврядування встановлюють тарифи на житлово-комунальні послуги в розмірі не нижче економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво (надання).

Відповідно до Закону України "Про ціни та ціноутворення" державні регульовані ціни запроваджуються на товари, які справляють визначальний вплив на загальний рівень і динаміку цін, мають істотну соціальну значущість, а також на товари, що виробляються суб`єктами, які займають монопольне ( домінуюче ) становище на ринку. Так, зокрема, предметом державного регулювання діяльності суб`єктів природних монополій згідно з цим Законом є: ціни (тарифи) на товари, що виробляються ( реалізуються ) суб`єктами природних монополій ( ст. 8 Закону України від 20.04.2000 р."Про природні монополії" ).

Державні регульовані ціни повинні бути економічно обґрунтованими ( забезпечувати відповідність ціни на товар витратам на його виробництво, продаж ( реалізацію ) та прибуток від його продажу ( реалізації ) ( ч. 2 ст. 12 Закону України "Про ціни та ціноутворення" ).

Відповідно до ч. 4 ст. 31 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" у разі встановлення органом місцевого самоврядування тарифів на житлово-комунальні послуги на рівні, що унеможливлює отримання прибутку, орган, який їх затвердив, зобов`язаний відшкодувати з відповідного місцевого бюджету виконавцям/виробникам різницю між встановленим розміром цін/тарифів та економічно обґрунтованими витратами на виробництво цих послуг.

Центральні органи виконавчої влади, національні комісії, що здійснюють державне регулювання у відповідній сфері, несуть відповідальність за наслідки встановлення або регулювання цін/тарифів, що змінюються ними відповідно до їхніх повноважень. Встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги нижче розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво не допускається. У разі зміни цін/тарифів на послуги/товари центральними органами виконавчої влади, національними комісіями, що здійснюють державне регулювання у відповідній сфері, які призвели до непередбачених витрат виконавців/виробників, центральні органи виконавчої влади зобов`язані відшкодувати в повному обсязі збитки, зумовлені такими змінами, протягом поточного фінансового року та до затвердження нового бюджету (п. 7, 8 ст. 31 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" )

Системний аналіз ч. 4 ст. 31 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" та наведених норм дає підстави для висновку про те, що лише у випадку затвердження економічно необґрунтованих тарифів, відповідні органи місцевого самоврядування несуть відповідальність за наслідки встановлення або регулювання цін/тарифів, що змінюються ними відповідно до їхніх повноважень.

Фактично, позивачем заявлена до суду вимога про стягнення з відповідача понесених позивачем збитків в сумі 293 507,28грн., які виникли в результаті нездійснення відповідачем коригування тарифів на послуги централізованого опалення для житлових будинків по вул. Авіамістечко 1-8 в с. Велика Круча Пирятинського району Полтавської області.

Дослідивши матеріали справи, суд дійшов до висновку, що стягнення заявлених позивачем коштів у якості збитків є передчасним.

Згідно зі ст. 1192 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) існує два способи відшкодування шкоди, завданої майну потерпілого: відшкодування майнової шкоди в натурі або у вигляді збитків.

За приписами ст. 22 Цодексу України, особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування.

Згідно зазначеної норми ЦК України під збитками як різновидом майнової шкоди розуміються втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки), а також доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Згідно ст. 224 Господарського кодексу України (далі - ГК України) учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов`язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.

До складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються:

- вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства;

- додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб`єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов`язання другою стороною;

- неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов`язання другою стороною;

- матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом (ст. 225 ГК України).

Отже, для застосування такого виду господарської санкції (правового наслідку порушення зобов`язання) як стягнення збитків необхідна наявність всіх елементів складу цивільного (господарського) правопорушення: 1) протиправної поведінки; 2) збитків; 3) причинного зв`язку між протиправною поведінкою боржника і збитками; 4) вини.

Статтею 1173 Цивільного кодексу України унормовано, що шкода, завдана юридичній особі незаконними рішеннями, дією чи бездіяльністю органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування при здійсненні ними своїх повноважень відшкодовується державою, Автономною Республікою Крим або органом місцевого самоврядування незалежно від вини цих органів.

Шкода, заподіяна юридичним і фізичним особам в результаті неправомірних рішень, дій або бездіяльності органів місцевого самоврядування, відшкодовується за рахунок коштів місцевого бюджету, а в результаті неправомірних рішень, дій або бездіяльності посадових осіб місцевого самоврядування - за рахунок їх власних коштів у порядку, встановленому законом. Спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку (стаття 77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Отже, необхідною підставою для притягнення органу місцевого самоврядування до відповідальності у вигляді відшкодування шкоди є факти неправомірних дій бездіяльності органу місцевого самоврядування, виникнення шкоди та причинний зв`язок між неправомірними діями, бездіяльністю органу місцевого самоврядування і заподіяною ним шкодою.

В деліктних правовідносинах саме на позивача покладається обов`язок довести наявність шкоди (її розмір), протиправність (незаконність) поведінки заподіювача шкоди та причинний зв`язок такої поведінки із заподіяною шкодою. Відсутність хоча б одного з цих елементів виключає відповідальність за заподіяну шкоду.

Дослідивши матеріали справи суд встановив, що позивач, підтверджуючи розмір заявлених до стягнення коштів посилається лише на власну калькуляцію. Відтак, позивачем не доведено обґрунтованість тарифів.

Не доведена позивачем і протиправність (незаконність) поведінки Великокручанської сільської ради або її бездіяльність та причинний зв`язок такої поведінки або бездіяльності із заподіяною шкодою. Позивач не зазначає в який строк Великокручанська сільська рада повинна була прийняти відповідне рішення, який порядок нею порушено тощо.

На підставі зазначеного, суд дійшов до висновку, що позивачем не надано належних доказів в підтвердження наявності всіх умов у сукупності для настання відповідальності по відшкодуванню збитків.

З огляду на зазначене, суд відмовляє в задоволенні позовних вимог щодо стягнення збитків, внаслідок їх недоведеності.

Згідно із ч. 2-3 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Pа приписами ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Статтею 76 Господарського процесуального кодексу України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

На підставі ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача.

Керуючись ст.ст. 129, 232-233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

В И Р І Ш И В :

Відмовити в задоволенні заявлених позовних вимог у повному обсязі.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.1,2 ст.241 ГПК України). Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (ст.ст.256 ГПК України).

Повне рішення складено 16.01.2020р.

Суддя О.О. Ореховська

СудГосподарський суд Полтавської області
Дата ухвалення рішення09.01.2020
Оприлюднено17.01.2020
Номер документу86932916
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —917/931/19

Рішення від 09.01.2020

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Ореховська О.О.

Ухвала від 19.12.2019

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Ореховська О.О.

Ухвала від 03.12.2019

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Ореховська О.О.

Ухвала від 18.11.2019

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Ореховська О.О.

Ухвала від 31.10.2019

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Ореховська О.О.

Ухвала від 30.10.2019

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Киричук О.А.

Ухвала від 24.10.2019

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Ореховська О.О.

Ухвала від 30.09.2019

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Ореховська О.О.

Ухвала від 01.10.2019

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Ореховська О.О.

Ухвала від 01.10.2019

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Ореховська О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні