ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 січня 2020 року Справа № 160/7504/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Верба І.О., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Ремонтно-будівельна фірма Алмаз до Регіонального сервісного центру МВС в Дніпропетровській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -
встановив:
І. ПРОЦЕДУРА
1. 06.08.2019 Товариство з обмеженою відповідальністю Ремонтно-будівельна фірма Алмаз звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Регіонального сервісного центру МВС в Дніпропетровській області, в якому позивач просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Регіонального сервісного центру МВС в Дніпропетровській області з приводу непоновлення на реєстраційному обліку автомобіля ЕРАЗ 762В (колишній реєстраційний номер НОМЕР_1 ) та з приводу неповернення Товариству з обмеженою відповідальністю Ремонтно-будівельна фірма Алмаз реєстраційного документу (технічного паспорту) на даний автомобіль;
- зобов`язати відповідача поновити реєстрацію за Товариством з обмеженою відповідальністю Ремонтно-будівельна фірма Алмаз автомобіля ЕРАЗ 762В та видати свідоцтво про реєстрацію даного транспортного засобу.
2. Ухвалою суду від 12.08.2019 прийнято адміністративний позов до розгляду, відкрито позовне провадження, призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, встановлено учасникам справи строки на подання заяв по суті спору.
3. 06.09.2019 надійшов відзив на позов (а.с.21-59).
4. 12.09.2019 надійшла відповідь на відзив (а.с.61-65).
5. 02.12.2019 від позивача надійшли додаткові докази, зокрема, висновок експерта (а.с.66-77).
6. 08.01.2020 від позивача надійшли додаткові докази, зокрема, постанова про закриття кримінального провадження (а.с.79-82).
щодо строку розгляду справи
7. Справа є важливою для позивача, потребувала від суду особливої ретельності, чим обумовлюються строк її розгляду.
ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА
8. Товариству з обмеженою відповідальністю Ремонтно-будівельна фірма Алмаз на праві власності належить автомобіль ЕРАЗ 762В реєстраційний номер НОМЕР_1, який використовується в господарській діяльності підприємства.
9. На виконання вимог Правил дорожнього руху України та Закону України Про дорожній рух позивач кожні два роки проходить технічний огляд у сервісному центрі.
10. Більше двадцяти років ніяких проблем із проходженням технічного огляду не було, ніяких маніпуляцій із номером двигуна ми не вчиняли (адже в цьому не мається ніякої необхідності), проте 27.06.2019 у особи, яка проводила технічний огляд (працівник Територіального сервісного центру 1243 Регіонального сервісного центру) виникла підозра, що номер двигуна на вказаному автомобілі був знищений, у зв`язку із чим автомобіль було вилучено та доставлено в Саксаганський відділ поліції. В подальшому слідчий звернувся до слідчого судді із клопотанням про накладення арешту на автомобіль, і ухвалою Саксаганського районного суду м. Кривого Рогу від 02.07.2019 (справа № 214/4827/19) клопотання слідчого було задоволено частково, а саме накладено арешт на наш автомобіль із подальшою забороною розпорядження та відчуження автомобіля, сам автомобіль було передано на зберігання ОСОБА_1 , як директору товариства, в іншій частині клопотання судом було відмовлено. При цьому в ухвалі суд зазначив, що вважає за доцільне дозволити нам використовувати автомобіль для потреб підприємства.
11. Після отримання копії ухвали суду позивач з`явився до територіального сервісного центру 1243 Регіонального сервісного центру МВС в Дніпропетровській області із проханням повернути свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу та технічний талон, адже без них ми не можемо використовувати автомобіль для потреб підприємства, проти нам було повідомлено, що автомобіль знято з реєстраційного обліку.
12. Позивач вважає такі дії сервісного центру протиправними, незаконними, вчиненими із перевищенням владних повноважень, із зловживанням владою та владними повноваженнями, та такими, що грубо порушують права позивача, адже відповідач фактично паралізував діяльність підприємства, оскільки автомобіль вкрай потрібен для перевезення пам`ятників, виготовленням яких займається підприємство (це єдиний напрямок роботи нашого підприємства). На даний час позивач не ставить питання відкриття кримінального провадження, проте буде вимушений це зробити у випадку незадоволення вимог.
13. Позивачу не зрозуміло, як без вироку суду, без проведення експертизи, лише на підставі того, що працівнику відповідача щось привиділось, відповідач безпідставно зняв з реєстраційного обліку автомобіль.
14. Відповідно до пункту 15 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів , який затверджено постановою Кабінету Міністрів України № 1388 від 07.09.1998, державна реєстрація (перереєстрація), зняття з обліку транспортних засобів, крім випадків вибракування їх у цілому, без ідентифікаційного номера або із знищеними, пошкодженими (один чи кілька символів номера візуально не визначаються) чи підробленими (змінено один або кілька символів номера, замінено панель (табличку) або частину панелі (таблички) з номером) ідентифікаційними номерами складових частин (кузова, шасі, рами) не допускається.
15. Не допускається державна реєстрація (перереєстрація), зняття з обліку транспортних засобів, крім випадків вибракування їх у цілому, номери двигунів яких мають ознаки навмисного знищення або підробки (крім випадків повернення транспортного засобу законному власнику із знищеним або підробленим ідентифікаційним номером двигуна після незаконного заволодіння таким засобом).
16. Автомобілем позивача ніхто незаконно не заволодівав, отже відповідач не мав права вчиняти державну реєстрацію зняття з обліку нашого автомобіля.
17. Порядок зняття з обліку транспортних засобів передбачено пунктом 40 Порядку, відповідно до якого лише у випадку встановлення знищення, фальсифікації чи підроблення ідентифікаційних номерів скасовується державна реєстрація такого транспортного засобу.
18. Позивач звертає увагу суду на те, що ніким не встановлено факт знищення, фальсифікації чи підроблення ідентифікаційних номерів нашого автомобіля, адже ніякої експертизи ще не проведено.
19. Відповідач грубо порушив права позивача, адже підприємство як власник не може використовувати свою власність - вищевказаний автомобіль, позивач протиправно позбавлений права його використовувати, відповідач обмежив можливість використання транспортного засобу, в результаті чого не можливо приймати нові замовлення на виготовлення та встановлення пам`ятників, чим, як вже зазначалось, паралізовано діяльність підприємства.
20. З метою досудового врегулювання спору позивач звернувся із скаргою до територіального сервісного центру № 1243 Регіонального сервісного центру МВС в Дніпропетровській області, на що отримано відповідь за № 31/4-1243-908 від 23.07.2019, з якої вбачається, що позивачу відмовлено в поверненні реєстраційного документу (технічного паспорту) на автомобіль, реєстрація якого скасована. На вимогу підприємства поновити реєстрацію автомобіля, яка була вчинена протиправно, взагалі не надано відповіді.
21. Позивач вважає протиправною бездіяльність відповідача з приводу неповернення технічного паспорту на автомобіль (свідоцтва про реєстрацію) та непоновлення реєстрації автомобіля підприємства з огляду на вищевказане законодавство, тому інакше як за допомогою суду ми не можливе відновлення порушеного права.
22. Висновком експерта, за результатами експертизи, проведеної на виконання ухвали слідчого судді від 02.07.2019, підтверджено, що слідів знищення первинного номера двигуна не виявлено, що стало підставою для закриття кримінального провадження.
ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА
23. Відповідач проти позову заперечив повністю, зазначив, що відповідно до приписів абзацу першого пункту 15 Порядку № 1388, під час проведення державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортні засоби підлягають огляду фахівцями експертної служби МВС з метою звірення ідентифікаційних номерів їх складових частин з номерами, зазначеними в поданих власником для реєстрації документах. Експертне дослідження транспортного засобу... проводиться за заявою власника з метою визначення справжності ідентифікаційних номерів транспортного засобу і реєстраційних документів. Експертне дослідження проводиться фахівцями експертної служби МВС або судовими експертами державних спеціалізованих установ, які мають присвоєну в установленому Законом України Про судову експертизу порядку кваліфікацію судового експерта з правом проведення досліджень за відповідними експертними спеціальностями. За результатом дослідження складається висновок експертного дослідження, який додається до документів, що подаються для державної реєстрації.
24. На виконання зазначених вимог, під час розгляду заяви позивача про перереєстрацію автомобіля при заміні свідоцтва про реєстрацію, за заявою останнього здійснено експертне дослідження транспортного засобу головним судовим експертом відділу криміналістичного дослідження транспортних засобів та криміналістичного дослідження транспортних засобів Дніпропетровського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру Пономарьовим О.Г.
25. Відповідно до вимог абзацу третього пункту 40 Порядку № 1388, у разі встановлення факту ... знищення ідентифікаційних номерів складових частин транспортних засобів, ... уповноважені особи сервісних центрів МВС ... скасовують державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку транспортних засобів і передають усі відповідні документи та за наявності транспортні засоби до відповідного органу досудового розслідування.
26. Крім того, згідно із абзацом п`ятим пункту 15 Порядку № 1388 державна реєстрація (перереєстрація), зняття з обліку транспортних засобів... із знищеними ідентифікаційними номерами складових частин ... не допускається.
27. Згідно з абзацом сьомим пункту 15 Порядку № 1388 не допускається державна реєстрація (перереєстрація), зняття з обліку транспортних засобів, крім випадків вибракування їх у цілому, номери двигунів яких мають ознаки навмисного знищення або підробки (крім випадків повернення транспортного засобу законному власнику із знищеним або підробленим ідентифікаційним номером двигуна після незаконного заволодіння таким засобом).
28. Таким чином, зазначені норми встановлюють заборону реєстрації (перереєстрації) транспортних засобів із знищеними ідентифікаційними номерами складових частин та двигунами, номери яких мають ознаки навмисного знищення.
29. Згідно висновку експертного дослідження № 04/1243/7д від 27.06.2019 судового експерта Дніпропетровського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру Пономарьова О.Г.: ...Первинний номер двигуна автомобіля. ..знищений механічним способом, з подальшим нанесенням нового номера...не заводським (кустарним) способом .
30. Зазначене свідчить про наявність факту знищення ідентифікаційного номеру складової частини автомобіля (двигуна).
31. А відтак, за наявності факту знищення ідентифікаційного номеру складової частини автомобіля (двигуна), згідно пункту 40 Порядку № 1388, відповідачем 06.07.2019 скасовано державну реєстрацію автомобіля який належить позивачу, а інформацію з відповідними документами передано до Саксаганського відділення поліції Криворізького відділу поліції ГУНП у Дніпропетровській області для вживання відповідних заходів.
32. Таким чином, дії відповідача щодо скасування реєстрації автомобіля є цілком законними і обґрунтованими.
ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
33. Згідно технічного паспорту авто-мотомашини, виданого володарю Дніпропетровському обласному спеціалізованому ремонтно-будівельному управлінню серії НОМЕР_10, машині присвоєний номерний знак НОМЕР_11, тип машини - вантажна, марка і модель: ЕрАЗ 762В, тип кузова: фургон; завод-виробник: м. Єреван; рік випуску заводом: 1989; кузов: № НОМЕР_2; двигун: НОМЕР_12; паспорт виданий (мовою оригіналу) ОРЭО ГАИ УВД Днепропетровского облисполкома 01.07.1989 (а.с.7-8).
34. У технічному паспорті від 01.07.1989 НОМЕР_10 здійснено записи:
- зміна номерного знака: 24.11.1993, НОМЕР_1, Криворізьке МРЕВ;
- зміна власника:
-- 28.04.1992: Мале підприємство Весп ;
-- 24.11.1993: Товариство з обмеженою відповідальністю РБФ Алмаз ;
- прийнята на облік: 24.11.1993 по Кривому Рогу Дніпропетровської області, Криворізьким МРЕВ Дніпропетровської області;
- 2003: ТО проведено.
35. 27.06.2019 позивач звернувся до Територіального сервісного центру № 1243 регіонального сервісного центру МВС в Дніпропетровській області, що є структурним підрозділом відповідача.
36. Позивач зазначає, що звернення пов`язане з необхідністю проведення технічного огляду, відповідач наполягає, що позивач звернувся за перереєстрацією при заміні свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу ЕРАЗ 762В, державний номерний знак НОМЕР_1 , номер кузова НОМЕР_2 , номер двигуна НОМЕР_3 , колір синій, 1989 року випуску, що також вбачається із наданих до відзиву документів.
37. Копії відповідної заяви на підтвердження підстав звернення сторонами не надано.
38. Згідно висновку експертного дослідження від 27.06.2019 № 04/1243/7д, проведеного судовим експертом Пономарьовим О.Г. , на підставі заяви ТОВ РЕМ БУД АЛМАЗ ОСОБА_1 на проведення дослідження (експертизи) транспортного засобу, виконане криміналістичне дослідження транспортного засобу (а.с.34-35):
- первинний номер кузова автомобіля ЕРАЗ 762В, номерні знаки НОМЕР_1, колір синій, рік випуску 1989, який належить ТОВ РЕМ БУД АЛМАЗ (за дорученням ОСОБА_1 ) змінам не підлягав. Дублююча табличка відсутня;
- первинний номер двигуна автомобіля ЕРАЗ 762В, номерні знаки НОМЕР_1, колів синій, рік випуску 1989, який належить ТОВ РЕМ БУД АЛМАЗ (за дорученням ОСОБА_1 ) знищений механічним способом, з подальшим нанесенням нового номера НОМЕР_3 незаводським (кустарним) способом.
39. Начальником РСЦ МВС в Дніпропетровській області В.Білявським затверджено висновок Про скасування реєстрації автомобіля ЕРАЗ 762В, номерний знак НОМЕР_1 , кузов № НОМЕР_2; двигун: НОМЕР_3 про (а.с.29-28):
- скасування реєстрації автомобіля ЕРАЗ 762В, номерний знак НОМЕР_1 , кузов № НОМЕР_2 , двигун: НОМЕР_3 , згідно пункту 40 Порядку державної реєстрації;
- виставлення номерних знаків НОМЕР_1 в базу втрачених номерних знаків.
40. Згідно висновку про скасування реєстрації автомобіля:
- 27.06.2019 до Територіального сервісного центру № 1243 регіонального сервісного центру МВС в Дніпропетровській області, звернувся представник ТОВ ДБС Алмаз , код ЄДРПОУ 13452732, з питання перереєстрації при заміні свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу ЕРАЗ 762В, номерний знак НОМЕР_1, кузов НОМЕР_2, двигун НОМЕР_3;
- при дослідження номерів агрегатів транспортного засобу встановлено, що номер двигуна автомобіля знищений з послідуючим нанесенням нового номеру НОМЕР_3 незаводським (кустарним) способом, висновок експертного дослідження від 27.06.2019 № 04/1243/7д, судовий експерт Пономарьов О .Г .
41. У технічному паспорті НОМЕР_10 від 01.07.1989 на першому та п`ятому аркушах проставлено штамп Анульовано (а.с.36-38).
42. Матеріали по транспортному засобу передані до Саксаганського відділення поліції Криворізького відділу поліції ГУНП у Дніпропетровській області, ЖЄО № 17674 від 27.06.2019.
43. 02.07.2019 ухвалою слідчого судді Саксаганського районного суду м. Кривого Рогу Дніпропетровської області у справі № 214/4827/19 (1-кс/214/1419/19) ЄДРСР 82756283:
- накладено арешт на тимчасово вилучений 27.06.2019 року транспортний засіб марки ЕРАЗ 762В , р.н. НОМЕР_1, разом з усіма вузлами, агрегатами та комплектуючими на вказаний транспортний засіб, із подальшою забороною розпорядження та відчуження вищевказаним автомобілем;
- передано транспортний засіб марки ЕРАЗ 762В , р.н. НОМЕР_1 , на відповідальне зберігання директору ТОВ РЕМ БУД АЛМАЗ ОСОБА_1 .
44. 02.07.2019 ухвалою слідчого судді Саксаганського районного суду м. Кривого Рогу Дніпропетровської області у справі № 214/4827/19 (1-кс/214/1423/19) ЄДРСР 82756300:
- призначено у кримінальному провадженні № 12019040750001204 від 27.06.2019 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого статтею 290 КК України, проведення комплексного дослідження транспортного засобу, на вирішення експерта поставити наступні питання:
-- чи піддавались зміні (перебивки), знищення номер двигуна транспортного засобу марки ЕРАЗ 762В , р/н НОМЕР_1 Якщо так, то яким способом вироблені ці зміни?
-- встановити первинний номер двигуна в автомобілі марки ЕРАЗ 762В , р/н НОМЕР_1
- проведення експертизи доручено експертам Дніпропетровського НДЕКЦ МВС України.
45. 19.07.2019 позивач звернувся до відповідача із скаргою вх. № 1118 стосовно повернення реєстраційних документів (а.с.12-13, 39-40), у відповідь на яку відповідач листом від 23.07.2019 № 31/4-1243-908, зазначив (а.с.14-15, 31-32):
- 27.06.2019, у відповідності до пункту 15 Порядку державної реєстрації... , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 № 1388, під час дослідження номерів агрегатів автомобіля ЕРА3762В, держаний номерний знак НОМЕР_1 було встановлено, що первинний номер двигуна зазначеного автомобіля знищений з подальшим нанесенням нового номеру НОМЕР_3 незаводським (кустарним) способом (висновок експертного дослідження від 27.06.2019 № 04/1243/7д);
- у відповідності до пункту 40 Порядку у разі встановлення факту знищення, фальсифікації або підроблення ідентифікаційних номерів складових частин транспортних засобів уповноважені особи сервісних центрів оформляють в установленому порядку необхідні документи, скасовують державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку транспортних засобів і передають усі відповідні документи та за наявності транспортні засоби до відповідного органу досудового розслідування;
- у відповідності до пункту 5.7 Інструкції про порядок здійснення підрозділами МВС державної реєстрації, перереєстрації та обліку транспортних засобів, оформлення і видачі реєстраційних документів, номерних знаків на них, затвердженої наказом МВС України від 11.08.2010 № 379, на підставі документів, що підтверджують встановлення факту знищення, фальсифікації або підроблення ідентифікаційних номерів складових частин ТЗ, працівники Центру оформляють в установленому порядку необхідні документи, скасовують державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку ТЗ і передають усі відповідні документи до органу досудового розслідування для подальшого проведення перевірки;
- у відповідності до пункту 5.7.3 Інструкції свідоцтво про реєстрацію (технічний паспорт) таких ТЗ та номерні знаки вилучаються. Свідоцтво про реєстрацію ТЗ (технічний паспорт) анулюється способом, що не дозволяє його повторного, і долучається до матеріалів про скасування державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку ТЗ. а номерні знаки знищуються в установленому порядку;
- 06.07.2019 державна реєстрація автомобіля ЕРА3762В , держаний номерний знак НОМЕР_1 , була скасована, технічний паспорт долучено і матеріалів про скасування державної реєстрації автомобіля;
- в зв`язку з вище викладеним, змушені відмовити Вам в поверненні реєстраційного документу (технічного паспорту) на автомобіль, номер двигуна якого знищено з подальшим нанесенням нового номеру незаводським (кустарним) способом, та реєстрація якого скасована в установленому порядку.
46. 18.10.2019, за результатами судової експертизи, проведеної на підставі ухвали слідчого судді від 02.07.2019 у справі № 214/4827/19 (1-кс/214/1423/19), складений висновок експерта № 25/4.4/251, згідно якого (а.с.68-72):
1) слідів знищення первинного номера двигуна автомобіля ЕРАЗ 762В р/н НОМЕР_1, не виявлено. Відбиток клейма номера двигуна НОМЕР_3 вибито не заводом виробником;
2) на наданий на дослідження двигун автомобіля ЕРАЗ 762В р/н НОМЕР_1 заводом виробником номер не наносився, в зв`язку з чим вирішити питання Встановити первинний номер двигуна автомобіля марки ЕРАЗ 762В р/н НОМЕР_1 не надалось можливим.
47. Постановою про закриття кримінального провадження від 13.12.2019 кримінальне провадження, внесене до ЄРДР за № 12019040750001204, - закрито, за встановленою відсутністю складу кримінального правопорушення.
V. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН
48. Відповідно до статті 34 Закону України Про дорожній рух від 30.06.1993 № 3353-XII (далі - Закон № 3353-XII) державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, а також відсутності будь-яких обтяжень, у тому числі за даними Державного реєстру обтяжень рухомого майна, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків.
49. Державний облік зареєстрованих транспортних засобів включає в себе процес реєстрації, накопичення, узагальнення, зберігання та передачі інформації про зареєстровані транспортні засоби та їх власників.
50. Державній реєстрації та обліку підлягають призначені для експлуатації на вулично-дорожній мережі загального користування транспортні засоби усіх типів: автомобілі, автобуси, мотоцикли всіх типів, марок і моделей, самохідні машини, причепи та напівпричепи до них, мотоколяски, інші прирівняні до них транспортні засоби та мопеди, що використовуються на автомобільних дорогах державного значення.
51. Державна реєстрація та облік автомобілів, автобусів, мотоциклів та мопедів усіх типів, марок і моделей, самохідних машин, причепів та напівпричепів до них, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів здійснюються територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України.
52. Згідно частини одинадцятої статті 34 Закону № 3353-XII власники транспортних засобів та особи, які використовують їх на законних підставах, зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) належні їм транспортні засоби протягом десяти діб після придбання, митного оформлення, одержання транспортних засобів або виникнення обставин, що потребують внесення змін до реєстраційних документів.
53. На транспортні засоби оформляються та видаються реєстраційні документи, зразки яких затверджуються Кабінетом Міністрів України, та закріплюються номерні знаки, які відповідають вимогам стандартів. Закупівля за державні кошти бланків реєстраційних документів та номерних знаків для транспортних засобів здійснюється відповідно до вимог законодавства тими органами, на які покладений обов`язок щодо їх реєстрації (частина дванадцята статті 34 Закону № 3353-XII).
54. Відповідно до статті 37 Закону № 3353-XII забороняється експлуатація незареєстрованих (неперереєстрованих) транспортних засобів, ідентифікаційні номери складових частин яких не відповідають записам у реєстраційних документах, знищені чи підроблені, без номерного знака або з номерним знаком, що не належить цьому засобу чи не відповідає вимогам стандартів, або з номерними знаками, які закріплені у не встановлених для цього місцях, закриті іншими предметами чи забруднені, що не дозволяє чітко визначити символи номерного знака з відстані 20 метрів, перевернуті чи не освітлені, а також транспортних засобів, що підлягають обов`язковому технічному контролю, але не пройшли його, та у випадках, передбачених законодавством, без чинного на території України поліса обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (страхового сертифіката Зелена картка ).
55. Порядок державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 № 1388 (далі - Порядок № 1388, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
56. Порядком № 1388 встановлюється єдина на території України процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - транспортні засоби), оформлення та видачі реєстраційних документів і номерних знаків.
57. Згідно пункту 3 Поряду № 1388 державна реєстрація транспортних засобів проводиться територіальними органами з надання сервісних послуг МВС (далі - сервісні центри МВС) з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції та технічного стану транспортних засобів установленим вимогам стандартів, правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), використанням транспортних засобів в умовах воєнного і надзвичайного стану, а також для ведення їх обліку та запобіганню вчиненню щодо них протиправних дій.
58. Державна реєстрація (перереєстрація), зняття з обліку транспортних засобів (крім транспортних засобів, визначених абзацом другим пункту 12 цього Порядку) сервісними центрами МВС може проводитися через центри надання адміністративних послуг, утворені відповідно до Закону України Про адміністративні послуги , на основі рішень, узгоджених між сервісними центрами МВС та органами, які прийняли рішення про утворення центрів надання адміністративних послуг.
59. Відповідно до абзацу першого пункту 15 Порядку № 1388:
- під час проведення державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортні засоби (крім випадків реєстрації нових транспортних засобів, перереєстрації транспортних засобів у зв`язку із зміною найменування та адреси юридичних осіб, прізвища, імені чи по батькові, місця проживання фізичних осіб, які є власниками транспортних засобів, установлення газобалонного обладнання, видачі тимчасового реєстраційного талона під час передачі права користування та/або розпорядження транспортними засобами, вибракування їх у цілому) підлягають огляду фахівцями експертної служби МВС з метою звірення ідентифікаційних номерів їх складових частин з номерами, зазначеними в поданих власником для реєстрації документах;
- за результатами огляду в документах, які подаються для державної реєстрації, робиться відповідна відмітка або складається акт огляду;
- експертне дослідження транспортного засобу і реєстраційних документів на транспортний засіб (інших документів, які є підставою для реєстрації транспортного засобу) проводиться за заявою власника з метою визначення справжності ідентифікаційних номерів транспортного засобу і реєстраційних документів;
- експертне дослідження проводиться фахівцями експертної служби МВС або судовими експертами державних спеціалізованих установ, які мають присвоєну в установленому Законом України Про судову експертизу порядку кваліфікацію судового експерта з правом проведення досліджень за відповідними експертними спеціальностями;
- за результатами дослідження складається висновок експертного дослідження, який додається до документів, що подаються для державної реєстрації;
- установлення відповідності конструкції, перевірка за Єдиним державним реєстром транспортних засобів, автоматизованою базою даних про розшукувані транспортні засоби, банком даних Генерального секретаріату Інтерполу, перевірка відомостей про обмеження відчуження за Державним реєстром обтяжень рухомого майна та відомостей про документи, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, а також про реєстрацію місця проживання за Єдиним державним демографічним реєстром, відомостей про особу за Єдиним реєстром боржників, дійсності довіреності за Єдиним реєстром довіреностей проводяться уповноваженими особами сервісного центру МВС.
60. Після проведення перевірок на заяві власника транспортного засобу робиться запис щодо наявності або відсутності відомостей про розшук, арешт, заборону на зняття з обліку та/або перереєстрацію, відомостей про обмеження відчуження в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна, відомостей про особу в Єдиному реєстрі боржників, що засвідчується підписом уповноваженої особи сервісного центру МВС із зазначенням прізвища, імені, по батькові і дати (абзац другий пункту 15 Порядку № 1388).
61. У разі наявності відомостей про арешт або розшук транспортного засобу його реєстрація не проводиться (абзац третій пункту 15 Порядку № 1388).
62. Державна реєстрація (перереєстрація), зняття з обліку транспортних засобів, крім випадків вибракування їх у цілому, без ідентифікаційного номера або із знищеними, пошкодженими (один чи кілька символів номера візуально не визначаються) чи підробленими (змінено один або кілька символів номера, замінено панель (табличку) або частину панелі (таблички) з номером) ідентифікаційними номерами складових частин (кузова, шасі, рами) не допускається. Перша державна реєстрація таких засобів, а також ввезених на митну територію України транспортних засобів, що розшукуються правоохоронними органами інших держав, не проводиться (абзац п`ятий пункту 15 Порядку № 1388).
63. Не допускається державна реєстрація (перереєстрація), зняття з обліку транспортних засобів, крім випадків вибракування їх у цілому, номери двигунів яких мають ознаки навмисного знищення або підробки (крім випадків повернення транспортного засобу законному власнику із знищеним або підробленим ідентифікаційним номером двигуна після незаконного заволодіння таким засобом) (абзац сьомий пункту 15 Порядку № 1388).
64. Згідно пункту 16 Порядку № 1388 на зареєстровані в уповноважених органах МВС транспортні засоби видаються свідоцтва про реєстрацію, а також номерні знаки (крім тимчасово ввезених на митну територію України транспортних засобів особистого користування), що відповідають державному стандарту України: два номерні знаки - на автотранспорт, один - на мототранспорт, мопед, причіп та напівпричіп, дозволи на встановлення на транспортних засобах спеціальних світлових і (або) звукових сигнальних пристроїв. У свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу ідентифікаційний номер двигуна не зазначається.
65. Свідоцтво про реєстрацію (технічний паспорт), технічний талон та номерні знаки старого зразка діють до їх заміни на свідоцтво про реєстрацію та номерні знаки нового зразка.
66. Замість утраченого або непридатного для користування свідоцтва про реєстрацію (технічного паспорта) і номерних знаків на підставі заяви власника або його представника видається нове свідоцтво про реєстрацію та номерні знаки (пункт 18 Порядку № 1388).
67. Перереєстрація транспортних засобів проводиться у разі отримання свідоцтва про реєстрацію замість утраченого або не придатного для користування, зміни їх власників, місця стоянки, місцезнаходження або найменування власників - юридичних осіб, місця проживання або прізвища, імені чи по батькові фізичних осіб, які є власниками транспортних засобів, а також у разі зміни кольору, переобладнання транспортного засобу чи заміни кузова, інших складових частин, що мають ідентифікаційні номери (пункт 33 Порядку № 1388).
68. У разі перереєстрації транспортного засобу свідоцтво про реєстрацію підлягає заміні на загальних підставах (пункт 33 Порядку № 1388).
69. Відповідно до абзацу першого пункту 40 Порядку № 1388 зняття з обліку транспортних засобів проводиться після їх огляду в сервісному центрі МВС або в центрі надання адміністративних послуг на підставі заяви власника, документа, що посвідчує особу, виконавчого напису нотаріуса, постанови державного або приватного виконавця або рішення суду.
70. Дозволяється проводити огляд транспортних засобів, які знімаються з обліку, за їх місцезнаходженням з дотриманням вимог пункту 15 цього Порядку. Такий огляд оформляється фахівцем експертної служби МВС відповідним актом, засвідчується його підписом та скріплюється печаткою адміністратора сервісного центру МВС (абзац другий пункту 40 Порядку № 1388).
71. У разі встановлення факту знищення, фальсифікації або підроблення ідентифікаційних номерів складових частин транспортних засобів, виявлення транспортних засобів, зареєстрованих (перереєстрованих), знятих з обліку в уповноважених органах МВС, у тому числі тимчасово, за фіктивними чи підробленими документами або таких, що розшукуються правоохоронними органами України у зв`язку з незаконним заволодінням, уповноважені особи сервісних центрів МВС оформляють в установленому порядку необхідні документи, скасовують державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку транспортних засобів і передають усі відповідні документи та за наявності транспортні засоби до відповідного органу досудового розслідування. Якщо виявлено факт підроблення митних документів, їх ксерокопії з необхідним поясненням надсилаються до органів доходів і зборів, у зоні діяльності яких проживають особи, за якими зареєстровані відповідні транспортні засоби (абзац третій пункту 40 Порядку № 1388).
72. Інструкція про порядок здійснення підрозділами Державтоінспекції МВС державної реєстрації, перереєстрації та обліку транспортних засобів, оформлення і видачі реєстраційних документів, номерних знаків на них затверджена наказом Міністерства внутрішніх справ України від 11.08.2010 № 379 (далі - Інструкція № 379, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
73. Інструкція № 379 встановлює порядок здійснення центрами надання послуг, пов`язаних з використанням автотранспортних засобів (далі - Центри), державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортних засобів (далі - ТЗ), оформлення і видачі свідоцтв про реєстрацію ТЗ, тимчасових реєстраційних талонів (далі - реєстраційні документи) та номерних знаків на ТЗ.
74. Згідно пункту 4 Інструкції № 379 перереєстрація ТЗ проводиться працівниками Центру з урахуванням вимог пунктів 8, 12, 15, 33 - 39 Порядку. У разі перереєстрації ТЗ свідоцтво про реєстрацію ТЗ (технічний паспорт) підлягає заміні на загальних підставах.
75. Пунктом 4.1 Інструкції № 379 визначено, що у разі заміни номерних знаків (крім випадків їх втрати або викрадення) проводиться перереєстрація ТЗ із заміною свідоцтва про реєстрацію ТЗ (технічного паспорта). При цьому попередньо видані номерні знаки вилучаються.
76. У разі заміни свідоцтва про реєстрацію ТЗ (технічного паспорта), крім випадків їх втрати або викрадення, проводиться перереєстрація ТЗ. При цьому попередньо видані свідоцтва про реєстрацію ТЗ (технічні паспорти) вилучаються. Вилучені свідоцтва про реєстрацію ТЗ (технічні паспорти) долучаються до матеріалів перереєстрації (пункт 4.2 Інструкції № 379).
77. Зняття з обліку ТЗ проводиться працівниками Центру відповідно до вимог пунктів 12, 15, 32, 40 - 46 Порядку (пункт 5.1 Інструкції № 379).
78. Відповідно до пункту 5.7 Інструкції № 379 на підставі документів, що підтверджують встановлення факту знищення, фальсифікації або підроблення ідентифікаційних номерів складових частин ТЗ, виявлення ТЗ, зареєстрованих (перереєстрованих), знятих з обліку в Центрі, у тому числі тимчасово, за фіктивними чи підробленими документами, таких, що розшукуються правоохоронними органами України у зв`язку з незаконним заволодінням, або інформацію про реєстрацію яких несанкціоновано внесено до автоматизованої бази даних АІС Автомобіль та (або) Єдиного державного реєстру Державтоінспекції, працівники Центру оформляють в установленому порядку необхідні документи, скасовують державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку ТЗ і передають усі відповідні документи до органу досудового розслідування для подальшого проведення перевірки. Якщо виявлено факт підроблення митних документів, їх ксерокопії з необхідним поясненням надсилаються до митних органів, у зоні діяльності яких проживають особи, за якими зареєстровані відповідні транспортні засоби.
79. Про скасування державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку ТЗ до автоматизованої бази даних АІС Автомобіль та Єдиного державного реєстру Державтоінспекції вноситься запис: Скасування реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку ТЗ , а також вноситься запис про підстави такого скасування (підпункт 5.7.2 Інструкції № 379).
80. Свідоцтво про реєстрацію (технічний паспорт) таких ТЗ та номерні знаки вилучаються. Свідоцтво про реєстрацію ТЗ (технічний паспорт) анулюється способом, що не дозволяє його повторного використання, і долучається до матеріалів про скасування державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку ТЗ, а номерні знаки знищуються в установленому порядку (підпункт 5.7.3 Інструкції № 379).
81. У разі неможливості вилучення номерних знаків, свідоцтва про реєстрацію ТЗ (технічного паспорта) інформація про їх розшук вноситься працівниками Центру до бази даних АІС Номерний знак та АІС Документ (підпункт 5.7.4 Інструкції № 379).
82. Згідно пункту 9.8 Інструкції № 379 реєстрація (перереєстрація) ТЗ за рішенням суду, що набрало законної сили, проводиться відповідно до вимог пункту 11 Порядку. При цьому власнику ТЗ видається тимчасовий реєстраційний талон з терміном дії до трьох місяців. Працівники Центру відповідно до Закону України Про міліцію звертаються із запитом до суду, яким винесено рішення, для встановлення підтвердження наявності цього рішення. Запит підписується безпосередньо начальником Центру або особою, яка виконує його обов`язки, з обов`язковою реєстрацією запиту та відповіді. Свідоцтво про реєстрацію такого ТЗ видається за наявності зазначеного підтвердження суду.
VІ. ОЦІНКА СУДУ
83. Вирішуючи заявлений спір, суд виходить із того, що товариство оскаржує бездіяльність щодо непоновлення на реєстраційному обліку автомобіля ЕРАЗ 762В (колишній реєстраційний номер НОМЕР_1 ) та неповернення технічного паспорту, у зв`язку із чим заявляє похідні позовні вимоги про зобов`язання відповідача поновити реєстрацію автомобіля ЕРАЗ 762В та видати свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу.
84. Оскаржувану бездіяльність позивач пов`язує із неправомірністю зняття транспортного засобу з обліку, підставою якої є неправомірне встановлення факту знищення номеру його двигуна.
85. З матеріалів справи судом встановлено, що спір виник з приводу перереєстрації автомобіля ЕРАЗ 762В, 1989 року випуску, право власності позивача на який підтверджено технічним паспортом НОМЕР_10, виданим 01.07.1989.
86. У технічному паспорті вбачається проставлення номеру двигуна НОМЕР_12 при його видачі у 1989 році.
87. Позивач набув у власність транспортний засіб 24.11.1993.
88. Експертами аналізувались питання щодо факту зміни (перебивки), знищення номеру двигуна транспортного засобу та встановлення його первинного номеру.
89. З двох експертних висновків вбачається, що згідно відбитку клейма номер двигуна є наступним: 4021*49175*89, тобто містить номер НОМЕР_12, первісно вказаний у технічному паспорті НОМЕР_10, виданому 01.07.1989.
90. Оскільки технічний паспорт виданий у 1989 році суб`єктом владних повноважень, на позивача не може бути покладена відповідальність за точність (повноту) внесення в нього відомостей, зокрема, щодо номеру двигуна.
91. Експертом у висновку від 27.06.2019 зазначено, що первинний номер двигуна автомобіля знищений механічним способом, з подальшим нанесенням нового номеру НОМЕР_3 незаводським (кустарним) способом.
92. Відповідачем затверджений висновок від 27.06.2019 про скасування реєстрації автомобіля на підставі пункту 40 Порядку № 1388, а саме у зв`язку із встановленням висновком експерта від 27.06.2019 знищення номеру двигуна з послідуючим нанесенням нового номеру НОМЕР_3.
93. При цьому, висновком експерта від 18.10.2019, здійсненим на виконання ухвали слідчого судді у кримінальній справі, встановлено, що слідів знищення первинного номера двигуна автомобіля ЕРАЗ 762В р/н НОМЕР_1, не виявлено, що стало підставою для закриття кримінального провадження.
94. Відповідно до абзацу третього пункту 40 Порядку № 1388 у разі встановлення факту знищення, фальсифікації або підроблення ідентифікаційних номерів складових частин транспортних засобів, виявлення транспортних засобів, зареєстрованих (перереєстрованих), знятих з обліку в уповноважених органах МВС, у тому числі тимчасово, за фіктивними чи підробленими документами або таких, що розшукуються правоохоронними органами України у зв`язку з незаконним заволодінням, уповноважені особи сервісних центрів МВС оформляють в установленому порядку необхідні документи, скасовують державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку транспортних засобів і передають усі відповідні документи та за наявності транспортні засоби до відповідного органу досудового розслідування.
95. Таким чином, за результатами досудового розслідування у кримінальному провадженні № 12019040750001204 не встановлено складу злочину, передбаченого статтею 290 КК України, а саме знищення, підробки або заміни ідентифікаційного номера, номерів двигуна, шасі або кузова, або заміни без дозволу відповідних органів номерної панелі з ідентифікаційним номером транспортного засобу.
96. Оскільки обставини знищення первинного номеру двигуна автомобіля, з подальшим нанесенням нового номеру НОМЕР_3 незаводським (кустарним) способом, встановлені висновком експерта від 27.06.2019, спростовані у кримінальному провадженні, суд доходить висновку про неправомірність скасування реєстрації автомобіля.
97. Отже, подальші, пов`язані з таким висновком про скасування реєстрації автомобіля, дії відповідача по зняттю транспортного засобу з обліку, проставлення відмітки про анулювання реєстрації транспортного засобу у технічному паспорті НОМЕР_10, виданому 01.07.1989, є також неправомірними.
98. Суд зазначає, що відповідно до пункту 2 розділу 4 Указу Президента України Про Концепцію вдосконалення судівництва для утвердження справедливого суду в Україні відповідно до європейських стан дартів від 10.05.2006 року №361/2006 адміністративне судочинство спрямоване на захист прав особи у публічно-правових відносинах від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
99. За своїм статусом у суспільстві учас ники таких правовідносин перебувають у нерівних умовах, тому адміністративний суд має вжити всіх передбачених за коном заходів, щоб захистити порушені органом влади права особи, в тому числі збирати докази з власної ініціативи, ви ходити за межі вимог сторін тією мірою, наскільки це необхідно для повного захисту прав особи.
100. З огляду на викладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для виходу за межі позову, у зв`язку із встановленням протиправності скасування реєстрації транспортного засобу ЕрАЗ 762В, належного позивачу згідно технічного паспорту НОМЕР_10 від 01.07.1989, порушенням прав позивача зняттям транспортного засобу з реєстраційного обліку.
101. Порушенням прав позивача, які потребувають судового захисту, суд вбачає у втручанні у право власності позивача на транспортний засіб, якого позивач фактично позбавлений скасуванням його реєстрації та проставленням у технічному паспорті відмітки Анульоване .
102. Так, згідно статті 41 Конституції України кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності, ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.
103. У відповідності до статті 321 ЦК України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
104. Особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом.
105. Відповідно до положень протоколу №1 до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
106. Згідно практики Європейського суду з прав людини мирне володіння означає, що порушення принципу, встановленого у першому реченні, може мати місце і за відсутності прямого або фізичного втручання у право власності особи. Так, наприклад, порушення може мати форму позбавлення можливості використовувати власність, або інших форм перешкоджання реалізації права власності, що є наслідком застосування законодавства або заходів органів державної влади. Наприклад, рішення суду Wiggins v. United Kingdom Appl. 7456/76 (1979).
107. Оскільки в розглянутому випадку відповідно до пояснень відповідача в порядку пункту 5.7.3 Інструкції № 379 технічний паспорт анульований способом, що не дозволяє його повторного використання, а номерні знаки знищено, беручи до уваги той факт, що позивач, як добросовісний набувач, придбав вказаний автомобіль у 1993 році, зареєстрував його належним чином в органах ДАІ, та не вчинив дій по знищенню номеру двигуна, суд доходить висновку про протиправність скасування реєстрації, зняття з обліку та анулювання технічного паспорту транспортного засобу, у зв`язку із чим вважає належним способом захисту порушеного права, виходячи з пункту 18 Порядку № 1388 та норм Інструкції № 379, зобов`язання відповідача провести поновлення транспортного засобу на реєстраційному обліку (перереєстрацію) та видати нове свідоцтво про реєстрацію та номерні знаки на транспортний засіб, належний на праві власності позивачу.
108. У разі відмови у задоволенні позову, або незастосуванні обраної форми судового захисту із виходом за межі позову, судом фактично буде констатовано правомірність позбавлення позивача права на мирне володіння майном - транспортним засобом, на підставі постанови Уряду, нормативного акту нижчої юридичної сили, ніж Закон, Конституція Держави та Конвенція.
VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ
109. Суд дійшов висновку, що позивачем заявлений неналежний спосіб захисту порушеного права шляхом визнання протиправної бездіяльності щодо непоновлення на реєстраційному обліку автомобіля ЕРАЗ 762В та неповернення технічного паспорту, оскільки відповідач допустив протиправне скасування реєстрації транспортного засобу, а повернення технічного паспорту із відміткою Анульовано робить його непридатним, у зв`язку із чим суд відмовляє у визнанні протиправної оскаржуваної бездіяльності.
110. З системного аналізу матеріалів справи та наведених норм законодавства, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позову, із виходом за межі позовних вимог, що є необхідним для повного захисту порушених прав позивача, у зв`язку із чим присуджує на користь позивача понесені судові витрати на сплату судового збору за подання позову немайнового характеру.
111. Керуючись статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
вирішив:
112. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Ремонтно-будівельна фірма Алмаз (код ЄДРПОУ 13452732; вул. Демиденко, 12а, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область, 50074) до Регіонального сервісного центру МВС в Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 40112155; пр. Праці, 16, м. Дніпро, 49041) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
113. Визнати протиправними скасування державної реєстрації та анулювання технічного паспорту ВП № 675509 від 01.07.1989 транспортного засобу - автомобіля ЕРАЗ 762В, номерний знак НОМЕР_1 , кузов № НОМЕР_2, двигун НОМЕР_3 , належного Товариству з обмеженою відповідальністю Ремонтно-будівельна фірма Алмаз .
114. Зобов`язати Регіональний сервісний центр МВС в Дніпропетровській області здійснити поновлення реєстрації (перереєстрацію) транспортного засобу - автомобіля ЕРАЗ 762В, кузов № НОМЕР_2, двигун НОМЕР_3 , належного Товариству з обмеженою відповідальністю Ремонтно-будівельна фірма Алмаз , видати власнику нове свідоцтво про реєстрацію такого транспортного засобу та номерні знаки.
115. В іншій частині позовних вимог відмовити.
116. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Ремонтно-будівельна фірма Алмаз за рахунок бюджетних асигнувань Регіонального сервісного центру МВС в Дніпропетровській області понесені судові витрати на сплату судового збору у розмірі 1 921 грн.
117. Рішення суду набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено в порядку та у строки, встановлені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
118. Повне рішення складено 16.01.2020.
Суддя І.О. Верба
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.01.2020 |
Оприлюднено | 17.01.2020 |
Номер документу | 86949711 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні