Рішення
від 09.12.2019 по справі 160/1405/19
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 грудня 2019 року Справа № 160/1405/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіТурлакової Н.В. за участі секретаря судового засіданняЗелецького Р.Р. за участі: представника позивача представника відповідача Кульбаки С.О. Біднягіної К.В. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за адміністративним позовом Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області до Селянського (фермерського) господарства "Яна" про часткове зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг, -

ВСТАНОВИВ:

Державна екологічна інспекція у Дніпропетровській області звернулася до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Селянського (фермерського) господарства "Яна" в якій просить: частково зупинити виробництво (виготовлення), реалізацію продукції, виконання робіт, надання послуг, яке пов`язано із експлуатацією джерел утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, а саме: на території тракторної бригади: склад ПММ (2 ємності), паливо роздавальні колонки - 3 од., склад для зберігання сільгосптехніки, стоянка сільгосптехніки, склад запчастин, в приміщенні майстерні: зварювальний пост, свердлильний, токарний та заточувальний верстати, котел твердопаливний індивідуального виготовлення; на території мехтоку: вагова (котел твердопаливний на пілетах), зерносклади - 2 од., зерноочисний комплекс ЗАВ - 50 (обладнаний ГОУ) та зерноочисний комплекс БСХ-200 (обладнаний ГОУ - 2 групи ЦН-15), пункти навантаження зерна та відходів від очищення на автотранспорт; котел твердопаливний індивідуального виготовлення в побутовому приміщенні; ангар для зберігання сільгосптехніки; котел твердопаливний на пілетах в приміщенні охорони; на території свиноферми: крупорушка з міксером; пункт приймання кормів; 2 корпуси утримання свиней, обладнані вентиляцією; 2 майданчики компостування навозу; дезбар`єри; котел твердопаливний на пілетах в приміщенні охорони Сільським (Фермерським) господарством "Яна" (місцезнаходження: вул.Гагаріна, 6/Е, с.Українка, Межівський район, Дніпропетровська обл., 52905; місце провадження діяльності: вул.Гагаріна, 63/6Ж, с.Українка, Межівський район, Дніпропетровська обл., , ЄДРПОУ 21897081) до повного усунення порушення.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що під час перевірки позивача встановлено, що на підприємстві наявне обладнання, яке є джерелами утворення викидів, а саме: на території тракторної бригади: склад ПММ (2 ємності), паливо роздавальні колонки - 3 од., склад для зберігання сільгосптехніки, стоянка сільгосптехніки, склад запчастин, в приміщенні майстерні: зварювальний пост, свердлильний, токарний та заточувальний верстати, котел твердопаливний індивідуального виготовлення; - на території мехтоку: вагова (котел твердопаливний на пілетах), зерносклади - 2 од., зерноочисний комплекс ЗАВ - 50 (обладнаний ГОУ) та зерноочисний комплекс БСХ-200 (обладнаний ГОУ - 2 групи ЦН-15), пункти навантаження зерна та відходів від очищення на автотранспорт; котел твердопаливний індивідуального виготовлення в побутовому приміщенні; ангар для зберігання сільгосптехніки; котел твердопаливний на пілетах в приміщенні охорони; - на території свиноферми: крупорушка з міксером; пункт приймання кормів; 2 корпуси утримання свиней, обладнані вентиляцією; 2 майданчики компостування навозу; дезбар`єри; котел твердопаливний на пілетах в приміщенні охорони. Оскільки в ході перевірки за візуальним обстеженням встановлено наявність на підприємстві стаціонарних джерел викидів (стаціонарне джерело забруднення атмосфери це підприємство, цех, агрегат, установка або інший нерухомий, об`єкт, що зберігає свої просторові координати протягом певного часу і здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферу), господарська діяльність СФГ "Яна" повинна здійснюватися за наявності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Викиди забруднюючих речовин від вищезазначених джерел утворення викидів здійснюються без відповідного дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що є порушенням ст.11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", виробництво (виготовлення), реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг, які пов`язані з експлуатацією джерел утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря забороняється законом і підлягає частковому зупиненню.

Відповідач з позовними вимогами не погоджується, та вважає їх необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню з підстав, викладених у відзиві на адміністративний позов, наголошуючи, зокрема, що в акті перевірки № 617/3-8/18 від 05.11.18р. не вказано, які саме речовини надходять в атмосферне повітря внаслідок роботи цих об`єктів, чи є такі речовини забруднюючими, в яких обсягах здійснюються викиди забруднюючих речовин та чи справляють такі речовини прямо або опосередковано негативний вплив на здоров`я людини та стан навколишнього природного середовища. Крім того, матеріали перевірки не містять даних, які б дали змогу ідентифікувати обладнання, яке за висновком перевірки, здійснює викиди забруднюючих речовин, кількість, найменування (модель, марка) або інші індивідуальні ознаки. Перевіряючими визначено лише найменування зерноочисних комплексів. В ході перевірки інструментально-лабораторні вимірювання не здійснювались, проби не відбирались, технічна документація на обладнання не досліджувалась, відомості щодо віднесення обладнання до джерел, які потребується отримання дозволу відсутні. Також відповідач зазначає, що на підставі висновків вищевказаного Акта перевірки позивачем було винесено припис про усунення виявлених порушень, який підприємством було оскаржено в судовому порядку та рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03.04.2019р. по справі №160/9102/18 визнаний протиправним та скасований, що в свою чергу також свідчить про відсутність виявлених порушень. Крім того, оскільки СФГ "Яна" є сільськогосподарським товаровиробником, то зупинення його діяльності на весні призведе до того, що поля господарства будуть не засіяні, що, в свою чергу, призведе до заростання полів підприємства бур`янами та до зменшення валового доходу України, оскільки, сільське господарство є основним поповнювачем державного бюджету України.

Представником позивача подано відповідь на відзив, в якому позовні вимоги підтримав, просив відхилити доводи відповідача, зазначені у відзиві та задовольнити позовну заяву в повному обсязі.

Представником відповідача подано заперечення на відповідь на відзив, в яких підтримав позицію, викладену у відзиві на позов та просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.04.2019р. провадження по даній справі зупинено та ухвалою суду від 08.11.2019р. - поновлено.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив суд задовольнити позов.

Представник відповідача просив в задоволенні позову відмовити, посилаюсь на доводи викладені у відзиві на позов та запереченнях.

Заслухавши представника позивача та представника відповідача, дослідивши чинне законодавство та матеріали справи, суд доходить наступних висновків.

Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань № 1004492601 від 03.10.2018 року, основним видом діяльності підприємства є: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний). 0.13 Вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів, 01.41 Розведення великої рогатої худоби молочних порід, 01.45 Розведення овець і кіз. 01.46. Розведення свиней, 01.61.Допоміжні діяльність у рослинництві, 10.11 Виробництво м`яса, 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин, 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля, 49.41 Вантажний автомобільний транспорт, 68.10 Купівля та продаж власного нерухомого майна.

Для здійснення господарської діяльності підприємство використовує виробничі об`єкти на території с. Українка, Межівського району, а саме:

- адміністративне приміщення, що знаходиться за адресою: вул. Гагаріна, 6Е, с Українка, Межівський район, Дніпропетровська (належить підприємству відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 09.07.2012 Серія САС № 449111);

- механічна майстерня, що знаходиться за адресою: вул. Гагаріна , 63/6 Ж, (Українка, Межівський район, Дніпропетровська (належать підприємству відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 09.07.2012 Серія САС № 449114 і Серія САС № 449113);

- механізований тік, що знаходиться за адресою: вул. Гагаріна, 63/6Ж , Українка, Межівський район, Дніпропетровська (належать підприємству відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 09.07.2012 Серія САС № 449114, Серія САС № 449113).

Суд встановив, що Державною екологічною інспекцією у Дніпропетровській області в період з 23.10.2018 по 05.11.2018 року на підставі наказу від 25.09.2018 №877-П та посвідчення (направлення) від 25.09.2018 №4-10134-3-3 проведено плановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів Селянським (фермерським) господарством "Яна" (ЄДРПОУ 21897081), за результатами якого складено Акт №617/3-8/18.

У вказаному Акті перевірки (а.5-7 акту) зазначено, що інвентаризація викидів забруднюючих речовин від стаціонарних джерел на підприємстві не проведена, дозвіл на викид забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел підприємства відсутній. Підприємство не поставлено на державний облік в галузі охорони атмосферного повітря згідно Постанови КМ України № 1655 від 13.12.01. Підприємство не складає статистичну звітність по формі № 2-ТП (повітря).

Під час візуального обстеження підприємства встановлено обладнання, яке є джерелами утворення викидів, а саме: тракторна бригада: стоянка сільгосптехніки; склад ГСМ (2 ємності), паливо роздавальні колонки - 3 шт., склад для зберігання сільгосптехніки, майстерня (зварювальний пост, свердлильний, токарний та заточувальний верстати, котел твердопаливний індивідуального виготовлення), склад запчастин, погріб - 2 шт.; Мехтік: вагова (котел твердопаливний на пілетах), зерносклади - 2 од., зерноочисний комплекс ЗАВ - 50 (обладнаний ГОУ) та зерноочисний комплекс БСХ-200 (обладнаний ГОУ - 2 групи ЦН-15), пункти навантаження зерна та відходів від очищення на автотранспорт; побутове приміщення (котел твердопаливний індивідуального виготовлення), ангар для зберігання сільгосптехніки, приміщення охорони (котел твердопаливний на пілетах); Свиноферма: крупорушка з міксером, пункт приймання кормів, 2 корпуси утримання свиней обладнані вентиляцією, 2 майданчики компостування навозу, дезбар`єри, приміщення охорони (котел твердопаливний на пілетах).

Під час виїзду провести вимірювання параметрів газопилового потоку та концентрацій забруднюючих речовин від стаціонарних джерел підприємства не має можливості, стаціонарні джерела викидів за візуальним оглядом не працюють.

При візуальному огляді території підприємства виявлено, що на підприємстві в результаті господарської діяльності утворюються: відпрацьовані ртутьвмісні лампи, відпрацьовані шини, відпрацьовані акумулятори, зернові відходи, забруднена екскрементами тварин підстилка, будівельні відходи, відходи гумовотехнічних виробів, промащені ганчір`я та пісок, тара забруднена нафтопродуктами, тверді побутові відходи, відходи абразивно-металеві, відходи ЛФМ, тара з-під добрив та агрохімікатів, відпрацьовані транспортні відходи, металобрухт, тощо.

07.11.2018р. заступником начальника Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області складено припис № 4-11736-3-3.

У вступній частині припису від 07.11.2018 № 4-11736-3-3 зазначено, що вимоги припису прийняті відповідно до статті 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", статті 21 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади", статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та Положення про Державну екологічну інспекцію в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, яке затверджено Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 11.08.2017 № 312, з метою усунення порушень вимог природоохоронного законодавства, виявлених під час планової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, проведеної з 23.10 по 05.11.2018 на СФГ "Яна", що знаходиться за адресою: вул. Гагаріна, 6/Е, с. Українка, Межівський район, Дніпропетровська область, 52905, державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Дніпропетровської області Калініною О.М., Пшеничним Г.М., Карецькою О.Ю.

Згідно припису, він підлягає обов`язковому виконанню у встановлені терміни. Суб`єкту господарювання, який отримав припис, необхідно направляти інформацію про виконання приписів не пізніше 3 днів після закінчення встановленого терміну виконання кожного пункту приписів до Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області.

Вказаний припис оскаржено в судовому порядку та рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03.04.2019р. по справі №160/9102/18 адміністративний позов задоволено.

Згідно бухгалтерської довідки СФГ "Яна" від 11.03.2019 № 11/03/19 на балансі господарства наявне наступне обладнання:

- тракторна бригада: стоянка сільгосптехніки; склад ГСМ (2 ємності), паливо-роздавальні колонки - 3 штуки; склад для зберігання сільгосптехніки, майстерня (зварювальний пост, свердлильний, токарний та заточувальний верстати), склад запчастин, погріб - 2 штуки;

- мехтік: вагова та приміщення охорони (котел твердопаливний на пілетах), зерносклади - 2 одиниці, зерноочисний комплекс БСХ-100 (не обладнаний ГОУ), зерноочисний комплекс БСХ-200 ((не обладнаний ГОУ) станом на 11.03.2019 року не введений в експлуатацію), ангар для зберігання сільгосптехніки, зернонавантажувач "Давид";

- свиноферма: крупорушка з міксером, 1 корпус для свиней обладнаний вентиляцією, 1 корпус для свиней не обладнаний вентиляцією, 1 дизбар`єр, приміщення охорони (котел твердопаливний на пілетах), пункт приймання кормів.

У судовому засіданні свідок ОСОБА_1 повідомила, що вона працює державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Дніпропетровської області та вона була одна із перевіряючих під час проведення перевірки відповідача, зазначила, що все перелічене в акті перевірки обладнання було на території підприємства відповідача. Оскільки свідоцтво про право власності не надано, тому адресу не зазначили. Підтвердили наявність приблизно 1000 свиней на свинофермі, до яких не допустили, у зв`язку з проявами чуми. Обладнання частково не працювало, оскільки працює сезонно, а перевірки була в жовтні-листопаді. Відповідачі пояснили що дозвільні документи не отримували, оскільки не вважали що це джерела утворення викидів.

Свідок ОСОБА_2 у судовому засіданні повідомила, що вона є керівником СФГ "Яна", зерноочисний комплекс ЗАВ-50 (обладнання ГОУ), пункт навантаження зерна та відходів від очищення на автотранспорт, та котел твердопаливний індивідуального виготовлення в побутовому приміщенні були відсутні, також зазначила, що є БСХ-100, БСХ -200 не введений в експлуатацію, мають намір ввести в експлуатацію, тільки почали його монтувати. Частково обладнання не працювало, у зв`язку з чим, на підприємстві немає в експлуатації стаціонарних джерел забруднення атмосферного повітря. Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря не отримували, інвентаризація джерел викидів не проводилась, тільки зараз заказали для себе.

Відповідно до абзацу 2 статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно з ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Ч. 7 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачає, що орган державного нагляду (контролю) на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Відповідно до ч.5 ст.11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Ч. 11 статті 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" визначено, що у разі зміни параметрів джерел викидів, їх кількості, кількісного та якісного складу забруднюючих речовин, заходів із зниження їх кількості до зазначених дозволів вносяться зміни.

Згідно з ст.12 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" господарська чи інші види діяльності, пов`язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства.

Статтею 2 Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 03.11.2016 № 1728-VIII, який діяв до 31.12.2018 включно (далі - Закон № 1728-VIII) встановлено до 31.12.2018 мораторій на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Згідно статті 6 Закону №1728-VIII, його дія не поширюється на відносини, що виникають під час проведення заходів нагляду (контролю) органами, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 18.12.2017 №1104 затверджено "Перелік органів державного нагляду (контролю), на які не поширюється дія Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Постанова № 1104), до якого включено Держекоінспекцію та її територіальні органи (в частині здійснення у межах повноважень, передбачених законом, державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства щодо екологічної та радіаційної безпеки).

Стаття 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" від 25.06.1991 №1264-XII (далі - Закон №1264-XII) визначає компетенцію центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Згідно статті 24 Закону №1264-XII об`єкти, що шкідливо впливають або можуть вплинути на стан навколишнього природного середовища, види та кількість шкідливих речовин, що потрапляють у навколишнє природне середовище, види й розміри шкідливих фізичних та біологічних впливів на нього підлягають державному обліку. Підприємства, установи та організації проводять первинний облік у галузі охорони навколишнього природного середовища і безоплатно подають відповідну інформацію органам, що ведуть державний облік у цій галузі. Збір, обробка і подання відповідним державним органам зведеної статистичної звітності про обсяги викидів, скидів забруднюючих речовин, використання природних ресурсів, виконання завдань по охороні навколишнього природного середовища та іншої інформації, ведення екологічних паспортів здійснюється в порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до статті 50 Закону № 1264-XII екологічна безпека є такий стан навколишнього природного середовища, при якому забезпечується попередження погіршення екологічної обстановки та виникнення небезпеки для здоров`я людей. Екологічна безпека гарантується громадянам України здійсненням широкого комплексу взаємопов`язаних політичних, економічних, технічних, організаційних, державно-правових та інших заходів. Діяльність фізичних та юридичних осіб, що завдає шкоди навколишньому природному середовищу, може бути припинена за рішенням суду.

Водночас, Інструкція про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві, яка затверджена наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 10 лютого 1995 р. N 7 окремою главою 2.4 визначає, що звіт по інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві повинен мати розділ "Характеристика джерел утворення забруднюючих речовин". Поняття джерела утворення викиду забруднюючих речовин в атмосферне повітря наведено в п. 1.5 Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, яка затверджена наказом Мінприроди № 639 від 10.12.2008, а саме: джерело утворення забруднюючих речовин - об`єкт, у якому відбувається утворення забруднюючих речовин. Слід зазначити, що відповідно до п. 1.1 Методики її розроблена відповідно до Законів України "Про охорону навколишнього природного середовища" та "Про охорону атмосферного повітря", постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 N 1780 "Про затвердження Порядку розроблення та затвердження нормативів граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин із стаціонарних джерел", наказу Мінприроди України від 27.06.2006 N 309 "Про затвердження нормативів граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин із стаціонарних джерел", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.08.2006 за N 912/12786.

Суд встановив, що Державною екологічною інспекцією у Дніпропетровській області в період з 23.10.2018 по 05.11.2018 року на підставі наказу від 25.09.2018 №877-П та посвідчення (направлення) від 25.09.2018 №4-10134-3-3 проведено плановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів Селянським (фермерським) господарством "Яна", за результатами якого складено Акт №617/3-8/18.

Під час візуального обстеження підприємства встановлено обладнання, яке є джерелами утворення викидів, а саме: - на території тракторної бригади: склад ПММ (2 ємності), паливо роздавальні колонки - 3 од., склад для зберігання сільгосптехніки, стоянка сільгосптехніки, склад запчастин, в приміщенні майстерні: зварювальний пост, свердлильний, токарний та заточувальний верстати, котел твердопаливний індивідуального виготовлення; - на території мехтоку: вагова (котел твердопаливний на пілетах), зерносклади - 2 од., зерноочисний комплекс ЗАВ - 50 (обладнаний ГОУ) та зерноочисний комплекс БСХ-200 (обладнаний ГОУ - 2 групи ЦН-15), пункти навантаження зерна та відходів від очищення на автотранспорт; котел твердопаливний індивідуального виготовлення в побутовому приміщенні; ангар для зберігання сільгосптехніки; котел твердопаливний на пілетах в приміщенні охорони; - на території свиноферми: крупорушка з міксером; пункт приймання кормів; 2 корпуси утримання свиней, обладнані вентиляцією; 2 майданчики компостування навозу; дезбар`єри; котел твердопаливний на пілетах в приміщенні охорони.

Інвентаризація джерел утворення відходів на підприємстві не проведена. Нормативи утворення, а також склад, властивості та ступінь небезпечності для навколишнього природного середовища відходів, що утворюються в результаті господарської діяльності підприємства, не визначено, показник загального утворення відходів (Пзув) для об`єктів підприємства не встановлено. Технічні паспорти відходів не розроблено.

Перелік забруднюючих речовин та їх обсяги, що викидаються в атмосферне повітря від вищевказаних джерел, встановлюється при проведенні інвентаризації стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Доводи позивача, що СФГ "Яна" не має в експлуатації стаціонарних джерел забруднення атмосферного повітря не знайшли свого підтвердження, та спростовуються як доказами наявними в матеріалах справи та дослідженими в судовому засіданні, так і поясненнями свідків.

Так Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань № 1004492601 від 03.10.2018 року, видами діяльності підприємства є: вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний), вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів, розведення великої рогатої худоби молочних порід, розведення овець і кіз, розведення свиней, допоміжну діяльність у рослинництві, виробництво м`яса, оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин, неспеціалізована оптова торгівля, вантажний автомобільний транспорт.

Згідно наданих в судовому засіданні пояснень, як керівника підприємства відповідача ОСОБА_2 так і перевіряючого ОСОБА_1 Селянське фермерське господарство Яна здійснює діяльність згідно з видами діяльності зазначеними у ЄДР та КВЕД.

В ході перевірки встановлено наявність на підприємстві стаціонарних джерел викидів (стаціонарне джерело забруднення атмосфери це підприємство, цех, агрегат, установка або інший нерухомий, об`єкт, що зберігає свої просторові координати протягом певного часу і здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферу), господарська діяльність СФГ "Яна" повинна здійснюватися за наявності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Під час візуального обстеження підприємства в ході перевірки встановлено обладнання, яке обладнане газоочисним обладнанням, а саме: зерноочисний комплекс ЗАВ - 50 (обладнаний ГОУ) та зерноочисний комплекс БСХ-200 (обладнаний ГОУ - 2 групи ЦН-15), яке має експлуатуватися відповідно до Правил технічної експлуатації установок очистки газу, затверджених наказом Мінприроди № 52, статті 10 Закону України "Про охорону атмосферного повітря".

Крім того, згідно бухгалтерської довідки наданої представником СФГ "Яна" від 11.03.2019 № 11/03/19 на балансі господарства наявне наступне обладнання:

- тракторна бригада: стоянка сільгосптехніки; склад ГСМ (2 ємності), паливо-роздавальні колонки - 3 штуки; склад для зберігання сільгосптехніки, майстерня (зварювальний пост, свердлильний, токарний та заточувальний верстати), склад запчастин, погріб - 2 штуки;

- мехтік: вагова та приміщення охорони (котел твердопаливний на пілетах), зерносклади - 2 одиниці, зерноочисний комплекс БСХ-100 (не обладнаний ГОУ), зерноочисний комплекс БСХ-200 ((не обладнаний ГОУ) станом на 11.03.2019 року не введений в експлуатацію), ангар для зберігання сільгосптехніки, зернонавантажувач "Давид";

- свиноферма: крупорушка з міксером, 1 корпус для свиней обладнаний вентиляцією, 1 корпус для свиней не обладнаний вентиляцією, 1 дизбар`єр, приміщення охорони (котел твердопаливний на пілетах), пункт приймання кормів.

Відсутність будь-яких дозвільних документів та інвентаризації викидів відповідачем не заперечується.

Відповідно викиди забруднюючих речовин від вищезазначених джерел утворення викидів здійснюються без відповідного дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що є порушенням статті 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря".

Крім того, в ході перевірки підприємством не надано інформацію та не забезпечено огляд місць тимчасового зберігання пестицидів і агрохімікатів, місць для проведення робіт з приготування розчинів пестицидів та агрохімікатів та заливки їх у спецтехніку, місць протруєння насіння, місць зберігання непридатних до використання пестицидів та агрохімікатів та тари з-під них, чим вчинено перешкоди для виконання обов`язків покладених на посадових осіб, які здійснюють державний контроль у галузі охорони навколишнього природного середовища.

Відповідачем не надано доказів того, що пестициди та агрохімікати (небезпечні речовини), що купуються підприємством, доставляються одразу безпосередньо на поле, вносяться в цей самий день в повному обсязі.

Основні правила поводження з пестицидами та агрохімікатами регламентуються ДСП 8.8.1.2.001-98 від 03.08.98р. "Державні санітарні правила. Транспортування, зберігання та застосування пестицидів у народному господарстві" (далі "Правила"). Дані правила є частиною санітарного законодавства та обов`язкові для дотримання всіма підприємствами, установами і організаціями, приватними господарствами та особами, що проводять будь-які дії з пестицидами.

Згідно п. 5 Зберігання "Правил" передбачено, що зберігання пестицидів допускається тільки в спеціально призначених для цього складах, які відповідають вимогам чинного законодавства, тільки після їх погодження установами санепідслужби та охорони природи і отримання паспорта.

Вищевказане є порушенням ст. ст. 11,17 Закону України "Про пестициди і агрохімікати", ст.ст. 8, 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", ст. 202 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища".

Крім того, суд звертає увагу, що Пунктом 4 Порядку проведення та оплати робіт, пов`язаних з видачою дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців, які отримали такі дозволи, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 № 302 та пунктом 1.8 Інструкції про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, яка затверджена наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України № 7 від 10.02.1995 обов`язок щодо проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря покладено на суб`єкти господарювання із обов`язковим залученням спеціалізованих організацій, які мають певний досвід, технічне обладнання і знаходяться на обліку Мінприроди України.

Державна екологічна інспекція у Дніпропетровській області не відноситься до таких спеціалізованих організацій.

Щодо посилання відповідача на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03.04.2019р. по справі №160/9102/18, яким було скасовано Припис від 07.11.2018р. №4-11736-3-3, суд зазначає наступне.

Частиною 7 статті 7 Закону № 877 встановлено, що на підставі акта перевірки, складеного за результатами проведення планової або позапланової перевірки, в ході якої виявлено порушення вимог природоохоронного законодавства, орган Держекоінспекції за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування державний інспектор протягом п`яти робочих днів з дня завершення перевірки складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення перевірки, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.

Частина 8 статті 7 Закону № 877 регламентує, що припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Отже, припис Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області № 4-11736-3-3 від 07.11.2018р. та позов про застосування заходів реагування у розумінні ч. 7 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" є різними заходами реагування та не співвідносяться один з одним. При цьому, позовні вимоги Держекоінспекції ґрунтуються на акті перевірки № 617/3-8/18 підприємства відповідача.

Щодо доводів відповідача про те, що визначене в акті перевірки обладнання не може слугувати джерелом викидів, оскільки ведуться лише монтажні роботи та воно остаточно не введено в експлуатацію, слід вказати про таке.

Судом у ході розгляду справи встановлено, що підприємство, здійснює діяльність, згідно його видів зазначених в ЄДР, (вирощування зернових культур, бобових, розведення великої рогатої худоби, розведення свиней і т.і.) яка є джерелом утворення викидів забруднюючих речовин, без проведення інвентаризації джерел утворення викидів забруднюючих речовин та без отримання відповідних дозволів.

Враховуючи вищезазначене, а також те, що відповідно до вимог діючого природоохоронного законодавства СФГ "Яна" має здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, водночас, зважаючи на те, що ст. 50 Конституції України гарантує кожному право на безпечне для життя і здоров`я довкілля, а також встановлені судом обставини у їх сукупності, суд зазначає, що тимчасове зупинення діяльності СФГ "Яна" в частині, має легітимну мету та не є свавільним.

Таким чином, оскільки станом на дату розгляду даної справи, порушення, які стали підставою для звернення позивача з даним позовом для застосування заходів реагування, відповідач не усунув та не спростував документально відсутність факту їх вчинення та існування, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позову.

Керуючись статтями 241-250 КАС України, суд,-

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області (49010, м.Дніпро, вул.Лабораторна 69, ЄДРПОУ 37988899) до Селянського (фермерського) господарства Яна (52905, Дніпропетровська обл., с.Українка, вул.Гагаріна, 6/Е, ЄДРПОУ 21897081) про часткове зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг, - задовольнити.

Застосувати заходи реагування у вигляді часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг, яке пов`язано із експлуатацією джерел утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, а саме: на території тракторної бригади: склад ПММ (2 ємності), паливо роздавальні колонки - 3 од., склад для зберігання сільгосптехніки, стоянка сільгосптехніки, склад запчастин, в приміщенні майстерні: зварювальний пост, свердлильний, токарний та заточувальний верстати, котел твердопаливний індивідуального виготовлення; на території мехтоку: вагова (котел твердопаливний на пілетах), зерносклади - 2 од., зерноочисний комплекс ЗАВ - 50 (обладнаний ГОУ) та зерноочисний комплекс БСХ-200 (обладнаний ГОУ - 2 групи ЦН-15), пункти навантаження зерна та відходів від очищення на автотранспорт; котел твердопаливний індивідуального виготовлення в побутовому приміщенні; ангар для зберігання сільгосптехніки; котел твердопаливний на пілетах в приміщенні охорони; на території свиноферми: крупорушка з міксером; пункт приймання кормів; 2 корпуси утримання свиней, обладнані вентиляцією; 2 майданчики компостування навозу; дезбар`єри; котел твердопаливний на пілетах в приміщенні охорони Сільським (Фермерським) господарством Яна (місцезнаходження: вул.Гагаріна, 6/Е, с.Українка, Межівський район, Дніпропетровська обл., 52905; місце провадження діяльності: вул.Гагаріна, 63/6Ж, с.Українка, Межівський район, Дніпропетровська обл., (ЄДРПОУ 21897081) до повного усунення порушення.

Згідно ст.295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Н.В. Турлакова

Дата ухвалення рішення09.12.2019
Оприлюднено17.01.2020
Номер документу86949859
СудочинствоАдміністративне
Сутьчасткове зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг

Судовий реєстр по справі —160/1405/19

Постанова від 15.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 03.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 24.11.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 19.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Постанова від 17.08.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Постанова від 17.08.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 04.08.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 06.04.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 20.03.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Рішення від 09.12.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турлакова Наталія Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні