Рішення
від 17.01.2020 по справі 160/11182/19
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 січня 2020 року Справа № 160/11182/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Верба І.О., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Естейд Трейд до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -

встановив:

І. ПРОЦЕДУРА

1. 08.11.2019 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Естейд Трейд до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України, в якому позивач просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, в частині віднесення Товариства з обмеженою відповідальністю Естейд Трейд (ЄДРПОУ 41710018) до переліку ризикових платників податків, що оформлене протоколом засідання Комісії № 9 від 05.09.2019;

- зобов`язати Головне управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю Естейд Трейд (ЄДРПОУ 41710018) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Державної податкової служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 1309489/41710018 від 18.10.2019 про відмову у реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників № 1 від 04.09.2019 до податкової накладної № 3 від 19.10.2018;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 1 від 04.09.2019 до податкової накладної № 3 від 19.10.2018, складений Товариством з обмеженою відповідальністю Естейд Трейд у зв`язку з поверненням грошових коштів Товариству з обмеженою відповідальністю Експресторг датою його фактичного отримання - 24.09.2019.

2. Ухвалою суду від 18.11.2019:

- прийнято позов до розгляду, відкрито позовне провадження у справі;

- призначено справу до розгляду за правилами спрощеного провадження у судовому засіданні 05.12.2019;

- встановлено учасникам справи строки для подання заяв по суті спору;

- витребувано від позивача належним чином засвідчені пояснення вих. № 09/10/19-1 від 09.10.2019 з доданими до них документами; докази направлення та отримання зазначених документів;

- витребувано від Головного управління ДПС у Дніпропетровській області інформацію відповідного структурного підрозділу, отриману в межах Алгоритму дій, щодо віднесення (внесення) до відповідного переліку; усі документи на підставі яких прийнято Протокол № 9 від 05.09.2019.

3. 05.12.2019 у судове засідання прибув позивач, представники відповідача не прибули, клопотання представника Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про відкладення розгляду справи задоволено, відкладено розгляд справи до 19.12.2019.

4. 09.12.2019 від відповідачів надійшли відзиви на позов.

5. 17.12.2019 від позивача надійшли відповіді на відзиви відповідачів.

6. 19.12.2019 у судове засідання прибули представники сторін, з метою витребування пояснень оголошено перерву до 16.01.2020.

7. 16.01.2020 у судове засідання представники сторін не прибули, від позивача надійшло клопотання про розгляд справи за його відсутності, у зв`язку із чим, відповідно до статті 205 КАС України, суд перейшов до розгляду справи у порядку письмового провадження.

ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА

8. Позивач не погоджується з рішенням Комісій регіонального та центрального рівней про віднесення до ризикових та про відмову у реєстрації розрахунку коригування № 1 від 04.09.2019 до податкової накладної № 3 від 19.10.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних, вважає ці рішення необґрунтованими, винесеним з порушенням норм чинного законодавства.

9. Позивач вважає, що підприємство має бути виключено з переліку ризикових платників податку, а розрахунок коригування має бути зареєстрований в Єдиному реєстрі податкових накладних.

10. Реалізація механізму зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН поставлена у залежність від наявності критеріїв ризиковості господарських операцій. Відповідні критерії визначені листом ДФС від 07.08.2019 № 1962/99-99-29-01-01.

11. Зі змісту квитанції від 26.09.2019, якою зупинено реєстрацію розрахунку коригування № 1, вбачається, що контролюючим органом сформовано висновок про відповідність направленої позивачем на реєстрацію податкової накладної критеріям ризиковості платника податку, визначених підпунктом 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку .

12. Повідомляємо суд, що протягом вересня-жовтня 2019 року було зупинено реєстрацію ряду податкових накладних та розрахунків коригування ТОВ Естейд Трейд на підставі підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку .

13. Жодна з квитанцій про зупинення не містить пояснень стосовно того якому саме критерію ризиковості відповідає позивач. Тобто перешкоджання проведенню нормальною господарської діяльності та порушення прав позивача, необґрунтованим віднесенням його до пункту 1.6. Критеріїв ризиковості, має систематичний характер. Прийнявши рішення про віднесення позивача до переліку ризикових, відповідач має беззаперечну підставу для автоматичного зупинення реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування. Позивач щодня складає пояснення з метою досягти реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування, проте ці прохання, здебільшого, лишаються без задоволення. Позивач втрачає час, ризикує втратити довіру контрагентів та отримати штраф.

14. У протокольному рішенні № 9 від 05.09.2019 не зазначено конкретного та чіткого критерію ризиковості платника податку, згідно якого позивача віднесено до переліку ризикових та достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі якого здійснено зупинення реєстрації розрахунку коригування позивача.

15. Позивач наділений необхідними ресурсами для ведення господарської діяльності, відповідно до своїх КВЕД: має укладені договори оренди зі своїми контрагентами, володіє об`єктами нерухомого майна, має укладені договори зі зберігачами для придбаних Товарів, має укладені договори про надання комунальних послуг.

16. Керівником позивача за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є ОСОБА_1 , яка не є засновником чи директором суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років. Позивачем подано податкові декларації з ПДВ та передбачену законодавством України податкову звітність вчасно та в порядку, передбаченому чинним законодавством. Керівник ТОВ Естейд Трейд також не зареєстрований за адресою, що знаходиться на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях і тимчасово окупованій території, в розумінні Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України. Податковим органом не наведено конкретних господарських операцій з яких можна зробити висновок про їх ризиковість.

17. Відповідачами застосовано критерії ризиковості до податкових накладних та розрахунків коригування, а не до платника податку, що свідчить про те що реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування зупинено з підстав не передбачених законодавством.

18. Висновки щодо застосування норм права викладені у постанові Верховного Суду від 02.04.2019 у справі № 822/1878/18.

19. Критерії ризиковості платника податку не затверджено нормативним актом ДФС України та не погоджено Міністерством фінансів України, що суперечить вимогам пункту 10 Порядку № 117.

20. Лист Міністерства фінансів України віл 06.08.2019 № 26010-06-5/20111, згідно якого Міністерство фінансів України погоджує Критерії ризиковості платника податку, не є належним доказом погодження Міністерством фінансів України Критеріїв ризиковості платника податку, викладених в листі ДПС України від 07.08.2019 № 1962/99-99-29-01-01, оскільки з вказаного листа неможливо встановити, що він стосується Критеріїв ризиковості платника податку, викладених в листі ДПС України від 07.08.2019 № 1962/99-99-29-01-01.

21. Платником податків правомірно сформовано розрахунок коригування до податкової накладної у зв`язку із розірванням договору оренди нежитлового приміщення № 01/03/18 від 01.03.2018 та поверненням грошових коштів ТОВ Експресторг згідно платіжного доручення № 832 на загальну суму з ПДВ 33 455,27 грн з призначенням платежу Повернення передплати за оренду згідно договору № 01/03/18 від 01.03.2018, в т.ч. ПДВ 20% 5 575,88 грн .

22. З урахуванням вищенаведеного, розрахунок коригування № 1 від 04.09.2019 до податкової накладної № 3 від 19.10.2018 було правомірно виписано та подано позивачем на реєстрацію.

23. Всі первинні документи, складені в рамках діяльності позивача не мають дефекту форми, були надані відповідачу разом з поясненнями вих. № 09/10/19-1 від 09.10.2019, поданими відповідно до пункту 15 Порядку № 117, та перелічені в додатках до пояснень, однак відповідач відхилив подані пояснення та прийняв оскаржуване рішення на підставі ненадання первинних документів.

24. Рішення не містять посилання на конкретні документи, яких на думку відповідача не вистачало для прийняття рішення про реєстрацію розрахунку коригування, з чого можна дійти висновку, що комісією не було досліджено і надано належну оцінку направленим позивачем документам, що безумовно свідчить про протиправність відмови у реєстрації розрахунку коригування № 1 від 04.09.2019. Відповідач, в даному випадку обмежився лише загальним формулюванням щодо ненадання первинних документів, не встановивши при цьому конкретно, які з документів не були надані, про що зазначено у спірному рішенні, і в чому саме полягають порушення позивача.

25. Щодо доводів відповідача по операціях з ТОВ Аделаіда Плюс позивач надав копії первинних документів на придбання футболок трикотажних з бавовни на загальну суму 6 000 483,28 грн, у тому числі ПДВ 1 000 080,55 грн, та подальший його частковий продаж ТОВ КДЛ Захід , заперечивши щодо відповідності критеріям ризиковості.

ІІІ. ДОВОДИ ДПС УКРАЇНИ

26. Відповідач проти позову заперечив повністю, зазначив, що позовні вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні є необґрунтованими, оскільки без надання правової оцінки рішенню комісії регіонального рівня, зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні є передчасним.

ІV. ДОВОДИ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ

27. Відповідач проти позову заперечив повністю, зазначив, що способом здійснення податкового контролю є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів (підпункт 62.1.2 пункту 62.1 статті 62 ПК).

28. Відповідно до статті 71 ПК України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - це комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

29. Для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла за результатами податкового контролю і така інформація не може бути виключена з баз даних, якщо дії зі здійснення такого контролю не визнані протиправними в установленому порядку.

30. Висновки, наведені в протоколі, є відображенням дій працівників податкових органів і самі по собі не породжують правових наслідків для платника податків та, відповідно, такий протокол не порушує прав останнього. Внесення суб`єктом владних повноважень ТОВ Естейд Трейд до переліку ризикових не створює жодних перешкод для діяльності платника податку.

31. За таких обставин дії контролюючого органу щодо внесення до переліку ризикових ТОВ Естейд Трейд , є лише службовою діяльністю працівників ДПС з виконання своїх професійних обов`язків зі збирання доказової інформації щодо наявності чи відсутності документального підтвердження відповідних операцій, якщо дії зі здійснення такого контролю не визнані протиправними в установленому порядку. Зазначені дії самі по собі не створюють для платника податків жодних правових наслідків у вигляді зміни або припинення його прав та не породжують для нього обов`язкових юридичних наслідків.

32. Вказані висновки підтверджені судовою практикою, зокрема, постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 23.05.2019 у справі № 160/102/19, ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного суду від 06.06.2019 у справі № 160/102/19.

33. За результатами розгляду Комісією ГУ ДФС у Дніпропетровській області документів та пояснень, наданих платником з повідомленням № 1 від 09.10.2019 до розрахунку коригування № 1 до податкової накладної від 19.10.2018 № 3 прийнято рішення від 15.10.2019 № 1307368/41710018 про реєстрацію відповідного розрахунку коригування до податкової накладної від 19.10.2018 № 3 в ЄРПН.

34. Таким чином, Головне управління не приймало рішення про відмову у реєстрації розрахунку коригування податкової накладної.

35 У судовому засіданні представник відповідача зазначив, що позивач віднесений до ризикових у зв`язку з операціями червня 2019 року по придбанню товару у ТОВ Аделаіда Плюс .

V. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

36. Товариство з обмеженою відповідальністю Естейд Трейд , код ЄДРПОУ 41710018, зареєстровано 06.11.2017, є платником податку на додану вартість з 01.12.2017.

37. Позивач є власником нерухомого майна за адресою місто Дніпро, вул. Ударників, будинок 27 (а.с.34-35).

38. 01.03.2018 між ТОВ Естейд Трейд (орендодавець) та ТОВ Експресторг , код ЄДРПОУ 31379301 (орендар) укладено договір оренди нежитлового приміщення № 01/03/18 (а.с.36-46).

39. Договір оренди нежитлового приміщення від 01.03.2018 № 01/03/18 розірвано сторонами з 01.10.2018, згідно додаткової угоди від 01.03.2018, за актом від 30.08.2018 об`єкт оренди повернуто орендодавцю (а.с.47-48).

40. 19.10.2018 платіжним дорученням № 1679 ТОВ Експресторг сплатив на користь ТОВ Естейд Трейд 33 455,27 грн, із призначенням платежу оренда складського та офісного приміщення за листопад, згідно дог. № 01/03/18 від 01.03.2018, у тому числі ПДВ 5 575,88 грн .

41. 19.10.2018 ТОВ Естейд Трейд (постачальник, продавець) виписало ТОВ Експресторг (отримувач, покупець) податкову накладну № 3 на загальну суму 33 455,27 грн, у тому числі ПДВ 5 575,88 грн, сума без ПДВ 27 879,39 грн, за номенклатурою послуг оренда складського приміщення, оренда офісного приміщення, компенсація експлуатаційних послуг, оренда приміщення навантажувальної рампи, податкова накладна зареєстрована в ЄРПН 29.10.2018 № 9236471252 (а.с.32-33).

42. Листом від 27.08.2019 № 27/08 ТОВ Експресторг просив у зв`язку із розірванням договору оренди № 01/03/18 від 01.03.2018 повернути зайво сплачені грошові кошти в загальній сумі 92 722,23 грн, у тому числі сплачені платіжним дорученням від 19.20.2018 № 1679 (а.с.50).

43. 04.09.2019 платіжним дорученням № 832 ТОВ Естейд Трейд перерахувало на користь ТОВ Експресторг грошові кошти у сумі 33 455,27 грн із призначенням платежу повернення передплати за оренду зг.договору № 01/03/18 від 01.03.2018, в т.ч. ПДВ 20% (а.с.51).

44. 04.09.2019 платник податків сформував розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 1 до податкової накладної від 19.10.2018 № 3, в якій за кодом № 103 відобразив суму коригування - 5 575,85 грн, коригування обсягу постачання без урахування ПДВ -27 879,39 грн (а.с.27-18).

45. Згідно із витягом з протоколу № 9 від 05.09.2019 засідання Комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, до поряду денного внесено питання про розгляд та врахування в роботі (внесення до бази даних ІС Податковий блок ) інформації, отриманої в межах алгоритму дій, щодо ТОВ Естейд Трейд (код 41710018), рішенням Комісії, погодженим одноголосно, постановлено (а.с.20, 141):

- 05.09.2019, за результатами розгляду фінансово-господарської діяльності суб`єкту господарювання та схеми роботи підприємства, Комісією враховано інформацію відповідного структурного підрозділу, отриману в межах Алгоритму дій, щодо віднесення (внесення) до відповідного переліку (бази даних ІС Податковий блок ), як такого, що відповідає критеріям ризиковості.

46. Інформаційної довідкою у формі додатку 2 до Алгоритму дій щодо моніторингу реєстрації податкових накладних в ЄДПН з метою виявлення платників - ймовірно зустрічних транзитерів наведена наступна інформація (а.с.142-143):

- ТОВ Естейд Трейд (код ЄДРПОУ 41710018);

- основний вид діяльності (фактичний): 68.20 - надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна;

- платник ПДВ з 01.12.2017;

- чисельність працівників: 3 особи;

- основні фонди (тис. гри.): 44,7 тис.грн;

- наявність земельних ділянок (га): відсутня інформація;

- відомості про об`єкти оподаткування (ф. 20-ОПП): об`єкт нерухомого майна (цех) - Україна, м. Дніпро, вул. Ударників, буд.27;

- відділ податків і зборів з юридичних осіб Лівобережного управління ГУ ДПС у Дніпропетровській області відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, керуючись пунктом 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , надає ТОВ Естейд Трейд (код ЄДРПОУ 41710018), щодо включення до переліку ймовірно ризикових СГ;

- ризиковість: наявна податкова інформація, що свідчіть про наявність ознак здійснення ризикових операцій:

-- недостатня чисельність трудових ресурсів для ведення діяльності;

-- відсутня інформація щодо транспортування придбаних товарів;

-- пересорт товарних позицій по ланцюгу придбання.

47. Додатком до інформаційної довідки є схема руху ТОВ Естейд Трейд (а.с.143):

1) кредит - 4 040,2 тис.грн (у т.ч. р. 16.1 - 3 024,9 тис. грн), відсутня реалізація придбаного товару;

2) зобов`язання - 4 040,1 тис.грн, реалізований товар придбано (імпортовано) у квітні-травні 2019 року:

- імпортер, 4279628289 ТОВ Аделаіда Плюс , ГУ ДФС у м. Києві, товар: футболки трикотажні з бавовни, костюми трикотажні з бавовни для дітей, сорочка текстильна на суму 1 000,1 тис.грн;

-- 41710018, ТОВ Естейд Трейд , ГУ ДФС у Дніпропетровській області:

---> 2 105,2 тис.грн, 34884355 ТОВ Альфа Веахауз , ГУ ДФС у Дніпропетровській області, товар: самокат дитячий, машинки пластмасові для дітей, конструктор з пластмаси, машинка, лялька, інші іграшки; ----> база відпочинку золотий пляж , олівці, фломастери;

---> 999,9 тис.грн, 41113891 ПП Алісвіт , ГУ ДФС у Полтавській області, м. Кременчук, товар: тканина пофарбовані атласного плетіння; ----> жолоб, труба, коліно, сталь оцинкована;

---> 861,8 тис. грн, 39831287 ТОВ Вема Кідс , ГУ ДФС у м. Києві, товар: конструктор з пластмаси, головоломка, логічна гра, інші іграшки;

---> 1 контрагент, відшкодування (компенсація) витрат, пов`язаних з утриманням об`єкта оренди.

48. 24.09.2019 розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 1, виписаний 04.09.2019, направлено для реєстрації. Розрахунок коригування прийнято, реєстрація зупинена: Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 04.09.2019 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 "Критеріїв ризиковості платника податку". Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.30-31).

49. 09.10.2019 платником податків згідно пункту 15 Порядку № 117 надані пояснення вих. № 09/10/19-1 та копії підтверджуючих документів щодо операцій по розрахунку коригування № 1 від 04.09.2019 до податкової накладної № 3 від 19.10.2018, згідно яких (а.с.24-26, 85-120):

- 01.03.2018 між ТОВ Естейд Трейд (орендодавець) та ТОВ Експресторг , код ЄДРПОУ 31379301 (орендар) було укладено договір ореади нежитлового приміщення № 01/03/18. В порядку та на умовах, визначених цим договором та чинним в Україні законодавством, орендодавець зобов`язується передати, а орендар прийняти у тимчасове платне користування наступне нерухоме майно, а саме: складське приміщення загальною площею 443,55 кв.м., офісне приміщення загальною площею 45,1 кв.м, приміщення рампи площею 62,0 кв.м., розташовані за адресою: м. Дніпро, вул. Ударників, буд. 27;

- ТОВ ТОВ Естейд Трейд (орендодавець) володів нежилими приміщеннями на підставі Витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 06.12.2017 р., індексний номер витягу: 106448235, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 154177912101;

- на момент здійснення відповідних господарських операцій (надання в оренду нерухомого майна) ТОВ Естейд Трейд правомірно володіло та користувалося нерухомим майном (об`єктом оренди);

- згідно із пунктом 1.8 договору оренди № 01/03/18 від 01.03.2018 об`єкт оренди передається в оренду орендарю на строк 35 (тридцять п`ять) місяців. Даний строк оренди починає обчислюватися з моменту підписати сторонами акту прийому-передачі об`єкту оренди від орендодавця орендарю;

- 01.03.2018 та 01.04.2018 на виконання умов договору оренди № 01/03/18 від 01.03.2018 ТОВ Естейд Трейд передало, а ТОВ Експресторг прийняло за актом приймання-передачі об`єкт оренди;

- за умовами пункту 4.4 договору оренди, орендар щомісячно сплачує оренду плату за користування об`єктом оренди в безготівковій формі шляхом її перерахування на поточний рахунок орендодавця не пізніше як до 20 (двадцятого) числа місяця, що передує місяцю, за який вноситься орендна плата;

- керуючись умовами договору оренди № 01/03/18 від 01.03.2018, 19.10.2018 ТОВ Експресторг здійснило перерахування грошових коштів на ім`я ТОВ Естейд Трейд згідно п/д № 1679 на загальну суму з ПДВ 33 455,27 грн з призначенням платежу оренда складського та офісного приміщення за листопад, згідно договору № 01/03/18 від 01.03.2018, в т.ч. ПДВ 20% 5575,88 грн ;

- отже, з урахуванням наведеного, податкова накладна № 3 від 19.10.2018 була правомірно виписана та подана на реєстрацію ТОВ Естейд Трейд за правилом першої події, згідно отриманої квитанції №1, реєстраційний номер документу 9236471252;

- 24.09.2019 між ТОВ Естейд Трейд та ТОВ Експресторг , код ЄДРПОУ 31379301 було укладено додаткову угоду про розірвання договору оренди нежитлового приміщення № 01/03/18 від 01.03.2018, відповідно до умов якого останній день дії правовідносин по договору оренди № 01/03/18 від 01.03.2018 сторони визначили як 30.09.2018;

- 27.08.2019 ТОВ Естейд Трейд отримало лист № 27/08 від ТОВ Експресторг з проханням повернути надмірно сплачені кошти в зв`язку з розірванням договору оренди № 01/03/18 від 01.03.2018;

- 04.09.2019 ТОВ Естейд Трейд здійснило повернення грошових коштів на користь ТОВ Експресторг згідно п/д № 832 на загальну суму з ПДВ 33 455,27 грн з призначенням платежу Повернення передплати за оренду згідно Договору № 01/03/18 від 01.03.2018, т.ч. ПДВ 20% 5575,88 грн ;

- з урахуванням вищенаведеного, розрахунок коригування № 1 від 04.09.2019 до податкової накладної № 3 від 19.10.2018 було правомірно виписано та подано ТОВ Естейд Трейд на реєстрацію.

50. До пояснень від 09.10.2019 додані: витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 06.12.2017 індексний номер витягу: 106448235; договір оренди нежитлового приміщення № 20/12/18-1 від 20.12.2018; акт прийому-передачі від 21.12.2019 до договору оренди нежитлового приміщення №20/12/18-1 від 20.12.2018; договір оренди нежитлового приміщення № 01/03/18 від 01.03.2018; акт прийому-передачі від 01.03.2018 до договору оренди нежитлового приміщення № 01/03/18 від 01.03.2018; акт прийому-передачі від 01.04.2018 до договору оренди нежитлового приміщення № 01/03/18 від 01.03.2018; додаткову угоду про розірвання від 24.09.2018 до договору оренди нежитлового приміщення № 01/03/18 від 01.03.2018; акт прийому-передачі на підставі додаткової угоди від 24.09.2018 до договору оренди нежитлового приміщення № 01/03/18 від 01.03.2018; платіжне доручення № 1679 від 19.10.2018; лист № 27/08 від 27.08.2019; платіжне доручення № 832 від 04.09.2019.

51. Повідомлення № 1 з поясненнями та доданими документами направлені та одержані ДПС України 09.10.2019 згідно квитанцій № 1 та № 2, прийняті до розгляду (а.с.129).

52. 15.10.2019 рішенням Комісії ГУ ДФС у Дніпропетровській області (регіонального рівня) № 1307368/41710018 вирішено зареєструвати розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 1 від 04.09.2019 до податкової накладної № 3 від 19.10.2018.

53. 16.10.2019 ГУ ДФС України у Дніпропетровській області за вих. № 15261/10/04-36-06-03-13 надало відповідь на запит позивача від 27.09.2019 № 27/09/19-2 стосовно надання інформації про внесення ТОВ Естейд Трейд до переліку ризикових платників податків, яким повідомило наступне (а.с.17-19):

- ТОВ Естейд Трейд за рішенням Комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації включено до переліку ризикових платників податку, як такого, що відповідає критеріям ризиковості (протокол від 05.09.2019);

- вказане рішення було прийнято з урахуванням наступної податкової інформації: ТОВ Естейд Трейд (код 41710018) зареєстровано 06.11.2017, платник ПДВ з 01.12.2017. Вид діяльності 68.20 - надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна. Згідно фінансового звіту суб`єкта малого підприємництва за І півріччя 2019 року штатна чисельність складає 3 особи, основні фонди 48,5 тис.грн, запаси складають 15 421,1 тис.грн;

- станом на 05.09.2019 встановлено, що наявна податкова інформація ТОВ Естейд Трейд свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій: відсутні трудові ресурси, складські приміщення (площадки) власні або орендовані для зберігання придбаних ТМЦ; факт не відповідності входу/виходу товарних позицій у покупців реалізованого товару.

54. 18.10.2019 оскаржуваним рішенням Комісії центрального рівня про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 1309489/41710018, відмовлено у реєстрації в ЄРПН розрахунку коригування від 04.09.2019 № 1 на загальну суму з урахуванням ПДВ - 33 455,27 грн, сума коригування - 5 575,88 грн з підстав ненадання платником податку копій документів: Первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити) (а.с.22-23).

55. Позивач надав до матеріалів справи видаткові накладні на постачання товару від ТОВ Аделаіда Плюс на загальну суму 6 000 483,28 грн, у тому числі ПДВ 1 000 080,55 грн, та подальшу поставку товару ТОВ КДЛ Захід на суму 3 371 948,58 грн, у тому числі ПДВ 561 991,43 грн (а.с.159-177).

56. Згідно довідки від 08.01.2020 позивач підтвердив знаходження залишку товару, придбаного у червні 2019 року у ТОВ Аделаіда Плюс балансовою вартістю 4 980 221,38 грн на відповідальному зберіганні за адресою м. Дніпро, вул. Ударників, буд 27 відповідно до договору відповідального зберігання № 01/04/2019 від 01.04.2019, укладеного з ТОВ Золотой Лев (ЄДРПОУ 20205260) (а.с.175).

57. ТОВ Аделаіда Плюс згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань:

- 05.02.2019 зареєстровано, м. Київ;

- 30.05.2019 зареєстровано зміну складу або інформації про засновників;

- 31.05.2019 зареєстровано зміни до установчих документів юридичної особи, зміна місцезнаходження, зміна статутного або складеного капіталу, зміна видів діяльності, зміна складу або інформації про засновників;

- 31.05.2019 зареєстровано зміну керівника юридичної особи;

- 30.09.2019 зареєстровано зміну складу або інформації про засновників;

- 02.10.2019 зареєстровано зміну повного найменування, зміну скороченого найменування, зміну місцезнаходження;

- 02.10.2019 зареєстровано зміну керівника юридичної особи.

VІ. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

58. На дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін (пункт 201.1 статті 201 ПК України).

59. Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПК України).

60. При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (пункт 201.10 статті 201 ПК України).

61. Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

62. Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117 (далі - Порядок № 117), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН (далі - Реєстр).

63. Згідно пункту 2 Порядку № 117:

- моніторинг - сукупність заходів та методів роботи контролюючих органів, що виявляє за результатами проведення аналізу наявної інформації в інформаційних ресурсах ДФС та/або за результатами проведення обробки та аналізу податкової інформації об`єктивні ознаки наявності ризиків порушення норм податкового законодавства;

- критерій оцінки ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник моніторингу, що характеризує ризик;

- ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складання та надання податкової накладної / розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту а / б пункту 185.1 статті 185, підпункту а / б пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено у такій податковій накладній / розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

64. Порядком № 177 передбачено здійснення автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних / розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків.

65. Згідно пункту 3 Порядку № 117 податкові накладні / розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику), що подаються на реєстрацію в Реєстрі до проведення моніторингу, за результатами якого можливе зупинення їх реєстрації, перевіряються відповідно до таких ознак:

1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, що є звільненою від оподаткування;

2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних / розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих на реєстрацію у місяці, іншому ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної / розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений в них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість (крім суми податку на додану вартість, сплаченої під час ввезення товарів на митну територію України), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;

3) одночасно виконуються такі умови:

- загальна сума податку на додану вартість (крім суми податку на додану вартість, сплаченої під час ввезення товарів на митну територію України), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну / розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну / розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 400 тис. гривень;

- одночасно значення показників D та P, розрахованих у цьому підпункті, мають такі розміри: D > 0,05, P < P м х 1,4, де: D - розрахункова величина, яка дорівнює S/T; S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну / розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів (крім суми податку на додану вартість, сплаченої під час ввезення товарів на митну територію України) платником податку та його відокремленими підрозділами; T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну / розрахунок коригування; P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної / розрахунку коригування; P м - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну / розрахунок коригування. Значення показника D за останні 12 календарних місяців обраховується ДФС станом на перше число календарного місяця та кожного 10 числа стає доступним платнику податку в електронному кабінеті.

66. Пунктом 4 Порядку № 117 визначено, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак, визначених у пункті 3 цього Порядку, такі податкова накладна / розрахунок коригування не підлягають моніторингу та підлягають реєстрації в Реєстрі.

67. Податкова накладна / розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку (пункт 5 Порядку № 117).

68. Згідно пункту 6 Порядку № 117 у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

69. У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна / розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку № 117).

70. Пунктом 10 Порядку № 117 встановлено, що Критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади. Мінфін у дводенний строк погоджує або надсилає ДФС на доопрацювання визначені у цьому пункті критерії та перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

71. Про визначені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, ДФС інформує Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики.

72. ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

73. Згідно пункту 11 Порядку № 117 ДФС розраховує показники для визначення позитивної податкової історії платника податку щомісяця до 10 числа місяця, що настає за звітним. Розраховані показники стають доступними для платника податку в електронному кабінеті.

74. У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації (пункт 12 Порядку № 117).

75. Пунктом 13 Порядку № 117 У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;

2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;

3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

76. Перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе (пункт 14 Порядку № 117):

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

77. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України Про електронні довірчі послуги , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 16 Порядку № 117) .

78. Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів (пункт 18 Порядку № 117).

79. Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС) (пункт 19 Порядку № 117) .

80. Згідно пункту 20 порядку № 117 зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

81. Пунктом 21 порядку № 117 визначено, що підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;

- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;

- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

82. Відповідно до пункту 23 Порядку № 177 Комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 15 цього Порядку:

- щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, менше 30 млн. гривень та які на дату зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі не відповідали критеріям ризиковості платника податку, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яке реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому статтею 42 Кодексу;

- щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, більше 30 млн. гривень включно та/або які на дату зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі відповідали критеріям ризиковості платника податку, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яке попередньо реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається до комісії центрального рівня.

83. Пунктом 24 Порядку № 117 визначено, що Комісія центрального рівня протягом семи робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів відповідно до пункту 15 цього Порядку, але не раніше отриманого рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі комісії регіонального рівня, може прийняти інше рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

84. Згідно пункту 28 Порядку № 117 податкова накладна / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

- прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі;

- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі;

- протягом п`яти робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданих податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить менше 30 млн. гривень та які на дату зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі не відповідали критеріям ризиковості платника податку;

- протягом семи робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданих податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 30 млн. гривень включно та/або які на дату зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі відповідали критеріям ризиковості платника податку.

85. Критерії ризиковості платника податку визначені листами ДФС України № 4065/99-99-07-05-04-18 від 05.11.2018, № 959/99-99-07-18 від 21.03.2018, № 1962/99-99-29-01-01 від 07.08.2019.

86. Згідно пункту 1.6 Критеріїв ризиковості, затверджених Головою ДФС України 07.08.2019 № 1962/99-99-29-01-01, платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо:

- керівник платника податку та/або головний бухгалтер, та/або особа, що має право підпису, згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, зареєстровані (перереєстровані) за адресою, що знаходиться на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях і тимчасово окупованій території, в розумінні Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України";

- платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);

- платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;

- платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;

- платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 ПК України;

- в органах ДФС наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі поточної діяльності при реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданій на реєстрацію податковій накладній / розрахунку коригування.

87. Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв.

88. Відповідність платника податку Критеріям ризиковості платників податку може бути встановлено у разі виконання хоча б одного з критеріїв, визначених у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв.

89. Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.

90. Якщо платник податків, якого внесено до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв, такого платника податків виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання в день отримання/виявлення такої інформації.

91. У разі якщо платник податків, внесений до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пункті 1.6 цих Критеріїв, платника виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання за рішенням комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС.

92. Згідно пункту 1.6 Критеріїв ризиковості платників податку від 05.11.2018, платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо:

- платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях і тимчасово окупованій території, в розумінні Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України ;

- платник податку зареєстрований платником ПДВ менше трьох місяців;

- платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);

- платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;

- платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 ПК України;

- платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 ПК України;

- наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

93. Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі Порядок - № 1246), згідно пункту 17 вказаного Порядку, у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

94. Згідно пункту 18 Порядку № 1246 на момент прийняття у встановленому порядку рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування щодо таких податкової накладної та/або розрахунку коригування проводяться перевірки, визначені пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого).

95. За результатами таких перевірок формується квитанція про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, яка надсилається платнику податку разом з відповідним рішенням.

96. Квитанція про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування, щодо яких прийнято рішення про їх реєстрацію, одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

97. Пунктом 19 Порядку № 1246 визначено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

98. У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку № 1246).

VІІ. ОЦІНКА СУДУ

щодо віднесення підприємства до переліку, як такого, що відповідає критерію ризиковості

99. Вирішуючи спір в частині віднесення платника податків до відповідного переліку (бази даних ІС Податковий блок ), як такого, що відповідає критерію ризиковості, суд виходить із того, що контроль за дотриманням податкового законодавства покладено на органи податкової служби.

100. Одним із способів здійснення податкового контролю є ведення обліку платників податків та інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів, яке є комплексом заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій (статті 62, 71 ПК України).

101. Для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла, зокрема, від платників податків та податкових агентів, зокрема інформація, що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, звітах про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної пунктом 133.4 статті 133 цього Кодексу, інших звітних документах; що міститься у наданих великими платниками податків в електронній формі копіях документів з обліку доходів, витрат та інших показників, пов`язаних із визначенням об`єктів оподаткування (податкових зобов`язань), первинних документах, які ведуться в електронній формі, регістрах бухгалтерського обліку, фінансовій звітності, інших документах, пов`язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів; про фінансово-господарські операції платників податків.

102. Згідно із статтею 74 ПК України для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності також використовується інша інформація, оприлюднена як така, що підлягає оприлюдненню відповідно до законодавства та/або добровільно чи за запитом надана контролюючому органу в установленому законом порядку.

103. Податкова інформація, зібрана відповідно до ПК України, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

104. Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю.

105. Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами.

106. Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.

107. В заявленому спорі платник податків протоколом № 9 від 05.09.2019 віднесений до переліку платників, що відповідають критеріям ризиковості, у зв`язку із встановленням за результатами аналізу податкової інформації наявності ознак здійснення ризикових господарських операцій платником.

108. Зокрема, за результатами моніторингу реєстрації податкових накладних контролюючим органом вбачається ризик невиконання податкового законодавства в операціях з контрагентом-продавцем товару ТОВ Аделаїда Плюс , та контрагентами-покупцями ТОВ Альфа Веахауз , ПП Алісвіт , ТОВ Вема Кідс .

109. Ризик, відповідно до підпункту 14.1.221 пункту 14.1 статті 14 ПК України - це ймовірність недекларування (неповного декларування) платником податків податкових зобов`язань, невиконання платником податків іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи.

110. Таким чином, віднесення платника податків до категорії ризикових є наслідком ймовірного виявлення невиконання таким платником податкового законодавства, що прямо віднесено до функцій здійснення податкового контролю відповідачами.

111. При цьому, якщо платник податків, якого внесено до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, платника виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання за рішенням комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС.

112. З матеріалів справи суд не вбачає підстав для висновку про безпідставне віднесення платника податків до таких, що відповідають критерію ризиковості, що є підставою для відмови у задоволенні позову у розглянутій частині.

щодо відмови в реєстрації податкової накладної

113. Вирішуючи спір в частині оскарження відмови в реєстрації розрахунку коригування до податкової накладної суд виходить із того, що контролюючим органом центрального рівня протиправно відмовлено у реєстрації такого розрахунку коригування від 04.09.2019 № 1 на загальну суму коригування з урахуванням ПДВ - 33 455,27 грн, сума коригування ПДВ - 5 575,88 грн, з підстав ненадання платником податку копій документів, на підтвердження господарської операції.

114. Суд зазначає, що поясненнями платника податків від 09.10.2019 вих. № 09/10/19-1 та копіями доданих підтверджуючих документів щодо операцій по розрахунку коригування № 1 від 04.09.2019 до податкової накладної № 3 від 19.10.2018 (а.с.24-26, 85-120) повно та належно підтверджені підстави заявленого коригування, зокрема розірвання договору оренди та повернення платежів, сплачених за період користування майном, який виходив за строки такого користування, тобто є повернутими надмірно сплачені платежі, що призвело до необхідності коригування податкової накладної.

115. Оскільки податковий облік має відповідати бухгалтерському обліку та первинним документам, платник податків зобов`язаний подати відповідний розрахунок коригування у зв`язку із поверненням коштів у зв`язку із тим, що у періоді, за який повернуто кошти, послуги оренди не надавались, отже, дані про таку операцію не мають бути внесені до податкового обліку платника податків, така операція не підтверджена первинними документами, отже, і не є підставою для внесення даних за такою податковою накладною до податкової декларації.

116. Відмова у реєстрації такого розрахунку коригування є протиправною та необґрунтованою, у тому числі у зв`язку із незазначенням (непідкресленням) контролюючим органом центрального рівня які первинні документи, запропоновані до надання, не були надані платником податків.

117. Процедура зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування впроваджена з метою виконання функції податкового контролю, який здійснюється за діяльністю платників податку в цілому, та з метою перевірки додержання податкового законодавства при реєстрації в ЄРПН певно визначеної податкової накладної / розрахунку коригування.

118. Таким чином, автоматична відмова у реєстрації будь-якої податкової накладної / розрахунку коригування у зв`язку із віднесенням підприємства до таких, що відповідають критеріям ризиковості, є необґрунтованою, оскільки такі документи заявляються для реєстрації в ЄРПН у зв`язку із здійсненням певної господарської операції, підтвердження щодо якої має проаналізувати контролюючий орган у процедурі зупинення реєстрації, на підставі поданих платником податків пояснень та підтверджуючих документів.

119. Виходячи з аналізу пунктів 19, 20 Порядку № 1246, суд зазначає, що законодавством не передбачений інший ефективний спосіб захисту порушеного права у спірних правовідносинах, відмінний від зобов`язання ДПС України зареєструвати розрахунок коригування в ЄРПН, у зв`язку із чим суд дійшов висновку про обґрунтованість заявленого позивачем способу захисту права, порушеного оскаржуваним рішенням.

VІІІ. ВИСНОВКИ СУДУ

120. З системного аналізу матеріалів справи суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог, у зв`язку із чим присуджує на користь позивача понесені судові витрати на сплату судового збору за одну основну та похідну позовні вимоги немайнового характеру у розмірі 1 921 грн.

121. Керуючись статтями 205, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

вирішив:

122. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Естейд Трейд (код ЄДРПОУ 41710018; вул. Тернова, буд. 3-Б, м. Дніпро, 49021) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 43145015; вул. Сімферопольська, 17-А, м. Дніпро, 49005), Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393; Львівська площа, 8, м. Київ, 04053) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

123. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Державної податкової служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 1309489/41710018 від 18.10.2019 про відмову у реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників № 1 від 04.09.2019 до податкової накладної № 3 від 19.10.2018.

124. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 1 від 04.09.2019 до податкової накладної № 3 від 19.10.2018, складений Товариством з обмеженою відповідальністю Естейд Трейд у зв`язку з поверненням грошових коштів Товариству з обмеженою відповідальністю Експресторг , датою його фактичного отримання - 24.09.2019.

125. В іншій частині позовних вимог відмовити.

126. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Естейд Трейд за рахунок бюджетних асигнувань Державну податкову службу України понесені витрати на сплату судового збору у розмірі 1 921 грн.

127. Рішення суду набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено в порядку та у строки, встановлені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

128. Повне рішення складено 17.01.2020.

Суддя І.О. Верба

Дата ухвалення рішення17.01.2020
Оприлюднено19.01.2020
Номер документу86984940
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —160/11182/19

Ухвала від 03.12.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 27.09.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Постанова від 01.09.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 31.08.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 22.07.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 30.06.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 09.06.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 01.04.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 02.03.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Рішення від 17.01.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні