Рішення
від 17.01.2020 по справі 520/13835/19
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 січня 2020 р. Справа № 520/13835/19

Суддя Харківського окружного адміністративного суду Шевченко О.В., розглянувши в письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області в особі Балаклійського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач, ОСОБА_1 , з адміністративним позовом до Балаклійського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області, в якому просить суд:

- визнати протиправною та скасувати постанову Балаклійського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області №2001/12353/50106/18 від 29.09.2017 року про припинення щомісячної страхової виплати ОСОБА_1 ;

- зобов`язати Балаклійське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області поновити нарахування та проведення платежів за страховими виплатами ОСОБА_1 з 01 жовтня 2017 року.

В обґрунтування позовних вимог вказано про протиправність дій управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області в особі Балаклійського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області щодо припинення нарахування та виплати страхових виплат з підстав, не передбачених Законом України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", у зв`язку з чим порушують конституційне право позивача на одержання страхових виплат.

Ухвалою суду від 23.12.2019 року відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 263 Кодексу адміністративного судочинства України та запропоновано відповідачеві надати відзив на позов.

Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження була надіслана відповідачу, що підтверджується повідомленнями про вручення поштового відправлення.

Ухвалою суду від 17.01.2020 року замінено неналежного відповідача - Балаклійське відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області на належного - управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області в особі Балаклійського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області по даній справі.

Представником відповідача - управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області, надано до суду відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог у повному обсязі вказавши, що страхові виплати позивач отримував у Балаклійському відділенні управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області з 01.12.2014 року на підставі особистої заяви та довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, виданої управлінням соціального захисту населення Балаклійської районної державної адміністрації від 15.12.2014 року №6301004593 за фактичним місцем проживання АДРЕСА_1 . Згідно постанови про припинення щомісячної страхової виплати від 29.09.2017 року №22001/12353/50106/18 з 01.10.2017 року виплати позивачу були припинені на підставі протоколу засідання комісії по здійсненню перевірки правомірності взяття на облік внутрішньо переміщених осіб у Балаклійському районі та призначення їм відповідних соціальних виплат від 01.09.2017 року №35 (неперебування за фактичним місцем проживання). В свою чергу, позивачем з 01.10.2017 року (з місяця припинення йому щомісячної соціальної виплати) не було здійснено жодних дій щодо оскарження рішення комісії від 01.09.2017 року №35 про припинення йому соціальної виплати, на підставі якої Балаклійським відділенням було винесено оскаржувану постанову від 29.09.2017 року №2001/12353/50106/18.

Також зазначено, що на підставі п.2 протоколу № 35 від 01.09.2017 року засідання комісії по здійсненню перевірки правомірності взяття на облік ВПО у Балаклійському районі та призначення їм відповідних соціальних виплат, в Єдиній інформаційній базі ВПО проставлено ОСОБА_1 ознаку "не перебування за фактичним місцем проживання". Згідно листа управління соціального захисту населення Балаклійської районної держаної адміністрації від 02.01.2020 року № 50 ОСОБА_1 не перебуває на обліку в інформаційній базі сегмент "Облік ВПО" в управлінні соціального захисту населення Балаклійської РДА. Видана ОСОБА_1 довідка про взяття на облік ВПО № 6301-4593 від 14.12.2016 року перебуває в стані "знята з обліку" на підставі п.2 протоколу № 35 від 01.09.2017 року засідання комісії по здійсненню перевірки правомірності взяття на облік ВПО у Балаклійському районі та призначення їм відповідних соціальних виплат. Рішення про скасування дії зазначеної довідки управлінням не приймалось. Таким чином, відсутні підстави для задоволення позову та поновлення позивачу страхових виплат з 01.10.2017.

Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 263 КАС України, суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справи щодо оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг.

Дослідивши доводи заяв по суті сторін, з`ясувавши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд встановив такі факти та відповідні їм правовідносини.

Судом встановлено, що позивач - ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ), призначено страхову виплату у зв`язку з нещасним випадком на виробництві (професійним захворюванням) на Ровеньківському шахтобудівному підприємстві.

Позивач зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 .

Позивач перебуває на обліку як застрахована особа з 11.05.2012 року та отримує страхові виплати.

У зв`язку з проведенням бойових дій та антитерористичної операції на території Луганської області позивач був вимушений покинути своє постійне місце проживання та переїхати до м. Харкова, де його поставлено на облік як внутрішньо переміщену особу, що підтверджується копіями довідки від 15.12.2014 року № 6301004593 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи. Зареєстроване місце проживання позивача як ВПО: АДРЕСА_3 .

16 грудня 2014 року позивач звернувся до відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Балаклійському районі Харківської області з заявою про тимчасове продовження йому раніше призначеної щомісячної страхової виплати у зв`язку з нещасним випадком на виробництві (професійним захворюванням).

Постановою від 30 грудня 2014 року №2001/5353/50106/5 позивачу було продовжено раніше призначену щомісячну страхову виплату в розмірі 2 524,17 грн.

Позивач також отримав довідку від 14.12.2016 року №4593 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, за якою адреса позивача як ВПО є: АДРЕСА_1 район АДРЕСА_4 Харківська область, 64261.

21.08.2017 року на виконання вимог постанови КМУ №365 працівниками виконавчого комітету Лозовеньківської сільської ради здійснено перевірку достовірності інформації про фактичне місце проживання ОСОБА_1 за адресою, вказаною в довідці про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 15.12.2014 року №6301004593. За результатами перевірки складено акт обстеження матеріально-побутових умов сім`ї від 21.08.2017 року № 99, в якому зазначено про те, що ОСОБА_1 на території сільської ради за адресою: АДРЕСА_1 не проживає.

Так, 01.09.2017 року на засіданні комісії по здійсненню перевірки правомірності взяття на облік ВПО у Балаклійському районі та призначення їм відповідних соціальних виплат прийнято рішення про припинення соціальної виплати 169 внутрішньо переміщеним особам (в тому числі й ОСОБА_1 ), які згідно з актами обстеження матеріально-побутових умов проживання взагалі не проживають на території Балаклійського району (п.2 протоколу засідання комісії по здійсненню перевірки правомірності взяття на облік ВПО у Балаклійському районі та призначення їм відповідних соціальних виплат від 01.09.2017 року №35).

Згідно п.2 протоколу № 35 від 01.09.2017 року засідання комісії по здійсненню перевірки правомірності взяття на облік ВПО у Балаклійському районі та призначення їм відповідних соціальних виплат, в Єдиній інформаційній базі ВПО проставлено ОСОБА_1 ознаку "не перебування за фактичним місцем проживання".

У зв`язку з припиненням позивачу соціальної виплати та на підставі постанови КМУ №365 від 08.06.2016 та протоколу комісії №35 від 01.09.2017 Балаклійським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області 29.09.2017 року винесено постанову № 2001/12353/50106/18 про припинення щомісячної страхової виплати, якою припинено ОСОБА_1 (номер справи 12353, номер випадку 50106) щомісячну страхову виплату в розмірі 3 366,34 грн. Виплату припинено з 01.10.2017 року.

За результатами повторної перевірки працівниками виконавчого комітету Лозовеньківської сільської ради також складено акт обстеження матеріально-побутових умов сім`ї від 12.06.2018 року №1467, в якому зазначено про те, що ОСОБА_1 за вказаною в адресою АДРЕСА_1 , не мешкає.

19.11.2019 року позивач звернувся до Балаклійського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області із запитом щодо надання інформації щодо припинення страхових виплат, підстави припинення.

Листом № 16.01-44/1052 від 29.11.2019 року Балаклійського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області на запит позивача повідомлено, що страхові виплати позивач отримував у Балаклійському відділенні управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області з 01.12.2014 року на підставі особистої заяви та довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, виданої управлінням соціального захисту населення Балаклійської районної державної адміністрації від 15.12.2014 року №6301004593 за фактичним місцем проживання АДРЕСА_1 . Згідно постанови про припинення щомісячної страхової виплати від 29.09.2017 року №22001/12353/50106/18 з 01.10.2017 року виплати позивачу були припинені на підставі протоколу засідання комісії по здійсненню перевірки правомірності взяття на облік внутрішньо переміщених осіб у Балаклійському районі та призначення їм відповідних соціальних виплат від 01.09.2017 року №35 (неперебування за фактичним місцем проживання).

Не погоджуючись з бездіяльністю відповідача та невиплатою йому страхових виплат з 01.10.2017 року, позивач звернувся з даним позовом до Харківського окружного адміністративного суду.

Гарантії дотримання прав, свобод та законних інтересів внутрішньо переміщених осіб визначено Законом України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" від 20 жовтня 2014 року № 1706-VII (надалі - Закон N 1706-VII).

Статтею першою Закону №1706-VII визначено, що внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Відповідно до ч. 1 ст. 4 цього ж Закону факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону.

Підставою для взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є проживання на території, де виникли обставини, зазначені в статті 1 цього Закону, на момент їх виникнення (ч. 2 цієї статті).

Довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи засвідчує місце проживання внутрішньо переміщеної особи на період наявності підстав, зазначених у статті 1 цього Закону (ч. 1 ст. 5 Закону N 1706-VII).

Позивач є внутрішньо переміщеною особою, що підтверджується копіями довідок від 15.12.2014 року № 6301004593 та від 14.12.2016 року №4593 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

Водночас, ст. 14 Закону № 1706-VII визначено, що внутрішньо переміщені особи користуються тими ж правами і свободами відповідно до Конституції, законів та міжнародних договорів України, як і інші громадяни України, що постійно проживають в Україні. Забороняється їх дискримінація при здійсненні ними будь-яких прав і свобод на підставі, що вони є внутрішньо переміщеними особами.

Відповідно до ч. 1 ст. 7 Закону № 1706-VII для взятої на облік внутрішньо переміщеної особи реалізація прав на зайнятість, пенсійне забезпечення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, на отримання соціальних послуг здійснюється відповідно до законодавства України.

Як свідчать матеріали адміністративної справи та не заперечувалося відповідачем, позивач у 2012 році здобув право на отримання страхових виплат та наразі перебуває на обліку в Балаклійському відділенні управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області та отримував страхові виплати до 01.10.2017 року.

Статтею третьою Закону № 1105-XIV також визначені принципи, на яких здійснюється соціальне страхування, зокрема законодавчого визначення умов і порядку здійснення соціального страхування; державних гарантій реалізації застрахованими особами своїх прав (пп. 1, 3 ч. 1 ст. 3).

Нарахування та проведення страхових виплат урегульовано у декількох нормативних актах:

1) статті 46 Конституції України, відповідно до якої громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення;

2) статті 173 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України), відповідно до якої шкода, заподіяна працівникам каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я, пов`язаним з виконанням трудових обов`язків, відшкодовується у встановленому законодавством порядку;

3) Законі України від 23 вересня 1999 року № 1105-ХІV «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» (далі - Закон № 1105-ХІV), який із 01 січня 2015 року діє в редакції Закону України від 28 грудня 2014 року № 77-VIII та має назву «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» , визначає відповідно до Конституції України та основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування станом на момент виникнення спірних правовідносин правову основу, економічний механізм та організаційну структуру загальнообов`язкового державного соціального страхування громадян від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які призвели до втрати працездатності або загибелі застрахованих на виробництві.

Відповідно до п.1 ч.1, ч.5, 6 та 8 ст. 47 вказаного вище Закону № 1105-ХІV (в редакції від 01.01.2015 року), страхові виплати провадяться щомісячно в установлені Фондом дні на підставі постанови цього Фонду або рішення суду: 1) потерпілому - з дня втрати працездатності внаслідок нещасного випадку або з дати встановлення професійного захворювання.

Страхові виплати провадяться протягом строку, на який встановлено втрату працездатності у зв`язку із страховим випадком, а фінансування додаткових витрат згідно з цим Законом - протягом строку, на який визначено потребу в них. Страхові виплати провадяться протягом строку, встановленого МСЕК або ЛКК. Строк проведення страхових виплат продовжується з дня їх припинення і до часу, встановленого при наступному огляді МСЕК або ЛКК, незалежно від часу звернення потерпілого або заінтересованих осіб до Фонду. При цьому сума страхових виплат за минулий час виплачується за умови підтвердження МСЕК втрати працездатності та причинного зв`язку між настанням непрацездатності та ушкодженням здоров`я.

Страхові виплати за поточний місяць провадяться протягом місяця з дня настання страхового випадку. Доставка і переказ сум, що виплачуються потерпілим, провадяться за рахунок Фонду. За бажанням одержувачів ці суми можуть перераховуватися на їх особові рахунки в банку.

У статті 27 Закону України від 14 січня 1998 року № 16/98-ВР «Основи законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (далі - Закон № 16/98-ВР) передбачено підстави припинення страхових виплат: а) якщо виплати призначено на підставі документів, що містять неправдиві відомості; б) якщо страховий випадок стався внаслідок дії особи, за яку настає кримінальна відповідальність; в) якщо страховий випадок стався внаслідок умисної дії особи; г) внаслідок невиконання застрахованою особою своїх обов`язків щодо загальнообов`язкового державного соціального страхування; д) в інших випадках, передбачених законами.

Відповідно до пункту 1.5 Порядку призначення, перерахування та проведення страхових виплат, затвердженого постановою правління Фонду від 27 квітня 2007 року № 24, рішення про призначення (відмову у призначенні) страхових виплат оформляється постановою (у тому числі в разі призначення страхової виплати за рішенням суду), у якій зазначаються дані про потерпілого та осіб, які мають право на страхові виплати, розміри виплат на кожного члена сім`ї та їх строки або обґрунтування відмови у виплатах. Копію постанови про призначення (відмову у призначенні), перерахування, компенсацію, припинення та продовження страхових виплат і соціальних послуг потерпілим (членам їх сімей), відшкодування витрат на поховання у разі смерті потерпілого або про повернення зайво виплачених коштів тощо робочі органи виконавчої дирекції Фонду надсилають потерпілому або особам, які мають на це право (пункт 1.18 зазначеного Порядку).

01 жовтня 2014 року КМУ прийняв постанову № 531 «Про особливості реалізації прав деяких категорій осіб на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» , якою (у редакції постанови КМУ від 08 липня 2015 року № 471) установлено: особи, які перебувають (перебували) у трудових відносинах з підприємствами, установами, організаціями чи фізичними особами або були добровільно застраховані та переселилися з тимчасово окупованої території, району проведення АТО або зони надзвичайної ситуації, мають право на надання матеріального забезпечення та соціальних послуг відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» робочими органами виконавчої дирекції Фонду соціального страхування, а до завершення заходів, пов`язаних з утворенням зазначеного Фонду та його робочих органів, робочими органами Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань та Фонду відповідно до пункту 6 розділу VII «Прикінцеві та перехідні положення» зазначеного Закону за фактичним місцем проживання у порядку, встановленому правліннями фондів. Матеріальне забезпечення виплачується застрахованим особам в установленому порядку через банки.

Відповідно до частини четвертої статті 46 Закону № 1105-ХІV, до коштів на здійснення страхування від нещасного випадку застосовується казначейська форма обслуговування в порядку, передбаченому для обслуговування Державного бюджету України.

Так, за постановою Правління Національного банку України (далі - НБУ) від 23 липня 2014 року № 436, на території Донецької та Луганської областей, починаючи з 24 липня 2014 року запроваджено надзвичайний режим роботи банківської системи, а постановою від 06 серпня 2014 року № 466 «Про призупинення здійснення фінансових операцій» НБУ зобов`язав банки України, небанківські установи та національного оператора поштового зв`язку, які є платіжними організаціями внутрішньодержавних/міжнародних платіжних систем та/або їх учасниками, призупинити здійснення усіх видів фінансових операцій на території, яка не контролюється українською владою, до переходу району/міста обласного значення Донецької та/або Луганської областей під контроль української влади.

07 листопада 2014 року КМУ прийняв постанову № 595 «Деякі питання фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей, а також інших платежів з рахунків, відкритих в органах Казначейства» , якою затверджено Тимчасовий порядок фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей, а також інших платежів з рахунків, відкритих в органах Казначейства (далі - Тимчасовий порядок).

Також за пунктом 8 Тимчасового порядку (із змінами, внесеними згідно з постановами КМУ від 08 квітня 2015 року № 239, від 26 серпня 2015 року № 636), особам, які переміщені на контрольовану територію та взяті на облік відповідно до Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою КМУ від 01 жовтня 2014 року № 509, пенсії та інші соціальні виплати з бюджетів усіх рівнів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування виплачуються за заявами таких осіб до органів (установ), які здійснюють такі виплати, протягом усього строку дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

11 грудня 2014 року правління Фонду на виконання постанови КМУ від 01 жовтня 2014 року № 531 прийняло постанову № 20 «Про затвердження Порядку надання страхових виплат, фінансування витрат на медичну та соціальну допомогу, передбачених загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання для осіб, які переміщуються з тимчасово окупованої території і районів проведення антитерористичної операції» . Як зазначено в преамбулі цієї постанови, вона прийнята з метою забезпечення безперервності та першочерговості одержання щомісячних страхових виплат та медико-соціальних послуг потерпілими на виробництві (членами їх сімей), які переміщуються з тимчасово окупованої території та районів проведення антитерористичної операції.

Як зазначено в пункті 1 цього Порядку, він поширюється на фізичних осіб, які постійно проживають в Україні, яких змусили або які самостійно покинули своє місце проживання внаслідок (або з метою уникнення) негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, масових порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру і які мають право на страхові виплати та страхові витрати на медичну і соціальну допомогу відповідно до Закону № 1105-ХІV за фактичним місцем проживання (перебування) (якщо страховий випадок настав до моменту переміщення).

Матеріалами справи підтверджено, що позивач має зареєстрований страховий випадок "профзахворювання", та з 2012 року здобув право на отримання страхових виплат. Тобто, страховий випадок настав до моменту переміщення позивача до м. Харкова з Луганської області.

Суд зазначає, що відповідно до пункту 2 вказаного Порядку, особи, які тимчасово переміщені, мають право на призначення та/або продовження раніше призначених страхових виплат, страхових витрат на медичну та соціальну допомогу відповідно до Закону № 1105-ХІV безпосередньо в робочих органах виконавчої дирекції Фонду за фактичним місцем проживання (перебування), що підтверджується довідкою про взяття на облік особи, яка переміщується з тимчасово окупованої території України або району проведення АТО, за формою, наведеною в додатку до Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік особи, яка переміщується з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції, затвердженого постановою КМУ від 01 жовтня 2014 року №509, відповідно до Закону № 1706-VII.

Відповідно до положень ст. 12 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» від 20 жовтня 2014 року № 1706-VII (далі - Закон № 1706-VII) (в редакції, яка діяла на момент припинення позивачу виплати пенсії), підставою для скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та внесення відомостей про це в Єдину інформаційну базу даних про внутрішньо переміщених осіб є обставини, за яких внутрішньо переміщена особа: 1) подала заяву про відмову від довідки; 2) скоїла злочин: дії, спрямовані на насильницьку зміну чи повалення конституційного ладу або на захоплення державної влади; посягання на територіальну цілісність і недоторканність України; терористичний акт; втягнення у вчинення терористичного акту; публічні заклики до вчинення терористичного акту; створення терористичної групи чи терористичної організації; сприяння вчиненню терористичного акту; фінансування тероризму; здійснення геноциду, злочину проти людяності або військового злочину; 3) повернулася до покинутого місця постійного проживання; 4) виїхала на постійне місце проживання за кордон; 5) подала завідомо недостовірні відомості.

Рішення про скасування дії довідки приймається керівником структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад за місцем проживання особи та надається внутрішньо переміщеній особі протягом трьох днів з дня прийняття такого рішення. У разі неповідомлення внутрішньо переміщеною особою про її повернення до покинутого місця постійного проживання згідно з абзацом другим пункту 3 частини другої статті 9 цього Закону рішення про скасування дії довідки відповідно до пункту 3 частини першої цієї статті приймається на підставі інформації про тривалу відсутність (понад 60 днів) особи за місцем проживання, яка дає обґрунтовані підстави вважати, що внутрішньо переміщена особа повернулася до покинутого місця постійного проживання. Інформацією, яка дає обґрунтовані підстави вважати, що внутрішньо переміщена особа повернулася до покинутого місця постійного проживання, є: дані, отримані з відповідних державних реєстрів; дані, отримані в результаті обміну інформацією структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад з органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; дані, отримані в результаті обміну інформацією структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад з громадськими об`єднаннями, волонтерськими, благодійними організаціями, іншими юридичними та фізичними особами, що надають допомогу внутрішньо переміщеним особам відповідно до статті 16 цього Закону.

У відзиві на позов представник відповідача зазначив, що на підставі п.2 протоколу № 35 від 01.09.2017 року засідання комісії по здійсненню перевірки правомірності взяття на облік ВПО у Балаклійському районі та призначення їм відповідних соціальних виплат, в Єдиній інформаційній базі ВПО проставлено ОСОБА_1 ознаку "не перебування за фактичним місцем проживання".

Згідно листа управління соціального захисту населення Балаклійської районної держаної адміністрації від 02.01.2020 року № 50 ОСОБА_1 не перебуває на обліку в інформаційній базі сегмент "Облік ВПО" в управлінні соціального захисту населення Балаклійської РДА. Видана ОСОБА_1 довідка про взяття на облік ВПО № 6301-4593 від 14.12.2016 року перебуває в стані "знята з обліку" на підставі п.2 протоколу № 35 від 01.09.2017 року засідання комісії по здійсненню перевірки правомірності взяття на облік ВПО у Балаклійському районі та призначення їм відповідних соціальних виплат.

Суд зауважує, що належних доказів того, що довідка позивача як внутрішньо переміщеної особи є скасованою, як то рішення про скасування дії довідки, матеріали справи не містять. Водночас, суд зазначає, що скасування дії довідки позивача як ВПО не є передбаченою законом підставою для припинення виплати пенсії.

Як підставу для зупинення нарахування страхових виплат відповідач зазначив про не перебування позивача за фактичним місцем його проживання як ВПО.

Так, у статті 38 Закону № 1105-XIV передбачено випадки припинення страхових виплат і надання соціальних послуг: 1) на весь час проживання потерпілого за кордоном, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України; 2) на весь час, протягом якого потерпілий перебуває на державному утриманні, за умови, що частка виплати, яка перевищує вартість такого утримання, надається особам, які перебувають на утриманні потерпілого; 3) якщо з`ясувалося, що виплати призначено на підставі документів, які містять неправдиві відомості. Сума витрат на страхові виплати, отримані застрахованим, стягується в судовому порядку; 4) якщо страховий випадок настав внаслідок навмисного наміру заподіяння собі травми; 5) якщо потерпілий ухиляється від медичної чи професійної реабілітації або не виконує правил, пов`язаних з установленням чи переглядом обставин страхового випадку, або порушує правила поведінки та встановлений для нього режим, що перешкоджає одужанню; 6) в інших випадках, передбачених законодавством.

За положеннями пункту 3 розділу VII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №1105-ХІV КМУ визначає особливості надання соціальних послуг та виплати матеріального забезпечення за соціальним страхуванням внутрішньо переміщеним особам (громадянам України, які переселилися з тимчасово окупованої території, території проведення АТО або зони надзвичайної ситуації).

До вказаних законів не внесено такої підстави для припинення соціальних виплат як відсутність особи за місцем її реєстрації як внутрішньо переміщеної особи.

Стаття 2 Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" передбачає, що реєстрація місця проживання чи місця перебування особи або її відсутність не можуть бути умовою реалізації прав і свобод, передбачених Конституцією, законами чи міжнародними договорами України, або підставою для їх обмеження.

Суд також звертає увагу на положення статті 1 Конвенції, Статті 1 Додаткового протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (Париж, 20.III.1952) яка передбачає, що кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений свого майна, інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом або загальними принципами міжнародного права, положення Статті 14 Конвенції якою визначено, що користування правами та свободами, визнаними в цій Конвенції, має бути забезпечене без дискримінації за будь-якою ознакою.

Проставлення в Єдиній інформаційній базі ВПО ОСОБА_1 ознаки "не перебування за фактичним місцем проживання" не є належною підставою для припинення нарахування та виплати позивачу страхових виплат з 01.10.2017 року.

Відповідачем не надано жодного належного доказу на підтвердження законних підстав для припинення нарахування та виплати позивачу страхових виплат з 01.10.2017 року.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що відповідач, відмовляючи позивачу у поновленні виплат, діяв не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені чинним законодавством України.

Постановами КМУ № 531, 637 та 595, а також постановою Правління Фонду від 11 грудня 2014 року № 20 встановлено спеціальний порядок здійснення страхових виплат для осіб, які тимчасово переселилися з району проведення АТО, тобто особливості виплати матеріального забезпечення за соціальним страхуванням внутрішньо переміщеним особам.

Таким чином, в силу положень вказаних вище законодавчих актів, на відповідача покладено обов`язок поновити нарахування та виплатити позивачу раніше призначені страхові виплати з 01.10.2017 року.

Доказів того, що управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області в особі Балаклійського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області поновлено позивачу поновлено позивачу нарахування та виплату сум страхових виплат з 01.10.2017 року, матеріали справи не містять, відповідачем таких до суду не надано.

Згідно з частинами 1 та 2 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В свою чергу, відповідач не довів правомірності щодо припинення позивачу суми страхових виплат з 01.10.2017 року.

Щодо клопотання позивача про поновлення строку звернення до суду з даним позовом, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.1 та 2 ст. 122 КАС України, позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

В обґрунтування клопотання позивач зазначив, що про припинення нарахування йому страхових виплат дізнався лише у листопаді 2019 року з листа № 16.01-44/1052 від 29.11.2019 року Балаклійського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області.

Таким чином, позивачем не пропущено строку звернення до суду.

Крім того, відповідно до ч. 7 ст. 47 Закону №1105-XIV, якщо потерпілому або особам, які мають право на одержання страхової виплати, з вини Фонду своєчасно не визначено або не виплачено суми страхової виплати, ця сума виплачується без обмеження протягом будь-якого строку та підлягає коригуванню у зв`язку із зростанням цін на споживчі товари та послуги в порядку, встановленому статтею 34 Закону України "Про оплату праці".

Враховуючи доведеність протиправності з боку відповідача бездіяльності щодо припинення нарахування та виплати позивачу страхових виплат з 01.10.2017 року, суд дійшов висновку про обґрунтованість та задоволення вимог адміністративного позову.

Питання про розподіл судових витрат у зв`язку зі звільненням позивача від сплати судового збору не вирішується.

Керуючись ст. ст. 2, 6-10, 13, 14, 77, 139, 205, 242-246, 250, 255, 257-263, 293, 295, 371, п.п.15.5 п.15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , адреса: АДРЕСА_3 ) до управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області (код ЄДРПОУ 41313928, адреса: 61200, м. Харків, майдан Конституції, 1, Палац Праці, 3 під., 4 пов.) в особі Балаклійського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області (код ЄДРПОУ 41433553, адреса: вул. Соборна, буд. 94, м. Балаклія, Балаклійський район, Харківська область, 64200) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Балаклійського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області №2001/12353/50106/18 від 29.09.2017 року про припинення щомісячної страхової виплати ОСОБА_1 з 01 жовтня 2017 року.

Зобов`язати управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області в особі Балаклійського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області поновити нарахування та проведення платежів за страховими виплатами ОСОБА_1 з 01 жовтня 2017 року.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно - телекомунікаційної системи шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Суддя О.В.Шевченко

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.01.2020
Оприлюднено19.01.2020
Номер документу86986746
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/13835/19

Ухвала від 09.09.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 04.08.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Постанова від 06.07.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 26.02.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 24.02.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 17.01.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шевченко О.В.

Рішення від 17.01.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шевченко О.В.

Ухвала від 23.12.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шевченко О.В.

Ухвала від 23.12.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шевченко О.В.

Ухвала від 26.06.2019

Цивільне

Київський районний суд м. Одеси

Петренко В. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні