Постанова
від 15.01.2020 по справі 280/4761/18
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

15 січня 2020 року м. Дніпросправа № 280/4761/18 Суддя І інстанції - Сіпака А.В.

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Чепурнова Д.В. (доповідач),

суддів: Сафронової С.В., Мельника В.В.,

за участю секретаря судового засідання Царьової Н.П.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління Держпраці у Запорізькій області

на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2019 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю СРК Каскад до Головного управління Держпраці у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування припису, -

ВСТАНОВИВ:

ТОВ СРК Каскад звернулося до суду з вищевказаним адміністративним позовом в якому просив визнати протиправним та скасувати припис відповідача №ЗП2041/650/АВ/П від 24.10.2018.

В обґрунтування позову посилається на порушення законодавчо встановленого порядку проведення інспекційного відвідування.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2019 року позовні вимоги було задоволено.

Не погодившись з вказаним рішенням суду Головне управління Держпраці у Запорізькій області подало апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі. В обґрунтування доводів апеляційної скарги посилається на те, що під час інспекційного відвідування було виявлено ряд порушень норм трудового законодавства, на підставі чого контролюючим органом правомірно винесено припис.

У письмовому відзиві на апеляційну скаргу ТОВ СРК Каскад просить відмовити у її задоволенні та залишити без змін рішення суду першої інстанції.

В судове засідання апеляційної інстанції сторони не з`явились, про час та місце слухання справи повідомлялися належним чином, а тому відповідно до ст. 229 КАС України фіксування судового засідання не здійснюється.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги і заявлених позовних вимог, а також правильність застосування судом норм матеріального права та правової оцінки обставин у справі, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції що 12.10.2018 ГУ Держпраці у Запорізькій області видано наказ 1691 про проведення інспекційного відвідування TOB СРК Каскад .

12.10.2018 заступником начальника ГУ Держпраці у Запорізькій області Ганенко О.О. видано направлення №892 на проведення інспекційного відвідування TOB СРК Каскад з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб в період з 16 жовтня 2018 року по 25 жовтня 2018 року.

У період з 23.10.2019 по 24.10.2019 інспекторами ГУ Держпраці у Запорізькій області проведено інспекційне відвідування TOB СРК Каскад , за результатами якого складено Акт інспекційного відвідування юридичної особи, яка використовує найману працю від 24.10.2019 №ЗП2041/650/АВ, згідно з Розділом ІІІ якого виявлені наступні порушення:

Під час проведення інспекційного відвідування ТОВ СРК Каскад з питання оформлення трудових відносин встановлено, що 7 осіб було допущено до роботи без укладання трудового договору, що порушує вимоги ч.1 ч.3 ст. 24 КЗпП України. 3 працівника, а саме: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 виконували роботу на об`єкті будівництва. Обов`язки вищезазначених осіб збігаються з колом обов`язків за посадами - електрогазозварювальник, інженер-будівельник, технік, монтажник будівельний, маляр, слюсар будівельний, які передбачені класифікатором професій, за кодами відповідно - 7212, 2142.2, 3119, 7120, 7141, 1233. Щодо інших осіб, а саме: ОСОБА_2 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 виконували монтаж трубопроводів. Обов`язки вищезазначених осіб збігаються з колом обов`язків за посадами - електрогазозварювальник, інженер-будівельник, технік, монтажник будівельний, які передбачені класифікатором професій, за кодами відповідно - 7212, 2142.2,3119,7120. Крім того, директором ТОВ СРК КАСКАД Лекаркіним П.П. 27.12.2017 та 14.08.2018 затверджено штатні розписи, у яких присутні всі вище вказані посади. Відповідно до інформації з Єдиного держаного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців основним видом діяльності за КВЕД ТОВ СРК КАСКАД є 41.20 - будівництво житлових і нежитлових будівель. Отже, за наявності даних посад у штатному розписі, прийняття на роботу для виконання зазначених робіт має здійснюватися відповідно до вимог трудового законодавства, тобто має укладатися трудовий договір. Таким чином ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 були допущені до виконання робіт з будівництва об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми та значними наслідками без укладення трудового договору. Представником ТОВ СРК КАСКАД надані наступні договори підряду:

- договір підряду №1608/1 від 16.08.2018, укладений між ТОВ СРК КАСКАД , як Замовник в особі директора Лекаркіна П.П., та ОСОБА_1 , як виконавець;

- договір підряду №1608/2 від 16.08.2018 та №0207/1 від 02.07.2018, укладені між ТОВ СРК КАСКАД , як Замовник в особі директора Лекаркіна П.П., та ОСОБА_2 , як виконавець;

- договір підряду №1608/3 від 16.08.2018, укладений між ТОВ СРК КАСКАД , як Замовник в особі директора Лекаркіна ПЛ., та ОСОБА_3 , як виконавець;

- договір підряду №0207/2 від 02.07.2018, укладений між ТОВ СРК КАСКАД , як Замовник в особі директора Лекаркіна П.П., та ОСОБА_4 , як виконавець;

- договір підряду №0207/3 від 02.07.2018, укладений між ТОВ СРК КАСКАД , як Замовник в особі директора Лекаркіна П.П., та ОСОБА_5 , як виконавець;

- договір підряду №0207/4 від 02.07.2018, укладений між ТОВ СРК КАСКАД , як Замовник в особі директора Лекаркіна ГІ.П., та ОСОБА_6 , як виконавець;

- договір підряду №0207/5 від 02.07.2018, укладений між ТОВ СРК КАСКАД , як Замовник в особі директора Лекаркіна П.П., та ОСОБА_7 , як виконавець.

Крім того, директором ТОВ СРК КАСКАД Лекаркіним П.П. 27.12.2017 та 14.08.2018 затверджено штатні розписи, у яких присутні всі вище вказані посади. Відповідно до інформації з Єдиного держаного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців основним видом діяльності за КВЕД ТОВ СРК КАСКАД є 41.20 - будівництво житлових і нежитлових будівель. Отже, за наявності даних посад у штатному розписі, прийняття на роботу для виконання зазначених робіт має здійснюватися відповідно до вимог трудового законодавства, тобто має укладатися трудовий договір. Таким чином ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 були допущені до виконання робіт з будівництва об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми та значними наслідками без укладення трудового договору.

Акт інспектування отримано представником позивача 31.10.2018, про що свідчить його підпис про отримання у Акті інспектування.

Також, 24.10.2019 головним державним інспектором ГУ Держпраці у Запорізькій області Спаська Н.Д. винесено припис про усунення виявлених порушень №ЗП2041/650/АВ/П.

05.11.2018 позивачем подано заперечення (зауваження) щодо проведеного інспекційного відвідування та складеного Акту від 24.10.2018.

13 листопада 2018 року, постановою № ЗП2041/650/АВ/П/ПТ/ТД-ФС, за порушення вимог ч.1, ч.3 ст.24 КЗпП України на позивача накладено штраф у розмірі 781830,00 грн.

Як вірно зазначено судом першої інстанції підставою для винесення оскаржуваного припису та постанови № ЗП2041/650/АВ/П/ПТ/ТД-ФС від 13.11.2018, були обставини, що встановлені під час проведення інспекційного відвідування та викладені у акті № ЗП2041/650/АВ від 24.10.2018.

В той же час рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 15.01.2019 року у справі №280/4982/18, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 05.06.2019 року визнано протиправною та скасовано постанову Головного управління Держпраці у Запорізькій області №ЗП2041/650/АВ/П/ПТ/ТД-ФС від 13.11.2018 про накладення на Товариство з обмеженою відповідальністю СРК Каскад штрафу в розмірі 781830,00 грн.

Судовим рішенням у вищевказаній справі було встановлено, що не знайшли свого підтвердження висновки, викладені в акті інспектування №ЗП 2041/650/АВ щодо допуску фізичних осіб ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 до роботи без оформлення трудового договору, суд не вбачає підстав для застосування відповідачем до позивача штрафних санкцій, передбачених абз.2 ч.2 ст.265 КЗпП України. Крім того, суд зазначив, що Державна служба України з питань праці та інспектор праці не є тим органом, що встановлює правомірність та необхідність укладання цивільно-правових договорів. За таких обставин, є необґрунтованим висновок відповідача про наявність ознак трудових відносин у відносинах між позивачем та ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 . Також суд зазначив, що з системного аналізу ст.ст.21, 23, 24 КЗпП України та ст.ст.626, 628 ЦК України вбачається, шо законодавством передбачено основні положення трудового договору та цивільного договору. Відносини позивача з громадянами ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 є цивільно-правовими, при яких виконавець послуг надає певні передбачені договором послуги. Виходячи з фактичних обставин, суд зазначив, що відповідач при винесенні постанови по накладення на позивача штрафу за порушення законодавства про працю повинен був врахувати відмінність поняття трудового та цивільно-правового договору, врахувати, що відносини ТОВ СРК Каскад з громадянами ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , які відповідно до договорів надавали замовлені послуги, не є трудовими.

Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 року №96, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Відповідно до пункту 7 цього положення Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Статтею 1 Закону України від 05.04.2007 року №877-V Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (надалі - Закон №877-V) визначено, що заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Постановою Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 року № 295 Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні відповідно до частини першої статті 259 Кодексу законів про працю України затверджено Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю (далі - Порядок №295).

За змістом пункту 2 Порядку №295 державний контроль за додержанням законодавства про працю здійснюється у формі проведення інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань інспекторами праці, зокрема, Держпраці та її територіальних органів.

За результатами інспекційного відвідування або невиїзного інспектування складаються акт і у разі виявлення порушень законодавства про працю - припис про їх усунення (пункт 19 Порядку №295).

Механізм накладення на суб`єктів господарювання та роботодавців штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, передбачених частиною другою статті 265 Кодексу законів про працю України та частинами другою - сьомою статті 53 Закону України Про зайнятість населення визначається Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 509 від 17.07.2013 ( далі - Порядок № 509).

Пунктом 2 Порядку № 509 визначено, що штрафи накладаються Головою Держпраці, його заступниками, начальниками управлінь і відділів Держпраці та їх заступниками (з питань, що належать до їх компетенції), начальниками територіальних органів Держпраці та їх заступниками, керівниками виконавчих органів міських рад міст обласного значення, сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад та їх заступниками (далі - уповноважені посадові особи).

Згідно з п. 3 Порядку № 509 уповноважена посадова особа не пізніше ніж через 10 днів з дати складення акта приймає рішення щодо розгляду справи про накладення штрафу (далі - справа). Відповідно до п. 4 Порядку № 509 справа розглядається у п`ятнадцятиденний строк з дня прийняття рішення про її розгляд.

Враховуючи наявність судового рішення у справі №280/4982/18, яким визнано протиправною та скасовано постанову Головного управління Держпраці у Запорізькій області №ЗП2041/650/АВ/П/ПТ/ТД-ФС від 13.11.2018 про накладення на Товариство з обмеженою відповідальністю СРК Каскад штрафу в розмірі 781830,00 грн. та спростовано наявність виявлених порушень, що зафіксовані у акті № ЗП2041/650/АВ від 24.10.2018 року, суд першої інстанції враховуючи положення ч. 4 ст. 78 КАС України, якою передбачено, що обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом, прийшов до вірних висновків про наявність підстав для задоволення позовних вимог та скасування оскарженого припису про усунення виявлених порушень №ЗП2041/650/АВ/П.

Таким чином, обставини встановлені судом першої інстанції та перевірені апеляційним судом, апелянтом не спростовано, внаслідок чого, всі наведені апелянтом доводи не заслуговують уваги, оскільки не спростовують вірних висновків суду першої інстанції.

На підставі вищезазначеного, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та прийняв рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому відсутні підстави для його скасування.

Керуючись п.1 ч.1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Держпраці у Запорізькій області - залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2019 року - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня набрання законної сили.

Головуючий - суддя Д.В. Чепурнов

суддя С.В. Сафронова

суддя В.В. Мельник

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.01.2020
Оприлюднено19.01.2020
Номер документу86988872
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/4761/18

Постанова від 10.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 05.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 08.04.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 16.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Постанова від 15.01.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 02.12.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 02.12.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Рішення від 02.10.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 03.09.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 04.07.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні