Рішення
від 15.01.2020 по справі 480/4250/19
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 січня 2020 р. Справа № 480/4250/19

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Прилипчука О.А.,

за участю секретаря судового засідання - Волкової Ю.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу

за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1

до Державного агенства водних ресурсів України, Завідувача сектору у Сумській області Державного агенства водних ресурсів України Мелешка Романа Васильовича

про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

22.10.2019 р. до Сумського окружного адміністративного суду звернувся фізична особа-підприємець ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) з позовною заявою до Державного агентства водних ресурсів України (01601, м. Київ, вул. Велика Васильківська, 8), завідувача сектору у Сумській області Державного агентства водних ресурсів України Мелешка Романа Васильовича (40000, м. Суми, вул.Г.Кондратьєва, 27), в якій просить:

- визнати протиправною відмову у видачі дозволу на спеціальне водокористування, викладену у листі Державного агентства водних ресурсів України № 288/СМ/21-19 від 09.08.2019 за підписом завідувача сектору у Сумській області Державного агентства водних ресурсів України Мелешка Романа Васильовича;

- зобов`язати Державне агентство водних ресурсів України повторно розглянути звернення фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 про надання дозволу на спеціальне водокористування у відповідності до договору оренди земельної ділянки від 17 березня 2005 року, укладеного з Роменською районною державною адміністрацією Сумської області (в редакції додаткової угоди про поновлення договору оренди земельної ділянки від 13.07.2015 року), згідно з якими за позивачем зареєстровані права оренди на земельні ділянки: площею - 30,5 гектарів, кадастровий номер: 5924189100:01:003:0149; площею -0,16 га, кадастровий номер: 5924189100:01:003:0150; площею - 7,45 га, кадастровий номер: 5924189100:01:002:0273; площею 2,3 га, кадастровий номер: 5924189400:02:002:0073.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що 17 березня 2005 року Роменською районною державною адміністрацією Сумської області за договором оренди земельної ділянки, який зареєстровано в цей же день у Роменському районному відділенні Сумської регіональної філії ДЗК, позивачу передано в строкове платне користування земельну ділянку з водоймою для вирощування риби, яка знаходиться на території Сулимівської та Хмелівської сільських рад Роменського району Сумської області.

Відповідно до пункту 2.1. зазначеного договору в оренду передано земельні ділянки загальною площею 40,41 га, в тому числі під водоймою - 32,80 га, сіножатей (водоохоронна зона) - 3,54 га, пасовища (водоохоронна зона) - 3,91 га, під гідроспорудами - 0,16 га, із земель державної власності: із них розташованих на території Сулимівської - 38,11 га та Хмелівської - 2, 30 га сільських рад Роменського району Сумської області.

Пунктами 3.1. та 14.1 даного Договору оренди земельної ділянки, передбачено, що Договір набирає чинності після підписання сторонами та державної реєстрації, а дія припиняється, зокрема, у разі закінчення строку, на який його було укладено (п. 12.2. Договору).

Протягом дії договору оренди землі і по теперішній час позивач належним чином виконував і виконує його умови. Не має заборгованості з орендної плати, своєчасно та у встановленому законодавством України порядку отримувались необхідні дозвільні документи.

В 2015 році Державним агентством водних ресурсів України позивача проінформовано про необхідність укладення з Сулимівською сільською радою Роменського району Сумської області договору оренди гідроспоруди. Проти укладання такого договору позивач не заперечував. Проте, в укладенні договору оренди гідроспоруди з боку Сулимівської сільської ради Роменського району Сумської області позивачу було відмовлено, оскільки згідно довідки сільської ради гідротехнічна споруда водного об`єкту на балансі сільської ради не знаходиться.

22.09.2016 року Державним агентством водних ресурсів України було погоджено і видано позивачу паспорт на даний водний об`єкт.

01.09.2016 р. Департаментом екології та охорони природніх ресурсів Сумської обласної державної адміністрації, позивачу як водокористувачу з метою використання ставка для риборозведення, виданий дозвіл на спеціальне водокористування серії УКР 0757 СУМ. Термін дії дозволу закінчився 01.09.2019 року.

Перед отриманням вищезазначеного дозволу на спеціальне водокористування, на звернення позивача, Державним агентством водних ресурсів України за підписом завідувача сектору Мелешка Романа Васильовича, був отриманий висновок щодо можливості видачі дозволу на спеціальне водокористування від 25.08.16 за № 5690/СМ/30-16.

Як зазначено вище, термін дії дозволу закінчився 01.09.2019 року. Перед закінченням дозволу на спеціальне водокористування, в порядку, передбаченому Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", позивач звернувся з метою отримання дозволу на спеціальне водокористування чи продовження його на новий термін.

Проте, Державним агентством водних ресурсів України в особі завідувача сектору у Сумській області Державного агентства водних ресурсів України Мелешка Романа Васильовича в отриманні дозволу на спеціальне водокористування було відмовлено.

09.08.2019 листом № 288/СМ/21-19 за підписом завідувача сектору у Сумській області Державного агентства водних ресурсів України Мелешка Романа Васильовича ФОП ОСОБА_1. повідомлено про неможливість надання вказаного дозволу, оскільки в ході опрацювання наданих документів виявлені наступні недоліки:

Невідповідність правовстановлюючих документів чинному законодавству, а саме:

- відсутній чинний договір оренди, де об`єктом оренди або одним із об`єктів є водний об`єкт (вода, водний простір тощо).

- договір оренди земельної ділянки від 17 березня 2005 року, укладений з Роменською районною державною адміністрацією Сумської області не погоджений відповідно до вимог законодавства на час їх укладення, зокрема з органами визначеними у статті 51 Водного кодексу України (у редакції, що діяла на момент укладення);

- додаткова угода про поновлення строку дії договору оренди земельної ділянки з розташованим на ній водним об`єктом від 13.07.2015 року, не відповідає Типовому договору оренди водних об`єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.05.2013 №420 та не погоджена з Держводагентством.

З огляду на вищевикладене, як зазначено в листі від 09.08.2019 № 288/СМ/21-19, відповідно до статті 49 Водного кодексу України та пункту 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" дозвіл на спеціальне водокористування не надали до виправлення зазначених зауважень.

Позивач вважає відмову у видачі дозволу на спеціальне водокористування, викладену у листі Державного агентства водних ресурсів України № 288/СМ/21-19 від 09.08.2019 за підписом завідувача сектору у Сумській області Державного агентства водних ресурсів України Мелешка Романа Васильовича протиправною, незаконною, такою, що суперечить вимогам діючого законодавства України, оскільки при отримані зазначеного дозволу у 2015 році надавались позивачем документи з аналогічним переліком і додаткова угода про поновлення строку дії договору оренди земельної ділянки з розташованим на ній водним об`єктом від 13.07.2015 року, укладена між позивачем та Роменською районною державною адміністрацією Сумської області, відповідала вимогам ст. 49 Водного Кодексу України. Тобто відповідач при розгляді однакових документів робить кардинально різні висновки. Крім цього, позивач вважає, що ч. 5 ст. 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" встановлено виключні підстави для відмови у видачі документа дозвільного характеру. Відмова у видачі документа дозвільного характеру за підставами, не передбаченими законами, не допускається. Відмова, викладена в листі від 09.08.2019 за № 288/СМ/21-19 суперечить наведеній вище нормі Закону. Просить позовні вимоги задовольнити.

Відповідач у відзиві на позовну заяву зазначив, що з 01.07.2013 р. набрав чинності Закон України "Про аквакультуру", прикінцевими положеннями якого ст. 51 Водного Кодексу України викладена у новій редакції. Відповідно до цього з 01.07.2013 р. змінено процедуру надання водних об`єктів в користування на умовах оренди. Відповідно до прийнятих норм чинне законодавство розрізняє різні процедури та принципи надання водних об`єктів.

Водосховища (крім водосховищ комплексного призначення), ставки, озера та замкнені природні водойми надаються в користування на умовах оренди відповідно та у порядку, передбаченому статтею 51 Водного Кодексу України, для рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, лікувальних, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт.

Водні об`єкти надаються у користування на земельних торгах (ст.135 - 139 Земельного кодексу України) у комплексі із земельною ділянкою, органами, що здійснюють розпорядження земельними ділянками під водою (водним простором) згідно з повноваженнями, визначеними Земельним кодексом України (при цьому віднесення водного об`єкта до загальнодержавного або місцевого не має значення), відповідно до договору оренди, погодженого з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері водного господарства.

Типовий договір оренди водних об`єктів затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.05.2013 № 420.

Районні державні адміністрації не мають повноважень щодо передачі в оренду водних об`єктів для рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, лікувальних, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт.

Відповідно до статті 49 Водного кодексу України в редакції Закону № 1830-УІІІ від 07.02.2017, яка набрала чинності з 04.06.2017, дозвіл на спеціальне водокористування видається територіальними органами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства.

Видача (відмова у видачі) дозволу на спеціальне водокористування здійснюється відповідно до Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" в установленому Кабінетом Міністрів України порядку.

До 04.06.2017 відповідно до статті 49 Водного кодексу України та Постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 р. № 320 дозволи видавалися лише на підставі заяви юридичної або фізичної особи з обґрунтуванням потреби у воді.

Позивач ФОП ОСОБА_1 та Роменська районна державна адміністрація уклали договір оренди земельної ділянки загальною площею 40,0.1 та (Сулимівська та Хмелівська сільські ради Роменський район, Сумська область) від 17.03.2005 (зареєстрований у Роменському районному реєстраційному відділі Сумської регіональної філії ДПЦ ДЗК 21.03.2.0.05. за № 04.05.623.00058), де об`єктом оренди є лише земельна ділянка, який, в свою чергу, не погоджений з державними органами охорони навколишнього природного середовища та органами водного господарства.

В результаті вищезазначене всупереч чинному законодавству та повноважень Роменської районної державної адміністрації між нею та позивачем 13.07.2015 була укладена Додаткова угода про поновлення договору оренди земельної ділянки від 17.03.2005.

Під час укладання зазначеної додаткової угоди не були враховані вимоги статті 51 Водного кодексу України, зокрема, в частині приведення договору оренди у відповідність до Типового договору оренди водних об`єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.05.2013 № 420, передбачення позивачем місць для безоплатного забезпечення права громадян на загальне водокористування (купання, плавання на човнах, любительське і спортивне рибальство тощо), а також в частині нарахування плати за наданий в оренду водний об`єкт відповідно до Методики визначення розміру плати до місцевого бюджету за надані в оренду водні об`єкти, затвердженої наказом Міністерства екології та природних ресурсів від 28.05.2013 № 236 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 17.06.2013 за № 986/23518.

Таким чином, на звернення позивача щодо отримання дозволу на спеціальне водокористування Держводагенство надало відповідь про неможливість його надання у зв`язку з відсутністю у позивача правовстановлюючих документів на водний об`єкт, що відповідають чинному законодавству. Враховуючи вищезазначене, вважає позовні вимоги безпідставними та просить відмовити у їх задоволенні (а.с. 109-115).

У відповіді на відзив позивач не погодився з позицією відповідача та зазначив, що згідно зі ст.13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Статтею 18 цього Закону передбачено, що договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації. Відповідно до ст.126 Земельного кодексу України право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.

Згідно з п.1 Порядку державної реєстрації договорів оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1998 року N2073, цей Порядок визначає єдині умови реєстрації договорів оренди та договорів суборенди земельних ділянок (далі - договори оренди). Пунктом 2 вказаного Порядку передбачено, що державна реєстрація договорів оренди є офіційним визнанням і підтвердженням державою факту виникнення або припинення права оренди земельних ділянок.

Договір оренди земельної ділянки, укладений 17.03.2005 року між Роменською районною державною адміністрацією (Орендодавцем) та позивачем (Орендарем), зареєстрований у Роменському районному відділенні Сумської регіональної філії ДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 21.03.2005 року за №04.05.623.00058. Тобто реєстрація зазначеного договору є офіційним визнанням і підтвердженням державою факту виникнення у позивача права оренди земельних ділянок загальною площею 40,41 га, в тому числі під водоймою 32,80 га, сіножаті (водоохоронна зона) 3,54 га, пасовища (водоохоронна зона) 3,91 га, під гідроспорудами 0,16 га із земель державної власності, із них: розташованої на території Сулимівської сільської ради - 38,11 га, із них: водоймою 30,50 га, сіножаті (водоохоронна зона) 3,54 га, пасовища (водоохоронна зона) 3,91 га, під гідроспорудами 0,16 га та на території Хмелівської сільської ради - 2,30 га, з них під водоймою - 2,30 га, терміном на 10 років.

Вважає протиправною відмову відповідача у видачі дозволу на спеціальне водокористування, оскільки суперечить вимогам ст.19 Конституції та ст. 49 Водного Кодексу України (а.с. 120-123).

Відповідач у запереченні на відповідь на відзив зазначив, що ФОП ОСОБА_1 здійснює користування ставком лише на підставі договору оренди земельної ділянки без оформлення права користування безпосередньо водним об`єктом та не сплачує оренду плату за водний об`єкт (водний простір). У зв`язку зі зміною законодавства районні державні адміністрації не мають повноважень щодо передачі в оренду водних об`єктів для рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, лікувальних, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей та проведення науково-дослідних робіт. Додаткова угода про поновлення договору оренди земельної ділянки від 17.03.2015 р. була укладено між позивачем та Роменською районною державною адміністрацією всупереч чинного законодавства. Просить відмовити у задоволенні позовних вимог (а.с. 128-130).

Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду від 24.10.2019 р. відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Ухвалою суду від 06.12.2019 р. розгляд справи призначено в порядку спрощеного провадження з повідомленням сторін на 14.01.2020.

В судовому засіданні 14.01.2020 р. представники позивача позовні вимоги підтримали та просили їх задовольнити.

Відповідач в судовому засіданні позовні вимоги не визнав, просив відмовити у їх задоволенні.

Заслухавши доводи представників сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що 17.03.2005 року між Роменською районною державною адміністрацією Сумської області та ОСОБА_1 укладено договір оренди земельної ділянки, який зареєстровано у Роменському районному відділенні Сумської регіональної філії ДЗК. Згідно умов договору позивачу передано в строкове платне користування земельну ділянку з водоймою для вирощування риби, яка знаходиться на території Сулимівської та Хмелівської сільських рад Роменського району Сумської області. Відповідно до пункту 2.1. зазначеного договору в оренду передано земельні ділянки загальною площею 40,41 га, в тому числі під водоймою - 32,80 га, сіножатей (водоохоронна зона) - 3,54 га, пасовища (водоохоронна зона) - 3,91 га, під гідроспорудами - 0,16 га, із земель державної власності: із них розташованих на території Сулимівської - 38,11 га та Хмелівської - 2, 30 га сільських рад Роменського району Сумської області (а.с. 20-24).

Крім цього, 17.03.2015 р. складено акт приймання-передачі відповідної земельної ділянки (а.с. 27).

13.07.2015 р. складено Додаткову угоду між тими самими сторонами про поновлення терміну дії договору оренди земельної ділянки (а.с. 30-35).

22.09.2016 року Державним агентством водних ресурсів України було погоджено і видано позивачу паспорт на водний об`єкт.

01.09.2016 р. Департаментом екології та охорони природніх ресурсів Сумської обласної державної адміністрації, позивачу як водокористувачу з метою використання ставка для риборозведення, виданий дозвіл на спеціальне водокористування серії УКР 0757 СУМ (а.с. 76). Термін дії дозволу закінчився 01.09.2019 року.

Позивач звернувся до Державного агентства водних ресурсів України з метою отримання дозволу на спеціальне водокористування чи продовження його на новий термін.

09.08.2019 листом № 288/СМ/21-19 за підписом завідувача сектору у Сумській області Державного агентства водних ресурсів України Мелешка Романа Васильовича ФОП ОСОБА_1. повідомлено про неможливість надання вказаного дозволу, оскільки в ході опрацювання наданих документів виявлені наступні недоліки:

Невідповідність правовстановлюючих документів чинному законодавству, а саме:

- відсутній чинний договір оренди, де об`єктом оренди або одним із об`єктів є водний об`єкт (вода, водний простір тощо).

- договір оренди земельної ділянки від 17 березня 2005 року, укладений з Роменською районною державною адміністрацією Сумської області не погоджений відповідно до вимог законодавства на час їх укладення, зокрема з органами визначеними у статті 51 Водного кодексу України (у редакції, що діяла на момент укладення);

- додаткова угода про поновлення строку дії договору оренди земельної ділянки з розташованим на ній водним об`єктом від 13.07.2015 року, не відповідає Типовому договору оренди водних об`єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.05.2013 №420 та не погоджена з Держводагентством (а.с. 81-82).

Задовольняючи позовні вимоги, суд виходить з наступного.

На виконання статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

З 01.07.2013 набрав чинності Закон України "Про аквакультуру", прикінцевими положеннями якого стаття 51 Водного кодексу України викладена у новій редакції.

Відповідно до зазначеного закону та змінами до статті 51 Водного кодексу України з 01.07.2013 змінено процедуру надання водних об`єктів в користування на умовах оренди.

Відповідно до прийнятих змін, чинне законодавство розрізняє різні процедури та принципи надання водних об`єктів:

Водосховища (крім водосховищ комплексного призначення), ставки, озера та замкнені природні водойми надаються в користування на умовах оренди відповідно та у порядку, передбаченому статтею 51 Водного кодексу України, для рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, лікувальних, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково- дослідних робіт.

Водні об`єкти надаються у користування на земельних торгах (статті 135 - 139 Земельного кодексу України) у комплексі із земельною ділянкою, органами, що здійснюють розпорядження земельними ділянками під водою (водним простором) згідно з повноваженнями, визначеними Земельним кодексом України (при цьому віднесення водного об`єкта до загальнодержавного або місцевого не має значення), відповідно до договору оренди, погодженого з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері водного господарства.

Типовий договір оренди водних об`єктів затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.05.2013 № 420.

У договорі оренди водного об`єкта визначаються зобов`язання щодо здійснення заходів з охорони та поліпшення екологічного стану водного об`єкта, експлуатації водосховищ та ставків відповідно до встановлених для них центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері водного господарства, режимів роботи, а також необхідність оформлення права користування гідротехнічними спорудами. Типовим договором оренди передбачено відповідальність орендаря за шкоду, що може бути нанесена третім особам, внаслідок неналежного виконання умов договору.

Надання водних об`єктів у користування на умовах оренди здійснюється за наявності паспорта водного об`єкта. Порядок розроблення паспорта водного об`єкта затверджено наказом Міністерства екології та природних ресурсів від 28.05.2013 № 99 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 18.05.2013 за № 775/23307.

Методику визначення розміру плати за надані в оренду водні об`єкти затверджено наказом Міністерства екології та природних ресурсів від 28.05.2013 № 236 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17.06.2013 за №986/23518.

Відповідно до статті 51 Водного кодексу України водні об`єкти надаються в користування на умовах оренди без обмеження права загального водокористування, крім випадків, визначених законом (стаття 47 Водного кодексу України).

Орендарі водного об`єкта зобов`язані передбачити місця для безоплатного забезпечення права громадян на загальне водокористування (купання, плавання на човнах, любительське і спортивне рибальство тощо).

При визначенні таких місць перевага надається традиційно розташованим місцям масового відпочинку.

Заборона загального водокористування водними об`єктами, наданими в користування на умовах оренди, та їх нецільове використання є підставою для розірвання договору оренди.

Відповідно до статті 122 Земельного кодексу України повноваження щодо надання водних об`єктів у користування на умовах оренди у межах населених пунктів належать сільським, селищним та міським радам (землі комунальної власності), а за межами населених пунктів - Раді міністрів Автономної Республіки Крим та обласним державним адміністраціям (землі державної власності).

Відповідно до статті 59 Земельного кодексу України та статті 51 Водного кодексу України водні об`єкти (дно та водний простір) надаються лише для рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, лікувальних, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей та проведення науково-дослідних робіт, а відповідно до частини 3 статті 122 Земельного кодексу України районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування за межами населених пунктів для обмеженого переліку потреб (ведення водного господарства; будівництва об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо); індивідуального дачного будівництва).

У зв`язку із цим, районні державні адміністрації не мають повноважень щодо передачі в оренду водних об`єктів для рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, лікувальних, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей та проведення науково-дослідних робіт.

Відповідно до ст. 46 Водного кодексу України водокористування може бути двох видів - загальне та спеціальне.

Частиною 1, 2 ст. 48 Водного кодексу України визначено, що спеціальне водокористування - це забір води з водних об`єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об`єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських (у тому числі для цілей аквакультури) та інших державних і громадських потреб.

Згідно статті 49 Водного кодексу України дозвіл на спеціальне водокористування видається територіальними органами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства.

Процедуру видачі юридичним і фізичним особам (далі - водокористувачі) дозволів на спеціальне водокористування (забір води з водних об`єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання у водні об`єкти забруднюючих речовин, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів) врегульовано Порядком видачі дозволів на спеціальне водокористування, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13 березня 2002 р. № 321, а також ст.49 Водного кодексу України.

Відповідно до вищевказаного Порядку, видача (відмова у видачі, переоформлення, видача дубліката, анулювання) дозволу на спеціальне водокористування здійснюється відповідно до Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" в установленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Дозволи видаються на підставі заяви водокористувача, в якій зазначаються: найменування органу, що видає дозвіл; дані водокористувача (фізичної або юридичної особи); мета отримання дозволу або реквізити дозволу, який анулюється; місце здійснення спеціального водокористування (назва басейну річки, водного об`єкта і його місцезнаходження); згода на оброблення персональних даних; підпис та печатка (за наявності) замовника.

До заяви додаються такі документи: обґрунтування потреби у воді з помісячним нормативним розрахунком водокористування і водовідведення; опис та схема місць забору води та скидання зворотних вод; нормативи гранично допустимого скидання (ГДС) забруднюючих речовин у водні об`єкти із зворотними водами (з розрахунком на кожний випуск (скид) окремо); затверджені індивідуальні технологічні нормативи використання питної води (для підприємств та організацій житлово-комунального господарства, суб`єктів господарювання, які надають послуги з централізованого водопостачання та/або водовідведення); копія правовстановлюючих документів на водні об`єкти (для орендарів водних об`єктів).

Статтею 49 Водного кодексу України передбачено, що зазначений перелік документів є вичерпним.

У відповідності до ч.3 статті 49 Водного кодексу України підставою для відмови у видачі дозволу на спеціальне водокористування є: подання неповного пакета документів, необхідних для одержання дозволу, згідно з визначеним цією статтею переліком; виявлення в документах, поданих суб`єктом господарювання або фізичною особою, недостовірних відомостей, невідповідності вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, довгостроковим прогнозам водогосподарських балансів; негативний висновок центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, чи центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я, про можливість здійснення спеціального водокористування.

Як вбачається з матеріалів справи, 17.03.2005 року між Роменською районною державною адміністрацією Сумської області та ОСОБА_1 укладено договір оренди земельної ділянки, який зареєстровано у Роменському районному відділенні Сумської регіональної філії ДЗК. Згідно умов договору позивачу передано в строкове платне користування земельну ділянку з водоймою для вирощування риби, яка знаходиться на території Сулимівської та Хмелівської сільських рад Роменського району Сумської області. Відповідно до пункту 2.1. зазначеного договору в оренду передано земельні ділянки загальною площею 40,41 га, в тому числі під водоймою - 32,80 га, сіножатей (водоохоронна зона) - 3,54 га, пасовища (водоохоронна зона) - 3,91 га, під гідроспорудами - 0,16 га, із земель державної власності: із них розташованих на території Сулимівської - 38,11 га та Хмелівської - 2, 30 га сільських рад Роменського району Сумської області (а.с. 20-24).

Крім цього, 17.03.2015 р. складено акт приймання-передачі відповідної земельної ділянки (а.с. 27).

13.07.2015 р. складено Додаткову угоду між тими самими сторонами про поновлення терміну дії договору оренди земельної ділянки (а.с. 30-35).

Суд звертає увагу, що запис про поновлення строку дії договору було внесено до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що в розумінні Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" є підтвердженням факту наявності у позивача речового права (права оренди) на нерухоме майно (земельну ділянку кадастровий номер 5924189100:01:003:0149; площею -0,16 га, кадастровий номер: 5924189100:01:003:0150; площею - 7,45 га, кадастровий номер: 5924189100:01:002:0273; площею 2,3 га, кадастровий номер: 5924189400:02:002:0073, з розташованим на ній водним об`єктом) (а.с. 30).

Щодо доводів відповідача стосовно правомірності відмови у видачі дозволу на спеціальне водокористування, оскільки під час укладання додаткової угоди між Роменською районною державною адміністрацією та позивачем не були враховані вимоги статті 51 Водного кодексу України, зокрема, в частині приведення договору оренду у відповідність до Типового договору оренди водних об`єктів затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.05.2013 №420, передбачення позивачем місць для безоплатного забезпечення права громадян на загальне водокористування (купання, плавання на човнах, любительське і спортивне рибальство тощо), а також в частині нарахування плати за наданий в оренду водний об`єкт відповідно до Методики визначення розміру плати до місцевого бюджету за надані в оренду водні об`єкти затвердженої наказом Міністерства екології та природних ресурсів від 28.05.2013 №236 та, що вказана додаткова угода про поновлення строку дії договору оренди земельної ділянки з розташованим на ній водним об`єктом не погоджена з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері водного господарства, суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 51 Водного кодексу України, (у редакції чинній на момент укладення Договору оренди), у користування на умовах оренди водні об`єкти (їх частини) місцевого значення та ставки, що знаходяться в басейнах річок загальнодержавного значення, можуть надаватися водокористувачам лише для риборозведення, виробництва сільськогосподарської і промислової продукції, а також у лікувальних і оздоровчих цілях. Передача орендарем права на оренду водного об`єкта (чи його частини) іншим суб`єктам господарювання забороняється. Орендодавцями водних об`єктів (їх частин) місцевого значення є Верховна Рада Автономної Республіки Крим і обласні Ради. Окремі повноваження щодо надання водних об`єктів (їх частин) місцевого значення в користування Верховна Рада Автономної Республіки Крим та обласні Ради можуть передавати відповідним органам виконавчої влади на місцях чи іншим державним органам. Орендодавцями водних об`єктів загальнодержавного значення є Кабінет Міністрів України та місцеві державні адміністрації. Розподіл повноважень щодо передачі водних об`єктів загальнодержавного значення визначається Кабінетом Міністрів України відповідно до цього Кодексу та інших законів України.

Право водокористування на умовах оренди оформляється договором, погодженим з державними органами охорони навколишнього природного середовища та водного господарства. Умови, строки і збір за оренду водних об`єктів (їх частин) визначаються в договорі оренди за згодою сторін.

Водокористувачі, яким водний об`єкт (його частина) надано в оренду, можуть дозволити іншим водокористувачам здійснювати спеціальне водокористування в порядку, встановленому цим Кодексом.

Користування водними об`єктами (їх частинами) на умовах оренди здійснюється відповідно до вимог водного законодавства і регулюється цим Кодексом та іншими актами законодавства України.

17.03.2005 року між Роменською районною державною адміністрацією Сумської області та ОСОБА_1 укладено договір оренди земельної ділянки, який зареєстровано у Роменському районному відділенні Сумської регіональної філії ДЗК.

Згідно умов договору позивачу передано в строкове платне користування земельну ділянку з водоймою для вирощування риби, яка знаходиться на території Сулимівської та Хмелівської сільських рад Роменського району Сумської області. Відповідно до пункту 2.1. зазначеного договору в оренду передано земельні ділянки загальною площею 40,41 га, в тому числі під водоймою - 32,80 га, сіножатей (водоохоронна зона) - 3,54 га, пасовища (водоохоронна зона) - 3,91 га, під гідроспорудами - 0,16 га, із земель державної власності: із них розташованих на території Сулимівської - 38,11 га та Хмелівської - 2, 30 га

Так, відповідно до п. 1-2 Договору позивач прийняв у строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення - для іншого сільськогосподарського призначення (риборозведення), яка знаходиться на території Сулимівської та Хмелівської сільських рад Роменського району Сумської області, загальною площею 40,41 га, в тому числі під водоймою - 32,80 га, сіножатей (водоохоронна зона) - 3,54 га, пасовища (водоохоронна зона) - 3,91 га, під гідроспорудами - 0,16 га, із земель державної власності: із них розташованих на території Сулимівської - 38,11 га та Хмелівської - 2, 30 га .

Згідно п. 3 вказаного договору його було укладено на 10 років та визначено переважне право позивача на його поновлення.

Договір було погоджено з Сумським облводгоспом та Державним управлінням екології та природних ресурсів у Сумській області, зареєстровано 21.03.2005 року у Роменському районному реєстраційному відділі Сумської регіональної філії ДПЦ ДЗК за №004.05.623.00058.

Таким чином, Договір оренди, на момент його укладення, відповідав всім встановленим законом вимогам щодо форми, змісту та погодження.

13.07.2015 р., на виконання ч.8 ст. 33 Закону України "Про оренду землі" між апелянтом та Роменською районною державною адміністрацією Сумської області було укладено Додаткову угоду до Договору оренди про його поновлення.

Так, під час укладення Додаткової угоди про поновлення Договору оренди в порядку ч.6 ст.33 Закону України "Про оренду землі", не передбачено можливості для зміни умов договору, адже договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором.

Запис про поновлення строку дії договору було внесено до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Так, суб`єктом владних повноважень було прийнято рішення про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно, а саме про реєстрацію за позивачем права оренди земельної ділянки (з розташованим на ній водним об`єктом) на підставі Додаткової угоди терміном ще на 10 років, що в розумінні Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" є офіційним визнанням і підтвердженням державою факту наявності у позивача речового права (права оренди) на нерухоме майно (земельну ділянку, з розташованим на ній водним об`єктом).

Таким чином, суд дійшов висновку, що позивачем разом з заявою були подані всі необхідні правовстановлюючі документи.

Також, слід зазначити, що з досліджених судом матеріалів справи вбачається, що жодних вимог до позивача про повернення земельної ділянки, з розташованим на ній водним об`єктом, не заявлялося, претензій про несвоєчасність чи неповноту внесення орендної плати не надходило.

Пропозицій про внесення змін до Договору оренди, в тому числі про приведення його у відповідність до Типового договору оренди водних об`єктів затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.05.2013 №420 від розпорядника земель не надходило.

З досліджених матеріалів випливає, що правовстановлюючим документом, який дає позивачу право на користування водним об`єктом є Договір оренди земельної ділянки з розташованим на ній водним об`єктом від 17.03.2005 року, який, на момент його укладення відповідав усім вимогам законодавства щодо змісту, форми та погодження, а Додаткова угода, є правочином, що підтверджує чинність Договору оренди до 2035 року.

Крім того, чинне законодавство не містить вимог щодо змісту додаткових угод про поновлення договорів оренди землі з розташованим на ній водним об`єктом, та вимог про те, що додаткові угоди про поновлення договорів оренди мають відповідати Типовому договору оренди водних об`єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.05.2013 року №420 та погоджуватись з Держводагенством.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Державне агентство водних ресурсів України, як суб`єкт владних повноважень, не довело правомірності оскаржуваної відмови.

Наведена позиція суду, також узгоджується із практикою Другого апеляційного адміністративного суду, зокрема постановою від 16.04.2019 року по справі №480/3922/18.

Таким чином, суд дійшов висновку, що відмова у видачі дозволу на спеціальне водокористування, що викладена у листі № 288/СМ/21-19 від 09.08.2019 є протиправною, а позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Державного агенства водних ресурсів України, Завідувача сектору у Сумській області Державного агенства водних ресурсів України Мелешка Романа Васильовича про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії - задовольнити.

Визнати протиправною відмову у видачі дозволу на спеціальне водокористування, викладену у листі Державного агентства водних ресурсів України № 288/СМ/21-19 від 09.08.2019.

Зобов`язати Державне агентство водних ресурсів України повторно розглянути звернення фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 про надання дозволу на спеціальне водокористування у відповідності до договору оренди земельної ділянки від 17 березня 2005 року.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги на рішення суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 20.01.2020 р.

Суддя О.А. Прилипчук

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.01.2020
Оприлюднено21.01.2020
Номер документу86994922
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —480/4250/19

Постанова від 27.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 26.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 16.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 09.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Постанова від 05.08.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Постанова від 05.08.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Ухвала від 16.07.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Ухвала від 16.07.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Ухвала від 24.06.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Ухвала від 10.06.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні