ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 січня 2020 року Справа № 160/11194/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Голобутовського Р.З. розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгсервіс" до Державної податкової служби, Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ :
08.11.2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю Торгсервіс (далі- позивач або ТОВ Торгсервіс ) звернулось до суду з позовною заявою до Державної податкової служби (далі - відповідач-1), Головного управління ДПС (далі - відповідач -2) у якій просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення робочої групи ГУ ДФС у Дніпропетровській області із забезпечення функціонування Комісії ДФС, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, про внесення Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгсервіс" (код ЄДРПОУ 30669675) до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, оформлене протоколом від 22.03.2018 року № 1 Головного управління ДФС у Дніпропетровській області;
- зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "Торгсервіс" (код ЄДРПОУ 30669675) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 27.09.2019 року № 1291638/30669675 про відмову у реєстрації податкової накладної № 6 від 31.07.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 6 від 31.07.2019 року, складену ТОВ Торгсервіс (код ЄДРПОУ 30669675), датою її фактичного отримання;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 27.09.2019 року № 1291642/30669675 про відмову у реєстрації податкової накладної № 7 від 31.07.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 7 від 31.07.2019 року, складену ТОВ Торгсервіс (код ЄДРПОУ 30669675), датою її фактичного отримання;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії ДПС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 26.09.2019 року № 1291151/30669675 про неврахування Таблиці даних платника податків ТОВ Торгсервіс (код ЄДРПОУ 30669675).
Позивач обґрунтовує позовні вимоги тим, що відповідно до приписів п. 201.10 ст.201 Податкового кодексу України Товариством з обмеженою відповідальністю Торгсервіс були складені податкові накладні № 6 та № 7 від 31.07.2019 року та направлені для реєстрації в Єдиний реєстр податкових накладних. Згідно з отриманими квитанціями від 12 серпня 2019 року податкові накладні № 6 та № 7 від 31.07.2019 року ДФС України прийнято за реєстраційними номерами 9177261561 та 9177326212 відповідно, але реєстрація зупинена. У квитанціях від 12 серпня 2019 року про зупинення реєстрації податкових накладних № 6 та № 7 від 31.07.2019 року зазначено, що реєстрація зупинена; відповідно до п.201.16. ст.201 ПКУ, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена; ПН/ KP відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку; запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивач зазначає, що ним надано усі необхідні документи, які беззаперечно підтверджують реальність здійснення господарських операцій за податковими накладними № 6 та № 7 від 31.07.2019 року. Крім того, у відповідності до п. 29, п. 39 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117, ТОВ Торгсервіс також 25 вересня 2019 року направило до контролюючого органу Таблицю даних платника податку за встановленою формою, в якій були зазначені види економічної діяльності відповідно до Класифікатора видів економічної діяльності. 26.09.2019 року Рішенням Комісії Державної податкової служби України № 1291151/30669675 Таблиця даних платника податку не була врахована. Підставою неврахування контролюючим органом даних Таблиці в Рішенні зазначено про наявність в органах державної фіскальної служби податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податків ризикових операцій. Рішенням Комісії 27.09.2019 року за № 1291638/30669675 було відмовлено в реєстрації податкової накладної № 6 від 31.07.2019 року на тій підставі, що платником податків не надано копій первинних документів. Рішенням Комісії 27.09.2019 року за № 1291642/30669675 було відмовлено в реєстрації податкової накладної № 7 від 31.07.2019 року на тій підставі, що платником податків не надано копій первинних документів. Позивач вважає, що рішення про відмову в реєстрації податкових накладних за своїм характером є необґрунтованим як нормативно, так і документально. 22 серпня 2019 року за № 97523/10/04-36-07-04-13 Головне управління ДФС у Дніпропетровській області надало підприємству відповідь, в якій зазначено, що на момент прийняття рішення щодо ризиковості платника ТОВ ТОРГСЕРВІС діяли критерії ризиковості платника податку, визначені листом ДФС України від 21.03.2018 року № 959/99-99-07-18. ТОВ ТОРГСЕРВІС за рішенням Комісії ГУ ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації включено до переліку ризикових платників податку, як такого, що відповідає критеріям ризиковості (Протокол від 22.03.2018 № 1). Щоб зрозуміти за якими ж критеріями підприємство ТОРГСЕРВІС було визнано ризиковим, підприємство 30.08.2019 року знову звернулося до контролюючого органу із запитом з проханням надати належним чином завірену копію рішення (протокол № 1 від 22.03.2018 року). 24.09.2019 року Головне управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області надала відповідь ТОВ ТОРГСЕРВІС . У відповіді було зазначено, що ТОВ ТОРГСЕРВІС за рішенням Комісії ГУ ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації було включено до переліку ризикових платників протоколом від 22.03.2018 року № 1 і надано витяг з протоколу № 1 від 22.03.2018 року, в якому відсутні взагалі будь-які відомості щодо визначення критеріїв, за якими ТОВ ТОРГСЕРВІС було віднесено до ризикових. Таким чином, після отримання відповіді Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області від 24.09.2019 року № 6496/10/04-36-06-03-13, ТОВ ТОРГСЕРВІС стало достеменно відомо про те, що саме в протоколі № 1 від 22.03.2018 року зазначено про внесення ТОВ ТОРГСЕРВІС до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, при тому, що коли відбувався розгляд справи № 160/7818/18 (рішення суду від 16.01.2019 року), то контролюючий орган про такий протокол взагалі не згадував, а посилався на те, що при визначенні критерію ризиковості платника податків Головне управління ДФС у Дніпропетровській області керувалося листом ДФС України № 959/99-99-07-18 від 21.03.2018 року, тобто відомості про існування такого протоколу під час розгляду справи судом - ні контролюючому органу, ні підприємству - не були відомі. Комісія Головного управління ДФС у Дніпропетровській області дійшла висновку про те, що ТОВ ТОРГСЕРВІС відповідає критеріям ризиковості і підприємство ТОВ ТОРГСЕРВІС необхідно внести до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості (протокол № 1 від 22.03.2018 року), але при цьому не зазначено взагалі будь-яких критеріїв, якому б не відповідало підприємство ТОРГСЕРВІС . Тільки у квитанціях про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 12 серпня 2019 року та листах (відповідях на запит) контролюючого органу зазначено, що платник податків відповідає критеріям ризиковості, а саме пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку . Відтак, позивач вважає таке рішення відповідача неправомірним.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.11.2019 року відкрито провадження у справі і ухвалено здійснювати розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
17.12.2019 року від відповідача-2 - Головного управління ДПС у Дніпропетровській області надійшов відзив на позовну заяву, у якому просить відмовити у задоволенні позову в повному обсязі. В обґрунтування своєї позиції зазначає, що ТОВ Торгсервіс за рішенням Комісії ТУ ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації включено до переліку ризикових платників податку, як такого, що відповідає критеріям ризиковості (Протокол від 22.03.2018 року № 1). За результатами розгляду Комісією ТУ ДПС України пояснень та копій первинних документів, наданих до податкових накладних та таблиці даних платника податків: прийнято рішення №1291638/30669675 від 29.09.2019 року про відмову в реєстрації податкової накладної №6 від 31.07.2019 року та рішення №1291642/30669675 від 27.09.2019 року про відмову в реєстрації податкової накладної №7 від 31.07.2019 року у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, а саме актів приймання-передачі нежитлового приміщення згідно з договорами оренди; відповідно до п.36 Порядку зупинення реєстрації податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117, прийнято рішення №1291151/30669675 від 26.09.2019 року про неврахування Таблиці даних платника податків від 24.09.2019 року № 1 на підставі наявної в органах Державної фіскальної служби України податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податків ризикових операцій.
17.12.2019 року відповідач-1 подав відзив на позов, у якому проти задоволення позовних вимог заперечував, посилаючись на те, що позовні вимоги про зобов`язання ДФС України зареєструвати податкові накладні є необґрунтованими, оскільки без надання правової оцінки рішенню комісії регіонального рівня, зобов`язання ДФС України зареєструвати податкові накладні є передчасним. Також зазначив, що зобов`язання зареєструвати податкові накладні є похідною вимогою до ДФС України від вимог ГУ ДФС у Дніпропетровській області, оскільки рішення відповідної комісії контролюючого органу є самостійною підставою для реєстрації відповідної податкової накладної.
Згідно з ч. ч. 5, 8 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами. З власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив таке.
Товариством з обмеженою відповідальністю Торгсервіс складені податкові накладні № 6 та № 7 від 31.07.2019 року та направлені для реєстрації в Єдиний реєстр податкових накладних.
Згідно з отриманими квитанціями від 12 серпня 2019 року податкові накладні № 6 та № 7 від 31.07.2019 року ДФС України прийнято за реєстраційними номерами 9177261561 та 9177326212 відповідно, але реєстрація зупинена.
У квитанціях від 12 серпня 2019 року про зупинення реєстрації податкових накладних № 6 та № 7 від 31.07.2019 року зазначено, що реєстрація зупинена; відповідно до п.201.16. ст.201 ПКУ, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена; ПН/ KP відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку; запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивач зазначає, що ним надано усі необхідні документи, які беззаперечно підтверджують реальність здійснення господарських операцій за податковими накладними № 6 та № 7 від 31.07.2019 року.
У відповідності до вимог п.16 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117, Товариством з обмеженою відповідальністю ТОРГСЕРВІС 25.09.2019 року направлені на адресу ДФС пояснення та копії документів по зупиненим податковим накладним № 6 та № 7 від 31.07.2019 року:
- пояснювальна записка;
- виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо реєстрації ТОВ ТОРГСЕРВІС ;
квитанція від 12 серпня 2019 року, якою повідомлено ТОВ ТОРГСЕРВІС про зупинення реєстрації податкової накладної № 6 від 31.07.2019 року;
- квитанція від 12 серпня 2019 року, якою повідомлено ТОВ ТОРГСЕРВІС про зупинення реєстрації податкової накладної № 7 від 31.07.2019 року;
- Договір оренди № 1/02 від 01 березня 2017 року, укладений між ТОВ ТОРГСЕРВІС та ТОВ ДНІПРОАВТОКРАЗ ;
- платіжні доручення № 2173 та № 2175 від 13 вересня 2019 року про перерахування коштів ТОВ ТОРГСЕРВІС на суму 2 530 грн. 94 коп. та 4 000 грн. відповідно;
- рахунок на оплату № 34 від 31 липня 2019 року, виписаний ТОВ ТОРГСЕРВІС за оренду приміщення за липень 2019 року для ТОВ ДНІПРОАВТОКРАЗ у сумі 4 000 грн., в тому числі ПДВ 666, 67 грн.
- рахунок на оплату № 35 від 31 липня 2019 року, виписаний ТОВ ТОРГСЕРВІС за відшкодування витрат по електроенергії за липень 2019 року для ТОВ ДНІПРОАВТОКРАЗ у сумі 2 530 грн. 94 коп., в тому числі ПДВ 421 грн. 82 коп.
- акт надання послуг № 84 від 31 липня 2019 року на суму 2 530 грн. 94 коп., в т.ч. ПДВ 421 грн. 82 коп.;
- акт надання послуг № 86 від 31 липня 2019 року на суму 4 000 грн., в т.ч. ПДВ 666 грн. 67 коп.;
- Договір на технічне обслуговування електричних мереж № 57 від 31 серпня 2017 року між ТОВ ТОРГСЕРВІС (Користувач) та ТОВ КРАФТЕНЕРГО (Власник);
- Додаток № 1 до Договору про технічне обслуговування електричних мереж;
- рахунок на оплату № 418 від 31 липня 2019 року, виписаний ТОВ КРАФТЕНЕРГО за Договором № 57 на суму 3 567 грн. 72 коп. для сплати ТОВ ТОРГСЕРВІС ;
- акт надання послуг № 416 від 31 липня 2019 року на суму 3 567 грн. 72 коп.;
- платіжне доручення № 144 від 05 серпня 2019 року про перерахування ТОВ ТОРГСЕРВІС 3 567 грн. 72 коп. на адресу ТОВ КРАФТЕНЕРГО ;
- Договір оренди приміщення № 1 від 02 січня 2019 року;
- Акт здачі-приймання майна до договору оренди від 02.01.2019 року;
- дозвіл на передачу в суборенду виробничого приміщення від 02.01.2019 року.
У поясненнях підприємством зазначено, що ТОВ ТОРГСЕРВІС орендує приміщення механічного цеху за договором оренди № 1 від 02.01.2019 року за адресою: вул. Ударників, 27, загальною площею 639 кв.м. Згідно з угодою № 1/02 від березня 2017 року ТОВ ТОРГСЕРВІС здає в оренду ТОВ Дніпроавтокраз (35932975) 100 кв.м. за адресою: м. Дніпро, вул. Ударників, 27. Між ТОВ ТОРГСЕРВІС та ТОВ Крафтенерго (40891543) укладено угоду № 57 від 31.07.2017 року на технічне обслуговування електричних мереж. Первинні документи додаються в додатках до повідомлення пояснень.
У квитанції № 2 зазначено, що повідомлення про надання пояснень та копій документів прийнято ГУ ДПС у Дніпропетровській області 25 вересня 2019 року до розгляду.
Крім того, у відповідності до п. 29, п. 39 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117, ТОВ ТОРГСЕРВІС також 25 вересня 2019 року направило до контролюючого органу Таблицю даних платника податку за встановленою формою, в якій були зазначені види економічної діяльності відповідно до Класифікатора видів економічної діяльності.
26.09.2019 року Рішенням Комісії Державної податкової служби України № 1291151/30669675 Таблиця даних платника податку не була врахована. Підставою неврахування контролюючим органом даних Таблиці в Рішенні зазначено про наявність в органах державної фіскальної служби податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податків ризикових операцій.
Рішенням Комісії від 27.09.2019 року за № 1291638/30669675 відмовлено в реєстрації податкової накладної № 6 від 31.07.2019 року на тій підставі, що платником податків не надано копій первинних документів.
Рішенням Комісії від 27.09.2019 року за № 1291642/30669675 відмовлено в реєстрації податкової накладної № 7 від 31.07.2019 року на тій підставі, що платником податків не надано копій первинних документів.
16.10.2019 року підприємством ТОРГСЕРВІС направлено скаргу засобами електронного зв`язку на Рішення Комісії про відмову у реєстрації податкової накладної від 27.09.2019 року №1291638/30669675 в Єдиному реєстрі податкових накладних (податкова накладна № 6 від 31.07.2019 р.).
Квитанцією № 2 від 16.10.2019 року підприємство повідомлено, що скарга на рішення Комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних не може бути прийнята, оскільки відповідно до п.3 Порядку розгляду скарг на рішення Комісії регіонального рівня, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій редакції, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117, скарги подаються платником податку до ДФС протягом 10 календарних днів з дня набрання чинності Рішення Комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
22.08.2019 року за № 97523/10/04-36-07-04-13 на звернення позивача Головне управління ДФС у Дніпропетровській області надало підприємству відповідь, в якій зазначено, що на момент прийняття рішення щодо ризиковості платника ТОВ ТОРГСЕРВІС діяли критерії ризиковості платника податку, визначені листом ДФС України від 21.03.2018 року № 959/99-99-07-18. ТОВ ТОРГСЕРВІС за рішенням Комісії ГУ ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації включено до переліку ризикових платників податку, як такого, що відповідає критеріям ризиковості (Протокол від 22.03.2018 № 1).
30.08.2019 року підприємство знову звернулося до контролюючого органу із запитом з проханням надати належним чином завірену копію рішення (протокол № 1 від 22.03.2018 року).
24.09.2019 року Головне управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області надало відповідь ТОВ ТОРГСЕРВІС , у якій вказано, що ТОВ ТОРГСЕРВІС за рішенням Комісії ГУ ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації було включено до переліку ризикових платників протоколом від 22.03.2018 року № 1 і надано витяг з протоколу № 1 від 22.03.2018 року.
Вважаючи вказані рішення протиправним і таким, що підлягають скасуванню, позивач звернувся до суду із цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Щодо позовних вимог про визнання протиправними і та скасування рішень про відмову у реєстрації податкових накладних та зобов`язання зареєструвати податкові накладні, суд зазначає наступне.
Відповідно до п. 201.1 Податкового кодексу України (далі - ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з п. 201.10 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Відповідно до п. 201.16 ст. 210 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Кабінет Міністрів України на виконання цієї норми прийняв постанову від 21.02.2018 № 117 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" (далі - Постанова № 117), якою затвердив такі Порядки: Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок зупинення); Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Порядок роботи комісій); Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі Порядок розгляду скарг).
Відповідно до п.п. 14 та 15 Порядку зупинення, перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема, зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 Порядку зупинення, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів (п. 18 Порядку зупинення).
Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС) (п.19 Порядку зупинення).
Згідно з п. 20 Порядку зупинення, зазначені комісії приймають рішення про:
- реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;
- відмову у реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до п. 21 Порядку зупинення, підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку про те, що рішення Комісії Державної фіскальної служби України повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
Як видно з матеріалів справи, позивач надавав контролюючому органу копії фінансово-господарських документів щодо діяльності ТОВ "Торгсервіс".
З оскаржуваних рішень від 27.09.2019 року № 1291638/30669675, № 1291642/30669675 видно, що вони прийняті з посиланням на ненадання платником податку копій документів, а саме: розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.
Зазначена підстава є цитатою частини положень пунктів 14 та 21 Порядку зупинення, тобто формулювання підстави є абстрактним та формальним.
В оскаржуваних рішеннях відсутня будь-яка конкретизація, яких саме документів не вистачило для прийняття Комісією ГУ ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації рішень про відмову в реєстрації податкових накладних від 31.07.2019 року № 6, № 7.
У постанові від 04.12.2018 року у справі № 821/1173/17 Верховний Суд дійшов висновку, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт шостий Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності.
У відзивах на позовну заяву відповідачі також не навели конкретизації претензій до первинних документів позивача.
За таких обставин, мотиви ухвалення відповідачем рішень про відмову у реєстрації податкових накладних є необґрунтованими.
Виходячи з матеріалів справи, суд вважає, що рішення відповідача-2 про відмову у реєстрації податкових накладних від 27.09.2019 року за № 1291638/30669675 та від 27.09.2019 року за № 1291642/30669675 не відповідають критеріям ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а саме є необґрунтованими.
Так, надані позивачем документи на адресу відповідача, цілком відповідають вимогам для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що не спростовано відповідачами під час судового розгляду.
Згідно із ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відтак, саме відповідач повинен надати суду докази про те, що документи позивача складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми. Рішення суб`єкта владних повноважень повинно бути зрозумілим для того, щоб платник податків мав можливість або їх виправити або оскаржити.
Відповідачі не надали суду належних і допустимих доказів правомірності та обґрунтованості оскаржуваних позивачем рішень від 27.09.2019 року за № 1291638/30669675 та від 27.09.2019 року за № 1291642/30669675.
Що стосується позовних вимог про визнання протиправним і скасування рішення про внесення ТОВ "Торгсервіс" до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості; зобов`язання ГУ ДПС у Дніпропетровській області виключити ТОВ "Торгсервіс" з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості та визнання протиправним та скасування рішення Комісії ДПС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації про неврахування Таблиці даних платника податків ТОВ Торгсервіс , то суд зазначає наступне.
Приписами п. 61.1 ст. 61 ПК України визначено, що податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Способом здійснення такого контролю є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів (пп. 62.1.2 п. 62.1 ст. 62 ПК України).
У свою чергу, згідно з п. 71.1 ст. 71 ПК України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.
Збір податкової інформації та отримання податкової інформації контролюючим органом врегульовано статтями 72, 73 ПК України.
Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117 (далі - Порядок №117).
Пунктом 2 Порядку №117 передбачено, що терміни вживаються у такому значенні: моніторинг - сукупність заходів та методів роботи контролюючих органів, що виявляє за результатами проведення аналізу наявної інформації в інформаційних ресурсах ДФС та/або за результатами проведення обробки та аналізу податкової інформації об`єктивні ознаки наявності ризиків порушення норм податкового законодавства;
критерій оцінки ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник моніторингу, що характеризує ризик;
ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складання та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а"/"б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а"/"б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено у такій податковій накладній/розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість виконання свого податкового обов`язку.
Отже, контролюючий орган здійснює моніторинг податкових, накладних/розрахунків коригування шляхом аналізу наявної податкової інформації, що міститься в інформаційних ресурсах ДФС.
Здійснюючи моніторинг, контролюючий орган виявляє ризик порушення норм податкового законодавства, який проявляється у ймовірності складання та надання податкової накладної з порушенням ПК України та неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг дані про які зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку.
Відповідно до ст. 74 ПК України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику. Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю. Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику. Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами. Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику. Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.
Підпунктом 20.1.45 п. 20.1 ст. 20 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку-даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотримання якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.
Отже, дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних інформації, незалежно від джерела її отримання (чи то отриманої внаслідок проведення податкової перевірки, чи то за результатами засідання Комісії ГУ ДФС), є лише службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків в порядку передбаченому ПК України. Способом здійснення таких дій є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів. Інформація, зібрана відповідно до норм ПК України, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів.
Відповідно, інформація, що надійшла за результатами податкового контролю, не може бути виключена з баз даних, якщо дії зі здійснення такого контролю не визнані протиправними в установленому порядку.
Аналогічна правова позиція щодо застосування зазначених норм матеріального права також була висловлена Верховного Судом у постановах від 25 квітня 2018 року у справі № 826/1902/15, від 18 вересня 2018 року у справі № 818/398/15, від 20 листопада 2019 року у справі №480/4006/18.
Обов`язковою ознакою дій суб`єкта владних повноважень, які можуть бути оскаржені до суду, є те, що вони безпосередньо породжують певні правові наслідки для суб`єктів відповідних правовідносин і мають обов`язковий характер.
Дії контролюючого органу щодо внесення до Інтегрованої системи результатів засідання Комісії (за результатами, якої не приймалось рішення про відмову у реєстрації податкової накладної) не породжують правових наслідків для платників податків та не порушують їхні права, оскільки розміщена в цій системі інформація є службовою та використовується податковими органами для обробки зібраної інформації в автоматичному режимі (використовуються для виконання покладених на контролюючі органи, функцій та завдань) з метою здійснення відповідних прав та обов`язків.
Аналізуючи зазначені норми чинного законодавства та обставини справи, суд робить висновок, що внесення до системи АІС "Податковий блок" податкової інформації щодо відповідності ТОВ "Торгсервіс" критеріям ризиковості, є одним із заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на відповідача функцій та завдань.
Таким чином, зважаючи на обставини цієї справи, позовні вимоги про визнання протиправним і скасування рішення про внесення ТОВ "Торгсервіс" до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості; зобов`язання ГУ ДПС у Дніпропетровській області виключити ТОВ "Торгсервіс" з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості та визнання протиправним та скасування рішення Комісії ДПС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації про неврахування Таблиці даних платника податків ТОВ Торгсервіс задоволенню не підлягають.
Виходячи з викладеного, суд робить висновок про те, що позовну заяву необхідно задовольнити частково.
Як передбачено ч. 3 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Відтак, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів у рівних частинах судові витрати зі сплати судового збору у сумі 1921 грн. відповідно до платіжного доручення № 215 від 07.11.2019 року.
Керуючись ст. ст. 9, 77, 139, 242-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України,
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгсервіс" (код ЄДРПОУ 30669675, вул. Джузеппе Гарібальді, буд.2, кв. 333, м Дніпро, 49000) до Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053), Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 43145015, вул. Сімферопольська, 17-А, м. Дніпро, 49005) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 27.09.2019 року № 1291638/30669675 про відмову у реєстрації податкової накладної № 6 від 31.07.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 6 від 31.07.2019 року, складену ТОВ Торгсервіс (код ЄДРПОУ 30669675), датою її фактичного отримання.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 27.09.2019 року № 1291642/30669675 про відмову у реєстрації податкової накладної № 7 від 31.07.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 7 від 31.07.2019 року, складену ТОВ Торгсервіс (код ЄДРПОУ 30669675), датою її фактичного отримання.
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгсервіс" (код ЄДРПОУ 30669675) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 960 грн. (дев`ятсот шістдесят) грн. 50 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393), відповідно до платіжного доручення № 215 від 07.11.2019 року.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгсервіс" (код ЄДРПОУ 30669675) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 960 грн. (дев`ятсот шістдесят) грн. 50 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 43145015), відповідно до платіжного доручення № 215 від 07.11.2019 року.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Р.З. Голобутовський
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.01.2020 |
Оприлюднено | 24.01.2020 |
Номер документу | 87070755 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Голобутовський Роман Зіновійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Голобутовський Роман Зіновійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Голобутовський Роман Зіновійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Голобутовський Роман Зіновійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні