Рішення
від 15.01.2020 по справі 520/11496/19
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 січня 2020 р. № 520/11496/19

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Бідонька А.В.,

при секретарі судового засідання - Жук С.В.,

за участю:

представника позивача - Мироненко С.С.,

розглянувши у відкритому судовому адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області про визнання незаконним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В :

Позивачі звернулись до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області, в якому просять суд :

- визнати незаконним та скасувати рішення Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області № 3664 від 27.09.2019 року Про відмову у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення та передачі її у власність членам фермерського господарства Гур`єва Віктора Андрійовича ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , як членам фермерського господарства Гур`єва Віктора Андрійовича ;

- зобов`язати Золочівську селищну раду Золочівського району Харківської області надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення та передачі її у власність членам фермерського господарства Гур`єва Віктора Андрійовича ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , як членам фермерського господарства Гур`єва Віктора Андрійовича , на підставі поданої спільної заяви від 20.03.2019 року га пакету документів, земельна ділянка сільськогосподарського призначення комунальної власності в розмірі земельної частки (паю), що відповідає розміру земельної частки (паю) на території Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області, із земельної ділянки загальною площею 49.82 га, що надана в постійне користування для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів Одноробівської першої сільської ради Золочівського району Харківської області, на підставі державного акту на право постійного користування серії ХР -13-00-000888.

В обґрунтування позовних вимог позивачі зазначили, що відповідно до рішення Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області № 3664 від 27.09.2019 року Про відмову у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення та передачі її у власність членам фермерського господарства Гур`єва Віктора Адрійовича ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , як членам фермерського господарства Гур`єва Віктора Андрійовича , було відмовлено у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрій щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності у розмірі земельної частки (паю) на території Золочівської селищної ради.

Виходячи з тексту рішення від 27.09.2019 року, проект рішення був розглянутий на засіданні профільної комісії, з урахуванням рекомендації якої було прийнято рішення відмовити у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою. Проте, відповідно до витягу з протоколу № 25 від 24.09.2019 року засідання комісія прийняла рішення винести заяву позивачів на розгляд засідання сесії селищної ради для прийняття рішення.

Позивачі вважають, вищевказане рішення № 3664 20 сесії 8 скликання Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області Про відмову у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення та передачі її у власність членам фермерського господарства Гур`єва Віктора Адрійовича № 3664 від 27.09.2019 року незаконним, та таким, що підлягає визнанню нечинним.

Ухвалою судді від 01.11.2019 року відкрито провадження у даній адміністративній справі, копія ухвали надіслана сторонам по справі.

Відповідачем - Золочівською селищної ради Золочівського району Харківської області - 12.12.2019 року надано відзив на позов, в якому відповідач з вимогами заявленого позову не погоджується (а.с. 99-103). В обґрунтування своєї позиції зазначає, що загальна площа земель, які знаходяться у постійному користуванні ОСОБА_4 станом на 10.06.1997 року стала складати 73,28 га. Зазначає, що до поданої заяви від 20.03.2019 членами фермерського господарства не надавались документи, передбачені ст. 118 Земельного кодексу України. Позивачі бажають отримати у власність землю за рахунок земельних ділянок з кадастровими номерами 6322684400:02:001:0301 та 6322684400:02:001:0303, загальною площею 11,801 га, оскільки на їх думку ці ділянки є залишком після розпаювання у 2009 році земель, що перебувала у постійному користуванні ОСОБА_4 . Але доказів того, що саме ці земельні ділянки були предметом постійного користування фермерського господарства Позивачі не надають. Більш того, ці земельні ділянки відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 № 60-р були проінвентаризовані ГУ Держгеокадастру у Харківській області та передані з державної власності у комунальну як вільні. До того ж, згідно з інформацією Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, отриману шляхом безкоштовного доступу, відсутні відомості про право постійного користування цими землями ФГ Гур`єва Віктора Андрійовича .

Відповідач вказує на те, що, оскільки державний акт на право постійного користування землею, виданий ОСОБА_4 , з подальшими змінами, містив площу земель 73,28 га , і після проведення розпаювання частково землі були передані площею 41.186 га у власність семи членами фермерського господарства, земельна ділянка як об`єкт постійного користування перестала існувати, а тому і виділити землю іншим членам ФГ Гур`єва Віктора Андрійовича , із земель, що перебувають в постійному користуванні даного фермерського господарства, неможливо.

Позивачами 11.01.2020 р. подана відповідь на відзив, в якій позивачі з доводами відповідача, викладеними у відзиві на позов, не погоджуються, зазначивши, що посилання відповідача, про те, що земель недостатньо для трьох членів ФГ ОСОБА_4 , не відповідає дійсності. Повідомили суд про те, що ФГ Гур`єва В .А жодного разу не зверталося із заявою про припинення свого права постійного користування землею, жодного рішення про припинення права користування земельною ділянкою жодним органом - власником та розпорядником даної земельної ділянки (ані Золочівською районною державною адміністрацією Харківської області у свій час, ані Головним управлінням Держгеокадастру в Харківській області на час розпорядження даними землями, ані Золочівською селищною радою Золочівського району Харківської області - як теперішнім власником) - не приймалося. Оскільки державний акт є дійсним, і право постійного користування на залишок земель не втрачене землекористувачем, і відповідно у членів ФГ, які ще не реалізували своє право є можливість дорозпаювати даний залишок земель, саме з земель, що знаходяться в постійному користуванні фермерського господарства. Вважають висновок відповідача про те, що право користування у ФГ ОСОБА_4 припинилося внаслідок часткового розпаювання земель, не відповідає законним вимогам.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив суд задовольнити позов.

Представник відповідача у судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений своєчасно та належним чином, у наданому відзиві на позов просив розгляд справи проводити за його відсутності. Згідно наданого до суду відзиву проти позову заперечував та вказав, що позовні вимоги позивачів є безпідставними, у зв`язку із чим відповідач просив суд відмовити у задоволенні позову.

Суд, заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, встановив наступне.

З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 є членами Фермерського господарства " Гур`єва Віктора Андрійовича ", яке має в постійному користуванні земельну ділянку загальною площею 49,82 га для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів Одноробівської першої сільської ради Золочівського району Харківської області, на підставі державного акту на право постійного користування серії ХР-13-00-000888.

04.10.2018 року позивачі, як члени ФГ Гур`єва Віктора Андрійовича , звернулись до Головного управління Держгеокадастру в Харківській області із заявами про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки у розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства із земель, які перебувають в постійному користуванні фермерського господарства згідно державного акту на право постійного користування землею, серії ХР -13-00-000888, розташованих за межами населених пунктів Одноробівської сільської ради на території Золочівського району Харківської області. Також у заявах було повідомлено про те, що до переданих в комунальну власність земельних ділянок входить також земельна ділянка, за рахунок якої позивачі планують отримати у власність земельну ділянку (а.с. 18-20).

Головне управління Держгеокадастру в Харківській області листами від 05.11.2018 року №Р-12609/0-8650/0/95-18, №Р-12610/0-8650/0/95-18 та №Р-12611/0-8650/0/95-18 повідомило позивачів про те, що земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 8167,6480 га, які розташовані за межами населених пунктів Золочівської селищної об`єднаної територіальної громади на території Золочівського району Харківської області передано у комунальну власність. Також позивача було повідомлено про те, що до переданих в комунальну власність земельних ділянок входить також земельна ділянка, за рахунок якої планує позивач отримати у власність земельну ділянку.(а.с.21-23)

З урахуванням отриманої інформації, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 19.12.2018 року повторно звернулись до Золочівської селищної ради із відповідними заявами, в яких просили надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності в розмірі земельної частки (паю), що відповідає розміру земельної частки (паю) на території Одноробівської першої сільської ради Золочівського району Харківської області та передати земельну ділянку у власність ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 як членам Фермерського господарства " Гур`єва Віктора Андрійовича " із земельної ділянки загальною площею 49,82 га, що надана в постійне користування для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів Одноробівської першої сільської ради Золочівського району Харківської області, на підставі державного акту на право постійного користування серії ХР-13-00-000888, відповідно до вимог ст.118, 121 Земельного кодексу України, ст.7 Закону України "Про фермерське господарство". (а.с.24-26).

За матеріалами справи судом встановлено, що листами № 02-18/4509, № 02-18/4509 від 29.12.2018 року Золочівська селищна рада Харківської області повідомила позивачів про те, що що ХІІ сесією селищної ради VIII скликання від 30.10.2018 року за №1941 було прийнято рішення "Про прийняття у комунальну власність Золочівської селищної об`єднаної територіальної громади в особі Золочівської селищної ради з державної власності земельних ділянок сільськогосподарського призначення". Також було повідомлено про те, що процедура прийняття в комунальну власність земельних ділянок триває, розпочато державну реєстрацію права власності та у зв`язку зі значною кількістю земельних ділянок (більше 700 шт.), які необхідно зареєструвати, вказана робота буде проводитися протягом наступних трьох місяців. У вказаній заяві було повідомлено, що правом на безоплатну приватизацію земельної ділянки для ведення фермерського господарства позивач та інші члени господарства не скористалися. (а.с. 27-28).

Згодом, позивачі 20.03.2019 як члени фермерського господарства " Гур`єва Віктора Андрійовича " звернулись до відповідача із заявою аналогічного змісту, в якій просили надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності в розмірі земельної частки (паю), що відповідає розміру земельної частки (паю) на території Одноробівської першої сільської ради Золочівського району Харківської області та передати земельну ділянку у власність ОСОБА_2 , як члену Фермерського господарства " Гур`єва Віктора Андрійовича " із земельної ділянки загальною площею 54,10 га, що надана в постійне користування для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів Одноробівської першої сільської ради Золочівського району Харківської області, на підставі державного акту на право постійного користування серії ХР-13-00-000888. (а.с 29-30).

Золочівська селищна рада Золочівського району Харківської області у відповідь на вказану заяву листом № 02-19/3493 від 11.05.2019 року повідомила, зокрема, позивача про те, що заява 24.04.2019 року була розглянута на комісії з питань земельних відносин, природокористування, планування території, будівництва та архітектури, охорони пам`яток, історичного середовища, благоустрою та екології та повідомлено зміст статті 32 Земельного кодексу України. (а.с. 33).

З наявної в матеріалах справи копії витягу з протоколу комісії з питань земельних відносин природокористування, планування території, будівництва та архітектури, охорони пам`яток, історичного середовища, благоустрою та екології № 20 від 24.04.2019 року вбачається, що голова комісії повідомив, що згідно ст.32 Земельного кодексу України громадянам України - членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність надані їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради. Дія частина першої цієї статті не поширюється на громадян, які раніше набули право на земельну частку (пай). (а.с.34).

Отже, як встановлено під час судового розгляду справи, на підставі вказаної інформації була надана письмова відповідь аналогічного змісту у зв`язку із чим позивачі оскаржили до Харківського окружного адміністративного суду бездіяльність Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області стосовно нерозгляду поданих ними заяв про надання дозволу на розробку проекту землеустрою від 20.03.2109 року .

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду по справі № 520/6377/19, яке набрало чинності 10.09.2019 року, було визнано протиправною бездіяльність Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області щодо належного звернення ОСОБА_2 від 20.03.2019 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та зобов`язано повторно розглянути звернення ОСОБА_2 від 20.03.2019 року та вирішити питання про надання або відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності в розмірі земельної частки (паю), що відповідає розміру земельної частки (паю) на території Одноробівської першої сільської ради Золочівського району заявниці, як члену фермерського господарства Гур`єва Віктора Андрійовича із земельної ділянки загальною площею 49.82 га, що надана в постійне користування для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів Одноробівської першої сільської ради Золочівського району Харківської області, на підставі державного акту на право постійного користування серії ХР -13-00-000888 (а.с. 55-59).

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду по справі № 520/6379/19, яке набрало чинності 05.09.2019 року , визнано протиправною бездіяльність Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області щодо належного звернення ОСОБА_1 від 20.03.2019 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та зобов`язано повторно розглянути звернення ОСОБА_1 від 20.03.2019 року та вирішити питання про надання або відмову у наданні дозволу па розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності в розмірі земельної частки (паю), що відповідає розміру земельної частки (паю) на території Одноробівської першої сільської ради Золочівського району заявниці, як члену фермерського господарства Гур`єва Віктора Андрійовича із земельної ділянки загальною площею 49.82 га. що надана в постійне користування для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів Одноробівської першої сільської ради Золочівського району району Харківської області, на підставі державного акту на право постійного користування серії ХР -13-00-000888 ( а.с. 51-54)

З автоматизованої системи документообігу суду судом з`ясовано, що рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 04.10.2019 р. по справі № 520/7780/19, визнана протиправною бездіяльність Золочівської селищної ради Харківської області щодо належного розгляду звернення ОСОБА_3 від 20.03.2019 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Зобов`язано Золочівську селищну раду Золочівського району Харківської області повторно розглянути звернення ОСОБА_3 від 20.03.2019 року та вирішити питання про надання або відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності в розмірі земельної частки (паю), що відповідає розміру земельної частки (паю) на території Одноробівської першої сільської ради Золочівського району заявнику, як члену фермерського господарства " Гур`єва Віктора Андрійовича " із земельної ділянки загальною площею 49,82 га, що надана в постійне користування для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів Одноробівської першої сільської ради Золочівського району Харківської області, на підставі державного акту на право постійного користування серії ХР-13-00-000888.

На виконання вказаних рішень судів Харківського окружного адміністративного суду, спільна заява позивачів від 20.03.2019 року була розглянута спочатку 24.09.2019 року постійною комісією з питань земельних відносин, природокористування, планування території. будівництва, архітектури, охорони пам`яток. історичного середовища, благоустрою та екології Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області, а в подальшому 27.09.2019 року і сесією Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області, проте у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою позивачам було відмовлено.

Судом встановлено, що рішенням Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області № 3664 від 27.09.2019 року Про відмову у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення та передачі її у власність членам фермерського господарства Гур`єва Віктора Адрійовича ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , як членам фермерського господарства Гур`єва Віктора Андрійовича , було відмовлено у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрій щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності у розмірі земельної частки (паю) на території Золочівської селищної ради (а.с. 64).

Виходячи з тексту рішення від 27.09.2019 року, проект рішення був розглянутий на засіданні профільної комісії, з урахуванням рекомендації якої було прийнято рішення відмовити у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою. Проте, відповідно до витягу з протоколу № 25 від 24.09.2019 року засідання комісія прийняла рішення винести заяву позивачів на розгляд засідання сесії селищної ради для прийняття рішення (а.с. 65).

Не погоджуючись із рішенням суб`єкта владних повноважень позивачі звернулись до суду з даним позовом задля захисту своїх порушених прав.

По суті спірних правовідносин суд зазначає, що такі регулюються Земельним кодексом України.

Відповідно до п. 1 ст. 22 Земельного кодексу України землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.

До земель сільськогосподарського призначення належать: сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель лісогосподарського призначення, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо) (ч. 2 ст. 22 Земельного кодексу України).

При цьому, пунктом "а" частини 3 статті 22 Земельного кодексу України визначено, що землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Статтею 7 Закону України "Про фермерське господарство" передбачено, що надання земельних ділянок державної та комунальної власності у власність або в користування для ведення фермерського господарства здійснюється в порядку передбаченому Земельним Кодексом України

Положеннями ст. 32 Земельного кодексу України визначено, що громадянам України - членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність надані їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради.

Відповідно до приписів ст.13 Закону України "Про фермерське господарство" члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).

Членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність із раніше наданих їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради. Земельні ділянки, на яких розташовані житлові будинки, господарські будівлі та споруди фермерського господарства, передаються безоплатно у приватну власність у рахунок земельної частки (паю).

Згідно із положеннями п."а" ч.1 ст. 121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах для ведення фермерського господарства - в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство. Якщо на території сільської, селищної, міської ради розташовано декілька сільськогосподарських підприємств, розмір земельної частки (паю) визначається як середній по цих підприємствах. У разі відсутності сільськогосподарських підприємств на території відповідної ради розмір земельної частки (паю) визначається як середній по району;

Як визначено приписами ч. 1 ст. 118 Земельного кодексу України громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим.

Відповідно до ч.2 ст. 118 Земельного кодексу України рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо приватизації земельних ділянок приймається у місячний строк на підставі технічних матеріалів та документів, що підтверджують розмір земельної ділянки.

Згідно із приписами ч.6 ст. 118 Земельного кодексу України визначено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Згідно із положеннями абз.1 ч.7 ст.118 Земельного кодексу України визначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Відповідно до положень абз.3 ч.7 ст.118 Земельного кодексу України особа має право замовити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки без згоди уповноваженого органу, якщо уповноважений орган у місячний строк не надав ні дозволу на його розроблення, ні мотивованої відмови у наданні такого дозволу.

З врахуванням вищевикладеного слід дійти висновку, що цією нормою закріплено право громадянина замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу та жодним чином не позбавляє його права на отримання від уповноваженого органу після спливу місячного строку дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або вмотивованої відмови у його наданні, а також права на судовий захист у випадку неможливості реалізації права на отримання відповідного дозволу (бездіяльності суб`єкта владних повноважень) або відмови у його наданні після спливу місячного строку.

Таким чином, обов`язковим є прийняття відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування за наслідками розгляду поданого клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою вмотивованого рішення про надання дозволу або відмову у його наданні із наведенням усіх підстав такої відмови.

Водночас, суд зазначає, що положеннями ч.7 ст.118 Земельного кодексу України визначений перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за результатами розгляду належним чином оформлених клопотання та додатків до нього, який є вичерпним, а саме: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів; невідповідність місця розташування об`єкта вимогам прийнятих відповідно до цих законів нормативно-правових актів; невідповідність місця розташування об`єкта вимогам генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

З аналізу вищевказаної норми слід дійти висновку, що Земельним кодексом України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. З іншого боку, подання зацікавленою особою документів, необхідних для розгляду клопотання, не в повному обсязі або виявлення у документах, поданих замовником, недостовірних відомостей об`єктивно перешкоджають розгляду та винесенню законного рішення про надання дозволу/вмотивованої відмови на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

У разі надання особою пакету документів, необхідних для отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, з недоліками щодо комплектності, форми чи змісту, відповідний орган має право звернутися до заявника з пропозицією усунути виявлені недоліки. Така дія є правомірним способом поведінки органу і має на меті створення громадянам умов для реалізації їх прав на землю. Зазначена пропозиція щодо усунення недоліків не може вважатися "відмовою у наданні дозволу" у розумінні частини сьомої статті 118 ЗК України.

Як встановлено судом, в оскаржуваному рішенні відповідача не вбачаються підстави відмови ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, тобто мотиви, якими керувався відповідач в оскаржуваному рішенні не зазначені.

Суд вважає, що відповідач, вийшов за межі наданих йому повноважень та всупереч вимогам Земельного Кодексу безпідставно відмовив позивачам у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянок, що не узгоджується з приписами чинного законодавства.

Таким чином, суд приходить до висновку, що оскаржуване рішення Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області № 3664 від 27.09.2019 року Про відмову у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення та передачі її у власність членам фермерського господарства Гур`єва Віктора Андрійовича ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , як членам фермерського господарства Гур`єва Віктора Андрійовича , прийняте за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 від 20.03.2019 р. підлягає скасуванню, а позовні вимоги в цій частині є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Стосовно позовних вимог в частині зобов`язання відповідача надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення та передачі її у власність членам фермерського господарства Гур`єва Віктора Андрійовича ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , на підставі поданої спільної заяви від 20.03.2019 року та пакету документів, на підставі державного акту на право постійного користування серії ХР -13-00-000888, суд зазначає наступне.

Згідно із Рекомендацією № R (80) 2 Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам стосовно реалізації адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятою Комітетом Міністрів Ради Європи 11 березня 1980 року на 316-й нараді заступників міністрів, під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за таких обставин.

У пункті 4.5 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 5 жовтня 2005 року № 6-рп/2005 вказано, що, розглядаючи положення частини четвертої статті 5 Конституції України, ніхто не може узурпувати державну владу у системному зв`язку з положеннями частин другої, третьої цієї статті, іншими положеннями Основного Закону України, Конституційний Суд України дійшов висновку, що узурпація державної влади означає неконституційне або незаконне її захоплення органами державної влади чи органами місцевого самоврядування, їх посадовими особами, громадянами чи їх об`єднаннями тощо. Гарантією недопущення узурпації державної влади є, зокрема, закріплені Конституцією України принципи здійснення державної влади на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову (частина перша статті 6) та положення, згідно з яким органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (частина друга статті 19).

Отже, виключно визначеним законом органом (посадовою особою) можуть здійснюватись повноваження і прийматись рішення, які згідно з Конституцією України належать до компетенції вказаного органу, в тому числі і судами, які не належать до гілок законодавчої або виконавчої влади.

Проте, з метою відновлення порушеного права особи адміністративний суд може допустити обмежене вручання в дискрецію суб`єкта владних повноважень шляхом зобов`язання його до вчинення певних дій на реалізацію покладених на нього законом обов`язків.

Таким чином, суд з урахуванням викладеного, приходить до висновку про зобов`язання Золочівську селищну раду Золочівського району Харківської області надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення та передачі її у власність членам фермерського господарства Гур`єва Віктора Андрійовича ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , як членам фермерського господарства Гур`єва Віктора Андрійовича , на підставі поданої спільної заяви від 20.03.2019 року га пакету документів, земельна ділянка сільськогосподарського призначення комунальної власності в розмірі земельної частки (паю), що відповідає розміру земельної частки (паю) на території Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області, із земельної ділянки загальною площею 49.82 га, що надана в постійне користування для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів Одноробівської першої сільської ради Золочівського району Харківської області, на підставі державного акту на право постійного користування серії ХР -13-00-000888.

У пункті 42 рішення Європейського суду з прав людини у справі Бендерський проти України від 15 листопада 2007 року, заява № 22750/02, зазначено, що відповідно до практики, яка відображає принцип належного здійснення правосуддя, судові рішення мають у достатній мірі висвітлювати мотиви, на яких вони базуються. Межі такого обов`язку можуть різнитися залежно від природи рішення та мають оцінюватися в світлі обставин кожної справи.

Згідно з статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У рішенні Європейського суду з прав людини від 20.10.2011 у справі Рисовський проти України, Суд підкреслив особливу важливість принципу належного урядування. Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (справи Беєлер проти Італії, ОСОБА_2 проти Туреччини, Москаль проти Польщі).

Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків (справа Лелас проти Хорватії).

Частиною 2 статті 2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч.ч.1-3 ст.242 КАСУ, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Решта доводів відповідача, висновків суду по суті позовних вимог не спростовують.

Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

При цьому, з огляду на обставини того, що відповідачем прийнято неправомірне рішення, на думку суду, з метою належного та повного захисту прав позивачів наявні підстави для зобов`язання Золочівську селищну раду Золочівського району Харківської області надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення та передачі її у власність членам фермерського господарства Гур`єва Віктора Андрійовича ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , як членам фермерського господарства Гур`єва Віктора Андрійовича , на підставі поданої спільної заяви від 20.03.2019 року га пакету документів, земельна ділянка сільськогосподарського призначення комунальної власності в розмірі земельної частки (паю), що відповідає розміру земельної частки (паю) на території Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області, із земельної ділянки загальною площею 49.82 га, що надана в постійне користування для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів Одноробівської першої сільської ради Золочівського району Харківської області, на підставі державного акту на право постійного користування серії ХР -13-00-000888.

Згідно частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням наведеного, суд приходить до висновку, що відповідачем не доведено правомірності прийнятого ним рішення про відмову у наданні дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки, що свідчить про обґрунтованість позовних вимог, у зв`язку з чим позовні вимоги позивачів підлягають задоволенню.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст. ст. 2, 6-11, 14, 77, 139, 243-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ОСОБА_3 до Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області про визнання незаконним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати незаконним та скасувати рішення Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області № 3664 від 27.09.2019 року Про відмову у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення та передачі її у власність членам фермерського господарства Гур`єва Віктора Андрійовича ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , як членам фермерського господарства Гур`єва Віктора Андрійовича .

Зобов`язати Золочівську селищну раду Золочівського району Харківської області надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення та передачі її у власність членам фермерського господарства Гур`єва Віктора Андрійовича ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , із земельної ділянки загальною площею 49.82 га, що надана в постійне користування для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів Одноробівської першої сільської ради Золочівського району Харківської області, на підставі державного акту на право постійного користування серії ХР -13-00-000888, з урахуванням висновків суду.

Стягнути з Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області (вул. Центральна, буд. 13-А,смт. Золочів, Харківська область, 62203) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; паспорт серії НОМЕР_1 ), судові витрати в розмірі 512,26 (п`ятсот дванадцять гривень 26 копійок) гривень.

Стягнути з Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області (вул. Центральна, буд. 13-А,смт. Золочів, Харківська область, 62203) на користь ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , паспорт серії НОМЕР_2 ), судові витрати в розмірі 512,26 (п`ятсот дванадцять гривень 26 копійок) гривень.

Стягнути з Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області (вул. Центральна, буд. 13-А,смт. Золочів, Харківська область, 62203) на користь ОСОБА_3 ( АДРЕСА_2 ; паспорт серії НОМЕР_3 ), судові витрати в розмірі 512,26 (п`ятсот дванадцять гривень 26 копійок) гривень.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст судового рішення складено 22 січня 2020 року.

Суддя Бідонько А.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.01.2020
Оприлюднено23.01.2020
Номер документу87073334
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/11496/19

Ухвала від 01.09.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бідонько А.В.

Ухвала від 31.08.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бідонько А.В.

Постанова від 15.06.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Постанова від 15.06.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 03.03.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 03.03.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Рішення від 15.01.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бідонько А.В.

Рішення від 15.01.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бідонько А.В.

Ухвала від 01.11.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бідонько А.В.

Ухвала від 29.05.2019

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Прохоров П. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні