Рішення
від 22.01.2020 по справі 540/2163/19
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 січня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/2163/19 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Войтовича І.І., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Форт Сервіс-Юг" до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Одеській області про визнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

Позивач звернувся до суду з позовом до Державної фіскальної служби України (далі-відповідач - 1), Головного управління ДФС у Одеській області (далі - відповідач - 2), в якому просить, з урахуванням поданої уточненої позовної заяви:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДФС у Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №1078451/35994476 від 15.02.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 11.02.2018 та рішення №1078453/35994476 від 15.02.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №10 від 29.01.2019;

- зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну №4 від 11.01.2019 на загальну суму з урахуванням ПДВ 88 000,00 грн., податкову накладну №10 від 29.01.2019 на загальну суму з урахуванням ПДВ 88000,00 грн., які складені ПП "ФОРТ СЕРВІС -ЮГ" (код ЄДРПОУ 35994476) та направлені для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що 14.01.2019 ПП "ФОРТ СЕРВІС - ЮГ" направлено засобами електронного зв`язку до ДФС України на реєстрацію у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 4 від 11.01.2019 та 07.02.2019 направлено податкову накладну №10 від 29.01.2019.

Згідно квитанції від 14.01.2019 та квитанції від 07.02.2019 ДФС України повідомила ПП "ФОРТ СЕРВІС - ЮГ" про зупинення реєстрації зазначених податкових накладних, оскільки вони відповідають критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених п.п. 1.6 п.1 "Критеріїв ризиковості платника податків". Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

08.02.2019, ПП ФОРТ СЕРВІС - ЮГ для підтвердження реальності здійснення операцій, надсилає податковому органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних № 4 від 11.01.2019 року та № 10 від 29.01.2019, реєстрацію яких зупинено, а саме договір поставки № ФСЮ1001/19 від 10.01.2019 року між ПП ФОРТ СЕРВІС-ЮГ та ТОВ ГАМАПЛАСТ УКРАЇНА , специфікацію № 1 до договору поставки, платіжне доручення № 146 від 11.01.2019, рахунок № 4 на оплату від 10.01.2019 року, банківську виписка від 11.01.2019, банківську виписку від 29.01.2019 року, довіреність № 4 від 16.01.2019, лист № 3599/023/01 від 28.01.2019 року, податкову накладна № 4 від 11.01.2019, квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної № 4 від 11.01.2019, податкову накладну № 10 від 29.01.2019 року, квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної № 10 від 29.01.2019 року, лист - пояснення вих. № 3599/033/02 від 08.02.2019.

15.02.2019, ПП ФОРТ СЕРВІС - ЮГ від комісії ДФС України отримані рішення № 1078451/35994476 від 15.02.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 11.01.2019 року та рішення № 1078453/35994476 від 15.02.2019 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 10 від 29.01.2019 року.

У зазначених рішеннях, як підставу для відмови в реєстрації податкової накладної вказано: "неподання платником податку копій документів" - первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки - фактури/інвойси, акти приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні".

Але, які саме податковий орган вважає не поданими документами із вищевказаного списку, не визначено, хоча формою рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, передбачене підкреслювання назв документів, які не були надані платником податків.

Комісія ДФС України вважає, що платником податків не надано копій первинних документів щодо придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, в т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передавання товарів (робіт,послуг), розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків, що з позиції відповідача, є начебто підставою для відмови у реєстрації податкової накладної.

ПП "ФОРТ СЕРВІС-ЮГ" не погоджується з висновком податкового органу, зазначає, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних № 4 від 11.01.2019 та №10 від 29.01.2019, в порушення вимог пп.4 п.13 Порядку № 117 не вказаний чіткий перелік документів, який пропонується надати для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, коли в той же час в оскаржуваних рішеннях про відмову реєстрації причиною відмови реєстрації зазначено саме "ненадання платником податку копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки - фактури/інвойси, акти приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити); - і не наведений перелік документів, тобто, не можливо встановити з аналізу Рішення про відмову в реєстрації податкової накладної яких конкретних документів не надано. За результатами аналізу оскаржуваних рішень № 1078451/35994476 від 15.02.2019 та № 1078453/35994476 від 15.02.2019 комісії ДФС України про відмову в реєстрації податкових накладних, позивач робить висновок, що вони не містять конкретної інформації щодо причин та підстав для прийняття таких рішень, а лише містить загальні фрази про те, що причиною їх прийняття є: ненадання платником податків копій документів. Позивач вважає оскаржувані рішення фіскального органу такими, що не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, та породжує їх неоднозначне трактування, що впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку позивача виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень - ДФС України. Позивач, вважаючи рішення відповідача протиправними, звернувся до суду.

Ухвалою суду від 16.10.2019 адміністративний позов було залишено без руху та встановлено строк позивачу для усунення її недоліків.

Станом на 24.10.2019 позивач вимоги ухвали суду від 16.10.2019 виконав в повному обсязі.

24.10.2019 ухвалою суду відкрито провадження у даній справі. Ухвалено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Ухвалою суду від 03.12.2019, на підставі ст.ст.122, 123, 171 КАС України вказаний позов залишено без руху з наданням позивачу строку на усунення недоліків.

Ухвалою суду від 14.01.2020 визнано поважними причини пропуску ПП "Форт Сервіс - Юг" строку звернення до суду. Поновлено ПП "Форт Сервіс - Юг" строк звернення до суду з даним адміністративним позовом. Продовжено розгляд адміністративної справи №540/2163/19 за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

08.11.2019 до суду надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого представник відповідачів заперечує проти позовних вимог, виходячи з наступного. Зазначає, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН зупиняється при наявності ознак ризиковості здійсненої господарської операції та ризиковості платника податку. Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення. Враховуючи зазначене, рішеннями № 1078451/35994476 від 15.02.2019 та № 1078453/35994476 від 15.02.2019 комісій ДФС України про реєстрацію ПН/РК в ЄДРПН або відмову в такій реєстрації, було відмовлено у реєстрації податкових накладних. Підставою для відмови стало не надання платником податку копій документів, щодо постачання /придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки - фактури/інвойси, акти приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні. Вважає оскаржувані рішення обґрунтованими, просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

Відповідно до ч. 9 ст. 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Згідно п.10 ч.1 ст.4 КАС України письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.

На підставі викладених норм процесуального законодавства суд вважає за можливе розглянути дану справу в порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення справи по суті, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права, судом встановлено наступне.

Приватне підприємство "ФОРТ СЕРВІС - ЮГ" (код ЄДРПОУ 35994476) - юридична особа, основним видом діяльності є за кодом КВЕД 46.90 - неспеціалізована оптова торгівля.

ПП "ФОРТ СЕРВІС - ЮГ" є платником податку на додану вартість та зареєстроване у Приморській державній податковій інспекції ГУ ДФС у Одеській області.

10.01.2019 року між ПП ФОРТ СЕРВІС-ЮГ (Постачальник) та ТОВ ГАМАПЛАСТ УКРАЇНА (Покупець) укладений Договір поставки № ФСЮ1001/19, відповідно до умов якого постачальник зобов`язується передати у власність покупця товар, а покупець зобов`язується прийняти й оплатити на умовах цього договору.

Відповідно до специфікації № 1 від 10.01.2019 року, що є невід`ємною частиною договору, предметом поставки є один електродвигун 4АДЧР35584У2 250 КвТ, 1500 об.хв., 380 в, ІМ1001 з примусовою вентиляцією, вартістю 176 000,00 грн., у тому числі ПДВ - 29 333, 33 грн.

Вищевказаною специфікацією передбачені умови оплати, а саме 50% передплати, 50% по факту повідомлення Покупця про готовність електродвигунів до відвантаження.

11.01.2019 ТОВ ГАМАПЛАСТ УКРАЇНА здійснена передоплата за рахунком № 4 від 10.01.2019 у сумі 88 000,00 грн., у тому числі ПДВ 14 666,67 грн., та складено податкову накладну №4 від 11.01.2019. Вищевказане підтверджується банківською випискою копія якою додається до позову.

28.01.2019, ПП ФОРТ СЕРВІС - ЮГ повідомив ТОВ ГАМАПЛАСТ УКРАЇНА листом № 3599/023/01 про готовність електродвигуна до відвантаження.

29.01.2019, ТОВ ГАМАПЛАСТ УКРАЇНА здійснена друга частина оплати за рахунком № 4 від 10.01.2019 року у сумі 88 000,00 грн., у тому числі ПДВ 14666,67 грн., що підтверджується банківською випискою. Після чого складено податкову накладну № 10 від 29.01.2019.

14.01.2019, ПП ФОРТ СЕРВІС - ЮГ направлено засобами електронного зв`язку до ДФС України на реєстрацію у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 4 від 11.01.2019 та 07.02.2019 направлено податкову накладну № 10 від 29.01.2019.

Згідно квитанції від 14.01.2019 та квитанції від 07.02.2019 ДФС України повідомила ПП ФОРТ СЕРВІС - ЮГ про зупинення реєстрації податкової накладної № 4 від 11.01.2019 та № 10 від 29.01.2019, зазначивши, що вказані податкові накладні відповідають критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених п.п. 1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податків . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

ПП ФОРТ СЕРВІС - ЮГ для підтвердження реальності здійснення операцій, надсилає податковому органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних № 4 від 11.01.2019 та № 10 від 29.01.2019, реєстрацію яких зупинено, а саме договір поставки № ФСЮ1001/19 від 10.01.2019 між ПП ФОРТ СЕРВІС-ЮГ та ТОВ ГАМАПЛАСТ УКРАЇНА , специфікацію № 1 до договору поставки, платіжне доручення № 146 від 11.01.2019, рахунок № 4 на оплату від 10.01.2019, банківську виписка від 11.01.2019, банківську виписку від 29.01.2019, довіреність № 4 від 16.01.2019, лист № 3599/023/01 від 28.01.2019, податкову накладна № 4 від 11.01.2019, квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної № 4 від 11.01.2019, податкову накладну № 10 від 29.01.2019, квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної № 10 від 29.01.2019 року, лист - пояснення вих. № 3599/033/02 від 08.02.2019.

15.02.2019 ПП ФОРТ СЕРВІС - ЮГ від комісії ДФС України отримані рішення № 1078451/35994476 від 15.02.2019 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 11.01.2019 року та рішення № 1078453/35994476 від 15.02.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної № 10 від 29.01.2019.

Не погоджуючись з оскаржуваними рішеннями відповідача, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, які виникли між сторонами, суд виходить з наступних приписів чинного законодавства.

Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України (далі - ПКУ) реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.10 р. №1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, яким визначено механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок № 1246).

Згідно п. 2 Порядку № 1246 податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Відповідно до п. 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", та "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Пунктом 13 Порядку № 1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Згідно п. 5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117 (далі - Порядок № 117), податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

При цьому, відповідно до п. 10 Порядку № 117 критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади. ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Пунктом 13 Порядку № 117 передбачено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної/розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД/послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Згідно п. 74.2 ст. 74 ПК критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Наказом Міністерства фінансів України від 13.06.17р. № 567 затверджено Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та вичерпний документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Критерії).

Зі змісту квитанцій від 14.01.2019 та від 07.02.2019 слідує, що контролюючим органом сформовано висновок про відповідність податкової накладної критеріям ризиковості платника податку, визначених пп. 1.6 п. 1 "Критеріїв ризиковості платника податку". Всупереч п. 13 Порядку № 117, не зазначено у квитанціях конкретного та чіткого критерію ризиковості платника податку, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН). Фіскальним органом у квитанції зазначено лише загальне посилання на відповідність Податкової накладної критерію ризиковості платника податку, визначених пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку, у той час як чинне законодавство вимагає від контролюючого органу зазначення конкретного виду критерію.

Підпункт 1.6 п. 1 Критеріїв № 959 (лист ДФС від 21 березня 2018 року № 959/99-99-07-18 "Критерії ризиковості платника податку") містить у собі визначення різних обставин встановлення ризиковості платника податків: платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо: комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:

- платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим);

- дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації;

- платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);

- платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;

- платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;

- платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 ПК України;

- наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв. Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.

Таким чином, фіскальний орган був зобов`язаний чітко вказати у квитанції не тільки на конкретний вид критерію, який встановлений пп. 1.6 п. 1 Критеріїв № 959, але і на відповідне рішення, відповідно до якого позивача внесено до переліку ризикових платників.

При цьому, пунктами 6 та 7 Порядку № 117 визначено, що у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Зі змісту вказаних норм слідує, що підставами для зупинення реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування є наступні:

1) відповідність платника податку - критеріям ризиковості платника податку;

2) відповідність податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.

Отже, положення зазначених пунктів Порядку № 117 є чіткими і не припускають неоднозначне (множинне) трактування обов`язків контролюючих органів.

Разом з тим, реєстрація поданих позивачем податкових накладних зупинена, як зазначено в квитанціях, через те, що "ПН/РК відповідає вимогам пп. 1.6 п. 1 "Критеріїв ризиковості платника податку".

Згідно з п.п. 14, 15 Порядку № 117 перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).

Пунктами 18 - 21 Порядку № 117 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів. Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС). Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі. Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;

- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;

- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Як слідує з матеріалів справи, позивачем, у спосіб, визначений Порядком № 117, направлено відповідачу пояснення та копії документів, а саме: договір поставки № ФСЮ1001/19 від 10.01.2019 між ПП ФОРТ СЕРВІС-ЮГ та ТОВ ГАМАПЛАСТ УКРАЇНА , специфікацію № 1 до договору поставки, платіжне доручення № 146 від 11.01.2019, рахунок № 4 на оплату від 10.01.2019, банківську виписка від 11.01.2019, банківську виписку від 29.01.2019, довіреність № 4 від 16.01.2019, лист № 3599/023/01 від 28.01.2019, податкову накладна № 4 від 11.01.2019, квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної № 4 від 11.01.2019, податкову накладну № 10 від 29.01.2019, квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної № 10 від 29.01.2019 року, лист - пояснення вих. № 3599/033/02 від 08.02.2019.

Поряд з цим, форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначена Порядком № 117 (додаток 2 до Порядку). Форма такого рішення передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН з підстав ненадання платником податку копій документів, контролюючий орган зобов`язаний підкреслити документи, які не надано.

Проте, на порушення наведених вимог законодавства оскаржуване рішення містить лише загальне твердження про ненадання платником податків копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки - фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити);

Фраза "Ненадання платником податків копій документів" є загальною. Крім того, сукупність наданих позивачем первинних документів не дають підстав для сумніву щодо реальності фінансово-господарських операцій з ТОВ ГАМАПЛАСТ Україна , а наданий позивачем пакет документів був достатнім для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що Головне управління ДФС в Одеській області не мало правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних, тому рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 1078451/35994476 від 15.02.2019 та № 1078453/35994476 від 15.02.2019 є протиправними та підлягають скасуванню.

Щодо вимоги позивача про зобов`язання ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №4 від 11.01.2019 та податкову накладну №10 від 29.01.2019, суд зазначає наступне.

Згідно пп. 14.1.60 п. 14.1 ст. 14 ПК України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Законодавчими приписами визначено суб`єктивний склад осіб, які будуть учасниками судового процесу (відповідачами) у справах про оскарження протиправної відмови у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних, зокрема Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних":

- головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників ДФС - в частині оскарження рішення комісії, яка прийняла рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування;

- Державна фіскальна служба України в частині зобов`язання зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних у випадку визнання протиправними та скасування рішень головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування.

Виходячи з викладеного, суд дійшов висновку про зобов`язання ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 4 від 11.01.2019 на загальну суму з урахуванням ПДВ 88 000,00 грн. та №10 від 29.01.2019 на загальну суму з урахуванням ПДВ 88 000,00 грн., які складені та направлені Приватним Підприємством "Форт Сервіс-Юг" для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Під час розгляду справи відповідачі як суб`єкти владних повноважень не надали суду достатньо належних і достовірних доказів, а відтак, не довели правомірності свого рішення.

З урахуванням системного аналізу правових норм, наведених вище, досліджених судом доказів, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають.

Згідно з приписами ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При зверненні до суду позивачем сплачено судовий збір у сумі 3842,00 грн. Відповідно до платіжного доручення № 85 від 04.03.2019. Таким чином, судові витрати зі сплати судового збору у сумі 3842,00 грн. підлягають стягненню з Головного управління ДФС в Одеській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДФС у Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, код ЄДРПОУ 39398646), яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №1078451/35994476 від 15.02.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 11.01.2019 та рішення №1078453/35994476 від 15.02.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №10 від 29.01.2019.

Зобов`язати Державну фіскальну службу України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 39292197) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну №4 від 11.01.2019 на загальну суму з урахуванням ПДВ 88 000,00 грн., податкову накладну №10 від 29.01.2019 на загальну суму з урахуванням ПДВ 88000,00 грн., які складені ПП "ФОРТ СЕРВІС -ЮГ" (код ЄДРПОУ: 35994476, адреса:74900, Херсонська область, м. Нова Каховка, вул. Довженко, 31 кв.22) та направлені для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Стягнути з Головного управління ДФС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, код ЄДРПОУ 39398646) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Приватного підприємства "Форт Сервіс-Юг" (код ЄДРПОУ: 35994476, адреса: 74900, Херсонська область, м. Нова Каховка, вул. Довженко, 31 кв.22) судовий збір у сумі 3842,00 грн. (Три тисячі вісімсот сорок дві гривні 00 коп.).

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя І.І. Войтович

кат. 111030600

Дата ухвалення рішення22.01.2020
Оприлюднено24.01.2020
Номер документу87073874
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —540/2163/19

Ухвала від 02.09.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 26.05.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 13.05.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 28.04.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 06.04.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 10.03.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Рішення від 22.01.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Войтович І.І.

Ухвала від 14.01.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Войтович І.І.

Ухвала від 03.12.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Войтович І.І.

Ухвала від 24.10.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Войтович І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні