Рішення
від 22.01.2020 по справі 520/13596/19
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

22 січня 2020 р. № 520/13596/19

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кухар М.Д. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код ЄДРПОУНОМЕР_2 ) до Дружківського міського відділення управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області (вул. Соборна, буд. 16,м. Дружківка,Донецька область,84205, код ЄДРПОУ41419235) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач, ОСОБА_1 , звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з зазначеним позовом, в якому просить суд:

- визнати протиправними дії Дружківського міського відділення управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області, щодо невиплати ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , індивідуальний податковий номер НОМЕР_2 , щомісячних страхових виплат недоотриманих батьком позивача, ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_3 .

- зобов`язати Дружківське міське відділення управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області виплатити ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , індивідуальний податковий номер НОМЕР_2 , заборгованість по щомісячним страховим виплатам недоотриманим моїм батьком, ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_3 .

- стягнути з Дружківського міського відділення управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області на користь, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , індивідуальний податковий номер НОМЕР_2 ,судові витрати.

В обґрунтування позову позивач зазначив, що відповідачем протиправно відмовлено у виплаті щомісячних страхових виплат недоотриманих батьком позивача, ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_3 .

Відповідач надав до суду відзив на адміністраивний позов, в якому проти задоволення позову заперечував, посилаючись на те, що нараховані суми буде виплачено відповідно до Постанови КМУ від 25.04.2018 року № 335 на умовах окремого порядку, визначеного Кабінетом Міністрів України.

Розглянувши матеріали справи, вивчивши доводи позову та відзиву проти нього, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд встановив наступні обставини.

ОСОБА_1 , з 25 липня 2016 року зареєстрована як особа переміщена з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, та проживаю за адресою: .АДРЕСА_1 . Це підтверджується довідкою від 25.07.2016 року № 6332015475 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, виданою Управлінням праці та соціального захисту населення адміністрації Індустріального району Харківської міської ради.

Як вбачається з матеріалів справи, у свідоцтві про народження позивача батьками записані:батько- ОСОБА_2 , мати- ОСОБА_3 . Підтверджується свідоцтвом про народження.

16.11.1982 року ОСОБА_1 , зареєстрували шлюб із ОСОБА_5 . Прізвище взяла ОСОБА_1 . Підтверджується свідоцтвом про улкадення шлюбу.

ІНФОРМАЦІЯ_4 помер батько позивача, ОСОБА_2 . ІНФОРМАЦІЯ_2 . Даний факт підтверджується свідоцтвом про смерть виданим (запис поновлено повторно) відділом державної реєстрації актів цивільного стану по Індустріальному та Немишлянсько.м районах у місті Харкові Головного територіального управління юстиції у Харківській області.

11 вересня 2018 року ОСОБА_1 , отримала свідоцтво про право на спадщину за законом. Дане свідоцтво було зареєстровано в реєстрі за № 2-577 по спадковій справі № 791/2015.

Спадщина, на яку було видано свідоцтво, складається з нарахованих, але не виплачених сум щомісячних страхових виплат на медичну та соціальну допомогу потерпілому ОСОБА_2 , який перебував на обліку в Єнакіївському міському відділенні на сум.му 17208, 51 грн. (сімнадцять тисяч двісті вісім гривень 51 коп.), що підтверджується довідкою Дружківського міського відділення управління виконавчої дирекції фонду в Донецькій області Фонду соціального страхування України № 05-04/984 від 08.08.2018 року.

З матеріалів справи встановлено, що 18 травня 2019 року ОСОБА_1 , звернулась з заявою до Дружківського міського відділення управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області, щодо здійснення їй щомісячних страхових виплат недоотриманих її батьком, ОСОБА_2 .

23 вересня 2019 року відповідач надав відповідь зареєстровану за № 05-05/1033 на заяву від 18.05.2019 року. З даної відповіді вбачається, що листом від 08.08.2018 р. № 05/04/984 на запит державного нотаріуса Четвертої державної нотаріальної контори від

03.08.2018р. № 3572/02-14 було повідомлено, що сума заборгованості нарахованих, але не виплачених сум щомісячних страхових виплат та страхових витрат на медичну та соціальну допомогу потерпілому ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 , який раніше перебував на обліку в Єканіївському міському відділенні, складає 17 208. 51 грн. (сімнадцять тисяч двісті вісім грн. 51 коп.). Також відповідачем було повідомлено, що відповідно до постанови КМУ "Деякі питання здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам" від 06.06.2016 № 365 (зі змінами та доповненнями), суми соціальних виплат, які не виплачені за минулий період, обліковуються в органі, що здійснює соціальні виплати, та виплачуються на умовах окремого Порядку, визначеного Кабінетом Міністрів України. Станом на сьогодні зазначений порядок відсутній.

Факт невиплати сум за спірний період не заперечується відповідачем, а відтак не підлягає доказуванню відповідно до ст. 78 КАС України.

Матеріали справи не містять доказів виплати такої заборгованості.

З 22.11.2014 набрав чинності Закон України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" від 20.10.2014 № 1706-VII, яким відповідно до Конституції та законів України, міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, закріплені гарантії для внутрішньо переміщених осіб.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно Закону України від 20 жовтня 2014 року № 1706-VII Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб (далі Закон № 1706-VII) внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Зокрема, відповідно до статті 7 Закон України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб", для взятої на облік внутрішньо переміщеної особи реалізація прав на пенсійне забезпечення, на отримання соціальних послуг здійснюється відповідно до законодавства України. Україна вживає всіх можливих заходів, спрямованих на розв`язання проблем, пов`язаних із соціальним захистом, зокрема відновленням усіх соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам. Громадянин пенсійного віку, особа з інвалідністю, дитина-інвалід та інша особа, яка перебуває у складних життєвих обставинах, яких зареєстровано внутрішньо переміщеними особами, мають право на отримання соціальних послуг відповідно до законодавства України за місцем реєстрації фактичного місця проживання такої внутрішньо переміщеної особи.

У пункті 1 постанови Кабінету Міністрів України від 05.11.2014 № 637 "Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам" встановлено, що призначення та продовження виплати пенсій (щомісячного довічного грошового утримання), довічних державних стипендій, усіх видів соціальної допомоги та компенсацій, матеріального забезпечення, надання соціальних послуг за рахунок коштів державного бюджету та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування внутрішньо переміщеним особам здійснюються за місцем перебування таких осіб на обліку, що підтверджується довідкою, виданою згідно з Порядком оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 509. Виплата (продовження виплати) пенсій (щомісячного довічного грошового утримання), довічних державних стипендій, усіх видів соціальної допомоги та компенсацій, матеріального забезпечення (далі - соціальні виплати), що призначені зазначеним особам, здійснюється виключно через рахунки та мережу установ і пристроїв публічного акціонерного товариства "Державний ощадний банк України".

Тобто, за приписами наведеної норми умовами призначення та продовження виплати пенсій внутрішньо переміщеним особам є: знаходження внутрішньо переміщених осіб на обліку місця перебування, що підтверджується довідкою.

Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до п. 10 ст. 47 Закону України " Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" належні суми страхових виплат, що з вини Фонду не були своєчасно виплачені особам, які мають на них право, у разі смерті цих осіб виплачуються членам їхніх сімей, а в разі їх відсутності - включаються до складу спадщини.

Факт включення зазначених виплат до складу спадщини підтверджується матеріалами справи.

Факт правонаступництва позивача також підтверджено в хорді судового розхгляду.

Суд критично ставиться до посилань відповідача на положення Постанови КМУ від 25.04.2018 року № 335, відповідно до яких суми соціальних виплат, які не виплачені за минулий період, обліковуються в органі, що здійснює соціальні виплат, та виплачуються на умовах окремого порядку, визначеного Кабінетом Міністрів України.

Станом на день винесення рішення такого порядку Кабінетом Міністрів України не визначено та не встановлено.

Європейський Суд з прав людини у рішенні від 24.04.2015 за заявою N 38667/06 у справі "Будченко проти України" наголосив, що відсутність механізму реалізації законодавчого положення становить втручання у право заявника за статтею 1 Першого протоколу до Конвенції (пункт 39).

Суд нагадує, що якщо у Договірній державі є чинне законодавство, яким виплату коштів передбачено як право на соціальні виплати (обумовлені чи не обумовлені попередньою сплатою внесків), таке законодавство має вважатися таким, що передбачає майнове право, що підпадає під дію статті 1 Першого протоколу, відносно осіб, які відповідають її вимогам (див. ухвалу щодо прийнятності у справі "Стек та інші проти Сполученого Королівства" (Stec and Others v. the United Kingdom), n. 54, заяви №№ 65731/01 та 65900/01, ЄСПЛ 2005-Х) (п. 36).

В рішенні від "Клаус і Юрій Кіладзе проти Грузії" Європейський суд з прав людини зазначив, що "Суд зазначає, що в цій справі саме відсутність прийняття необхідних текстів законів для визначення розміру та порядку виплати компенсацій моральної шкоди перешкоджає ефективному здійсненню права, гарантованого ст. 1 Протоколу № 1. Таким чином, спірне положення відноситься до першої фразі першого п.а ст . 1 Протоколу № 1, яка, в цілому, визначає принцип поваги права власності (Бронёвскі (Broniowski), вищезгадане рішення, § 136) (п. 71).

За таких обставин, відсутність затвердженого Кабінетом Міністрів України порядку виплати заборгованості за минулий період не може бути підставою для невиплати суми такої заборгованості з соціальних виплат, гарантованих Конституцією та Законами України.

З урахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.

Судові витрати підлягають розподілу відповідно до ст. 139 КАС України.

Керуючись статтями 9, 139, 243-246, 255-257, 263, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Дружківського міського відділення управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправними дії Дружківського міського відділення управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області, щодо невиплати ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , індивідуальний податковий номер НОМЕР_2 , щомісячних страхових виплат недоотриманих батьком позивача, ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_3 .

Зобов`язати Дружківське міське відділення управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області виплатити ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , індивідуальний податковий номер НОМЕР_2 , заборгованість по щомісячним страховим виплатам недоотриманим моїм батьком, ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_3 .

Стягнути з Дружківського міського відділення управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області (вул. Соборна, буд. 16,м. Дружківка,Донецька область,84205, код ЄДРПОУ:41419235) на користь ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , індивідуальний податковий номер НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань суму сплаченого судового збору у розмірі 768,40 грн. (сімсот шістдесят вісім гривень 40 копійок).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Скарга може бути подана у порядку ч.1 ст.297 КАС України безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду або у порядку п.15.5 Розділу VII КАС України до Другого апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд.

Суддя Кухар М.Д.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.01.2020
Оприлюднено27.01.2020
Номер документу87104030
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/13596/19

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 19.08.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Постанова від 13.07.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Григоров А.М.

Ухвала від 03.03.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Григоров А.М.

Ухвала від 03.03.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Григоров А.М.

Рішення від 22.01.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Кухар М.Д.

Ухвала від 17.12.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Кухар М.Д.

Постанова від 09.09.2019

Адмінправопорушення

Київський районний суд м. Одеси

Борщов І. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні