Постанова
від 22.01.2020 по справі 160/3894/19
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

22 січня 2020 року м. Дніпросправа № 160/3894/19

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Малиш Н.І. (доповідач),

суддів: Баранник Н.П., Щербака А.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду в м. Дніпрі апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 липня 2019 року у справі №160/3894/19 за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Б-АРС РЕСУРС" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами,-

ВСТАНОВИВ:

У квітні 2019 року позивач звернувся до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю " Б-АРС РЕСУРС" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4358 від 07.09.2007 року, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю "Б-Арс Ресурс".

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідач порушив законодавство в сфері надрокористування та не усунув порушення визначені в акті перевірки та приписом, а тому є наявні підстави для анулювання дозволу, згідно статті 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку № 615.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 липня 2019 року у задоволенні позову відмовлено.

Позивач не погодившись з рішенням суду першої інстанції подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення норма матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позову в повному обсязі.

В обґрунтування апеляційної скарги, позивач зазначив, що ТОВ "Б-АРС РЕСУРС" порушено вимоги статті 11 ЗУ Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та пункту 5.3 Угоди про умови користування надрами, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами № 4358 від 07 вересня 2007 року, в частині обов`язку надрокористувача допускати представників Держгеонадра України для здійснення державного геологічного контролю. Відповідно до ст. 26 Кодексу України про надра та п.23 Порядку № 615 позивачем розглянуто питання щодо подальшої дії дозволу, власником якого є відповідач, що не вжив заходів щодо усунення порушень, які стали підставою для зупинення дії дозволу. З урахуванням того, що відповідач порушив законодавство в сфері надрокористування та не усунув порушення, то є всі підстави для анулювання дозволу.

Сторони повідомлені про день та час розгляду справи у відповідності до норм КАС України.

Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, у відповідності до вимог ст. 311 КАС України.

Розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вона не підлягає задоволенню виходячи з наступного.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що Товариству з обмеженою відповідальністю "Б-АРС РЕСУРС" надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 4358 від 07.09.2007 року строком дії 12 років до 07.09.2019 року.

Наказом Державної служби геології та надр України № 523 від 28.11.2017 року затверджено План перевірок надрокористувачів на 2018 рік, відповідно до якого перевірку ТОВ Б-Аре Ресурс було призначено з 20.07.2018 року терміном 10 днів.

Наказом Державної служби геології та надр України № 207 від 08.06.2018 року Департаменту державного геологічного контролю доручено провести планові перевірки надрокористувачів, зокрема ТОВ Б-Аре Ресурс .

На адресу ТОВ Б-Аре Ресурс направлено письмове повідомлення про проведення планової перевірки № 10467/03/14- 18 від 13.06.2018 року, однак на адресу Державної служби геології та надр України повертались конверти з кореспонденцією, направленою на адресу ТОВ Б-Аре Ресурс , із зазначенням причин повернення.

За фактом виходу за місцезнаходженням ТОВ "Б-АРС РЕСУРС" з метою проведення означеної перевірки складено акт про недопущення до перевірки № 06-06/26/2018-27/п (130) від 27.07.2018 року, яким встановлено, що за адресою місцезнаходження надрокористувача представники ТОВ Б-Арс Ресурс відсутні. Додатково проведено виїзд за місцезнаходженням Лопушнянського родовища (Хмельницька обл., Ізяславський р-н, півніна околиця с. Лопушине) та встановлено, що роботи з видобутку і вивозу корисних копалин не проводяться, будь-яка гірничо-видобувна техніка на родовищі відсутня. Сільський голова Мислятинської сільської ради Ізяславського р-ну Хмельницької обл. Гордієнко І . А. надала довідку, відповідно до якої ТОВ ТОВ "Б-АРС РЕСУРС" діяльності з видобутку суглинків на Лопушнянському родовищі не проводить. В акті також зазначено, що ТОВ "Б-АРС РЕСУРС" порушено вимоги ст.11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та пункту 5.3 Угоди про умови користування надрами, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами № 4358 від 07 вересня 2007 року, в частині обов`язку надрокористувача допускати представників Держгеонадра для здійснення державного геологічного контролю.

На підставі акта № 06-06/26/2018-27/п (130) від 27.07.2018 року складено припис від 27.07.2018 року № 622-14/06, яким надано строк на усунення порушень законодавства у сфері надрокористування до 31 серпня 2018 року.

Наказом Державної служби геології та надр України № 405 від 31.10.2018 року, зокрема зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами ТОВ "Б-АРС РЕСУРС" № 4358 від 07.09.2007 року.

Про прийняте рішення щодо зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 4358 від 07.09.2007 року ТОВ "Б-АРС РЕСУРС" повідомлено листом № 22488/03/14-18 від 09.11.2018 року.

На адресу Державної служби геології та надр України повернувся лист № 22488/03/14-18 від 09.11.2018 року із зазначенням причин повернення.

Листом від 04.01.2019 року № 267/03/14-19 запропоновано ТОВ "Б-АРС РЕСУРС" надати у 15-денний термін власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, згідно зі спеціальним дозволом на користування надрами № 4358 від 07.09.2007 року. Вказаний лист повернуто на адресу Державної служби геології та надр України з довідкою про причини повернення.

Вирішуючи спір між сторонами та відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції виходив з того, що скільки підставою припинення права користування надрами стало невиконання вимог контролюючого органу усунути виявлені під час перевірки недоліки, Державна служба геології та надр України мала право самостійно, без звернення до суду, прийняти рішення про анулювання спеціального дозволу.

Відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Указом Президента України № 391/2011від 06 квітня 2011 року, Державна служба геології та надр України (Держгеонадра України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

За змістом пункту 13 вказаного Положення Держгеонадра України відповідно до покладених на неї завдань зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами, поновлює їх дію.

Статтею 15 Кодексу України про надра встановлено, що надра надаються у постійне або тимчасове користування. Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку. Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено. Перебіг строку користування надрами починається з дня одержання спеціального дозволу (ліцензії) на користування надрами, якщо в ньому не передбачено інше, а в разі укладення угоди про розподіл продукції - з дня, зазначеного в такій угоді. Відповідно до частини восьмої статті 16 Кодексу України про надра, переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами, внесення до них змін, видача дублікатів, продовження терміну дії спеціальних дозволів на користування надрами, зупинення їх дії або анулювання, поновлення їх дії у разі зупинення здійснюються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр у встановленому законодавством порядку.

Згідно з частиною другою статті 24 Кодексу України про надра користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

За змістом частини першої - третьої статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Згідно з підпунктами 1, 4 пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища.

Підпункт 9 пункту 23 вказаного Порядку визнає, що право користування надрами припиняється Держгеонадрами безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі невжиття надрокористувачем заходів для усунення причин зупинення дії дозволу в установлений строк.

З огляду на приписи ст.56 Кодексу України про надра визначає, що основними вимогами в галузі охорони надр є: забезпечення повного і комплексного геологічного вивчення надр; додержання встановленого законодавством порядку надання надр у користування і недопущення самовільного користування надрами; раціональне вилучення і використання запасів корисних копалин і наявних у них компонентів; недопущення шкідливого впливу робіт, пов`язаних з користуванням надрами, на збереження запасів корисних копалин, гірничих виробок і свердловин, що експлуатуються чи законсервовані, а також підземних споруд; охорона родовищ корисних копалин від затоплення, обводнення, пожеж та інших факторів, що впливають на якість корисних копалин і промислову цінність родовищ або ускладнюють їх розробку; запобігання необґрунтованій та самовільній забудові площ залягання корисних копалин і додержання встановленого законодавством порядку використання цих площ для інших цілей; запобігання забрудненню надр при підземному зберіганні нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захороненні шкідливих речовин і відходів виробництва, скиданні стічних вод; додержання інших вимог, передбачених законодавством про охорону навколишнього природного середовища.

Відповідно до ч.1 ст. 57 Кодексу України про надра у разі порушення вимог статті 56 та інших статей цього Кодексу користування надрами може бути обмежено, тимчасово заборонено (зупинено) або припинено центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або іншим державним органом, уповноваженим на застосування таких заходів реагування, в порядку, встановленому законодавством.

Враховуючи викладене, право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку.

У разі відсутності спору, Державна служба геології та надр України має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3 та 7 частини першої статті 26 Кодексу України про надра, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, це право припиняється у судовому порядку.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що позивачем було складено акт про недопущення ТОВ Б-АРС РЕСУРС до перевірки № 06-06/26/2018-27/п (130) від 27.07.2018 року, оскільки за адресою місцезнаходження надрокористувача представники ТОВ Б-Арс Ресурс відсутні. За місцезнаходженням Лопушнянського родовища (Хмельницька обл., Ізяславський р-н, півніна околиця с. Лопушине) встановлено, що роботи з видобутку і вивозу корисних копалин не проводяться, будь-яка гірничо-видобувна техніка на родовищі відсутня.

Припис від 27.07.2018 року № 622-14/06 про усунення порушень, наказ Державної служби геології та надр України № 405 від 31.10.2018 року, про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами ТОВ "Б-АРС РЕСУРС" № 4358 від 07.09.2007р., направлені на адресу товариства, були повернуті до держслужби геології з позначкою вузла зв`язку - інші підстави повернення, ТОВ немає.

З цих же підстав було повернуто лист позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами.

Таким чином, враховуючи, що підставою припинення права користування надрами було невиконання вимог контролюючого органу усунути виявлені під час перевірки недоліки, жодна кореспонденція товариством не отримувалась, то Державна служба геології та надр України мала право самостійно прийняти рішення про анулювання спеціального дозволу.

Будь-яких доказів на підтвердження висловлення Товариством з обмеженою відповідальністю "Б-АРС РЕСУРС" незгоди на припинення права користування надрами, матеріали справи не містять.

За таких обставин питання припинення права користування надрами не підлягає розгляду у судовому порядку.

Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Верховного Суду від 13 листопада 2018 року, справа №814/1349/17 (провадження №К/9901/38386/18).

За таких обставин апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції, що питання припинення права користування надрами не підлягає розгляду у судовому порядку.

Враховуючи зазначене, колегія суддів доходить висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з дотриманням норм права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення відсутні.

На підставі викладеного, керуючись статтями ст. 311, 315, ст. 316, ст.ст. 321, 322 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 липня 2019 року у справі №160/3894/19 за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Б-АРС РЕСУРС" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами - залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, може бути оскаржена до касаційного суду в порядку та строки, встановлені ст.ст.328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повне судове рішення складено 22 січня 2020 року.

Головуючий - суддя Н.І. Малиш

суддя Н.П. Баранник

суддя А.А. Щербак

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.01.2020
Оприлюднено27.01.2020
Номер документу87108465
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/3894/19

Постанова від 04.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 03.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 27.04.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 17.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Постанова від 22.01.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 06.12.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 05.12.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Рішення від 02.07.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

Ухвала від 20.05.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

Ухвала від 02.05.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні