ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
15.01.2020Справа № 910/12787/19 Господарський суд міста Києва у складі:
судді: за участю секретаря:Данилової М.В. Бордунової К.Е.
за участю представників сторін: від позивача, Гудзера Т.С., , адвокат; від відповідача, Несін Л.П., , адвокат; від Департаменту земельних ресурсів, Геращенко В.І., , ; від Департаменту економіки та інвестицій, Козаченко І.Є., , адвокат; від Департаменту будівництва та житлового забезпечення, не з`явилися;
за позовом Комунального підприємства з експлуатації і ремонту житлового фонду Житло-Сервіс
до за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача про Комунального підприємства з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення Спецжитлофонд Департаменту земельних ресурсів Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державно адміністрації) та Департаменту економіки та інвестицій Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державно адміністрації) Департамент будівництва та житлового забезпечення Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державно адміністрації) розірвання договору
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
17 вересня 2019 року до Господарського суду міста Києва від Комунального підприємства з експлуатації і ремонту житлового фонду Житло-Сервіс (позивач) надійшла позовна заява б/н від 17.09.2019 року до Комунального підприємства з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення Спецжитлофонд (відповідач) про розірвання договору №105/7 від 03.07.2017 року на компенсацію земельного податку.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 23.09.2019 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, ухвалено розгляд справи № 910/12787/19 здійснювати в порядку загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 16.10.2019 року.
15 жовтня 2019 року через відділ діловодства суду відповідачем подано відзив на позовну заяву, в якому відповідач звернувся до суду з проханням відмовити в задоволенні позовних вимог.
В підготовчому засіданні 16.10.2019 року представники сторін надали пояснення по справі та вирішено залучити до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Департамент земельних ресурсів ВО КМР (КМДА) та Департамент економіки та інвестицій.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 16.10.2019 року залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Департамент земельних ресурсів Виконавчого органу Київської міської ради та Департамент економіки та інвестицій Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державно адміністрації); підготовче засідання у справі № 910/12787/19 відкладено на 06.11.2019 року.
23 жовтня 2019 року через відділ діловодства суду від відповідача надійшли додаткові пояснення по справі.
06 листопада 2019 року через відділ діловодства суду позивачем подано заяву про зміну підстав позову.
В підготовчому засіданні 06.11.2019 року з метою повного з`ясування обставин справи та для надання часу представникам сторін подати усі наявні пояснення та заперечення по справі, суд оголосив перерву на 20.11.2019 року.
07 листопада 2019 року через відділ діловодства суду від Департаменту економіки та інвестицій Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державно адміністрації) надійшли пояснення на позовну заяву.
20 листопада 2019 року через відділ діловодства суду від відповідача надійшов відзив, відповідно до якого відповідач просить суд в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.
В підготовчому засіданні 20.11.2019 року, Департамент земельних ресурсів Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державно адміністрації) надав письмові пояснення по справі та представники сторін також надавали усні пояснення по справі.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 20.11.2019 року продовжено строк підготовчого провадження на 30 (тридцять) днів. Залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Департамент будівництва та житлового забезпечення Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державно адміністрації) (код ЄДРПОУ 24378016, 01030, м. Київ, вул. Володимирська, 42). Підготовче засідання у справі № 910/12787/19 відкладено на 18.12.2019 року.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 18.12.2019 року про призначення справи № 910/12787/19 до судового розгляду по суті на 15.01.2020 року.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників учасників судового процесу, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва,
ВСТАНОВИВ:
На підставі наказу Департаменту будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 31.05.2017р. №14 КП Житло-Сервіс (Позивач) прийняло від КП Спецжитлофонд (Відповідач) на технічне обслуговування та експлуатацію багатоквартирний житловий будинок за адресою: м. Київ, пров. Моторний, 9, 9-А.
Для відшкодування витрат по сплаті земельного податку за земельну ділянку, розташовану під вказаним будинком, між КП Житло-сервіс та КП Спецжитлофонд укладений договір на компенсацію земельного податку №105/7 від 03.07.2017р., відповідно до якого КП Житло-сервіс зобов`язалось відшкодувати КП Спецжитлофонд у повному обсязі витрати, понесені у зв`язку зі сплатою Земельного податку (п. 1.1. договору) за користування земельною ділянкою, кадастровий номер 8000000000:82:414:0023
Договір укладений у зв`язку із передачею багатоквартирних житлових будинків з підземним паркінгом №9 та 9-А по пров. Моторннй у м. Києві, на експлуатацію та технічне обслуговування Позивачу (п.1.2. договору). Сума, що підлягає відшкодуванню за цим договором, включає суму Земельного податку, згідно податкової декларації з плати за землю, крім того податок на додану вартість у розмірі 20% від суми вказаної у податковій декларації з плати за землю (п.2.1. договору). Сторона 1 (позивач) відшкодовує вартість земельного податку, зазначеного у наданій Стороною2 (відповідачем) декларації (п.2.4. договору). Податкова декларація з плати за землю формується відповідно до чинного в Україні законодавства та є єдиним необхідним документом на підставі якого Сторона 1 (позивач) відшкодовує Стороні 2 (відповідачу) сплату Земельного податку (п.2.7. договору).
Право постійного користування Відповідача на земельну ділянку оформлено державним актом серія ЯЯ №393278 від 26.01.2011р.
У зв`язку із закінченням І черги будівництва, введені в експлуатацію два багатоквартирних житлових будинки, яким розпорядженням Голосіївської районної в м. Києві державної адміністрації від 14.03.2014р. №106 присвоєні поштові адреси: пров. Моторний, будинки №9 та 9-А.
У зв`язку із прийняттям закінчених будівництвом об`єктів в експлуатацію багатоквартирні житлові будинки №9 та 9-А по пров. Моторний у м. Києві передані на технічне обслуговування та експлуатацію Позивачу, про що зазначено у наказі Департаменту будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 31.05.2017р. №14.
Відповідно до п.269.1 ст.269 Податкового кодексу України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. Власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою (п.287.1 ст.287).
Статтею 42 Земельного кодексу України визначено, що земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території державної або комунальної власності, надаються в постійне користування підприємствам, установам і організаціям, які здійснюють управління цими будинками.
Земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкова територія, що перебувають у спільній сумісній власності власників квартир та нежитлових приміщень у будинку, передаються безоплатно у власність або в постійне користування співвласникам багатоквартирного будинку в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Матеріалами справи підтверджується, що Багатоквартирні житлові будинки №9, 9-А по пров. Моторний у м. Києві не належать до комунальної власності м. Києва.
Відповідно до п.6 ч. 1 ст.1 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку спільним майном співвласників багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія.
Частиною 2 ст.120 Земельного кодексу України визначено, що якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Безпосереднім платником плати за землю виступає особа, щодо якої здійснено реєстрацію державних прав на земельну ділянку під будинком та прибудинкову територію (установа або організація, яка здійснює управління багатоквартирним будинком державної або комунальної власності; об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, яке є суб`єктом реєстрації відповідно до рішення співвласників).
Таким чином, землекористувачем і платником земельного податку під вказаними багатоквартирними будинками є співвласники багатоквартирних будинків, до яких перейшло право користування частиною земельної ділянки після набуття права спільної власності на багатоквартирні будинки.
Загальна площа земельної ділянки становить 2,5617 га. З них під прибудинкову територію багатоквартирних будинків №9 та 9-А використовується 8442 кв.м., тобто 0,8442га.
Інша частина земельної ділянки площею 1,7175 га використовується Відповідачем для
II черги будівництва двох 24-поверхових житлових будинків та окремо розташованого багаторівневого паркінгу. Ця обставина визнається Відповідачем у додаткових поясненнях і підтверджується поданими ним документами: експертний звіт щодо розгляду проектної документації (коригування другої черги будівництва) від 31.08.2016р. №00-0319-16/ЦБ, технічне завдання на коригування II черги будівництва.
Тобто, вказана частина земельної не призначена для експлуатації багатоквартирних будинків №9 та 9-А, а тому відшкодування земельного податку в цій частині суперечить предмету спірного договору, відповідно до п.1.2. якого останній укладений у зв`язку із передачею будинків №9 та 9-А на експлуатацію та технічне обслуговуванню Позивачу.
Відповідно до ст.49 ГК України підприємці зобов`язані не завдавати шкоди довкіллю, не порушувати права та законні інтереси громадян і їх об`єднань, інших суб`єктів господарювання, установ, організацій, права місцевого самоврядування і держави.
Згідно із ч.ч.2, 3 ст.13 ЦК України при здійсненні своїх прав особа зобов`язана утримуватися від дій, які могли б порушити права інших осіб; не допускаються дії особи, що вчиняються з наміром завдати шкоди іншій особі, а також зловживання правом в інших формах.
Відповідно до п.2.4. спірного договору Сторона 1 (позивач) відшкодовує вартість земельного податку, зазначеного у наданій Стороною2 (відповідачем) декларації. У поданих Відповідачем податкових деклараціях з плати за землю площа об`єкта оподаткування зазначена 2,5617 га.
Таким чином, Відповідач безпідставно отримує відшкодування за частину земельної ділянки площею 1,7175 га, яка використовується ним у власній господарській діяльності - виконання функцій замовника II черги будівництва, що призводить до безпідставних та необґрунтованих витрат Позивача.
Відповідно до ст.188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Відповідно до п.2.12 спірного договору зобов`язання за ним у сторін припиняються з моменту звільнення КП Спецжитлофонд від сплати земельного податку у відповідності до законодавства України, припинення права користування земельною ділянкою, наявності інших підстав, які свідчать про неможливість та/або недоцільність виконання умов цього Договору.
Метою діяльності Позивача відповідно до його Статуту є надання житлово-комунальних послуг з утримання будинків та прибудинкової території (п.2.1. Статуту).
На момент укладення договору у 2017 році сума земельного податку становила 2312,35 грн. в місяць. Проте, рішенням Київської міської ради від 18 жовтня 2018 року №1910/5974 Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 23 червня 2011 року №242/5629 "Про встановлення місцевих податків і зборів у м. Києві ставку земельного податку збільшено з 0,03% до 1%, у зв`язку із чим сума податку зросла до 30 072,04 грн. на місяць, про що Відповідач повідомив Позивача у бухгалтерській довідці від 12.02.2019р.
Надання послуг з утримання будинків №9, 9-А по пров. Моторний у м. Києві та їх прибудинкової території при такій ставці земельного податку є збитковим, оскільки відповідно до чинного законодавства витрати КП Житло-сервіс по сплаті земельного податку не включені до структури тарифу на утримання цих будинків та їх прибудинкової території.
Отже, землекористувачем та платником земельного податку за прибудинкову територію багатоквартирних будинків №9 та 9-А по пров. Моторний у м. Києві площею 0,8442 га є співвласники багатоквартирних будинків. А інша частина земельної ділянки площею 1,717 га використовується Відповідачем як замовником будівництва у власній господарській діяльності, і плата за цю частину земельної Ділянки, не підлягає відшкодуванню Позивачем.
Суд звертає увагу, що Рішенням Київської міської ради від 14.06.2007 № 868/1529 Про передачу комунальному підприємству з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення Спецжитлофонд земельної ділянки для будівництва житлових будинків з об`єктами соціально-культурного призначення та підземним паркінгом у пров. Моторному, 3-а, 4, 6, 8 у Голосіївському районі м. Києва КП Спецжитлофонд було передано, за умови виконання пункту 3 Рішення № 868/1529, в постійне користування земельну ділянку площею 2,5617 га для будівництва житлових будинків з об`єктами соціально-культурного призначення та підземним паркінгом у пров. Моторному, 3-а, 4, 6, 8 у Голосіївського району м. Києва.
Однак, станом на дату звернення Комунального підприємства з експлуатації і ремонту житлового фонду Житло-Сервіс до Комунального підприємства з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення Спецжитлофонд (17.09.2019 року) Відповідачем здійснено забудову земельної ділянки площею 0,8442 га, земельна ділянка площею 1,7175 га - не забудована, що зумовлено бездіяльністю Відповідача.
Відповідно до п.2.12 договору зобов`язання за ним у сторін припиняються з моменту звільнення КП Спецжитлофонд від сплати земельного податку у відповідності до законодавства України, припинення права користування земельною ділянкою, наявності інших підстав, які свідчать про неможливість та/або недоцільність виконання умов цього Договору.
Тому подальше виконання договору є недоцільним оскільки ці витрати спричинені виключно бездіяльністю Відповідача, що є підставою для розірвання договору відповідно до його умов.
Інший висновок не відповідав би принципу справедливості, добросовісності та розумності та поклав би на Позивача невиправданий тягар по відшкодуванню витрат по сплаті земельного податку.
Враховуючи вищезазначене, суд дійшов висновку, про обґрунтованість заявлених позовних вимог про розірвання договору на компенсацію земельного податку №105/7 від 03.07.2017 року, укладеного між Комунальним підприємством з експлуатації і ремонту житлового фонду Житло-сервіс та Комунальним підприємством з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення Спецжитлофонд .
Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Судові витрати Позивача по сплаті судового збору в сумі 1 921 грн. відповідно до положень статті 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на Відповідача.
Керуючись ст.ст. 73, 86, 129, 219, 233, 236, 238, 241 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва, -
ВИРІШИВ:
1. Позовні вимоги задовольнити.
2. Розірвати договір на компенсацію земельного податку №105/7 від 03.07.2017 року, укладений між Комунальним підприємством з експлуатації і ремонту житлового фонду Житло-сервіс та Комунальним підприємством з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення Спецжитлофонд .
3. Стягнути з Комунального підприємства з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення Спецжитлофонд (04071, м. Київ, вул. Оболонська, 34, код ЄДРПОУ 31454734) на користь Комунального підприємства з експлуатації і ремонту житлового фонду Житло-Сервіс (юридична адреса: 02081, м. Київ, вул. Дніпровська набережна, 25 Б; адреса для листування: 02217, м. Київ, пр. Маяковського, 16/12, кв. 61, код ЄДРПОУ 31025659) судовий збір у розмірі 1 921 грн. (тисяча дев`ятсот двадцять одна грн.).
4. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 27.01.2020 року/
Суддя М.В. Данилова
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 15.01.2020 |
Оприлюднено | 29.01.2020 |
Номер документу | 87181385 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Данилова М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні