УКРАЇНА
Господарський суд
Житомирської області
10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, тел. (0412) 48-16-20,
E-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, веб-сайт: http://zt.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"23" січня 2020 р. м. Житомир Справа № 906/1079/19
Господарський суд Житомирської області у складі:
судді Давидюка В.К.,
секретаря судового засідання Шундрик Т.В.
за участю представників сторін:
від позивача: Павліченко М.С. (ордер, серія ЖТ №45606 від 04.11.2019);
від відповідача 1: Гриневич І.М. (голова правління ОСББ);
від відповідача 2: Іваненко Н.В. (довіреність №506 від 21.01.2020);
від третьої особи: Осінський А.Г. (довіреність НОМЕР_4 від 24.10.2019);
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі за правилами загального позовного провадження справу за позовом ОСОБА_1
до 1. Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Хлібна 25"
2. Департаменту реєстрації Житомирської міської ради
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Житлово-будівельний кооператив "Полісся"
про визнання недійсним рішення та скасування державної реєстрації
Процесуальні дії у справі.
Позивач звернулася з позовом до Господарського суду Житомирської області про визнання недійсним рішення установчих зборів власників багатоквартирного будинку про створення юридичної особи - Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Хлібна 25" від 20.06.2018 та скасування запису про включення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відомостей про ОСББ "Хлібна 25".
Ухвалою від 07.11.2019 суд відкрив провадження у справі та призначив підготовче засідання.
Ухвалою від 27.12.2019 продовжено строк підготовчого провадження та відкладено розгляд справи.
В засіданні суду від 21.01.2020 представники сторін надали згоду про початок розгляду справи по суті. Водночас оголошено перерву на підставі ст. 216 ГПК України до 23.01.2020 о 11:00.
Стислий виклад позицій представників сторін у справі.
В обґрунтування позовних вимог представник позивача вказував на порушення порядку скликання та проведення установчих зборів, оскільки здійснено неправильний підрахунок голосів за результатами голосування про створення ОСББ. Водночас підмінено текст протоколу, адже за порядком денним на зборах мешканці проголосували за голову ОСББ ОСОБА_2 та уповноважили його здійснити реєстрацію юридичної особи. ОСОБА_1 є членом кооперативу, а будинок за адресою: АДРЕСА_1 є кооперативним, який належить на праві власності ЖБК "Полісся". Внаслідок державної реєстрації ОСББ "Хлібна 25", за твердженнями представника позивача, порушено законні права ОСОБА_1 як члена кооперативу та співвласника багатоквартирного будинку, а також інтереси ЖБК "Полісся".
Представник ОСББ "Хлібна 25", не погоджуючись з позовом, вказувала на наявність достатньої кількості голосів співвласників для створення об`єднання. Державна реєстрація ОСББ "Хлібна 25" здійснена відповідно до вимог законодавства. Хоч і будинок є кооперативним, але не належить ЖБК "Полісся", оскільки паї власників сплачені в повному обсязі, а тому мешканці будинку є його власниками.
Представник Департаменту реєстрації Житомирської міської ради повідомив, що під час здійснення реєстраційної дії про створення юридичної особи ОСББ "Хлібна 25" державний реєстратор керувався вимогами Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань". Підстав для зупинення розгляду документів або для відмови в державній реєстрації не було.
Житлово-будівельний кооператив "Полісся" у письмових поясненнях зазначало, що будинок є кооперативним, а державна реєстрація об`єднання співвласників багатоквартирного будинку повинна відбутися з дотриманням прав кооперативу та в порядку, передбаченим ст. 5 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку". Позовні вимоги ОСОБА_1 вважав обґрунтованими.
Фактичні обставини, які встановив суд, та зміст спірних правовідносин.
Ініціативною групою у кількості 8 (восьми) чоловік скликано та проведено установчі збори об`єднання співвласників багатоквартирного будинку за адресою: АДРЕСА_1 (а.с. 195-196).
Згідно з списком, власники квартир та нежитлових приміщень будинку АДРЕСА_1 повідомлені про проведення зборів 20.06.2018 о 20:00 за адресою: АДРЕСА_1 на прибунковій території установчих зборів об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, зокрема, про ініціаторів його проведення, дату, місце та час проведення, порядок денний (а.с. 83-86).
Протоколом №1 установчих зборів співвласників будинку АДРЕСА_1 від 20.06.2018 (а.с. 79-82) затверджено порядок денний, а саме:
1. Створення об`єднання співвласників багатоквартирного будинку;
2. Затвердження статуту об`єднання;
3. Вибори правління;
4. Про уповноваження представника установчих зборів для державної реєстрації об`єднання в органах державної реєстрації.
За результатами розгляду, власники квартир по першому питанню ухвалили створити об`єднання співвласників багатоквартирного будинку за адресою: АДРЕСА_1, назвавши Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Хлібна 25" (ОСББ "Хлібна 25).
На установчих зборах прийнято та затверджено статут ОСББ "Хлібна 25", обрано членів правління та ревізійну комісію ОСББ, а також уповноважено представника підготувати необхідні документи для державної реєстрації ОСББ "Хлібна 25".
За підсумками голосування, 66 співвласників квартир, загальна площа яких становить 3239,45 кв. м, проголосували "за" створення об`єднання, "проти" - 2 співвласника (105,75 кв.м).
Наказом №1 від 20.06.2018 призначено головою ОСББ "Хлібна 25" Гриневич Ірину Михайлівну (а.с. 159) на підставі протоколу засідання правління №1 від 20.06.2018 (а.с. 194).
Виконавчий комітет Житомирської міської ради 12.09.2018 здійснив державну реєстрацію Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Хлібна 25" за номером 13051020000015380 (а.с. 31-33).
01.04.2019 між ОСББ "Хлібна 25" та Комунальним підприємством по експлуатації адмінбудинків Житомирської обласної ради укладено договір про відшкодування витрат з управління, утримання спільного майна (а.с. 95-96).
Протоколом загальних зборів №6 від 11.05.2019 до складу правління ОСББ "Хлібна 25" введено представника Комунального підприємства по експлуатації адмінбудинків Житомирської обласної ради Яковенка Володимира Петровича (а.с. 92).
Житлово-будівельний кооператив "Полісся" та Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Хлібна 25" підписали акт передачі документації на будинок АДРЕСА_1 від 10.01.2019 (а.с. 100).
Норми права, застосовані судом, оцінка доказів та аргументів, наведених учасниками справи, висновки щодо порушення або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.
Закон України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" (далі - Закон) визначає правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об`єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов`язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку.
Як передбачено ст. 4 Закону об`єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання й використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.
В одному багатоквартирному будинку може бути створено тільки одне об`єднання. Власники квартир та нежитлових приміщень у двох і більше багатоквартирних будинках, об`єднаних спільною прибудинковою територією, елементами благоустрою, обладнанням, інженерною інфраструктурою, можуть створити одне об`єднання.
Основна діяльність об`єднання полягає в здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання.
Зазначені положення визначають ОСББ як юридичну особу, створену власниками для сприяння використання їх власного майна та управління, утримання і використання неподільного та загального майна.
Відповідно до частин 1, 2, 3 ст. 6 Закону об`єднання може бути створено лише власниками квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (багатоквартирних будинках). Установчі збори об`єднання у новозбудованих багатоквартирних будинках можуть бути проведені після державної реєстрації права власності на більше половини квартир та нежитлових приміщень у такому будинку. Для створення об`єднання скликаються установчі збори. Скликання установчих зборів здійснюється ініціативною групою, яка складається не менш як з трьох власників квартир або нежилих приміщень.
Повідомлення про проведення установчих зборів направляється ініціативною групою не менше ніж за 14 днів до дати проведення установчих зборів. Повідомлення направляється в письмовій формі і вручається кожному співвласнику під розписку або шляхом поштового відправлення (рекомендованим листом). У повідомленні про проведення установчих зборів зазначається, з чиєї ініціативи скликаються збори, місце і час проведення, проект порядку денного. Час і місце проведення обираються зручними для більшості можливих учасників зборів. Установчі збори веде голова зборів, який обирається більшістю голосів присутніх співвласників або їх представників (частини 4, 5, 6 Закону).
Визначена норма права імперативно встановлює порядок і спосіб повідомлення власників:
- форма повідомлення обов`язково письмова;
- повідомляється кожен власник;
- повідомлення вручається власнику або під розписку, або шляхом поштового відправлення (рекомендованим листом).
При дослідженні списку власників квартир та нежитлових приміщень (а.с. 83-86), суд встановив, що деякі співвласники повідомлені про проведення установчих зборів з порушенням терміну, визначеного ч. 4 ст. 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку".
В матеріалах справи наявні копії списків власників квартир та нежитлових приміщень будинку АДРЕСА_1, яких повідомлено про проведення зборів 20.06.2018 о 20:00.
Так, установчі збори відбулися 20.06.2018, отже, повідомлення про проведення установчих зборів повинно було надсилатися всім власникам квартир та нежитлових приміщень не пізніше 06.06.2018.
Однак у списку наявні підписи власників квартир, яким повідомлено про проведення установчих зборів 07.06.2018, 15.06.2018, 20.06.2018 (а.с. 84 на звороті, а.с. 86 на звороті).
Відповідно до ч. 7 ст. 6 Закону кожний співвласник (його представник) під час голосування має кількість голосів, пропорційну до частки загальної площі квартири або нежитлового приміщення співвласника у загальній площі всіх квартир та нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку.
Згідно з додатком до протоколу №1 участь у голосуванні приймали власники квартир, що у підсумку становить 3345,2 кв.м, з яких: "проти" створення ОСББ - 105,75 кв.м (45,2+60,55), "за" - 3239,45 кв. м.
Представник позивача стверджував, що при створенні ОСББ враховано голоси померлих власників, а саме голоси квартир НОМЕР_2, НОМЕР_3, НОМЕР_4.
Представник ОСББ зазначила, що мешканці квартири НОМЕР_3 спадкову справу не оформлювали, тому погодилася з позицією позивача. На підтвердження права голосу квартири НОМЕР_2 до матеріалів справи надала копію листа нотаріуса про оформлення спадкової справи (а.с. 91). Участь у голосуванні від квартири НОМЕР_4 приймав лише один співвласник, кількість голосів якого пропорційна до частки площі квартири, а саме 14,9625 кв.м.
Дослідивши доводи сторін, суд звертає увагу, що об`єднання може бути створено лише власниками квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (багатоквартирних будинках).
Відповідно до статті 1216 ЦК України, спадкуванням є перехід прав та обов`язків (спадщини) від фізичної особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців).
Спадкове правонаступництво виникає після смерті особи, яку називають спадкодавцем, і встановлюється на користь спадкоємця.
Засвідченням факту переходу прав та обов`язків спадкодавця до спадкоємців є свідоцтво про право на спадщину, що видається нотаріусом або уповноваженою на це посадовою особою органу місцевого самоврядування. Юридичне значення свідоцтва про право на спадщину та процесуального порядку його видачі полягає у тому, що воно є свідченням законності переходу права власності на майно від спадкодавця до спадкоємців, а також підставою для закріплення цього права відповідно до вимог чинного законодавства.
Спадкоємець, який прийняв спадщину, у складі якої є нерухоме майно, зобов`язаний звернутися до нотаріуса або в сільських населених пунктах - до уповноваженої на це посадової особи відповідного органу місцевого самоврядування за видачею йому свідоцтва про право на спадщину на нерухоме майно (стаття 1297 ЦК України.
Видача свідоцтва про право на спадщину є лише підставою для закріплення права власності на нерухоме майно та свідчить про законність набуття такого майна. Під час видачі свідоцтва про право на спадщину на нерухоме майно відбувається прийняття речових прав на таке майно, проте остаточний перехід права власності та його належне закріплення відбувається лише після державної реєстрації такого права.
Частиною 1 ст. 182 ЦК України передбачено, що право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.
Лише після державної реєстрації переходу права власності на нерухоме майно, це майно вважається таким, що офіційно визнане та підтверджене державою, згідно з нормами Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Наявність заведеної спадкової справи не свідчить про те, що спадкоємиця померлого власника квартири НОМЕР_2 (а.с. 151 ) є власником вказаного нерухомого майна на момент скликання установчих зборів.
З огляду на викладене, голоси квартири НОМЕР_2 враховані безпідставно.
Щодо голосування квартири НОМЕР_4 , то в матеріалах справи наявна копія витягу про реєстрацію в Спадковому реєстрі, відповідно до якого ОСОБА_4 має у власності 1/4 частки квартири за адресою: АДРЕСА_2 , загальною площею 59,85 кв.м (а.с. 89-90).
Співвласник квартири НОМЕР_4 володіла 14,9625 голосів (59,85 / 4 ), що пропорційно частці від загальної площі квартири.
Отже, 153,4875 голосів (60,35 + 48,25 + 44,8875 (14,9625 х3)) враховано безпідставно, а "за" створення Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Хлібна 25" проголосувало співвласники квартир, загальна площа яких становить 3085,9625 кв. м (3239,45 -153,4875).
Приписами ч. 8 ст. 6 Закон України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" встановлено, що рішення вважається прийнятим, якщо за нього проголосувало більше половини загальної кількості усіх співвласників.
Представник позивача наголошував, що для створення об`єднання співвласників багатоквартирного будинку не було кворуму.
Представник ОСББ щодо вказаних доводів заперечувала. В письмових поясненнях зазначено (а.с. 165), що загальна площа житлових та нежитлових приміщень співвласників становить 6174,10 кв. м, а половина голосів співвласників житлових приміщень - 2431,50 кв м. (4863 кв. м / 2 ). Площа першого поверху 1311,1 кв. м не розділяється, оскільки належить Житомирській обласній раді цілою часткою. Участь у зборах брали співвласники, які мають 3345,2 голосів, виключивши з розрахунку голоси мешканців, які проголосували проти створення об`єднання та голоси мешканців, право власності на квартири яких не підтверджено, а саме 259,24 кв.м, тому для створення ОСББ зараховуються голоси у кількості 3085,96 кв. м. Загальна площа, враховуючи площу першого поверху, становить 4397,06 кв.м (1311,1 + 3085,96).
Представник позивача вказував про безпідставність зарахування площі нежитлового приміщення першого поверху, оскільки представник Житомирської обласної ради участь у голосуванні не брав.
Представник відповідача повідомила, що Житомирська обласна рада не заперечувала проти створення об`єднання, уповноважений представник був присутній на зборах. Між ОСББ "Хлібна 25" та Комунальним підприємством по експлуатації адмінбудинків Житомирської обласної ради укладено договір про відшкодування витрат з управління та утримання спільного майна, а на прохання обласної ради до складу правління ОСББ "Хлібна 25" введено представника комунального підприємства.
Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна зареєстровано за територіальними громадами сіл, селищ, міст в особі Житомирської обласної ради право власності на адміністративно-виробничу будівлю, 1-го поверху (з №105-1 по 105-72 та з №106-1 по 106-9), загальною площею 1311,10 кв.м за адресою: АДРЕСА_1 (а.с. 93).
Згідно з даними технічного паспорта на житловий будинок площа житлових квартир становить 4863 кв. м (а.с. 137-139).
Загальна площа квартир з урахуванням житлової та нежитлової площі - 6174,1 кв.м. За текстом протоколу загальна площа всіх квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку - 6261,60 кв.м (а.с. 79-82).
В матеріалах справи відсутні докази повідомлення Житомирської обласної ради про проведення установчих зборів 20.06.2018, також відсутні результати волевиявлення представника обласної ради щодо питань, винесених на порядок денний зборів, оскільки в протоколі установчих зборів від 20.06.2018 відображено голосування співвласників житлових приміщень.
Посилання представника ОСББ на наявність договірних відносин між Комунальним підприємством по експлуатації адмінбудинків Житомирської обласної ради про відшкодування витрат з управління та утримання спільного майна та включення представника до правління ОСББ "Хлібна 25" суд не приймає до уваги, з огляду на те, що правовідносини виникли після державної реєстрації ОСББ.
Голова правління об`єднання підтвердила відсутність результатів голосування представника Житомирської обласної ради в протоколі №1 установчих зборів співвласників будинку АДРЕСА_1 від 20.06.2018, тому що в документі відображено лише позиції житлового фонду будинку.
Для прийняття рішення про створення об`єднання співвласників багатоквартирного будинку необхідно наявності більше половини голосів загальної кількості усіх співвласників (50% + 1 кв.м).
Дослідивши матеріали справи, суд встановив, що відомості про загальну площу будинку за адресою: АДРЕСА_1 , відрізняються.
Рішенням Житомирської міської Ради народних депутатів №25 від 04.01.1973 затверджено акт державної прийомки новозбудованого 5-ти поверхового 104 квартирного будинку загальною площею 4923 кв. м, з вбудованим приміщенням телеательє площею 1552 кв. м (а.с. 150).
За створення ОСББ "Хлібна 25" проголосували співвласники квартир, загальна площа яких становить 3085,9625 кв. м, що є меншим від половини загальної кількості усіх співвласників з розрахунку площі 6261,60 кв.м, зазначеної у протоколі №1 від 20.06.2018, тобто 3130,8 кв.м (6261,60 / 2), або даних представника ОСББ про площу співвласників будинку у розмірі 6174,1 кв.м - 3087,05 кв.м (6174,1 / 2).
Водночас однією з підстав оскарження протоколу установчих зборів співвласників №1 від 20.06.2018 є посилання на підміну тексту протоколу.
При перевірці зазначених доводів, суд з`ясував, що відповідно до порядку денного, третім питанням ставилося на голосування обрання правління об`єднання співвласників багатоквартирного будинку.
За текстом протоколу, співвласниками обрано правління у кількості 9 осіб згідно з переліком. Крім того, на виконання пункту п`ятого уповноважено ОСОБА_2 , якого включено до правління ОСББ, підготувати документи та здійснити державну реєстрацію об`єднання (а.с. 79-82). Варто зазначити, що примірник протоколу, наданий в оригіналі, як додаток до відзиву на позовну заяву.
В засіданні суду представник відповідача заперечувала, надавши оригінал протоколу №1 установчих зборів співвласників будинку АДРЕСА_1 від 20.06.2018, примірник якого скріплений посвідчувальним написом.
За текстом вказаного документа, співвласниками обрано правління у кількості 8 осіб згідно з переліком, серед яких відсутній ОСОБА_2 , а здійснення державної реєстрації об`єднання покладено на Гриневич І.М. (а.с. 204-206).
На питання суду щодо наявності різних за змістом протоколів установчих зборів від 20.06.2018, представник ОСББ пояснила, що кандидатура ОСОБА_2 . як голови об`єднання не обговорювалася, оскільки голова ОСББ обирається не співвласниками, а членами правління відповідно до статуту. Членами правління обрано 8 (вісьмох) осіб по одному представнику від під`їзду. Будинок налічує вісім під`їздів, а наявність дев`ятого члена правління суперечить інтересам такого представництва. Крім того, особа ОСОБА_2 співвласникам не була відома. Інформацією про походження протоколу №1 установчих зборів співвласників будинку АДРЕСА_1 від 20.06.2018, який міститься в матеріалах справи (а.с. 79-82), представник відповідача не володіла.
Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Згідно зі ст. 76 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
За приписами ч. 1 ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Оцінивши в сукупності докази, суд прийшов до висновку про задоволення позовних вимог в частині визнання недійсним рішення установчих зборів співвласників багатоквартирного будинку від 20.06.2018 про створення юридичної особи - Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Хлібна 25" з огляду на порушення порядку скликання та проведення установчих зборів, а також результатів голосування.
Стосовно вимоги про скасування запису про включення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відомостей про Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Хлібна 25", то варто зазначити, що в прохальній частині позовної заяви (а.с. 41) представник позивача просить скасувати запис, внесений державним реєстратором від 12.09.2019 №13051020000015380, про включення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відомостей про Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Хлібна 25".
Згідно з даними про реєстраційні дії юридичної особи, запис про реєстрацію вчинено 12.09.2018.
Відповідно до п.13 ч. 1 ст.25 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі щодо припинення юридичної особи, що не пов`язано з банкрутством юридичної особи.
Отже, державний реєстратор в силу вимог вказаного закону зобов`язаний вчинити відповідні реєстраційні дії в разі визнання недійсними рішення установчих зборів власників багатоквартирного будинку про створення юридичної особи за рішенням суду, яке набрало законної сили, тому вимога позивача про скасування державної реєстрації змін є передчасною. У випадку набрання рішенням законної сили позивач має право звернутися до державного реєстратора з вимогою вчинити відповідну реєстраційну дію. Відмова реєстратора може бути підставою для звернення до суду.
Висновки щодо відсутності порушених прав Житлово-будівельного кооперативу "Полісся".
Відповідно до п.1 статуту ЖБК "Полісся", кооператив організований виконкомом Житомирської міської Ради народних депутатів з метою забезпечення житлом членів кооперативу та членів їх сімей, шляхом будівництва багатоповерхових житлових будинків з надвірними спорудами за власні кошти кооперативу, за допомогою банківського кредиту, а також для експлуатації та управління цими будинками.
Актом державної прийомки приміщення споруди, який затверджений рішенням Житомирської міської Ради народних депутатів №25 від 04.01.1973, прийнято в експлуатацію будинок за адресою: АДРЕСА_1 (а.с.142-150).
Частиною 3 ст. 19 Закону України "Про кооперацію" встановлено, що кооператив є власником будівель, споруд, грошових та майнових внесків його членів, виготовленої продукції, доходів, одержаних від її реалізації та провадження іншої передбаченої статутом діяльності, а також іншого майна, придбаного на підставах, не заборонених законом.
Як передбачено ст. 384 ЦК України будинок, споруджений або придбаний житлово-будівельним (житловим) кооперативом, є його власністю. Член житлово-будівельного (житлового) кооперативу має право володіння і користування, а за згодою кооперативу - і розпоряджання квартирою, яку він займає в будинку кооперативу, якщо він не викупив її. У разі викупу квартири член житлово-будівельного (житлового) кооперативу стає її власником.
Згідно зі ст. 385 ЦК України власники квартир для забезпечення експлуатації багатоквартирного житлового будинку, користування квартирами та спільним майном житлового будинку можуть створювати об`єднання власників квартир (житла). Таке об`єднання може бути створено також власниками житлових будинків. Об`єднання власників квартир, житлових будинків є юридичною особою, яка створюється та діє відповідно до статуту й закону.
Частинами 1, 2 статті 5 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" визначено, що житлово-будівельні кооперативи можуть бути реорганізовані в об`єднання. Реорганізація відбувається за рішенням загальних зборів. Відповідно до статуту (положення) кооперативу збори можуть прийняти рішення про реорганізацію кооперативу в об`єднання. З моменту прийняття цього рішення зазначені збори вважаються установчими зборами об`єднання і далі проводяться відповідно до вимог цього Закону.
Відповідно до абзацу шостого пункту 5 ст. 13 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" співвласники багатоквартирних будинків, утримання яких до дня набрання чинності цим Законом здійснювали житлово-будівельні (житлові) кооперативи, продовжують відшкодовувати витрати на утримання відповідних будинків і споруд та прибудинкових територій таким кооперативам до моменту створення в багатоквартирному будинку ОСББ (у тому числі шляхом реорганізації кооперативу) або прийняття співвласниками рішення про форму управління багатоквартирним будинком.
Отже, чинне законодавство України не виключає можливості створення у багатоквартирному житловому будинку, в якому існує кооператив, об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, а ст. 5 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" передбачає лише можливість реорганізації кооперативу в об`єднання, як один з можливих правових механізмів його створення.
Вказане спростовує твердження представників позивача та ЖБК "Полісся" про те, що створити ОСББ в кооперативному будинку є можливим виключно шляхом реорганізації житлово-будівельного кооперативу, а державний реєстратор зобов`язаний відмовити представнику об`єднання у вчиненні реєстраційних дій на підставі ст. 5 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку".
Судові витрати за результатами розгляду справи покладаються на сторони пропорційно задоволеним вимогам.
Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-
УХВАЛИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Визнати недійсним рішення установчих зборів співвласників багатоквартирного будинку про створення юридичної особи - Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Хлібна 25", оформлене протоколом №1 від 20.06.2018 (ідентифікаційний код 42469837).
3. Відмовити в позові в частині вимоги про скасування запису про включення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відомостей про Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Хлібна 25" .
4. Стягнути з Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Хлібна 25" (10029, м. Житомир, вул. Хлібна, 25, ідентифікаційний код 42469837)
на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 )
- 1921,00 грн судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення складено: 29.01.20
Суддя Давидюк В.К.
Віддрукувати:
1- в справу;
2,3 - сторонам
4 - третій особі
Відправити рек. з пов
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 23.01.2020 |
Оприлюднено | 29.01.2020 |
Номер документу | 87213466 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Давидюк В.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні