Справа №628/840/19
Провадження №2/628/20/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 січня 2020 р. Куп`янський міськрайонний суд Харківськоїобласті
в складі: головуючого - судді Литвинова А.В.
при секретарі Борщовій О.Л.,
представника позивача прокурора Мельник І.П.,
представника відповідачки адвоката Курило М.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду в м. Куп`янську справу за позовом Заступника керівника Ізюмської місцевої прокуратури Михаліка О.І., в інтересах держави в особі: Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області до відповідача ОСОБА_1 про внесення змін до договору оренди землі,
ВСТАНОВИВ :
21.03.2019 заступник керівника Ізюмської місцевої прокуратури Харківської області Михалік О.І., в інтересах держави в особі: Головного управління Держгеокадастру у Харківській області; Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області, звернувся до суду з позовною заявою до ОСОБА_1 з вимогою внести зміни до договору оренди землі від 08.08.2012, укладеного між Куп`янською районною державною адміністрацією Харківської області та ОСОБА_1 , яким ОСОБА_1 надано в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів Петропавлівської сільської ради Куп`янського району Харківської області, площею 38,7944 га ріллі із земель державного резервного фонду, зареєстрований у Куп`янському районному відділі реєстрації земель Харківської регіональної філії ДП Центру Державного земельного кадастру 10.08.2012 за №632378554001399, виклавши пункти 5 та 9 договору в наступній редакції - 5. Нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 984 702 грн. 52 коп. ; 9. Орендна плата вноситься орендарем у безготівковій формі та розмірі 8% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка складає з розрахунку 984702,52x8% = 78 776,20 грн. (сімдесят вісім тисяч сімсот сімдесят шість гривень двадцять копійок); судовий збір за подання даної позовної заяви у сумі 1921 грн. стягнути з відповідача на користь прокуратури Харківської області за таким реквізитами: прокуратура Харківської області, код 02910108, банк отримувач: Державна казначейська служба України м. Київ, код 820172, рахунок НОМЕР_1, код класифікації видатків бюджету - 2800.
В обґрунтування позову заступник керівника Ізюмської місцевої прокуратури Харківської області Михалік О.І. зазначив, що у ході вивчення стану додержання вимог земельного законодавства на території Куп`янського району Харківської області, встановлено наступне.
Розпорядженням голови Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області №396 від 23.07.2012 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яка передається в оренду ОСОБА_1 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населених пунктів на території Петропавлівської сільської ради Куп`янського району Харківської області та надано в оренду земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 119,1702 га ріллі, в тому числі - 17,9886 га із земель запасі, 101,1816 га із земель державного резервного фонду, терміном на 49 років.
На підставі Розпорядження №396 від 23.07.2012 Куп`янською райдержадміністрацією з ОСОБА_1 , 08.08.2012 укладено договір оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів Петропавлівської сільської ради Куп`янського району Харківської області, площею 38,7944 га ріллі із земель державного резервного фонду.
Вказаний договір оренди зареєстровано у Куп`янському районному відділі реєстрації земель Харківської регіональної філії ДП Центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 10.08.2012 за №632378554001399.
Відповідно до п. 9 Договору орендна плата вноситься орендарем у безготівковій формі та розмірі 3% від грошової оцінки земельної ділянки, яка складається з розрахунку 686 409,52 х З % = 20 502,29 грн.
У п. 10 зазначено, що обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів інфляції, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
Згідно з п. 11 Договору зазначено, що орендна плата сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.
Відповідно до ст. 13 Закону України Про оцінку земель передбачено, що для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є обов`язковим.
Проте, у договорі оренди земельної ділянки державної форми власності, укладеного 08.08.2012, розмір орендної плати встановлено з порушенням вимог ст. 13 Закону України Про оцінку земель , у зв`язку з чим 31.03.2017 Ізюмська місцева прокуратура зверталась до Куп`янського міськрайонного суду з позовом в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області до ОСОБА_1 та Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області про визнання недійсним договорів оренди земельних ділянок від 08.08.2012 у зв`язку з відсутністю нормативної грошової оцінки земельних ділянок, в т.ч. площею 38,7944 га.
В ході судового розгляду відповідачем ОСОБА_1 добровільно усунуто порушення вимог Закону, у зв`язку з чим провадження у цивільній справі (№ 628/825/17) закрито.
Так, рішенням Куп`янської районної ради №327-УП від 12.04.2017 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 38,7944 га ріллі, яка надана в оренду ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів Петропавлівської сільської ради.
Вивченням технічної документації з нормативної грошової оцінки вищевказаної земельної ділянки сільськогосподарського призначення (рілля) встановлено, що нормативно грошова оцінка земельної ділянки з к.н. 6323785500:08:000:0180 складає 984 702,52 грн.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про оренду землі , оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно ст. 13 Закону, договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону України Про оренду землі однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Відповідно до ст. 21 Закону України Про оренду землі , орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, а підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, що визначено також приписами п. 288.1 ст. 288 Податкового кодексу України (ПК України).
Частиною 1 пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України і частиною 1 статті 13 Закону України Про оцінку земель передбачено, що для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності обов`язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Відповідно до ст. 18 Закону України Про оцінку земель , нормативна грошова оцінка земельних ділянок сільськогосподарського призначення, розташованих за межами населених пунктів, проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.
При цьому, п.п. 288.5.1 та 288.5.2 п. 288.5 ст. 288 зазначеного Кодексу встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки. Тобто, законом визначено нижню граничну межу річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки, незалежно від того, чи співпадає її розмір із визначеним у договорі.
Відповідно до ст. 271 Податкового кодексу України, базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації.
Згідно з ст. 289 Кодексу, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Таким чином, згідно діючого договору оренди землі, укладеного між Куп`янською районною державною адміністрацією Харківської області та ОСОБА_1 ставка орендної плати істотно занижена, остання повинна становити не менше 8% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Куп`янською районною державною адміністрацією 27.09.2018 та 08.01.2019 на адресу ОСОБА_1 направлені листи щодо необхідності укладення додаткової угоди до договору з метою приведення у відповідність вартості земельної ділянки та перегляду розміру орендної плати. Лист від 08.01.219 отримано 11.01.2019 представником ОСОБА_1 за довіреністю.
Разом з цим, будь-які дії з боку відповідача на виконання вказаних листів не вжито, зміни до договору не внесено.
Таким чином, в порушення приписів ст. 13 Закону України Про оцінку земель , ст. ст. 15, 21 Закону України Про оренду землі та ст. ст. 271, 289 Податкового кодексу України, після проведення та затвердження технічної документації із нормативної грошової оцінки земельної ділянки в договір оренди не внесено відповідні зміни.
Згідно з ст. 11 ЦК України визначено, що підстави виникнення цивільних прав та обов`язків виникають, зокрема, з договорів та інших правочинів, а також безпосередньо з актів цивільного законодавства.
Згідно з ст. 30 Закону України Про оренду землі , зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін, У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до ст. 525 ЦК України, одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Згідно з ч. 1,2 ст. 651 ЦК України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Згідно з п. п. 2.18, 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011 Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин вирішення спорів про внесення змін до договору пов`язане із застосуванням положення частини першої статті 626 ЦК України, відповідно до якої договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін, і тому суд не може зобов`язати іншу сторону договору внести зміни до нього. Отже, зацікавлена сторона у випадках, передбачених законом, може просити суд про внесення зміни до договору згідно з рішенням суду, а не про зобов`язання відповідача внести такі зміни до договору. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Відповідно до ч. з ст. 653 ЦК України, якщо договір змінюється або розривається в судовому порядку, зобов`язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Вказану правову позицію викладено у рішенні господарського суду Херсонської області від 20.07.2015, постанові Одеського апеляційного господарського суду від 25.08.2015 по справі № 923/796/15, постанові Вищого господарського суду України від 17.02.2016 по справі № 916/1047/15-г.
Так, згідно з ст. 13 Конституції України, ст. 373 Цивільного кодексу України, ст. 1 Земельного кодексу України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України (ст. 14).
Відповідно до ст. 23 Закону України Про прокуратуру , прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Згідно з ч.ч. 3,4 ст. 56 ЦПК України, у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 року у справі № З-рп/99 по справі про офіційне тлумачення положень ст. 2 ГПК України (п.2 резолютивної частини) під поняттям орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, треба розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом представлені повноваження органу виконавчої влади.
Згідно ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України, центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Таким чином, прокурор звертається до суду з цим позовом в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, як суб`єкта, уповноваженого розпоряджатися спірними земельними ділянками державної власності сільськогосподарського призначення та в особі Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області як сторони договірних відносин - орендодавця.
Підставою для представництва є порушення інтересів держави, оскільки у зв`язку із несплатою орендарем орендної плати, встановленої законом, у розмірі 8% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок, призводить до значного ненадходження коштів до бюджету.
Водночас, органами державної влади - Куп`янською районною державною адміністрацією Харківської області. Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області, до цього часу не вжито заходів щодо усунення вищевказаних порушень у судовому порядку, у тому числі щодо внесення змін до договору оренди землі, що спричиняє порушення економічних інтересів держави.
Враховуючи вищевикладене, не здійснення відповідними органами повноважень щодо захисту вказаних інтересів держави, є підставою для представництва в суді інтересів держави відповідно до ст. 23 Закону України Про прокуратуру .
Представник позивача - прокурор Куп`янського відділу Ізюмської місцевої прокуратури Харківської області Мельник І.П., в судовому засіданні підтримала свої позовні вимоги на підставі доводів, викладених у позовній заяві.
Представник Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області надав до суду заяву про розгляд справи без його участі.
19.04.2019 від представника Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Репети Г.В. надійшли пояснення щодо позовної заяви. В поясненні зазначила, що позовні вимоги прокурора є обґрунтованими, вмотивованими та такими, що підлягають задоволенню з наступних підстав.
Із матеріалів справи вбачається, що за інформацією, наданою Міськрайонним управлінням у Куп`янському районі та м. Куп`янську Головного управління Держгеокадаетру у Харківській області (далі - Міськрайонне управління, копія листа за № 423/423-19-0.23,03 від 15.04.2019 р. додається), земельна ділянка з кадастровим номером 6323785500:08:000:0180 площею 38,7944 га ріллі - згідно даних державного земельного кадастру зареєстрована Міськрайонним управлінням Держкомзему у місті Куп`янськ і Куп`янському районі Харківської області 10.08.2012 року та має наступні відомості:
-адреса земельної ділянки: Харківська область, Куп`янський район,
Петропавлівська сільська рада
- категорія земель - землі сільськогосподарського призначення
- цільове призначення - для ведення селянського (фермерського) господарства) іа іншими будівлями і шляхами, зареєстрована в державному земельному кадастрі 07.10.2014 року за заявою ТОВ Альфа-Агроінвест
- інформація про документацію із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки - Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок, 12.03,2012, розробник ТОВ Земінформ , документація була виготовлена на підставі розпорядження голови Куп`янської РДА від 02.09.2011 року № 279 зі змінами від 02.03.2012 року № 90
- форма власності на земельну ділянку - державна.
Розпорядженням голови Куп`янської РДА від 23.07.2012 року JV 396 земельна ділянка була передана в оренду гр. ОСОБА_1 , договір оренди строком на 49 років укладено 08.08.2012 року, зареєстрований 10.08,2012 року за номером 632378554001399.
Відповідно до п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України (в редакції станом на час державної реєстрації договору оренди землі від 08.08.2012 р. стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 6323785500:08:000:0180) до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзацах другому та четвертому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради з урахуванням вимог абзацу третього цього пункту, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
В той же час відповідно до ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України (в чинній редакції) центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статгі, у власність або у користування для всіх потреб.
Згідно з пп. 13 п. 4 Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 29.09.2016 N 333. Головне управління відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством.
Отже, Головне управління Держгеокадастру у Харківській області розпоряджається землями державної форми власності сільськогосподарського призначення на території Харківської області в порядку, визначеному чинним законодавством.
Згідно зі ст. 1 ЗУ Про оренду землі оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Положеннями ст. 13 названого Закону визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату (ст. 15 ЗУ Про оренду землі ).
Ст. 30 ЗУ Про оренду землі встановлено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до ч. 2 ст. 632 Цивільного кодексу України, зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Ч. 2 ст. 651 ЦК України передбачено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Виходячи зі змісту ст. ЗО ЗУ Про оренду землі та статей 632, 651 ЦК України, можна дійти висновку про те, що за загальним правилом, зміна умов договору, в тому числі в частині розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін. За відсутності такої згоди такий договір може бути змінений за рішенням суду лише у випадках, встановлених умовами договору або в силу закону.
Крім того, відповідно до ч. 1 статті 654 ЦК України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
Ч.ч. 1, 2 ст. 21 ЗУ Про оренду землі встановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Податковим кодексом України, який набрав чинності з 01.01.2011, установлено, що плата за землю - це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної комунальної власності (пп. 14.1.147 п. 14.1. ст. 14 ПК України).
Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (пп. 14.1.136 п. 14.1. ст. 14 ПК України).
В п. 289.1. ст. 289 ПК України закріплено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Відповідно до пп. 271.1.1. п. 271.1. ст. 271 ПК України, базою оподаткування с нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації.
Ст. 288 ПК України, встановлений мінімальний розмір річної суми платежу з орендної плати - 3 % нормативної грошової оцінки та максимальний - 12 % нормативної грошової оцінки.
Тобто, з набранням чинності Податковим кодексом України річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.
Ч. 1 ст. 13 ЗУ Про оцінку земель визначено випадки обов`язкового проведення грошової оцінки земельних ділянок. Зокрема, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру земельного податку, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати (аналогічна правова позиція викладена у постановах верховного Суду у справі № 916/2344/17, Верховного Суду України у справі № 922/3871/14).
Також в судовому засіданні вона пояснила, що на даний час середній розмір орендної плати за землю по Харківській області складає 8% нормативної грошової оцінки.
Представник відповідача ОСОБА_1 - ОСОБА_2 , позовні вимоги визнав частково, вважає, що збільшення орендної плати у відсотках є безпідставними. Надав заперечення за позовну заяву, відповідно до якого вказує, що ОСОБА_1 надано в строкове платне користування і земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів Петропавлівської сільської ради Куп`янського району Харківської області, загальною площею 38,7944 га ріллі із земель державного резервного фонду. Договір оренди зареєстровано у Куп`янському районному відділі реєстрації земель Харківської регіональної філії ДП Центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 10.08.2012 за №632378554001399 та на сьогоднішній час відповідно до діючого законодавства України є діючим, що також підтверджується і Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права за № 143198062 від 30.10.2018року.
Відповідно до норм чинного законодавства України, ОСОБА_1 звернулась до ТОВ Земельно-кадастрове бюро , яке знаходиться за адресою: Харківська область, м. Куп`янськ, просп. Конституції. ІЗ, для виготовлення Технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, відповідно до укладеного Договору оренди землі від 08.08.2012року .
18.01.2017 року вказана Технічна документація була виготовлена, а 14 лютого 2017 року Висновок державної експертизи землевпорядної документації за № 0287 була затверджена начальником Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Оберемком Є.А. (позивачем по справі).
12 квітня 2017 року рішеннями за № 327-VII сесії VII скликання Куп`янської районної ради. Харківської області Технічна документація про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кадастровим номером - 6323785500:08:000:0180, відповідно до укладеного Договору оренди землі від 08.08.2012року, була затверджена.
Відповідно до п. 9 Договору оренди землі, плата вноситься орендарем у безготівковій формі у розмірі 3% від грошової оцінки земельної ділянки, яка складає на сьогоднішній день відповідно до Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.01.2019року - 1138118,28 грн„ тобто орендна плата складається з розрахунку 1138118.28грн.х3% = 34143.55грн., а не 20 502.29грн. як зазначено у позовній заяві.
На сьогоднішній час відповідачка ОСОБА_1 сплачує в повному обсязі орендну плату у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що підтверджується Податковою декларацією з плати за землю за 2019рік.
Згідно з п.п.2.18, 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011 Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин вирішення спорів про внесення змін до договору пов`язане із застосуванням положення частини першої статті 626 ЦК України, відповідно до якої договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін, і тому суд не може зобов`язати іншу сторону договору внести зміни до нього. Отже, зацікавлена сторона у випадках, передбачених законом, може просити суд про внесення зміни до договору згідно з рішенням суду, а не про зобов`язання відповідача внести такі зміни до договору. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Вислухавши представника позивача та представника відповідача, дослідивши письмові докази, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд дійшов наступного.
У відповідності до ст. ст. 13, 81 ЦПК України, суд розглядає справу не інакше, як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін чи інших осіб, які беруть участь у справі. Кожна сторона зобов`язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і докази подаються сторонами і іншими особами, які беруть участь у справі.
Розпорядженням голови Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області №396 від 23.07.2012 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яка передається в оренду ОСОБА_1 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населених пунктів на території Петропавлівської сільської ради Куп`янського району Харківської області та надано в оренду земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 119,1702 га ріллі, в тому числі - 17,9886 га із земель запасі, 101,1816 га із земель державного резервного фонду, терміном на 49 років (а.с. 11).
На підставі Розпорядження №396 від 23.07.2012 Куп`янською райдержадміністрацією з ОСОБА_1 , 08.08.2012 укладено договір оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів Петропавлівської сільської ради Куп`янського району Харківської області, площею 38,7944 га ріллі із земель державного резервного фонду (а.с. 12-14).
Вказаний договір оренди зареєстровано у Куп`янському районному відділі реєстрації земель Харківської регіональної філії ДП Центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 10.08.2012 за №632378554001399.
Відповідно до п. 9 Договору, орендна плата вноситься орендарем у безготівковій формі та розмірі 3% від грошової оцінки земельної ділянки, яка складається з розрахунку 686 409,52 х 3 % = 20 502,29 грн.
У п. 10 зазначено, що обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів інфляції, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
Згідно з п. 11 Договору зазначено, що орендна плата сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.
Проте, у договорі оренди земельної ділянки державної форми власності, укладеного 08.08.2012, розмір орендної плати встановлено з порушенням вимог ст. 13 Закону України Про оцінку земель , у зв`язку з чим 31.03.2017 Ізюмська місцева прокуратура зверталась до Куп`янського міськрайонного суду з позовом в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області до ОСОБА_1 та Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області про визнання недійсним договорів оренди земельних ділянок від 08.08.2012 у зв`язку з відсутністю нормативної грошової оцінки земельних ділянок, в т.ч. площею 38,7944 га.
В ході судового розгляду відповідачем ОСОБА_1 добровільно усунуто порушення вимог Закону, у зв`язку з чим провадження у цивільній справі (№ 628/825/17) закрито (а.с. 21-22).
Так, рішенням Куп`янської районної ради №327-УП від 12.04.2017 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 38,7944 га ріллі, яка надана в оренду ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів Петропавлівської сільської ради (а.с. 17).
Вивченням технічної документації з нормативної грошової оцінки вищевказаної земельної ділянки сільськогосподарського призначення (рілля) встановлено, що нормативно грошова оцінка земельної ділянки з к.н. 6323785500:08:000:0180 складає 984 702,52 грн. (а.с. 18-20).
Куп`янською районною державною адміністрацією 27.09.2018 та 08.01.2019 на адресу ОСОБА_1 направлені листи щодо необхідності укладення додаткової угоди до договору з метою приведення у відповідність вартості земельної ділянки та перегляду розміру орендної плати. Лист від 08.01.219 отримано 11.01.2019 представником ОСОБА_1 за довіреністю (а.с. 23-24).
Позивачем стверджувалося у позовній заяві та не заперечувалося відповідачем, що зміни до договору оренди землі від 08.08.2012, укладеного між Куп`янською райдержадміністрацією та відповідачем ОСОБА_1 про надання в довгострокове платне користування земельної ділянки сільськогосподарського призначення (рілля), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Петропавлівської сільської ради Куп`янського району Харківської області, загальною площею 38,7944 га, зареєстрованого у Куп`янському районному відділі реєстрації земель Харківської області регіональної філії ДП Центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 10.08.2012 за №632378554001399, не проводилися, додаткові угоди не укладалися.
Відповідно до ч. 1 ст. 82 ЦПК України, зазначені обставини не підлягають доказуванню.
Статтями 1, 13, частиною 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Згідно з п.п. 271.1.1, 271.1.2 п. 271.1 ст. 271, ч. 1 п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України базою оподаткування є або нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом або площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.
Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно статті 21 Закону України "Про оренду землі", орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.
Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
У разі визнання у судовому порядку договору оренди землі недійсним отримана орендодавцем орендна плата за фактичний строк оренди землі не повертається.
Відповідно до п. 288.4 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки - п. 288.1 ст. 288 Податкового кодексу України.
Відповідно до п.п. 288.5.1, 288.5.2 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Статтею 11 ЦК України визначено, що підстави виникнення цивільних прав та обов`язків виникають, зокрема, з договорів та інших правочинів, а також безпосередньо з актів цивільного законодавства.
З матеріалів справи вбачається, що нормативно-грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 6323785500:08:000:0180, яка передана ОСОБА_1 в оренду, складає 984 702,52 грн.
Отже, ставка орендної плати, визначена Договором оренди земельної ділянки від 08.08.2012 на сьогодні є істотно нижчою, від передбаченого чинним законодавством мінімуму, а також ніж зараз середня по Харківській області.
Відповідно до ст. 30 Закону України "Про оренду землі", зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі, спір вирішується в судовому порядку.
З огляду на вищевикладене, суд вважає, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України, з відповідача на користь прокуратури Харківської області належить стягнути витрати по сплаті судового збору в розмірі 1921,00 грн.
Керуючись ст. ст. 12, 13, 81, 82, 89, 141, 142, 189, 196-198, 200, 206, 223, 259, 263-265, 268, 273, 352, 354 ЦПК України, суд,
УХВАЛИВ:
Позовну заяву Заступника керівника Ізюмської місцевої прокуратури Михаліка О.І., в інтересах держави в особі: Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області до відповідача ОСОБА_1 про внесення змін до договору оренди землі - задовольнити повністю.
Внести зміни до договору оренди землі від 08.08.2012 року, укладеного між Куп`янською районною державною адміністрацією Харківської області та ОСОБА_1 , яким ОСОБА_1 надане в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів Петропавлівської сільської ради Куп`янського району Харківської області, площею 38,7944 га ріллі із земель державного резервного фонду, зареєстрований у Куп`янському районному відділі реєстрації земель Харківської регіональної філії ДП Центру Державного земельного кадастру 10.08.2012 р. за №632378554001399, виклавши пункти 5 та 9 договору в наступній редакції:
5. Нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 984 702 грн. 52 коп. ;
9. Орендна плата вноситься орендарем у безготівковій формі та розмірі 8% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка складає з розрахунку 984702,52х8% = 78 776,20 грн.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь прокуратури Харківської області 1921 грн. на відшкодування витрат по сплаті судового збору.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Харківського апеляційного суду шляхом подачі 30 - ти денний строк з дня проголошення рішення апеляційної скарги, безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення виготовлений 30 січня 2020 року.
Головуючий : А.В. Литвинов
Суд | Куп'янський міськрайонний суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 21.01.2020 |
Оприлюднено | 04.02.2020 |
Номер документу | 87260268 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Куп'янський міськрайонний суд Харківської області
Литвинов А. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні