Рішення
від 27.01.2020 по справі 580/3445/19
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 січня 2020 року справа № 580/3445/19

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Рідзеля О.А., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом приватного сільськогосподарського акціонерного товариства ім. Шевченка до Головного управління Державної податкової служби у Черкаській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення,

ВСТАНОВИВ:

04.11.2019 до Черкаського окружного адміністративного суду звернулось приватне сільськогосподарське акціонерне товариство ім. Шевченка (далі - позивач) із позовною заявою до Головного управління Державної податкової служби у Черкаській області (далі - відповідач), в якій просив: визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення від 21.10.2019 №0001973306.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що за наслідками проведення перевірки, відповідачем складено Акт від 25.09.2019 в якому встановлено порушення п.п. 168.4.1, п.п. 168.4.2 та п.п. 168.4.4 п. 168.4 ст. 168 Податкового кодексу України, а саме: податок на доходи фізичних осіб на загальну суму 70129,37 грн. перераховано до невідповідного бюджету.

На підставі вказаних висновків перевірки, відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення № 0001973306 від 21.10.2019, яким застосовано до позивача штрафні санкції та нараховано пеню за порушення вимог Податкового кодексу України.

Проте, позивач зазначає, що мав право вибору сплати податку на доходи фізичних осіб як за власним місцезнаходженням зазначеним в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань так і за місцезнаходженням земельних ділянок. Крім того, зауважено, що позивачем виконано податковий обов`язок по сплаті податку у повному обсязі та своєчасно, а помилкова сплата на інший рахунок органу держказначейства не свідчить про бездіяльність платника податків та не може бути підставою для застосування штрафних санкцій. Також, звернута увага, що рахунок для податку на доходи фізичних осіб є субрахунком Єдиного казначейського рахунку, а суми податку вважаються зарахованими до Державного або місцевого бюджету з дня зарахування на ЄКР, а не на субрахунок.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 26.11.2019 відкрито провадження у адміністративній справі та вирішено здійснювати розгляд в порядку спрощеного позовного провадження.

16.12.2019 до суду надійшов відзив на адміністративний позов, в якому представник відповідача зазначив про необґрунтованість позовних вимог та просив у їх задоволенні відмовити. В обґрунтування власної позиції зазначив, що позивач протягом 2016-2019 років орендував: земельні частки (паї) які знаходяться виключно в адміністративних межах Терешківської сільської ради, суми податку на доходи фізичних осіб, нарахованого (утриманого) із сум орендної плати за перевіряємий період сплачувались на рахунок Терешківської сільські ради, крім суми яка сплачена на рахунок ОТГ м. Шпола, відповідно до платіжного доручення від 01.11.2018 року №827, на суму податку на доходи фізичних осіб в розмірі 70129,37 грн. Крім того, зазначено, що позивач, здійснивши перерахування сум податку до бюджету не за місцезнаходженням орендованих позивачем земельних ділянок порушив норми п.п. 168.4.4, 168.4.9 п. 168.4 ст. 168 ПК України, в зв`язку з чим оскаржуванне ППР вважає правомірним а позовні вимоги необгрунтованими.

Вивчивши доводи позивача та відповідача, викладені у позовній заяві та відзиві на позовну заяву, дослідивши письмові докази, суд встановив таке.

Як встановлено судом та вбачається з матеріалів справи, приватне сільськогосподарське акціонерне товариство ім. Шевченка зареєстроване як юридична особа 20.01.1992 Шполянською районною державною адміністрацією, код ЄДРПОУ 03793863.

Станом на 25.09.2019 позивач перебуває на обліку в Смілянському управлінні ГУ ДФС у Черкаській області.

Відповідно до відомостей Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань місцезнаходження позивача: 20603, Черкаська область, Шполянський район, м. Шпола, вул. Лебединська, буд. 131.

Фактично ПрАТ ім. Шевченка знаходиться за адресою: 20613, Черкаська область, Шполянський район, с. Терешки.

На підставі наказу ГУ ДФС у Черкаській області від 07.08.2019 №1603 та направлень на перевірку, виданих ГУ ДФС у Черкаській області від 29.08.2019 №1/23-00-05-0106, №02/23-00-05-0106, №18/23-00-33-0611, відповідно до п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, ст. 75, ст. 77, ст. 82 Податкового кодексу України та плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків на 2019 рік, у період з 29.08.2019 по 18.09.2019 посадовими особами ГУ ДФС у Черкаській області проведена документальна планова виїзна перевірка приватного сільськогосподарського акціонерного товариства ім. Шевченка з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.07.2016 по 30.06.2019 з урахуванням п.102.1 ст.102 Податкового кодексу України.

За наслідками перевірки складено акт перевірки від 25.09.2019 №16/23-00-05-0105/03793863 (далі - акт перевірки), в якому встановлено порушення, зокрема, п.п. 168.4.1, п.п. 168.4.2, п.п. 168.4.4 п. 168.4 ст. 168 Податкового кодексу України, в результаті чого перераховано податок на доходи фізичних осіб в сумі 70129,37 грн до невідповідного бюджету.

Не погоджуючись з висновками акта перевірки позивачем подано заперечення від 04.10.2019.

Листом відповідача від 17.10.2019 №3986/23-00-33-0608 про розгляд заперечень висновки акта перевірки залишено без змін.

На підставі акта перевірки, відповідач прийнято податкове повідомлення-рішення від 21.10.2019 № 0001973306 про збільшення суму податкового зобов`язання з податків та зборів, у тому числі з податку на доходи фізичних осіб на загальну суму 32180,27 грн., в т.ч. 17532,34 грн штрафних санкцій та 14649,93 грн. пені.

Вважаючи вказане податкове повідомлення-рішення протиправним, позивач звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з такого.

Порядок оподаткування доходів фізичних осіб встановлено розділом ІV Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI.

Згідно п. 15.1 ст. 15 Податкового кодексу України платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.

Податковим агентом, як передбачено п. 18.1 ст. 18 Податкового кодексу України, визнається особа, на яку цим Кодексом покладається обов`язок з обчислення, утримання з доходів, що нараховуються (виплачуються, надаються) платнику, та перерахування податків до відповідного бюджету від імені та за рахунок коштів платника податків.

Відповідно до пп. 14.1.180 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, податковий агент щодо податку на доходи фізичних осіб - юридична особа (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ), самозайнята особа, представництво нерезидента - юридичної особи, інвестор (оператор) за угодою про розподіл продукції, які незалежно від організаційно-правового статусу та способу оподаткування іншими податками та/або форми нарахування (виплати, надання) доходу (у грошовій або негрошовій формі) зобов`язані нараховувати, утримувати та сплачувати податок, передбачений розділом IV цього Кодексу, до бюджету від імені та за рахунок фізичної особи з доходів, що виплачуються такій особі, вести податковий облік, подавати податкову звітність контролюючим органам та нести відповідальність за порушення його норм в порядку, передбаченому статтею 18 та розділом IV цього Кодексу.

Порядок нарахування, утримання та сплати (перерахування) податку на доходи фізичних осіб до бюджету визначений ст.168 Податкового кодексу України.

Підпунктом 168.1.1 п. 168.1 ст. 168 Податкового кодексу України передбачено, що податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов`язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену в статті 167 цього Кодексу.

Згідно п.п. 168.4.1 п. 168.4 ст. 168 Податкового кодексу України, податок, утриманий з доходів резидентів та нерезидентів, зараховується до бюджету згідно з Бюджетним кодексом України.

Згідно вимог п.п. 168.4.4 п. 168.4 ст. 168 Податкового кодексу України, юридична особа за своїм місцезнаходженням та місцезнаходженням не уповноважених сплачувати податок відокремлених підрозділів, відокремлений підрозділ, який уповноважений нараховувати, утримувати і сплачувати (перераховувати) до бюджету податок, за своїм місцезнаходженням одночасно з поданням документів на отримання коштів для виплати належних платникам податку доходів, сплачує (перераховує) суми утриманого податку на відповідні рахунки, відкриті в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів за місцезнаходженням відокремлених підрозділів, а у випадках, передбачених цим Кодексом, - за місцезнаходженням земельних ділянок, земельних часток (паїв), виділених або не виділених в натурі (на місцевості).

Відповідно до пп.168.4.9 п. 168.4 ст.168 Податкового кодексу України, суми податку, нараховані податковим агентом з доходів за здавання фізичними особами в оренду (суборенду, емфітевзис) земельних ділянок, земельних часток (паїв), виділених або не виділених в натурі (на місцевості), сплачуються таким податковим агентом до відповідного бюджету за місцезнаходженням таких об`єктів оренди (суборенди, емфітевзису).

Частиною 2 статті 64 Бюджетного кодексу України передбачено, що податок на доходи фізичних осіб, який сплачується (перераховується) податковим агентом - юридичною особою (її філією, відділенням, іншим відокремленим підрозділом) чи представництвом нерезидента - юридичної особи, зараховується до відповідного бюджету за їх місцезнаходженням (розташуванням) в обсягах податку, нарахованого на доходи, що виплачуються фізичній особі.

Відповідальність передбачена п.127.1. ст.127 Податкового кодексу України, згідно якого ненарахування, неутримання та/або несплата (неперерахування) податків платником податків, у тому числі податковим агентом, до або під час виплати доходу на користь іншого платника податків, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 25 відсотків суми податку, що підлягає нарахуванню та/або сплаті до бюджету.

За наслідками розгляду справи по суті, суд зазначає наступне.

Відповідно до п.3.1.9.2.2. Акту перевірки, земельні ділянки, на які позивачем з орендодавцями (громадянами) укладено договори оренди землі (паїв) знаходяться в межах Терешківської сільської ради.

Таким чином, податок на доходи фізичних осіб позивачем мав бути сплачений на рахунок Терешківської сільські ради.

Як вбачається судом із Акту Перевірки (а.с. 55), позивачем протягом 2016-2019 років сплачувались суми податку на доходи фізичних осіб, нарахованого (утриманого) із сум орендної плати на рахунок Терешківської сільські ради, крім суми яка сплачена на рахунок ОТГ м. Шпола відповідно до платіжного доручення від 01.11.2018 року №827 на суму податку на доходи фізичних осіб в розмірі 70129,37 грн., в зв`язку з чим посилання позивача щодо помилковості сплати ним податку на доходи фізичних осіб на рахунок ОТГ м. Шпола суд приймає до уваги та вважає обґрунтованим.

Разом з тим, суд зазначає про відсутність спору між сторонами в даній справі щодо обсягу нарахування або своєчасності сплати податку на доходи фізичних осіб платником. Натомість даний спір виник через невідповідність бюджету перерахування сум податку.

В той же час, податки і збори та інші доходи державного бюджету зараховуються безпосередньо на єдиний казначейський рахунок і не можуть акумулюватися на рахунках органів, що контролюють справляння надходжень бюджету (за винятком установ України, які функціонують за кордоном). Податки і збори та інші доходи державного бюджету визнаються зарахованими до державного бюджету з дня зарахування на єдиний казначейський рахунок (частини 4 та 5 статті 45 Бюджетного кодексу України).

Розділом 1 Положення про єдиний казначейський рахунок, затвердженого Наказом Державного казначейства України 26 червня 2002 року №122 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18 липня 2002 року за №594/6882 (далі - Положення), встановлено, що єдиний казначейський рахунок (далі - ЄКР) - це консолідований рахунок, відкритий Державному казначейству України в Національному банку України для обліку коштів та здійснення розрахунків у системі електронних платежів Національного банку України.

ЄКР консолідує кошти державного та місцевих бюджетів, фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, коштів інших клієнтів, обслуговування яких здійснюється органами Державного казначейства України та регламентується законодавством (пункт 2.1 розділу 2 Положення).

За змістом розділу 3 Положення функціонування ЄКР забезпечує, зокрема, зарахування податків і зборів (обов`язкових платежів) та інших надходжень, передбачених законодавством, до державного та місцевих бюджетів.

Суд зазначає, що допущена позивачем помилка щодо перерахування сум податку до невідповідного бюджету не свідчить про несплату необхідної суми податку на доходи фізичних осіб у визначений законодавством строк та не спричинила настання жодних негативних наслідків або збитків для відповідного бюджету та держави в цілому, оскільки суми податку в подальшому у будь-якому разі підлягали перерахуванню на єдиний казначейський рахунок.

Відповідно до правової позиції Верховного Суду викладеної у постанові від 11.04.2019 у справі №822/3323/17, здійснення помилки під час перерахування платником суми грошового зобов`язання у строк, встановлений Законом, має кваліфікуватися як дія, хоча й помилкова, а тому не може слугувати підставою для притягнення платника до відповідальності за несплату або несвоєчасну сплату єдиного внеску.

Крім того, суд зауважує, що приписи статті 127 Податкового кодексу України передбачають відповідальність платника податків, у тому числі податковим агентом, за ненарахування, неутримання та/або несплату (неперерахування) податків платником податків.

Проте, як вбачається з матеріалів справи та не заперечується відповідачем, приватним сільськогосподарським акціонерним товариством ім. Шевченка було нараховано, утримано та сплачено, а також зараховано до бюджету суми податку на доходи фізичних осіб, що свідчить про відсутність підстав для притягнення позивача до відповідальності.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України доходить висновку, що відповідачем не доведено правомірність прийняття оскаржуваного рішення а також про обгрунтованість позовних вимог з огляду на що позов належить задовольнити повністю.

Згідно частини 1 статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Враховуючи, що позов належить задовольнити повністю, а позивачем понесено судові витрати із сплати судового збору у сумі 1921,00 грн, що підтверджується оригіналом платіжного доручення від 30.10.2019 № 1068, наявного у матеріалах справи, суд дійшов висновку про стягнення судових витрат за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача у сумі 1921,00 грн.

Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 72, 76, 90, 241-246, 255, 295 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення від 21.10.2019 №0001973306.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Черкаській області (вул. Хрещатик, 235, м. Черкаси, 18002, код ЄДРПОУ - 43142920) на користь Приватного сільськогосподарського акціонерного товариства ім. Шевченка (вул. Лебединська, 131, м. Шпола, Черкаська область, 20603, код ЄДРПОУ - 03793863) судові витрати із сплати судового збору у сумі 1921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) грн. 00 коп.

Копію рішення направити учасникам справи.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня підписання рішення.

Суддя О.А. Рідзель

Дата ухвалення рішення27.01.2020
Оприлюднено03.02.2020
Номер документу87266022
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення

Судовий реєстр по справі —580/3445/19

Ухвала від 01.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Ухвала від 31.07.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Постанова від 03.06.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 07.04.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 07.04.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 10.03.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Рішення від 27.01.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

О.А. Рідзель

Ухвала від 26.11.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

О.А. Рідзель

Ухвала від 11.11.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

О.А. Рідзель

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні