ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,
тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 січня 2020 року м. Херсон Справа № 923/834/19
Господарський суд Херсонської області у складі судді Немченко Л.М. за участю секретаря судового засідання Степанової Н.Д., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: Прокурора-заступника керівника Каховської місцевої прокуратури Херсонської області в інтересах держави в особі
позивача-1: Іванівської селищної ради Іванівського району Херсонської області (75401, Херсонська область, Іванівський район, смт. Іванівка, вул. Соборна, 1а, код ЄДРПОУ 04400883)
позивача-2: Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (73036, м. Херсон, вул. Університетська, 136-а, код ЄДРПОУ 38697542)
до: Фермерського господарства "Глорія" (75401, Херсонська обл., Іванівський район, смт.Іванівка, вул. Таврійська, 70, код ЄДРПОУ 21293673)
про повернення земельних ділянок
за участю прокурора Пуляєва І.В., посвідчення №047841 від 04.09.2017;
представників сторін:
від позивача-1: не прибув:
від позивача-2: Глібова О.Д., представник, довіреність №32-21-0.62-2/62-20 від 02.01.2020;
від відповідача: не прибув.
30.09.2019 Прокурор-заступник керівника Каховської місцевої прокуратури Херсонської області в інтересах держави в особі Іванівської селищної ради Іванівського району Херсонської області (надалі - позивач-1) та Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (надалі - позивач-2) звернувся до Господарського суду Херсонської області з позовом до Фермерського господарства "Глорія" (надалі - відповідач), яким просить суд вилучити у фермерського господарства Глорія (ЄДРПОУ 21293673, 75401, Херсонська область, Іванівський район, смт.Іванівка, вул.Таврійська,70) та повернути земельні ділянки загальною площею 47,8160 га, в т.ч. площею 30,2737 га (кадастровий номер 6522985900:05:001:0640); 10,0001 га (кадастровий номер 6522955100:02:001:0272); 7,5422 га (кадастровий номер 6522955100:02:001:0280) загальною вартістю 1169101,20 грн., які знаходяться в адміністративних межах Іванівської селищної ради Іванівського району Херсонської області до земель комунальної власності Іванівської селищної об`єднаної територіальної громади в особі Іванівської селищної ради Іванівського району Херсонської області.
Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 07.10.2019 постановлено позовну заяву залишити без руху та встановлено прокурору строк для усунення недоліків позовної заяви.
24.10.2019 на виконання вимог ухвали Господарського суду Херсонської області від 07.10.2019 прокурор усунув недоліки позовної заяви, надавши суду: необхідні пояснення; належним чином засвідчені копії письмових доказів.
За таких обставин, позивачем усунені недоліки позовної заяви.
Розпорядженням № 472 від 28.10.2019 керівника апарату суду у зв`язку з перебуванням у відпустці судді Сулімовської М.Б. та необхідністю вирішення питання щодо подальшого руху позовної заяви справу № 923/834/19 призначено до повторного автоматизованого розподілу. Цим розподілом справу передано до провадження судді Немченко Л.М.
Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 30.10.2019 відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи в підготовчому засіданні на 22.11.2019.
Ухвалами Господарського суду Херсонської області від 22.11.2019, 10.12.2019 розгляд справи відкладався, з метою надання можливості всім учасникам судового процесу скористатись повним обсягом процесуальних прав.
Ухвалою від 27.12.2019 закрите підготовче провадження та справа призначена по суті на 21.01.2020.
Позивачі позовні вимоги підтримують у повному обсязі та просять задовольнити позовні вимоги.
Відповідач не забезпечив у жодне із судових засідань явку свого уповноваженого представника, хоча належним чином повідомлений про час та місце розгляду справи, що підтверджено підписами уповноважених осіб відповідача на поштових повідомлення про направлення ухвал суду, прийнятих у межах данної справи, які залучені до матеріалів справи.
Також відповідач не скористався своїм правом щодо надання відзиву на позов.
При таких обставинах справа розглядається за наявними матеріалами.
В судовому засіданні 21.01.2020 згідно з приписами ст. 240 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частини рішення після закінчення розгляду справи.
Заслухавши пояснення прокурора, представників позивачів, вивчивши матеріали справи, суд
в с т а н о в и в:
Відповідно до ст. 131-1 Конституції України визначено, що в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Ст. 53 ГПК України передбачає право прокурора звертатися до суду з позовом в інтересах держави.
Згідно ч.3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Положеннями ч.1 ст.24 Закону України Про прокуратуру передбачено, що право подання позовної заяви в порядку цивільного, адміністративного, господарського судочинства надається, зокрема, заступникам керівника місцевих прокуратур.
Згідно зі ст.14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону
Аналогічні положення містяться у ст.ст. 1, 2 Земельного кодексу України, відповідно до яких земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
Аналіз норм Конституції України, Земельного кодексу України свідчить, що органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у земельних правовідносинах діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок. Реалізуючи ці повноваження, вказані органи вступають у цивільні правовідносини та господарські правовідносини з юридичними та фізичними особами.
Відповідно до Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності № 5245-VІ від 06.09.2012, який набрав чинності з 01.01.2013, землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими. Землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, які перебувають у комунальній власності чи на яких розташовані об`єкти нерухомого майна комунальної власності, є землями державної власності.
Згідно зі ст. 122 Земельного кодексу України (зміни до якої внесено на підставі вищевказаного Закону) розпорядником земель сільськогосподарського призначення державної власності є центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи. Таким органом у Херсонській області є Головне управління Держгеокадастру України у Херсонській області.
Відповідно до ст.10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, зазначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Повноваження органів місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади, у сфері регулювання земельних відносин визначені у ст. 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , зокрема, до відання виконавчих органів селищних рад належать власні (самоврядні) повноваження, такі як справляння плати за землю, та делеговані повноваження, а саме здійснення контролю за додержанням земельного законодавства, у тому числі щодо своєчасності надходження в місцевий бюджет коштів за користування землями територіальної громади.
Звернення прокурора до суду із позовом про повернення земельної ділянки обумовлено встановленням прокурором порушень вимог земельного законодавства, внаслідок чого земельна ділянка використовується незаконно, що порушує інтереси держави.
Так, вивченням матеріалів та інформації, отриманої з відділу у Іванівському районі ГУ Держгеокадастру у Херсонській області, Іванівського відділення Генічеської ОДПІ, Іванівської селищної ради встановлено факт незаконного використання фермерським господарством Глорія земельної ділянки.
Каховською місцевою прокуратурою встановлено, що на підставі рішення Іванівської районної ради від 03.03.1995 №35 ОСОБА_1 надано в постійне користування земельну ділянку площею 33.2 га, в т.ч.32,2 га ріллі, для ведення селянського (фермерського) господарства, що підтверджено Державним актом на право постійного користування земельною ділянкою серія ІІ-ХС №009221 .
Земельна ділянка знаходилася в адміністративних межах Трохимівської сільської ради Іванівського району. У зв`язку з об`єднанням у 2017 році територіальних громад Трохимівської сільської та Іванівської селищної рад, на теперішній час спірна земельна ділянка знаходиться на території Іванівської селищної ради Іванівського району Херсонської області.
Крім того, на підставі рішення Іванівської районної ради від 30.01.1998 №132 ОСОБА_1 надано в постійне користування земельну ділянку площею 18,0 га, вт.ч. 17,7 га ріллі, для ведення селянського (фермерського) господарства, що підтверджено Державним актом на право постійного користування земельною ділянкою серія ІІ-ХС №000469 .
Земельна ділянка знаходилася в адміністративних межах Іванівської селищної ради Іванівського району.
12.04.2014 ОСОБА_2 А.Х. помер, що підтверджується актовим записом про смерть №20 від 15.04.2014.
Відповідно до ч.1 ст. 31 Земельного кодексу України землі фермерського господарства можуть складатися із:
а) земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі;
б) земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності;
в) земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди.
Також, громадяни - члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).
За життя ОСОБА_1 , згідно інформації відділу у Іванівському районі ГУ Держгеокадастру у Херсонській області, документація щодо відведення земельних ділянок у власність голові та членам фермерського господарства Глорія у розмірі середньої земельної частки (паю) по Трохимівській сільській раді та Іванівській селищній раді за рахунок земель, які згідно вищевказаних Державних актів на право постійного користування землею надані ОСОБА_1 , не розроблялась та не затверджувалась.
Пункт 6 Перехідних положень Земельного кодексу України визначає, що громадяни та юридичні особи, які мають у постійному користуванні земельні ділянки, але за цим Кодексом не можуть мати їх на такому праві, повинні до 01 січня 2008 року переоформити у встановленому порядку право власності або право оренди на них.
Проте, обов`язок переоформлення права користування земельною ділянкою, який міститься у п.6 Перехідних положень Земельного кодексу України, визнаний неконституційним на підставі Рішення Конституційного Суду України від 22.09.2005.
Отже, право постійного користування земельною ділянкою, набуте ОСОБА_1 у встановленому порядку не втрачається, а зберігається до його належного переоформлення.
Однак, за життя ОСОБА_1 своє право користування земельною ділянкою належним чином не переоформив, тому воно припинилося разом із його смертю і використанню не піддягає.
Згідно відомостей з Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань Фермерське господарство Глорія здійснює свою діяльність до цього часу. Керівником фермерського господарства з 01.09.2014 є ОСОБА_3 .
Однак, земельна ділянка, яка була надана у постійне користування із земель державної власності померлому ОСОБА_2 А ОСОБА_4 не може використовуватися для подальшого ведення фермерського господарства Остапенком O.A.
Спадкуванням є перехід прав та обов`язків від фізичної особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців) (ст. 1216 ЦК України). Право власності на земельну ділянку переходить до спадкоємців за загальними правилами спадкування, із збереженням її цільового призначення ( ст. 1225 ЦК України), та у разі підтвердження цього права спадкодавця державним актом на право власності на земель або іншим правовстановним документом. У порядку спадкування можуть також передаватися право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), право користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій) та право користування чужим майном (сервітут). Право користування чужою земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис) установлюється договором між власником та особою, яка виявила бажання користуватися цією ділянкою. Крім того, емфітевзис може відчужуватися і передаватися у порядку спадкування (ст.407 ЦК України).
До складу спадщини входять усі права та обов`язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинилися внаслідок його смерті (ст. 1218 ЦК України).
Стаття 23 Закону від 19.06.2003 №973-IV Про фермерське господарство визначає, що успадкування фермерського господарства здійснюється відповідно до цього Закону. Так, згідно ст.19 вищевказаного Закону України до складу майна фермерського господарства (складеного капіталу) можуть входити: будівлі, споруди, облаштування, матеріальні цінності, цінні папери, продукція вироблена господарством у результаті господарської діяльності, одержані доходи, інше майно, набуте на підставах, не заборонених законом, право користування землею, водою та іншими природними ресурсами, будівлями (спорудами) обладнанням; інші майнові права (в т.ч. на інтелектуальну власність), грошові кошти, які передаються членами ФГ до його складеного капіталу. Між власником (ГУ Держгеокадастру у Херсонській області) та головою фермерського господарства Глорія свого часу не укладалися договори, які передбачали б можливість передачі в порядку спадкування права користування землею сільськогосподарського призначення (емфітевзис).
Таким чином, право користування землею, яке виникло в особи на підставі Державного акту на право постійного користування землею, не входить до складу спадщини і припиняється зі смертю особи, якій воно належало. Зазначена позиція узгоджується з постановами Верховного Суду України від 05.10.2016 у справі № 6- 2329цс16, від 23.11.2016 у справі № 6-311 3цс 15. від 18.03.2019 у справі №922/2312/17.
Разом з тим, спірна земельна ділянка продовжує використовуватись ФГ Глорія , що підтверджується податковими деклараціями вказаного господарства за 2016-2018 роки.
Статтею 1212 ЦК України визначені загальні положення про зобов`язання у зв`язку з набуттям, збереженням майна без достатньої правової підстави.
Пунктом 1 вказаної статті передбачено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Крім того, пунктом 2 даної статті визначено, що положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Пунктом 3-м статті 1212 ЦК України визначено, що положення цієї глави застосовуються також до вимог про витребування майна власником із чужого незаконного володіння.
Враховуючи зазначене, земельна ділянка, яка знаходиться в адміністративних межах Іванівської селищної ради, незаконно використовується ФГ Глорія головою якого на даний час являється Остапенко O ОСОБА_5 A.
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 №60-р Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад , за результатами проведеної інвентаризації земель сільськогосподарського призначення, наказом ГУ Держгеокадастру у Херсонській області №3390-05 від 26.09.2018 Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність земельні ділянки, які перебувають у користуванні фермерського господарства Глорія загальною площею 47,8160 га, а саме:
- площею 10.0001 га (кадастровий номер 6522955100:02:001:0272), розташована на території Іванівської селищної ради за межами смт.Іванівка Іванівського району;
- площею 7,5422 га (кадастровий номер 6522955100:02:001:0280), розташована на території Іванівської селищної ради за межами смт.Іванівка Іванівського району;
- площею 30,2737 га (кадастровий номер 6522985900:05:001:0640), розташована на території Іванівської селищної ради за межами с.Трохимівка Іванівського району передані Іванівській селищній об`єднаній територіальній громаді у комунальну власність.
Згідно п.2 вказаного наказу право власності на земельні ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права та оформлюється відповідно до закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Згідно з Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності 02.07.2019 Іванівська селищна рада зареєструвала за собою право власності на земельну ділянку площею 30,2737 га кадастровий номер 6522985900:05:001:0640.
Право власності на земельні ділянки площею 10,0001 га (кадастровий номер 6522955100:02:001:0272) та площею 7,5422 га (кадастровий номер 6522955100:02:001:0280) на час подання позовної заяви Іванівською селищною радою не зареєстровані.
Відповідно до Довідника показників нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь в Україні станом на 01.01.2019 нормативна грошова оцінка одиниці площі ріллі по Херсонській області становить 24450 грн.
Тобто, вартість земельної ділянки загальною площею 47,8160 га (ріллі) становить 1 169 101,20 грн. ( 47,8160 га х 24450 грн.= 1 169 101,20 грн.).
Враховуючи вищевказане, дана позовна заява пред`явлена в інтересах ГУ Держгеокадастру у Херсонській області та Іванівської селищної ради, якій стало відомо про факт незаконного використання земель ФГ Глорія лише після передачі останній земельних ділянок в 2018 році.
Представництво інтересів держави в суді є конституційною функцією органів прокуратури, а подача позову - єдиним можливим заходом реагування, направленим на реальне поновлення порушених прав та інтересів держави.
Згідно рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 у справі №1-1/99 за конституційним поданням Вищого арбітражного суду України та Генеральної прокуратури України щодо офіційного тлумачення положень ст. 2 Арбітражного процесуального кодексу України прокурор, звертаючись до суду, самостійно визначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Відповідно до п.п. 3, 4, 5 рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів, в їх основі завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на гарантування її економічної безпеки, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо; інтереси держави можуть збігатись повністю, частково або не збігатись зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій, господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді.
Із врахуванням того, що інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави.
За приписами частини 4 статті 53 ГПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, у позовній заяві обґрунтовує в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Підстави для звернення прокурора до суду визначено у ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру , відповідно до якої прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
У даному випадку прокурором встановлено порушення інтересів держави, яке полягає у незаконному використанні ФГ Глорія земельної ділянки, а отже і недоотриманні бюджетом коштів внаслідок такого використання.
Так, відповідно до приписів ст. ст. 13, 14 Конституції України, ст. 1 ЗК України земля є власністю Українського народу, основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Статтею 2 Закону України Про охорону земель визначено, що об`єктом особливої охорони держави є всі землі в межах території України.
Законність відчуження прав на землю та її раціональне використання становить посилений суспільний інтерес. Додержання законності при набутті прав користування земельними ділянками є невід`ємними складовими земельної реформи. Протидія незаконному заволодінню правами на землі державної та комунальної власності має важливе значення для економіки та безпеки держави.
У свою чергу, слід зазначити, що держава є інститутом, який покликаний впорядкувати відносини у різних сферах суспільного життя. Таке врегулювання відбувається шляхом прийняття законодавчим органом України законів і забезпеченням їх належного виконання, дотримання. Порушення вимог законів, унеможливлює, ускладнює реалізацію державної політики на певному напрямку або зводить нанівець мету, заради досягнення якої прийнято певний нормативно-правовий акт. Так, суспільні відносини у земельній сфері врегульовано передусім нормами Земельного кодексу України та іншими нормативно-правовими актами.
Як було зазначено вище, Земельним Кодексом України передбачено чіткий порядок і підстави набуття права на землю державної (комунальної) власності. Однак, відповідач використовує земельні ділянки за відсутності правових підстав всупереч встановленому законом порядку (ст.ст. 125, 126 ЗК України), чим грубо порушує інтереси держави.
Вирішуючи питання про справедливу рівновагу між інтересами суспільства у конкретної особи Європейський суд з прав людини у своєму рішенні у справі Трегубенко проти України від 02.11.2004 категорично ствердив, що правильне застосування законодавства незаперечно становить суспільний інтерес (п.54 рішення).
Крім того, відповідно до вимог ч. 2 ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами аукціону, крім випадків, встановлених ч. 2-3 ст. 134 цього Кодексу.
Отже, ФГ Глорія у зв`язку з використанням земельної ділянки без правових підстав грубо порушено інтереси держави щодо законодавчо визначеного порядку користування землями сільськогосподарського призначення, а також спричинено матеріальну шкоду державі у вигляді недоотриманої орендної плати, що окрім іншого, порушує економічні інтереси держави.
Разом з тим, уповноваженим державою органом у даних правовідносинах - Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області, з квітня 2014 року до часу передачі земельних ділянок, що перебувають у користуванні ФГ Глорія , до комунальної власності не вжито заходів до захисту порушених інтересів держави.
Так, згідно зі ст. 15і Земельного кодексу України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належить, зокрема проведення відповідно до законодавства моніторингу та охорони земель.
Відповідно до вимог ст. 188 ЗК України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.
Статтею 6 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель від 19 червня 2003 року № 963-ІV передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині: додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.
Так, постановою Кабінету Міністрів України за №15 від 14.01.2015 затверджено Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру (надалі Положення). Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів. (п. 1).
Згідно з пп. 1 п. 3 Положення основними завданнями Держгеокадастру є, зокрема, реалізація державної політики у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Таким чином, саме ГУ Держгеокадастру у Херсонській області реалізовував від імені держави правомочності власника, оскільки був розпорядником спірних земельних ділянок, одночасно, здійснюючи нагляд за дотриманням законодавства при їх використанні як контролюючий орган.
Також, як територіальний орган Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, ГУ Держгеокадастру у Херсонській області наділено повноваження на звернення до суду із позовом з метою реалізації, визначених законом функцій (за змістом ст. 28 Закону України Про центральні органи виконавчої влади ).
Разом з тим, ГУ Держгеокадастру у Херсонській області не реалізовано надані законом повноваження та не здійснено захист порушених інтересів держави, у тому числі засобами цивільно-правового реагування.
Зазначена позиція безумовно та беззаперечно вказує на усвідомлену пасивну поведінку уповноваженого органу. Відповідно до правової позиції Верховного Суду, висловленої в ухвалі від 10.07.2018 у справі № 812/1689/16, ухвалі від 19.07.2018 у справі №822/1169/17, а також у постанові від 20.09.2018 у справі № 924/1237/17, "нездійснення захисту" виявляється в усвідомленій пасивній поведінці уповноваженого суб`єкта владних повноважень - він усвідомлює порушення інтересів держави, має відповідні повноваження для їх захисту, але всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається.
За таких обставин, прокурор з метою, щоб інтереси держави не залишились незахищеними, виконуючи саме субсидіарну роль, звернувся до суду із цим позовом.
З метою реалізації норм ч. 4 ст. 23 Закону України Про прокуратуру , Каховською місцевою прокуратурою перед зверненням до суду скеровано повідомлення ГУ Держгеокадастру у Херсонській області про реалізацію представницьких повноважень.
При таких обставинах, суд прийшов до висновку про доведеність позовних вимог прокурором в повному обсязі тому позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до ст.129 ГПК України судові витрати суд покладає на відповідача.
На підставі вказаних правових норм та керуючись статтями 237, 238, 240 ГПК України, суд
у х в а л и в :
1. Позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
2.Вилучити у фермерського господарства Глорія (ЄДРПОУ 21293673, 75401, Херсонська область, Іванівський район, смт. Іванівка, вул. Таврійська,70) та повернути земельні ділянки загальною площею 47,8160 га, в т.ч. площею 30,2737 га (кадастровий номер 6522985900:05:001:0640); 10.0001 га (кадастровий номер 6522955100:02:001:0272); 7,5422 га (кадастровий номер 6522955100:02:001:0280) загальною вартістю 1169101,20 грн., які знаходяться в адміністративних межах Іванівської селищної ради Іванівського району Херсонської області до земель комунальної власності Іванівської селищної об`єднаної територіальної громади в особі Іванівської селищної ради Іванівського району Херсонської області.
3.Стягнути з Фермерського господарства "Глорія" (75401, Херсонська обл., Іванівський район, смт.Іванівка, вул. Таврійська, 70, код ЄДРПОУ 21293673) на користь прокуратури Херсонської області (73000, м. Херсон, вул. Михайлівська, 33, код ЄДРПОУ 04851120) 1921,00 грн. витрат по сплаті судового збору.
4. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його (її) проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, апеляційна скарга подається до Південно-західного апеляційного господарського суду через Господарський суд Херсонської області (підпункт 17.5 пункту 1 Розділу ХІ Перехідні положення Господарського процесуального кодексу України).
Повне рішення складено 31.01.2020
Суддя Л.М. Немченко
Суд | Господарський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 21.01.2020 |
Оприлюднено | 03.02.2020 |
Номер документу | 87272874 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Херсонської області
Немченко Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні