Рішення
від 19.12.2019 по справі 280/2639/19
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

19 грудня 2019 року Справа № 280/2639/19 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Стрельнікової Н. В.,

за участю секретаря Фесик А.В.

представника позивача: Захарової Т.Є.

представника відповідача 2: Гурильова А.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у м. Запоріжжі адміністративну справу

за позовом: Веселівської районної ради Запорізької області,

до відповідача 1: Головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у Гуляйпільському, Більмацькому, Оріхівському, Пологівському, Розівському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області Іваненко Тетяни Олександрівни

відповідача 2: Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області

про визнання протиправними дій та скасування рішень

ВСТАНОВИВ:

Веселівська районна рада Запорізької області (далі - позивач) звернулася до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом до Головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у Гуляйпільському, Більмацькому, Оріхівському, Пологівському, Розівському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області Іваненко Тетяни Олександрівни (далі - відповідач), в якому позивач (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог вх. №46370 від 06.11.2019) просить суд:

-визнати протиправними дії відповідача щодо проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства Веселівською районною радою Запорізької області щодо складання акту обстеження земельної ділянки від 12.03.2019 №170/0/92-19-ДК/932/АП/09/01-19;

-визнати невірною вказану (вираховану) суму збитків та скасувати повідомлення №170/0/92-19-ДК/0002ШК/11/01/-19 від 25.03.2019 складене відповідачем;

-визнати протиправним та скасувати припис №170/0/92-19-ДК/0136По/08/01-19 від 04.04.2019 складений відповідачем.

Ухвалою судді від 18.06.2019 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження та призначено справу до розгляду без виклику сторін.

16.08.2019 судом здійснено перехід із спрощеного у загальне позовне провадження та призначено підготовче засідання на 12.09.2019.

12.09.2019 підготовче засідання не відбулося у зв'язку з перебуванням головуючого судді у відпустці з 09.09.2019 по 29.09.2019, та було перенесено на 10.10.2019.

10.10.2019 у підготовчому засіданні надано позивачу час для усунення недоліків позовної заяви шляхом подання протягом п'яти днів з дня вручення ухвали уточненого позову в якому заявлено позовні вимоги, які предметно підсудні окружному адміністративному суду та/або шляхом подання клопотання про залишення без розгляду чи відмови від позовних вимог, які предметно підсудні загальному місцевому суду як адміністративному.

06.11.2019 судом продовжено розгляд справи у зв'язку з усуненням недоліків позовної заяви, прийнято заяву позивача про уточнення вимог (вх. №46370 від 06.11.2019).

06.11.2019 у підготовчому засіданні залучено до участі у справі в якості другого відповідача - Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області та зупинено провадження у справі до 03.12.2019.

03.12.2019 закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті у цей же день, та в подальшому оголошено перерву у розгляді справи до 19.12.2019.

19.12.2019 закрито провадження у справі в частині позовних вимог про визнання невірною вказану (вираховану) суму збитків та скасування повідомлення №170/0/92-19-ДК/0002ШК/11/01/-19 від 25.03.2019 складене відповідачем.

У судовому засіданні 19.12.2019 на підставі ст.243 КАС України, судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Відповідно до ст. 229 КАС України, у судовому засіданні здійснювалось повне фіксування судового засідання за допомогою технічних засобів, а саме: звукозаписуючого пристрою "Акорд".

Представник позивача в судовому засіданні позов підтримала, просила задовольнити його у повному обсязі.

В обґрунтування позову зазначила, що не погоджується з діями відповідача щодо проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства Веселівською районною радою Запорізької області та щодо складання акту обстеження земельної ділянки від 12.03.2019 №170/0/92-19-ДК/932/АП/09/01-19. Вважає, що в даному випадку були відсутні підстави для проведення перевірки, а посилання відповідача на отримання матеріалів ГУНП в Запорізькій області вважає незаконними. Посилається на неправомірність складання відповідачем1 протоколу про адміністративне правопорушення та постанови про накладення адміністративного стягнення.

Представник відповідача1 у судове засідання не прибув, про причини неявки суд не повідомив, проти позову заперечує з підстав, викладених у відзиві на уточнений адміністративний позов (вх. №50203 від 28.11.2019), вказує, що правомірність притягнення до адміністративної відповідальності та накладання адміністративного стягнення не є предметом спору у даній справі. Вважає помилковим твердження позивача про необхідність застосування до даних правовідносин норм Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , оскільки спеціальним Законом в даному випадку є Закон України Про державний контроль за використанням та охороною земель . Також звертає увагу, що 25.06.2018 на адресу відповідача1 від Прокуратури Запорізької області надійшло звернення ГО Комісія по боротьбі з корупцією від 07.06.2018 №191, що стало підставою для видання наказу № 844-ДК від 29.11.2018, яким було наказано здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості грунтів шляхом проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства стосовно земельної ділянки, як об'єкта перевірки, площею 3,55 га, яка була надана Веселівській районній раді Запорізької області для розміщення Дитячого оздоровчого табору Колосок . За результатом проведеної перевірки було встановлено використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, що є порушенням п. Г ст.211 Земельного Кодексу України. Результати перевірки відображено в Акті від 12.03.2019 №170/0/92-19-ДК/932/АП/09/01-19. Крім того, винесено Припис про усунення порушення від 04.04.2019 №170/0/92-19-ДК 0145Пр/03/01/-19. Стверджує, що всі дії відповідача вчиненні під час проведення перевірки відповідають діючим нормам законодавства України.

Представник відповідача2 у судовому засіданні заперечує проти задоволення позовних вимог з підстав викладених у письмовому відзиві (вх. №49484 від 25.11.2019). Заперечення відповідача2 аналогічні викладеним відповідачем1. Просить відмовити позивачу у повному обсязі.

Заслухавши представників сторін, оглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з'ясував наступне.

Як свідчать матеріали справи, наказом Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області №844-ДК від 29.11.2019 (із змінами внесеними наказом №170-ДК від 26.02.2019) (т.2 а.с. 17, т.1 а.с.55) "Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності" у зв'язку з зверненням Громадської організації Комісія по боротьбі з корупцією від 07.06.2018 №191 на підставі доповідної записки від 27.11.2018 №2634/3-18-0.4, наказано здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості грунтів шляхом проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства стосовно земельної ділянки, як об'єкта перевірки, площею 3,55га, яка була надана Веселівській районній раді Запорізької області для розміщення Дитячого оздоровчого табору Колосок .

12.03.2019 державним інспектором за №170/0/92-19-ДК/939/АП/09/01/-19 складено Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об'єкту - земельної ділянки та зазначено, що у ході перевірки встановлено, що земельна ділянка площею 3,5533га, розташована за адресою: вул. Коса Пересип, 126, смт. Кирилівка, Якимівського району, Запорізької області, яка передана у постійне користування Веселівській районній раді для розміщення дитячого оздоровчого табору Колосок , кадастровий номер 2320355400:01:005:0033 належить до земель рекреаційного призначення комунальної форми власності; цільове призначення: 07.01 для будівництва та обслуговування об'єктів рекреаційного призначення - використовується не за цільовим призначенням, відповідальність за яке передбачена п. г ст. 211 Земельного кодексу України та ст. 53 Кодексу України про адміністративні правопорушення (т.1 а.с. 57-60).

25.03.2019 відповідачем складено протокол про адміністративне правопорушення №170/0/92-19-ДК/0157П/01/-19 у відношенні Масалова В.В. (голови Веселівської районної ради), розгляд справи призначено на 04.04.2019 об 11 год. 00 хв., копія якого вручена особисто голові Веселівської районної ради 25.03.2019 (т.1 а.с. 61-62).

25.03.2019 відповідачем складено повідомлення про сплату шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, яким вимагається у 15-ти денний термін сплатити розмір шкоди, заподіяної внаслідок використання земельних ділянок не за цільовим призначенням у розмірі 436367,56 грн (т.1 а.с. 63).

04.04.2019 відповідачем складено постанову про накладення адміністративного стягнення №170/0/92-19-ДК/0136ПО/08/01/-19, якою визнано Василівську районну раду в особі голови Масалова Віктора Володимировича винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 53 Кодексу України про адміністративні правопорушення, та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 340 грн (т.1 а.с. 66-69).

04.04.2019 відповідачем винесено припис №170/0/92-19-ДК/0145ПР/03/01/-19, яким приписано Василівській районній раді в особі голови Масалова Віктора Володимировича у 30-денний термін усунути виявлене правопорушення згідно з чинним законодавством.

Позивач (з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог та закриттям провадження в частині вимог) не погоджуючись із діями відповідача щодо проведення перевірки та прийнятим приписом №170/0/92-19-ДК/0145ПР/03/01/-19 від 04.04.2019 звернувся до суду із цим позовом.

Щодо дій відповідача по проведенню перевірки слід зазначити наступне.

Згідно із статтею 188 Земельного кодексу України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Повноваження центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі визначені статтею 6 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" №963-VІ від 19.06.2003.

Відповідно до пункту "а" частини першої статті 6 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" №963-VІ від 19.06.2003 до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належить, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині: додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням; додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням.

Статтею 9 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" передбачено, що державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом проведення перевірок.

Статтею 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" передбачено, що державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема:

давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;

складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.

Порядок оформлення матеріалів у разі виявлення державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель порушень вимог земельного законодавства, їх обліку, розгляду, а також оскарження та контролю за провадженням у справах про адміністративні правопорушення врегульовано статтею 144 Земельного кодексу України та Інструкцією з оформлення державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель матеріалів про адміністративні правопорушення, затвердженою наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 19.01.2017 № 6 (далі по тексту - Інструкція).

Постановою № 15 від 14.01.2015 Кабінету Міністрів України затверджено Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру (далі - Положення №15).

Згідно з підпунктами 251, 258 пункту 4 Положення №15 Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань: організовує та здійснює державний нагляд (контроль), зокрема, використанням земельних ділянок відповідно до цільового призначення; розраховує розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання їх не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву без спеціального дозволу, та вживає заходів до її відшкодування в установленому законодавством порядку.

Згідно пункту 7 Положення №15 Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Повноваження державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель визначаються, зокрема, Земельним кодексом України, Законом України "Про державний контроль за використанням та охороною земель".

Так, відповідно до статті 2 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є, зокрема, забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України.

Статтею 4 вказаного Закону встановлено, що об'єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Згідно з положеннями статті 5 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" органом, який здійснює державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, проведення моніторингу родючості ґрунтів є центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

У свою чергу, пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15 (далі - Положення № 15), державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Наведені правові норми дають підстави дійти до висновку про те, що відповідач наділений повноваженнями щодо здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів. При цьому, об'єктом контролю є всі землі на території України, а також порядок їх використання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами.

Відповідно до статті 9 вказаного закону державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються зокрема шляхом: проведення перевірок; розгляду звернень юридичних і фізичних осіб;

Відповідно до приписів ст. 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" передбачено, що державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема: давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків.

Таким чином, державний контроль за охороною та використанням земель може здійснюватися державним інспектором ГУ Держгеокадастру, у тому числі, шляхом проведення перевірок. Для реалізації завдань у сфері здійснення контролю за використанням та охороною земель державний інспектор має право, зокрема, видавати приписи.

Посилання позивача на неправомірне не застосування відповідачем під час перевірки норм Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності суд вважає хибними, оскільки у спірному випадку мала місце перевірка земельної ділянки в порядку Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель який є спеціальним законом у спірних правовідносинах.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові у постанові від 13.03.2019 (справа №826/11708/17).

Стосовно твердження позивача про відсутність підстав для проведення перевірки, суд вважає його помилковим у зв'язку з наступним.

З матеріалів справи встановлено, 25.06.2018 на адресу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, а також на адресу Головного управління Національної поліції в Запорізькій області було направлено Прокуратурою Запорізької області звернення ГО Комісія по боротьбі з корупцією від 07.06.2018 №191 щодо порушення земельного законодавства головою Веселівської районної ради (т.1 а.с.96-98).

08.01.2019 на адресу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області надійшов Лист Слідчого управління Головного управління Національної поліції в Запорізькій області №6/611-4-2019 від 04.01.2019 з проханням на підставі ст.ст. 40, 93 КПК України провести перевірку щодо дотримання вимог земельного законодавства. (т.1 а.с. 87-92).

Відповідно до ч.5 ст.40 КПК України слідчий, здійснюючи свої повноваження відповідно до вимог цього Кодексу, є самостійним у своїй процесуальній діяльності, втручання в яку осіб, що не мають на те законних повноважень, забороняється. Органи державної влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, службові особи, інші фізичні особи зобов'язані виконувати законні вимоги та процесуальні рішення слідчого.

Отже, суд погоджується з позицією відповідача про те, що звернення правоохороних органів, в яких йдеться про можливі порушення вимог земельного законодавства, є підставою для здійснення заходів державного нагляду (контролю) шляхом проведення перевірок, оскільки ст.9 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель передбачено, що державний контроль за використанням та охороною земель, дотримання вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів, здійснюється шляхом розгляду звернень юридичних і фізичних осіб.

Щодо протиправності видання припису.

З цього приводу суд зазначає, що ч.1 ст. 144 Земельного Кодексу України передбачено, що у разі виявлення порушення земельного законодавства державний інспектор сільського господарства, державний інспектор з охорони довкілля складають протокол про порушення та видають особі, яка допустила порушення вказівку про його усунення у 30-денний строк. Вищенаведена норма не передбачає розширеного тлумачення її змісту. Отже, ч.1 ст. 144 ЗК України передбачено обов'язкове складання припису у разі складання протоколу про правопорушення.

Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За результатами розгляду адміністративної справи суд дійшов висновку про необґрунтованість заявлених позовних вимог Веселівської районної ради Запорізької області та відсутність підстав для їх задоволення.

У зв'язку із відмовою у задоволенні позовних вимог судові витрати на користь позивача стягненню не підлягають.

Керуючись ст.ст. 2, 6, 8-10, 14, 90, 139, 143, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову Веселівської районної ради Запорізької області (72202, Запорізька область, Веселівський район, смт. Веселе, вул. Центральна, 136, ідентифікаційний код 25221630) до відповідача 1 - головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у Гуляйпільському, Більмацькому, Оріхівському, Пологівському, Розівському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області Іваненко Тетяни Олександрівни, відповідача 2 - Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, б. 50, код ЄДРПОУ 39820689) про визнання протиправними дій та скасування рішень відмовити повністю.

У зв'язку з відмовою в позові розподіл судових витрат не здійснюється.

Рішення суду набирає законної сили у порядку та строки, передбачені ст. 255 КАС України та може бути оскаржене у порядку та строки, передбачені ст.ст. 293, 295, 296 та 297 КАС України.

Повний текст рішення складено та підписано 28.12.2019.

Суддя Н.В. Стрельнікова

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.12.2019
Оприлюднено04.02.2020
Номер документу87319315
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/2639/19

Ухвала від 19.12.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

Рішення від 19.12.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

Рішення від 19.12.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

Ухвала від 19.12.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

Ухвала від 06.11.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

Ухвала від 06.11.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

Ухвала від 06.11.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

Ухвала від 10.10.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

Ухвала від 16.08.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

Ухвала від 18.06.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні