Головуючий І інстанції: Горшкова О.О.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 лютого 2020 р. Справа № 520/6557/19 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді Катунова В.В.,
Суддів: Бершова Г.Є. , Ральченка І.М. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Державної фіскальної служби України на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 09.10.2019, майдан Свободи, 6, м. Харків, 61022, повний текст складено 09.10.19 по справі № 520/6557/19
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СТАЛЬМОДЕРН"
до Державної фіскальної служби України , Головного управління ДФС у Харківській області
про визнання протиправними та скасування рішень,зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "СТАЛЬМОДЕРН", звернувся з позовом до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Харківській області, в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати рішення Державної фіскальної служби України від 20 травня 2019 №1166154/42627015, №1166165/42627015, №1166155/42627015, №1166173/42627015, №1166157/42627015,№1166156/42627015, №1166158/42627015, № 1166166/42627015, №1166160/42627015,№1166170/42627015, №1166171/42627015, №1166152/42627015, №1166161/42627015 про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних;
-зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 26.04.2019 №82, від 26.14.2019 №83, від 26.04.2019 №84, від 26.04.2019 №85, від 26.04.2019 №87, від 26.04.2019 №88, від 30.04.2019 №89. від 22.04.2019 №91, від 30.04.2019 №93, від 30.04.2019 №94. від 30.04.2019 №95, від 30.04.2019 №96, від 30.04.2019 №97, подані Товариством з обмеженою відповідальністю СТАНЬМОДЕРН (код ЄДРПОУ: 42627015);
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби у Харківській області від 03.05.2019 року, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації про внесення Товариства з обмеженою відповідальністю СТАЛЬМОДЕРН (код ЄДРПОУ 42627015) до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, оформлене протоколом;
- зобов`язати Головне управління Державної фіскальної служби у Харківській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю СТАЛЬМОДЕРН (код ЄДРПОУ 42627015) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 09.10.2019 позовні вимоги задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано рішення Державної фіскальної служби України від 20 травня 2019 №1166154/42627015, №1166165/42627015, №1166155/42627015, №1166173/42627015, №1166157/42627015,№1166156/42627015, №1166158/42627015, № 1166166/42627015, №1166160/42627015,№1166170/42627015, №1166171/42627015, №1166152/42627015, №1166161/42627015 про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язано Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 26.04.2019 №82, від 26.14.2019 №83, від 26.04.2019 №84, від 26.04.2019 №85, від 26.04.2019 №87, від 26.04.2019 №88, від 30.04.2019 №89, від 22.04.2019 №91, від 30.04.2019 №93, від 30.04.2019 №94, від 30.04.2019 №95, від 30.04.2019 №96, від 30.04.2019 №97, подані Товариством з обмеженою відповідальністю СТАНЬМОДЕРН (код ЄДРПОУ: 42627015).
Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби у Харківській області від 03.05.2019 року, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації про внесення Товариства з обмеженою відповідальністю СТАЛЬМОДЕРН (код ЄДРПОУ 42627015) до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, оформлене протоколом № 127.
В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Відповідач -Державна фіскальна служба України, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 09.10.2019 року та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
Колегія суддів визнала за можливе розглянути справу з урахуванням положень ч. 4 ст. 229 та ч. 2 ст. 313 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Розглянувши матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм чинного законодавства, колегія суддів, переглядаючи судове рішення у даній справі в межах доводів апеляційної скарги у відповідності до ч.1 ст. 308 КАС України, дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення вимог поданої відповідачем апеляційної скарги, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлено, що ТОВ СТАЛЬМОДЕРН (Код ЄДРПОУ 42627015) 14.11.2018 р. зареєстровано в Управлінні державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців ХМР. реєстраційний № 1 480 102 0000 078801. ТОВ СТАЛЬМОДЕРН взято на облік в органах державної податкової служби з 15.11.2018 р. за № 21680000. ТОВ СТАЛЬМОДЕРН є платником податку на додану вартість ІГІН 426270120341 з 01.01.2019 р. ТОВ СТАЛЬМОДЕРН - підприємство з повним циклом сервісного обслуговування енергетичного обладнання.
Місцезнаходження суб`єкта господарювання відповідно до установчих документів: 61054. м. Харків, вул. Академіка Павлова. буд. 120 де орендуються офісні та складські приміщення загальною площею 164 м кв. відповідно до умов договору оренди 3-А від 02.01.2019 р.
21.01.2019 між ТОВ СТАЛЬМОДЕРН (Код ЄДРПОУ 42627015) уклало з ПП ВАКАНТ (Код ЄДРПОУ 24227180) укладено Договір про виконання робіт №7970-02С . Відповідно до умов даного Договору ТОВ СТАЛЬМОДЕРН зобов`язується надати виконати роботи з капітального ремонту будівель і споруд ПРАТ ІНГЗК . Виконання робіт підтверджується Актами приймання виконаних робіт №1, №2, №4, №5, №;6. 7 за квітень 2019 року. Оплату за надані послуги була здійснена 26.04.2019 р., заборгованість по розрахункам відсутня.
16.04.2019 між позивачем та з ПРАТ ФК АВАНТАЖ укладено Договір підряду №16 від відповідно до умов якого ТОВ СТАЛЬМОДЕРН зобов`язується виконати роботи ремонту приміщень 1-го поверху у будівлі за адресою м. Харків, вул. Мінська.49. Виконання робіт підтверджується Актом приймання виконаних робіт №1 за квітень 2019 року. Оплат за надані послуги проводиться відповідно до п. 2.3 Договору та у відповідності з графіком проведення робіт, після підписання акта приймання здачі-робіт. реєстрації податкової накладної в єдиному реєстрі податкових накладних.
06.02.2019 між позивачем та ПП НВФ ВЕСТАР укладено договір підряду № 06-2/2019 відповідно до умов якого та додаткової угоди №1 від 01.04.2019 р., ТОВ СТАЛЬМОДЕРН зобов`язується надати послуги з технічного обслуговування споруд очищення стічних вод. Оплату за надані послуги проводиться відповідно до п. 5.1 Договору та у відповідності з графіком проведення робіт, після підписання акта приймання здачі-робіт, реєстрації податкової накладної в єдиному реєстрі податкових накладних.
16.04.2019 між ТОВ СТАЛЬМОДЕРН та ТОВ АВАНТАЖ-ПРОПЕРТІ укладено договір підряду №01/04. Відповідно до умов даного договору ТОВ СТАЛЬМОДЕРН зобов`язується виконати роботи ремонту приміщень 1-го і 2-го поверху у будівлі літ. А-2 за адресою м. Харків, вул. Клочківська 134-Б. Факт виконання вказаних робіт підтверджується актами приймання виконаних робіт за квітень 2019 року. Оплату за надані послуги проводиться відповідно до п. 2.3 Договору та у відповідності з графіком проведення робіт, після підписання акта приймання здачі-робіт, реєстрації податкової накладної в єдиному реєстрі податкових накладних.
При виконанні вказаних робіт були використані частково матеріали, які були придбані ТОВ СПЕЦБУД-СХІД відповідно до договору №3011/12 від 30.11.2018р., та у ТОВ УКРПРОФІБУД відповідно до умов договору №0112/1 від 01.12.2018 р.
Вказані матеріали були доставлені на склад ТОВ "СТАЛЬМОДЕРН" за адресою: 61054, м. Харків, вул. Академіка Павлова. буд. 120.
Транспортування здійснювалось за рахунок продавця, що підтверджується товарно-транспортними накладними №Р95 від 22.02.2019 р., №Р85 від 20.02.2019 р.
08.05.2019 при спробі реєстрації податкових накладних № 82. № 83, № 84. № 85 від 26.04.2019 року (отримувач ПП ВАКАНТ ), та 10.05.2019 р. при спробі реєстрації податкових накладних №87, №88 від 26.04.2019 року (отримувач ПП ВАКАНТ ), № 89 від 30.04.2019 (отримувач ПРАТ ФК АВАНТАЖ ), № 91 від 22.04.2019 року (отримувач ПП НВФ ВЕСТАР , № 93, № 94, № 95, № 96, 97 від 30.04.2019 року (отримувач ТОВ АВАНТАЖ-ПРОПЕРТІ в Єдиному реєстрі податкових накладних на адресу товариства було направлені Квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, з які вбачається, що за даними податковими накладними реєстрація зупинена , відповідно до пункт 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, про що зазначено в квитанціях про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В квитанціях зазначено, що податкові накладні відповідають вимогам підпункту 1.6 пункт 1 Критеріїв ризиковості платника податку . Позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивачем після отримання квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних, надіслані повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
До повідомлення додано договори поставки: №3011/12 від 30.11.2018 р., укладений з ТОВ СПЕЦБУД-СХІД (код ЄДРПОУ 42395509) та №0112/1 від 01.12.2018 р., укладений з ТОВ УКРПРОФІБУД (код ЄДРПОУ 42395619) а також видаткові накладні, ТТН; договір про виконання робіт №7970-020 від 21.01.2019 р., акти приймання виконання робіт №1, №2, №4, №5, №;6. 7 за квітень 2019 року; договір підряду №16 від 16.04.2019 р.; договір підряду № 06-2/2019 від 06.02.2019 р. та додаткову угоду №1 від 01.04.2019 р.; договір підряду №01/04 від 16.04.2019 р., рахунки на оплату, платіжні доручення.
Зазначені документи прийняті в електронному вигляді на центральному рівні, про що свідчать відповідні квитанції.
Однак, рішеннями комісії ДФС України від 20 травня 2019 №1166154/42627015, №1166165/42627015,№1166155/42627015,№1166173/42627015,№1166157/42627015, №1166156/42627015,№1166158/42627015,№1166166/42627015,№1166160/42627015,
№1166170/42627015,№1166171/42627015,№1166152/42627015,№1166161/42627015 від
30.05.2019№ 1176276/42529267 було відмовлено у реєстрації вказаних вище податкових накладних від 26.04.2019 №82, від 26.14.2019 №83, від 26.04.2019 №84, від 26.04.2019 №85, від 26.04.2019 №87, від 26.04.2019 №88, від 30.04.2019 №89. від 22.04.2019 №91, від 30.04.2019 №93, від 30.04.2019 №94. від 30.04.2019 №95, від 30.04.2019 №96, від 30.04.2019 №97.
Підставою для прийняття вказаних рішень зазначено ненадання платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі розрахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні .
Задовольнивши частково позов, суд першої інстанції дійшов висновку по протиправність оскаржуваних рішень про відмову позивачу у реєстрації податкових накладних.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи в частині заявлених позовних вимог до Державної фіскальної служби України та висновкам суду першої інстанції в цій частині, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування. їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до підпункту 16.1.2 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
У разі якщо реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена в порядку, визначеному в пункті 201.16 цієї статті, реєстрація таких податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у підпункті 201.16.4 пункту 201.16 цієї статті.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до підпункту 14.1.60. пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
З наведеного вбачається, що обов`язком продавця є складання та надіслання податкової накладної для реєстрації в ЄРПН за правилом першої події .
У свою чергу, відповідно до пункту 74.2 статті 74 Податкового кодексу України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з положеннями пункту 20.2 статті 20 Податкового кодексу України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
Відповідно до підпункту 201.16.1. пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/ розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.
Згідно з положеннями підпункту 201.16.2. пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.
Відповідно п.п. 201.16.3. п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.
Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту.
Рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Відповідно до постанови КМ України від 29.03.2017 №190 "Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації"', підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, до якої/якого застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 Кодексу; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.
Відповідно до пп. 1, пп.2 п. 1 Вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Перелік), у розрізі Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом № 567:
1) для критерію, зазначеного у пп. 1 п. 6 Критеріїв:
-договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами;
-договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції;
-первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання- передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
-розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
2) для критерію, зазначеного в пп. 2 п. 6 Критеріїв:
-договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами;
-договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції;
-первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
З системного аналізу наведених вище положень вбачається, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.
За загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на п.6 Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Зазначений висновок відповідає правовій позиції, викладеній в постанові Верховного Суду від 23.10.2018 року по справі № 822/1817/18.
Згідно з п. п. 201.16.2 п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник додатку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.
Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ СТАЛЬМОДЕРН виписано податкові накладні від 26.04.2019 №82, від 26.14.2019 №83, від 26.04.2019 №84, від 26.04.2019 №85, від 26.04.2019 №87, від 26.04.2019 №88, від 30.04.2019 №89. від 22.04.2019 №91, від 30.04.2019 №93, від 30.04.2019 №94. від 30.04.2019 №95, від 30.04.2019 №96, від 30.04.2019 №97, на підтвердження реальності здійснення операцій по яким позивачем направлено повідомлення та надані відповідні документи.
Разом із тим, контролюючим органом порушено вимоги підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, оскільки ним не зазначено у квитанції від 31 травня 2018 року про зупинення реєстрації конкретного чіткого критерію оцінки ступеня ризиків, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
01 січня 2018 року набув чинності Закон України від 07 грудня 2017 року № 2245-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році", яким з Податкового кодексу України виключено пункт 74.2 статті 74, а пункт 201.16 статті 201 викладено у такій редакції: "Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України".
Пунктом 21 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117, передбачено, що підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;
ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;
надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Згідно вимог пункту 22 Порядку № 117, рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 2 підлягає реєстрації в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена. Відповідне рішення набирає чинності після реєстрації його в такому Реєстрі.
Відповідно до пункту 23 Порядку № 117, таке рішення приймається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 15 цього Порядку щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної/розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, більше 30 млн. гривень включно, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яке попередньо реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається до комісії центрального рівня.
Поряд із цим, форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначена Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117 /додаток 2 до вказаного Порядку/.
Форма такого рішення передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано (з тих, що визначені вказаною формою рішення), мають бути підкреслені.
Так, Державною фіскальною службою України прийнято рішення від 20 травня 2019 №1166154/42627015, №1166165/42627015, №1166155/42627015, №1166173/42627015, №1166157/42627015, №1166156/42627015, №1166158/42627015, № 1166166/42627015, №1166160/42627015, №1166170/42627015, №1166171/42627015, №1166152/42627015, №1166161/42627015, відповідно до яких у реєстрації податкових накладних відмовлено через ненадання платником податку копій документів, а саме розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків, та первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки - фактури/інвойси, акти приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
Разом із тим, матеріалами справи підтверджено факт надання позивачем контролюючому органу копії усіх необхідних документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.
Отже, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між ТОВ СТАЛЬМОДЕРН" та ПП "Вакант", ПРАТ "ФК" Авантаж", ПП НВФ "Вестар", ТОВ "Авантаж-Проперті" та на те, що відповідні документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.
Таким чином, суд визнає обґрунтованим висновок суду першої інстанції про протиправність рішень відповідача про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН та необхідність скасування таких рішень.
Враховуючи, що рішення суду першої інстанції оскаржується лише Державною фіскальною службою України, колегія суддів не вбачає підстав для надання правової оцінки рішенню суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог щодо визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби у Харківській області від 03.05.2019 року, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації про внесення Товариства з обмеженою відповідальністю СТАЛЬМОДЕРН (код ЄДРПОУ 42627015) до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, оформлене протоколом № 127.
Керуючись ст. ст. 243, 250, 313, 315, 317, 321 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Державної фіскальної служби України - залишити без задоволення.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 09.10.2019 по справі № 520/6557/19 в оскаржуваній частині залишити без змін .
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Суддя-доповідач В.В. Катунов Судді Г.Є. Бершов І.М. Ральченко
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.02.2020 |
Оприлюднено | 05.02.2020 |
Номер документу | 87327502 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Катунов В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні