ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 лютого 2020 року м. Житомир справа № 240/10656/19
категорія 110020000
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
судді Токаревої М.С.,
розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, державного інспектора відділу контролю за використанням та охороною земель у Коростенському, Лугинському, Народицькому, Овруцькому, Олевському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області Киреєва Сергія Олександровича про визнання дій неправомірними, скасування припису,
встановив:
ОСОБА_1 звернувся до Житомирського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, державного інспектора відділу контролю за використанням та охороною земель у Коростенському, Лугинському, Народицькому, Овруцькому, Олевському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області Киреєва Сергія Олександровича у якому просить:
- визнати дії ГУ Держгеокадастру та державного інспектора відділу контролю за використанням та охороною земель у Коростенському, Лугинському, Народицькому, Овруцькому, Олевському районах Управляння з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області Киреєва Сергія Олександровича щодо проведення перевірки ОСОБА_1 неправомірними;
- визнати дії ГУ Держгеокадастру та державного інспектора відділу контролю за використанням та охороною земель у Коростенському, Лугинському, Народицькому, Овруцькому, Олевському районах Управляння з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області Киреєва Сергія Олександровича щодо складання повідомлення ОСОБА_1 про сплату шкоди, заподіяної внаслідок самовільного заняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу від 11.09.2019 №478-ДК/0098ШК/11/01/-19 - неправомірними;
- скасувати припис від 21.08.2019 з реєстраційним номером 478-ДК/0281- Пр/08/01/-19.
В обґрунтування позову позивач зазначив, що посилання відповідачів щодо того, що він самовільно зайняв земельні ділянки сільськогосподарського призначення комунальної форми власності, за кадастровими номерами 1824285000:04:000:0168; 1824285000:03:000:0167; 1824285000:03:000:0166; 1824285000:03:000:0165 1824285000:04:000:0333; 1824285000:04:000:0332; 1824285000:04:000:0331; 1824285000:04:000:0330; 1824285000:04:000:0328 є безпідставним та не підтвердженим жодними доказами.
Справу було призначено до розгляду у порядку спрощеного провадження без повідомлення учасників судового розгляду.
У встановлений судом строк відповідачем Головним управлінням Держгеокадастру у Житомирській області до суду було надано відзив на позовну заяву за змістом якого просить відмовити у задоволенні позову. В обґрунтування відзиву вказано, що всі дії щодо проведення перевірки є правомірними та вчиненими з чітким дотриманням норм чинного законодавства.
Відповідачем державним інспектором відділу контролю за використанням та охороною земель у Коростенському, Лугинському, Народицькому, Овруцькому, Олевському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області Киреєвим Сергієм Олександровичем відзиву на позовну заяву надано не було.
Ухвалою від 31.10.2019 було задоволено клопотання представника відповідача та призначено проведення розгляду справи з викликом сторін.
У судовому засіданні позивач та представник позивача позовні вимоги підтримали з підстав викладених у позовній заяві та просили позов задовольнити у повному обсязі.
Представник відповідачів у судовому засіданні позов не визнав та заперечував щодо його задоволення з підстави викладених у відзиві поданому від імені Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області.
Усною ухвалою, постановленою без виходу до нарадчої кімнати та занесеною до протоколу судового засідання, після наданих сторонами пояснень та дослідження письмових доказів, суд перейшов до розгляду справи у порядку письмового провадження.
Заслухавши пояснення учасників судового розгляду, дослідивши письмові докази наявні у матеріалах справи, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позову з огляду на наступне.
У ході судового розгляду справи було встановлено, що відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області 12.08.2019 №478-ДК державним інспектором відділу контролю за використанням та охороною земель у Коростенському, Лугинському, Народицькому, Овруцькому, Олевському районах Управляння з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області Киреєвим С.О. було проведено перевірку на виконання листа Овруцького відділення поліції Коростенського ВП ГУНП в Житомирській області №7519/211/01-2019 від 09.07.2019.
За результатами перевірки складено акт обстеження земельної ділянки та акт про дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки у яких вказано, що на момент обстеження на території Овруцької міської об`єднаної територіальної громади Невгодівського Старостинського округу №8 (за межами населеного пункту с. Веселівка) Овруцького району земельні ділянки сільськогосподарського призначення комунальної форми власності за кадастровими номерами: 1824285000:03:000:0168, 1824285000:03:000:0167, 1824285000:03:000:0166, 1824285000:03:000:0165 загальною площею 9,8 га використовувались під вирощування сільськогосподарської агрокультури (овес), про що свідчить велика кількість стеблової маси (стерня4) на полях після збору врожаю та земельні ділянки за кадастровими номерами 1824285000:04:000:0333, 1824285000:04:000:0332, 1824285000:04:000:0331, 1824285000:04:000:0330, 1824285000:04:000:0328 площами 6.0 га та 4.00 га використовуються під вирощування сільськогосподарської агрокультури (соя) гр. ОСОБА_1 . Особу порушника встановлено відповідно до листа Овруцького ВП Коростенського ВП ГУНП в Житомирській області за №7519/211/01-2019 від 09.07.2019 року. За інформацією відділу в Овруцькому районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області відповідно до відомостей Державного земельного кадастру вказані вище земельні ділянки знаходяться за межами Невгодівської сільської ради, за цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, за складом угідь - рілля, сіножаті та знаходяться у комунальній власності Овруцької міської ради, в оренду та у власність не передавалися. Згідно інформації Овруцької міської ради рішення щодо передачі у власність або користування стосовно зазначених вище земельних ділянок не приймалися, що відповідно до ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" свідчить про самовільне зайняття земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної форми власності загальною площею 19,80 га гр. ОСОБА_1 . Проміри земельних масивів здійснювались ТОВ "Перша земельна агенція" в особі інженера-землевпорядника ОСОБА_2 кваліфікаційний сертифікат №002341 від 05.02.2013, свідоцтво про підвищення кваліфікації Серія СПК №17/05-12-16, дата видачі 28.12.2016) в попередньо складеному Акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом земельної ділянки за №247-ДК/302/АП/09/01/-19 від 15.05.2019 .
За наслідками проведеної перевірки було винесено також припис, у якому визначено ОСОБА_1 термін на усунення вказаних порушень вимог земельного законодавства до 19.09.2019 шляхом оформлення речових прав на земельні ділянки або припинення факту самовільного заняття.
Крім того, 11.09.2019 було складено повідомлення про сплату ОСОБА_1 шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу №478-ДК/0098ШК/11/01/-19 згідно з яким необхідно сплатити розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки у розмірі 20834,35 грн.
Не погоджуючись з діями відповідачів щодо проведення перевірки та складення припису та повідомлення про сплату шкоди позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.
Спірні правовідносини регулюються Земельним кодексом України, Законом України від 19.06.2003 № 963-IV "Про державний контроль за використанням та охороною земель", Законом України від 05.04.2007 № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" , Законом України "По землеустрій" № 858-У від 22.05.2003, Законом України "Про охорону земель" від 19.06.2003 № 962-1У.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції органи державної влади їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та спосіб, що передбачені Конституцією та законами.
Статтею 188 Земельного кодексу України визначено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом. Відповідно до абз. 13 ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" від 19 червня 2003 року № 963-IV (далі - Закон № 963) охорона земель - система правових, організаційних, економічних, технологічних та інших заходів, спрямованих на раціональне використання земель, запобігання необґрунтованому вилученню земель сільськогосподарського призначення для несільськогосподарських потреб, захист від шкідливого антропогенного впливу, відтворення і підвищення родючості ґрунтів, підвищення продуктивності земель лісового фонду, забезпечення особливого режиму використання земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.
В статті 2 Закону № 963 зазначено, що основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є: забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України; забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони та раціонального використання земель; запобігання порушенням законодавства України у сфері використання та охорони земель, своєчасне виявлення таких порушень і вжиття відповідних заходів щодо їх усунення; забезпечення додержання власниками землі та землекористувачами стандартів і нормативів у сфері охорони та використання земель, запобігання забрудненню земель та зниженню родючості ґрунтів, погіршенню стану рослинного і тваринного світу, водних та інших природних ресурсів.
Відповідно до статей 4, 5 Закону № 963 об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.
Державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
Згідно з ч. 4 ст. 9 Закону № 963, державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються зокрема шляхом проведення перевірок.
Відповідно до статті 10 Закону № 963 державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:
давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;
складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;
звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.
За змістом ст. 126 Земельного кодексу України (далі - ЗК) право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за таке порушення як самовільне зайняття земельних ділянок (п."б" ч.1 ст.125 ЗК).
Відповідно до п. "б" ч.1 ст. 211 ЗК України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за таке порушення, як самовільне зайняття земельних ділянок.
Закон № 963 під терміном самовільне зайняття земельної ділянки розуміє будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними (абз.16 ч.1 ст. 1 Закону).
Слід зазначити, що фактично, єдиною підставою щодо висновку про самовільне зайняття ОСОБА_1 , є лише лист Овруцького ВП Коростенського ВП ГУНП України в Житомирській області від 09.07.2019 №7519/211/01-2019.
Водночас, необхідно наголосити, що кримінальне провадження №1201906025000238 від 26.04.2019 на яке іде посилання у вказаному листі було порушено по факту самовільного зайняття земельної ділянки невстановленими особами, а не відносно ОСОБА_1 .
Крім того, ст.62 Конституції України передбачено, що особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду.
Будь-яких доказів, крім листа Овруцького ВП Коростенського ВП ГУНП України в Житомирській області на підтвердження того, що земельні ділянки фактично використовуються саме позивачем відповідачем у ході судового розгляду справи не надано.
Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Наведені обставини дають суду підстави до висновку, що оскаржуваний припис винесено лише на підставі припущень та не підтверджено належними та допустимими доказами.
Водночас, суд не вбачає підстав для задоволення позовних вимог в частині визнання неправомірнирми дій відповідачів щодо проведення перевірки ОСОБА_1 неправомірними та щодо складання повідомлення ОСОБА_1 про сплату шкоди, заподіяної внаслідок самовільного заняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу від 11.09.2019 №478-ДК/0098ШК/11/01/-19, оскільки дії по проведенню перевірки та складанню актів є їх прямим обов`язком визначеним Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель".
Крім того, слід наголосити, що у ході судового розгляду було спростовано твердження позивача, що фактично перевірка проводилась відносно ОСОБА_1 , оскільки матеріалами справи було підтверджено, що перевірку було проведено не відносно суб`єкта, а відносно об`єктів, якими є земельні ділянки.
Відповідно до ч. ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
В порушення зазначеної норми закону відповідачем не доведено правомірності свого рішення у зв`язку з чим, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та наявність підстав для їх задоволення.
З огляду на наведене, суд дійшов висновку, що оскаржуваний припис від 21.08.2019 з реєстраційним номером 478-ДК/0281- Пр/08/01/-19 є протиправним, а тому його слід скасувати.
Зважаючи, що суду не було доведено факт самовільного зайняття позивачем земельної ділянки, то у нього і відсутній обов`язок щодо відшкодування шкоди завданої самовільним зайняттям земельної ділянки.
Відповідно до п. 13 ч. 1 ст. 5 Закону України "Про судовий збір" підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 227, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
вирішив:
Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області (вул. Довженка, 45, м.Житомир,10002, код ЄДРПОУ 39765513), Державного інспектора відділу контролю за використанням та охороною земель у Коростенському, Лугинському, Народицькому, Овруцькому, Олевському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель Киреєва Сергія Олександровича (вул. Довженка, 45, м.Житомир,10002) про визнання дій неправомірними, скасування припису задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати припис від 21.08.2019 з реєстраційним номером 478-ДК/0281- Пр/08/01/-19.
У задоволенні позовних вимог в частині визнати неправномірними дії Головного управління Держгеокадастру та державного інспектора відділу контролю за використанням та охороною земель у Коростенському, Лугинському, Народицькому, Овруцькому, Олевському районах Управляння з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області Киреєва Сергія Олександровича щодо проведення перевірки ОСОБА_1 , а також визнання неправомірними дій Головного управління Держгеокадастру та державного інспектора відділу контролю за використанням та охороною земель у Коростенському, Лугинському, Народицькому, Овруцькому, Олевському районах Управляння з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області Киреєва Сергія Олександровича щодо складання повідомлення ОСОБА_1 про сплату шкоди, заподіяної внаслідок самовільного заняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу від 11.09.2019 №478-ДК/0098ШК/11/01/-19 відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя М.С. Токарева
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.02.2020 |
Оприлюднено | 05.02.2020 |
Номер документу | 87350723 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Токарева Марія Сергіївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Токарева Марія Сергіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні