Рішення
від 23.01.2020 по справі 914/1755/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23.01.2020 Справа № 914/1755/19

За позовом : Львівської міської ради, м. Львів

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Голуба Лагуна , м.Львів,

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в м. Львові, м. Львів

про приведення земельної ділянки до попереднього стану шляхом знесення самочинно збудованого об`єкта.

Суддя Яворський Б.І.

при секретарі Муравець О.М.

Представники сторін:

від позивача: Коновалова Н.Т.,

від відповідача: Іськів Н.П.,

від третьої особи: не з`явився.

Відводів складу суду сторонами не заявлялося.

Відповідно до ст. 222 ГПК України фіксування судового процесу здійснюється з допомогою звукозаписувального технічного засобу - програмно-апаратного комплексу Акорд .

Суть спору: На розгляд господарського суду Львівської області надійшла позовна заява Львівської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю Голуба Лагуна про приведення земельної ділянки до попереднього стану шляхом знесення самочинно збудованого об`єкта.

Позовні вимоги обгрунтовані тим, що об`єкт Будівництво ТзОВ Голуба Лагуна не може бути завершений будівництвом, оскільки у відповідача на даний час відсутнє право користування земельною ділянкою, відсутній дозвіл органу державного архітектурно-будівельного контролю на виконання будівельних робіт багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення на вул. Садовій (біля поліклініки) у м.Львові, а його отримання є неможливим без наявності чинних містобудівних умов та проектної документації, розробленої відповідно до них, а також відповідно до земельного законодавства та законодавства про охорону культурної спадщини, та відсутній документ, що дає право на виконання будівельних робіт (декларація про початок виконання будівельних робіт). Будівництво 6-поверхового об`єкта не погоджене Міністерством культури України, що також порушує вимоги законодавства у сфері охорони культурної спадщини. Таким чином об`єкт будівництва має ряд ознак самочинного будівництва.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями 28.08.2019 р. справу № 914/1755/19 передано на розгляд судді Яворському Б.І.

Ухвалою від 02.09.2019 р. позовну заяву залишено без руху та встановлено позивачу 10-денний строк на виправлення допущених недоліків - надати докази надіслання відповідачу позовної заяви від 26.04.2019 р. з доданими до неї документами, інформацію із зазначенням про наявність у позивача або іншої особи оригіналів письмових доказів, копії яких додано до позовної заяви, належним чином засвідчені копії документів, долучених до позовної заяви.

Позивач у строк, встановлений ухвалою суду від 02.09.2019 р., виправив допущені недоліки (вх. № 37020/19 від 09.09.2019 р.). Ухвалою суду від 12.09.2019р. суд прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив провадження у справі, залучив Інспекцію державного архітектурно-будівельного контролю в м. Львові до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, підготовче засідання призначив на 10.10.2019 р.

03.10.2019 р. відповідач подав відзив на позовну заяву (вх.№40899/19).

04.10.2019р. третьою особою скеровано до суду пояснення (вх.№41308/19).

У підготовчому засіданні 10.10.2019р. оголошувалась перерва до 07.11.2019р.

07.11.2019р. представник позивача не з`явився у підготовче засідання, подав клопотання про його відкладення у зв`язку з його участю в засіданні по кримінальній справі. Суд протокольною ухвалою від 07.11.2019р. продовжив строк підготовчого провадження на 30 днів та відклав підготовче засідання на 21.11.2019р., про що зазначено у протоколі судового засідання. Ухвалою від 07.11.2019р. Господарський суд Львівської області у порядку ст.ст.120-121 ГПК України викликав позивача і третю особу у підготовче засідання та повідомив про дату, час і місце підготовчого засідання.

У підготовчому засіданні 21.11.2019р. оголошувалась перерва до 09.12.2019р.

Ухвалою суду від 09.12.2019 р. відмовлено позивачу у задоволенні клопотання про призначення експертизи, закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 26.12.2019 р.

Протокольною ухвалою від 26.12.2019р. суд відклав розгляд справи на 13.01.2020р., а 13.01.2020 р. - на 23.01.2020р. Відповідними ухвалами від 26.12.2019р. та від 13.01.2020р. Господарський суд Львівської області у порядку ст.ст.120-121 ГПК України викликав учасників процесу у судові засідання та повідомляв їх про дату, час і місце судових засідань.

06.11.2019 р., 27.11.2019 р. та 09.12.2019 р. відповідач подавав клопотання про долучення документів до матеріалів справи.

У судове засідання 23.01.2020 р. представник позивача з`явився, позовні вимоги підтримав повністю.

Представник відповідача у судове засідання 23.01.2020р. з`явився, позовні вимоги заперечив, з підстав, викладених у відзиві, просив суд відмовити в задоволенні позову.

Представник третьої особи у судове засідання 23.01.2020 р. не з`явився, про причини неявки суд не повідомив, хоча належним чином був повідомлений про дату, час і місце судового засідання.

У судовому засіданні 23.01.2020 р. судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Аргументи учасників провадження .

Позовні вимоги обґрунтовані, зокрема, наступним:

- Львівська міська рада (далі - ЛМР) є власником земельної ділянки загальною площею 0,038га кадастровий номер 4610136600040060001, що знаходиться на вул.Судовій у м.Львові, на якій ТзОВ Голуба Лагуна незаконно проведено будівництво об`єкта архітектури;

- відповідно до п.15 договору оренди землі від 14.12.2007р. ділянка передавалася відповідачу для будівництва адміністративно-офісної будівлі;

- відповідно до п.4 висновку про наявність містобудівельних обмежень щодо користування земельною ділянкою, виданого управлінням архітектури департаменту містобудування ЛМР від 09.10.2007р., вказані обмеження щодо нового будівництва і реконструкції - дозволяється будівництво адміністративно-офісної будівлі з дотриманням нормативних вимог, за умови отримання відповідного дозволу і узгодження проектної документації, землекористувач зобов`язаний використовувати територію за функціональним призначенням земельної ділянки - землі комерційного використання;

- згідно листа управління охорони культурної спадщини Львівської обласної державної адміністрації (далі - ЛОДА) від 23.11.2012р. управління вважає за можливим забудову ділянки на вул. Судовій і погоджує історико-містобудівне обґрунтування у частині розташування об`єкту в межах орендованої земельної ділянки. Одночасно управління вважає доцільним обмежити поверховість об`єкту до 4-х поверхів;

- рішенням Департаменту ДАБІ у Львівській області від 23.10.2017р. скасовано містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки на будівництво ТзОВ Голуба Лагуна багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення на вул. Судовій у зв`язку з тим, що вони видані з порушенням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, а саме: п.2.2. Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, абз.2 п.2 ст.24, п.4 ст.26 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , а також за відсутності плану зонування території або розробленого детального плану, що є порушенням ч.1 ст.18, абз.1 ч.2, п.4 ч.4 ст.19 та п.6 розділу 5 Прикінцеві положення Закону України Про регулювання містобудівної діяльності ;

- інспекцією ДАБК у м. Львові винесено наказ від 30.10.2017р. про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт від 20.04.2017р. на об`єкт Будівництво ТзОВ Голуба Лагуна багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення на вул. Судовій у м. Львові ;

- 20.06.2019р. на пленарному засіданні Львівської міської ради депутатами не було підтримано проект ухвали Про продовження ТзОВ Голуба Лагуна терміну оренди земельної ділянки на вул. Судовій (біля поліклініки) ;

- у ТзОВ Голуба Лагуна на даний момент відсутнє право користування земельною ділянкою на вул. Судовій (біля поліклініки) у м.Львові, відсутні містобудівні умови та обмеження забудови вказаної земельної ділянки і, як наслідок, відсутній документ, що дає право на виконання будівельних робіт;

- вулиця Судова розташована в Галицькому районі м. Львова, щодо якого на даний час не розроблено плану зонування, детальний план вказаної території також відсутній, а історико-архітектурний опорний план у м.Львові ще не затверджений, що унеможливлює проведення нового будівництва і затвердження історико-містобудівного обгрунтування з вищою поверховістю з 01.01.2019р. є неможливим;

- будівництво багатоквартирного житлового будинку на земельній ділянці по вул. Судовій у м. Львові є неможливим через порушення цільового та функціонального призначення, а також мети, з якою вказана земельна ділянка була надана;

- відповідно до листа Міністерства культури України від 13.03.2013р., останнє погодило історико-містобудівне обгрунтування розміщення багатоквартирного житлового будинку на вул. Судовій у м. Львові з обов`язком врахувати зауваження Управління охорони культурної спадщини Львівської обласної державної адміністрації, висловлені в листі від 23.11.2012р., в якому, в свою чергу, обмежено поверховість об`єкту до 4-х поверхів. Натомість, запроектовано будівництво 6-ти поверхового будинку. Таким чином, будівництво 6-ти поверхового об`єкта по вул. Судовій у м. Львові порушує також вимоги законодавства у сфері охорони культурної спадщини, оскільки не погоджене Міністерством культури України;

- об`єкт Будівництво ТзОВ Голуба Лагуна багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення на вул. Судовій у м. Львові не тільки містить ознаки самочинного будівництва, передбачені ч.1 ст.376 ЦК України, але й є таким, що не відповідає іншим вимогам законодавства, через що не може бути завершений будівництвом.

У відзиві на позовну заяву відповідач зазначає таке:

- до початку реалізації права на забудову земельної ділянки по вул. Судовій у м.Львові відповідач у встановленому порядку набув право користування на земельну ділянку;

- 05.01.2017р. Інспекцією ДАБК у м.Львові зареєстровано декларацію про початок виконання підготовчих робіт будівництва багатоквартирного житлового будинку;

- Інспекцією ДАБК проведено позапланову перевірку та складено Акт від 13.01.2017р., у якому вказано, що за результатами перевірки порушень законодавства не встановлено, інформація наведена в декларації про початок виконання робіт підтверджена всіма відповідними документами;

- Рішенням виконавчого комітету ЛМР №1115 від 28.11.2016р. (зі змінами від 10.03.2017р.) затверджено містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки на будівництво ТзОВ Голуба Лагуна багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення на вул. Судовій, які оформлені додатком до нього. На підставі зазначених містобудівних умов та обмежень розроблена проектна документація на початок виконання будівельних робіт, яка зареєстрована 20.04.2017р. Інспекцію ДАБК у м. Львові за № ЛВ 083171100227, та розпочато будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення на вул. Судовій;

- ознаки самочинного будівництва, передбачені ч. 1 ст. 376 Цивільного кодексу України, відсутні, а відповідач діяв відповідно до вимог законодавства;

- згідно пунктів 15 та 16 договору оренди землі цільове призначення земельної ділянки - землі житлової та громадської забудови, категорія земельної ділянки за функціональним призначенням - комерційного використання, мета використання - будівництво адміністративно-офісної будівлі. Тому намір будувати багатоквартирний будинок відповідає її цільовому призначенню та є правомірним;

- рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 15.02.2018р. у справі №813/4790/17 скасовано Рішення головного інспектора будівельного нагляду департаменту архітектурно-будівельної інспекції України у Львівській області від 23.10.2017р. Про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на будівництво ТзОВ Голуба Лагуна багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення на вул.Судовій. Тому містобудівні умови та обмеження є чинними;

- відповідач протягом одного місяця після закінчення строку договору не отримав письмового заперечення від позивача щодо продовження строку дії договору і продовжує сплачувати орендну плату;

- 07.08.2017р. та 24.09.2019р. відповідач повторно звернувся до ЛМР із заявою про продовження дії договору оренди землі.

У поясненні третя особа вказує, що 23.10.2017р. головним інспектором будівельного нагляду департаменту архітектурно-будівельної інспекції України у Львівській області прийнято рішення Про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на будівництво ТзОВ Голуба Лагуна багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення на вул.Судовій. Відтак, на підставі даного рішення Інспекцією винесено наказ від 30.10.2017р. про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт від 20.04.2017р. на об`єкт Будівництво ТзОВ Голуба Лагуна багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення на вул. Судовій у м. Львові . З огляду на вищенаведене, вважає позов в частині, що стосується повноважень Інспекції, обґрунтованим і просить його задовольнити.

ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ.

Львівська міська рада є власником земельної ділянки загальною площею 0,0380 га кадастровий номер 4610136600040060001, що знаходиться на вул.Судовій (біля поліклініки) у м. Львові.

Відповідно до п.4 висновку Управління архітектури Департаменту містобудування ЛМР від 09.10.2007р. про наявність містобудівельних обмежень щодо користування земельною ділянкою на вул.Судовій ТзОВ Голуба Лагуна дозволяється будівництво адміністративно-офісної будівлі; землекористувач зобов`язаний використовувати територію за функціональним використанням.

Ухвалою ЛМР №1274 від 15.11.2007р. ТзОВ Голуба Лагуна затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано земельну ділянку площею 0,038 га у межах червоних ліній на вул.Судовій (біля поліклініки) в оренду терміном на 10 років для будівництва адміністративно-офісної будівлі за функцією використання - землі комерції, перевівши із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення до земель житлової та громадської забудови.

14.12.2007р. Львівською міською радою та ТзОВ Голуба Лагуна укладено договір оренди землі, відповідно до п.2 якого в оренду передається земельна ділянка кадастровий номер 4610136600:04:006:0001 площею 0,038 га, що знаходиться на вул.Судовій (біля поліклініки) у м.Львові (п.1 договору). На земельній ділянці відсутні об`єкти нерухомого майна (п.3 договору).

Відповідно до п.15 даного договору земельна ділянка передається для будівництва адміністративно-офісної будівлі (мета використання). Цільове призначення земельної ділянки (категорія земельної ділянки) - землі житлової та громадської забудови, функціональне призначення - землі комерційного використання (п.16 договору).

Строк дії договору відповідно до п.8 складає 10 років - до 15.11.2017р. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 90 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

14.12.2007р. сторони підписали акт приймання-передачі земельної ділянки в оренду.

Розглянувши подане історико-містобудівне обґрунтування та висновки Управління охорони історичного середовища Львівської міської ради від 22.10.2012 №04/3712, Управління охорони культурної спадщини ЛОДА у листі від 23.11.2012р. за № 11/815 зазначило, що вважає можливим забудову ділянки на вул. Судовій і погоджує історико-містобудівне обґрунтування у частині розташування об`єкту в межах орендованої земельної ділянки. При цьому вважає доцільним обмежити поверховість об`єкту до 4-х поверхів.

У листі Міністерства культури України від 13.03.2013р. відзначається, що міністерство розглянуло подане історико-містобудівне обґрунтування розміщення багатоквартирного житлового будинку на вулиці Судовій у місті Львові та погоджує його, вказавши, що обов`язковими для виконання є зауваження Управління охорони культурної спадщини Львівської обласної державної адміністрації, висловлені у листі від 23.11.2012 № 11/8115 (тобто погоджено лише на 4 поверхи).

28.11.2016р. виконавчим комітетом Львівської міської ради затверджено містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки на будівництво ТзОВ Голуба Лагуна багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення на вул. Судовій.

Згідно містобудівних умов цільове призначення земельної ділянки - землі житлової та громадської забудови, функціональне призначення - землі комерційного використання. Основні техніко-економічні показники об`єкта будівництва: загальна площа будинку 1285,30кв.м., площа приміщень громадського призначення 104,80кв.м., загальна площа квартир 1021,20кв.м., поверховість 6 поверхів. Містобудівні умови розроблені на підставі Генерального плану забудови міста, затвердженого ухвалою міської ради від 30.09.2010р. №3924 (п.1.8).

Рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 10.03.2017р. внесено зміни в раніше видані містобудівні умови в частині основних техніко-економічних показників, в результаті чого загальна площа будинку складає 1367,10кв.м., площа приміщень громадського призначення 159,90кв.м., загальна площа квартир 1029,90кв.м., поверховість 5-6 поверхів.

20.04.2017р. Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у м. Львові зареєстровано декларацію про початок виконання будівельних робіт на об`єкт Будівництво ТзОВ Голуба Лагуна багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення на вул. Судовій у м. Львові , замовник ТзОВ Голуба Лагуна . Відповідно до даних цієї декларації Основні техніко-економічні показники об`єкта будівництва загальна площа будівлі 1362,4кв.м., площа вбудованих нежитлових приміщень 150,80кв.м., загальна площа квартир 1028,2кв.м., поверховість 6 поверхів.

Рішенням Департаменту ДАБІ у Львівській області від 23.10.2017р. скасовано містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки на будівництво ТзОВ Голуба Лагуна багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення на вул. Судовій у зв`язку з тим, що вони видані з порушенням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, а саме: п.2.2. Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, абз.2 п.2 ст.24, п.4 ст.26 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , що полягає у здійсненні забудови земельної ділянки з порушенням вимог щодо цільового призначення, а також за відсутності плану зонування території або розробленого детального плану, що є порушенням ч.1 ст.18, абз.1 ч.2, п.4 ч.4 ст.19 та п.6 розділу 5 Прикінцеві положення Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .

30.10.2017р. Інспекцією ДАБК у м. Львові винесено наказ про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт від 20.04.2017р. на об`єкт Будівництво ТзОВ Голуба Лагуна багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення на вул. Судовій у м. Львові . У зазначеній декларації про початок виконання будівельних робіт було зазначено, що об`єкт будівництва відноситься до ІІІ категорії складності, що тепер відповідно до Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності відноситься до об`єктів із середніми наслідками (СС2).

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 15.02.2018р. у справі №813/4790/17 скасовано рішення головного інспектора будівельного нагляду департаменту архітектурно-будівельної інспекції України у Львівській області від 23.10.2017р. Про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на будівництво ТзОВ Голуба Лагуна багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення на вул.Судовій .

20.06.2019р. ЛМР не підтримала проект ухвали Про продовження ТзОВ Голуба Лагуна терміну оренди земельної ділянки на вул. Судовій (біля поліклініки) .

ОЦІНКА СУДУ.

Відповідно до ст. 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Статтею 73 ГПК України встановлено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування.

Згідно з ст. 74 Господарського процесуального кодексу України обов`язок доказування і подання доказів покладається на сторони. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Аргументи сторін, які були досліджені у судовому засіданні, проте не наводяться у рішенні, позаяк не покладаються судом в його основу, тоді як Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п.1 ст. 6 Конвенції зобовязує суди обгрнутовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обовязок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа Серявін проти України , рішення від 10.02.2010). Крім того, аналогічна правова позиція викладена в Постанові Верховного Суду від 26.06.2018 у справі № 127/3429/16-ц.

Львівська міська рада у відповідності до ст. 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні є органом місцевого самоврядування в Україні, що представляє територіальну громаду міста Львова та здійснює від її імені та в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України та іншими законами України.

Територіальні громади, які реалізують право власності через органи місцевого самоврядування, є суб`єктами права власності на землю, що є комунальною власністю (ст.80 вказаного Закону).

Відповідно до ст. 83 Земельного кодексу України у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.

За змістом ч. 1 ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до ч.1 та ч.2 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Правовою підставою набуття права власності та права користування на землю згідно зі статтями 116, 118 Земельного кодексу України є рішення органу виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

На підставі ухвали Львівської міської ради № 899 від 07.06.2007 р. Про затвердження Положення про організацію, проведення та оформлення купівлі-продажу у власність або надання в оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення у м. Львові та ухвали № 1274 від 15.11.2007р. Про затвердження ТзОВ Голуба Лагуна проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на вул. Судовій (біля поліклініки) у м. Львові між Львівською міською радою (орендодавець) та ТзОВ Голуба Лагуна (орендар) укладено договір оренди землі від 14.12.2007 р., відповідно до п.2 якого в оренду передається земельна ділянка кадастровий номер 4610136600:04:006:0001, заг. площею 0,038 га, що знаходиться на вул. Судовій (біля поліклініки) у м. Львові.

Договір укладено на 10 років до 15.11.2017р. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 90 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п. 8 договору).

Ухвалою Львівської міської ради № 1558 від 14.02.2008 р. внесено зміни до ухвали ЛМР № 1274 від 15.11.2007 р. щодо меж червоних ліній.

Вказана земельна ділянка була передана в оренду ТзОВ Голуба Лагуна для будівництва адміністративно-офісної будівлі (мета використання). Цільове призначення земельної ділянки - землі житлової та громадської забудови; категорія земельної ділянки за функціональним призначенням - землі комерційного використання.

Відповідно до п.26 договору сторонами погоджено обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки на підставі висновку Управління архітектури Департаменту містобудування ЛМР № 5-2817/2401 від 09.10.2007 р., у якому зазначено про обмеження щодо нового будівництва і реконструкцій: дозволяється будівництво адміністративно-офісної будівлі з дотриманням нормативних вимог, за умови оформлення відповідного дозволу та узгодження у встановленому порядку проектної документації. Після закріплення земельної ділянки землекористувач зобов`язаний використовувати територію за функціональним використанням.

Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків (положення ч.1 ст. 626 ЦК України).

Оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності (ст. 1 Закону України Про оренду землі ).

Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 13 Закону України Про оренду землі ). Строк дії договору оренди є однією із істотних його умов.

Порядок, умови і правові конструкції поновлення договору оренди землі унормовані статтею 33 Закону України Про оренду землі .

Відповідно до ст. 33 Закону України Про оренду землі по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі).

Переважне право орендаря на поновлення договору оренди землі може бути реалізоване шляхом двох окремих правових підстав: перша наведена у ч. 1 - ч. 5 вказаної статті, друга - у ч. 6 ст. 33 Закону України Про оренду землі .

Відповідач 07.08.2017р. та 24.09.2019р. (повторно) звернувся до ЛМР із заявою про продовження дії договору оренди землі. 20.06.2019р. ЛМР відхилила проект ухвали Про продовження ТзОВ Голуба Лагуна терміну оренди земельної ділянки на вул. Судовій (біля поліклініки) , що підтверджується протоколом пленарного засідання 19-ї сесії ЛМР 7-го скликання 20.06.2019 р.

Частиною 6 статті 33 вказаного Закону врегульовано пролонгацію договору на той самий строк і на тих самих умовах, що були передбачені договором, за наявності такого фактичного складу: користування орендарем земельною ділянкою після закінчення строку оренди і відсутність протягом одного місяця заперечення орендодавця проти такого користування (що можна кваліфікувати як мовчазну згоду орендодавця на пролонгацію договору). Відмову або зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі може бути оскаржено у суді. У ч.8 ст.33 Закону України Про оренду землі передбачено, що додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов`язковому порядку.

Сторонами не було укладено додаткової угоди про поновлення дії договору оренди, докази звернення відповідача із позовною заявою про поновлення договору оренди землі в матеріалах справи відсутні та відповідачем не подавались. Таким чином, на момент звернення з позовом до суду, як і на момент прийняття рішення у відповідача відсутнє право користування земельною ділянкою за адресою: м.Львів, вул.Судова (біля поліклініки).

30.10.2017р. Інспекцією ДАБК у м. Львові винесено наказ №89/17 про скасування декларації (дозволу) про початок виконання будівельних робіт від 20.04.2017р. на об`єкт Будівництво ТзОВ Голуба Лагуна багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення на вул. Судовій у м. Львові та виключення запису щодо реєстрації декларації з єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію.

Згідно з ч.2 статті 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав (ч. 3 цієї статті).

Матеріалами справами підтверджується, що відповідачем запроектовано та розпочато будівництво 6-поверхового багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення на вул. Судовій у м. Львові, замість адміністративно-офісної будівлі, поверховість якої не повинна була перевищувати 4-х поверхів. Відтак, об`єкт будівництва містить ряд ознак самочинного будівництва.

За змістом статті 376 Цивільного кодексу України житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без належного дозволу чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.

Правовий аналіз наведеної норми дозволяє виділити наступні ознаки самочинного будівництва:

- об`єкт нерухомого майна збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети у встановленому порядку;

- відсутність належного дозволу чи належно затвердженого проекту для будівництва;

- створення об`єкта з істотними порушеннями будівельних норм і правил.

Будівництво об`єктів нерухомості є взаємопов`язаною діяльністю різних суб`єктів права, які поєднані єдиною метою, спрямованою на безпосереднє забезпечення та створення об`єкта будівництва, яка включає різні аспекти й етапи будівництва.

Поняття будівництво включає в себе нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт об`єктів будівництва (частина 3 статті 10 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , стаття 4 Закону України Про архітектурну діяльність ).

Для визнання будівництва самочинним воно має бути пов`язане з об`єктом нерухомості і порушувати одне з положень статті 376 Цивільного кодексу України.

Суд відзначає, що кожна із зазначених ознак є самостійною і достатньою для того, щоб визнати об`єкт нерухомого майна самочинним будівництвом. Тому, при вирішенні спору, що виникає у зв`язку з будівництвом на земельній ділянці об`єкта нерухомості, повинно досліджуватися питання наявності дозвільної документації на будівництво спірних об`єктів і документів про виділення земельної ділянки.

Відповідач покликався також на позицію Верховного Суду у справі №806/5308/15 про те, що зміна виду використання земельної ділянки в межах однієї категорії земель здійснюється її власником самостійно. Однак у даному випадку сторони у договорі узгодили умови, які є обов`язковими для них. Більше того, у Типовому договорі оренди землі мету визначено як умову, яку сторони повинні узгодити. У п.15 договору оренди землі чітко вказана мета використання земельної ділянки - будівництво адміністративно-офісної будівлі. Натомість відповідач здійснював будівництво житлового будинку, що суперечить меті, визначеній договором. Покликання відповідача на те, що зміна цільового призначення земельної ділянки не відбулася, не спростовує факту будівництва на земельній ділянці, що не була відведена Львівською міською радою для цієї мети, а отже, дане будівництво у силу ч.1 ст.376 ЦК України є самочинним.

Як уже відзначалося, наказом Інспекцією ДАБК у м. Львові №89/17 від 30.10.2017 р. скасовано декларацію про початок виконання будівельних робіт від 20.04.2017р. на об`єкт Будівництво ТзОВ Голуба Лагуна багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення на вул. Судовій у м. Львові . Хоча відповідач і оскаржив до адміністративного суду рішення Департаменту ДАБІ у Львівській області від 23.10.2017р., проте зазначений наказ відповідачем не оскаржувався, і він на сьогодні є чинним.

У скасованій декларації було зазначено, що об`єкт будівництва відноситься до ІІІ категорії складності, що тепер відповідно до Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності відноситься до об`єктів із середніми наслідками (СС2).

Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 34 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності замовник має право виконувати будівельні роботи після видачі замовнику органом державного архітектурно-будівельного контролю дозволу на виконання будівельних робіт - щодо об`єктів, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками або підлягають оцінці впливу на довкілля згідно із Законом України Про оцінку впливу на довкілля .

Статтею 29 Закону України Про планування і забудову територій також було передбачено обов`язкове отримання дозволу на виконання будівельних робіт, документу, який засвідчує право замовника та підрядника на виконання підготовчих (якщо підготовчі роботи не були виконані раніше відповідно до дозволу на виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт, підключення об`єкта будівництва до інженерних мереж та споруд. При цьому, в силу приписів статті 29 вказаного Закону здійснення будівельних робіт на об`єктах містобудування без дозволу на виконання будівельних робіт або його перереєстрації, а також здійснення не зазначених у дозволі будівельних робіт вважається самовільним будівництвом і тягне за собою відповідальність згідно із законом. Забудова територій полягає в розміщенні та здійсненні будівництва нових об`єктів, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, впорядкування існуючих об`єктів містобудування, розширення та технічного переоснащення підприємств (далі - будівництво). Будівництво об`єктів містобудування здійснюється згідно з вимогами законодавства та відповідно до затвердженої проектної документації (ст.23 Закону).

Відповідно до частини 1 статті 22 Закону України Про основи містобудування забудова земельних ділянок, що надаються для містобудівних потреб, здійснюється після виникнення права власності чи права користування земельною ділянкою у порядку, передбаченому законом, та отримання дозволу на виконання будівельних робіт. Право на забудову (будівництво) полягає у можливості власника, користувача земельної ділянки здійснювати на ній у порядку, встановленому законом, будівництво об`єктів містобудування, перебудову або знесення будинків та споруд.

Згідно з статтею 5 Закону України Про основи містобудування при здійсненні містобудівної діяльності повинні бути забезпечені: розробка містобудівної документації, проектів конкретних об`єктів згідно з вихідними даними на проектування, з дотриманням державних стандартів, норм і правил, регіональних і місцевих правил забудови; розміщення і будівництво об`єктів відповідно до затверджених у встановленому порядку містобудівної документації та проектів цих об`єктів.

Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.

Міністерство культури України листом від 13.03.2013р. погодило історико-містобудівне обґрунтування розміщення багатоквартирного житлового будинку на вулиці Судовій у місті Львові та вказало, що обов`язковими для виконання є зауваження Управління охорони культурної спадщини Львівської обласної державної адміністрації, висловлені у листі від 23.11.2012 № 11/8115 щодо погодження будівництва лише на 4 поверхи. Погодження станом на момент звернення до суду із даним позовом та розгляду справи по суті є чинним.

Відповідно до ч.4 ст.26 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.

Згідно розділу 5 Прикінцеві положення згаданого Закону, до 1 січня 2015 року рішення щодо визначення та надання містобудівних умов і обмежень на територіях, де відповідно до цього Закону не затверджені плани зонування або детальні плани територій, приймають уповноважені органи містобудування та архітектури з урахуванням попередніх планувальних рішень у межах встановленого законодавством строку.

Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки на будівництво ТзОВ Голуба Лагуна багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення на вул. Судовій затверджено рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради №1115 від 28.11.2016р., зі змінами, внесеними рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради №184 від 10.03.2017 р.

Суд у процесі розгляду справи також з`ясовував у сторін про наявність плану зонування території або розробленого детального плану території та погодження Міністерства культури України щодо будівництва 6-ти поверхового об`єкта та встановив, що відповідні рішення після 01.01.2015 р. не затверджувались та не надавались.

Відповідно до п.14 ч.2 ст.5 Закону України Про охорону культурної спадщини до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини, належить: погодження програм та проектів містобудівних, архітектурних та ландшафтних перетворень, меліоративних, шляхових, земляних робіт на пам`ятках національного значення, їх територіях, в історико-культурних заповідниках, на історико-культурних заповідних територіях, у зонах охорони, на охоронюваних археологічних територіях, в історичних ареалах населених місць, а також програм і проектів, реалізація яких може позначитися на об`єктах культурної спадщини.

Згідно ч.3 ст.32 цього Закону на охоронюваних археологічних територіях, у межах зон охорони пам`яток, історичних ареалів населених місць, занесених до Списку історичних населених місць України, забороняються містобудівні, архітектурні чи ландшафтні перетворення, будівельні, меліоративні, шляхові, земляні роботи без дозволу відповідного органу охорони культурної спадщини.

За змістом п. 8 Порядку визначення меж та режимів використання історичних ареалів населених місць, обмеження господарської діяльності на території історичних ареалів населених місць, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №138 від 13.03.2002р., опрацюванню проектної документації на будівництво, реконструкцію будівель і споруд у межах історичних ареалів повинно передувати розроблення історико-містобудівних обґрунтувань.

Матеріалами справи підтверджується, що Управління охорони культурної спадщини Львівської обласної державної адміністрації 23.11.2012р. погоджено забудову ділянки на вул. Судовій та історико-містобудівне обґрунтування у частині розташування об`єкту в межах орендованої земельної ділянки та одночасно обмежено поверховість об`єкту будівництва до 4-х поверхів.

Таким чином, будівництво 6-ти поверхового об`єкта по вул. Судовій у м.Львові порушувало вимоги законодавства у сфері охорони культурної спадщини, оскільки не було погоджене Міністерством культури України, як того вимагає ст.32 вказаного Закону (аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 21.08.2019 р. у справі №826/12524/18).

Відповідач в зоні малоповерхової житлової забудови змінив геометричні параметри будівлі без погодження відповідних контролюючих органів та розробив відповідну проектну документацію, і тому такий об`єкт не може бути завершений будівництвом.

Слід зазначити, що з 01.01.2019 року набули чинності зміни до Порядку визначення меж та режимів використання історичних ареалів населених місць, обмеження господарської діяльності на території історичних ареалів населених місць, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 березня 2002 р. № 318, згідно яких п.8 та 9 цього Порядку викладено в наступній редакції: проектна документація на нове будівництво, реконструкцію та капітальний ремонт (крім реконструкції та капітального ремонту квартир чи окремих приміщень, які здійснюються без зміни об`ємно-просторових характеристик) у межах історичних ареалів населених місць розробляється з урахуванням вимог затвердженого в установленому законом порядку історико-архітектурного опорного плану. У випадку незатвердження історико-архітектурного опорного плану населеного місця, що внесене до Списку історичних населених місць України, проектна документація на нове будівництво, реконструкцію та капітальний ремонт (крім реконструкції та капітального ремонту квартир чи окремих приміщень, які здійснюються без зміни об`ємно-просторових характеристик) у межах історичного ареалу розробляється з урахуванням вимог історико-містобудівного обґрунтування, порядок розроблення якого визначається наказом Мінкультури та Мінрегіону. Вимоги, зазначені в цьому абзаці, застосовуються до 1 січня 2019 року.

Історико-архітектурний опорний план в м. Львові на даний час ще не затверджено, що унеможливлює проведення нового будівництва, а провести затвердження компетентним органом старого історико-містобудівного обґрунтування з вищою поверховістю з 1 січня 2019 року є неможливим.

Враховуючи викладене, а також те, що документ, який дає право (дозвіл) на виконання будівельних робіт (декларація про початок виконання будівельних робіт) скасований, а отже не може бути завершений будівництвом.

Статтею 15 Цивільного кодексу України передбачено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа також має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

За змістом статті 376 Цивільного кодексу України житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без належного дозволу чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил. Особа, яка здійснила або здійснює самочинне будівництво нерухомого майна, не набуває права власності на нього. Право власності на самочинно збудоване нерухоме майно може бути за рішенням суду визнане за особою, яка здійснила самочинне будівництво на земельній ділянці, що не була їй відведена для цієї мети, за умови надання земельної ділянки у встановленому порядку особі під уже збудоване нерухоме майно. Якщо власник (користувач) земельної ділянки заперечує проти визнання права власності на нерухоме майно за особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво на його земельній ділянці, або якщо це порушує права інших осіб, майно підлягає знесенню особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво, або за її рахунок.

Перебудова об`єкта будівництва не призведе до усунення порушень вимог законодавства та відновлення прав Львівської міської ради, яка передавала земельну ділянку не для тієї мети, з якою її було використано, вільною від забудови.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

СУДОВІ ВИТРАТИ

Сплата позивачем судового збору за подання до суду позовної заяви підтверджується платіжним дорученням №424 від 08.08.2019 р. на суму 1'921,00 грн.

Згідно п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір у справі покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог, тому судовий збір покладається на відповідача.

Керуючись статтями 2, 3, 12, 13, 42, 46, 73-80, 123, 129, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги Львівської міської ради задовольнити повністю.

2. Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю Голуба Лагуна привести земельну ділянку площею 0,0380га кадастровий номер 4610136600:04:006:0001, на якій розміщено об`єкт: Будівництво ТзОВ Голуба Лагуна багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення на вул.Судовій у м. Львові , у попередній стан шляхом знесення об`єкта: Будівництво ТзОВ Голуба Лагуна багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення на вул. Судовій у м. Львові .

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Голуба Лагуна (79020, м. Львів, вул. Під Голоском, 17/47; код ЄДРПОУ 23965705) на користь Львівської міської ради (79008, м. Львів, пл. Ринок, 1; код ЄДРПОУ 04055896) 1'921,00 грн. судового збору.

Рішення набирає законної сили відповідно до ст. 241 ГПК України та може бути оскаржене до Західного апеляційного господарського суду у порядку та строки, передбачені ст.ст. 256, 257 ГПК України.

Повний текст рішення складено 03.02.2020 р.

Суддя Яворський Б.І.

Дата ухвалення рішення23.01.2020
Оприлюднено06.02.2020

Судовий реєстр по справі —914/1755/19

Ухвала від 12.10.2021

Господарське

Господарський суд Львівської області

Кидисюк Р.А

Ухвала від 19.08.2021

Господарське

Господарський суд Львівської області

Кидисюк Р.А

Постанова від 20.07.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Случ О.В.

Ухвала від 12.07.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Случ О.В.

Ухвала від 09.03.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Случ О.В.

Ухвала від 16.02.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Случ О.В.

Ухвала від 11.01.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Случ О.В.

Ухвала від 30.11.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Случ О.В.

Ухвала від 19.10.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Случ О.В.

Постанова від 07.09.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Галушко Наталія Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні