Постанова
від 04.02.2020 по справі 340/2143/19
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

04 лютого 2020 року м. Дніпросправа № 340/2143/19

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Прокопчук Т.С. (доповідач),

суддів: Шлай А.В., Кругового О.О.,

за участю секретаря судового засідання Іотової А.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби в Кіровоградській області

на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2019 року (головуючий суддя: Притула К.М.) по адміністративній справі №340/2143/19

за позовом Акціонерного товариства Українська залізниця до Головного управління Державної фіскальної служби в Кіровоградській області про визнання неправомірно бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач Акціонерне товариство Українська залізниця (далі - АТ Українська залізниця ) 28.08.2019 року звернулося до суду з позовом до відповідача Головного управління Державної фіскальної служби в Кіровоградській області (далі - ГУ ДФС в Кіровоградській області), в якому просить:

визнати протиправною бездіяльність та зобов`язати відповідача згідно з даними інтегрованої картки платника податків підготувати висновки про повернення регіональній філії Одеська залізниця АТ Українська залізниця надміру сплачених грошових зобов`язань з єдиного внеску в розмірі 37 529,08 грн., з податку на доходи фізичних осіб у розмірі 28 946,92 грн., з військового збору в розмірі 5 362,13 грн. з відповідного бюджету, шляхом перерахування на поточний рахунок № НОМЕР_1 , ЄДРПОУ: 40081200, банк отримувача: Філія Одеське обласне управлінню АТ Ощадбанк , МФО 328845, та подати ці висновки для виконання до відповідного територіального органу Державної казначейської служби України, що здійснює казначейське обслуговування відповідних бюджетних коштів та повернення надміру сплачених сум податків;

зобов`язати відповідача протягом одного місяця з дня набрання рішенням законної сили подати до суду звіт про виконання рішення; судові витрати покласти на відповідача.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що за відокремленим підрозділом Гайворонська дистанція колії № 7 Одеської залізниці обліковується переплата з податку на доходи фізичних осіб у сумі 28 946,92 грн., військового збору у сумі 5 362,13 грн., єдиного внеску у сумі 37 529,08 грн.

Зазначений підрозділ неодноразово звертався до Гайворонського відділення Голованівської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Кіровоградській області та ГУ ДФС у Кіровоградській області з заявами про їх повернення, однак отримував неправомірні відмови. Оскільки Гайворонська дистанція колії № 7 є відокремленим підрозділом регіональної філії Одеська залізниця АТ Українська залізниця , в неї наявне право відповідно до приписів ПК України та Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування на отримання даних коштів.

У відзиві на позов ГУ ДФС в Кіровоградській області зазначає про безпідставність доводів позивача та відсутність підстав для задоволення заявлених ним позовних вимог.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 02.10.2019 року позовні вимоги задоволено, присуджено на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача сплачену суму судового збору в розмірі 5 763 грн.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідачем подано апеляційну скаргу, в якій апелянт просить рішення скасувати та прийняти постанову, якою у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі. Апеляційна скарга ґрунтується на доводах, викладених у відзиві на позов.

У відзиві на апеляційну скаргу позивач посилається на правомірність винесеного судом першої інстанції рішення, в зв`язку з чим просить залишити його без змін, а скаргу без задоволення.

В судове засідання апеляційного суду сторони не з`явилися, про день розгляду справи повідомлені належним чином, у зв`язку з чим фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу відповідно ст.229 КАС України не здійснювалося.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права та правової оцінки обставин у справі колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до ч.1, 2, 3 ст. 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Крім того, ст. 2 та ч. 4 ст. 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Зазначеним вимогам процесуального закону рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 02.10.2019 року відповідає, а вимоги апеляційної скарги є не обґрунтованими з огляду на наступне.

Відповідно до частин 6, 7 ст. 2 Закону України Про особливості утворення Публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування , ПАТ Українська залізниця є правонаступником усіх прав і обов`язків Державної адміністрації залізничного транспорту України та підприємств залізничного транспорту.

На виконання приписів даного Закону Кабінетом Міністрів України згідно постанови № 200 від 25.06.2014 року на базі підприємств установ залізничного транспорту загального транспорту, зокрема Державного підприємства Одеська залізниця створено юридичну особу ПАТ Українська залізниця , яка 21.10.2015 року зареєстрована в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

Постановою Кабінету Міністрів України №938 від 31.10.2018 року змінено тип ПАТ Українська залізниця на приватне та перейменовано його в АТ Українська залізниця , а також затверджено його статут, відповідно до п. 2 якого, товариство є правонаступником усіх прав і обов`язків Укрзалізниці та підприємств залізничного транспорту.

Згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, відокремленим підрозділом АТ Українська залізниця є, зокрема Регіональна філія Одеська залізниця , а її відокремленим підрозділом Гайворонська дистанція колії № 7.

Гайворонською дистанцією колії № 7 Одеської залізниці на протязі 2018 року до ГУ ДФС у Кіровоградській області подавалися заяви про повернення з державного бюджету вищезазначених надмірно сплачених платежів на поточний рахунок регіональної філії Одеська залізниця АТ Українська залізниця (а.с.52-54,63-72,77).

В наданих на дані звернення листах Голованівським управлінням ГУ ДФС у Кіровоградській області та ГУ ДФС у Кіровоградській області (а.с.56,58,73,78) не заперечується наявність у Гайворонської дистанції колії № 7 Одеської залізниці переплати по єдиному внеску в загальному розмірі 37 529,08 грн., однак зазначається, що повернення даних коштів підлягає лише на його розрахунковий рахунок.

Також в листах зазначено, що в інтегрованій картці платника інформаційної системи Податковий блок за платежем податок на доходи фізичних осіб та військовий збір відсутні дані щодо наявності надміру/помилково сплачених Гайворонською дистанцією колії №7 Одеської залізниці платежів.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Підпунктами 14.1.39, 14.1.115 п.14.1 ст.14 ПК України визначено, що грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Надміру сплачені грошові зобов`язання - суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов`язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.

Пунктом 43.1-43.6 ст.43 ПК України визначено, що помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов`язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.

Обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік, шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.

Платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов`язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунка в банку.

Контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п`яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.

Повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані.

Аналогічні приписи визначені також Порядком повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 787 від 03.09.2013 року.

Пунктом 2 ч. 1 ст. 1, п.1 ч.1 ст. 4, п.13 ст. 9 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування визначено, що єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування це консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов`язкового державного соціального страхування в обов`язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Платниками єдиного внеску є роботодавці: підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.

Суми помилково сплаченого єдиного внеску зараховуються в рахунок майбутніх платежів єдиного внеску або повертаються платникам у порядку і строки, визначені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної бюджетної політики, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, Пенсійним фондом та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Із матеріалів справи вбачається, що Гайворонським відділенням Голованівської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Кіровоградській області проведено планову виїзну документальну перевірку Відокремленого структурного підрозділу Гайворонська дистанція колії № 7 Одеської залізниці з питань своєчасності, достовірності повноти нарахування та сплати усіх передбачених ПК України податків зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, за період з 01.01.2013 року по 31.12.2015 року, за результатами якої складено акти (а.с.38-40).

Зазначеними актами встановлено, що станом на 31.12.2015 року за Відокремленим структурним підрозділом Гайворонська дистанція колії №7 Одеської залізниці обліковується переплата з податку на доходи фізичних осіб у сумі 28 946,92 грн.; з військового збору у сумі 5 362,13 грн.; з єдиного внеску у сумі 37 529,08 грн.

Як вбачається з Положення про регіональну філію "Одеська залізниця" ПАТ "Українська залізниця, зазначена філія є відокремленим підрозділом Товариства, який не має статусу юридичної особи. Філія діє від імені Товариства та в його інтересах, здійснює делеговані Товариством функції у визначеному регіоні транспортної мережі, відповідно до мети, завдань та предмету діяльності Товариства.

Для організації нарахування та сплати податків, за якими об`єкти оподаткування є такими, що використовуються або, якими наділена Філія, Товариство уповноважує Філію та її Структурні підрозділи вести податковий облік, складати та подавати податкову звітність Товариству, контролюючим органам у межах своєї компетенції, нараховувати і сплачувати податки від імені Товариства, як юридичної особи, до територіальних контролюючих органів.

Оскільки Гайворонська дистанція колії №7 згідно з Положення (а.с.25-30), є підрозділом Одеської залізниці, судом першої інстанції вірно зазначено про протиправність доводів відповідача щодо неможливості перерахування на її рахунок переплати Гайворонської дистанції колії №7 з податку на доходи фізичних осіб у сумі 28 946,92 грн., військового збору у сумі 5 362,13 грн., єдиного внеску у сумі 37 529,08 грн.

Оскільки відповідачем не доведено правомірність невиконання покладеного на нього обов`язку щодо підготовки висновку про повернення надміру сплачених коштів та вчинення дій, направлених на його реалізацію, суд апеляційної інстанції погоджується висновком суду першої інстанції щодо наявності підстав для задоволення позовних вимог АТ Укрзалізниця .

Також судом першої інстанції правомірно задоволено позовні вимоги в частині зобов`язання відповідача згідно приписів ст. 382 КАС України протягом одного місяця з дня набрання рішенням законної сили, подати до суду звіт про виконання рішення та згідно приписів ст. 139 КАС України стягнено на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача сплачену суму судового збору в розмірі 5 763 грн.

Доводами апеляційної скарги зазначені обставини не спростовано.

Оскільки судом першої інстанції винесено рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, підстави для його скасування відсутні.

Керуючись ст. 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби в Кіровоградській області - залишити без задоволення.

Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2019 року по адміністративній справі №340/2143/19 - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили 04 лютого 2020 року та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів.

Головуючий - суддя Т.С. Прокопчук

суддя А.В. Шлай

суддя О.О. Круговий

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.02.2020
Оприлюднено06.02.2020
Номер документу87386637
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —340/2143/19

Ухвала від 12.06.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. Притула

Ухвала від 15.05.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. Притула

Ухвала від 14.05.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. Притула

Ухвала від 12.05.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. Притула

Ухвала від 08.05.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. Притула

Ухвала від 08.05.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. Притула

Ухвала від 30.04.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. Притула

Ухвала від 30.04.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. Притула

Ухвала від 25.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Постанова від 04.02.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні