ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
24.01.2020 Справа № 920/695/19 м. Суми
Господарський суд Сумської області у складі судді Джепи Ю.А. при секретарі судового засідання Галашан І.В., розглянувши матеріали справи № 920/695/19
за позовом : Товариства з обмеженою відповідальністю «Агрофірма Харчовик» (41642, Сумська область, Конотопський район, с. Чорноплатове, вул. Шевченка, буд 38, ідентифікаційний код 30228102),
до відповідача: Головного управління Держгеокадастру у Сумській області (40021, м. Суми, вул. Петропавлівська, буд. 108, ідентифікацій код 39765885),
про визнання поновленим договору оренди земельної ділянки та визнання укладеною додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки ,
за участю представників сторін:
від позивача: Баулін О.І.(ордер від 02.07.2019 № 0036), Неговська І.В. (ордер від 23.12.2019 № 120-к), Степанов С.Ю. (директор);
від відповідача: Рудік А.І. (довіреність від 20.12.2019 № 9-18-0.6-193/62-19)
ВСТАНОВИВ:
Суть спору: позивач звернувся до суду з позовною заявою, відповідно до якої просить суд: 1) договір оренди земель державної власності загальною площею 71,1612 га (кадастрові номера: 5922086900:02:002:0731, 5922086900:02:002:0732), розташованої на території Присеймівської сільської ради Конотопського району Сумської області від 01 квітня 2009 року, зареєстрований 22 квітня 2009 року у Конотопському районному реєстраційному відділенні Сумської регіональної філії «Центр державного земельного кадастру» при Державному комітеті України за № 04096190034, визнати поновленим на той самий строк; 2) визнати укладеною додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки від 01.04.2009, укладеного між Конотопською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю «Агрофірма Харчовик» шляхом укладення додаткової угоди до договору оренди від 01.04.2009, зареєстрованого 22.04.2009 у Конотопському районному реєстраційному відділенні Сумської регіональної філії «Центр державного земельного кадастру» при Державному комітеті України за № 04096190034, об`єктом оренди якого є земельні ділянки загальною площею 71,1612 га ріллі, а саме: земельна ділянка площею 59,3944 га (сільськогосподарські угіддя - рілля, кадастровий номер 5922086900:02:002:0731), та земельна ділянка площею 11,7668 га (сільськогосподарські угіддя - рілля, кадастровий номер 5922086900:02:002:0732), що розташовані на території Присеймівської сільської ради Конотопського району Сумської області, в редакції позивача.
Ухвалою Господарського суду Сумської області від 05.07.2019 (суддя Заєць С.В.) відкрито провадження у справі № 920/695/19 за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 01.08.2019, 11:30.
26.07.2019 Господарським судом Сумської області від Головного управління Держгеокадастру у Сумській області одержано відзив на позовну заяву б/н, б/ (від 26.07.2019 Вх. № 6119), відповідно до якого просять відмовити в задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «Агрофірма Харчовик» в повному обсязі.
01.08.2019 розгляд зазначеної справи не відбувся у зв`язку з відпусткою судді Заєць С.В.
Ухвалою від 05.08.2019 у справі № 920/695/19 (суддя Заєць С.В.) призначено підготовче засідання на 12.09.2019, 12:00, а ухвалою від 12.09.2019 відкладено підготовче засідання на 26.09.2019, 11:40.
26.09.2019 розгляд зазначеної справи не відбувся у зв`язку з лікарняним судді Заєць С.В.
Відповідно до витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 03.10.2019, справа № 920/695/19 розподілена судді Джепі Ю.А.
Ухвалою від 09.10.2019 у справі № 920/695/19 призначено підготовче засідання на 14.11.2019, 10:30.
У зв`язку з відрядженням судді Джепи Ю.А. розгляд зазначеної справи 14.11.2019 не відбувся.
Ухвалою Господарського суду Сумської області від 18.11.2019 підготовче засідання у даній справі призначено на 02.12.2019, 11:00.
Ухвалою Господарського суду Сумської області від 02.12.2019 підготовче засідання у даній справі відкладено на 23.12.2019, 12:30.
Ухвалою Господарського суду Сумської області від 23.12.2019 закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи № 920/695/19 по суті на 24.01.2020, 12:30.
Представники позивача в судовому засіданні по суті справи 24.01.2020 заявлені позовні вимоги повністю підтримали та просять суд їх задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні по суті справи 24.01.2020 проти позову заперечувала.
Сторонами та представником позивача надані пояснення з приводу обставин, на які вони посилались у поданих до суду заявах по суті справи, у промовах в судових дебатах ними викладено позиції та обґрунтування, зміст яких не відрізняється від викладеного у зазначених заявах.
Оцінивши та дослідивши матеріали справи, докази, надані сторонами на підтвердження своїх позицій по суті спору, заслухавши пояснення представників сторін, вчинивши всі необхідні дії, встановлені главою 6 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВСТАНОВИВ:
01.04.2009 між Товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма Харчовик та Конотопською районною державною адміністрацією був укладений договір оренди земель державної власності, згідно якого в оренду передається земельна ділянка загальною площею 71,1612 га (сільськогосподарські угіддя - рілля) для ведення товарного сільськогосподарського використання на території Присеймівської сільської ради Конотопського району Сумської області (далі по тексту - Договір). Термін дії договору оренди землі становить 10 років. Крім того, як зазначено у п. 8 Договору оренди землі, після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше, ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору, повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Відповідно до п. 9 Договору орендна плата вноситься орендарем у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки у грошовій формі.
22.04.2009 був підписаний Акт передачі-прийому земельної ділянки, згідно якого Конотопська районна державна адміністрація передає ТОВ Агрофірмі Харчовик відповідно до зареєстрованого договору оренди земельної ділянки від 01.04.2009 земельну ділянку у тимчасове користування на 10 років земельні ділянки загальною площею 71,1612 га (рілля) для ведення товарного сільськогосподарського використання на території Присеймівської сільської ради Конотопського району Сумської області.
Договір був зареєстрований 22.04.2009 у Конотопському районному реєстраційному відділенні Сумської регіональної філії Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України, про що у Державному реєстрі земель вчинено відповідний запис № 04096190034.
Відділом у Конотопському районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області листом від 05.02.2019 за № 91/104-19 було повідомлено позивачу про закінчення терміну дії договору оренди землі, зареєстрованого 22.04.2019, та запропоновано у разі виявлення у ТОВ Агрофірма Харчовик бажання у подовженні строку дії договору оренди землі, звернутися до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, як розпорядника земель на сьогодні, з відповідним клопотанням про поновлення договору, включенням до нього деяких змін та надати певний перелік документів, а саме: договір оренди землі із додатками, копію Статуту, довідку про відсутність заборгованості, копію витягу з ДЗК, витяг з нормативної грошової оцінки землі, проект додаткової угоди на 12%, агрохімічний паспорт земельної ділянки.
Реалізуючи своє переважне право, визначене Договором на поновлення оренди землі та виконуючи приписи ст. 33 Закону України Про оренду землі , ТОВ Агрофірма Харчовик на адресу Головного управління Держгеокадастру у Сумській області 14.03.2019 було направлено відповідне клопотання з доданням до вказаного клопотання зазначених вище документів та проекту додаткової угоди, з урахуванням запропонованих відповідачем змін.
Виконуючи вимоги Головного управління Держгеокадастру у Сумській області до проекту додаткової угоди до договору оренди землі від 01.04.2009, підписаної позивачем, також були долучені документи, подання яких ст. 33 цього Закону не передбачені, але на їх поданні наполягав відповідач.
Листом від 18.04.2019 № 28-18-0.6-2624/2-19 Головне управління Держгеокадастру у Сумській області було підтверджено можливість поновлення договору оренди землі від 01.04.2009, але за умови додаткового надання відповідачу агрохімічного паспорту на земельну ділянку загальною площею 71,1612 га та довідки про відсутність заборгованості, сплив терміну дії якої співпав із датою звернення з клопотанням до відповідача (термін дії довідки - 10 днів).
10.05.2019 Сумською філією державної установи Інститут охорони ґрунтів України було виготовлено на замовлення ТОВ Агрофірма Харчовик матеріли обстеження земельних ділянок ТОВ Агрофірма Харчовик на території Присеймівської сільської ради Конотопського району Сумської області загальною площею 71,1612 га (сільськогосподарські угіддя - рілля) та видано на основі вказаних матеріалів два відповідні Агрохімічні паспорти на земельні ділянки, поля, а саме: на земельну ділянку площею 59,3944 га (рілля) та на земельну ділянку площею 11,7668 га (рілля) окремо.
Земельна ділянка площею 59,3944 га (сільськогосподарські угіддя - рілля) зареєстрована у Державному земельному кадастрі та має кадастровий номер - 5922086900:02:002:0731, земельна ділянка площею 11,7668 га (сільськогосподарські угіддя - рілля) зареєстрована у Державному земельному кадастрі та має кадастровий номер - 5922086900:02:002:0732, що підтверджується відповідними витягами з Державного земельного кадастру від 07.03. 2019.
ТОВ Агрофірма Харчовик 23.04.2019 сплатило орендну плату за землю за березень 2019 року вчасно у розмірі 34 213 грн 54 коп, про що свідчить платіжне доручення від 23.04.2019 за № 25.
23.05.2019 ТОВ Агрофірма Харчовик сплатило орендну плату за землю за квітень 2019 року вчасно у розмірі 34 213 грн 54 коп, про що свідчить платіжне доручення від 23.05.2019.
З Довідки від 10.05.2019 про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справляння яких покладено на контролюючі органи, виданої Конотопським управлінням Головного управління ДФСУ у Сумській області, вбачається, що ТОВ Агрофірма Харчовик станом на 10.05.2019 не має заборгованості зі сплати податку, недоїмки зі сплати єдиного внеску, іншої заборгованості з платежів (у тому числі розстроченої, відстроченої, реструктуризованої), контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи.
Листом від 11.05.2019 № 1/45 ТОВ Агрофірма Харчовик вдруге було направлено на адресу Головного управління Держгеокадастру у Сумській області клопотання про поновлення договору оренди землі від 01.04.2009 з виконаними усіма вимогами Головного управління Держгеокадастру у Сумській області та доданими затребуваними довідками про відсутність заборгованості з податків та зборів та агрохімічні паспорти на земельні ділянки загальною площею 71,1612 га.
10.06.2019 Головне управління Держгеокадастру у Сумській області своїм листом повідомило про прийняте рішення, в якому відмовило у поновленні договору оренди землі від 01.04.2009 та надіслало на адресу позивача Акти прийому-передачі (повернення) земельних ділянок.
Частиною 1 ст. 124 Земельного кодексу України передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється, зокрема, шляхом укладання договору оренди земельної ділянки.
Відповідно до ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України та ст. 1 Закону України Про оренду землі право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Статтею 13 Закону України Про оренду землі визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно з ч. 1 ст. 27 Закону України Про оренду землі орендареві забезпечується захист його права на орендовану земельну ділянку нарівні із захистом права власності на землю відповідно до закону.
Згідно з ч. 4 ст. 4 Закону України Про оренду землі , орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.
Орендодавцем за Договором станом на дату його укладення була Конотопська районна державна адміністрація Сумської області, що узгоджувалось з пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу України в редакції, чинній на дату укладення договору.
Відповідно до Закону України від 06.09.2012 № 5245-VI Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності , з 01.01.2013 розмежовано землі державної та комунальної власності.
Повноваження по передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених ч. 8 ст. 122 Земельного кодексу України, у власність або у користування для всіх потреб, надано центральному органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальним органам.
Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 10.05.2012 № 258 затверджено Положення про Головне управління Держземагенства в області, яке є територіальним органом Державного агентства земельних ресурсів України та йому підпорядковане.
Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.01.2013 року № 40 пункт 4 Положення доповнено новим підпунктом 4.32, згідно з яким Головне управління відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, передає відповідно до закону земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або в користування для всіх потреб в межах області.
Таким чином, з 25.01.2013 повноваження щодо передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність або в користування було віднесено до компетенції Головного управління Держземагенства у Сумській області. При цьому, не вимагалось переукладення (переоформлення) раніше укладеній договорів оренди землі.
Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 5 Про утворенні територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру утворені як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр), реорганізовані територіальні органи Державного агентства земельних ресурсів шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів Держгеокадастру за переліком згідно з додатком. Установлено що територіальні органи Держземагенства, які реорганізуються, продовжують виконувати свої повноваження до передачі таких повноважень територіальним органам Держгеокадастру.
Наказом Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 № 308 затверджено Положення про Головне управління Держгеокадастру у Сумській області, серед повноважень якого передбачено розпорядження землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, на території Сумської області.
Згідно з положень ст. 770 Цивільного кодексу України, у разі зміни власника речі, переданої у найм, до нового власника переходять права та обов`язки наймодавця.
Відповідно до ч. 4 ст. 32 Закону України Про оренду землі перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи, а також реорганізація юридичної особи - орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору, якщо інше не передбачено договором оренди землі.
Враховуючи вищенаведені норми та положеннями договору оренди від 25.06.2007 орендодавцем землі на сьогодні є Головне управління Держгеокадастру у Сумській області. Вказана зміна не є підставою для припинення дії Договору.
Згідно з ст. 15 Закону України Про оренду землі істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, строк дії договору оренди.
Статтею 125 Земельного кодексу України визначено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до ст. 17 Закону України Про оренду землі об`єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом.
За приписами статей Цивільного кодексу України правочин, який підлягає державній реєстрації, є вчиненим з моменту його державної реєстрації.
Згідно з ч. 1 ст. 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав і обов`язків.
Сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (частина перша статті 627 ЦК України).
За змістом ст.792 Цивільного кодексу України майнові відносини, що виникають з договору найму (оренди) земельної ділянки, є цивільно-правовими, ґрунтуються на засадах рівності, вільного волевиявлення та майнової самостійності сторін договору та, крім загальних норм цивільного законодавства, щодо договору, договору найму регулюються актами земельного законодавства, Земельним кодексом України, Законом України Про оренду землі .
Законом України Про оренду землі визначаються умови укладення, зміни, припинення і поновлення договору оренди землі.
Відповідно до ст. 13 Закону України Про оренду землі під договором оренди землі розуміється договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
За змістом ст.79 Земельного кодексу України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
Відповідно до ст. 31 Закону України Про оренду землі договір оренди припиняється в разі, зокрема, закінчення строку, на який його було укладено.
Пунктом 8 договору оренди землі від 01.04.2009 передбачено, що після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк.
Це положення договору узгоджується із загальною нормою ч. 1 ст. 777 Цивільного кодексу України та статтею 33 Закону України Про оренду землі .
Так, у ч. 1 ст. 777 Цивільного кодексу України законодавець закріпив переважне право наймача, який належно виконує свої обов`язки за договором, на укладення договору на новий строк та передбачив певну процедуру здійснення цього права.
Стаття 33 Закону України Про оренду землі фактично об`єднує два випадки пролонгації договору оренди.
Законодавцем у ч. 5 ст. 33 Закону України "Про оренду землі" визначено алгоритм дій, який зобов`язує орендодавця після отримання листа-повідомлення орендаря:
1) розглянути лист-повідомлення на відповідність вимогам закону;
2) узгодити з орендарем (за необхідності) істотні умови договору;
3) за відсутності заперечень прийняти рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності);
4) укласти з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі.
За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендареві направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.
Зазначені положення слід розуміти таким чином:
а) орендодавець у разі невідповідності змісту листа-повідомлення та умов проекту додаткової угоди вимогам закону повинен протягом місяця із дати його отримання повідомити орендареві про такі невідповідності, що, у свою чергу, може бути підставою для заперечення у задоволенні заяви орендаря;
б) може запропонувати свою редакцію істотних умов договору оренди землі.
При цьому необхідно мати на увазі, що заперечення орендодавця щодо невідповідності листа-повідомлення із проектом додаткової угоди вимогам закону мають бути обґрунтованими і містити конкретні посилання на порушення закону, зазначені у листі-повідомленні або проекті додаткової угоди, або містити конкретні істотні умови договору, щодо яких орендодавець пропонує зміни.
Якщо орендар та орендодавець у процесі погодження фактично дійшли згоди щодо нових істотних умов договору оренди землі, але не уклали додаткової угоди, то способом захисту прав орендаря буде саме його звернення до суду із позовом про укладення додаткової угоди на нових узгоджених істотних умовах, а не автоматична пролонгація на попередніх умовах.
Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі.
До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди.
При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.
Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди , перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.
Реалізація переважного права на поновлення договору оренди, яка передбачена ч. 1 ст. 33 Закону України Про оренду землі , можлива лише за умови дотримання встановленої цією нормою процедури та наявності волевиявлення сторін.
Таким чином, згідно із ч.ч. 1 - 5 ст. 33 Закону України Про оренду землі у разі поновлення договору оренди землі умови договору можуть бути змінені за згодою сторін з укладенням додаткової угоди. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати чи інших істотних умов договору, передбачених ст. 15 цього Закону, переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.
Отже, для застосування ст. 33 Закону України Про оренду землі та визнання за орендарем переважного права на поновлення договору оренди необхідно встановити такі юридичні факти: орендар належно виконує свої обов`язки за договором, орендар до закінчення строку дії договору повідомив орендодавця в установлені строки про свій намір скористатися переважним правом укладення договору на новий строк; до листа-повідомлення орендар додав проект додаткової угоди, орендодавець протягом місяця не повідомив орендаря про наявність заперечень та своє рішення .
Частиною 6 ст. 33 Закону України Про оренду землі передбачена інша підстава поновлення договору оренди: у разі, якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі, такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором.
Частинами 8, 9 ст. 33 Закону України Про оренду землі передбачено, що додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов`язковому порядку; відмова, а також наявне зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі може бути оскаржено в суді.
З матеріалів справи вбачається, що ТОВ Агрофірма Харчовик скористалось своїм переважним правом на поновлення договору оренди, оскільки більш, ніж за 30 днів до закінчення строку його дії, а саме 14.03.2019 направило до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області лист-повідомлення про поновлення договору оренди землі, зареєстрованого 22.04.2009, разом із проектом відповідної додаткової угоди.
Термін спливу місячного терміну становить дата - 22.04.2019, так як договір оренди землі починає діяти не з дати його підписання сторонами, а з дати державної реєстрації права оренди землі та фактичної передачі землі у користування згідно відповідного Акту. Отже, орендар належним чином виконав свій обов`язок щодо повідомлення орендодавця не пізніше, ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору про намір його поновити, як це передбачено умовами договору оренди землі, зареєстрованого 22.04.2009, та не суперечить вимогам ч. 2 ст. 33 Закону України Про оренду землі .
Відповідно до ч. 5 ст. 33 Закону України Про оренду землі відповідач після отримання листа позивача зобов`язаний був протягом місяця розглянути дану заяву , узгодити з орендарем істотні умови договору, прийняти рішення та укласти додаткову угоду про поновлення договору оренди, або повідомити орендаря про відмову в продовженні договору в разі недосягнення згоди щодо істотних умов договору .
Натомість, як вже зазначалось вище, відповідач направив позивачеві лист-повідомлення № 28-18-0.6-2624/2-19 від 18.04.2019 (тобто у строк більший, ніж місяць, після отримання 14.03.2019 проекту додаткової угоди із додатками) про необхідність подання певних документів для подальшого прийняття рішення щодо можливості поновлення спірного договору оренди, що, у свою чергу, дало позивачу підставу розраховувати на можливість поновлення договору оренди землі в силу закону.
Водночас Закон України "Про оренду землі" не передбачає надання орендарем в обов`язковому порядку інших додаткових документів до листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі, крім проекту додаткової угоди.
Орендар та користувач спірної земельної ділянки протягом строку дії договору оренди землі, а також у квітні-травні 2019 року, після закінчення строку дії договору оренди, сплачував орендну плату за користування спірною земельною ділянкою у повному обсязі, та продовжує на даний час користуватись даною земельною ділянкою.
Відповідно до висновків, викладених у рішенні Європейського суду з прав людини, за обставинами справи Стретч проти Сполученого Королівства , вирішуючи питання про те, чи був дотриманий сторонами справедливий баланс між інтересами суспільства та правами заявника Європейський суд з прав людини у своєму рішенні від 24.06.2003 відзначив, що місцева влада отримала узгоджену з заявником орендну плату і не стояло питання про те, що дії органу були спрямовані проти інтересів суспільства чи що порушувалися інтереси якоїсь третьої сторони, або що продовження терміну оренди могло бути всупереч з якою-небудь передбаченою законом функцією органу влади. Оскільки сама місцева влада при укладенні договору вважала, що вона має право продовжити терміни його дії, то заявник міг на розумних підставах сподіватися на виконання цих умов. Він не тільки мав право законного очікування отримання майбутніх доходів від зроблених ним капіталовкладень, але можливість продовження терміну дії договору оренди була важливим елементом його підприємницької діяльності з огляду на зобов`язання, взяті ним на себе, і взагалі періоду часу, що скоротився, за який він міг розраховувати на відшкодування своїх витрат.
У рішенні Європейського суду з прав людини від 24.06.2003 у справі Стретч проти Об`єднаного Королівства Великобританії та Північної Ірландії встановлено, що особа (орендар) мала принаймні законне сподівання на реалізацію передбаченого договором права на продовження договору оренди і в цілях ст. 1 Першого протоколу таке сподівання можна вважати додатковою частиною майнових прав, наданих їй муніципалітетом за орендним договором.
У рішенні Європейського суду з прав людини від 24.06.03 у справі "Стретч проти Об`єднаного Королівства Великобританії та Північної Ірландії" встановлено, що особа (орендар) мала принаймні законне сподівання на реалізацію передбаченого договором права на продовження договору оренди і в цілях ст. 1 Першого протоколу таке сподівання можна вважати додатковою частиною майнових прав, наданих їй муніципалітетом за орендним договором, та зазначено, що наявність порушень з боку органу публічної влади при укладенні договору щодо майна не може бути підставою для позбавлення цього майна іншої особи, яка жодних порушень не вчинила.
У рішенні Європейського суду з прав людини по справі "Девелопмент ЛТД" та інші проти Ірландії" в якій він постановив, що ст. 1 Першого протоколу Конвенції можна застосувати до захисту "правомірних очікувань" щодо певного стану речей (у майбутньому), оскільки їх можна вважати складовою частиною власності. "Правомірні очікування" виникають у особи, якщо нею було дотримано всіх вимог законодавства для отримання відповідного рішення уповноваженого органу, а тому вона мала усі підстави вважати, що таке рішення є дійсним та розраховувати на певний стан речей.
З вищенаведеного суд робить висновок про те, що: по-перше, особа, якій відповідним рішенням надано право користування земельною ділянкою, набуває право власності на майно у вигляді правомірних очікувань щодо набуття у майбутньому права володіння майном (право оренди) ще до укладення відповідного договору оренди на виконання даного рішення; по-друге, після укладення відповідного договору оренди у особи виникає право мирно володіти майном, яким є майнові права (право оренди) протягом певного строку. При цьому, право власності на майно у вигляді як правомірних очікувань, так і майнового права (права оренди), є об`єктом правового захисту згідно з cm. 1 Першого протоколу до Конвенції та національного законодавства України.
У рішенні Європейського суду з прав людини по справі Рисовський проти України (№ 29979/04) викладено окремі стандарти діяльності суб`єктів владних повноважень, зокрема, розкрито елементи змісту принципу доброго врадування .
Судовим рішенням Європейського Суду з прав людини від 26.03.2013 у справі Рисовський проти України. Європейський Суд зауважив, що державні органи, які не впроваджують або недотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.
Однією із основоположних засад цивільного законодавства є справедливість, добросовісність та розумність (п. 6 ч. 1 ст. 3 ЦК України). Тобто, дії учасників цивільних правовідносин мають відповідати певному стандарту поведінки, що характеризується чесністю, відкритістю і повагою інтересів іншої сторони договору або відповідного правовідношення. Принцип справедливості, добросовісності і розумності є проявом категорій справедливості, добросовісності і розумності як суті права загалом.
Згідно з Доктриною venire contra factum proprium (заборони суперечливої поведінки), яка базується на принципі добросовісності, зокрема статті 1.-1:103 Принципів, визначень і модельних правил європейського приватного права вказується, що поведінкою, яка суперечить добросовісності та чесній діловій практиці, є, зокрема, поведінка, що не відповідає попереднім заявам або поведінці сторони, за умови, що інша сторона, яка діє собі на шкоду, розумно покладається на них.
З огляду на викладене, враховуючи наявні матеріали справи, господарський суд вважає позовні вимоги ТОВ Агрофірма Харчовик обґрунтованими та доведеними, а отже такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати зі сплати судового збору у зв`язку із задоволенням позову покладаються на відповідача.
Керуючись ст. ст. 129, 232, 233, 236- 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1. Договір оренди земель державної власності загальною площею 71,1612 га (кадастрові номера: 5922086900:02:002:0731, 5922086900:02:002:0732), розташованої на території Присеймівської сільської ради Конотопського району Сумської області від 01 квітня 2009 року, зареєстрованого 22 квітня 2009 року у Конотопському районному реєстраційному відділенні Сумської регіональної філії Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України за № 04096190034, визнати поновленим на той самий строк.
2. Визнати укладеною додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки від 01.04.2009, укладеного між Конотопською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма Харчовик шляхом укладення додаткової угоди до договору оренди від 01.04.2009 року, зареєстрованого 22 квітня 2009 року у Конотопському районному реєстраційному відділенні Сумської регіональної філії Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України за № 04096190034, об`єктом оренди якого є земельні ділянки загальною площею 71,1612 га ріллі, а саме: земельна ділянка площею 59,3944 га (сільськогосподарські угіддя - рілля, кадастровий номер - 5922086900:02:002:0731), та земельна ділянка площею 11,7668 га (сільськогосподарські угіддя - рілля, кадастровий номер - 5922086900:02:002:0732), що розташовані на території Присеймівської сільської ради Конотопського району Сумської області, в наступній редакції:
Додаткова угода
про поновлення договору оренди земельної ділянки від 01.04.2009 (державна реєстрація від 22.04.2009 № 040961900334)
м. Конотоп 2019 року
Орендодавець (уповноважена ним особа) Головне управління Держгеокадастру у Сумській області, в особі начальника Відділу у Конотопському районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області Сопрун Ірини Іванівни, яка діє на підставі Довіреності від 03.01.2019 №19-18-0.6-30/62-19 та наказу Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від року № , з однієї сторони, та Орендар ТОВ Агрофірма Харчовик в особі директора Степанова Сергія Юрійовича , діючого на підставі Статуту, з іншої сторони, а разом іменовані - "Сторони", згідно зі ст.ст. 21, 33 Закону України "Про оренду землі" за домовленістю сторін уклали цю додаткову угоду:
1. Поновити договір оренди земель державної власності від 01.04.2009, укладений між Конотопською районною державною адміністрацією та ТОВ Агрофірма Харчовик , зареєстрованого у Конотопському районному реєстраційному відділенні Сумської регіональної філії ДП Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України 22.04.2009 № 040961900334 на земельну ділянку загальною площею 71,1612 га, в тому числі: земельна ділянка площею 59,3944 га та земельна ділянка площею 11,7668 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої за межами населених пунктів на території Присеймівської сільської ради Конотопського району Сумської області строком на 7 років, з орендною платою 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
2. Внести зміни до договору оренди землі та викласти пункти 2., 5., 7., 8., 9., 11., 14., 17., 26. в наступній редакції:
-"2. В оренду передається земельна ділянка державної власності сільськогосподарського призначення загальною площею 71,1612 га, в тому числі: земельна ділянка площею 59,3944 га кадастровий номер 5922086900:02:002:0731 та земельна ділянка площею 11,7668 га кадастровий номер 5922086900:02:002:0732, розташованої за межами населених пунктів на території Присеймівської сільської ради Конотопського району Сумської області."
-"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 59,3944 га складає 612420,27 грн. (Шістсот дванадцять тисяч чотириста двадцять гривень 27 коп.); земельної ділянки площею 11,7668 га складає 113125,63 грн. ( Сто тринадцять тисяч сто двадцять п"ять гривень 63 коп.)."
-"7. Інші особливості об`єкта оренди, які можуть вплинути на орендні відносини: відповідно до даних агрохімічного паспорта земельної ділянки, розробленого у 2016 році, агрохімічна оцінка земельної ділянки становить 39 балів, еколого-агрохімічна оцінка 31 бал, склад грунтів - Дерново-середньопідзолисті глеюваті супіщані "
-"8. Договір укладено строком на 7 (сім) років. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за місяць до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. "
-"9. Орендна плата вноситься орендарем за земельну ділянку державної власності в розмірі 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки виключно у грошовій формі, що для земельної ділянки площею 59,3944 га складає 73490,43грн. (Сімдесят три тисячі чотириста дев`яносто гривень 43 коп.); для земельної ділянки площею 11,7668 га складає 13575,08 грн. ( Тринадцять тисяч п`ятсот сімдесят п`ять гривень 08 коп.)."
-"11. Орендна плата вноситься Орендарем в грошовій формі у такі строки: щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця у розмірі 1/12 частини річної орендної плати."
-"14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, у 10-денний строк сплачується штраф у розмірі 100% річної орендної плати, встановленої договором; стягується пеня у розмірі 120% річних облікової ставки НБУ діючої на день виникнення заборгованості за кожний день прострочення несплаченої суми. "
-"17. Умови збереження стану об`єкта оренди: виконувати встановлені щодо об`єкта оренди обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом або договором оренди землі; використовувати взяту в оренду земельну ділянку за цільовим призначенням; використовувати землю ефективно, підвищувати її родючість, застосовувати природоохоронні та протиерозійні технології; запобігати погіршенню екологічного стану на території в результаті своєї господарської діяльності; додержуватись вимог законодавства про охорону довкілля."
-"26. Існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки: заборона на зміну цільового призначення без проекту землеустрою; дотримання агротехнічних вимог, що використовуються при сільськогосподарському виробництві; право на оренду земельної ділянки не може бути відчужено її орендарем іншим особам, внесено до статутного фонду, передано у заставу."
2. Інші пункти договору залишити без змін.
3. Право оренди земельної ділянки (кадастровий номер: 5922086900:02:002: 0731, 5922086900:02:002:0732 ) виникає з моменту державної реєстрації цього права та оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
4. Ця додаткова угода укладена в трьох примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться в орендодавця, друга - в орендаря, третя - в органі, що провів державну реєстрацію права користування земельною ділянкою, що виникає за цією угодою.
5. Угода набирає чинності з моменту її підписання сторонами.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР
Головне управління Держгеокадастру ТОВ Агрофірма Харчовик
у Сумській області Юридична адреса:
Код ЄДРПОУ 30228102 р/р 41600, Сумська область,
26005001200175 Конотопський р-н,
в АКБ Індустріалбанк с. Чорноплатове , вул. Шевченка, 38
МФО 313849
Підписи сторін:
Орендодавець І.І. Сопрун
М.П (за наявності печатки) М.П (за наявності печатки)
3. Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Сумській області (код ЄДРПОУ 39765885) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма Харчовик (код ЄДРПОУ 30228102) судовий збір у розмірі 3842 грн 00 коп.
4. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Відповідно до ст. 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно зі ст.ст. 256, 257 Господарського процесуального кодексу України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Оскільки в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення не були вручені у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду. Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Повний текст рішення складено 03.02.2020.
Суддя Ю.А. Джепа
Суд | Господарський суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 24.01.2020 |
Оприлюднено | 07.02.2020 |
Номер документу | 87396226 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Сумської області
Джепа Юлія Артурівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні