Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
06 лютого 2020 р. № 520/13640/19
Харківський окружний адміністративний суд у складі судді Шляхової О.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 )до Головного Управління Пенсійного фонду України в Харківській області (пл. Свободи, буд. 5, Держпром, 3 під., 2 пов.,м. Харків,61022) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач, ОСОБА_1 , з адміністративним позовом до Головного Управління Пенсійного фонду України в Харківській області, в якому просить суд:
- визнати неправомірним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про відмову в перерахунку пенсії ОСОБА_1 виключно у відповідності до ч. З ст. 59 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» , №796- ХІІ, обчислюючи розмір грошового забезпечення для нарахування пенсії з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, без застосування п. 9-1 постанови Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 року №1210 та п. п. 2-3 постанови Кабінету Міністрів України № 851, починаючи з 25.04.2019 року;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківської області здійснити перерахунок та виплату, з урахуванням раніше виплачених сум, державної (основної) пенсії ОСОБА_1 на підставі прямої дії ч. З статті 59 Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року згідно відсотку втрати працездатності 80%, без врахування п. 9-1 постанови Кабінету Міністрів України від 23. листопада 2011 р. №1210, починаючи з 25.04.2019 року.
В обґрунтування позовних позивач зазначив, що пенсія повинна обраховуватись на підставі прямої дії ч. 3 ст. 59 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 28.01.1991 № 796 -ХІ, без врахування положень п. 9-1 Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою КМУ від 23.11.2011 року № 1210.
28.10.2019 року у справі відкрито спрощене провадження.
Ухвалою від 18.12.2019 року відкрито спрощене провадження по справі про відкриття провадження відповідач отримав 27.19.2019, що підтверджується поштовим повідомленням, яке міститься у матеріалах справи.
14.01.2020 року відповідачем по справі через канцелярію суду було надано відзив на позовну заяву у якому зазначено, що заявлені позовні вимоги не підлягають задоволенню оскільки Рішення Другого сенату Конституційного Суду України від 25.04.2019 року № 1-р(II)/2019 не містить положень щодо порядку його виконання. Також відповідача зазначив, обчислення пенсії по інвалідності особам, зазначеним в частині третій статті 59 Закону № 796, здійснюється за формулою, передбаченою пунктом 9-1 зазначеного Порядку. Також відповідач зазначає, що 26 червня 2019 року Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову №543 "Про внесення змін до деяких постанов КМУ" відповідно до пункту 2 Змін, що відносяться до постанов КМУ, зазначено, що абзац 1 пункту 9 приміткою один Порядку обчислення пенсії особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою КМУ від 23.11.2011 р №1210 "Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" викласти в такій редакції :"за бажанням військовослужбовців, зокрема військовозобов`язаних, призваних на військові збори, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї під час проходження військової служби (військових зборів) і внаслідок цього стали особами з інвалідністю, пенсія по інвалідності обчислюється п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня відповідного року , за формулою", отже згідно норм постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» № 543 від 26.06.2019 року позивачу проведено перерахунок пенсії з 01.07.2019 року.
23.01.2020 року через канцелярію суду від позивача було надано відповідь на відзив в якому зазначено, що підзаконний акт - постанова КМУ №543 від 26.06.2019 року , звужує право позивача на отримання пенсії порівняно із нормою Закону № 796-ХІІ, на виконання якої прийнято постанову і при здійсненні відповідних нарахувань та виплати пенсії позивачу не підлягає застосуванню формула, визначена пунктом 9-1 Порядку №1210. Тому на думку позивача, пенсія має обраховуватися на підставі прямої дії ч. 3 ст. 59 Закону України № 796-ХІІ, виходячи з 5-кратного розміру заробітної плати, з урахуванням ступеня втрати працездатності позивача, без урахування положень п. 9-1 постанови Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 №1210.
Дослідивши долучені до матеріалів справи документи, суд встановив наступні обставини.
ОСОБА_1 - є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та віднесений до 1-ї категорії постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, про що свідчить відповідне посвідчення серія НОМЕР_2 з вкладкою до нього № 622762 с.
Згідно посвідчення серія НОМЕР_3 позивач є інвалідом другої групи.
Відповідно до довідки МСЕК серія ХАР-06 № 031989 позивачу повторно встановлено ІІ групу інвалідності з 01.10.2007 безстроково. Причина інвалідності: захворювання, пов`язане з виконанням обов`язків військової служби при ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.
Експертним висновком Харківської міжвідомчої експертної Ради від 20.11.1991 № 80 встановлено, що захворювання позивача пов`язано з виконанням обов`язків військової служби при ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.
Відповідно до військового квитка серії НОМЕР_4 та довідок позивач з 20.07.1986 по 22.08.1986 проходив військові збори як військовозобов`язаний та приймав участь в роботах по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
ОСОБА_1 перебуває на обліку в Індустріальному об`єднаному управлінні Пенсійного фонду України м. Харкова та отримує пенсію відповідно до положень Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» .
03 травня 2019 року ОСОБА_1 звернувся до Індустріального об`єднаного управління Пенсійного фонду України м. Харкова із заявою про перерахунок пенсії, відповідно до ч. 3 ст. 59 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» та згідно висновків Конституційного Суду України, викладених у Рішенні від 25.04.2019 № 1-р(ІІ)/2019 у справі № 3-14/2019 (402/19, 1737/19).
Рішенням Індустріального об`єднаного управління Пенсійного фонду України м. Харкова №459 від 13.05.2019 в проведенні перерахунку пенсії ОСОБА_1 було відмовлено. В рішенні зазначено, що після ухвалення рішення Конституційного Суду України від 25.04.2019 № 1-р(ІІ)/2019 у справі № 3-14/2019 (402/19, 1737/19) на законодавчому рівні будь-яких змін до частини третьої статті 59 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» не внесено.
Не погодившись з винесеним рішенням суб`єкта владних повноважень 06.06 2019 ОСОБА_1 звернувся з адміністративним позовом до Харківського окружного адміністративного суду, в якому просив :
- визнати неправомірним та скасувати рішення Індустріального об`єднаного управління Пенсійного фонду України м. Харкова №459 від 13.05.2019 щодо відмови ОСОБА_1 у перерахунку пенсії по інвалідності відповідно до частини 3 статті 59 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» , як норми прямої дії, згідно висновків Конституційного суду України, викладених у Рішенні від 25.04.2019 № 1-р(П)/2019 у справі № 3-14/2019(402/19, 1737/19), зважаючи на неконституційність раніше діючого обмеження, визначеного словосполученням «дійсної строкової» , яке визнано неконституційним та втратило чинність з 25.04.2019, тобто виключено з редакції ч.3 ст. 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" № 796-ХІІ, з подальшим перерахунком пенсії в разі збільшення розміру мінімальної заробітної плати з 1 січня кожного відповідного (наступного) року з урахуванням мого бажання щодо обчислення моєї державної (основної) пенсії з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, відповідно до положень ч.3 ст. 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" № 796-ХІІ, як норми прямої дії, а не «відповідно до інших норм цього Закону» , а також проводити відповідні виплати без обмеження граничного (максимального) розміру пенсії;
- зобов`язати Індустріальне об`єднане управління Пенсійного фонду України м. Харкова здійснити з 25 квітня 2019 року перерахунок та виплату ОСОБА_1 державної (основної) пенсії по Інвалідності виключно з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, відповідно до положень ч.3 ст. 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" № 796-ХІІ, як норми прямої дії, з подальшим перерахунком пенсії в разі збільшення розміру мінімальної заробітної плати з 1 січня кожного відповідного (наступного) року, без застосування понижуючих коефіцієнтів, інших формул чи розрахунків, а також проводити відповідні виплати без обмеження граничного (максимального) розміру пенсії.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 09.07.2019 року по справі № 520/5797/19 - адміністративний позов ОСОБА_1 - задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано рішення Індустріального об`єднаного управління Пенсійного фонду України м. Харкова №459 від 13.05.2019 про відмову ОСОБА_1 у перерахунку пенсії.
Зобов`язано Індустріальне об`єднане управління Пенсійного фонду України м. Харкова, починаючи з 25.04.2019, провести перерахунок та обчислення державної (основної) пенсії ОСОБА_1 з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати встановленої законом на 1 січня відповідного року, у відповідності до положення ч. 3 ст. 59 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» №796-ХІІ.
В задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовлено.
Матеріалами справи встановлено, що 01.10.2019 року ОСОБА_1 в черговий раз звернувся до управління з заявою про проведення перерахунку та обчислення з 25.04.2019 року державної (основної) пенсії з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, у відповідності до частини 3 статті 59 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» , як норми прямої дії, згідно висновків Конституційного суду України, викладених у Рішенні від 25.04.2019 № 1-р(П)/2019 у справі № 3-14/2019(402/19, 1737/19), зважаючи на неконституційність раніше діючого обмеження, визначеного словосполученням «дійсної строкової» , яке визнано неконституційним та втратило чинність з 25.04.2019, тобто виключено з редакції ч.3 ст. 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" № 796-ХІІ, з подальшим перерахунком пенсії в разі збільшення розміру мінімальної заробітної плати з 1 січня кожного відповідного (наступного) року з урахуванням мого бажання щодо обчислення моєї державної (основної) пенсії з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, відповідно до положень ч.3 ст. 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" № 796-ХІІ, як норми прямої дії, а не «відповідно до інших норм цього Закону» , а також проводити відповідні виплати.
Рішенням №130 від 03.10.2019 року відділом з питань призначення та перерахунку пенсії №25 управління застосування пенсійного законодавства Головного управління Пенсійного фонду у Харківській області відмовило в задоволені заяви ОСОБА_1 в зв`язку з відсутністю правових підстав для вказаного перерахунку.
По суті позовних вимог суд зазначає наступне.
Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров`я, умови соціального захисту потерпілого населення визначено Законом України № 796-XII "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
У розумінні ст.10 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" заявник під час ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС діяв саме як військовослужбовець, бо проходив спеціальні військові збори.
Рішенням Конституційного Суду України №1-р(II)/2019 від 25.04.2019, згідно з яким визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), словосполучення дійсної строкової , яке міститься у положеннях частини третьої статті 59 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 28 лютого 1991 року № 796-XII зі змінами, за якими визначення розміру відшкодування заподіяної внаслідок ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС шкоди при обчисленні пенсії виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, поширюються лише на категорію військовослужбовців, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок цього стали особами з інвалідністю.
Відповідно до ч.2 ст.152 Конституції України закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.
Таким чином, з 25.04.2019р. заявник набув суб`єктивне право на пенсійне забезпечення у порядку ч.3 ст.59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
Відповідно до приписів ст. 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" особам, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок цього стали особами з інвалідністю, пенсія по інвалідності обчислюється відповідно до цього Закону або за бажанням таких осіб - з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року.
Відповідно до ст. 54 вказаного Закону умови, порядок призначення та мінімальні розміри пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв`язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи визначаються актами Кабінету Міністрів України з відповідних питань.
Відтак, законодавець в питаннях визначення умов, порядку призначення та мінімальних розмірів пенсій по інвалідності, в тому числі призначених відповідно до ст. 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" на законодавчому рівні делегував повноваження Кабінету Міністрів України.
Порядок проведення обчислення пенсії за вказаними нормами Закону визначений положеннями постанови Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 №1210 "Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
Вказаною затверджено Порядок обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , згідно ч. 1 якого встановлено, що цей порядок визначає механізм обчислення пенсій по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсій у зв`язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи відповідно до ст.ст. 54,57,59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
Постановою Кабінету Міністрів України від 26.06.2019 року №543 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України доповнено абз.1 п.91 Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1210 "Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", викладений в такій редакції: "91. За бажанням військовослужбовців, зокрема військовозобов`язаних, призваних на військові збори, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї під час проходження військової служби (військових зборів) і внаслідок цього стали особами з інвалідністю, пенсія по інвалідності обчислюється з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, за формулою: П = Зс х КЗс х Кв /100%, де П - розмір пенсії; Зс - середня заробітна плата (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески, визначається як середній показник за 2014, 2015 та 2016 роки; Кзс - середньомісячний коефіцієнт заробітної плати, який враховується під час обчислення пенсії; Кв - розмір відшкодування фактичних збитків (у відсотках). Середньомісячний коефіцієнт заробітної плати, який враховується під час обчислення пенсії (Кзс), визначається за формулою: Кзс= Зп(мін) х 5/ Зс1, де Зп (мін) - розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року; Зс1 - середня заробітна плата (дохід) в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески за рік, що передує відповідному року. Розмір відшкодування фактичних збитків (Кв) визначається як відсоток втрати працездатності, визначений органами медико-соціальної експертизи. У разі зміни розміру мінімальної заробітної плати проводиться перерахунок зазначених пенсій виходячи з розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року".
Отже, постановою Кабінету Міністрів України, прийнятою на реалізацію норми ч.3 ст. 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", визначений механізм проведення перерахунку пенсії особам, які вказані у даній статті.
Дана постанова набрала законної сили з 01.07.2019р., є діючою. Відтак, правових підстав для непоширення норм цієї постанови на спірні правовідносини суд не знаходить.
З матеріалів справи встановлено, що відповідачем у зв`язку з набранням законної сили Постанови Кабінету Міністрів України від 26.06.2019 року №543 проведено перерахунок пенсії з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року за формулою встановленою п. 91Порядку №1210, про що повідомлено листом від 21.10.2019 № 5309/Ш-14
Отже, позовні вимоги про визнання бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, яка полягає у не призначенні і не виплаті пенсії та зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області з 23.09.2019 року призначити та виплачувати пенсію по інвалідності обчислюючи розмір пенсії з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, у відповідності до положення ч. 3 ст. 59 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» як норми прямої дії, згідно висновків Конституційного Суду України, викладених у рішенні від 25.04.2019 № 1-р(ІІ)/2019 у справі №3-14/2019 (402/191737/19), без застосування понижуючих коефіцієнтів, інших формул та розрахунків, та провести відповідні виплати (з урахуванням сплачених раніше сум пенсій) є такими, що не підлягають задоволенню.
Згідно частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.1 та ч.2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
За приписами ч.1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 КАС України.
Зважаючи на встановлені у справі обставини та з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні адміністративного позову.
Керуючись ст.ст. 19, 139, 205, 229, 241-247, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) до Головного Управління Пенсійного фонду України в Харківській області (пл. Свободи, буд. 5, Держпром, 3 під., 2 пов.,м. Харків,61022) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Шляхова О.М.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.02.2020 |
Оприлюднено | 07.02.2020 |
Номер документу | 87413946 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Шляхова О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні