Рішення
від 28.01.2020 по справі 620/2516/19
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 січня 2020 року Чернігів Справа № 620/2516/19

Чернігівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Скалозуба Ю.О., за участю секретаря Шашери М.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу

за позовомПриватного підприємства ''Житлоінвест'' до Чернігівського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернігівській області про за участю представника відповідача визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії, визнання протиправним та скасування наказу Грищенко О . В., діє на підставі ордеру У С Т А Н О В И В:

Приватне підприємство Житлоінвест (надалі також - ПП Житлоінвест , позивач) звернулося до суду з позовом до Чернігівського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернігівській області (надалі також - Відділення, відповідач) про визнання протиправною бездіяльності відповідача, що полягає у нездійсненні фінансування суми, зазначеної у заяві-розрахунку страхувальника - ПП Житлоінвест від 06.06.2019 на допомогу по вагітності і пологам найманому працівнику ОСОБА_2 у частині 54782,28 грн; зобов`язання відповідача здійснити фінансування суми, зазначеної у заяві-розрахунку страхувальника - ПП Житлоінвест від 06.06.2019 на допомогу по вагітності та пологам найманому працівнику ОСОБА_2 у частині 54 782,28 грн та скасування наказу відповідача від 15.07.2019 № 74-од.

Позовні вимоги мотивовані тим, що ОСОБА_2 17.08.2011 було прийнято на посаду заступника директора Приватного підприємства Житлоінвест . Згідно листка непрацездатності від 20.05.2019 ОСОБА_2 надано оплачувану відпустку у зв`язку з вагітністю та пологами тривалістю 126 календарних днів до 23.09.2019. Остання 22.05.2019 звернулася до Позивача із заявою про призначення допомоги по вагітності та пологах на підставі вказаного листка непрацездатності та 31.05.2019 протоколом-рішенням уповноваженого по соціальному страхуванню ПП Житлонвест було прийнято рішення про призначення ОСОБА_2 допомоги у зв`язку з вагітністю та пологами за період непрацездатності з 20.05.2019 по 23.09.2019 за 126 днів. Позивач здійснив розрахунок лікарняного ОСОБА_2 та 06.06.2019 звернувся до відповідача із заявою-розрахунком на виплату матеріальної допомоги по вагітності та пологам в сумі 126 720,72 грн. Однак 25.07.2019 відповідач перерахував на спеціальний рахунок підприємства позивача грошові кошти у розмірі 71 938,44 грн, в той час як сума 54 782,28 грн залишилась не профінансованою відповідачем і на день звернення з позовом до суду. Такі дії Відділення позивач вважає протиправними та такими, що порушують права застрахованої особи. Окрім того, позивач зазначає, що оскільки часткове фінансування матеріального забезпечення - допомоги по вагітності та пологам, зазначеної в заяві-розрахунку ПП Житлоінвест від 06.06.2019 в сумі 71938,44 грн було здійснено відповідачем 25.07.2019, тобто після проведення перевірки, Відділенням безпідставно було видано наказ №74-од від 15.07.2019.

Відповідач у встановлений судом строк направив відзив на позов, в якому проти задоволення позову заперечив у повному обсязі та пояснив, що 06.06.2019 позивач звернувся до Відділення із заявою-розрахунком щодо фінансування витрат на виплату матеріальної допомоги по вагітності та пологам своєму найманому працівнику ОСОБА_2 в сумі 126 720,72грн. За результатами аналізу даних, зазначених у заяві-розрахунку, поданої позивачем для надання матеріального забезпечення застрахованим особам від 06.06.2019 виявлено перевищення розміру середньоденної допомоги по вагітності і пологах (1005,72 грн) по листку непрацездатності АДЧ №953888 над розміром середньоденної заробітної плати (721,64 грн) по приватному підприємству. Увагу спеціалістів Відділення привернув наказ позивача від 01.02.2019 №14 Про преміювання , який вказує про надання премії ОСОБА_2 , заступнику директора, в розмірі по 50 000,00 грн у січні-квітні 2019р. за значний особистий внесок у підготовці документів та участь у конкурсі на закупівлю квартир на умовах пайової участі та на вторинному ринку в регіонах України, замовник - Міністерство оборони України, щодо продажу за конкурсом квартир, які знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 . Зокрема, суми премії, що визначені в наказі №14 від 01.02.2019 включені у розрахунковий період для призначення допомоги по вагітності та пологах найманому працівнику ОСОБА_2 , але зміст вищевказаного наказу позивача суперечив вимогам діючого трудового законодавства України в частині призначення заохочувальних виплат працівникам саме наперед, а не за наслідками відпрацьованого робочого часу. Тому, Відділення листом від 10.06.2019 №01-09/1810 звернулось до управління Держпраці в Чернігівській області за наданням роз`яснень щодо правомірності дій позивача при виданні вказаного вище наказу (до звернення були додані документи, які надійшли разом із заявою-розрахунком). Одночасно, 10.06.2019 за №01-09/1809 Відділенням до позивача направлений лист щодо розгляду питання фінансування. 01.07.2019 управління Держпраці у Чернігівській області за №02-04/3705 надало Відділенню роз`яснення щодо неправомірності дій позивача в частині видання наказу №14 від 01.02.2019. У зв`язку з тим, що за результатами аналізу даних, зазначених у заяві-розрахунку, поданої позивачем для надання матеріального забезпечення застрахованим особам від 06.06.2019 виявлено перевищення розміру середньоденної допомоги по вагітності і пологах по листку непрацездатності АДЧ №953888 над розміром середньоденної заробітної плати по приватному підприємству, в період з 16.07.2019 по 17.07.2019 на підставі наказу Відділення від 15.07.2019 №74-од та направлення на перевірку від 16.07.2019 №118 була проведена виїзна позапланова перевірка ПП ЖИТЛОІНВЕСТ в частині правильності обчислення середньоденної заробітної плати, з якої обраховуються суми матеріального забезпечення по листку непрацездатності АДЧ №953888, про що складено відповідний акт від 17.07.2019. Перевіркою встановлено надання премії наказом від 01.02.2019 №14 працівникові за невідпрацьований час (лютий, березень та квітень 2019 року), чим підприємством було порушено норми чинного законодавства, зокрема, Закону України Про оплату праці та Кодексу Законів про Працю України. З урахуванням даних перевірки, сума зайво нарахованої допомоги по листку непрацездатності серії АДЧ №953888 склала 54 782,28грн, яка не може бути профінансована за рахунок коштів Фонду. Враховуючи викладені обставини, при розрахунку допомоги по вагітності та пологах (яка компенсує втрату заробітної плати (доходу) за період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами) ОСОБА_2 по листку непрацездатності АДЧ №953888 з 20.05.2019 по 22.09.2019 для розрахунку середньоденної заробітної плати невірно та неправомірно визначено суму заробітної плати у розрахунковому періоді (взято премії за невідпрацьований час: лютий, березень, квітень 2019 року в загальній сумі 150000,00 грн, які визначені не у відповідності до Закону України Про оплату праці ), що призвело до неправомірного нарахування допомоги по вагітності та пологах за рахунок страхових коштів на суму 54 782,28 грн та є порушенням ч. 1 ст. 25 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування .

Представник позивача направив відповідь на відзив, в якій зазначила, що відповідач не повернув заяву- розрахунок від 06.06.2019 у строк протягом 10 робочих днів (а саме до 21.06.2019) позивачу, з запитом щодо уточнення інформації, наведеної у вказаній заяві- розрахунку, до позивача не звертався, обґрунтовану відмову у її прийнятті не надавав, кошти на матеріальне забезпечення в розмірі відповідно до вказаної заяви-розрахунку відповідачем перераховані не були. Враховуючи положення п. 1.3 Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийнятих рішень за їх результатами та процедуру оскарження, затвердженої Постановою правління Фонду від 22.12.2010р. № 29 Відділення має право здійснювати перевірку заяви-розрахунку протягом десяти робочих днів після надходження заяви-розрахунку, а також має право проводити позапланові перевірки, але тільки після здійснення фінансування заяви-розрахунку та використання коштів Фонду страхувальником. Окрім того, представник позивача зазначає, що враховуючи той факт, що середньоденна заробітна плата для розрахунку допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_2 , обчислена позивачем на підставі відомостей, що були включені до звіту про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що подані до ДФС, співпадає з середньоденною заробітною платою, що зазначена у заяві-розрахунку від 06.06.2019, то фактично були відсутні підстави, зазначені у підпункті в) п. 3.6 Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийнятих рішень за їх результатами та процедуру оскарження, затвердженої Постановою правління Фонду від 22.12.2010р. №29.

Відповідач надіслав заперечення на відповідь на відзив, в яких зазначає, що суми премії, що визначені в наказі №14 від 01.02.2019 включені у розрахунковий період для призначення допомоги по вагітності та пологах найманому працівнику ОСОБА_2 , але зміст вказаного наказу позивача суперечить вимогам діючого трудового законодавства України в частині призначення заохочувальних виплат працівникам саме наперед, а не за наслідками відпрацьованого робочого часу. Водночас, 10.06.2019 за №01-09/1809 Відділенням до позивача направлений лист, який вказує, що питання фінансування буде розглянуто після отримання відповіді від управління Держпраці у Чернігівській області. Окрім того, відповідач звертає увагу, що згідно з п. 8 Порядку № 12 робочий орган виконавчої дирекції Фонду або його відділення після надходження заяви-розрахунку здійснює перевірку інформації, наведеної у ній, перевіряє правильність заповнення реквізитів, наявність даних про страхувальника в Державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування, дані про сплату ним єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, наявність у Фонді зареєстрованого нещасного випадку або профзахворювання (у разі проведення виплат потерпілим на виробництві (членам їх сімей), правильності нарахування виплат, та у разі відсутності зауважень протягом десяти робочих днів здійснює фінансування сум, зазначених у заяві-розрахунку. Тому Відділення діяло в межах повноважень, наданих даним Порядком №12. Також відповідач зауважив, що положення Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, затвердженої постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22.12.2010 №29, зареєстрованої Міністерством юстиції України 25.03.2011 за №393/19131 (далі - Інструкція №29) не ототожнюють проведення позапланових перевірок з використанням коштів Фонду, на чому наполягає позивач, а вказують, що під час перевірок страхувальників перевіряється правомірність обчислення середньоденної заробітної плати, з якої обраховуються суми матеріального забезпечення застрахованим особам, що і здійснено перевіряючим. Таким чином, Відділення має право перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду до початку виплати коштів, що виключає правові підстави для скасування наказу Відділення №74-од від 15.07.2019.

Ухвалою суду від 27.08.2019 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання.

Ухвалою суду від 11.09.2019 задоволено клопотання представника відповідача про перехід до розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження з проведенням судового засідання та викликом сторін.

Ухвалою суду від 16.10.2019 судом продовжено строк підготовчого провадження до 26.11.2019 та вирішено перейти до розгляду справи за правилами загального позовного провадження, замінивши засідання для розгляду справи по суті підготовчим судовим засіданням, яке призначено на 25.11.2019.

Ухвалою суду від 25.11.2019 задоволено заяву судді Тихоненко О.М. про самовідвід.

Відповідно до витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 25.11.2019 справу передано на розгляд головуючому судді Скалозубу Ю.О.

Ухвалою суду від 26.11.2019 позовна заява прийнята до розгляду суддею Скалозубом Ю.О. та призначено підготовче судове засідання.

Ухвалою суду від 15.01.2020 закрито підготовче провадження та справи призначено до судового розгляду по суті на 28.01.2020.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.

Позивачем 17.11.2011 було прийнято на посаду заступника директора Приватного підприємства Житлоінвест ОСОБА_2 відповідно до Наказу №18 від 17.08.2011 на підставі її заяви (а.с. 21).

Згідно листка непрацездатності серія АДЧ№953888 від 20.05.2019 (а.с. 28) ОСОБА_2 надано оплачувану відпустку у зв`язку з вагітністю та пологами тривалістю 126 календарних днів до 23.09.2019.

Протоколом-рішенням уповноваженого по соціальному страхуванню ПП Житлонвест було прийнято рішення про призначення ОСОБА_2 , страхове свідоцтво НОМЕР_1, допомогу у зв`язку з вагітністю та пологами за період непрацездатності з 20.05.2019 по 23.09.2019 за 126 днів та здійснивши розрахунок лікарняного ПП Житлоінвест 06.06.2019 звернулося до Чернігівського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Чернігівській області із заявою-розрахунком на виплату матеріальної допомоги по вагітності та пологам в сумі 126720,72 грн.

Одночасно позивачем було направлено додатки до заяви-розрахунку від 06.06.2019, а саме: довідку вих. №39 від 31.05.2019, копію листка непрацездатності серія АДЧ№953888 від 20.05.2019, копію довідки розрахунку лікарняного ОСОБА_2 , копії штатних розписів, що були введені в дію з 01.11.17, з 01.07.18, з 01.01.19, копію наказу №29 від 28.12.18, копію наказу №14 від 01.02.19, що не заперечується відповідачем.

Як зазначає відповідач, увагу спеціалістів Відділення привернув наказ позивача від 01.02.2019 №14 Про преміювання , який вказує про надання премії ОСОБА_2 , заступнику директора, в розмірі по 50000,00 грн в січні-травні 2019 року за значний особистий внесок у підготовці документів та участь у конкурсі на закупівлю квартир на умовах пайової участі та на вторинному ринку в регіонах України, замовник - Міністерство оборони України, щодо продажу за конкурсом квартир, які знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 . Так, суми премії, що визначені в наказі №14 від 01.02.2019 включені у розрахунковий період для призначення допомоги по вагітності та пологах найманому працівнику ОСОБА_2 , але зміст наказу позивача суперечив вимогам діючого трудового законодавства України в частині призначення заохочувальних виплат працівникам саме наперед, а не за наслідками відпрацьованого робочого часу.

Тому, Відділення листом від 10.06.2019 №01-09/1810 звернулося до управління Держпраці в Чернігівській області за наданням роз`яснень щодо правомірності дій позивача при виданні вказаного вище наказу (до звернення були додані документи, які надійшли разом з заявою-розрахунком) (а.с. 232).

Одночасно, 10.06.2019 за №01-09/1809 Відділенням до позивача направлений лист щодо розгляду питання фінансування після отримання відповіді від Управління Держпраці у Чернігівській області (а.с. 36).

Управління Держпраці у Чернігівській області 01.07.2019 за №02-04/3705 надало Відділенню роз`яснення щодо неправомірності дій позивача в частині видання наказу №14 від 01.02.2019 (а.а. 231).

У зв`язку з тим, що за результатами аналізу даних, зазначених у заяві-розрахунку, поданої позивачем для надання матеріального забезпечення застрахованим особам від 06.06.2019 виявлено перевищення розміру середньоденної допомоги по вагітності і пологах (1005,72 грн.) по листку непрацездатності АДЧ №953888 над розміром середньоденної заробітної плати (721,64 грн.) по приватному підприємству, керуючись п.п. "в" п. 3.6. Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, затвердженої постановою правління Фонду від 22.12.2010 № 29, в період з 16.07.2019 по 17.07.2019 на підставі наказу Відділення від 15.07.2019 №74-од та направлення на перевірку від 16.07.2019 №118 була проведена виїзна позапланова перевірка ПП Житлоінвест в частині правильності обчислення середньоденної заробітної плати, з якої обраховуються суми матеріального забезпечення по листку непрацездатності АДЧ №953888, про що складено відповідний акт від 17.07.2019 року (а.с. 39-44).

Перевіркою встановлено, що при розрахунку допомоги по вагітності та пологах (яка компенсує втрату заробітної плати (доходу) за період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами) ОСОБА_2 по листку непрацездатності АДЧ №953888 з 20.05.2019 по 22.09.2019 для розрахунку середньоденної заробітної плати невірно та неправомірно визначено суму заробітної плати у розрахунковому періоді (взято премії за невідпрацьований час: лютий, березень, квітень 2019 року в загальній сумі 150000,00 грн, які визначені не у відповідності до Закону України Про оплату праці ), що призвело до неправомірного нарахування допомоги по вагітності та пологах за рахунок страхових коштів на суму 54 782,28 грн та є порушенням ч. 1 ст. 25 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування .

ПП Житлоінвест акт перевірки підписано із запереченнями (а.с. 49), до яких позивач додатково надав три накази: №15 від 28.02.2019, №16 від 19.03.2019 та №19 від 06.05.2019 про щомісячне нарахування премій за лютий, березень та квітень 2019 року (а.с. 46-48).

У відповідь на заперечення позивача Відділення надіслало підприємству листа від 26.07.2019 №06-07/2338, в якому повідомлено позивача про результати проведеної перевірки та вказано, що накази від 28.02.2019 №15, від 19.03.2019 №16 та від 06.05.2019 №19 у ході перевірки були відсутні, що підтверджується переліком документів, зазначених в Акті, а обставини, викладені в запереченні до акту перевірки, не спростовують висновки даного акту (а.с. 50-51).

Крім того, 25.07.2019 відповідач перерахував на спеціальний рахунок позивача грошові кошти у розмірі 71 938,44 грн.

У зв`язку з тим, що відповідачем не було здійснено фінансування матеріального забезпечення по вагітності та пологам ОСОБА_2 згідно заяви-розрахунку від 06.06.2019 в сумі 54 782,28 грн, ПП Житлоінвест звернулося до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на таке.

Частинами 1, 2 статті 46 Конституції України встановлено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Відповідно до ст. 17 Закону України Про відпустки на підставі медичного висновку жінкам надається оплачувана відпустка у зв`язку з вагітністю та пологами тривалістю: до пологів - 70 календарних днів; після пологів - 56 календарних днів (70 календарних днів - у разі народження двох і більше дітей та у разі ускладнення пологів), починаючи з дня пологів.

Згідно ст. 18 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності підлягають особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору, на інших підставах, передбачених законом, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання, у тому числі в іноземних дипломатичних та консульських установах, інших представництвах нерезидентів або у фізичних осіб, а також обрані на виборні посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування та в інших органах, фізичні особи - підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності на інших підставах.

Відповідно до ч. 1 ст. 19 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування право на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності мають застраховані особи - громадяни України, іноземці, особи без громадянства та члени їх сімей, які проживають в Україні, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України. Це право виникає з настанням страхового випадку в період роботи (включаючи час випробування та день звільнення), зайняття підприємницькою та іншою діяльністю, якщо інше не передбачено законом.

У свою чергу, відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 1 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до законодавства підлягає загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачується чи сплачувався у встановленому законом порядку єдиний внесок.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 20 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності надається матеріальне забезпечення у вигляді допомоги по вагітності та пологах.

Згідно із ст. 25 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке компенсує втрату заробітної плати (доходу) за період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами.

Допомога по вагітності та пологах застрахованій особі виплачується за весь період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами, тривалість якої становить 70 календарних днів до пологів і 56 (у разі ускладнених пологів або народження двох чи більше дітей - 70) календарних днів після пологів. Жінкам, віднесеним до 1-3 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, допомога по вагітності та пологах виплачується за 180 календарних днів зазначеної відпустки (90 - до пологів та 90 - після пологів). Розмір зазначеної допомоги обчислюється сумарно та надається застрахованій особі в повному обсязі незалежно від кількості днів відпустки, фактично використаних до пологів.

Статтею 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування встановлено, що допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у розмірі 100 відсотків середньої заробітної плати (доходу), обчисленої у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, і не залежить від страхового стажу. Сума допомоги по вагітності та пологах у розрахунку на місяць не повинна перевищувати розміру максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, з якої сплачувалися страхові внески до Фонду, та не може бути меншою за розмір допомоги, обчислений із мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку.

Відповідно до ст. 33 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування при обчисленні середньої заробітної плати (доходу) для забезпечення допомогою по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах враховуються всі види заробітної плати (доходу) в межах граничної суми місячної заробітної плати (доходу), на яку нараховуються страхові внески на страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності.

Порядок обчислення середньої заробітної плати для надання допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах визначається Кабінетом Міністрів України.

Так, відповідно до п. 3 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2001 р. № 1266, середньоденна заробітна плата (дохід, грошове забезпечення) обчислюється шляхом ділення нарахованої за розрахунковий період (12 календарних місяців) заробітної плати (доходу, грошового забезпечення), на яку нарахований єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або страхові внески на відповідні види загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - єдиний внесок та/або страхові внески), на кількість календарних днів зайнятості (відповідно до видів страхування - період перебування у трудових відносинах, виконання робіт (послуг) за цивільно-правовими договорами, проходження служби, провадження підприємницької або іншої діяльності, пов`язаної з отриманням доходу безпосередньо від такої діяльності) у розрахунковому періоді без урахування календарних днів, не відпрацьованих з поважних причин, - тимчасова непрацездатність, відпустка у зв`язку з вагітністю та пологами, відпустка по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та шестирічного віку за медичним висновком, відпустка без збереження заробітної плати (далі - поважні причини). Місяці розрахункового періоду (з першого до першого числа), в яких застрахована особа не працювала з поважних причин, виключаються з розрахункового періоду.

Частина 1 ст. 30 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування передбачає, що матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору та на інших підставах, передбачених законом, призначаються та надаються за основним місцем роботи (діяльності).

Допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною), допомога по вагітності та пологах застрахованим особам (у тому числі тим, які здійснюють підприємницьку чи іншу діяльність та одночасно працюють на умовах трудового договору) надається за основним місцем роботи (діяльності) та за сумісництвом (наймом) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ч. 1 ст. 31 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності.

Згідно з ч. 1 ст. 34 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам здійснюється робочими органами Фонду в порядку, встановленому правлінням Фонду.

Підставою для фінансування страхувальників робочими органами Фонду є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми матеріального забезпечення за їх видами.

Робочі органи Фонду здійснюють фінансування страхувальників протягом десяти робочих днів після надходження заяви.

Відповідно до пунктів 4, 6-7 Порядку фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування України від 19.07.2018 №12 (далі - Порядок №12) фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам та окремих виплат потерпілим на виробництві здійснюється робочими органами виконавчої дирекції Фонду або їх відділеннями.

Підставою для фінансування страхувальників робочими органами виконавчої дирекції Фонду або їх відділеннями є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми матеріального забезпечення та окремих виплат потерпілим на виробництві за їх видами. Форма заяви-розрахунку наведена у додатку 1 до цього Порядку.

Заява-розрахунок надається страхувальником в паперовому вигляді особисто до робочого органу виконавчої дирекції Фонду або його відділення, або надсилається в електронному вигляді із застосуванням електронного цифрового підпису.

Заява-розрахунок готується у двох примірниках, один з яких разом із наданими застрахованими особами документами, на підставі яких призначається матеріальне забезпечення та окремі виплати потерпілим на виробництві (членам їх сімей), зберігається у страхувальника, а другий подається до робочого органу виконавчої дирекції Фонду або його відділення.

Інформація, внесена страхувальником до заяви-розрахунку, повинна повністю відповідати документам, на підставі яких здійснено призначення матеріального забезпечення та окремі виплати потерпілим на виробництві (членам їх сімей), та бути відображена в реєстрах бухгалтерського обліку. Відповідальність за достовірність даних, наведених у заяві-розрахунку, несе страхувальник.

Пунктами 8-9 Порядку № 12 встановлено, що робочий орган виконавчої дирекції Фонду або його відділення після надходження заяви-розрахунку здійснює перевірку інформації, наведеної у ній, перевіряє правильність заповнення реквізитів, наявність даних про страхувальника в Державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування, дані про сплату ним єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, наявність у Фонді зареєстрованого нещасного випадку або профзахворювання (у разі проведення виплат потерпілим на виробництві (членам їх сімей), правильності нарахування виплат, та у разі відсутності зауважень протягом десяти робочих днів здійснює фінансування сум, зазначених у заяві-розрахунку.

Робочий орган виконавчої дирекції Фонду або його відділення у разі потреби має право здійснювати обмін інформацією зі страхувальником шляхом направлення запиту щодо уточнення інформації, наведеної у заяві-розрахунку.

У разі виявлення помилок та/або недостовірних відомостей заява-розрахунок повертається страхувальнику з відповідними рекомендаціями щодо їх усунення.

Перевірка заяви-розрахунку, надання рекомендацій за її результатами, фінансування заяви-розрахунку або надання обґрунтованої відмови у її прийнятті здійснюється робочими органами Фонду або їх відділеннями протягом десяти робочих днів після надходження заяви-розрахунку.

Після надходження коштів, зазначених у заяві-розрахунку, на рахунок страхувальника, останній зобов`язаний здійснити виплату відповідного матеріального забезпечення не пізніше, ніж у строки, визначені у частині другій статті 32 Закону.

З огляду на матеріали справи ОСОБА_2 працює на умовах трудового договору в ПП Житлоінвест на посаді заступника директора, є застрахованою особою, за яку позивачем належним чином та в повному обсязі нараховано та сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що підтверджується Звітами про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, надбавки, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та платіжними дорученнями (а.с. 78-183, 184-214).

На підставі Листка непрацездатності серія АДЧ №953888 від 20.05.2019, табелів обліку робочого часу за період з травня 2018 року по квітень 2019 року, відомостей по нарахуванню заробітної плати за період з травня 2018 року по квітень 2019 року позивачем розраховано розмір лікарняних ОСОБА_2 , виходячи з денного середнього заробітку у сумі 1005,72 грн за період з травня 2018 року по квітень 2019 року включно, які складають 126720,72 грн (1005,72 грн X 126, тобто на 126 календарних днів).

З огляду на акт перевірки, відповідачем не прийнято до фінансування допомоги по вагітності та пологах за рахунок страхових коштів на суму 54 782,28 грн з підстав включення позивачем у розрахунковий період для призначення допомоги по вагітності та пологах найманому працівнику ОСОБА_2 суми премії, що визначені в наказі №14 від 01.02.2019 на загальну суму 150 000 грн, зміст якого суперечить вимогам діючого трудового законодавства України, в частині призначення заохочувальних виплат працівникам наперед, а не за наслідками відпрацьованого робочого часу.

З даного питання суд зазначає, що згідно частини третьої статті 97 Кодексу законів про працю України конкретні розміри тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок робітникам, посадових окладів службовцям, а також надбавок, доплат, премій і винагород встановлюються власником або уповноваженим ним органом з урахуванням вимог, передбачених частиною другою цієї статті.

Суб`єкти організації оплати праці не мають права в односторонньому порядку приймати рішення з питань оплати праці, що погіршують умови, встановлені законодавством, угодами і колективними договорами (стаття 22 Закону України Про оплату праці ).

Враховуючи викладене, суд вважає за необхідне зазначити, що встановлення розміру заробітної плати працівникам, а також їх преміювання є виключною прерогативою роботодавця, законодавством не передбачено, що умови трудового договору щодо оплати праці можуть обмежувати право роботодавця на преміювання свого працівника.

Так, спірним наказом № 14 від 01.02.2019 надано премії ОСОБА_2 , заступнику директора, в розмірі по 50 000,00 грн у січні-травні 2019 року за значний особистий внесок у підготовці документів та участь у конкурсі на закупівлю квартир на умовах пайової участі та на вторинному ринку в регіонах України, замовник - Міністерство оборони України, щодо продажу за конкурсом квартир, які знаходяться за адресою: АДРЕСА_1.

Матеріалами справи встановлено, що суми премії, визначені в наказі №14 від 01.02.2019 включені у розрахунковий період для призначення допомоги по вагітності та пологах найманому працівнику ОСОБА_2 .

У свою чергу, відповідно до наказів від 28.02.2019 № 15, від 19.03.2019 № 16 та від 06.05.2019 № 19 на виконання наказу від 01.02.2019 № 14 за значний особистий внесок та високу професійну майстерність, досягнення в праці та виконання особливо важливих завдань, було надано премію ОСОБА_2 , заступнику директора ПП Житлоінвест в розмірі 50 000 грн в лютому, 50 000 грн в березні, та 50 000 грн в квітні 2019 року.

Середньоденна заробітна плата для розрахунку допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_2 , обчислена позивачем на підставі відомостей, що були включені до звіту про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що подані до ДФС, співпадає з середньоденною заробітною платою, що зазначена у заяві-розрахунку від 06.06.2019.

Наймана працівник ОСОБА_2 працювала на підприємстві позивача з 2011 року, тобто майже 8 років до настання страхового випадку. Чинним законодавством надано право підприємствам самостійно визначати умови та розміри преміювання найманих працівників, а тому преміювання лише одного найманого працівника - вагітну ОСОБА_2 не є порушенням чинного законодавства.

Враховуючи викладене та зважаючи на накази від 28.02.2019 № 15, від 19.03.2019 № 16 та від 06.05.2019 № 19, що прийняті на виконання наказу від 01.02.2019 № 14, якими за значний особистий внесок та високу професійну майстерність, досягнення в праці та виконання особливо важливих завдань, було надано премію ОСОБА_2 , заступнику директора ПП Житлоінвест в розмірі 50 000 грн в лютому, 50 000 грн в березні, та 50 000 грн в квітні 2019 року, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для повного фінансування суми допомоги по вагітності та пологах за рахунок коштів Фонду.

Щодо позовної вимоги про скасування наказу про проведення перевірки ПП Житлоінвест суд зазначає таке.

Відповідно до підпункту в п.3.6. Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, затвердженої постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22.12.2010 № 29, зареєстрованої Міністерством юстиції України 25.03.2011 за №393/19131 (далі - Інструкція № 29) підставою на проведення позапланової перевірки без попереднього повідомлення страхувальника є те, що за результатами аналізу даних, зазначених у звітності, заяві-розрахунку страхувальника по коштах Фонду, статистичних даних виявлено перевищення розміру середньоденної допомоги по тимчасовій непрацездатності, вагітності і пологах над розміром середньоденної заробітної плати.

Позивач надав до Відділення заяву-розрахунок від 06.06.2019, яка, як вважав відповідач, свідчила про перевищення розміру середньоденної допомоги по вагітності і пологах над розміром середньоденної заробітної плати по підприємству. У подальшому, з дотриманням вимог п.3.8. Інструкції №29 Відділенням виданий наказ №74-од від 15.07.2019 про проведення позапланової перевірки, а перевіряючому надано направлення на проведення позапланової перевірки для з`ясування питання, необхідність перевірки якого стала підставою для здійснення цієї перевірки (п.3.7. Інструкції №29).

Аналіз норм Інструкції № 29 дає підстави для висновку, що Відділення має право перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду до початку виплати коштів.

Окрім того, суд зазначає, що позивач, допустивши посадових осіб контролюючого органу до проведення перевірки, тим самим втратив своє право на оскарження наказу про проведення перевірки, скасування якого за вказаних обставин не може призвести до відновлення порушених прав ПП Житлоінвест , оскільки права останнього порушують лише наслідки проведення такої перевірки.

За таких обставин, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для скасування наказу Відділення №74-од від 15.07.2019, а тому позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають.

Згідно зі ст. 86 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Згідно з ч. 1, 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На думку суду позивачем доведено правомірність розрахунку лікарняного ОСОБА_2 на виплату матеріальної допомоги по вагітності та пологам в сумі 126 720,72 грн, а тому позовні вимоги щодо зобов`язання відповідача здійснити фінансування суми, зазначеної у заяві-розрахунку страхувальника - Приватного підприємства "Житлоінвест" від 06.06.2019 на допомогу по вагітності і пологам найманому працівнику ОСОБА_2 , у частині 54782 грн 28 коп. (що є не профінансованою сумою на час прийняття рішення у справі) підлягають задоволенню. Водночас, щодо позовних вимог про скасування наказу на проведення перевірки, суд вважає, що позивачем не доведено обставини, на яких ґрунтуються вимоги в цій частині, в той час як відповідачем, як суб`єктом владних повноважень в цій частині доведено правомірність своїх дій.

Частина 3 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачає, що при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Таким чином, суд дійшов висновку, що за рахунок бюджетних асигнувань Чернігівського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернігівській області на користь Приватного підприємства "Житлоінвест" належать до стягнення документально підтверджені судові витрати в розмірі 2561 (дві тисячі п`ятсот шістдесят одна) грн.

Керуючись ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позовну заяву Приватного підприємства ''Житлоінвест'' - задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Чернігівського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернігівській області, що полягає у нездійсненні фінансування суми, зазначеної у заяві-розрахунку страхувальника - Приватного підприємства Житлоінвест від 06.06.2019 на допомогу по вагітності і пологам найманому працівнику ОСОБА_2 , у частині 54782 (п`ятдесят чотири тисячі сімсот вісімдесят дві) грн 28 коп.

Зобов`язати Чернігівське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернігівській області здійснити фінансування суми, зазначеної у заяві-розрахунку страхувальника - Приватного підприємства Житлоінвест від 06.06.2019 на допомогу по вагітності і пологам найманому працівнику ОСОБА_2 , у частині 54782 (п`ятдесят чотири тисячі сімсот вісімдесят дві) грн 28 коп.

У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Чернігівського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернігівській області на користь Приватного підприємства Житлоінвест судовий збір в сумі 2561 (дві тисячі п`ятсот шістдесят одна) грн.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Позивач: Приватне підприємство ''Житлоінвест'', вул. Мстиславська, буд. 9, офіс 210, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ 36430901.

Відповідач: Чернігівське відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернігівській області, вул. Музична, буд. 1-А, м. Чернігів, 14014, код ЄДРПОУ 41421354.

Дата складення повного рішення суду - 05.02.2020.

Суддя Ю. О. Скалозуб

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.01.2020
Оприлюднено07.02.2020
Номер документу87414392
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/2516/19

Ухвала від 03.11.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 06.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 30.07.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Постанова від 15.06.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Постанова від 15.06.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Ухвала від 20.03.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Ухвала від 20.03.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Рішення від 28.01.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

Рішення від 28.01.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

Ухвала від 15.01.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні