Рішення
від 30.01.2020 по справі 911/2416/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"30" січня 2020 р. Справа № 911/2416/19

За позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця"

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Вайтлес"

про стягнення 49020,00грн

Суддя Чонгова С.І.

За участю секретаря судового засідання Андрух Д.В.

Представники сторін:

представник позивача: Стрілець О.С. (довіреність №7388);

представник відповідача: Сеньков О.О. (ордер серії АА №020539 від 05.12.2019).

СУТЬ СПОРУ: Акціонерне товариство "Українська залізниця" звернулося до господарського суду Київської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Вайтлес" про стягнення 49020,00грн штрафу.

В обґрунтування заявлених вимог, позивач посилається на те, що за накладною №44885069 зі станції Велика Кахнівка Південної залізниці відповідач відправив на адресу ПАТ Дніпровський меткомбінат станція призначення Правда Придніпровської залізниці, один вагон з вантажем лом чорних металів, зазначивши в накладній масу вантажу 60 200кг, зокрема у вагоні №60202512 - 60200кг, тара 23 800кг. В процесі перевірки вантажу у вагоні 60202512 на станції Знам`янка Одеської залізниці було виявлено різницю в масі вантажу у зазначеному вагоні та здійснено контрольне зважування на вагонних вагах, про що 19 06 2019 на станції Знам`янка Одеської залізниці складено комерційний акт №410006/140/43, а тому враховуючи допущене відповідачем порушення відповідно до ст. 122 Статуту залізниць України передбаченому ст. 118 Статуту позивачем нараховано штраф.

Ухвалою господарського суду Київської області від 04.10.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі. Розгляд справи ухвалено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами без проведення судового засідання.

Відповідач у справі - ТОВ "Вайтлес" у своєму відзиві просить відмовити у задоволенні позову позивача відмовити вказуючи на те, що накладення штрафу у розмірі п`ятикратної провізної плати, що застосоване позивачем до відповідача за неправильно зазначену у накладній (договорі №44885069) масу вантажу на підставі п. 5.5 "Правил оформлення перевізних документів", що затверджені наказом Міністерства транспорту України №644 від 21.11.2000 та ст. 118, 122 Статуту залізниць України, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України №457 від 06.04.1998 суперечить вимогам ст. 216, 231 Господарського кодексу України, тому є незаконним.

Крім того, відповідач у своєму відзиві просить суд розгляд справи призначити у порядку загального позовного провадження.

Ухвалою господарського суду Київської області від 06.11.2019 було здійснено перехід від спрощеного позовного провадження до розгляду справи № 911/2416/19 за правилами загального позовного провадження; підготовче судове засідання призначено на 05 грудня 2019 року.

15.11.2019 до суду від позивача надійшла відповідь №ДНЮ-3/320 від 13.11.2019 на відзив, в якій позивач вказує, що ним належними доказами доведено факт невідповідності зазначеної відповідачем маси вантажу, за що передбачена відповідальність у вигляді штрафу, а відзив відповідача не має правового та доказового підґрунтя.

05.12.2019 директором ТОВ "Вайтлес" подано додаткові письмові пояснення № 45ДП від 04.12.2019 щодо застосування норм Статуту Залізниць.

В судовому засіданні 05.12.2019 сторонами підписано бланк перерви у підготовчому судовому засіданні до 13.01.2020.

Ухвалою господарського суду Київської області від 05.12.2019 продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів.

16.12.2019 Юридичним сектором ВП "Знам`янська дирекція залізничних перевезень" РФ "Одеська залізниця" подані заперечення на пояснення №ДНЮ-3/346 від 11.12.2019 (вх. №24970/19).

У підготовче судове засідання 13.01.2020 представники сторін з`явилися.

Ухвалою господарського суду Київської області від 13.01.2020 підготовче провадження закрито та призначено справу до судового розгляду по суті.

Дослідивши матеріали справи та докази , заслухавши пояснення представників сторін, суд

ВСТАНОВИВ:

07.06.2019 зі станції Велика Кахнівка Південної залізниці Товариством з обмеженою відповідальністю Вайтлес (відправник) за накладною №44885069 був відправлений вагон №60202512 з вантажем лом чорних металів, не поіменований в алфавіті, лом сталевий вид № 510 , вагон завантажений до повної навалом місткості, помаркований вапном, на станцію призначення - Правда Придніпровської залізниці, одержувач вантажу - ПАТ Дніпровський меткомбінат .

Згідно з даними накладної №44885069 вантаж був завантажений у вагон вантажовідправником, маса вантажу визначена відправником - 60200кг, спосіб визначення маси - на кранових вагах заводський № 0525, перевізна плата складає 9804,00грн.

19.06.2019 на станції Знам`янка Одеської залізниці було виявлено різницю в масі вантажу у зазначеному вагоні та здійснено контрольне зважування на вагонних вагах, про що складно комерційний акт №410006/140/43.

Згідно акта загальної форми станція Знам`янка №51099 від 19.06.2019 в вагоні №60202512, в якому зазначено, що при перезважуванні вагона з розчепленням 19.06.2019 на тензометричних статичних вагонних вагах СВ -150000В2 ст. Знам`янка (держповірка ваг 05.09.2018) працівником станції ОСОБА_3 в присутності заступника начальника станції ОСОБА_1 , стрільця СК-21 СТ. Знам`янка ОСОБА_2.виявилось: брутто 45850кг, що менше ваги документа на 14350кг.

У розділі Г комерційного акту зазначено, що в документів зазначено вантаж навантажений навалом, розмір навантаження відносно висоти бортів не зазначено вид 510, нанесене маркування білим вапном, вага-тара 23800кг, нетто 60200кг. При перевірці виявлено в вагоні навантаження нижче бортів 10мм, вантаж вкритий листами звареними між собою. В наявності маркування вапном.

Відповідно до розділу Д комерційного акту, слідів розкрадання та втрати вантажу немає. В вагоні глухі торцеві стінки, люка щільно закриті додатково ув`язані дротом. Об`єм кузова 85м куб. При зважуванні вагона з розщепом 19.06.2019 на тензометричних статичних вагонних вагах СВ -150000В2 ст. Знам`янка (держповірка ваг 05.09.2018) працівником станції ОСОБА_3 в присутності заст. начальника станції ОСОБА_1 , стрільця СК-21 СТ. Знам`янка ОСОБА_2 виявилось: брутто 45850кг, що менше ваги документа на 14350кг.

За вказане порушення позивачем нараховано відповідачу відповідно до ст. 122 Статуту залізниць України передбаченому ст. 118 Статуту штраф у розмір 49020,00грн (9804,00х5).

Як встановлено статтею 908 Цивільного кодексу України , перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення. Загальні умови визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них, умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами, що видаються відповідно до них.

Відповідно до ч. 3 ст. 909 ЦК України укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної.

Згідно з ст. 3 Закону України "Про залізничний транспорт" законодавство про залізничний транспорт загального користування складається з законів України "Про транспорт" , Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" , цього Закону, Статуту залізниць України, який затверджується Кабінетом Міністрів України, та інших актів законодавства України. Нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту загального користування є обов`язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.

Відповідно до ч. 5 ст. 307 Господарського кодексу України умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюється транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.

Обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій і громадян, які користуються залізничним транспортом, визначаються Статутом залізниць України , затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 р. № 457 (далі - Статут залізниць України).

Відповідно до ч. 2 ст. 1 Статуту залізниць України, Статут визначає права, обов`язки і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом.

На підставі цього Статуту Міністерством транспорту України затверджені Правила перевезення вантажів, обов`язкові для всіх юридичних осіб і фізичних осіб на території України (ст. 5 Статуту залізниць України).

Статтею 6 Статуту залізниць України визначено, що накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем . Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача.

Згідно з ст. 23 Статуту залізниць України відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів).

Пунктом 1.1 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 р. № 644 ( далі - Правила), на кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до цих Правил.

Відповідно до ч. 1 п. 1.2 Правил, накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором застави вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення, де видається одержувачу разом з вантажем.

Заповнення накладної здійснюється відправником, залізницею, одержувачем згідно з поясненнями, наведеними у додатку 3 до цих Правил (ч. 6 п. 1.2 Правил).

Пунктом 1.3 Правил визначено, що усі відомості, передбачені формою бланка перевізного документа, повинні бути внесені відправником у відповідні графи. Виправлення не допускаються; у разі необхідності зміни відомостей, унесених до перевізного документа, відправник зобов`язаний заповнити новий перевізний документ. Зміни, які вносяться до перевізного документа залізницею, засвідчуються посадовою особою залізниці із зазначенням дати та найменування станції, на якій внесено зміни.

Згідно з пунктом 2.1 вказаних Правил оформлення перевізних документів, вантажовідправник при заповненні комплекту перевізних документів повинен вказати масу вантажу у кілограмах.

Статтею 37 Статуту залізниць України передбачено, що під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса; маса вантажів визначається відправником.

Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст. 24 Статуту залізниць України , вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній; залізниця має право перевірити правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.

Згідно з ч. 1 ст. 129 Статуту залізниць України , обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.

В силу ст. 122 Статуту залізниць України за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту; при цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.

Відповідно до ч. 1 ст. 118 Статуту залізниць України , за пред`явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п`ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.

Суд не приймає посилання відповідача на неправомірність застосування позивачем положень Статуту залізниці як нормативного акту, що не пройшов реєстрацію в Міністерстві юстиції.

Відповідно до Указу Президента України від 10.06.1997 №503/97 Про порядок оприлюднення нормативно-правових актів та набранням ними чинності закони України, інші акти Верховної Ради України, акти Президента України, Кабінету Міністрів України підлягають лише офіційному оприлюдненні. Статут залізниць України затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 року за № 457 та оприлюднено у офіційному виданні Офіційний вісник України за 1998 рік у №14.

Указ Президента України від 03.10.1992 року за № 493 Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади та Постанова Кабінету Міністрів України від 28.12.1992 року за № 731 Про затвердження Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади розповсюджують свою дію виключно на нормативно-правові акти, які видаються міністерствами, іншими органами виконавчої влади, органами господарського управління та контролю і які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер.

Відповідачем доказів оскарження складеного позивачем комерційного акту №410006/140/43 від 19.06.2019 не надано.

Суд не приймає заперечення відповідача щодо відсутності збитків у залізниці у зв`язку з недозавантаженням вагонів, оскільки норми ст. 122 Статуту залізниць не пов`язують застосування штрафу з наявністю збитків.

Враховуючи, що зазначення не вірної маси в накладній сталася з вини відповідача, суд вважає позовні вимоги позивача обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

В силу ст. 129 ГПК України, судові витрати, понесені позивачем у зв`язку з оплатою позову судовим збором, підлягають частковому відшкодуванню позивачу за рахунок відповідача, у розмірі 1921,00грн.

Керуючись ст. ст. 129, 233, 236-238, 240, 242 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Вайтлес (09117, Київська область, м. Біла Церква, вул. Богдана Хмельницького, буд. 28, офіс 29; ідентифікаційний код 40619594) на користь Акціонерного товариства Українська залізниця (03680, м. Київ, вул. Тверська, 5; ідентифікаційний код 40075815) 49020,00 штрафу, а також 1921,00грн в рахунок відшкодування витрат, понесених на оплату позову судовим збором.

3. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Повний текст рішення складено 05.02.2020.

Дане рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту рішення відповідно до ст. ст. 240-241 Господарського процесуального кодексу України.

Суддя С.І. Чонгова

Дата ухвалення рішення30.01.2020
Оприлюднено07.02.2020
Номер документу87419192
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —911/2416/19

Постанова від 29.04.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Мальченко А.О.

Ухвала від 10.03.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Мальченко А.О.

Рішення від 30.01.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Чонгова С.І.

Ухвала від 13.01.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Чонгова С.І.

Ухвала від 05.12.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Чонгова С.І.

Ухвала від 06.11.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Чонгова С.І.

Ухвала від 04.10.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Чонгова С.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні