ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29.01.2020 справа № 914/1192/19
За позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю Львівгаз збут (79039, м.Львів, вул.Золота, 42; ідент.код 39594527)
Третя особа-1 (на стороні Відповідача), що не заявляє самостійних вимог стосовно предмету спору: Департамент фінансів Львівської обласної державної адміністрації (79007, м.Львів, вул.Костюшка, 8; іденткод 02314843),
Третя особа-2 (на стороні Відповідача), що не заявляє самостійних вимог стосовно предмету спору: Бориславська міська рада (82300, Львівська область, м.Борислав, вул.Шевченка, 42; ідент.код 26181298),
Третя особа-3 (на стороні Відповідача), що не заявляє самостійних вимог стосовно предмету спору: Головне управління Державної казначейської служби України у Львівській області (79005, м.Львів, вул.К.Левицького, 18; ідент.код 38008294), -
про: стягнення грошових коштів у загальній сумі 2976207,64грн.
Суддя: Стороженко О.Ф.
Секретар: Мазуркевич М.Р.
Представники:
Позивача: Мачічка О.О. - Довіреність №007Др-35-1218 від 29.12.2018;
Відповідача: Цапів І.М. - начальник управління; Матвіюк В.П. - Довіреність №5 від 26.12.2019;
Третьої особи-1: Ковпак С.С. - Довіреність №04-06/22 від 24.09.2019;
Третьої особи-2: Мельничок В.М. - Довіреність №3-21/1473 від 22.07.2019.
Третьої особи-3: Прийма Ю.В. - Довіреність №13-21/181 від 09.01.2020.
Процесуальні дії вчинено судом у приміщенні Господарського суду Львівської області: зал судового засідання №11.
Товариством з обмеженою відповідальністю Львівгаз збут подано Позовну заяву з вимогами про стягнення з Управління праці та соціального захисту населення Бориславської міської ради грошових коштів у загальній сумі 2976207,64грн, нарахованих згідно з нормою ч.2 ст.625 ЦК України, а саме:
-трьох процентів річних (від прострочених платежів) у сумі 941284,08грн;
-інфляційних втрат у сумі 2034923,56грн.
Підстава позову - несвоєчасне виконання Відповідачем грошових зобов`язань з відшкодування витрат Позивача, понесених внаслідок надання населенню міста Борислав послуг з газопостачання на пільгових умовах.
Позивачем подано також Відповідь на відзив та Пояснення, у яких, зокрема, зазначено:
-висновок Великої Палати Верховного Суду у справі № 922/3013/18 не може бути застосований в даному випадку, оскільки у справі № 914/1192/19 використано інший порядок нарахування інфляційних втрат та 3% річних: у справі № 922/3013/18 початок розрахунків - з 9-го дня після підписання Спільних протокольних рішень, кінець розрахунків - до моменту оплати коштів за Спільними протокольними рішеннями; у справі № 914/1192/19 початок розрахунків - з 30-го дня після отримання підтвердних документів (Реєстрів бюджетних фінансових зобов`язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів), кінець розрахунків - до моменту оплати коштів;
-у вказаних справах різний порядок доказування настання кінцевого строку розрахунків: у справі № 914/1192/19 такими доказами є Акти звіряння взаємних розрахунків та Реєстри бюджетних фінансових зобов`язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів, а у справі № 922/3013/18 відсутні як реєстри, так і обґрунтування щодо простроченої кредиторської заборгованості;
-відповідно до Наказів Міністерства фінансів України № 372 від 02.04.2014 та № 44 від 24.01.2012, прострочена кредиторська заборгованість - сума кредиторської заборгованості, що виникає на 30-й день після закінчення терміну обов`язкового платежу згідно з укладеними договорами або якщо дата платежу не визначена - після отримання підтвердних документів за отримані товари, виконані роботи, надані послуги (тому, на 31 день після отримання підтвердних документів заборгованість вже є простроченою);
-у вказаних справах різний період стягнення інфляційних втрат та 3% річних: у справі № 922/3013/18 - з 2016 по 2017рр., тобто - період, який охоплює укладення спільних протокольних рішень; у справі № 914/1192/19 - з 2017 по 2019рр., тобто - період, який охоплює укладення спільних протокольних рішень (2017р.), та період, в якому спільні протокольні рішення не укладались (2018-2019);
-за результатами розгляду касаційної скарги у справі № 922/3013/18, Великою Палатою Верховного Суду не надано висновків щодо наявності чи відсутності підстав для стягнення інфляційних втрат та 3% річних за період, в якому не укладались спільні протокольні рішення, що частково є предметом розгляду у справі № 914/1192/19);
-відтак, висновок Великої Палати Верховного Суду у справі № 922/3013/18 не може бути застосований в даному випадку;
-крім цього, у справі № 922/3013/18 не було досліджено ст. 511 ЦК України, відповідно до якої зобов`язання не створює обов`язку для третьої особи (у випадках, встановлених договором, зобов`язання може породжувати для третьої особи права щодо боржника та (або) кредитора);
-у справі № 922/3013/18 Великою Палатою Верховного Суду не досліджено/ не враховано, що відповідач не є стороною спільних протокольних рішень;
-у даній справі № 914/1192/19 важливо, що Відповідач не є Стороною Спільних протокольних рішень, а тому підписані Спільні протокольні рішення не можуть вплинути на порядок розрахунків Відповідача перед Постачальником (Позивачем);
-відтак, до моменту надходження коштів за Спільними протокольними рішеннями, Відповідач, як головний розпорядник відповідних коштів, зобов`язаний здійснювати розрахунки з організаціями, що надають послуги особам, які (згідно з чинним законодавством) мають право на соціальні пільги.
Відповідачем подано Відзив та Доповнення до Відзиву, у яких викладено обґрунтування безпідставності позовних вимог, так як:
-згідно зі ст.ст.89 (п.4 ч.1), 102 (ч.ч.1,3) Бюджетного кодексу України, пільги на оплату вартості житлово-комунальних послуг та житлові субсидії надаються за рахунок субвенцій з Державного бюджету України місцевим бюджетам;
-відповідно до Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету (затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №256 від 04.03.20002), перерахування субвенцій здійснюється щомісячно згідно з помісячним розписом асигнувань Державного бюджету;
-до повноважень органів соціального захисту населення, визначених як головних розпорядників коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення (п.3 Порядку), належить лише вчасно та у повному обсязі здійснювати нарахування відповідних компенсацій (у межах затверджених видатків та бюджетних асигнувань);
-згідно з п.8 (ч.ч.1,2) Порядку, отримані місцевими бюджетами суми субвенцій перераховуються упродовж одного операційного дня на рахунки головних розпорядників коштів (відкриті в територіальних управліннях Державного казначейства) для здійснення відповідних видатків, а розпорядники у 5-денний строк здійснюють розрахунки із постачальником відповідних послуг (тобто, - у Відповідача наявним був обов`язок з перерахування коштів Позивачу у 5-денний строк);
-Позивачеві було вчасно та у повному обсязі нараховано суми компенсації за надані послуги у межах відповідних коштів, отриманих міським бюджетом як цільові субвенції з Державного бюджету, що підтверджує Довідка Фінансового управління №02-11/63 від 09.07.2019;
-розрахунки здійснювались на підставі Спільних протокольних рішень Департаменту фінансів Львівської обласної державної адміністрації та Товариства з обмеженою відповідальністю Львівгаз збут (відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України №20 від 11.01.2005);
-Управління не несе відповідальності за борговими зобов`язаннями Держави, що виходять за межі відповідних бюджетних призначень та асигнувань;
-Управлінням повністю виконувалися усі зобов`язання, передбачені Договорами №3 від 03.01.2017, №3/1 від 03.04.2017, №3/2 від 09.08.2017, №3/3 від 03.10.2017 та чинним законодавством;
-Договорами не було встановлено конкретного строку для проведення поточних розрахунків за послуги з газопостачання пільговій категорії населення;
-Позивач зобов`язаний був до 10 числа звітного місяця надавати проект договору Відповідачу (розпорядник коштів), який, у свою чергу, зобов`язаний був надавати один примірник договору Фінансовому управлінню для складання зведеного реєстру актів звіряння або договорів;
-відсутня вина Управління у тому, що упродовж 2017-18 років субвенція з Державного бюджету (місцевим бюджетам) перераховувалась несвоєчасно;
-умовами Договорів (п.п.3.1.2, 3.1.3) передбачено, що Сторона не несе відповідальності за порушення зобов`язань, якщо воно сталося не з її вини.
Судом, Ухвалами від 24.07.2019 та 25.09.2019, залучено до участі у справі Третіх осіб-1, -2, -3.
Третіми особами подано Пояснення стосовно обставин спору.
При цьому, Третьою особою-1 зазначено:
-розрахунки з пільг і субсидій для населення в оплаті за спожиті енергоносії та надані житлово-комунальні послуги в 2017 році проводилися за рахунок коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам;
-для цієї мети Законом України „Про Державний бюджет України на 2017 рік (із змінами та доповненнями) для Львівської області була передбачена субвенція в сумі 4973,9 млн гривень;
-Порядок проведення розрахунків регламентувався Постановами Кабінету Міністрів України: від 04.03.2002 №256 „Про затвердження Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету» (грошовими коштами); від 11.01.2005 №20 Про затвердження Порядку перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій (кліринговими операціями або шляхом взаємозаліку);
-суть клірингових розрахунків полягала в тому, що Департамент фінансів, за заявками місцевих фінансових органів (сформованих на підставі поданих Підприємствами-надавачами житлово-комунальних послуг Актів звіряння з органами соціального захисту населення за надані пільги та субсидії населенню), формував Реєстр підприємств і організацій, з якими будуть проведені централізовані розрахунки, та надавав їх, у формі узгоджених з ТзОВ „Львівгаз збут» , НАК „Нафтогаз України» , ПАТ Укртрансгаз спільних протокольних рішень, Державній казначейській службі України для перерахування субвенції;
-відповідно до Порядку проведення розрахунків за природний газ, теплопостачання і електроенергію (затвердженого спільним Наказом Міністерства палива та енергетики України, НАК Нафтогаз України та Державного казначейства України» від 03.02.2009 № 55/57/73), спільні прокольні рішення подавалися до Державної казначейської служби України щомісяця до 20-го числа;
-у 2017 році Департаментом фінансів Облдержадміністрації, спільно з постачальниками енергоносіїв та комунальних послуг, відповідно до Порядку від 11.01.2005, складено Схеми-протоколи на проведення розрахунків з пільг та субсидій для населення (на загальну суму 5874,1 млн грн.), у тому числі - з ТзОВ Львівгаз збут (на 4059,4 млн грн);
-з причин недостатньо запланованої в Державному бюджеті України субвенції на проведення розрахунків із пільг та субсидій у 2017 році, Державною казначейською службою України не були профінансовані узгоджені усіма Учасниками розрахунків спільні-протокольні рішення на проведення розрахунків, у тому числі по Львівській області - на 1186,3 млн грн (підтверджується інформацією із сайту Державної казначейської служби по розрахунках за природний газ, теплопостачання та електроенергію відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 №20 за 2017 рік);
-із загального обсягу непрофінансованих Спільних протокольних рішень, не проведені розрахунки становлять 1055,3 млн грн (Інформація Департаменту фінансів про наявність непрофінансованих Державною казначейською службою України спільних протокольних рішень з пільг та субсидій станом на 01.01.2018);
-у 2018 році Постанова Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 №20 втратила чинність і з 1 січня 2018 року запроваджена монетизація пільг та субсидій на рівні підприємств-надавачів житлово-комунальних послуг;
-Порядок проведення таких розрахунків затверджений Наказом Міністерства фінансів України від 04.01.2018 №1 „Про затвердження Порядку проведення органами Казначейства розрахунків, передбачених пунктом 8 1 Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету (затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04 березня 2002 року № 256), та взаємодії учасників таких розрахунків ;
-перерахування субвенції здійснювалося на підставі поданих підприємствами-надавачами комунальних послуг до місцевих фінансових органів (не пізніше 10 числа місяця) Реєстрів обсягів спожитих енергоносіїв у розрізі споживачів, що отримують пільгу чи субсидію;
-узагальнені Реєстри по підприємствах, місцевими фінансовими органами подавалися Департаменту фінансів Облдержадміністрації до 15 числа, а Департаментом фінансів - до Головного управління Державної казначейської служби України у Львівській області до 17 числа (для перерахування субвенції);
-при цьому, однією з особливостей проведення таких розрахунків є те, що з 1 січня 2018 року розрахунки проводилися за фактично надані послуги населенню (а не за соціальними нормами, як це було в попередніх роках, що призводило до значних обсягів перевитрат державних фінансових ресурсів), і включали необхідність проведення перерахунку заборгованості на 1 січня 2018 року (пункт З Порядку перерахування субвенції, затвердженого Наказом Мінфіну від 04.01.2018 №1);
-такі перерахунки ТзОВ Львівгаз збут були завершені лише 1 червня 2018 року і сума невикористаних субсидій, якими ТзОВ „Львівгаз збут» протягом опалювального періоду 2017-2018 року користувалось у своїй господарській діяльності, склала 324,5 млн.грн, яка повернута до Державного бюджету та/або перекрита поточними нарахуваннями субсидій лише 1 грудня 2018 року (при цьому, нарахування відсотків за користування коштами, штрафів, інфляційних Державою не проводилось);
-всього на 2018 рік для Львівської області було передбачено 5161,9 мли грн субвенції з Державного бюджету, з якої отримано - 4948,4 млн грн або 95,9 відсотка до річних призначень, що не завадило погасити в повному обсязі борги (заборгованість на 01.01.2019 - відсутня);
-у 2018 році перерахування Державною казначейською службою України субвенції з Державного бюджету також проводилося не завжди в повному обсязі, зокрема, не погашено в повному обсязі заборгованість з пільг і субсидій із природного газу (на: 01.02.2018 в сумі 762.3 млн грн, 01.03.2018 - 82,9 млн грн, 01.06.2018 - 300,9млн.грн, 01.07.2018 - 269,2 млн грн, 01.08.2018 - 199,7 млн грн., 01.10.2018 - 37,6 млн грн.);
-крім цього, не завжди органи соціального захисту населення та фінансові органи приймали подані ТзОВ „Львівгаз збут» Реєстри фактично спожитих енергоносіїв через неправильне їх заповнення (як це передбачав Наказ Міністерства фінансів України від 04.01.2018 № 1), зокрема щодо необхідності проведення перерахунку наданих субсидій за соціальними нормами до фактичного обсягу спожитих енергоносіїв; за таких умов виникла переплата на 01.06.2019 року в сумі 53 млн грн., порядок погашення якої передбачено Постановою Кабінету Міністрів України від 23.08.2016 №534;
-з метою погашення заборгованості, Департаментом фінансів та Обласною державною адміністрацією неодноразово упродовж 2017-2018 років направлялися звернення до Міністерства фінансів України та Кабінету Міністрів України про перерахування субвенції в повному обсязі, однак питання залишалося невирішеним;
-важливо, що відшкодування органами соціального захисту населення пільг та субсидій, наданих населенню в оплаті за спожиті енергоносії та житлово-комунальні послуги, є делегованою Державою функцією, і розрахунки за них, відповідно до вимог ст.ст. 89 та 102 Бюджетного кодексу України, проводяться лише за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення державних програм соціального захисту у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, тому, в разі невиконання Державою своїх зобов`язань зі своєчасного та повного перерахування субвенцій з державного бюджету, органи соціального захисту населення, з незалежних від них причин, невзмозі забезпечити відповідні розрахунки з субсидій для населення;
-крім цього, у кошторисах на утримання органів соціального захисту населення, фінансування яких здійснюється з Державного бюджету, видатків на стягнення трьох процентів річних та інфляційних втрат (а також витрат на сплату судового збору) не передбачено, тому, в разі задоволення позову ТзОВ Львівгаз збут , Органу соціального захисту населення будуть заблоковані рахунки, що унеможливить здійснення діяльності, зокрема: здійснювати розрахунки з населенням за надані пільги та субсидії, які, в свою чергу, в більшості випадків не матимуть змоги оплатити за спожитий природний газ.
Третьою особою-2 у Поясненнях зазначено:
-у 2017 році розрахунки за споживання газу при наявності пільг та субсидій відбувались відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 № 20 Про затвердження Порядку перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій ;
-відповідно до вказаної Постанови, укладено Спільні протокольні рішення про організацію взаєморозрахунків, які підписано усіма Учасниками розрахунків: Департаментом фінансів, Головним управлінням Казначейства, Постачальниками та/або Транспортувальниками ресурсів (товарів, послуг), Національною акціонерною компанією Нафтогаз України , ПАТ УКРТРАНСГАЗ ;
-не пізніше наступного дня після підписання останнім Учасником розрахунків Спільного протокольного рішення (з присвоєнням номера та дати), усі Учасники розрахунків подають до органів Казначейства, у яких відкрито їх рахунки, платіжні доручення на перерахування коштів (відповідно до узгодженого Спільного протокольного рішення);
-виділення коштів здійснюється лише за наявності платіжних доручень, наданих усіма Учасниками розрахунків до органів Казначейства;
-для проведення розрахунків необхідними є: зведені реєстри актів звіряння або договорів (підписуються керівниками місцевих фінансових органів, постачальників та/або транспортувальників ресурсів); спільні протокольні рішення про організацію взаєморозрахунків;
-Спільних протокольних рішень Управління праці та соціального захисту населення Бориславської міської ради не підписувало, а Сторонами таких Рішень були: Позивач, Головне управління Державної казначейської служби України у Львівській області і Департамент Фінансів Львівської обласної державної адміністрації;
-для проведення оплати, Позивач, до 10 числа звітного місяця, зобов`язаний подавати акти звіряння або договори Розпоряднику коштів, а Розпорядник - надати один примірник договору місцевому фінансовому органу для складання зведеного реєстру, після чого зведений реєстр передається Департаменту фінансів, який щомісяця (до 20 числа) узагальнює отримані дані і передає Державній казначейській службі України та Головному управлінню Державної казначейської служби України в області;
-Позивачеві було вчасно та в повному обсязі нараховано суми компенсації за надані послуги в межах відповідних коштів, отриманих міським бюджетом як цільові субвенції з Державного бюджету (підтвердженням цього є Довідка фінансового управління Міської ради від 09.07.2019 № 02-11/63, щодо фінансування у 2017 році), тому розрахунки за спожитий природний газ здійснювалися відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 № 20 „Про затвердження Порядку перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій» ;
-Фінансові органи обласних держадміністрацій у дводенний строк зобов`язані узагальнювати реєстри, та надавати їх Головним управлінням Казначейства;
-Головні управління Державної казначейської служби в областях щомісяця (не пізніше ніж протягом наступного робочого дня після отримання від фінансових органів) подають Державній казначейській службі відповідні дані щодо фактично нарахованих сум пільг, субсидій, допомоги та кредиторської заборгованості відповідних бюджетів згідно із зазначеними реєстрами;
-Казначейство перераховує протягом місяця (не пізніше 20 числа місяця, що настає за звітним періодом) субвенцію для виплати пільг та житлових субсидій населенню на оплату природного газу (в тому числі - послуг з транспортування, розподілу та постачання), згідно з узагальненими реєстрами;
-фінансові органи Обласних держадміністрацій в межах сум, отриманих від Казначейства за відповідним видом послуг, протягом двох операційних днів після отримання коштів субвенцій, надають органам Державної казначейської служби платіжні доручення щодо перерахування цих коштів на рахунки районних бюджетів, бюджетів міст обласного значення, об`єднаних територіальних громад відповідно до фактичних зобов`язань з пільг, субсидій і допомоги населенню відповідних бюджетів на дату проведення платежів з їх оплати;
-Органи Державної казначейської служби протягом операційного дня (з часу отримання відповідних платіжних доручень) направляють кошти субвенцій на рахунки місцевих бюджетів, відкриті в територіальних управліннях Державної казначейської служби;
-отримані місцевими бюджетами суми субвенцій в межах отриманих коштів за відповідним видом послуг (витрат) перераховуються протягом двох операційних днів на рахунки головних розпорядників коштів, відкриті в територіальних управліннях Державної казначейської служби, для здійснення відповідних видатків;
-Головні розпорядники коштів місцевих бюджетів, в межах отриманих коштів за відповідним видом послуг (витрат), здійснюють протягом двох операційних днів розрахунки з підприємствами, установами та організаціями, що надають житлово-комунальні послуги;
-зазначені вимоги постійно і вчасно виконуються як Управлінням праці та соціального захисту, так і фінансовим управлінням Бориславської міської ради, що підтверджують Реєстри сум, що підлягають перерахуванню за рахунок субвенції з місцевих бюджетів на надання пільг та житлових субсидій населенню за 2018-2019 роки;
-упродовж 2018 року та січня-червня 2019 року Позивачу, за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату природного газу, здійснювалось фінансування не пізніше наступного дня після надходження коштів (підтверджується відповідними Виписками);
-тому, застосування норм ст.ст.509, 525, 526, 692 ЦК України, ст. 193 Господарського кодексу України до даних правовідносин - безпідставне;
-крім цього, Позивач не вказує: конкретних сум, з яких розраховувались інфляційні та 3% річних; конкретних періодів прострочення; розмір таких нарахувань.
Третьою особою-3 у Поясненнях зазначено:
-провадження у справі №914/1192/19 було зупинено за Клопотанням Позивача, який вважав, що справа №922/3013/18 є подібною до справи, яка перебуває на розгляді у Господарському суді Львівської області;
-дані справи є подібними, оскільки з їх матеріалів вбачається, що механізм перерахування субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати, вивезення побутового сміття та рідких нечистот встановлений Державою, а точніше - Порядком перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій (затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 №20);
-субвенції - міжбюджетні трансферти для використання на певну мету в порядку, визначеному органом, який прийняв рішення про надання субвенції;
-за змістом ч.2 ст.625 Цивільного кодексу України, нарахування інфляційних втрат на суму боргу та трьох процентів річних (як складова грошового зобов`язання та особлива міра відповідальності боржника за прострочення виконання грошового зобов`язання) є способом захисту майнового права та інтересу, який полягає у відшкодуванні матеріальних втрат кредитора від знецінення грошових коштів унаслідок інфляційних процесів та отриманні компенсації від боржника за неналежне виконання грошового зобов`язання;
-Орган соціального захисту населення лише перебуває на розрахунково-касовому обслуговуванні в управлінні Казначейства й відповідно орган Казначейства виконує лише функції банку в даному випадку;
-Позивач наголошує, що Відповідач зобов`язаний проводити розрахунок до моменту надходження коштів за Спільними протокольними рішеннями, ігноруючи, при цьому, встановлений Державою механізм перерахування коштів для погашення заборгованості за надані пільги;
-безпідставним є посилання Позивача на Наказ Міністерства фінансів України від 24.01.2012 №44, як на підставу визначення строку, з якого нараховуються інфляційні втрати та 3% річних;
-відображення Відповідачем заборгованості у звітності відповідно до вимог Наказу №44 є одним з доказів того, що Органом соціального захисту населення вжито всіх належних заходів стосовно належного виконання умов щодо проведення розрахунків за природний газ відповідно до вимог Порядку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 №20, та Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 №256;
-Відповідач, як Головний розпорядник коштів, здійснює перерахування виділеної субвенції за цільовим призначенням відповідно до доведених йому розподілів та кошторисних призначень;
-перерахування коштів Відповідачем Товариству Львівгаз збут здійснювалось на рахунок, відкритий ТОВ Львівгаз збут у Головному управлінні Державної казначейської служби України у Львівській області (Головне управління Казначейства);
-Головне управління Казначейства здійснює платежі (в т.ч. і зарахування коштів) відповідно до запровадженого, на виконання вимог статті 102 Бюджетного кодексу України, механізму відшкодування населенню пільг та житлових субсидій з оплати енергоносіїв та житлово - комунальних послуг за рахунок відповідної субвенції з Державного бюджету, встановленого Порядком № 256;
-Наказом Державного Казначейства від 28.11.2000 №119 Про затвердження інструктивної бази затверджено Положення про організацію бухгалтерського обліку і звітності виконання державного та місцевих бюджетів в органах Державного казначейства України та План рахунків бухгалтерського обліку виконання державного та місцевих бюджетів, відповідно до яких рахунки групи 3712 - це рахунки інших клієнтів Казначейства України;
-Наказом Державної казначейської служби України від 27.12.2013 №217 затверджено Порядок відкриття аналітичних рахунків для обліку операцій в системі Державної казначейської служби України; пунктом 26 Порядку відкриття аналітичних рахунків визначено, що небюджетиі рахунки іншим клієнтам відкриваються за балансовим рахунком 3712 Плану рахунків у випадках, передбачених законодавчими та іншими нормативно-правовими актами; у Додатку 1 до Порядку відкриття аналітичних рахунків (із змінами) визначено, що ознака, яка відповідає видам послуг, використовується при кодуванні аналітичних рахунків 3712;
-Головне управління Казначейства дотримується цього кодування при відкритті підприємствам - постачальникам енергоносіїв рахунків груп 3712 відповідно до пункту 8 Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету (затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 № 256);
-відповідно до Порядку відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Державної казначейської служби України (затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 22.06.2012 №758), небюджетні рахунки - рахунки, які відкриваються органами Казначейства у випадках, передбачених законодавчими та іншими нормативно-правовими актами, розпорядникам бюджетних коштів та одержувачам бюджетних коштів,відокремленим структурним підрозділам розпорядників бюджетних коштів, підприємствам, установам, організаціям та фізичним особам - підприємцям за операціями, що не належать до операцій з виконання бюджетів, а рахунки зі спеціальним режимом використання - це рахунки, які відкриваються в Казначействі та його органах підприємствам, установам, організаціям для проведення розрахунків з надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу (в тому числі послуг з транспортування, розподілу та постачання), тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот, з погашення заборгованості перед державним бюджетом, з повернення бюджетних позичок, фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, та кредитів, у тому числі залучених Державою (Верховною Радою Автономної Республіки Крим, міським радам) або під державні (місцеві) гарантії, з електронного адміністрування податків, для сплати заборгованості за електроенергію;
-враховуючи те, що в Головному управлінні Казначейства відкритий Позивачу лише рахунок зі спеціальним режимом використання, то відповідно і зарахування інших коштів (3% річних, інфляційних втрат тощо), відмінних від цільових, а також - використання зарахованих коштів Позивачем в цілях, не передбачених вимогами чинного законодавства, є неможливим;
-чинним законодавством не передбачено нарахування інфляційних втрат і 3% річних, як санкції за невчасне перерахування Державою цільових коштів, оскільки немає законодавчо встановлених строків перерахування таких коштів; перерахування коштів органами державної влади в даному випадку здійснюється лише при наявності відповідного фінансування з боку Держави, як це визначено нормами матеріального права.
Судом, Ухвалою від 23.10.2019, було зупинено провадження у даній справі (до часу вирішення Верховним Судом справи №922/3013/18), а Ухвалою від 27.11.2019 провадження поновлено.
29.01.2020 судом постановлено Ухвалу про залишення без розгляду Клопотання Відповідача про закриття провадження у справі.
Представники Учасників справи надали пояснення стосовно обставин спору.
Справу, згідно з нормами статей 12, 247 ГПК України, розглянуто за правилами загального позовного провадження.
У ході дослідження обставин справи та поданих доказів, - суд встановив:
Згідно з нормами статей 11 (ч.ч.3,4), 509 (ч.2) Цивільного кодексу України, зобов`язання виникають з актів цивільного законодавства та актів органів державної влади.
Спірні правовідносини виникли стосовно виконання Відповідачем:
-Порядку перерахування деяких субвенцій з Державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій (затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №20 від 11.01.2005), що діяв до 31.12.2017;
-Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з Державного бюджету (затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №256 від 04.03.2002), чинного і на даний час.
Вказані нормативні акти встановлювали:
-механізм перерахування субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату енергоносіїв та комунальних послуг, у тому числі - природного газу (Порядок перерахування субвенцій від 11.01.2005);
-механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення щодо надання пільг та житлових субсидій на оплату енергоносіїв та комунальних послуг, у тому числі - природного газу (Порядок фінансування видатків від 04.03.2002).
Згідно з нормами п.п.2, 2.1 Постанови Кабінету Міністрів України №256 від 04.03.2002, Головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів визначено Управління праці та соціального захисту населення, на яких покладено:
-ведення персоніфікованого обліку Отримувачів пільг та житлових субсидій;
-здійснення розрахунків з Постачальниками послуг на підставі поданих ними щомісячних Звітів щодо послуг.
Отже, відповідно до зазначених норм Постанови Уряду України №256, в Управління праці та соціального захисту населення Бориславської міської ради (Головного розпорядника коштів) наявним був обов`язок щодо здійснення розрахунків з Позивачем за природний газ, який постачався населенню міста Борислав на пільгових умовах.
Оскільки зобов`язання Відповідача виникали на підставі урядових нормативних актів, а не договорів, тому, у предмет доказування входять обставини щодо виконання Управлінням праці саме вимог вказаного спеціального законодавства.
Порядком перерахування субвенцій (від 11.01.2005), що діяв упродовж 2017 року, встановлювалось:
-Казначейство перераховує суми субвенцій на рахунки обласних бюджетів (п.2);
-Обласні держадміністрації розподіляють перераховану субвенцію між бюджетами районів, а Управління Казначейства (на підставі платіжних доручень Обласних держадміністрацій) перераховують кошти на рахунки бюджетів районів (п.п.3, 4);
-Райдержадміністрації та виконавчі органи рад міст обласного значення, об`єднаних територіальних громад розподіляють отримані субвенції між Головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів (п.5);
-Органи Казначейства, на підставі платіжних доручень Головних розпорядників коштів місцевих бюджетів, перераховують кошти на рахунки постачальників ресурсів (п.6);
-розрахунки проводяться на підставі Актів звіряння або Договорів, які визначають величину споживання ресурсів, і Спільних протокольних рішень, підписаних усіма Учасниками таких розрахунків (п.7).
Отже, відповідно до норм вказаного Порядку перерахування субвенцій (від 11.01.2005), що діяв у 2017 році, в Управління праці (Головний розпорядник коштів) наявним був обов`язок з надання Органу Казначейства платіжних доручень на перерахування коштів Позивачу (Постачальник природного газу), а безпосереднє перерахування коштів здійснював Орган Казначейства (п.6 Порядку).
Тому, стосовно спірних правовідносин, що виникли у 2017 році, необхідним є встановлення обставин щодо своєчасності подання Відповідачем Органу Казначейства платіжних доручень на перерахування коштів Позивачу.
Позивачем не зазначено та не доведено фактів несвоєчасного подання Відповідачем Органу Казначейства платіжних доручень на перерахування (Товариству Львівгаз збут ) у 2017 році належних коштів.
Крім цього, важливо, що відповідно до Спільних протокольних рішень за 2017 рік, Управління праці не було безпосереднім Учасником розрахунків (Учасники: Головне управління ДКС України у Львівській області, Департамент фінансів Львівської обласної державної адміністрації, ТзОВ Львівгаз збут , НАК Нафтогаз України ).
Тому, позовні вимоги про стягнення спірних коштів, пов`язаних з постачанням природного газу у 2017 році, - безпідставні, оскільки не доведено наявності факту порушення Відповідачем будь-яких грошових зобов`язань, який міг бути єдиною підставою для застосування норми ч.2 ст.625 Цивільного кодексу України щодо нарахування трьох процентів річних (від прострочених платежів) та інфляційних втрат.
Правовідносини Сторін у 2018-2019 роках регулювались Порядком фінансування видатків (від 04.03.2002), яким встановлено:
-фінансування видатків місцевих бюджетів за державними програмами соціального захисту населення провадиться за рахунок субвенцій, передбачених Державним бюджетом на відповідний рік (п.2);
-Головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів є Управління з питань праці та соціального захисту населення (п.3);
-перерахування сум субвенцій провадиться Державною казначейською службою, при цьому, щомісячні суми субвенцій перераховуються на рахунки місцевих бюджетів, відкриті Фінансовим органам Обласних держадміністрацій (п.4);
-Головні розпорядники коштів місцевих бюджетів готують щомісяця (до 10 числа місяця, наступного за розрахунковим) Інформацію про суми нарахованих пільг і житлових субсидій населенню на оплату природного газу і надсилають їх Фінансовим органам райдержадміністрацій, виконавчих органів міських рад, об`єднаних територіальних громад (п.5);
-Підприємства, що надають послуги з постачання природного газу, готують Реєстри обсягів спожитих енергоносіїв і надсилають їх (до 10 числа місяця, наступного за розрахунковим) Фінансовим органам райдержадміністрацій, виконавчих органів міських рад, об`єднаних територіальних громад та Головним розпорядникам коштів місцевих бюджетів (п.5);
-Фінансові органи райдержадміністрацій, виконкомів міських рад, об`єднаних територіальних громад, на підставі інформації Головних розпорядників коштів, щомісяця готують Реєстри сум, що підлягають перерахуванню, та подають їх (до 15 числа місяця, наступного за розрахунковим) Фінансовим органом Обласних держадміністрацій, які у 2-денний строк надають такі Реєстри Головним управлінням Казначейства (п.6);
-Головні управління Державної казначейської служби в областях (не пізніше наступного дня) подають Державній казначейській службі відповідні дані щодо фактично нарахованих сум пільг і субсидій згідно із зазначеними Реєстрами (п.6);
-Казначейство перераховує (до 20 числа місяця, наступного за розрахунковим) субвенцію для виплати пільг і житлових субсидій на оплату природного газу (п.6);
-Фінансові органи Обласних держадміністрацій, у 2-денний строк після отримання коштів субвенцій, надають Органам Державної казначейської служби платіжні доручення щодо перерахування цих коштів на рахунки районних бюджетів (п.7);
-отримані місцевими бюджетами суми субвенцій перераховуються (у 2-денний строк) на рахунки Головних розпорядників коштів, які упродовж 2-х операційних днів здійснюють відповідні розрахунки з Постачальниками житлово-комунальних послуг, - шляхом зарахування коштів на поточні рахунки зі спеціальним режимом використання, відкриті в Органах Казначейства (п.8).
Позивачем не зазначено та не доведено фактів порушення Відповідачем у 2018-2019 роках грошових зобов`язань (передбачених пунктом 8 вказаного Порядку) щодо перерахування, упродовж 2-х операційних днів, коштів субвенцій на поточний рахунок Товариства Львівгаз збут зі спеціальним режимом використання.
Недоведеність факту порушення Відповідачем грошових зобов`язань, встановлених нормою п.8 Порядку фінансування видатків (від 04.03.2002), зумовлює відсутність правових підстав для застосування до правовідносин Сторін, що виникли у 2018-2019 роках, норми ч.2 ст.625 ЦК України.
Крім цього, важливо, що строки виконання Відповідачем своїх зобов`язань встановлено нормами спеціального законодавства, що регулювали спірні правовідносини, тому, - відсутні правові підстави для застосування, у даному випадку, Наказів Міністерства фінансів України №372 від 02.04.2014 та №44 від 24.01.2012 (щодо прострочення кредиторської заборгованості), які зазначено Позивачем як одні з підстав позовних вимог.
Ствердження Позивача про необхідність застосування норми ст.511 ЦК України - безпідставне, так як обов`язки Відповідача чітко визначались нормативними актами Уряду України.
Крім цього, важливо, що Верховним судом, у Постанові від 23.10.2019 у справі №922/3013/18 (з подібними правовідносинами), зазначено про необхідність встановлення судом фактів порушення відповідним Управлінням саме вимог Порядків, затверджених Постановами Кабінету Міністрів України №20 та №256, - стосовно строків проведення розрахунків.
Інші обставини, зазначені Позивачем, не входять у предмет доказування у справі, так як не впливають на правильне вирішення спору.
Оскільки позовні вимоги про стягнення з Відповідача спірних сум трьох процентів річних (від прострочених платежів) та інфляційних втрат - не обґрунтовані, тому, наявні підстави для відмови у задоволенні позову.
Згідно з нормою п.2 ч.1 ст.129 ГПК України, наявні підстави для покладення на Позивача судових витрат у справі.
Виходячи з наведеного та керуючись нормами статей 2, 12-14, 73-80, 86, 91, 123, 129, 232, 233, 236-238 Господарського процесуального кодексу України, - суд
ВИРІШИВ:
1. Відмовити у задоволенні позову повністю.
Дане Рішення набирає законної сили відповідно до норм статей 240, 241, 254, 256, 257 ГПК України, а саме:
- у випадку відсутності апеляційного оскарження у 20-денний строк - після закінчення вказаного строку, встановленого на подання апеляційної скарги (до Західного апеляційного господарського суду), який обчислюється з дня складення повного Рішення;
- у випадку апеляційного оскарження (у 20-денний строк) і відсутності факту скасування - після ухвалення Західним апеляційним господарським судом відповідного судового рішення.
Повне Рішення складено 07.02.2020.
Суддя Стороженко О.Ф.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 29.01.2020 |
Оприлюднено | 10.02.2020 |
Номер документу | 87426174 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Стороженко О.Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні