Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 лютого 2020 р. справа № 520/7963/19
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Горшкової О.О.,
при секретарі судового засідання - Лук`янчук О.І.,
представника позивача - Литвиненко В.В., представника відповідача 1 - Шевченко А.А., представника відповідача 2 - Шевченко А.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Айленд Альянс" (майдан Свободи, буд. 5, кімн. 590/1,м. Харків,61022) до 1) Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46,м. Харків,61057), 2) Державної фіскальної служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053) про скасування рішення, визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В :
Товариство з обмеженою відповідальністю "Айленд Альянс" звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:
- визнати незаконними дії ГУ ДФС у Харківській області щодо прийняття Рішення № 3349 від 31.05.2019 року про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю "Айленд Альянс";
- скасувати Рішення № 3349 ГУ ДФС у Харківській області про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість від 31.05.2019 року Товариства з обмеженою відповідальністю "Айленд Альянс" (Код ЄДРПОУ 39607664);
- зобов`язати Державну фіскальну службу України, Головне управління ДФС у Харківській області поновити реєстрацію платника ПДВ Товариству з обмеженою відповідальністю Айленд Альянс (ЄДРПОУ 39607664);
- визнати незаконними дії Державної фіскальної служби України щодо протиправного списання показників Товариству з обмеженою відповідальністю "Айленд Альянс" (ЄДРПОУ 39607664) реєстраційного ліміту в розмірі 7 336 569, 49 грн. (Сума податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних) з рахунку в Системі електронного адміністрування ПДВ;
- зобов`язати Державну фіскальну службу України, Головне управління ДФС у Харківській області збільшити Товариству з обмеженою відповідальністю Айленд Альянс (ЄДРПОУ 39607664) реєстраційний ліміт в розмірі 7 336 569, 49 грн. (Сума податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних) в Системі електронного адміністрування ПДВ, які були раніше наявні.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що після анулювання рішенням ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС м. Києва реєстрації платника податку на додану вартість юридичної особи ТОВ "Айленд Альянс", показник податкового кредиту у розмірі 73336569, 49 грн. був списаний з системи електронного адміністрування ПДВ. Постановою Харківського окружного адміністративного суду по справі 820/363/16 скасовано рішення ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС м. Києва про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість юридичної особи ТОВ "Айленд Альянс" 26.08.2015 року. Однак, після цього не відбулось автоматичного поновлення показників податкового кредиту. Також, представник позивача вказав, що ТОВ "Айленд Альянс" контролюючим органом 31.05.2019 року повторно анульовано реєстрацію позивача як платника ПДВ, оскільки ТОВ "Айленд Альянс" протягом 12 послідових податкових місяців не подано податкових декларацій. При цьому, представник позивача звернув увагу, що з моменту поновлення реєстрації ТОВ "Айленд Альянс" як платника податків за рішенням суду та до моменту подачі позивачем першої податкової декларації сплинуло лише 6 місяців, а тому відповідачем протиправно скасовано реєстрацію ТОВ "Айленд Альянс" як платника ПДВ.
Представник відповідачів, заперечуючи проти задоволення позовних вимог вказав, що оскаржуване рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість від 31.05.2019 року Товариства з обмеженою відповідальністю "Айленд Альянс" прийнято за наявності підстав, передбачених п. г п. 184.1 ст. 184 Податкового кодексу України, а саме у разі неподання декларантом протягом 12 послідових податкових місяців не подано податкових декларацій, що вказує на відсутність постачання товарів. Також, представник відповідача вважає, що вимога позивача про збільшення реєстраційного ліміту є фактично заміною сторони виконавчого провадження по справі № 820/363/196, в задоволення чого ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 14.09.2018 року було відмовлено. Представник відповідачів вважає, що вимога позивача щодо зобов`язання ДФС України збільшити суми реєстраційного ліміту в розмірі 7336569,49 грн., є фактичною заміною сторони виконавчого провадження у справі №820/363/16.
У судовому засіданні 03.02.2020 року представники сторін підтримали свої правові позиції по справі.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 01.06.2016 року по справі № 820/363/16 встановлені преюдиційні обставини, які, в силу вимог ст.78 КАС України, не потребують повторного доказування.
Так, встановлено, що 29.01.2015 року у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців зроблено запис про реєстрацію ТОВ "Айленд Альянс" за номером запису 1 074 102 0000 052764 та присвоєно ідентифікаційний код юридичної особи: 39607664, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців від 02.02.2015 р.
Таким чином, ТОВ "Айленд Альянс" зареєстровано як платник податку на додану вартість, місцезнаходження (місце проживання) платника зареєстрували за адресою: 01135, місто Київ, вулиця Золотоустівська, будинок 5/4 та отримало індивідуальний податковий номер 396076626594.
Також, ТОВ "Айленд Альянс" 01.03.2015 року зареєстровано платником ПДВ у ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС у місті Києві.
Так, згідно з випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців від 02.02.2015 року, зареєстровані дані про взяття на облік, як платника податків у ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС у місті Києві та зареєстровані дані про взяття на облік, платника єдиного внеску ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС у місті Києві з 30.01.2015 року стосовно позивача.
26.08.2015 року ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС у м. Києві прийнято рішення про анулювання реєстрації свідоцтва платника податку на додану вартість ТОВ "АЙЛЕНД АЛЬЯНС", до ЄДР було внесено запис про відсутність позивача за місцезнаходженням, підставою анулювання вказано: за самостійним рішенням контролюючого органу, що не відповідає дійсності, оскільки як свідчать докази справи, ТОВ "Айленд Альянс" змінило своє місцезнаходження на адресу: 61052, Харківська область, місто Харків, вулиця Дмитрівська, будинок 2.
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 01.06.2016 року по справі № 820/363/16 визнано протиправними дії ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС м. Києва щодо складання та направлення на адресу Реєстраційної служби Головного управління юстиції у місті Києві повідомлення про відсутність юридичної особи ТОВ "Айленд Альянс" (код ЄДРПОУ 39607664) за місцезнаходженням за формою 18-ОПП. Визнано протиправними дії Реєстраційної служби Головного управління юстиції у місті Києві щодо внесення запису про відсутність за місцезнаходженням юридичної особи ТОВ "Айленд Альянс" (код ЄДРПОУ 39607664) в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців. Скасовано запис Реєстраційної служби Головного управління юстиції у м. Києві щодо відсутності за місцезнаходженням юридичної особи ТОВ "Айленд Альянс" (код ЄДРПОУ 39607664). Зобов`язано Департамент реєстрації Харківської міської ради внести відомості про місцезнаходження юридичної особи ТОВ "Айленд Альянс" (код ЄДРПОУ 39607664) до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців. Визнано протиправним та скасовано рішення ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС м. Києва про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість юридичної особи ТОВ "Айленд Альянс" (код ЄДРПОУ 39607664) від 26.08.2015 року. Зобов`язано Центральну об`єднану ДПІ ГУ ДФС у Харківській області вважати поновленою дію реєстрації платника податку на додану вартість юридичної особи ТОВ "Айленд Альянс" (код ЄДРПОУ 39607664) (індивідуальний податковий номер 396076626594) від 01.03.2015 року з моменту його анулювання зі збереженням податкових показників в розмірі 7 336 569,49 грн. на рахунку платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість юридичної особи ТОВ "Айленд Альянс" (код ЄДРПОУ 39607664). Зобов`язано Центральну об`єднану ДПІ м. Харкова ГУ ДФС у Харківській області внести до облікової картки ПДВ юридичної особи ТОВ "Айленд Альянс" (код ЄДРПОУ 39607664) суми податку на додану вартість у розмірі 7 336 569,49 грн., відповідно до зареєстрованих в Єдиному державному реєстрі вхідних податкових накладних, а саме: від 31.03.2015 року № 31030 на суму 1 351 484,00 грн., в т. ч. ПДВ 225 247,33 грн., № 31076 на суму 293 666,87 грн., в т. ч. ПДВ 48 944,48 грн., № 31078 на суму 972 249,36 грн., в т. ч. ПДВ 162 041,56 грн., № 31027 на суму 363 331,00 грн., в т. ч. ПДВ 60 555,17 грн., № 1026 на суму 1 091 151,00 грн., в т. ч. ПДВ 181 858,50 грн., № 3171028 на суму 478 324,00 грн., в т. ч. ПДВ 79 720,67 грн., № 310031 на суму 2 344 626,00 грн., в т. ч. ПДВ 390 771,00 грн., № 268 на суму 850 563,00 грн., в т. ч. ПДВ 141 760,50 грн., № 31095 на суму 2 220 814,57 грн., в т. ч. ПДВ 370 135,76 грн., № 1972 на суму 1 567 344,00 грн., в т. ч. ПДВ 261 224,00 грн., № 31038 на суму 257 359,45 грн., в т. ч. ПДВ 42 893,24 грн., № 10 на суму 311 741,69 грн., в т. ч. ПДВ 51 956,95 грн., № 325 на суму 1 014 363,00 грн., в т. ч. ПДВ 169 060,50 грн., № 31049 на суму 798 311,08 грн., в т. ч. ПДВ 133 051,85 грн., № 1236 на суму 425 996,81 грн., в т. ч. ПДВ 70 999,47 грн., № 1235 на суму 657 815,15 грн., в т. ч. ПДВ 109 635,86 грн., № 1503071 на суму 1 064 294,00 грн., в т. ч. ПДВ 177 382,33 грн., № 562 на суму 526 712,00 грн., в т. ч. ПДВ 87 785,33 грн., № 4523 на суму 589 924,10 грн., в т. ч. ПДВ 98 320,68 грн., № 31038 на суму 640 460,95 грн., в т. ч. ПДВ 106 743,49 грн., № 123 на суму 848 766,00 грн., в т. ч. ПДВ 141 461,00 грн., № 31192 на суму 1 156 339,00 грн., в т. ч. ПДВ 192 723,17 грн., № 4 на суму 1 697 109,90 грн., в т. ч. ПДВ 282 851,65 грн., № 31053 на суму 1 681 186,00 грн., в т. ч. ПДВ 280 197,67 грн., № 31114 на суму 2 507 644,00 грн., в т. ч. ПДВ 417 940,67 грн., № 31016 на суму 897 686,00 грн., в т. ч. ПДВ 149 614,33 грн., № 31012 на суму 900 771,00 грн., в т. ч. ПДВ 150 128,50 грн., № 31021 на суму 429 412,00 грн., в т. ч. ПДВ 71 568,67 грн., № 31019 на суму 234 290,15 грн., в т. ч. ПДВ 39 048,36 грн., № 923 на суму 550 015,00 грн., в т. ч. ПДВ 91 669,17 грн., № 31077 на суму 699 433,27 грн., в т. ч. ПДВ 116 572,21 грн., № 1007 на суму 1 299 148,00 грн., в т. ч. ПДВ 216 524,67 грн., № 545 на суму 311 642,00 грн., в т. ч. ПДВ 51 940,33 грн., № 31093 на суму 688 478,76 грн., в т. ч. ПДВ 114 746,46 грн., № 327 на суму 374 202,43 грн., в т. ч. ПДВ 62 367,07 грн., № 852 на суму 2 059 182,00 грн., в т. ч. ПДВ 343 197,00 грн., № 31023 на суму 562 209,78 грн., в т. ч. ПДВ 93 701,63 грн., № 437 на суму 516 091,87 грн., в т. ч. ПДВ 86 015,31 грн., № 31085 на суму 2 206 788,39 грн., в т. ч. ПДВ 367 798,06 грн., № 31084 на суму 681 334,98 грн., в т. ч. ПДВ 113 555,84 грн., № 31086 на суму 458 792,71 грн., в т. ч. ПДВ 76 465,46 грн., № 31028 на суму 252 726,66 грн., в т. ч. ПДВ 42 121,11 грн., № 970 на суму 372 541,00 грн., в т. ч. ПДВ 62 090,17 грн., № 8 на суму 1 186 858,03 грн., в т. ч. ПДВ 197 809,67 грн., № 1187 на суму 381 334,41 грн., в т. ч. ПДВ 63 555,73 грн., № 1186 на суму 268 890,30 грн., в т. ч. ПДВ 44 815,05 грн., № 31039 на суму 1 456 777,12 грн., в т. ч. ПДВ 242 796,19 грн., № 31044 на суму 1 519 234,00 грн., в т. ч. ПДВ 253 205,67 грн., № 2 на суму 0,00 грн., в т. ч. ПДВ 0,00 грн., всього на суму 44 019 416,79 грн., в т. ч. ПДВ 7 336 569,49 грн. Зобов`язано Центральну об`єднану ДПІ м. Харкова ГУ ДФС у Харківській області надати до Державної казначейської служби України висновок та документи, згідно до ст. 43 ПКУ, з метою повернення ТОВ "Айленд Альянс" коштів в розмірі 7 336 569,49 грн. Щодо решти позовних вимог в задоволенні -відмовлено.
Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 18.05.2017 року по справі № 820/363/16 постанову Харківського окружного адміністративного суду від 01.06.2016р. по справі № 820/363/16 скасована в частині зобов`язання Департаменту реєстрації Харківської міської ради внести відомості про місцезнаходження юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Айленд Альянс" до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 01.06.2016р. по справі № 820/363/16 скасовано в частині задоволення позовних вимог про:
зобов`язання Центральну об`єднану ДПІ ГУ ДФС у Харківській області вважати поновленою дію реєстрації платника податку на додану вартість юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Айленд Альянс" (код ЄДРПОУ 39607664) (індивідуальний податковий номер 396076626594) від 01.03.2015 року з моменту його анулювання зі збереженням податкових показників в розмірі 7 336 569,49 грн. на рахунку платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Айленд Альянс" (код ЄДРПОУ 39607664);
зобов`язання Центральну об`єднану ДПІ м. Харкова ГУ ДФС у Харківській області внести до облікової картки внести до облікової картки ПДВ юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Айленд Альянс" (код ЄДРПОУ 39607664) суми податку на додану вартість у розмірі 7 336 569,49 грн., відповідно до зареєстрованих в Єдиному державному реєстрі вхідних податкових накладних, а саме: від 31.03.2015 року № 31030 на суму 1 351 484,00 грн., в т. ч. ПДВ 225 247,33 грн., № 31076 на суму 293 666,87 грн., в т. ч. ПДВ 48 944,48 грн., № 31078 на суму 972 249,36 грн., в т. ч. ПДВ 162 041,56 грн., № 31027 на суму 363 331,00 грн., в т. ч. ПДВ 60 555,17 грн., № 1026 на суму 1 091 151,00 грн., в т. ч. ПДВ 181 858,50 грн., № 3171028 на суму 478 324,00 грн., в т. ч. ПДВ 79 720,67 грн., № 310031 на суму 2 344 626,00 грн., в т. ч. ПДВ 390 771,00 грн., № 268 на суму 850 563,00 грн., в т. ч. ПДВ 141 760,50 грн., № 31095 на суму 2 220 814,57 грн., в т. ч. ПДВ 370 135,76 грн., № 1972 на суму 1 567 344,00 грн., в т. ч. ПДВ 261 224,00 грн., № 31038 на суму 257 359,45 грн., в т. ч. ПДВ 42 893,24 грн., № 10 на суму 311 741,69 грн., в т. ч. ПДВ 51 956,95 грн., № 325 на суму 1 014 363,00 грн., в т. ч. ПДВ 169 060,50 грн., № 31049 на суму 798 311,08 грн., в т. ч. ПДВ 133 051,85 грн., № 1236 на суму 425 996,81 грн., в т. ч. ПДВ 70 999,47 грн., № 1235 на суму 657 815,15 грн., в т. ч. ПДВ 109 635,86 грн., № 1503071 на суму 1 064 294,00 грн., в т. ч. ПДВ 177 382,33 грн., № 562 на суму 526 712,00 грн., в т. ч. ПДВ 87 785,33 грн., № 4523 на суму 589 924,10 грн., в т. ч. ПДВ 98 320,68 грн., № 31038 на суму 640 460,95 грн., в т. ч. ПДВ 106 743,49 грн., № 123 на суму 848 766,00 грн., в т. ч. ПДВ 141 461,00 грн., № 31192 на суму 1 156 339,00 грн., в т. ч. ПДВ 192 723,17 грн., № 4 на суму 1 697 109,90 грн., в т. ч. ПДВ 282 851,65 грн., № 31053 на суму 1 681 186,00 грн., в т. ч. ПДВ 280 197,67 грн., № 31114 на суму 2 507 644,00 грн., в т. ч. ПДВ 417 940,67 грн., № 31016 на суму 897 686,00 грн., в т. ч. ПДВ 149 614,33 грн., № 31012 на суму 900 771,00 грн., в т. ч. ПДВ 150 128,50 грн., № 31021 на суму 429 412,00 грн., в т. ч. ПДВ 71 568,67 грн., № 31019 на суму 234 290,15 грн., в т. ч. ПДВ 39 048,36 грн., № 923 на суму 550 015,00 грн., в т. ч. ПДВ 91 669,17 грн., № 31077 на суму 699 433,27 грн., в т. ч. ПДВ 116 572,21 грн., № 1007 на суму 1 299 148,00 грн., в т. ч. ПДВ 216 524,67 грн., № 545 на суму 311 642,00 грн., в т. ч. ПДВ 51 940,33 грн., № 31093 на суму 688 478,76 грн., в т. ч. ПДВ 114 746,46 грн., № 327 на суму 374 202,43 грн., в т. ч. ПДВ 62 367,07 грн., № 852 на суму 2 059 182,00 грн., в т. ч. ПДВ 343 197,00 грн., № 31023 на суму 562 209,78 грн., в т. ч. ПДВ 93 701,63 грн., № 437 на суму 516 091,87 грн., в т. ч. ПДВ 86 015,31 грн., № 31085 на суму 2 206 788,39 грн., в т. ч. ПДВ 367 798,06 грн., № 31084 на суму 681 334,98 грн., в т. ч. ПДВ 113 555,84 грн., № 31086 на суму 458 792,71 грн., в т. ч. ПДВ 76 465,46 грн., № 31028 на суму 252 726,66 грн., в т. ч. ПДВ 42 121,11 грн., № 970 на суму 372 541,00 грн., в т. ч. ПДВ 62 090,17 грн., № 8 на суму 1 186 858,03 грн., в т. ч. ПДВ 197 809,67 грн., № 1187 на суму 381 334,41 грн., в т. ч. ПДВ 63 555,73 грн., № 1186 на суму 268 890,30 грн., в т. ч. ПДВ 44 815,05 грн., № 31039 на суму 1 456 777,12 грн., в т. ч. ПДВ 242 796,19 грн., № 31044 на суму 1 519 234,00 грн., в т. ч. ПДВ 253 205,67 грн., № 2 на суму 0,00 грн., в т. ч. ПДВ 0,00 грн., всього на суму 44 019 416,79 грн., в т. ч. ПДВ 7 336 569,49 грн.;
зобов`язання Центральну об`єднану ДПІ м. Харкова ГУ ДФС у Харківській області надати до Державної казначейської служби України висновок та документи, згідно до ст. 43 ПК України, з метою повернення Товариства з обмеженою відповідальністю "Айленд Альянс" коштів в розмірі 7 336 569,49 грн.
Прийнято в цій частині нову постанову, якою у задоволенні позову відмовлено.
Доповнено постанову Харківського окружного адміністративного суду від 01.06.2016р. по справі № 820/363/16 щодо відмови у задоволенні позовних вимог про зобов`язання Управління державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців департаменту реєстрації Харківської міської ради відновити відомості про місцезнаходження юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Айленд Альянс" в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб
В іншій частині постанову Харківського окружного адміністративного суду від 01.06.2016р. по справі № 820/363/16 залишено без змін.
В подальшому, на виконання постанови Харківського окружного адміністративного суду від 01.06.2016р. по справі № 820/363/16, яка набрала законної сили 18.05.2017 року, ДФС України 29.11.2018 року поновлено реєстрацію ТОВ "Айленд Альянс" з 01.03.2015 року, що підтверджується листом ДФС України від 20.03.2019 року № 13070/6/99-99-12-05-01-15.
Водночас, листом від 30.08.2018 року № 13108/П/99-99-13-01-03-14 ДФС України повідомлено ТОВ "Айленд Альянс", що норми ст. 200-1 ПК України та Порядку електронного адміністрування ПДВ № 569 не містять загальних правил відновлення автоматичного обліку показників у системі електронного адміністрування ПДВ після скасування рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ.
31.01.2019 року ТОВ "Айленд Альянс" подано першу декларацію з ПДВ за грудень 2018 року, тобто за перший звітний місяць після поновлення з 29.11.2018 року реєстрації ТОВ "Айленд Альянс" як платника ПДВ з відображенням показників реєстраційної суми показника податкового кредиту у розмірі 7336569, 49 грн, наявність якої підтверджена постановою Харківського окружного адміністративного суду від 01.06.2016р. по справі № 820/363/16.
Рішенням ГУ ДФС у Харківській області № 3349 від 31.05.2019 року анульовано реєстрацію ТОВ "Айленд Альянс" як платника ПДВ, у зв`язку з тим, що підприємство протягом періоду з травня 2018 року по квітень 2019 року, тобто протягом 12 послідовних податкових місяців подає/не подає контролюючому органу декларації з ПДВ, як свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту та має за останні 12 календарних місяців оподатковуваних операцій 0 гривень, що підтверджено довідкою від 31.05.2019 року № 745/121.
Позивач, не погоджуючись з такими діями та рішеннями суб`єктів владних повноважень, звернувся до суду із даним позовом.
Так, реєстрація особи як платника податку на додану вартість та анулювання такої реєстрації регулюється положеннями статей 180-184 розділу V Податкового кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) та Положенням про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2014 року № 1130.
Зокрема, відповідно до підпункту "г" пункту 184.1 статті 184 Податкового кодексу України, реєстрація діє до дати анулювання реєстрації платника податку, яка проводиться шляхом виключення з реєстру платників податку і відбувається у разі якщо: особа, зареєстрована як платник податку, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає контролюючому органу декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.
Також пунктом 5.1 розділу V Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2014 року № 1130, передбачено, що реєстрація діє до дати анулювання, яке відбувається у випадках, визначених пунктом 184.1 статті 184 розділу V Кодексу, якщо: особа, зареєстрована як платник ПДВ, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає до контролюючого органу декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.
Пунктом 5.2 Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2014 року № 1130, встановлено, що при розгляді питання анулювання реєстрації згідно з підпунктом "г" пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу (підпункт "г" пункту 5.1 цього розділу) 12 місяців визначаються із урахуванням того, що:
не враховується місяць, в якому проведено реєстрацію особи платником ПДВ, якщо особа зареєстрована платником ПДВ з дня іншого ніж перший день календарного місяця;
включаються останні 12 послідовних податкових місяців, за які подані податкові декларації (у разі подання декларацій) або сплив строк подання податкових декларацій (у разі неподання декларацій) до отримання чи складання контролюючим органом документа, який є підставою для анулювання реєстрації.
Анулювання реєстрації здійснюється шляхом виключення платника ПДВ з Реєстру.
Положеннями підпункту 5.5 розділу V Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2014 № 1130 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), передбачено, що анулювання реєстрації за ініціативою відповідного контролюючого органу може бути здійснене на підставах, визначених у підпунктах "б" - "з" пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу (підпункти "б" - "з" пункту 5.1 цього розділу). Контролюючі органи здійснюють постійний моніторинг платників ПДВ, включених до Реєстру, та приймають рішення про анулювання реєстрації платників ПДВ у разі існування відповідних підстав. Рішення про анулювання реєстрації за ініціативою контролюючого органу приймаються за наявності відповідних підтвердних документів (відомостей). Такими документами є, зокрема: довідка про подання/неподання платником ПДВ контролюючому органу декларації з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців та/або реєстр (перелік) податкових декларацій (податкових розрахунків) особи за 12 послідовних податкових місяців, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту у таких деклараціях (податкових розрахунках) протягом 12 послідовних податкових місяців (підстава - підпункт "г" пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу). У реєстрі (переліку) зазначаються дані про реєстрацію особи платником ПДВ та по кожній декларації (податковому розрахунку) - податковий період, дата надходження декларації (податкового розрахунку) до контролюючого органу, загальні обсяги постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту звітного періоду, вказані у відповідних рядках та колонках податкової декларації (податкового розрахунку).
Згідно з пунктом 5.6 розділу V Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2014 № 1130 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), за наявності зазначених підтвердних документів (відомостей) контролюючий орган приймає рішення про анулювання реєстрації особи - платника ПДВ незалежно від здійснення контролюючим органом документальних та камеральних перевірок такої особи і їх результатів, а також обов`язку такої особи бути зареєстрованою та/або нараховувати чи сплачувати податок на додану вартість відповідно до законодавства. Дата підписання рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ уважається днем прийняття такого рішення.
З аналізу положень пункту 5.2 Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 07.11.2011 №1394, вбачається, що анулювання реєстрації платника податку за рішенням податкового органу на підставі підпункту "г" пункту 184.1 статті 184 ПК України можливе лише за таких обставин: неподання платником податку на додану вартість декларацій з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців та/або подання такої декларації з податку на додану вартість з показниками про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту. В свою чергу такі обставини мають підтверджуватись як самими деклараціями з податку на додану вартість, так і довідкою підрозділу оподаткування юридичних або фізичних осіб про подання/неподання платником податку на додану вартість декларацій з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців та/або реєстром (переліком) податкових декларацій (податкових розрахунків) особи за 12 послідовних податкових місяців, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.
Відтак, вимоги п.п. "г" п. 184.1 ст. 184 Податкового кодексу України пов`язують настання правового наслідку у вигляді позбавлення особи статусу платника податку на додану вартість власне з формальним недекларуванням оподатковуваних поставок взагалі та не передбачають ані перевірку правильності визначення платником обсягів поставок і податкових зобов`язань, ані дотримання платником податкової дисципліни під час такого декларування.
Матеріалами справи підтверджено, що ДФС України поновлено реєстрацію ТОВ "Айленд Альянс" як платника ПДВ лише 29.11.2018 року (на виконання постанови Харківського окружного адміністративного суду по справі № 820/363/16), а тому у позивача до цієї дати не існувало об`єктивної можливості подавати звітність та декларації у зв`язку з анулюванням реєстрації платника ПДВ до поновлення реєстрації як платника ПДВ, з огляду на що позивач, у відповідності до вимог ст. 203 ПК України, сформовано та подано до контролюючого органу податкову декларацію 31.01.2019 року за грудень 2018 року - як за перший звітний місяць після поновлення реєстрації платника ПДВ.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 26 березня 2019 року по справі №820/1504/18.
Суд не приймає до уваги посилання відповідачів на необхідність подання ТОВ "Айленд Альянс" податкової звітності за період з травня 2018 року по квітень 2019 року, оскільки у вказаний ТОВ "Айленд Альянс" не було поновлено реєстрації як платника ПДВ, що було проведено контролюючим органом лише 29.11.2018 року.
Отже, позивачем вчинено дії на виконання обов`язку, як суб`єкта декларування, з подання контролюючому органу декларацій. Факту неподання ТОВ "Айленд Альянс" протягом останніх послідовних податкових 12 місяців декларації з податку на додану вартість чи подачі такої декларації (податкового розрахунку), який би свідчив про відсутність операцій, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи кредиту, під час судового розгляду справи відповідачами не доведене та судом не встановлено.
Таким чином, враховуючи викладене вище, суд приходить до висновку, що обставини, передбачені п.п. "г" п. 184.1 ст. 184 Податкового кодексу України, за яких контролюючий орган має право анулювати реєстрацію платника податку, в даному випадку, не мали місця, оскільки ТОВ "Айленд Альянс" на адресу контролюючого органу направлялась податкова звітність з ПДВ, зокрема, за грудень2018 року.
Окрім того, суд вважає за потрібне зазначити, що відповідачами не надано реєстрів (переліків) податкових декларацій (податкових розрахунків) позивача за 12 послідовних податкових місяців, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту у таких деклараціях (податкових розрахунках) протягом 12 послідовних податкових місяців (підстава - підпункт "г" пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу).
Відповідно до п.п.184.10 ст.184 ПК України про анулювання реєстрації платника податку контролюючий орган зобов`язаний письмово повідомити особу протягом трьох робочих днів після дня анулювання такої реєстрації.
Приписами п.5.7, 5.8 Положеннями №1130 передбачено, що протягом трьох робочих днів після дня анулювання один примірник рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ надсилається контролюючим органом особі, реєстрацію якої анульовано, за місцезнаходженням або місцем проживання такої особи або за наявності відомостей про комісію з припинення (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію) або ліквідатора такої особи - за місцезнаходженням комісії. Примірник рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ уважається надісланим (врученим) платнику податків, якщо його надіслано листом з повідомленням про вручення або передано під розписку самому платнику податків - фізичній особі або відповідальній особі платника податків - юридичної особи чи будь-якій особі за наявності належним чином оформленої довіреності від платника податків (далі - Представник платника). Особа, яка отримує рішення, має пред`явити паспорт або інший документ, що посвідчує особу.
Якщо контролюючий орган або пошта не може вручити платнику податків примірник рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ у зв`язку з незнаходженням посадових осіб, відмовою прийняти таке рішення, незнаходженням за місцезнаходженням (місцем проживання) платника податків, то працівник того структурного підрозділу, яким надсилалось таке рішення, на підставі інформації від структурного підрозділу, до функцій якого входить реєстрація вхідної та вихідної кореспонденції, або на підставі іншої інформації оформляє відповідну довідку, у якій вказує причину, що призвела до неможливості вручення примірника рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ. Зазначена довідка разом з примірником рішення про анулювання реєстрації, що не був вручений, долучається до облікової справи (реєстраційної частини) цього платника. Примірник рішення, що не був вручений, може бути переданий під розписку самому платнику податків чи Представнику платника в разі письмового або усного звернення до контролюючого органу, де зберігається облікова справа платника податків.
Суд звертає увагу, що відповідачами не надано до суду як доказів направлення позивачу оскаржуваного рішення від 31.05.2019 року № 3349, так і будь-яких довідок, складених у зв`язку із неможливістю вручити відповідне повідомлення платнику податків.
Приймаючи до уваги вищезазначене, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог про визнання незаконними дій ГУ ДПС у Харківській області щодо прийняття Рішення № 3349 від 31.05.2019 року про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю "Айленд Альянс" та скасування Рішення № 3349 ГУ ДФС у Харківській області про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість від 31.05.2019 року Товариства з обмеженою відповідальністю "Айленд Альянс" та поновлення дії реєстрації платника податків на додану вартість ТОВ "Айленд Альянс" (код ЄДРПОУ 39607664).
Стосовно позовних вимог в частині визнання незаконними дій Державної фіскальної служби України щодо протиправного списання показників Товариству з обмеженою відповідальністю Айленд Альянс реєстраційного ліміту в розмірі 7 336 569, 49 грн. з рахунку в Системі електронного адміністрування ПДВ та зобов`язання Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Харківській області збільшити Товариству з обмеженою відповідальністю Айленд Альянс реєстраційний ліміт в розмірі 7 336 569, 49 грн. в Системі електронного адміністрування ПДВ, які були раніше наявні, то суд зазначає наступне.
Відповідно до абз.3, 6 п.5.10 Положення №1130 (в редакції, чинній на час розгляду справи) підставою для внесення до Реєстру змін щодо скасування анулювання реєстрації, що відбулось за самостійним рішенням контролюючого органу, є рішення суду, яке набрало законної сили, або рішення контролюючого органу про скасування рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ. Рішення із копіями відповідних документів направляється до Державної фіскальної служби України для внесення відповідних змін до Реєстру.
У разі скасування рішення про анулювання реєстрації, якщо інше не визначено судовим рішенням, контролюючий орган вносить до Реєстру запис про реєстрацію платника ПДВ із урахуванням особливостей, визначених Положенням.
Пунктом 200.1.8 статті 200 Податкового кодексу України та пунктом 7 Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 1610.2014 року № 569 "Деякі питання електронного адміністрування податку на додану вартість" встановлено, що після анулювання реєстрації платника податку залишок його коштів на рахунку у системі електронного адміністрування ПДВ перераховується до бюджету, а такий рахунок закривається.
За пунктом 13 згаданого Порядку, ДФС України автоматично обчислює суму податку, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні чи розрахунки коригування в Реєстрі. Пунктами 21, 22 цього Порядку встановлено порядок самостійної оплати узгоджених сум податкових зобов`язань та обов`язок казначейства не пізніше останнього дня для самостійної оплати податкових зобов`язань переховувати суми податків на спеціальні рахунки платників з їх електронних рахунків та передбачено питання роботи з недостатністю таких коштів шляхом внесення коштів платників з їх поточних рахунків, а за відсутності такого внесення - облікування залишку непогашених узгоджених податкових зобов`язань.
Відповідно до пункту 2.3, 2.4, 5.10 Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2014 року № 1130, формування та ведення Реєстру здійснює Державна фіскальна служба України.
Контролюючі органи забезпечують достовірність даних про платників податків у Реєстрі, їх захист від несанкціонованого доступу, оновлення, архівування та відновлення даних.
З кола обов`язків щодо ведення Реєстру Державна фіскальна служба України здійснює: відміну анулювання реєстрації платника ПДВ.
Рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ за самостійним рішенням контролюючого органу може бути оскаржене в адміністративному порядку відповідно до вимог статті 56 Кодексу або до суду.
При цьому, якщо анулювання реєстрації платника ПДВ було здійснене згідно з рішенням про анулювання реєстрації платників податку на додану вартість за формою № 7-РПДВ (додаток 7), то скасування анулювання реєстрації платника ПДВ проводиться шляхом скасування запису про такого платника у Переліку. При цьому не скасовуються рішення про анулювання реєстрації платників ПДВ та анулювання реєстрації інших платників ПДВ, включених до Переліку.
Рішення контролюючого органу про скасування рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ викладається з описом ситуації, посиланням на Кодекс, зазначенням мотивів та обґрунтувань прийняття такого рішення, оформляється на бланку та підписується керівником такого органу чи особою, яка виконує його обов`язки або є заступником керівника. Таке рішення або його засвідчена копія направляється із супровідним листом до Державної фіскальної служби України у десятиденний строк після прийняття.
У разі скасування рішення про анулювання реєстрації, якщо інше не визначено судовим рішенням, контролюючий орган вносить до Реєстру запис про реєстрацію платника ПДВ із урахуванням таких особливостей:
1) якщо на дату скасування рішення про анулювання реєстрації в особи відсутня наступна (повторна) реєстрація, дата реєстрації платником ПДВ не змінюється;
2) якщо на дату скасування рішення про анулювання реєстрації особа зареєстрована платником ПДВ повторно, дата реєстрації платником ПДВ відповідає даті попередньої реєстрації платником ПДВ;
3) якщо на дату скасування рішення про анулювання реєстрації особа зареєстрована як платник єдиного податку, умова сплати якого не передбачає сплати податку на додану вартість, дата реєстрації платником ПДВ не змінюється, дата анулювання реєстрації відповідає даті, що передує дню переходу особи до застосування відповідної ставки єдиного податку, а причина анулювання - підпункту "г" пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу. Анулювання реєстрації проводиться за заявою про анулювання реєстрації платника ПДВ або за рішенням контролюючого органу;
4) якщо на дату скасування рішення про анулювання реєстрації в особи є анульованою наступна (повторна) реєстрація, дата реєстрації платником ПДВ відповідає даті попередньої реєстрації платником ПДВ, а дата та причина анулювання реєстрації - даті та причині анулювання повторної реєстрації.
Згідно з п. 6, 7 Порядку № 569 саме на ДФС України покладено обов`язок комунікації з Державним казначейством України щодо відкриття, закриття електронного рахунку.
Відповідно, за відсутності врегулювання питання поновлення анульованої реєстрації платника податку та повернення залишку коштів на його рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, саме на ДФС України покладається обов`язок з вжиття заходів, спрямованих на поновлення стану закритого електронного рахунку позивача.
Таким чином, з системного аналізу вищезазначених норм права випливає, що установлення судом факту протиправності рішення суб`єкта владних повноважень зумовлює виникнення потреби в обтяженні цього або іншого (в разі коли має місце подія вибуття платника податків поза межі територіальної юрисдикції певного органу Державної фіскальної служби України) суб`єкта обов`язком усунути всі спричинені рішенням негативні юридичні наслідки та повернути платника податків у первинне правове становище, котре існувало до моменту прийняття цього рішення, вчинивши дії з поновлення реєстрації суб`єкта господарювання як платника податку на додану вартість, поновлення дії договору про визнання електронних документів, поновлення функціонування рахунку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, перерахування до бюджету залишку коштів, відновлення даних рахунку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, перерахування до бюджету залишку коштів.
Керуючись положеннями частини першої статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України, якою визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист. При цьому, обставини дійсного (фактичного) порушення відповідачем прав, свобод чи інтересів має довести належними та допустимими доказами саме позивач. Задоволенню в адміністративному судочинстві підлягають лише ті вимоги, які відновлюють порушені права чи інтереси особи в сфері публічно-правових відносин.
Враховуючи зазначене, правові підстави для задоволення позовних вимог ТОВ Айленд Альянс зобов`язального характеру на момент звернення із позовом відсутні, оскільки позивачем не надано доказу, який би безспірно посвідчував ту обставину, що після скасування рішення суб`єкта владних повноважень про анулювання реєстрації позивача, як платника податку на додану вартість, контролюючий орган не вчинить дії до платника цього податку з відповідним відображенням показників, прийняття звітності, відновлення дії договору тощо. Прогнозування можливих порушень зі сторони відповідачів та зобов`язання їх вчинити певні дії в майбутньому є передчасним.
Відтак, за наявності об`єкту судового захисту на момент звернення із позовом, зобов`язальна частина позову, як спосіб відновлення порушеного права, є передчасною, виходячи із дискреційних повноважень органу, коли суд замість органу (по суті підмінюючи його) вирішує питання, які знаходяться в межах його компетенції, без можливості прийняття рішення із цих питань суб`єктом владних повноважень.
Дані висновки відповідають правовій позиції Верховного Суду, викладеній у постановах від 02 жовтня 2018 року по справі №820/159/16, від 30 травня 2019 року по справі №826/11485/15.
Враховуючи вищевказане, суд приходить до висновку про відмову у задоволенні позовних вимог в частині визнання незаконними дій Державної фіскальної служби України щодо протиправного списання показників Товариству з обмеженою відповідальністю Айленд Альянс реєстраційного ліміту в розмірі 7 336 569, 49 грн. з рахунку в Системі електронного адміністрування ПДВ та зобов`язання Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Харківській області збільшити Товариству з обмеженою відповідальністю Айленд Альянс реєстраційний ліміт в розмірі 7 336 569, 49 грн. в Системі електронного адміністрування ПДВ, які були раніше наявні, то суд зазначає наступне.
Згідно з ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Частиною 2 ст. 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, суд приходить до висновку про наявність підстав для часткового задоволення адміністративного позову.
Розподіл судових витрат проводиться у відповідності до вимог ст. 139 КАС України.
На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, ст.ст. 6-9, 14, 243-246, 250, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Айленд Альянс"до 1) Головного управління ДПС у Харківській області, 2) Державної фіскальної служби України про скасування рішення, визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Головного управління ДПС у Харківській області щодо прийняття Рішення № 3349 від 31.05.2019 року про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю "Айленд Альянс".
Скасувати Рішення Головного управління ДПС у Харківській області № 3349 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість від 31.05.2019 року Товариства з обмеженою відповідальністю "Айленд Альянс" (код ЄДРПОУ 39607664) та поновити дію реєстрації платника податків на додану вартість Товариству з обмеженою відповідальністю Айленд Альянс (код ЄДРПОУ 39607664).
В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Стягнути солідарно з бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області ( вул. Пушкінська, 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43143704) та Державної фіскальної служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 39292197) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Айленд Альянс" (майдан Свободи, буд. 5, кімн. 590/1,м. Харків,61022, код ЄДРПОУ 39607664) сплачену суму судового збору в розмірі 5763 (п`ять тисяч сімсот шістдесят три) грн. 00 коп.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення виготовлено 10 лютого 2020 року.
Суддя О.О. Горшкова
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.02.2020 |
Оприлюднено | 11.02.2020 |
Номер документу | 87470543 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні