Постанова
від 06.02.2020 по справі 280/3605/19
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

06 лютого 2020 року м. Дніпросправа № 280/3605/19

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Ясенової Т.І. (доповідач),

суддів: Суховарова А.В., Головко О.В.,

за участю секретаря судового засідання Троянова А.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за апеляційною скаргою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 26 вересня 2019 року (суддя суду 1 інстанції Татаринов Д.В.) по справі за позовом Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації до Товариства з обмеженою відповідальністю Альфа-Нет , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Головне управління ДФС у Запорізькій області про анулювання ліцензій та дозволів, -

ВСТАНОВИВ:

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації звернулося до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Альфа-Нет , в якому просило: анулювати Товариству з обмеженою відповідальністю Альфа-Нет ліцензії на користування радіочастотним ресурсом України від 14.02.2018 № 9136, від 13.11.2017 № 9283, дозволи на експлуатацію радіоелектронних засобів широкосмугового радіо доступу від 07.11.2017 № ШПС-12-0408658, від 07.11.2017 № ШПС-12-0408659, від 07.11.2017 № ШПС-12-0408660, від 07.11.2017 № ШПС -12- 0408661, від 07.11.2017 № ШПС-12-0408662, від 07.11.2017 № ШПС -12-0408663, від № ШПС-12-0428249, від 07.03.2018 № ШПС-23-0430614, від 07.03.2018 № ШГІС-23-0430615.

В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що оскільки відповідач, у порушення норм Закону України Про радіочастотний ресурс України та Податкового кодексу України протягом шести місяців не сплачує рентну плату за користування радіочастотним ресурсом України, то згідно з вимогами статті 58 Закону України Про радіочастотний ресурс України , є підставою для анулювання ліцензії на користування радіочастотним ресурсом.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 26 вересня 2019 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції дійшов висновку, що оскільки анулювання дозволу на експлуатацію відноситься до компетенції Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації або УДЦР, отже а в судовому порядку може бути оскаржене рішення Комісії про анулювання ліцензії.

В апеляційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, недоведеність обставин, які суд першої інстанції вважає встановленими, невідповідність висновків суду обставинам справи, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

В обґрунтування апеляційної скарги посилається на те, що позивач не має права проводити перевірки своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати рентної плати за користування радіочастотним ресурсом.

Позивач зауважує, що відповідно до статті 58 Закону України Про радіочастотний ресурс України саме в судовому порядку анулюються ліцензія на користування радіочастотним ресурсом України, а також дозволи на експлуатацію, у разі несплати щомісячного збору протягом шести місяців користувачем.

Головне управління ДФС у Запорізькій області в письмових поясненнях, які надійшли на адресу апеляційного суду, зазначає, що оскільки відповідач з жовтня 2017 року не надає, в установлений законом термін, податкову звітність та не сплачує задекларовані податкові зобов`язання по рентній платі за користування радіочастотним ресурсом, є підстави для скасування ліцензії на користування радіочастотним ресурсом. Просить задовольнити вимоги позивача.

Перевіривши рішення суду першої інстанції, в межах доводів апеляційної скарги, , правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла наступних висновків.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що Товариство з обмеженою відповідальністю Альфа-Нет зареєстровано як юридична особа, 22 березня 2010 року та здійснює, в тому числі, діяльність у сфері безпроводового електрозв`язку.

Відповідно до ліцензії на користування радіочастотним ресурсом України від 14.02.2018 № 9136 (термін дії з 31 липня 2017 року по 13 листопада 2022 року), від 13.11.2017 № 9283 (термін дії з 13 листопада 2017 року по 16 лютого 2023 року), дозволами на експлуатацію радіоелектронних засобів широкосмугового радіо доступу від 07.11.2017 № ШПС-12-0408658, від 07.11.2017 № ШПС-12-0408659, від 07.11.2017 № ШПС-12-0408660, від 07.11.2017 № ШПС -12- 0408661, від 07.11.2017 № ШПС-12-0408662, від 07.11.2017 № ШПС -12-0408663, від № ШПС-12-0428249, від 07.03.2018 № ШПС-23-0430614, від 07.03.2018 № ШГІС-23-0430615, - Товариство з обмеженою відповідальністю Альфа-Нет є користувачем радіочастотного ресурсу України та перебуває на обліку у ГУ ДФС у Запорізькій області, як платник рентної плати/збору за користування радіочастотним ресурсом.

Головне управління ДФС у Запорізькій області, відповідно до підпункту 258.2.4 статті 258 Податкового кодексу України, повідомило, листом від 06 червня 2019 року № 31892/10/08-01-50-06. Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації, про несплату Товариством з обмеженою відповідальністю Альфа-Нет рентної плати за користування радіочастотним ресурсом протягом шести місяців з 01 жовтня 2017 року.

Листом від 26 червня 2019 року № 01-3705/144, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації, запропонувала товариству сплатити заборгованість з рентної плати у добровільному порядку та повідомити про сплату.

Однак, рентна плата Товариством з обмеженою відповідальністю Альфа-Нет сплачена не була, що стало підставою для звернення з позовом до суду.

Вирішуючи спірні правовідносини, суд апеляційної інстанції виходить з наступного.

Законом України Про радіочастотний ресурс України № 1770-ІІІ визначені повноваження держави щодо умов користування радіочастотним ресурсом України, права, обов`язки і відповідальність органів державної влади, що здійснюють управління і регулювання в цій сфері, та фізичних і юридичних осіб, які користуються та/або мають намір користуватися радіочастотним ресурсом України.

За правилами статті 38 Закону України Про радіочастотний ресурс України визначено, що підставами для анулювання ліцензії на користування радіочастотним ресурсом України є:

1) заява користувача радіочастотного ресурсу України про анулювання ліцензії;

2) акт про виявлення недостовірних відомостей у документах, поданих суб`єктом господарювання для одержання ліцензії;

3) акт про встановлення факту передачі іншій юридичній або фізичній особі права на користування радіочастотним ресурсом України;

4) акт про невиконання користувачем радіочастотного ресурсу України розпорядження про усунення порушень умов ліцензії;

5) акт про повторну відмову користувача радіочастотного ресурсу України у допуску уповноважених національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації, посадових осіб для проведення перевірки, а також про вчинення перешкод, які не дають здійснювати перевірку в повному обсязі;

6) акт про повторне порушення користувачем умов ліцензії протягом року;

7) рішення про скасування державної реєстрації суб`єкта господарювання - користувача радіочастотного ресурсу України;

8) нотаріально засвідчена копія свідоцтва про смерть фізичної особи - суб`єкта господарювання.

Ліцензія анулюється у разі, якщо користувач з власної вини:

1) не розпочав користування радіочастотним ресурсом, визначеним у ліцензії, у визначені в ліцензії терміни;

2) припинив користування радіочастотним ресурсом, визначеним у ліцензії, на термін більше ніж на один рік;

3) не в повному обсязі використовує радіочастотний ресурс, визначений в ліцензії, у визначені ліцензією терміни. У цьому випадку ліцензія може бути переоформлена на смугу частот, яка фактично використовується.

У разі анулювання ліцензії на користування радіочастотним ресурсом України плата, внесена за цю ліцензію, не повертається.

Розгляд питань про анулювання ліцензії на користування радіочастотним ресурсом України на підставі акта про виявлення недостовірних відомостей у документах, поданих суб`єктом господарювання для одержання ліцензії, акта про встановлення факту передачі права на користування радіочастотним ресурсом України іншій особі, акта про невиконання розпорядження про усунення порушень умов ліцензії, акта про повторну відмову ліцензіата в допуску уповноважених національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації, посадових осіб для проведення перевірки, а також про вчинення перешкод, які не дають можливості проводити перевірку в повному обсязі, здійснюється з обов`язковим попереднім запрошенням ліцензіата або його представників.

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації, має прийняти рішення про анулювання ліцензії на користування радіочастотним ресурсом України протягом 20 робочих днів від дати встановлення підстав для анулювання ліцензії. Дане рішення вручається або надсилається рекомендованим листом ліцензіату із зазначенням підстав анулювання ліцензії не пізніше трьох робочих днів від дати прийняття рішення. Рішення про анулювання ліцензії може бути оскаржено в судовому порядку.

У разі прийняття рішення про анулювання ліцензії, крім випадків, передбачених пунктами 7 і 8 частини першої цієї статті, це рішення про анулювання ліцензії підлягає виконанню через три місяці після набрання ним чинності. У випадках, передбачених пунктами 7 і 8 частини першої цієї статті, ліцензія анулюється від дня прийняття відповідного рішення.

Рішення про анулювання ліцензії, крім випадків, передбачених пунктами 7 і 8 частини першої цієї статті, набирає чинності через десять днів від дня його прийняття. Якщо ліцензіат протягом цього часу оскаржує дане рішення в судовому порядку, дія цього рішення призупиняється до завершення судового розгляду.

Запис про дату та номер рішення про анулювання ліцензії вноситься до ліцензійного реєстру не пізніше наступного робочого дня після набрання ним чинності.

Рішення про анулювання ліцензії публікується в черговому офіційному бюлетені національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації, та у десятиденний термін після набрання ним чинності - на веб-сайті національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації.

За змістом статті 45 Закону України Про радіочастотний ресурс України анулювання дозволу на експлуатацію здійснюється Українським державним центром радіочастот (далі - УДЦР) самостійно або за рішенням національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації.

Підставами для прийняття національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації, рішення про анулювання дозволу на експлуатацію є:

1) анулювання ліцензії на користування радіочастотним ресурсом України;

2) анулювання ліцензії на мовлення або відповідного подання Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення щодо багатоканальних телесистем, які передбачають використання радіочастотного ресурсу України;

3) акт про невиконання користувачем радіочастотного ресурсу України законних вимог національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації, або приписів та розпоряджень уповноважених національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації, посадових осіб;

4) акт про повторну відмову користувача радіочастотного ресурсу в допуску представників національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації, для проведення перевірки, а також про вчинення інших перешкод, які не дозволяють здійснювати перевірку в повному обсязі;

5) акт про те, що користувач з власної вини не розпочав експлуатацію радіоелектронного засобу у визначені дозволом терміни;

6) невикористання радіоелектронного засобу більше одного року;

7) виявлення недостовірних відомостей у документах, поданих користувачем радіочастотного ресурсу України для отримання дозволу на експлуатацію радіоелектронного засобу або випромінювального пристрою.

УДЦР приймає рішення про анулювання дозволу на експлуатацію на підставі:

1) заяви користувача радіочастотного ресурсу України про анулювання дозволу;

2) скасування державної реєстрації суб`єкта господарювання - користувача радіочастотного ресурсу України;

3) нотаріально засвідченої копії свідоцтва про смерть фізичної особи - користувача радіочастотного ресурсу України.

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації, або УДЦР має прийняти рішення про анулювання дозволу на експлуатацію протягом 20 робочих днів від дати прийняття рішення про анулювання ліцензії, складення акта про порушення, надходження заяви, копії свідоцтва про смерть, довідки про скасування державної реєстрації, встановлення інших підстав для анулювання дозволу, передбачених цим Законом. Рішення національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації, передається до УДЦР та вручається або надсилається рекомендованим листом користувачу радіочастотного ресурсу України із зазначенням підстав анулювання дозволу не пізніше трьох робочих днів від дати прийняття рішення.

У разі виникнення підстав для анулювання дозволу на експлуатацію радіоелектронних засобів мовлення національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації, звертається до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення за погодженням рішення про анулювання відповідного дозволу. Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення повинна прийняти відповідне рішення протягом місяця. У разі відмови в погодженні або недотримання зазначеного терміну дозвіл може бути анульований за рішенням суду.

Дозвіл на експлуатацію радіоелектронних засобів мовлення може бути анульовано за поданням Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення.

Рішення про анулювання дозволу на експлуатацію може бути оскаржено в судовому порядку.

Рішення національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації, або УДЦР про анулювання дозволу на експлуатацію набирає чинності через десять днів від дня його прийняття. Якщо користувач радіочастотного ресурсу України протягом цього часу оскаржує дане рішення в судовому порядку, дія цього рішення призупиняється до завершення судового розгляду. УДЦР здійснює анулювання дозволу на експлуатацію за рішенням національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації, протягом п`яти робочих днів з дня надходження рішення.

Порядок анулювання дозволів на експлуатацію у смугах радіочастот спеціального користування встановлюється Генеральним штабом Збройних Сил України.

Таким чином, вказаними нормами права визначаються повноваження УДЦР та національної комісії на самостійне анулювання виданих ліцензій та дозволів і підстави, за яких вказані органи є уповноваженими на таке анулювання. При цьому за жодною з передбачених законом підстав анулювання ліцензії, дозволу у звичайному порядку не передбачено необхідності звернення з цим питанням до суду. Лише у разі відмови Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення в погодженні рішення про анулювання відповідного дозволу або недотримання визначеного законом терміну для його погодження, дозвіл може бути анульований за рішенням суду.

Крім того, вказана норма права за структурою Закону передбачена Розділом VI Користування радіочастотним ресурсом України, тобто розділом щодо загальних правил користування радіочастотним ресурсом України. Натомість, Розділ VII Закону №1770-ІІІ встановлює Особливості регулювання у сфері користування радіочастотним ресурсом України загальними користувачами.

Згідно з частиною 1 статті 5 Закону України Про радіочастотний ресурс України користувачі радіочастотного ресурсу України залежно від напрямів його використання поділяються на спеціальні і загальні.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи відповідач відноситься до загальних користувачів радіочастотним ресурсом, у зв`язку з чим у даній справі підлягають застосуванню норми, визначені також і VII Розділом Закону України Про радіочастотний ресурс України , які визначають додаткові підстави та умови регулювання у сфері користування радіочастотним ресурсом України.

Правилами статті 57 Закону України Про радіочастотний ресурс України встановлено, що користування радіочастотним ресурсом в Україні здійснюється на платній основі. Рентна плата за користування радіочастотним ресурсом України встановлюється Податковим кодексом України.

Приписами статті 58 Закону України Про радіочастотний ресурс України визначена відповідальність за порушення законодавства про радіочастотний ресурс України.

Так, юридичні та фізичні особи, винні в порушенні законодавства про радіочастотний ресурс України, несуть відповідальність у порядку, визначеному законами України.

За несвоєчасну сплату щомісячного збору за користування радіочастотним ресурсом України справляється пеня згідно із законами України.

У разі несплати щомісячного збору протягом шести місяців відповідна ліцензія на користування радіочастотним ресурсом України, а також дозволи на експлуатацію анулюються без компенсації збитків користувачу радіочастотного ресурсу України зі стягненням суми заборгованості в судовому порядку.

Дохід (за винятком сплачених податків, зборів (обов`язкових платежів)), отриманий користувачем радіочастотного ресурсу внаслідок користування радіочастотним ресурсом України без передбачених цим Законом ліцензій та експлуатації радіоелектронних засобів та/або випромінювальних пристроїв без дозволів на експлуатацію, вилучається за рішенням суду і спрямовується до Державного бюджету України.

Отже, анулювання ліцензії, дозволу за несплату щомісячного збору протягом 6 місяців є додатковим видом відповідальності за порушення законодавства про радіочастотний ресурс України, який може бути застосований до загальних користувачів.

Процедуру здійснення державного нагляду за користуванням радіочастотним ресурсом України (далі - РЧР) у смугах радіочастот загального користування та додержанням суб`єктами господарювання, які здійснюють реалізацію радіоелектронних засобів (далі - РЕЗ) та випромінювальних пристроїв (далі - ВП), вимог законодавства України щодо реалізації РЕЗ та ВП, у тому числі порядку їх маркування (далі - державний нагляд) визначає Порядок здійснення державного нагляду за користуванням радіочастотним ресурсом України в смугах радіочастот загального користування, затвердженого Рішенням Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації від 27 грудня 2012 року №684 (далі - Порядок №684).

Пунктом 1.3 Порядку №684, визначено, що основними завданнями державного нагляду є запобігання, виявлення та усунення порушень законодавства при користуванні радіочастотним ресурсом (далі - РЧР).

Відповідно до пункту 7.16 Порядку №684 встановлено, що у разі виявлення за наслідками перевірки обставин, що зазначені у частині другій статті 38 та частині третій статті 58 Закону України Про радіочастотний ресурс України , про виявлені факти зазначається в акті перевірки.

Розгляд Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації питання щодо анулювання ліцензії з підстав виявлених вищенаведених фактів здійснюється в порядку, встановленому Законом України Про радіочастотний ресурс України .

За змістом пункту 7.17 Порядку №684 встановлено, що при виявленні за результатами перевірки фактів наявності підстав для анулювання дозволу на експлуатацію РЕЗ та ВП, визначених у пунктах 3-5 частини другої статті 45 Закону України Про радіочастотний ресурс України , комісія складає за формою, наведеною у додатках 6, 12, 14 до цього Порядку, акти, що додаються до акта перевірки.

У разі виявлення за наслідками перевірки обставин, що зазначені у пунктах 6, 7 частини другої статті 45 та частині третій статті 58 Закону України Про радіочастотний ресурс України , про виявлені факти зазначається в акті перевірки.

Розгляд Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації питання щодо анулювання дозволу з підстав виявлених вищенаведених фактів здійснюється в порядку, встановленому Законом України Про радіочастотний ресурс України .

Оскільки за нормами Закону України Про радіочастотний ресурс України за загальним правилом анулювання ліцензії на користування радіочастотним ресурсом, дозволу на експлуатацію радіочастотним ресурсом України здійснюється в позасудовому порядку на підставі рішення визначених цим законом органів, а також з урахуванням того, що синтаксичний аналіз положень частини 3 статті 58 Закону України Про радіочастотний ресурс України вказує на те, що словосполучення в судовому порядку відноситься виключно до способу стягнення суми заборгованості, що іншим чином зроблено бути не може, суд робить висновок про те, що саме до компетенції Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформації відноситься анулювання дозволу на експлуатацію радіоелектронного засобу.

При цьому, отримання від податкового органу інформації про несплату відповідачем рентної плати за користування РЧР є доказом порушення останнім законодавства у сфері користування РЧР, зокрема, Закону України Про радіочастотний ресурс України , що є підставою для здійснення позивачем державного нагляду шляхом проведення позапланової перевірки відповідача, а не звернення до суду з даним позовом.

Отже, судом може бути прийнято рішення про анулювання дозволу лише у випадку відмови Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення прийняти відповідне рішення протягом місяця, у всіх інших випадках дозвіл анулюється Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації або УДЦР.

За частиною 3 статті 58 Закону України Про радіочастотний ресурс України в судовому порядку стягується заборгованість зі сплати щомісячного збору за користування РЧР, проте таких вимог у цій справі не заявлено.

Зазначені висновки суду першої інстанції відповідають правовій позиції Верховного Суду викладеній у постанові від 11 грудня 2018 року в справі №809/340/14 (провадження №К/9901/3484/18).

На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення.

Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації - залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 26 вересня 2019 року - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з 06.02.2020 та відповідно до частини 2 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів.

Головуючий - суддя Т.І. Ясенова

суддя А.В. Суховаров

суддя О.В. Головко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.02.2020
Оприлюднено13.02.2020
Номер документу87508389
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/3605/19

Ухвала від 27.07.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Постанова від 28.07.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 19.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Саприкіна І.В.

Постанова від 06.02.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Постанова від 06.02.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 17.12.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 20.11.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Рішення від 26.09.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 29.07.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні