Постанова
від 11.02.2020 по справі 171/343/17
ДНІПРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ДНІПРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Провадження № 22-ц/803/20/20 Справа № 171/343/17 Суддя у 1-й інстанції - Хоруженко Н.В. Суддя у 2-й інстанції - Бондар Я. М.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 лютого 2020 року м.Кривий Ріг

Дніпровський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справах: головуючого - судді: Бондар Я.М.,

суддів: Барильської А.П.,Зубакової В.П.,

секретар судового засідання: Чубіна А.В.,

сторони справи:

позивач: прокурор Дніпропетровської області, в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області,

відповідачі: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 ,

правонаступники відповідача ОСОБА_7 - ОСОБА_8 , ОСОБА_9 ,

розглянув у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційні скарги відповідачів ОСОБА_6 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 в інтересах яких діє ОСОБА_10 , на рішення Апостолівського районного суду Дніпропеторовської області від 27 березня 2018 року , ухваленого суддею Хоруженко Н.В. в місті Апостолове Дніпропетровської області, повний текст рішення складено 02 квітня 2018 року,

В С Т А Н О В И В:

У лютому 2017 року заступник прокурора Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області звернувся до суду з позовом до ОСОБА_1 та просив визнати недійсним свідоцтво про право власності на нерухоме майно, серія та номер: 7796395, видане 08.08.2013 Реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області, ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 1220383300:02:001:0035), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства та зобов`язати ОСОБА_1 повернути земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 1220383300:02:001:0035), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства Головному управлінню Держгеокадастру у Дніпропетровській області за актом приймання - передачі.

Також у лютому.2017 року заступник прокурора Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області звернувся до суду з позовом до ОСОБА_2 та просив Визнати недійсним свідоцтво про право власності на нерухоме майно, серія та номер: 8110363, видане 17.08.2013 Реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області, ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 1220383300:02:001:0045), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства. Зобов`язати ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_1 , паспорт НОМЕР_2 , місце реєстрації: АДРЕСА_1 , дата народження - ІНФОРМАЦІЯ_1 ) повернути земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 1220383300:02:001:0045), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства Головному управлінню Держгеокадастру у Дніпропетровській області за актом приймання - передачі.

Заступник прокурора Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області 27.02.2017 року звернувся до суду з позовом до ОСОБА_3 та просив визнати недійсним свідоцтво Визнати недійсним свідоцтво про праве власності на нерухоме майно, серія та номер: 7979350, видане 14.08.2013 року Реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області, ОСОБА_3 на земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 1220383300:02:001:0044), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства та зобов`язати ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_3 , паспорт НОМЕР_4 , місце реєстрації: АДРЕСА_2 , дата народження - ІНФОРМАЦІЯ_2 ) повернути земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 1220383300:02:001:0044), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства Головному управлінню Держгеокадастру у Дніпропетровській області за актом приймання - передачі.

27.02.2017 року заступник прокурора Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області звернувся до суду з позовом до ОСОБА_4 та просив визнати недійсним свідоцтво про право власності на нерухоме майно, серія та номер: 7679212, видане 07.08.2013 Реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області, ОСОБА_4 на земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 1220383300:02:001:0010), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства. Та зобов`язати ОСОБА_4 (РНОКПП НОМЕР_5 , паспорт НОМЕР_6 , місце реєстрації: АДРЕСА_3 , дата народження - ІНФОРМАЦІЯ_3 ) повернути земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 1220383300:02:001:0010), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства Головному управлінню Держгеокадастру у Дніпропетровській області за актом приймання - передачі.

27.02.2017 року заступник прокурора Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області звернувся до суду з позовом до ОСОБА_5 та просив Визнати недійсним свідоцтво про право власності на нерухоме майно, серія та номер: 8107412, видане 17.08.2013 Реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області, ОСОБА_5 на земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 1220383300:02:001:0014), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства. Зобов`язати ОСОБА_5 (РНОКПП НОМЕР_7 , паспорт НОМЕР_8 , місце реєстрації: АДРЕСА_4 , дата народження - ІНФОРМАЦІЯ_4 ) повернути земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 1220383300:02:001:0014), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства Головному управлінню Держгеокадастру у Дніпропетровській області за актом приймання - передачі.

27.02.2017 року заступник прокурора Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області звернувся до суду з позовом до ОСОБА_6 та просив визнати недійсним свідоцтво про право власності на нерухоме майно, серія та номер: 7920769, видане 13.08.2013 Реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області, ОСОБА_6 на земельну ділянку площею 2 га (кадастровий помер 1220383300:02:001:0023), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства. Зобов`язати ОСОБА_6 (РНОКПП НОМЕР_9 , паспорт НОМЕР_10 , місце реєстрації: АДРЕСА_5 , дата народження - ІНФОРМАЦІЯ_5 ) повернути земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 1220383300:02:001:0023), що розташована на лггиторії Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення гссснстого селянського господарства Головному управлінню Держгеокадастру.

27.02.2017 року заступник прокурора Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області звернувся до суду з позовом до ОСОБА_7 та просив визнати недійсним свідоцтво про право власності на нерухоме майно, серія та номер: 7800702, видане 10.08.2013 Реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області ОСОБА_7 на земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 1220383300:02:001:0012), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства та зобов`язати ОСОБА_7 (РНОКПП НОМЕР_11 , паспорт НОМЕР_12 , місце реєстрації: АДРЕСА_6 , дата народження- ІНФОРМАЦІЯ_6 ) повернути земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 1220383300:02:001:0012), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства Головному управлінню Держгеокадастру у Дніпропетровській області за актом приймання - передачі.

Ухвалою Апостолівського районного суду Дніпропетровської області від 22.01.2018 року вказані справи об`єднані в одне провадження.

Позовні вимоги до кожного з відповідачів обґрунтовано тим, що позивач Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області на даний час є органом, що здійснює повноваження щодо розпорядження земельними ділянками державної форми власності сільськогосподарського призначення на території Апостолівського району Дніпропетровської області, однак його посадовими особами не здійснено необхідних заходів на захист інтересів держави щодо витребування земельних ділянок шляхом проведення претензійної роботи, що свідчить про неефективне здійснення позивачем своїх повноважень та порушує інтереси держави в галузі земельних відносин. Прокуратурою було встановлено, що розпорядженням голови Апостолівської районної державної адміністрації №590-р-11 від 04.11.2011 року надано дозвіл ряду осіб, у тому числі відповідачам ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , ОСОБА_11 , ОСОБА_6 , ОСОБА_2 , ОСОБА_7 , на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства на території Мар`янської сільської ради Апостолівського району. Розпорядженням голови Апостолівської районної державної адміністрації №249-р-12 від 19.03.2012 року внесені зміни до розпорядження голови Апостолівської районної державної адміністрації №590-р-11 від 04.11.2011 року, а саме: слова Мар`янської сільської ради замінити словами Кам`янської сільської ради . На підставі вказаних розпоряджень відповідачами замовлено розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району Дніпропетровської області у землевпорядній організації ПП Геохора та на їх її замовлення, було виготовлено відповідні проекти землеустрою. В подальшому, розпорядженням голови Апостолівської районної державної адміністрації № 1371-р-12 від 29.12.2012 року Про затвердження проектів землеустрою та надання земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства на території Кам`янської сільської ради та Апостолівської міської ради Апостолівського району Дніпропетровської області відповідачам ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , ОСОБА_11 , ОСОБА_6 , ОСОБА_2 , ОСОБА_7 , затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2 га у власність для ведення особистого селянського господарства, за межами населеного пункту, на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району Дніпропетровської області. На підставі вказаного розпорядження Реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області за кожним відповідачем зареєстровано право власності на відповідну земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства, а також кожному видано свідоцтва про право власності на нерухоме майно. Вирішення питання про правомірність видачі свідоцтва на право власності на нерухоме майно безпосередньо залежить від законності рішення на підставі якого таке свідоцтво видано. Однак, постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07.08.2014 року визнано протиправними та скасовано розпорядження Голови Апостолівської районної державної адміністрації Дніпропетровської області № 1371-р-12 від 29.12.2012 року в частині затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та надання у власність земельних ділянок, в тому числі земельних ділянок, переданих відповідачам ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , ОСОБА_11 , ОСОБА_6 , ОСОБА_2 , ОСОБА_7 .. Приймаючи рішення про скасування розпорядження голови Апостолівської районної державної адміністрації, суд встановив факт перетину земельних ділянок , переданих відповідачам ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , ОСОБА_11 , ОСОБА_6 , ОСОБА_2 , ОСОБА_7 , із земельною ділянкою, що перебуває у користуванні ОСОБА_12 на праві постійного користування, згідно з Державним актом на право постійного користування землі № 230 від 12 жовтня 1993 року. Вважає, що власником спірних земельних ділянок на момент прийняття розпорядження була держава в особі Апостолівської районної державної адміністрації, яка своїм розпорядженням незаконно відчужила земельні ділянки на користь відповідачів. Оскільки розпорядження Апостолівської районної державної адміністрації про відчуження спірної земельних ділянок на користь відповідачів скасовано постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07.08.2014 року по справі № 804/14362/13-а, то відсутні правові підстави збереження цього майна за відповідачами, а тому до спірних правовідносин, які виникли безпосередньо між власником майна, яким відповідно до Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності від 06.09.2012 року № 5245-УІ з 01.01.2013 року є Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, і його володільцем підпадають під дію положень статті 1212 ЦК України.

Рішенням Апостолівського районного суду Дніпропетровської області від 27 березня 2018 року позовні вимоги задоволено.

Визнано недійсним свідоцтво про право власності на нерухоме майно, серія та номер: 7796395, видане 08.08.2013 року Реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області, ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 1220383300:02:001:0035), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства.

Визнано недійсним свідоцтво про право власності на нерухоме майно, серія та номер: 8110363, видане 17.08.2013 Реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області, ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 1220383300:02:001:0045), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства.

Визнано недійсним свідоцтво про право власності на нерухоме майно, серія та номер: 7979350, видане 14.08.2013 року Реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області, ОСОБА_3 на земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 1220383300:02:001:0044), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства.

Визнано недійсним свідоцтво про право власності на нерухоме майно, серія та номер: 7679212, видане 07.08.2013 року Реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області, ОСОБА_4 на земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 1220383300:02:001:0010), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства.

Визнано недійсним свідоцтво про право власності на нерухоме майно, серія та номер: 8107412, видане 17.08.2013 Реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області, ОСОБА_5 на земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 1220383300:02:001:0014), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства.

Визнано недійсним свідоцтво про право власності на нерухоме майно, серія та номер: 7920769, видане 13.08.2013 року Реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області, ОСОБА_6 на земельну ділянку площею 2 га (кадастровий помер 1220383300:02:001:0023), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства.

Визнано недійсним свідоцтво про право власності на нерухоме майно, серія та номер: 7800702, видане 10.08.2013 року Реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області ОСОБА_7 на земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 1220383300:02:001:0012), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства.

В іншій частині в задоволенні позовних вимог заступника прокурора Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області відмовлено.

Стягнуто з ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 з кожного окремо на користь прокуратури Дніпропетровської області судовий збір у розмірі 1600 грн.

В апеляційних скаргах відповідачів ОСОБА_6 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , в інтересах яких діє представник ОСОБА_10 , відповідачі, кожен окремо, просили скасувати рішення суду першої інстанції та постановити нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог позивача посилаючись на те, що суд першої інстанції безпідставно застосував в даному випадку ст. 1212 ЦК України, оскільки Розпорядження АРДА частково скасовано, судом першої інстанції не було проведено експертизи для встановлення того, чи є порушення меж (або накладання) земельних ділянок відповідно до правовстановлюючих документів та документації із землеустрою на ці земельні ділянки. Крім того, скасовуючи свідоцтва про право власності на нерухоме майно суд першої інстанції не врахував, що потреба державного органу виправити минулу помилку не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу.

У відзиві на апеляційну скаргу прокурор Дніпропетровської області просить рішення суду першої інстанції залишити без змін, як законне та обґрунтоване, на її думку, апеляційну скаргу залишити без задоволення.

Відповідач ОСОБА_7 помер ІНФОРМАЦІЯ_7 , про що Соборним районним у місті Дніпрі відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Дніпропетровської області вчинено відповідний актовий запис №37 від 175 січня 2018 року( а.с.3 том 9).

Ухвалою Дніпровського апеляційного суду від 23 грудня 2019 року замінено відповідача ОСОБА_7 його правонаступниками ОСОБА_8 , ОСОБА_9 ( а.с.142-143 том 9 ).

Відповідачі в судове засідання не з`явилися і про причини своєї неявки суд не повідомили, що (у відповідності до ч.2 ст. 372 ЦПК України) не перешкоджає розглядові справи.

Заслухавши суддю-доповідача, представника Прокуратури Дніпропетровської області, яка приймала участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції з Дніпровським апеляційним судом (м.Дніпро), третю особу ОСОБА_12 та її представника, які просила відмовити в задоволенні апеляційної скарги, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах заявлених позовних вимог, доводів апеляційноїскарги та відзиву на неї, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що згідно свідоцтва про державну реєстрацію суб`єкта підприємницької діяльності, статуту ФГ Світоч встановлено, що 08.06.1992 року зареєстровано ФГ Світоч , головою якого є ОСОБА_12 - третя особа по справі (а.с.130, 132, 114-122 том 1).

ОСОБА_12 12.10.1993 року отримала державний акт на право постійного користування землею № 230, згідно якого їй у постійне користування надана земельна ділянка площею 34,7 га в межах згідно з планом на території Камянської сільської ради народних депутатів для ведення селянського фермерського господарства (а.с.127-129).

Розпорядженням голови Апостолівської районної державної адміністрації № 1371-р-12 від 29 грудня 2012 року Про затвердження проектів землеустрою та надання земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства громадянам на території Кам`янської сільської ради та Апостолівської міської ради, Апостолівського району, Дніпропетровської області затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Камянської сільської ради Апостолівського району Дніпрпопетровської області. Також надано громадянам земельні ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту на території Камянської сільської ради, у тому числі відповідачам ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , до ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 .

На підставі вказаного розпорядження Реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області здійснено державну реєстрацію права власності на нерухоме майн та видано:

- свідоцтво про право власності на нерухоме майно, серія та номер: 7796395, видане 08.08.2013 року ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 1220383300:02:001:0035), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства,

- свідоцтво про право власності на нерухоме майно, серія та номер: 8110363, видане 17.08.2013 ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 1220383300:02:001:0045), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства,

- свідоцтво про право власності на нерухоме майно, серія та номер: 7979350, видане 14.08.2013 року ОСОБА_3 на земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 1220383300:02:001:0044), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства,

- свідоцтво про право власності на нерухоме майно, серія та номер: 7679212, видане 07.08.2013 ОСОБА_4 на земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 1220383300:02:001:0010), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства,

- свідоцтво про право власності на нерухоме майно, серія та номер: 8107412, видане 17.08.2013 Реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області, ОСОБА_5 на земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 1220383300:02:001:0014), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства.

- свідоцтво про право власності на нерухоме майно, серія та номер: 7920769, видане 13.08.2013 року Реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області, ОСОБА_6 на земельну ділянку площею 2 га (кадастровий помер 1220383300:02:001:0023), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства.

- свідоцтво про право власності на нерухоме майно, серія та номер: 7800702, видане 10.08.2013 року Реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області ОСОБА_7 на земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 1220383300:02:001:0012), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства.

Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07.08.2014 року справа № 804/14362/13-а, яка набрала законної сили 24.11.14 року, до якої постановою цього ж суду внесено виправлення, визнано протиправним та скасовано розпорядження Апостолівської районної державної адміністрації Дніпропетровської області від 29.12.2012 р. № 1371-р-12 в частині затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та надання у власність земельних ділянок:

- кадастровий номер 1220383300:02:001:0044 ОСОБА_3 , площею 0,3148 га,

- кадастровий номер 1220383300:02:001:0035, ОСОБА_1 площею 0,0873 га,

- кадастровий номер 1220383300:02:001:0010, ОСОБА_4 площею 1, 9999 га,

- кадастровий номер 1220383300:02:001:0014, ОСОБА_5 площею 0,0061га,

- кадастровий помер 1220383300:02:001:0023 ОСОБА_6 площею 0,6216 га,

- кадастровий номер 1220383300:02:001:0045, ОСОБА_2 площею 0,4825 га,

-кадастровий номер 1220383300:02:001:0012 ОСОБА_7 площею 1,2633 га.

Дане рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду обґрунтовано тим, що 5 травня 2014 року Відділом Держземагентства в Апостолівському районі Дніпропетровської області прийнято рішення РВ-1200119962014 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру на ім`я ОСОБА_12 у зв`язку із тим, що кадастровий план в технічній документації із землеустрою, щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення фермерського господарства не відповідає плану зовнішніх меж землекористування в Державному акті на право постійного користування землею, зокрема, встановлено перетин земельних ділянок за кадастровими номерами:№1220383300:02:001:0044, ОСОБА_3 , площа співпадає на 0,9073%, що складає 0,3148 га; №1220383300:02:001:0035, ОСОБА_1 , площа співпадає на 0,2516%, що складає 0,0873 га; №1220383300:02:001:0010, ОСОБА_4 , площа співпадає на 5,7635%, що складає 1,9999 га;№1220383300:02:001:0014, ОСОБА_5 площа співпадає на 0,0178%, що складає 0,0061 га; №1220383300:02:001:0023, ОСОБА_6 , площа співпадає на 1,7916%, що складає 0,6216 га; №1220383300:02:001:0045, ОСОБА_2 ,площа співпадає на 1,3907%, що складає 0,4825 га; №1220383300:02:001:0012, ОСОБА_7 , площа співпадає на 3,6407%, що складає 1,2633 га.

Звертаючись до суду з даним позовом позивач посилався на те, що оскільки постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду скасовано розпорядження голови райдержадміністрації від 29.12.2012 року № 1371-р-12, в частині затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства громадянам, зокрема, ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_2 , ОСОБА_7 , свідоцтва про право власності на нерухоме майно - земельні ділянки, що були їм видані мають бути визнані недійсними, а земельні ділянки повернуті Головному управлінню Держгеокадастру у Дніпропетровській області .

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку, постановою окружного адміністративного суду Дніпропетровської області від 07.08.14 року визнано протиправним та скасовано розпорядження голови Апостолівської районної державної адміністрації № 1371-р-12 від 29 грудня 2012 року Про затвердження проектів землеустрою та надання земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства громадянам на території Кам`янської сільської ради та Апостолівської міської ради, Апостолівського району, Дніпропетровської області , на підставі якого відповідачі ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , кожен окремо, отримали у власність земельні ділянки, , тому зважаючи на відсутність правовох підстав для набуття права власності, тому згідно положень ст. 1212 ЦК України відповідачі зобов`язані повернути отримані у власність земельні ділянки.

Колегія суддів погоджується із рішенням суду першої інстанції, вважає його вірним, таким, що ухвалено на підставі наявних у матеріалах справи, безпосередньо досліджених доказах.

Згідно статті 13 Конституції України, земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до статті 1 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Згідно з частинами 2 і 3 ст.2 Земельного кодексу України, суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені конституцією України.

Підстави набуття права на землю із земель державної та комунальної власності визначені у ст.116 Земельного кодексу України.

Згідно ст.116 ЗК України, громадяни набувають право власності на земельні ділянки із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону; безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян , одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій , одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.

Порядок передачі земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи земельних ділянок комунальної власності у державну власність визначено статтею 117 ЗК України.

Так, передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні.

На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки.

Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.

До земель державної власності, які не можуть передаватися у комунальну власність, належать земельні ділянки, що використовуються Чорноморським флотом Російської Федерації на території України на підставі міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна державної власності, а також земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, крім випадків передачі таких об`єктів у комунальну власність.

До земель комунальної власності, які не можуть передаватися у державну власність, належать земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності, а також земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій, крім випадків передачі таких об`єктів у державну власність.

Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами визначений у ст.118 ЗК України.

Так, відповідно до ч.ч.6-9 ст.118 ЗК України встановлено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються викопіювання з кадастрової карти (плану) або інші графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, районна, Київська чи Севастопольська міська державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних утворень, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, районна, Київська чи Севастопольська міська державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Відповідно до вимог ст. 121 ЗК України встановлюються норми безоплатної передачі земельних ділянок громадянам становлять, зокрема, для ведення особистого селянського господарства така норма становить не більше 2,0 га.

Відповідно до ч. 3 ст. 61 ЦПК України, в редакції від 18.03.2004 року, обставини, встановлені рішенням суду у цивільній, господарській або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом. Аналогічні положення закріплено й у ч. 4 ст. 82 ЦПК України, в редакції від 03 жовтня 2017 року.

Отже, судовим рішенням, яке набрало законної сили, встановлено, що на час передачі земельних ділянок, Дане рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду обґрунтовано тим, що 5 травня 2014 року Відділом Держземагентства в Апостолівському районі Дніпропетровської області прийнято рішення РВ-1200119962014 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру на ім`я ОСОБА_12 у зв`язку із тим, що кадастровий план в технічній документації із землеустрою, щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення фермерського господарства не відповідає плану зовнішніх меж землекористування в Державному акті на право постійного користування землею, зокрема, встановлено перетин земельних ділянок за кадастровими номерами:№1220383300:02:001:0044, ОСОБА_3 , площа співпадає на 0,9073%, що складає 0,3148 га; №1220383300:02:001:0035, ОСОБА_1 , площа співпадає на 0,2516%, що складає 0,0873 га; №1220383300:02:001:0010, ОСОБА_4 , площа співпадає на 5,7635%, що складає 1,9999 га; №1220383300:02:001:0014, ОСОБА_5 площа співпадає на 0,0178%, що складає 0,0061 га; №1220383300:02:001:0023, ОСОБА_6 , площа співпадає на 1,7916%, що складає 0,6216 га; №1220383300:02:001:0045, ОСОБА_2 , площа співпадає на 1,3907%, що складає 0,4825 га; №1220383300:02:001:0012, ОСОБА_7 , площа співпадає на 3,6407%, що складає 1,2633 га.

Отже, факт перетину земельних ділянок відповідачів із земельною ділянкою третьої особи ОСОБА_12 , встановлений зазначеним судовим рішенням, тому не підлягає доказуванню при розгляді даної цивільної справи. Тому доводи апеляційної скарги щодо відсутності експертизи для встановлення того, чи є порушення меж (або накладання) земельних ділянок відповідно до правовстановлюючих документів та документації із землеустрою на ці земельні ділянки, є неприйнятними. Даний факт встановлений рішенням суду, досліджувався при розгляді справи в порядку адміністративного судочинства, визначена відсоткова складова та відповідна площа перетину кожної земельної ділянки, тому ці фактичні дані доказуванню не підлягають.

Колегія суддів вважає доводи апеляційної скарги відповідачів та їх представника ОСОБА_13 в частині потреби державного органу виправити помилку, щоб не втручатися в право відповідачів та пропорційній їсть такого втручання, вважає такими, що не підлягають задоволенню.

Відповідачі по справі не позбавлені в установленому законом порядку отримати свідоцтва про право власності на земельні ділянки, що розташовані на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району Дніпропетровської області, для ведення особистого селянського господарства в межах, що визначені розпорядженням Апостолівської районної державної адміністрації Дніпропетровської області від 29.12.2012 р. № 1371-р-12 Про затвердження проектів землеустрою та надання земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства громадянам на території Кам`янської сільської ради та Апостолівської міської ради, Апостолівського району, Дніпропетровської області за виключенням часток, право користування якими належить ОСОБА_12 на праві постійного користування, згідно з Державним актом на право постійного користування землі № 230 від 12 жовтня 1993 року.

Колегією суддів враховано, висновок Конституційного Суду України у рішенні від 2 листопада 2004 року № 15-рп/2004де суд акцентував увагу, що Верховенство права - це панування права в суспільстві. Верховенство права вимагає від держави його втілення у правотворчу та правозастосовну діяльність, зокрема у закони, які за своїм змістом мають бути проникнуті передусім ідеями соціальної справедливості, свободи, рівності тощо . Цей принцип забезпечує пріоритетність прав і свобод людини та громадянина, справедливість і гуманність при постановленні судових рішень.

До спірних правовідносин підлягає застосуванню стаття 1 Першого Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Перший протокол до Конвенції), відповідно до якої кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права. Проте, попередні положення жодним чином не обмежують право держави вводити в дію такі закони, які вона вважає за необхідне, щоб здійснювати контроль за користуванням майном відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафів.

Перший протокол до Конвенції ратифікований Законом України 17 липня 1997 року № 475/97-ВР й із огляду на приписи частини першої статті 9 Конституції України, статті 10 ЦК України застосовується судами України, як частина національного законодавства. При цьому, розуміння змісту норм Конвенції та Першого протоколу, їх практичне застосування відбувається через практику (рішення) Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ), яка згідно зі статтею 17 Закону України від 23 лютого 2006 року № 3477-IV Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини застосовується українськими судами як джерело права.

Відповідно до сталої практики ЄСПЛ (рішення ЄСПЛ у справах Спорронґ і Льоннрот проти Швеції від 23 вересня 1982 року, Джеймс та інші проти Сполученого Королівства від 21 лютого 1986 року, Щокін проти України від 14 жовтня 2010 року, Сєрков проти України від 07 липня 2011 року, Колишній король Греції та інші проти Греції від 23 листопада 2000 року, Трегубенко проти України від 02 листопада 2004 року та інші) напрацьовано три критерії, які слід оцінювати на предмет сумісності заходу втручання в право особи на мирне володіння майном із гарантіями статті 1 Першого протоколу, а саме: чи є втручання законним; чи переслідує воно суспільний , публічний інтерес; чи є такий захід (втручання в право на мирне володіння майном) пропорційним визначеним цілям. ЄСПЛ констатує порушення статті 1 Першого протоколу, якщо хоча б одного критерію не буде додержано.

Втручання держави в право власності особи є виправданим, якщо воно здійснюється з метою задоволення суспільного , публічного інтересу, при визначенні якого ЄСПЛ надає державам право користуватися значною свободою (полем) розсуду . Втручання держави в право на мирне володіння майном може бути виправдане за наявності об`єктивної необхідності у формі суспільного, публічного, загального інтересу, який може включати інтерес держави, окремих регіонів, громад чи сфер людської діяльності.

Принцип пропорційності передбачає, що втручання у право власності, навіть якщо воно здійснюється згідно з національним законодавством і в інтересах суспільства, буде розглядатися як порушення статті 1 Першого Протоколу, якщо не було дотримано справедливої рівноваги (балансу) між інтересами держави (суспільства), пов`язаними з втручанням, та інтересами особи, яка так чи інакше страждає від втручання. Справедлива рівновага передбачає наявність розумного співвідношення (обґрунтованої пропорційності) між метою, що передбачається для досягнення, та засобами, які використовуються. Необхідний баланс не буде дотриманий, якщо особа несе індивідуальний і надмірний тягар .

За таких обставин суспільним , публічним інтересом звернення прокурора до суду з вимогою повернути спірні земельні ділянки у власність ОСОБА_12 є задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно важливого та соціально значущого питання - захист суспільних інтересів та права власності на землю.

ЄСПЛ, оцінюючи можливість захисту права особи за статтею 1 Першого Протоколу, загалом перевіряє доводи держави про те, що втручання в право власності відбулося в зв`язку з обґрунтованими сумнівами щодо законності набуття особою права власності на відповідне майно, зазначаючи, що існують відмінності між тією справою, в якій законне походження майна особи не оспорюється, і справами стосовно позбавлення особи власності на майно, яке набуте злочинним шляхом або стосовно якого припускається, що воно було придбане незаконно (наприклад, рішення та ухвали ЄСПЛ у справах Раймондо проти Італії від 22 лютого 1994 року, Філліпс проти Сполученого Королівства від 5 липня 2001 року, Аркурі та інші проти Італії від 5 липня 2001 року, Ісмаїлов проти Російської Федерації від 06 листопада 2008 року).

Колегія суддів зауважує, що при вирішенні спірного питання дотриманий принцип пропорційності , оскільки право відповідачів на володіння земельною ділянкою, призводить до втручання в право володіння земельною долинкою третьої особи ОСОБА_12 .

Проте, колегія суддів наголошує, що відповідачі не позбавлені права, у порядку встановленому Законом на виділ їм у власність земельних ділянок, що не будуть перетинати межі земельних ділянок інших власників та (чи) користувачів.

Отже, вирішуючи спір, суд першої інстанції в достатньо повному обсязі встановив права і обов`язки сторін, що брали участь у справі, обставини справи, перевірив доводи і заперечення сторін, дав їм належну правову оцінку, ухвалив рішення, яке відповідає вимогам закону. Висновки суду обґрунтовані і підтверджуються письмовими доказами.

За таких обставин, колегія суддів вважає, що рішення суду обґрунтоване і підтверджується матеріалами справи, тому апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду - залишенню без змін.

Керуючись ст.ст. 367, 374, 375, 381-383 ЦПК України апеляційний суд,

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційні скарги відповідачів ОСОБА_6 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 в інтересах яких діє представник ОСОБА_10 , залишити без задоволення.

Рішення Апостолівського районного суду Дніпропеторовської області від 27 березня 2018 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення.

Повний текст судового рішення складено 11 лютого 2020 року.

Головуючий:

Судді:

СудДніпровський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення11.02.2020
Оприлюднено13.02.2020
Номер документу87547876
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —171/343/17

Ухвала від 27.08.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Ступак Ольга В`ячеславівна

Ухвала від 10.08.2020

Цивільне

Апостолівський районний суд Дніпропетровської області

Хоруженко Н. В.

Ухвала від 31.03.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Ступак Ольга В`ячеславівна

Постанова від 11.02.2020

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Бондар Я. М.

Постанова від 11.02.2020

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Бондар Я. М.

Ухвала від 23.12.2019

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Бондар Я. М.

Ухвала від 23.12.2019

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Бондар Я. М.

Ухвала від 23.12.2019

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Бондар Я. М.

Ухвала від 07.11.2019

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Бондар Я. М.

Ухвала від 08.08.2019

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Бондар Я. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні