Рішення
від 12.02.2020 по справі 640/18176/18
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 лютого 2020 року м. Київ № 640/18176/18

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Скочок Т.О., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу

за позовомПриватного акціонерного товариства Київресурспостач доГоловного управління ДФС у м. Києві провизнання протиправною бездіяльність,

ВСТАНОВИВ:

До Окружного адміністративного суду м. Києва звернулось Приватне акціонерне товариство Київресурспостач з позовом до Головного управління ДФС у м. Києві про визнання протиправною бездіяльність Головного управління ДФС у м. Києві щодо ненадання у встановлені законом строки відповідей на заяви від 21.08.2018 №46/1-56 та від 13.09.2018 №46/1-60 (з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог).

В обґрунтування заявлених позовних вимог зазначено, що, звернувшись до Головного управління ДФС у м. Києві із заявами про повернення надмірно сплаченої пені від 21.08.2018 №46/1-56 та від 13.09.2018 №46/1-60, контролюючим органом не було підготовлено відповідний висновок щодо повернення вказаних грошових коштів у двадцятиденний строк, встановлений для цього.

Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 27.11.2018 відкрито провадження у справі у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), встановлено сторонам строк для надання відзиву, відповіді на відзив та заперечення.

18.12.2018 від представника відповідача через канцелярію суду надійшов відзив, в якому останній заперечував проти задоволення позовних вимог, вказавши про те, що твердження представника позивача про ненадання відповіді на вказані заяви не відповідають дійсності, оскільки останнім отримано відмову у наданні висновку щодо повернення надміру сплаченої пені, у зв`язку з наявним боргом. При цьому, вказана відмова є предметом розгляду в іншій адміністративній справі - №640/19428/18. Крім того, як наголошено у відзиві, зміст п. 8 Порядку взаємодії територiальних органів Державної фіскальної служби України, мiсцевих фiнансових органiв та територiальних органiв Державної казначейської служби України у процесi повернення платникам податкiв помилково та/або надмiру сплачених сум грошових зобов`язань та пені, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 15.12.2015 №1146, ніяким чином не встановлює зобов`язання контролюючого органу надати висновок про повернення надміру сплаченої пенсі у строк, що на думку представника позивача, становить 20 днів, з урахуванням того, що вказане законодавче положення підлягає застосуванню лише у випадку коли вказана у заяві платника сума за даними інформаційних систем обліковується як помилково та/або надміру сплачена, факт чого відсутній у межах спірних правовідносин.

28.12.2018 від представника позивача через канцелярію суду надійшла відповідь на відзив, в якій останнім додатково наголошено на обґрунтованості заявлених позовних вимог.

Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, відзив та відповідь на відзив, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Як вбачається з наявних у матеріалах справи доказів, Приватне акціонерне товариство Київресурспостач звернулось до Головного управління ДФС у м. Києві із заявою про повернення надміру сплаченої пені у розмірі 265 103,40 грн. від 21.08.2018 №46/1-56, яка направлена засобами поштового зв`язку 21.08.2018 та отримана представником Головного управління ДФС у м. Києві за довіреністю 22.08.2018.

Повторно Приватне акціонерне товариство Київресурспостач звернулось до Головного управління ДФС у м. Києві з аналогічною заявою від 13.09.2018 №46/1-60, яка направлена засобами поштового зв`язку 13.09.2018 та отримана представником Головного управління ДФС у м. Києві за довіреністю 17.09.2018.

Листом від 05.11.2018 №96142/10/26-15-07-05-15 Головним управлінням ДФС у м. Києві повідомлено позивача про те, що станом на 31.10.2018 в інтегрованій картці платника податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) у Приватного акціонерного товариства Київресурспостач обліковується заборгованість у розмірі 16 534,49 грн., з огляду на що, відсутні підстави для надання до органу Державного казначейства висновку щодо повернення коштів на рахунок платника.

На підставі викладеного, вважаючи порушеними власні права та охоронювані законом інтереси позивача, останній звернувся з даним позовом до суду.

Розглядаючи справу по суті, суд виходить з наступного.

Умови повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені визначено положеннями ст. 43 Податкового кодексу України (тут і надалі у редакції, яка діяла станом на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до п. 43.1 ст. 43 Податкового кодексу України, помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов`язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків (п. 43.2 ст. 43 Податкового кодексу України).

Обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми (п. 43.3 ст. 43 Податкового кодексу України).

Згідно з п. 43.5 ст. 43 Податкового кодексу України, контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п`яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.

Аналогічні за змістом положення також викладено у Порядку взаємодії територiальних органів Державної фіскальної служби України, мiсцевих фiнансових органiв та територiальних органiв Державної казначейської служби України у процесi повернення платникам податкiв помилково та/або надмiру сплачених сум грошових зобов`язань та пені, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 15.12.2015 №1146 (тут і надалі - Порядок №1146 у редакції, яка діяла станом на момент виникнення спірних правовідносин), п. 1 якого визначено, що цей Порядок регламентує взаємовідносини територіальних органів Державної фіскальної служби України (далі - органи ДФС) з мiсцевими фiнансовими органами та територіальними органами Державної казначейської служби України (далі - органи Казначейства) в процесi повернення платникам податкiв помилково та/або надмiру сплачених сум грошових зобов`язань та пені за платежами, контроль за справлянням яких покладено на органи ДФС, з метою належного виконання положень статей 43, 102 Податкового кодексу України, частини другої статтi 45 та частини другої статтi 78 Бюджетного кодексу України.

У силу п. 7 Порядку №1146, після реєстрації в органі ДФС заява платника про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових забовязань та пені (крім грошових забовязань та пені з митних та інших платежів, які сплачуються під час митного оформлення товарів) передається на розгляд до структурних підрозділів, що виконують функції з адміністрування відповідних податків і зборів та погашення заборгованостей. Не пізніше другого робочого дня, наступного за днем реєстрації, заява з відміткою вказаних підрозділів щодо правомірності повернення передається до структурного підрозділу, на який покладено функцію з підготовки висновку.

Заява платника про повернення помилково або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені з митних та інших платежів, які сплачуються під час митного оформлення товарів, після реєстрації передається до структурного підрозділу митниці ДФС, на який покладено функцію з підготовки висновку.

Приписами п. 8 Порядку №1146, зокрема визначено наступне: у разі якщо вказана у заяві платника сума (її частина) за даними інформаційних систем обліковується як помилково та/або надміру сплачена, орган ДФС готує: висновок на повернення такої суми (її частини) за формою згiдно з додатком 1 до цього Порядку; два примiрники реєстру висновкiв за платежами, належними державному бюджету, за формою згiдно з додатком 2 до цього Порядку; три примiрники реєстру висновкiв за платежами, належними мiсцевим бюджетам, та платежами, якi пiдлягають розподiлу мiж державним та мiсцевими бюджетами, за формою згiдно з додатком 3 до цього Порядку.

Контроль за прийняттям/передаванням висновкiв органи ДФС, мiсцеві фiнансові органи, органи Казначейства здійснюють шляхом проставляння на відповідних примірниках Реєстрів відміток про надходження документів до установи у порядку, визначеному Типовою інструкцією з діловодства у центральних органах виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих органах виконавчої влади, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2011 року № 1242 (із змінами).

За платежами, належними державному бюджету, орган ДФС у строк не пiзнiше нiж за п`ять робочих днiв до закiнчення двадцятиденного строку з дня подання платником податкiв заяви передає висновки згiдно з реєстром висновкiв за платежами, належними державному бюджету, для виконання вiдповiдному органу Казначейства.

За платежами, належними мiсцевим бюджетам, та платежами, якi пiдлягають розподiлу мiж державним та мiсцевими бюджетами, орган ДФС у строк не пiзнiше нiж за дев`ять робочих днiв до закiнчення двадцятиденного строку з дня подання платником податкiв заяви передає висновки згiдно з реєстром висновкiв за платежами, належними мiсцевим бюджетам, та платежами, якi пiдлягають розподiлу мiж державним та мiсцевими бюджетами, для погодження вiдповiдному мiсцевому фiнансовому органу.

З аналізу викладених законодавчих положень вбачається, що процедура повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов`язання, яка включає у себе, у тому числі, підготовку контролюючим органом висновку про повернення вказаних сум грошового зобов`язання та подання його до відповідного органу казначейства, розпочинається виключно у разі відсутності у платника податків податкового боргу. Відтак, відрахунок двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви, як це визначено п. 43.5 ст. 43 Податкового кодексу України та п. 8 Порядку №1146, розпочинається лише у випадку визнання контролюючим органом правомірності факту такого повернення. Натомість, у випадку наявності у платника податків податкового боргу процедура погодження повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов`язання взагалі не розпочинається до моменту погашення такого боргу, що і виключає застосування до спірних правовідносин вказаного двадцятиденного строку. При цьому, строку розгляду заяви платника податків про повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов`язання у разі наявності в останнього податкового боргу чинним законодавством не визначено.

Крім того, суд звертає увагу, що наведені положення п. 43.5 ст. 43 Податкового кодексу України та п. 8 Порядку №1146 по своїй суті регулюють правовідносини, що виникають між контролюючим органом та органом казначейства, а саме: визначають процедуру взаємодії останніх під час погодження питання щодо повернення помилково та/або надмiру сплачених сум грошових зобов`язань та пені.

З урахуванням викладеного, суд дійшов до висновку, що твердження представника позивача щодо порушення Головним управлінням ДФС у м. Києві двадцятиденного строку розгляду поданих ним заяв не знайшли свого законодавчого підтвердження під час судового розгляду даної справи.

У силу ч.ч. 1 та 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Беручи до уваги викладене, суд дійшов до висновку про необґрунтованість позовних вимог та відмову у задоволенні останніх.

Керуючись ст.ст. 12, 77, 139, 246, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовних вимог Приватного акціонерного товариства Київресурспостач (код ЄДРПОУ 32663874, адреса: 04073, м. Київ, вул. Марка Вовчка, 14) до Головного управління ДФС у м. Києві (код ЄДРПОУ 39439980, адреса: 04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19) відмовити у повному обсязі.

Рішення набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Т.О. Скочок

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення12.02.2020
Оприлюднено17.02.2020
Номер документу87554838
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/18176/18

Ухвала від 12.02.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Скочок Т.О.

Рішення від 12.02.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Скочок Т.О.

Ухвала від 12.02.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Скочок Т.О.

Ухвала від 27.11.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Скочок Т.О.

Ухвала від 12.11.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Скочок Т.О.

Постанова від 16.10.2018

Адмінправопорушення

Київський районний суд м.Харкова

Колесник С. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні