ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
12 лютого 2020 року м. Ужгород№ 260/91/20
Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Плеханова З.Б.
при секретарі Поп Н.В.
за участю:
позивача-1: ОСОБА_1 - не зявився;
позивача-2: ОСОБА_2 - не зявився;
позивача-3: ОСОБА_3 - не зявився;
позивача-4 : ОСОБА_4 - не зявився;
відповідача: Головне управління Держгеокадастру в Закарпатській області , представник - Костан О.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 ( АДРЕСА_1 ) до Головного управління Держгеокадастру в Закарпатській області (пл. Народна, буд. 4, каб. 298,м. Ужгород,Закарпатська область,88008) про визнання дій протиправними і зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 звернулися до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру в Закарпатській області , яким просить:
1.Визнати протиправним та скасувати Наказ №3146-СГ Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області від 20 листопада 2019 року, про відмову ОСОБА_3 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства із земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області.
2.Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області повторно розглянути заяву ОСОБА_3 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства із земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області.
3.Визнати протиправним та скасувати Наказ №3147-СГ Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області від 20 листопада 2019 року, про відмову ОСОБА_1 у наданні дозволу на розроблення проекту Землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га^для ведення особистого селянського господарства із земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області.
4.Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства із земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області.
5.Визнати протиправним та скасувати Наказ №3149-СГ Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області від 20 листопада 2019 року, про відмову ОСОБА_2 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства із земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області.
6.Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області повторно розглянути заяву ОСОБА_2 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства # земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області.
7. Визнати протиправним та скасувати Наказ №3150-СГ Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області від 20 листопада 2019 року, про відмову ОСОБА_4 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства із земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області.
8. Зобов`язати Головне управління ДержгеокаДастру у Закарпатській області повторно розглянути заяву ОСОБА_4 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства із земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області.
1.Позиції сторін.
Позов мотивований тим, що 18 жовтня 2019 року ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 за допомогою поштового зв`язку звернулися до Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області із окремими заявами про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею по 2,00 га для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення, розташованої за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради, Ужгородського району Закарпатської області на підставі ст.118 ЗК .
Наказами від 20.11.2019 року відповідач відмовив у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою. Підставою для всіх чотирьох відмов зазначено те, що вказані у клопотанні землі перебувають у постійному користуванні відповідно до державного акту на право постійного користування землею ЗК №012-00051. Позивачі зазначають, що при поданні клопотань до Відповідача про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність Позивачі обрали земельні ділянки, які були ні за ким не зареєстровані, фактично відносилися до земель запасу сільськогосподарського призначення, знаходилися за межами населеного пункту. Ці ділянки не були передані в паї, не відносися до лісів, а відповідно могли бути передані у власність громадянам, які виявили бажання розробити проект землеустрою та оформити речове право на них. Відтак, вважають відмову протиправною. Вичерпний перелік підстав для відмови в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою наведений у ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України, при цьому в листах Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області не вказано жодної з них. Таким чином, підстави для відмови в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою відсутні. Просять позовні вимоги задовольнити повністю.
29 січня 2020 року на адресу суду від Головного управління Держгеокадастра у Закарпатській області надійшов відзив на даний адміністративний позов, де зазначено, що Головне управління розглянуло клопотання Позивачів від 18.10.2019 (вхідна реєстрація від 21.10.2019 № Т-2321/0/17-19, № Т-2319/0/17-19, № Т-2310/0/17-19, № П-2387/0/17-19) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, які розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області. За результатами розгляду клопотань позивачів, враховуючу всю наявну в Головному управлінні інформацію та у зв`язку з невідповідністю місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, керуючись частиною 7 статті 118 Земельного кодексу України, Головним управлінням прийнято накази Головного управління "Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою" від 20.11.2019 № 3147-сг, № 3149-сг, № 3146-сг, № 3150-сг по кожному із клопотань Позивачів, обґрунтувавши відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою обумовлена тим, що зазначена на картографічних матеріалах земельна ділянка перебуває у постійному користуванні відповідно до державного акту на право постійного користування землею серія ЗК №012-00051, право на яку не припинено. Додатково зазначає, що вказаний факт був відомий кожному із Позивачів, оскільки до клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою на відведення земельної ділянки у власність було додано листи відділу в Ужгородському районі Головного управління. З огляду на наведене, Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області не погоджується з висновком Позивача стосовно того, що відмова Головного управління, яка надана та обґрунтована, не ґрунтується на законних підставах, чим порушує право на землю. Отже, враховуючи викладене вище, Головне управління зазначає, що діяло в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, на звернення Позивачів надало обґрунтовану та вичерпну відповідь.
Крім того, зазначає, що позовна вимога щодо зобов`язання відповідача (Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області) надати дозвіл на розробку проекту землеустрою є втручанням в дискреційні повноваження відповідача та виходить за межі завдань адміністративного судочинства. На підставі вищевикладеного просить в задоволенні адміністративного позову відмовити.
04 лютого 2020 року від представника позивачів надійшла відповідь на відзив , в якому зазначено, що жодна із наведених вище підстав для відмови громадянам у наданні дозволу на розроблення проекту не стала перешкодою для внесення Головним управлінням Держгеокадастру в Закарпатській області відомостей про спірні землі як ЗЕМЛІ ЗАПАСУ ДЕРЖАВНОЇ ФОРМИ ВЛАСНОСТІ ПРИЗНАЧЕНІ ДЛЯ" СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОГО ВИКОРИСТАННЯ . Ця обставина ще раз підтверджує, що відмови Відповідача в наданні дозволів були безпідставними та незаконними, а тому підлягають скасуванню. Додатково зазначив, що посилання відповідача у відзиві щодо вимог про зобов`язання його прийняти певне рішення як втручання в його дискреційні повноваження, однак, в позовній заяві такі вимоги не ставляться, а Вимога сформульована як зобов`язати повторно розглянути , що не є втручанням в дискреційні повноваження відповідача.
Позивачі та їх представник в судове засідання не зявилися, про дату, час та місце судового розгляду були належним чином повідомлені, в тому числі, повідомлений за телефоном адвокат позивачів. 28.01.2020 року на адресу суду від представника позивача надійшло клопотання про розгляд справи за відсутності позивачів та їх представника.
Представник ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області проти задоволення позову заперечив.
Розглянувши подані сторонами документи та матеріали справи, заслухавши пояснення представника відповідача, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступного висновку.
2. Обставини, встановлені судом.
Судом встановлено, 28 серпня 2019 року ОСОБА_1 звернувся до Відділу в Ужгородському районі Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області із заявою №ЗВ-9500583922019 про виготовлення довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель , зміни цільового-призначення загальною площею 11,1 га, яка знаходиться в Ужгородському районі Закарпатської області, на території Пацканівської сільської ради (за межами населеного Пункту) (а.с.24).
10 вересня 2019 року Відділ в Ужгородському районі Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області відповіддю №32-7-0.28-1532/162-19 за результатами розгляду заяви повідомив, що запитувана земельна ділянка облікована в звітності, яка подавалася Пацканівською сільською радою (форма 6-зем), вид угідь: частково як ліси та інші лісовкриті площі (21), з них чагарники (28), контур - 1301 та частини ділянки - 1294,1300,1343 та з них рілля (5), контури - 1340,1345,1344. (а.с.23).
18 жовтня 2019 року ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 за допомогою поштового зв`язку звернулися до Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області із окремими заявами про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею по 2,00 га для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення, розташованої за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради, Ужгородського району Закарпатської області на підставі ст. 118 ЗК (а.с.18,29,40,50).
До вищевказаних заяв було додано копії паспортів громадянина України та ІПН, графічний матеріал місця розташування земельної ділянки, Довідка із звітності з кількісного обліку земель про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями, видана відділом в Ужгородському районі ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області, Копія заяви №38-9500583922019 з додатком.
23 жовтня 2019 року Головне управління Держгеокадастру в Закарпатській області звернулося листом №3854/0/18-19 до відділу в Ужгородському районі Головного управління про надання всієї наявної інформації про земельну ділянку відповідно до поданих клопотань позивачів у письмовому та електронному вигляді, відповідно до відомостей з Державного земельного кадастру, а також викопіювання з індексної кадастрової карти (плану), на якій орієнтовно відображено запитувану земельну ділянку.(а.с.78).
Згідно з інформацією відділу в Ужгородському районі Головного управління від 18.11.2019 року зазначено, що відділом проведено перевірку клопотань про надання дозволу на розробку проекту землеустрою земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність чи користування, земельна ділянка розташована за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району, відповідно до форми статистичної звітності 6-зем., ; вид угідь рілля, землі не перебувають у власності чи користуванні інших фізичних чи юридичних осіб. Відділ в Ужгородському районі Головного управління погоджує місце розташування земельної ділянки відповідно до поданих клопотань (а.с.79-82).
Згідно інформації на Публічній кадастровій карті України в межах територій, які визначалися Позивачами як бажані ділянки для розроблення проектів землеустрою присвоєно кадастрові номери та виділено дві земельні ділянки (а.с.62-66):
- площею 1.6155 га; тип власності: не визначено; цільове призначення: 16.00 землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам) землі сільськогосподарського призначення (01), з кадастровим Номером 2124885100:10:014:0004; місце розташування: Закаргіатська область, Ужгородський район, на території Пацканівської сільської ради (за межами населених пунктів) контур 1345;
- площею 20.128 га; тип власності: не визначено; цільове призначення: 16.00 землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам) землі сільськогосподарського призначення (01), з кадастровим номером 2124885100:10:014:0005; місце розташування: Закарпатська область, Ужгородський район, на території Пацканівської сільської ради (за межами населених пунктів) контур 1280,1303.
Інформації про зареєстроване право власності чи право постійного користування відсутні.
22 листопада 2019 року за результатами розгляду клопотань Позивачів ,Головне правління Держгеокадастру у Закарпатській області Листами:
- №7-3146/14-19-СГ від 20.11.2019 року у формі Наказу №3446-СГ від 20 листопада 2019 року ОСОБА_3 ;(а.с.27)
-№7-3147/14- 19-СГ від 20.11.2019 року у формі Наказу №3147-СГ від 20 листопада 2019 року ОСОБА_1 ;(а.с.38)
- №7-3149/14-19-СГ від 20.11.2019 року у формі Наказу №3149-СГ від 20 листопада 2019 року ОСОБА_2 ;(а.с.48)
- №7-3150/14-19-СГ від 20.11.2019 року у формі Наказу №3150-СГ від 20 листопада 2019 року ОСОБА_4 (а.с.60).
відмовлено у наданні дозволу на розроблення з урахуванням вимог державних стандартів, норм і правил у сфері землеустрою проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства (код цільового призначення згідно з класифікацією видів цільового призначення земель - 01.03) із земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області.
Підставою для всіх чотирьох відмов зазначено те, що вказані у клопотанні землі перебувають у постійному користуванні відповідно до державного акту на право постійного користування землею ЗК №012-00051.
Відповідно до державного акту на право постійного користування землею серія ЗК №012-00051,земельні ділянки, які Позивачі бажають отримати у власність, знаходяться у постійному користуванні ДП Радґосп-заводу "Червона зірка" право на яку не припинено.(а.с.119-122).
На Викопіюванні з ортофотоплану та з індексної кадастрової карти орієнтовних меж державного акту Радгоспу заводу "Червона зірка" на території Пацканівської сільської ради вказано земельні ділянки згідно клопотань позивачів, які знаходяться в межах земель Радгоспу - заводу "Червона зірка".( а.с. 138-139).
3. Мотиви суду та норми права, застосовані судом.
Відповідно до статті 14 Конституції України земля визнана основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Суб`єктивне право на земельну ділянку виникає і реалізується на підставах і в порядку, визначених Конституцією України, Земельним Кодексом України (далі - ЗК України) та іншими законами України, що регулюють земельні відносини.
Статтею 41 Конституції України встановлено, що право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом.
Згідно зі статтею 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб.
Частиною третьою статті 22 ЗК України передбачено, що землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.
Відповідно до статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться, зокрема, у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом. Такий порядок визначений статтею 118 ЗК України.
Частиною першою статті 121 ЗК України передбачено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності, зокрема, для ведення садівництва - не більше 0,12 гектара.
Так, порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у власність визначений статтею 118 ЗК України, зокрема частиною шостою вказаної статті передбачено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).
У разі, якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Отже, якщо особою, яка звернулася до відповідного суб`єкта владних повноважень виконані всі передумови для отримання відповідного дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність, підстави для відмови у наданні такого дозволу відсутні.
Частиною сьомою статті 118 ЗК України встановлено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише :
- невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них
- нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Згідно Наказу від Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29.09.2016 № 333 "Про затвердження положень про територіальні органи Держгеокадастру" Головне управління Держгеокадастру в області (далі - Головне управління) є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане та серед іншого розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством.
Статтею 35 ЗУ "Про землеустрій" встановлено , що Інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об`єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.
Судом встановлено, що стуктурним підрозділом відповідача, а саме: відділом в Ужгородському районі Головного управління ні позивачам ні відповідачу на їх запити не було надано інформацію щодо власників чи користувачів спірних земельних ділянок, у звзязку з чим позивачі і звернулися до відповідача щодо вирішення викладеного в їх заявах питання відносно земельних ділянок, які були вільні і не були ні в чиєму володінні( користуванні).
Також судом встановлено, що інвентаризація земель, в тому числі і тих, місце розташування яких зазначалося позивачами в своїх заявах на час їх розгляду, не проводилося, а тому посилання як на одну з підстав невідповідності місця розташування об`єкта вимогам законів не може бути покладено в основу відмови.
Про правостановлюючий документ, а саме Державний Акт на право постійного користування позивачі узнали тільки з тексту оскаржуваних Наказів.
Також суд констатує, що тексти оскаржуваних наказів не містять посилань на відповідні пункти, частини статей, які стали підставою для відмови, а містять тільки загальних перелік норм земельного законодавства і посилання на Державний Акт на право постійного користування, а тому посилання відповідача у відзиві на те, що "За результатами розгляду клопотань позивачів, враховуючу всю наявну в Головному управлінні інформацію та у зв`язку з невідповідністю місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, керуючись частиною 7 статті 118 Земельного кодексу України, Головним управлінням прийнято накази Головного управління "Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою" від 20.11.2019 № 3147-сг, № 3149-сг, № 3146-сг, № 3150-сг по кожному із клопотань Позивачів, обґрунтувавши відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою обумовлена тим, що зазначена на картографічних матеріалах земельна ділянка перебуває у постійному користуванні відповідно до державного акту на право постійного користування землею серія ЗК №012-00051, право на яку не припинено"- не відповідає дійсності.
Системний аналіз наведених правових норм дає підстави зробити висновок, що ЗК України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зокрема: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
При цьому, чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від положень статті 118 ЗК України, а тому відмова у вирішенні заяви на будь-яких інших підставах, які не передбачені даною нормою, суперечить вимогам закону.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 27 лютого 2018 року в справі № 545/808/17 та від 07.02.2019 в справі № 814/702/17.
Згідно з частиною 5 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Відповідно до оскаржуваних наказів в якості підстави для відмови позивачам у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства із земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області, відповідач зазначив про те, що вказані у клопотанні землі перебувають у постійному користуванні відповідно до державного акту на право постійного користування землею ЗК №012-00051.
Водночас, відповідач не зазначає про те, що розташування позначеної на графічних матеріалах земельної ділянки не відповідає вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Слід зазначити, що відповідно до статті 118 ЗК України порядок безоплатної передачі земельних ділянок у власність громадянами передбачає реалізацію таких послідовних етапів: - звернення громадян з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; - надання дозволу відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування; - розробка суб`єктами господарювання за замовленням громадян проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; - погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в порядку, передбаченому Земельним кодексом України; - затвердження відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Отже, передача (надання) земельної ділянки у власність відповідно до статті 118 ЗК України є завершальним етапом визначеної процедури безоплатної приватизації земельних ділянок. При цьому, отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність, а направлене на ідентифікацію земельної ділянки.
За таких обставин, суд доходить висновку, що відмова у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, викладена в оскаржуваних наказах оловного управління Держгеокадастру у Закарпатській області , не ґрунтується на нормах закону, є протиправною та, відповідно, підлягає скасуванню.
Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Верховного Суду України від 13.12.2016 року у справі № 815/5987/14 та постанові Верховного Суду від 27.02.2018 року у справі № 545/808/17.
Тобто, документація із землеустрою і розробляється з тією метою, щоб чітко ідентифікувати відповідну земельну ділянку. А надання дозволу на її розробку не покладає на відповідача обов`язку (не є підставою для виникнення зобов`язання перед особою, яка розробила проект землеустрою) щодо надання цієї земельної ділянки у власність чи користування.
З приводу твердження відповідача про неможливість судового втручання у його дискреційні повноваження суд зазначає наступне.
. Дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким. У справі, що розглядається, повноваження щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою чи надання мотивовано відмови у його наданні, регламентовано частиною 6 статті 118 ЗК України. Умови, за яких орган відмовляє у наданні дозволу, визначені законом. Якщо такі умови відсутні, орган повинен надати дозвіл. Ці повноваження та порядок їх реалізації передбачають лише один вид правомірної поведінки відповідного органу, а тому не є дискреційними.
Враховуючи, що судом встановлено факт протиправної поведінки відповідача, суд вважає, що зобов`язання його повторно розглянути заяви позивачів у чіткій відповідності до вимог законів про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства із земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області не є втручанням в його дискреційні повноваження, та саме такий спосіб захисту порушеного права є найбільш ефективним в розумінні ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Підсумовуючи наведене , суд дійшов висновку, що відповідач діяв та прийняв рішення без дотримання вимог , встановлених у ч. 2 ст. 2 КАСУ , якою передбачено , що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
За змістом частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст. 242-246 КАСУ, суд,-
В И Р І Ш И В:
1.Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) , ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_2 ), ОСОБА_3 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_3 ) , ОСОБА_4 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_4 ) до Головного управління Держгеокадастру в Закарпатській області (пл. Народна, буд. 4, каб. 298,м. Ужгород,Закарпатська область,88008, код ЄДРПОУ 39766716) про визнання дій протиправними і зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
2.Визнати протиправним та скасувати Наказ №3146-СГ Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області від 20 листопада 2019 року, про відмову ОСОБА_3 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства із земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області.
3.Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області (пл. Народна, буд. 4, каб. 298,м. Ужгород,Закарпатська область,88008, код ЄДРПОУ 39766716) повторно розглянути заяву ОСОБА_3 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства із земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області.
4.Визнати протиправним та скасувати Наказ №3147-СГ Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області від 20 листопада 2019 року, про відмову ОСОБА_1 у наданні дозволу на розроблення проекту Землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га^для ведення особистого селянського господарства із земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області.
5.Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області (пл. Народна, буд. 4, каб. 298,м. Ужгород,Закарпатська область,88008, код ЄДРПОУ 39766716) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства із земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області.
6.Визнати протиправним та скасувати Наказ №3149-СГ Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області від 20 листопада 2019 року, про відмову ОСОБА_2 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства із земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області.
7.Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області (пл. Народна, буд. 4, каб. 298,м. Ужгород,Закарпатська область,88008, код ЄДРПОУ 39766716) повторно розглянути заяву ОСОБА_2 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства # земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області.
8. Визнати протиправним та скасувати Наказ №3150-СГ Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області від 20 листопада 2019 року, про відмову ОСОБА_4 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства із земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області.
9. Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області (пл. Народна, буд. 4, каб. 298,м. Ужгород,Закарпатська область,88008, код ЄДРПОУ 39766716) повторно розглянути заяву ОСОБА_4 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства із земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області.
10.Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру в Закарпатській області (пл. Народна, буд. 4, каб. 298,м. Ужгород,Закарпатська область,88008, код ЄДРПОУ 39766716) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) сплачений судовий збір в розмірі 1536,80 (одна тисяча пятсот тридцять шість грн. 80 коп.) грн. згідно квитанції №95161 від 24 грудня 2019 року.
11.Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру в Закарпатській області (пл. Народна, буд. 4, каб. 298,м. Ужгород,Закарпатська область,88008, код ЄДРПОУ 39766716) на користь ОСОБА_3 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_3 ) сплачений судовий збір в розмірі 1536,80 (одна тисяча пятсот тридцять шість грн. 80 коп.) грн. згідно квитанції №95183 від 24 грудня 2019 року.
12.Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру в Закарпатській області (пл. Народна, буд. 4, каб. 298,м. Ужгород,Закарпатська область,88008, код ЄДРПОУ 39766716) на користь ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_2 ) сплачений судовий збір в розмірі 1536,80 (одна тисяча пятсот тридцять шість грн. 80 коп.) грн. згідно квитанції №95217 від 24 грудня 2019 року.
13.Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру в Закарпатській області (пл. Народна, буд. 4, каб.298,м. Ужгород,Закарпатська область,88008, код ЄДРПОУ 39766716) на користь ОСОБА_4 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_4 ) сплачений судовий збір в розмірі 1536,80 (одна тисяча пятсот тридцять шість грн. 80 коп.) грн. згідно квитанції №95228 від 24 грудня 2019 року.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Восьмого апеляційного адмінсуду через Закарпатський окружний адміністративний суд.
СуддяЗ.Б.Плеханова
Повний текст виготовлено та підписано 14.02.2020 року.
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.02.2020 |
Оприлюднено | 17.02.2020 |
Номер документу | 87585009 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Плеханова З.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні