Постанова
від 19.05.2020 по справі 260/91/20
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 травня 2020 рокуЛьвівСправа № 260/91/20 пров. № А/857/3305/20

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Кузьмича С. М.,

суддів Улицького В.З., Шавеля Р.М.,

за участю секретаря Мельничук Б.Б.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові справу за апеляційною скаргою Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області на рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 12 лютого 2020 року (ухвалене головуючим - суддею Плеханова З.Б. у м. Ужгород о 14 год. 31 хв., повний текст судового рішення складено 14 лютого 2020 року) у справі № 260/91/20 за адміністративним позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 до Головного управління Держгеокадастру в Закарпатській області про визнання дій протиправними і зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивачі звернулися до суду із адміністративним позовом до відповідача в якому просять:

визнати протиправним та скасувати Наказ № 3146-СГ Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області від 20.11.2019, про відмову ОСОБА_3 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2, 00 га для ведення особистого селянського господарства із земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області;

зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області повторно розглянути заяву ОСОБА_3 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства із земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області;

визнати протиправним та скасувати Наказ № 3147-СГ Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області від 20.11.2019, про відмову ОСОБА_1 у наданні дозволу на розроблення проекту Землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2, 00 га для ведення особистого селянського господарства із земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області.

зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2, 00 га для ведення особистого селянського господарства із земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області;

визнати протиправним та скасувати Наказ № 3149-СГ Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області від 20.11.2019, про відмову ОСОБА_2 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2, 00 га для ведення особистого селянського господарства із земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області.

зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області повторно розглянути заяву ОСОБА_2 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства # земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області;

визнати протиправним та скасувати Наказ № 3150-СГ Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області від 20.11.2019, про відмову ОСОБА_4 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2, 00 га для ведення особистого селянського господарства із земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області.

зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області повторно розглянути заяву ОСОБА_4 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2, 00 га для ведення особистого селянського господарства із земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області.

В обґрунтування позовних вимог вказують на те, що наказами від 20.11.2019 відповідач відмовив у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою. Підставою для всіх чотирьох відмов зазначено те, що вказані у клопотанні землі перебувають у постійному користуванні відповідно до державного акту на право постійного користування землею ЗК № 012-00051. Позивачі зазначають, що при поданні клопотань до відповідача про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність позивачі обрали земельні ділянки, які були ні за ким не зареєстровані, фактично відносилися до земель запасу сільськогосподарського призначення, знаходилися за межами населеного пункту. Ці ділянки не були передані в паї, не відносися до лісів, а відповідно могли бути передані у власність громадянам, які виявили бажання розробити проект землеустрою та оформити речове право на них. Відтак, вважають відмову протиправною. В свою чергу зазначають, що вичерпний перелік підстав для відмови в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою наведений у ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), при цьому в листах Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області не вказано жодної з них. Таким чином, підстави для відмови в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою були відсутні, а тому просять позовні вимоги задовольнити повністю.

Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 12.02.2020 адміністративний позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано Наказ № 3146-СГ Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області від 20.11.2019, про відмову ОСОБА_3 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2, 00 га для ведення особистого селянського господарства із земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області. Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області (пл. Народна, буд. 4, каб. 298, м. Ужгород, Закарпатська область, 88008, код ЄДРПОУ 39766716) повторно розглянути заяву ОСОБА_3 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2, 00 га для ведення особистого селянського господарства із земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області. Визнано протиправним та скасовано Наказ № 3147-СГ Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області від 20.11.2019, про відмову ОСОБА_1 у наданні дозволу на розроблення проекту Землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2, 00 га для ведення особистого селянського господарства із земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області. Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області (пл. Народна, буд. 4, каб. 298,м. Ужгород, Закарпатська область, 88008, код ЄДРПОУ 39766716) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2, 00 га для ведення особистого селянського господарства із земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області. Визнано протиправним та скасовано Наказ № 3149-СГ Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області від 20.11.2019, про відмову ОСОБА_2 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2, 00 га для ведення особистого селянського господарства із земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області. Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області (пл. Народна, буд. 4, каб. 298,м. Ужгород, Закарпатська область, 88008, код ЄДРПОУ 39766716) повторно розглянути заяву ОСОБА_2 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2, 00 га для ведення особистого селянського господарства земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області. Визнано протиправним та скасовано Наказ № 3150-СГ Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області від 20.11.2019, про відмову ОСОБА_4 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2, 00 га для ведення особистого селянського господарства із земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області. Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області (пл. Народна, буд. 4, каб. 298,м. Ужгород, Закарпатська область,88008, код ЄДРПОУ 39766716) повторно розглянути заяву ОСОБА_4 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2, 00 га для ведення особистого селянського господарства із земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області.

Приймаючи оскаржене рішення суд першої інстанції виходив з того, що відмова у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, викладена в оскаржуваних наказах Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області, не ґрунтується на нормах закону, є протиправною та, відповідно, підлягає скасуванню.

Вказане рішення в апеляційному порядку оскаржив відповідач, у апеляційній скарзі покликається на те, що оскаржуване рішення винесене з порушенням норм процесуального та матеріального права, з неповним з`ясуванням обставин справи та є незаконним, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.

Зокрема в апеляційні скарзі зазначає, що вони діяли в межах повноважень та й спосіб, що передбачені Конституцією України та Законами України, на звернення позивачів надали обгрунтовану та вичерпну відповідь, оскільки земельні ділянки котрі позивачі бажають отримати у власність, знаходяться у постійному користуванні ДП Радгосп-заводу Червона зірка на підставі державного акту на право постійного користування землею серії ЗК № 012-00051.

Особи, які беруть участь у справі, в судове засідання не з`явилися, хоча були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, а тому колегія суддів, відповідно до ч. 4 ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України, вважає за можливе провести розгляд справи за відсутності сторін, без здійснення фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін, з наступних підстав.

З матеріалів справи слідує, що 28.08.2019 ОСОБА_1 звернувся до Відділу в Ужгородському районі Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області із заявою № ЗВ-9500583922019 про виготовлення довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, зміни цільового-призначення загальною площею 11,1 га, яка знаходиться в Ужгородському районі Закарпатської області, на території Пацканівської сільської ради (за межами населеного Пункту). (а.с. 24)

10.09.2019 Відділ в Ужгородському районі Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області відповіддю №32-7-0.28-1532/162-19 за результатами розгляду заяви повідомив, що запитувана земельна ділянка облікована в звітності, яка подавалася Пацканівською сільською радою (форма 6-зем), вид угідь: частково як ліси та інші лісовкриті площі (21), з них чагарники (28), контур - 1301 та частини ділянки - 1294,1300,1343 та з них рілля (5), контури - 1340,1345,1344. (а.с. 23)

18.10.2019 ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 за допомогою поштового зв`язку звернулися до Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області із окремими заявами про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею по 2,00 га для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення, розташованої за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради, Ужгородського району Закарпатської області на підставі ст. 118 ЗК України. (а.с. 18, 29, 40, 50)

До вказаних вище заяв було додано копії паспортів громадянина України та ІПН, графічний матеріал місця розташування земельної ділянки, Довідка із звітності з кількісного обліку земель про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями, видана відділом в Ужгородському районі ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області, Копія заяви № 38-9500583922019 з додатком.

23.10.2019 Головне управління Держгеокадастру в Закарпатській області звернулося листом № 3854/0/18-19 до відділу в Ужгородському районі Головного управління про надання всієї наявної інформації про земельну ділянку відповідно до поданих клопотань позивачів у письмовому та електронному вигляді, відповідно до відомостей з Державного земельного кадастру, а також викопіювання з індексної кадастрової карти (плану), на якій орієнтовно відображено запитувану земельну ділянку. (а.с. 78)

Згідно з інформацією відділу в Ужгородському районі Головного управління від 18.11.2019 зазначено, що відділом проведено перевірку клопотань про надання дозволу на розробку проекту землеустрою земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність чи користування, земельна ділянка розташована за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району, відповідно до форми статистичної звітності 6-зем., ; вид угідь рілля, землі не перебувають у власності чи користуванні інших фізичних чи юридичних осіб. Відділ в Ужгородському районі Головного управління погоджує місце розташування земельної ділянки відповідно до поданих клопотань. (а.с. 79-82).

Згідно інформації на Публічній кадастровій карті України в межах територій, які визначалися Позивачами як бажані ділянки для розроблення проектів землеустрою присвоєно кадастрові номери та виділено дві земельні ділянки. (а.с. 62-66):

площею 1.6155 га; тип власності: не визначено; цільове призначення: 16.00 землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам) землі сільськогосподарського призначення (01), з кадастровим Номером 2124885100:10:014:0004; місце розташування: Закаргіатська область, Ужгородський район, на території Пацканівської сільської ради (за межами населених пунктів) контур 1345;

площею 20.128 га; тип власності: не визначено; цільове призначення: 16.00 землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам) землі сільськогосподарського призначення (01), з кадастровим номером 2124885100:10:014:0005; місце розташування: Закарпатська область, Ужгородський район, на території Пацканівської сільської ради (за межами населених пунктів) контур 1280, 1303.

Інформації про зареєстроване право власності чи право постійного користування відсутні.

22.11.2019 за результатами розгляду клопотань Позивачів ,Головне правління Держгеокадастру у Закарпатській області Листами:

- №7-3146/14-19-СГ від 20.11.2019 у формі Наказу № 3146-СГ від 20.11.2019 ОСОБА_3 ; (а.с. 27)

- №7-3147/14- 19-СГ від 20.11.2019 у формі Наказу № 3147-СГ від 20.11.2019 ОСОБА_1 ; (а.с. 38)

- №7-3149/14-19-СГ від 20.11.2019 у формі Наказу № 3149-СГ від 20.11.2019 ОСОБА_2 ; (а.с. 48)

- №7-3150/14-19-СГ від 20.11.2019 року у формі Наказу № 3150-СГ від 20.11.2019 ОСОБА_4 (а.с. 60), відмовлено у наданні дозволу на розроблення з урахуванням вимог державних стандартів, норм і правил у сфері землеустрою проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства (код цільового призначення згідно з класифікацією видів цільового призначення земель - 01.03) із земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області.

Підставою для всіх чотирьох відмов зазначено те, що вказані у клопотанні землі перебувають у постійному користуванні відповідно до державного акту на право постійного користування землею ЗК № 012-00051.

Відповідно до державного акту на право постійного користування землею серія ЗК № 012-00051,земельні ділянки, які Позивачі бажають отримати у власність, знаходяться у постійному користуванні ДП Радґосп-заводу Червона зірка право на яку не припинено. На Викопіюванні з ортофотоплану та з індексної кадастрової карти орієнтовних меж державного акту Радгоспу заводу "Червона зірка" на території Пацканівської сільської ради вказано земельні ділянки згідно клопотань позивачів, які знаходяться в межах земель Радгоспу - заводу Червона зірка (а.с. 119-122, 138, 139).

Позивачі вважаючу такі відмови протиправними, звернулися до суду з відповідними позовними вимогами.

Проаналізувавши матеріали справи, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про правильне застосування норм матеріального та процесуального права та повне з`ясування обставин справи судом першої інстанції з огляду на наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцієюта законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Згідно із ч. 2 ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Відповідно до п. б ч. 1 ст. 81 ЗК України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.

Згідно ч. 1 ст. 121 ЗК України нормами громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.

Частина 3 ст. 116 ЗК України визначає умови безоплатної передачі земельних ділянок у власність громадян, однією з яких є одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених ЗК України.

Відповідно до ч. 4 ст. 122 ЗК України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених ч. 8 цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Механізм безоплатної передачі земель сільськогосподарського призначення у власність та вичерпні підстави для відмови у передачі регламентовані нормами ЗК України.

Статтею 118 ЗК України визначено порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами.

Відповідно до ч. 6 ст. 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст.122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі, якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст.122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Частиною 7 ст. 118 ЗК України передбачено підстави для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, перелік яких є вичерпним, а саме: підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

З системного аналізу правових норм вбачається, що надання відповідного дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність є одним із етапів погодження і оформлення документів, який відповідно до вимог чинного законодавства є необхідним для прийняття компетентним органом рішення про набуття громадянами земель у власність. У свою чергу, отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає прийняття позитивного рішення про надання її у власність, оскільки процес передачі земельної ділянки громадянам у власність є стадійним, зокрема, першою стадією якого є надання уповноваженим органом дозволу на розробку проекту землеустрою.

При цьому, за результатами розгляду клопотання про надання дозволу на розроблення документації землеустрою, відповідач може прийняти одне з таких рішень: або наказ про надання дозволу на розроблення відповідної документації із землеустрою, або мотивована відмова у його наданні.

Однак Земельним кодексом України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зокрема: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Разом з цим, чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень, відступати від положень статті 118 ЗК України.

Аналогічна правова позиція щодо застосування вказаних норм земельного законодавства, викладена у постановах Верховного Суду від 31.07.2019 у справі № 805/2281/17-а, від 12.09.2019 у справі № 320/5699/15-а (2а/320/5/16).

Як слідує зі змісту оскаржуваних Наказів підставою для відмови у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою зазначено що вказані у клопотанні землі перебувають у постійному користуванні відповідно до державного акту на право постійного користування землею серія ЗК № 012-00051

Тобто всупереч вимогам ст. 118 ЗК України в оскаржуваних Наказах не зазначено саме підстави для відмови у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою на котру покликається апелянт в апеляційній скарзі, а саме невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів.

Відтак враховуючи наведене вище колегія суддів вважає, що судом першої інстанції правомірно задоволено позовні вимоги в частині визнання протиправними та скасування Наказів №№ 3146-СГ, 3147-СГ, 3149-СГ, 3150-СГ Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області від 20.11.2019 про відмову позивачам у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства.

Крім цього судом першої інстанції вірно зазначено, що з урахуванням приписів статей 116, 118 ЗК України, отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність, що фактично вказує про відсутність обтяжень земельної ділянки у такому випадку, тому відповідно отримання дозволу на розробку проекту землеустрою з приводу відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність або користування (оренду).

Також, суд вважає за необхідне зазначити, що в разі наявності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта прийняти рішення конкретного змісту є втручанням у дискреційні повноваження.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 06.03.2019 № 1640/2594/18.

А тому, з врахуванням дискреційних повноважень відповідача, з метою захисту прав позивачів, також, правильним є висновку суду першої інстанції щодо зобов`язання відповідача повторно розглянути заяви позивачів про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2, 00 га для ведення особистого селянського господарства із земель, що розташовані за межами населеного пункту на території Пацканівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області, з врахуванням висновків суду викладених у мотивувальній частині рішення.

У п.58 Рішення Європейського суду з прав людини у справі Серявін та інші проти України від 10.02.2010 Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення. Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Зважаючи на викладене вище, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції було правильно встановлено обставини справи та ухвалено судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, а тому апеляційну скаргу належить залишити без задоволення, а рішення суду - без змін. Доводи апеляційної скарги не спростовують рішення суду першої інстанції.

Щодо розподілу судових витрат, то такий у відповідності до ст.139 КАС України не здійснюється.

Керуючись статтями 139, 229, 243, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області залишити без задоволення, а рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 12 лютого 2020 року у справі № 260/91/20 - без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України.

Головуючий суддя С. М. Кузьмич судді В. З. Улицький Р. М. Шавель Повне судове рішення складено 25 травня 2020 року

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.05.2020
Оприлюднено25.05.2020
Номер документу89405749
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —260/91/20

Постанова від 19.05.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Ухвала від 23.03.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Ухвала від 23.03.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Рішення від 12.02.2020

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 08.01.2020

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні