Рішення
від 11.02.2020 по справі 540/2763/19
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 лютого 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/2763/19 14 год. 00 хв.

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді: Кисильової О.Й.,

при секретарі: Пономаренко М.М.,

за участю:

представників позивача - Латишевої Т.В., Кеби С.В.,

представника відповідача - Яцемирського С.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 5 "Червона Шапочка" Скадовської міської ради Скадовського району Херсонської області до Головного управління Державної податкової служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про визнання протиправним та скасування рішення,

встановив:

Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 5 "Червона Шапочка" Скадовської міської ради Скадовського району Херсонської області (далі - позивач) звернувся до суду із адміністративним позовом до Головного управління Державної податкової служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (далі - відповідач), в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 02.10.2019 року №0178225105 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску.

Ухвалою від 23.12.2019 року у справі відкрите спрощене позовне провадження, учасникам наданий строк для подання заяв по суті справи, судове засідання призначене на 21.01.2020 року о 14:00 год.

21.01.2020 року судове засідання не відбулося у зв`язку з перебуванням судді у нарадчій кімнаті по іншій справі, наступне судове засідання призначене на 11.02.2020 року об 11:00 год.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що КЗ ясла-садок № 5 "Червона Шапочка" єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у період з 18 січня по 24 березня 2017 року сплачений на рахунок 37192201022119 Скадовської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області. Проте, відповідно до платіжних доручень від 18.01.2017 року № 5 та від 27.01.2017 року № 21 даний платіж помилково був сплачений на інший рахунок - НОМЕР_1 . Зазначене стало підставою для прийняття відповідачем рішення від 16.02.2018 року № 0026251302 про застосування штрафних санкцій у розмірі 16706,38 грн. та нарахування пені у сумі 2692,65 грн. за несвоєчасну сплату ЄСВ за період з 21.01.2017 року по 20.03.2017 року. Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 07.05.2018 року у справі № 821/578/18, залишеним без змін постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 13.09.2018 року, рішення від 16.02.2018 року №0026251302 визнане протиправним та скасоване. Втім, 02.10.2019 року відповідач приймає рішення № 0178225105 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску за період з 21.04.2018 року по 27.03.2019 року, яким застосовує до позивача штраф у розмірі 12495,45 грн. та нараховує пеню у розмірі 424,34 грн. КЗ ясла-садок № 5 "Червона Шапочка" оскаржив рішення № 0178225105 до податкового органу, однак не отримав жодної відповіді. Таким чином, позивач вважає, що оскаржуване рішення прийняте всупереч рішенню Херсонського окружного адміністративного суду від 07.05.2018 року у справі № 821/578/18, яким встановлений факт сплати позивачем єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у строк, передбачений Законом № 2464-VI.

У судовому засіданні представники позивача підтримали позовні вимоги та просили їх задовольнити з підстав, викладених у адміністративному позові.

11.01.2020 року відповідач надіслав до суду відзив на позовну заяву, в якому заперечує проти задоволення позовних вимог з наступних підстав. Згідно з даними зворотного боку облікової картки позивача з ЄСВ встановлений факт несвоєчасної сплати позивачем зобов`язань з ЄСВ. Положеннями Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" № 2464 або Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 20.04.2015 № 449, не передбачено обов`язку контролюючого органу проводити перевірку з вказаного питання. Всі надані позивачем платіжні доручення та звіти з ЄСВ були враховані під час винесення оскаржуваного рішення та відображені у зворотному боку облікової картки, крім платіжних доручень від 18.01.2017 року № 5 та 27.01.2017 року № 21, в яких не вірно зазначено номер рахунку отримувача. Суми по вказаним платіжним дорученням перераховані на правильний рахунок на підставі заяви позивача. Також, на вказані суми нараховано штрафні санкції рішенням від 16.02.2018 року № 026251302, яке було скасовано рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 07.05.2018року у справі № 821/578/18. Відтак, податковий орган зазначає, що вказана обставина не впливає на правомірність оскаржуваного рішення.

У судовому засіданні представник відповідача просив відмовити у задоволенні позовних вимог з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.

Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши матеріали справи та оцінивши докази в їх сукупності, суд встановив наступні обставини.

16.02.2018 року ГУ ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі прийняте рішення № 0026251302 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, яким до позивача за період з 21.01.2017 року по 20.03.2017 року застосований штраф у розмірі 16706,38 грн. та нараховано пеню у розмірі 2692,65 грн.

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 07.05.2018 року у справі № 821/578/18, залишеним без змін постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 13.09.2018 року, визнано протиправним та скасовано рішення ГУ ДФС у Херсонській області № 0026251302 від 16.02.2018 року про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску.

Так, у рішенні від 07.05.2018 року у справі № 821/578/18 суд встановив, що позивач здійснив сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у строк, передбачений Законом № 2464-VІ, проте помилково у платіжних дорученнях від 18.01.2017 року № 5 та від 27.01.2017 року № 21 зазначив код 71030000, замість вірного - 71011000 (рахунок НОМЕР_1 , замість вірного - 37192201022119). У зв`язку з чим, суд встановив відсутність порушення термінів сплати позивачем єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

02.10.2019 року ГУ ДПС в Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі винесено рішення № 0178225105 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску за період з 21.04.2018 року до 27.03.2019 року, яким до позивача за застосований штраф у розмірі 12495,45 грн. та нарахована пеня у розмірі 424,34 грн.

Позивач вважає рішення від 02.10.2019 року № 0178225105 протиправним, у зв`язку з чим звернувся до суду із даним позовом.

У судовому засіданні представники позивача зазначили, що 13.09.2019 року набрало законної сили рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 07.05.2019 року у справі № 540/578/19, яким встановлено відсутність підстав для застосування до позивача штрафних санкцій та пені за несвоєчасну сплату ЄСВ за період з 21.01.2017 року по 20.03.2017 року. Суд скасував рішення від 16.02.2018 року № 0026251302. Дана обставина передбачала внесення податковим органом змін до облікової картки платника податків щодо зменшення податкового боргу з єдиного внеску на вказану суму. Натомість відповідач продовжував зарахування поточної сплати ЄСВ в рахунок погашення боргу, скасованого рішенням від 07.05.2019 року. У зв`язку з чим податковим органом нараховані штрафні санкції та пеня за прострочення сплати єдиного внеску.

Представник відповідача у судовому засіданні зазначив, що рішенням від 16.02.2018 року № 026251302, яке скасоване Херсонським окружним адміністративним судом, нараховані штрафні санкції та пеня за період з 21.01.2017 року по 20.03.2017 року, натомість рішенням від 02.10.2019 року № 0178225105 штрафні санкції та пеня нараховані за період з 21.04.2018 року по 27.03.2019 року.

Надаючи оцінку законності рішення від 02.10.2019 року № 0178225105 про застосування штрафних санкцій, суд вважає за необхідне врахувати наступні обставини та положення законодавства.

Відповідно до статті 67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку визначені Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 08.07.2010 року № 2464-VI (далі - Закон № 2464-VI).

Пунктом 2 ч. 1 ст. 1 Закону № 2464-VI встановлено, що єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов`язкового державного соціального страхування в обов`язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 4 Закону № 2464-VI платниками єдиного внеску є роботодавці підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами, у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.

Згідно з п.п. 19-1.1.2 п. 19-1.1 ст. 19-1 ПК України контролюючі органи контролюють своєчасність подання платниками податків та платниками єдиного внеску передбаченої законом звітності (декларацій, розрахунків та інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів), своєчасність, достовірність, повноту нарахування та сплати податків, зборів, платежів.

За змістом п.п. 20.1.19 п. 20.1 ст. 20 ПК України контролюючі органи, зоерема, мають право застосовувати до платників податків передбачені законом фінансові (штрафні) санкції (штрафи) за порушення податкового чи іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи; стягувати до бюджетів та державних цільових фондів суми грошових зобов`язань та/або податкового боргу у випадках, порядку та розмірі, встановлених цим Кодексом та іншими законами України; стягувати суми недоїмки із сплати єдиного внеску.

Рішення, прийняті органами доходів і зборів та органами Пенсійного фонду з питань, що належать до їх компетенції відповідно до цього Закону, є обов`язковими до виконання платниками єдиного внеску, посадовими особами і застрахованими особами (ч. 1 ст. 25 Закону № 2464-VI ).

Відповідно до абз. 1-3 ч. 14 ст. 25 Закону № 2464-VI про нарахування пені та застосування штрафів, передбачених цим Законом, посадова особа органу доходів і зборів у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, за погодженням з Пенсійним фондом, приймає рішення, яке протягом трьох робочих днів надсилається платнику єдиного внеску.

Суми пені та штрафів, передбачених цим Законом, підлягають сплаті платником єдиного внеску протягом десяти календарних днів після надходження відповідного рішення. Зазначені суми зараховуються на рахунки органів доходів і зборів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, для зарахування єдиного внеску. При цьому платник у зазначений строк має право оскаржити таке рішення до органу доходів і зборів вищого рівня або до суду.

Оскарження рішення органу доходів і зборів про застосування фінансових санкцій зупиняє перебіг строку їх сплати до винесення органом доходів і зборів вищого рівня та/або центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, або судом рішення у справі. Строк сплати фінансових санкцій також зупиняється до ухвалення судом рішення у разі оскарження платником єдиного внеску вимоги про сплату недоїмки, якщо застосування фінансових санкцій пов`язано з виникненням або несвоєчасною сплатою суми недоїмки.

Процедуру нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування страхувальниками, визначеними Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", нарахування і сплати фінансових санкцій, стягнення заборгованості зі сплати страхових коштів органами доходів і зборів визначено Інструкцією про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затверджена наказом Міністерства фінансів України 20.04.2015 року № 449 (далі - Інструкція № 449).

Відповідно до п.п. 1, 2 розділу VI Інструкції № 449 до платників, які не виконали визначені Законом обов`язки щодо нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску, застосовуються заходи впливу та стягнення. У разі виявлення органом доходів і зборів своєчасно не нарахованих та/або не сплачених платником сум єдиного внеску такий орган доходів і зборів обчислює суми єдиного внеску, що зазначаються у вимозі про сплату боргу (недоїмки), та застосовує до такого платника штрафні санкції в порядку і розмірах, визначених розділом VІІ цієї Інструкції.

Списанню підлягають суми нарахованого єдиного внеску, недоїмки зі сплати єдиного внеску, штрафів та пені, що обліковуються за даними інформаційної системи органу доходів і зборів єдиного внеску (п. 9 розділу VI Інструкції № 449).

Згідно з п. 11 розділу VI Інструкції № 449 органи доходів і зборів проводять списання недоїмки з єдиного внеску на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) органу доходів і зборів, у якому перебуває на обліку платник єдиного внеску, про списання боргу (недоїмки) з єдиного внеску за формою згідно з додатком 10 до цієї Інструкції щомісяця протягом 10 робочих днів, що настають за місяцем, у якому надійшли документи, зазначені в пункті 10 цього розділу. Рішення про списання боргу (недоїмки) долучається до справи платника та вноситься до інформаційної системи органу доходів і зборів не пізніше наступного робочого дня після підписання такого рішення.

Пунктом 1 розділу VІI Інструкції № 449 визначено, що за порушення норм законодавства про єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до платників, на яких згідно із Законом покладено обов`язок нараховувати, обчислювати та сплачувати єдиний внесок, застосовуються фінансові санкції (штрафи та пеня) відповідно до Закону.

При застосуванні штрафів, зазначених у цьому підпункті, приймається одне рішення на всю суму сплаченої (погашеної) недоїмки незалежно від періодів та кількості випадків сплати за зазначені періоди (абз. 9 п. 2 розділу VIІ Інструкції № 449).

Відповідно до п.п. 8, 9, 12 розділу VIІ Інструкції № 449 суми штрафів та пені, передбачені пунктами 2, 3, 5, 6 цього розділу, підлягають сплаті платником єдиного внеску чи банком протягом 10 календарних днів після надходження відповідного рішення або можуть бути оскаржені в цей самий строк до органу доходів і зборів вищого рівня або до суду з одночасним обов`язковим письмовим повідомленням про це відповідного органу доходів і зборів, посадовими особами якого прийнято це рішення. Оскарження рішення органу доходів і зборів про застосування фінансових санкцій зупиняє перебіг строку їх сплати до винесення вищим органом доходів і зборів або судом рішення у справі. Строк сплати фінансових санкцій також зупиняється до ухвалення судом рішення у разі оскарження платником єдиного внеску вимоги про сплату боргу (недоїмки), якщо застосування фінансових санкцій пов`язано з виникненням або несвоєчасною сплатою суми боргу (недоїмки). Суми штрафів та нарахованої пені, застосовані за порушення порядку та строків нарахування, обчислення і сплати єдиного внеску, стягуються в тому самому порядку, що і суми недоїмки зі сплати єдиного внеску.

Аналіз наведених вище положень Закону № 2464-VI та Інструкції № 449 дає підстави для висновку, що у разі скасування у судовому порядку недоїмки по ЄСВ, штрафу чи пені, які обліковуються за даними інформаційної системи, податковий орган наділений повноваженнями списати такий податковий борг із обов`язковим відображенням такого списання в інформаційній системі ДПС.

Судом встановлено, що штрафні санкції за несвоєчасну сплату ЄСВ та пеня у сумі 19399,03 грн. за період з 21.04.2018 року по 27.03.2019 року нараховані КЗ ясла-садок "Червона шапочка" у зв`язку з фактичним несписанням відповідачем у обліковій картці платника податку штрафу та пені, що скасовані рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 07.05.2018 року у справі № 821/578/18.

Беручи до уваги ту обставину, що рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 07.05.2018 року у справі № 821/578/18 набрало законної сили, суд вважає, що відповідач зобов`язаний був вжити заходів щодо внесення до інформаційної системи органу доходів і зборів відомостей про відсутність у позивача заборгованості по штрафу та пені у сумі 19399,03 грн., нарахованих рішенням від 16.02.2018 року №0026251302. Натомість відповідач жодних коригувань до інформаційної системи не вніс. Невиконання відповідач даних функцій призвело до повторного нарахування позивачу штрафних санкцій та пені, що суд вважає протиправним.

Статтею 90 КАС України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили.

Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до ч. 1 - 3 ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно із ч.ч. 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач належними та допустимими доказами не довів правомірність рішення про нарахування позивачу штрафних санкцій та пені.

За таких обставин, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог КЗ ясла-садок "Червона шапочка" у повному обсязі.

Розподіл судових витрат суд здійснює за правилами ч. 1 ст. 139 КАС України.

Керуючись ст.ст. 9, 14, 73-78, 90, 139, 242-246, 250, 255, 382 КАС України, суд, -

вирішив :

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (код ЄДРПОУ 43143201, 73026, м. Херсон, просп. Ушакова, 75) від 02.10.2019 року №0178225105 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску у розмірі 12919,79 грн. грн.

Стягнути на користь закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 5 "Червона Шапочка" Скадовської міської ради Скадовського району Херсонської області (код ЄДРПОУ 24949752, 75700, Херсонська область, м. Скадовськ, вул. Шмідта, 42-а Джарилгацька, 201) судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (код ЄДРПОУ 43143201, 73026, м. Херсон, просп. Ушакова, 75).

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 14 лютого 2020 р.

Суддя О.Й. Кисильова

кат. 111060000

Дата ухвалення рішення11.02.2020
Оприлюднено17.02.2020
Номер документу87588869
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення

Судовий реєстр по справі —540/2763/19

Ухвала від 13.09.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

Ухвала від 14.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 09.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 04.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Постанова від 29.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 14.09.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 25.08.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 05.05.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 15.04.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 27.03.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні