РІШЕННЯ
Іменем України
17 лютого 2020 року м. Чернігівсправа № 927/1032/19 Господарський суд Чернігівської області у складі головуючого судді Фесюри М.В., здійснив розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження
про стягнення 501 624,52 грн
без повідомлення (виклику) сторін (без проведення судового засідання)
ВСТАНОВИВ:
Товариством з обмеженою відповідальністю "Укр Агро Центр" подано позов до Товариства з обмеженою відповідальністю "Зоря" про стягнення 501 624,52 грн з яких: 342 129,39 грн боргу, 131 210,63 грн пені, 11 216,90 грн - 3% річних та 17 067,60 грн втрат внаслідок інфляційних процесів.
Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем умов Договору №поставки №07.05.2018 від 07.05.2018.
Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 12.12.19 справа №927/1032/19 передана на розгляд судді Фесюрі М.В.
Ухвалою суду від 16.12.19 відкрито провадження у справі, ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін (без проведення судового засідання); визначені строки для подання відзиву на позов, відповіді на відзив та заперечень на відповідь на відзив.
Приписами ст. 248 Господарського процесуального кодексу України передбачено розгляд справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.
Відповідно до ч. 5 ст. 176 Господарського процесуального кодексу України ухвала про відкриття провадження у справі надсилається учасникам справи, а також іншим особам, якщо від них витребовуються докази, в порядку, встановленому статтею 242 цього Кодексу, та з додержанням вимог частини четвертої статті 120 цього Кодексу.
Частиною 5 ст. 242 Господарського процесуального кодексу України визначено, що учасникам справи, які не були присутні в судовому засіданні, або, якщо судове рішення було ухвалено поза межами судового засідання чи без повідомлення (виклику) учасників справи, копія судового рішення надсилається протягом двох днів з дня його складення у повному обсязі в електронній формі у порядку, визначеному законом, - у випадку наявності в особи офіційної електронної адреси, або рекомендованим листом з повідомленням про вручення, якщо така адреса відсутня.
Відповідно до п. 5 ч. 6 ст. 242 Господарського процесуального кодексу України днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.
Згідно з наявним в матеріалах справи рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення за штрихкодовим номером 1400046591862, направлена відповідачу ухвала суду про відкриття провадження у справі вручена 18.10.19.
Отже, суд доходить висновку, що відповідач повідомлений про відкриття провадження у справі та прийняття позовної заяви до розгляду.
У строк, встановлений судом, відповідачем відзив на позов не надано. Про поважність причин ненадання відзиву на позов відповідач суд не повідомив.
Відповідно до ч.4 ст.13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Враховуючи, що відповідач не вчинив процесуальну дію щодо надання відзиву на позов, при цьому відзив не наданий без поважних причин, тому суд відповідно до ч.9 ст.165 Господарського процесуального кодексу України, вирішує спір за наявними у справі матеріалами.
Від позивача 23.01.20 на адресу суду надійшов остаточний розрахунок судових витрат (від 20.01.20 б/н) з доданими до нього копіями акту наданих послуг №3 від 17.01.20, рахунку на оплату №3 від 18.12.19, платіжного доручення №788 від 18.12.19, додаткової угоди до Договору про надання правової допомоги від 06.05.19. Суд докази залучив до матеріалів справи.
Відповідно до ч. 5, 7 ст. 252 Господарського процесуального кодексу України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. Клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін відповідач має подати в строк для подання відзиву, а позивач - разом з позовом або не пізніше п`яти днів з дня отримання відзиву.
Клопотань про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін суду не надходило.
Відповідно до ч. 4 ст. 240 Господарського процесуального кодексу України у разі неявки всіх учасників справи у судове засідання, яким завершується розгляд справи, розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.
Розглянувши матеріали справи та перевіривши надані докази, суд встановив.
07 травня 2018 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "Укр Агро Центр" (далі - постачальник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Зоря" (далі - покупець) укладено договір поставки №07.05.2018 (далі - Договір).
Відповідно до п. 1.1 Договору в порядку і на умовах, визначених цим Договором Постачальник зобов`язується передати (поставити) покупцеві його у власність товар, асортимент, кількість, ціна і вартість якого визначені у Специфікаціях (Додатках), які є невід`ємною частиною цього Договору, Покупець зобов`язується оплатити вартість товару на умовах, визначених цим Договором, та прийняти його у визначений строк.
Асортимент, загальна кількість та вартість товару, що поставляється по даному Договору, визначається сукупністю усього товару, що передається Постачальником у власність Покупцеві, за усіма Специфікаціями (Додатками), протягом всього строку дії цього Договору (п.2.1. Договору).
Загальна вартість Договору визначається вартістю (ціною) товару, переданого Постачальником Покупцеві згідно Специфікацій протягом дії Договору (п.3.1. Договору).
Згідно з п.3.2. Договору, оплата товару, що поставляється за даним Договором, проводиться в національній валюті України шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок Постачальника протягом строку та на умовах зазначених у Специфікаціях до цього Договору.
Пунктом 3.3. Договору передбачено, що днем оплати вважається день зарахування грошових коштів на поточний рахунок Постачальника. Сторони за взаємною згодою можуть передбачити інший спосіб розрахунків, який не заборонений чинним законодавством України.
Згідно з п.3.4. Договору, покупець оплачує товар шляхом 100% передоплати, якщо інший порядок та строки розрахунків не визначені у відповідній Специфікації (Додатку) до цього Договору. У разі розбіжностей стосовно строків та порядку оплати товару між Договором та Специфікацією пріоритет має Специфікація.
Пунктом 4.2. Договору зазначено, що період (строк) постачання, порядок переходу права власності на товар, а також інші умови постачання визначаються у Специфікації на кожну партію Товару.
Згідно з п.4.9. Договору, право власності, а також пов`язаний з таким правом ризик випадкової загибелі або пошкодження або (псування) товару переходить від постачальника до покупця з моменту, визначеного в специфікації згідно з правилами Інкотермс-2010.
Згідно з п.9.1. Договору, у випадку невиконання чи неналежного виконання Договору, Сторони несуть відповідальність відповідно до законодавства та умов цього Договору.
У випадку порушення термінів або умов оплати товару, покупець сплачує постачальнику пеню від суми простроченого або неналежно здійсненого платежу у розмірі подвійної облікової ставки НБУ, що діє у період, за який сплачується пеня, за кожний день прострочення (п.9.2. Договору).
Згідно з п.9.4. Договору, за порушення строків оплати товару, покупець, крім пені сплачує на користь постачальника 3% річних від суми прострочення за користування чужими грошовими коштами.
Пунктом 12.5 Договору передбачено, що сторони дійшли взаємної згоди, на підставі ст. 259 Цивільного кодексу України, при нарахуванні штрафних санкцій відповідно до умов цього Договору, не застосовувати п.6 ст. 232 Господарського кодексу України, а здіснювати нарахування штрафних санкцій за весь період неналежного виконання взятих на себе зобов`язань за цим Договором, а також, збільшити позовну давність про стягнення неустойки за цим Договором, а також збільшити позовну давність про стягнення неустойки за цим Договором, до 3-х років.
Згідно з умовами п.13.1 Договору, договір набирає чинності з дня його підписання та діє до 31 грудня 2018 року. Закінчення строку дії договору не є підставою для невиконання зобов`язань, що виникли до припинення договору, і в тому числі, у зв`язку із закінченням строку його дії.
Зміни та доповнення до даного Договору вносяться в письмовій формі шляхом укладення додаткових угод, які є невід`ємною частиною даного Договору (п.13.2 Договору).
Специфікації та додатки до Договору є його невід`ємною частиною (п.13.3 Договору).
Даний договір складений українською мовою в двох примірниках для кожної сторони, які мають однакову юридичну силу (п.13.9 Договору).
Відповідно до Специфікації №12 від 25.06.18 до Договору поставки №07.05.2018 від 07.05.18 (надалі-Специфікації №12), найменування товару: Еколист Мікро У в кількості 280 л, Еколист Моно Цинк у кількості 100 л, Максімус Екстра Р.15 кг у кількості 115 кг, Фас КЕ (5л) у кількості 30 л, усього з ПДВ на загальну суму 71 120,70 грн. Згідно з пунктом 1.2. Специфікації №12, загальна вартість товару, що поставляється по цій Специфікації становить 71 120,70 грн, в т.ч. 20% ПДВ - 11 853,45 грн.
Товар поставляється в термін до 25 червня 2018 року при умові виконання п.1.4. Специфікації. Допускається поставка товару окремими партіями (п. 1.3. Специфікації №12).
Пунктом 1.4 Специфікації №12 визначено, що оплата за Товар здійснюється до 1 листопада 2018 року шляхом перерахування Покупцем на поточний рахунок Постачальника 100 % загальної вартості Товару, що вказана в п. 1.2 даної Специфікації.
Форма оплати -безготівкова. Моментом оплати вважається зарахування коштів на поточний рахунок Потачальника (п.1.5. Специфікації №12).
Документом, що підтверджує факт отримання товару Покупцем є видаткова накладна, в якій вказується найменування, кількість, ціна, загальна вартість Товару, що поставляється (п.1.7. Специфікації №12).
Дана специфікація набирає чинності з моменту її підписання Сторонами, скріплення печатками Сторін і діє протягом строку дії Договору поставки №07.05.2018 від 07.05.18, але в будь-якому випадку до повного виконання обов`язків за Договором (п.1.9. Специфікації №12).
Відповідно до Специфікації №14 від 06.07.18 до Договору поставки №07.05.2018 від 07.05.18 (надалі-Специфікації №14), найменування товару: Командор в кількості 30 л, Аякс КС у кількості 40 л, Альфалип,5л у кількості 60 л, UN 3082 Піктор 40% к.с. (4*5л) кл.9 ГУ 111 у кількості 25 л, усього з ПДВ на загальну суму 110 502,00 грн.
Згідно з пунктом 1.2. Специфікації №14, загальна вартість товару, що поставляється по цій Специфікації становить 110 502,00 грн, в т.ч. 20% ПДВ - 18 417,00 грн.
Товар поставляється в термін до 30 жовтня 2018 року при умові виконання п.1.4. Специфікації. Допускається поставка товару окремими партіями (п. 1.3. Специфікації №14).
Пунктом 1.4 Специфікації №14 визначено, що оплата за Товар здійснюється до 30 жовтня 2018 року шляхом перерахування Покупцем на поточний рахунок Постачальника 100 % загальної вартості Товару, що вказана в п. 1.2 даної Специфікації.
Форма оплати - безготівкова. Моментом оплати вважається зарахування коштів на поточний рахунок Потачальника (п.1.5. Специфікації №14).
Документом, що підтверджує факт отримання товару Покупцем є видаткова накладна, в якій вказується найменування, кількість, ціна, загальна вартість Товару, що поставляється (п.1.7. Специфікації №14).
Дана специфікація набирає чинності з моменту її підписання Сторонами, скріплення печатками Сторін і діє протягом строку дії Договору поставки №07.05.2018 від 07.05.18, але в будь-якому випадку до повного виконання обов`язків за Договором (п.1.9. Специфікації №14).
Відповідно до Специфікації №15 від 06.07.18 до Договору поставки №07.05.2018 від 07.05.18 (надалі-Специфікації №15), найменування товару: Фас, КЕ (5л) у кількості 25 л, усього з ПДВ на загальну суму 5 262,00 грн.
Згідно з пунктом 1.2. Специфікації №15, загальна вартість товару, що поставляється по цій Специфікації становить 5 262,00 грн, в т.ч. 20% ПДВ - 877,00 грн.
Товар поставляється в термін до 20 липня 2018 року при умові виконання п.1.4. Специфікації. Допускається поставка товару окремими партіями (п. 1.3. Специфікації №15).
Пунктом 1.4 Специфікації №15 визначено, що оплата за Товар здійснюється до 30 жовтня 2018 року шляхом перерахування Покупцем на поточний рахунок Постачальника 100 % загальної вартості Товару, що вказана в п. 1.2 даної Специфікації.
Форма оплати - безготівкова. Моментом оплати вважається зарахування коштів на поточний рахунок Потачальника (п.1.5. Специфікації №15).
Документом, що підтверджує факт отримання товару Покупцем є видаткова накладна, в якій вказується найменування, кількість, ціна, загальна вартість Товару, що поставляється (п.1.7. Специфікації №15).
Дана специфікація набирає чинності з моменту її підписання Сторонами, скріплення печатками Сторін і діє протягом строку дії Договору поставки №07.05.2018 від 07.05.18, але в будь-якому випадку до повного виконання обов`язків за Договором (п.1.9. Специфікації №15).
Відповідно до Специфікації №16 від 11.07.18 до Договору поставки №07.05.2018 від 07.05.18 (надалі-Специфікації №16), найменування товару: Максімус Аміно Мікро, 5кг у кількості 35 кг, Еколист Мікро У у кількості 120 л, усього з ПДВ на загальну суму 20 348,40 грн.
Згідно з пунктом 1.2. Специфікації №16, загальна вартість товару, що поставляється по цій Специфікації становить 20 348,40 грн, в т.ч. 20% ПДВ - 3 391,40 грн.
Товар поставляється в термін до 20 вересня 2018 року при умові виконання п.1.4. Специфікації. Допускається поставка товару окремими партіями (п. 1.3. Специфікації №16).
Пунктом 1.4 Специфікації №16 визначено, що оплата за Товар здійснюється до 30 жовтня 2018 року шляхом перерахування Покупцем на поточний рахунок Постачальника 100 % загальної вартості Товару, що вказана в п. 1.2 даної Специфікації.
Форма оплати - безготівкова. Моментом оплати вважається зарахування коштів на поточний рахунок Потачальника (п.1.5. Специфікації №16).
Документом, що підтверджує факт отримання товару Покупцем є видаткова накладна, в якій вказується найменування, кількість, ціна, загальна вартість Товару, що поставляється (п.1.7. Специфікації №16).
Дана специфікація набирає чинності з моменту її підписання Сторонами, скріплення печатками Сторін і діє протягом строку дії Договору поставки №07.05.2018 від 07.05.18, але в будь-якому випадку до повного виконання обов`язків за Договором (п.1.9. Специфікації №16).
Відповідно до Специфікації №17 від 23.07.18 до Договору поставки №07.05.2018 від 07.05.18 (надалі-Специфікації №17), найменування товару: Аякс, КС/5л у кількості 110 л, усього з ПДВ на загальну суму 104 742,00 грн.
Згідно з пунктом 1.2. Специфікації №16, загальна вартість товару, що поставляється по цій Специфікації становить 104 742,00 грн, в т.ч. 20% ПДВ - 17 457,00 грн.
Товар поставляється в термін до 20 вересня 2018 року при умові виконання п.1.4. Специфікації. Допускається поставка товару окремими партіями (п. 1.3. Специфікації №17).
Пунктом 1.4 Специфікації №17 визначено, що оплата за Товар здійснюється до 30 жовтня 2018 року шляхом перерахування Покупцем на поточний рахунок Постачальника 100 % загальної вартості Товару, що вказана в п. 1.2 даної Специфікації.
Форма оплати - безготівкова. Моментом оплати вважається зарахування коштів на поточний рахунок Потачальника (п.1.5. Специфікації №17).
Документом, що підтверджує факт отримання товару Покупцем є видаткова накладна, в якій вказується найменування, кількість, ціна, загальна вартість Товару, що поставляється (п.1.7. Специфікації №17).
Дана специфікація набирає чинності з моменту її підписання Сторонами, скріплення печатками Сторін і діє протягом строку дії Договору поставки №07.05.2018 від 07.05.18, але в будь-якому випадку до повного виконання обов`язків за Договором (п.1.9. Специфікації №17).
Відповідно до Специфікації №18 від 30.07.18 до Договору поставки №07.05.2018 від 07.05.18 (надалі-Специфікації №18), найменування товару: Альфалип, 5л у кількості 5 л, Інсектицид Кораген, 5л у кількості 5л усього з ПДВ на загальну суму 20 872,80 грн.
Згідно з пунктом 1.2. Специфікації №18, загальна вартість товару, що поставляється по цій Специфікації становить 20 872,80 грн, в т.ч. 20% ПДВ - 3 478,80 грн.
Товар поставляється в термін до 20 вересня 2018 року при умові виконання п.1.4. Специфікації. Допускається поставка товару окремими партіями (п. 1.3. Специфікації №18).
Пунктом 1.4 Специфікації №18 визначено, що оплата за Товар здійснюється до 30 жовтня 2018 року шляхом перерахування Покупцем на поточний рахунок Постачальника 100 % загальної вартості Товару, що вказана в п. 1.2 даної Специфікації.
Форма оплати - безготівкова. Моментом оплати вважається зарахування коштів на поточний рахунок Потачальника (п.1.5. Специфікації №18).
Документом, що підтверджує факт отримання товару Покупцем є видаткова накладна, в якій вказується найменування, кількість, ціна, загальна вартість Товару, що поставляється (п.1.7. Специфікації №18).
Дана специфікація набирає чинності з моменту її підписання Сторонами, скріплення печатками Сторін і діє протягом строку дії Договору поставки №07.05.2018 від 07.05.18, але в будь-якому випадку до повного виконання обовязків за Договором (п.1.9. Специфікації №18).
Відповідно до Специфікації №19 від 08.08.18 до Договору поставки №07.05.2018 від 07.05.18 (надалі-Специфікації №19), найменування товару: Дикват каністра,10л, у кількості 270 л, Захист, ЗП/1кг/ у кількості 9 кг усього з ПДВ на загальну суму 58 649,94 грн.
Згідно з пунктом 1.2. Специфікації №19, загальна вартість товару, що поставляється по цій Специфікації становить 58 649,94 грн, в т.ч. 20% ПДВ - 9 774,99 грн.
Товар поставляється в термін до 10 серпня 2018 року при умові виконання п.1.4. Специфікації. Допускається поставка товару окремими партіями (п. 1.3. Специфікації №19).
Пунктом 1.4 Специфікації №19 визначено, що оплата за Товар здійснюється до 30 жовтня 2018 року шляхом перерахування Покупцем на поточний рахунок Постачальника 100 % загальної вартості Товару, що вказана в п. 1.2 даної Специфікації.
Форма оплати - безготівкова. Моментом оплати вважається зарахування коштів на поточний рахунок Потачальника (п.1.5. Специфікації №19).
Документом, що підтверджує факт отримання товару Покупцем є видаткова накладна, в якій вказується найменування, кількість, ціна, загальна вартість Товару, що поставляється (п.1.7. Специфікації №19).
Дана специфікація набирає чинності з моменту її підписання Сторонами, скріплення печатками Сторін і діє протягом строку дії Договору поставки №07.05.2018 від 07.05.18, але в будь-якому випадку до повного виконання обовязків за Договором (п.1.9. Специфікації №19).
Відповідно до Специфікації №20 від 12.10.18 до Договору поставки №07.05.2018 від 07.05.18 (надалі-Специфікації №20), найменування товару: Десикант, РК (20л) у кількості 20 л усього з ПДВ на загальну суму 3 370,80 грн.
Згідно з пунктом 1.2. Специфікації №20, загальна вартість товару, що поставляється по цій Специфікації становить 3 370,80 грн, в т.ч. 20% ПДВ - 561,80 грн.
Товар поставляється в термін до 30 жовтня 2018 року при умові виконання п.1.4. Специфікації. Допускається поставка товару окремими партіями (п. 1.3. Специфікації №20).
Пунктом 1.4 Специфікації №20 визначено, що оплата за Товар здійснюється до 30 жовтня 2018 року шляхом перерахування Покупцем на поточний рахунок Постачальника 100 % загальної вартості Товару, що вказана в п. 1.2 даної Специфікації.
Форма оплати - безготівкова. Моментом оплати вважається зарахування коштів на поточний рахунок Потачальника (п.1.5. Специфікації №20).
Документом, що підтверджує факт отримання товару Покупцем є видаткова накладна, в якій вказується найменування, кількість, ціна, загальна вартість Товару, що поставляється (п.1.7. Специфікації №20).
Дана специфікація набирає чинності з моменту її підписання Сторонами, скріплення печатками Сторін і діє протягом строку дії Договору поставки №07.05.2018 від 07.05.18, але в будь-якому випадку до повного виконання обовязків за Договором (п.1.9. Специфікації №20).
Як вбачається з наданих до матеріалів справи копій примірників договору поставки та специфікацій (а.с. 26-29, а.с. 30, а.с. 36, а.с. 41, а.с. 44, а.с. 47, а.с. 50, а.с. 52, а.с. 57), останні підписані сторонами та скріплені їх печатками, що свідчить про набрання ними чинності, що також не оспорювалось сторонами в ході розгляду справи.
Доказів розірвання або визнання недійсним вказаного договору та специфікацій в судовому порядку на час розгляду даної справи сторонами не надано, а тому в силу ст.629 Цивільного кодексу України Договір поставки №07.05.2018 від 07.05.18 та специфікації до нього №12 від 25.06.18, №14 від 06.07.18, №15 від 06.07.18, №16 від 11.07.18, №17 від 23.07.18, №18 від 30.07.18, №19 від 08.08.18, №20 від 12.10.18 є обов`язковими для виконання сторонами.
Аналіз змісту та суб`єктного складу Договору №11/07 від 11.07.18 свідчить, що у зв`язку з його укладенням між сторонами виникли правовідносини поставки, які регулюються нормами §1 глави 30 Господарського кодексу України та §3 глави 54 Цивільного кодексу України.
За змістом ч.1 ст.265 Господарського кодексу України за договором поставки одна сторона - постачальник зобов`язується передати (поставити) у зумовлені строки (строк) другій стороні - покупцеві товар (товари), а покупець зобов`язується прийняти вказаний товар (товари) і сплатити за нього певну грошову суму. Договір поставки укладається на розсуд сторін або відповідно до державного замовлення.
Відповідно до ч.6 ст.265 Господарського кодексу України до відносин поставки, не врегульованих цим Кодексом, застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України про договір купівлі-продажу.
Виходячи зі змісту частини 1 статті 712 ЦК України, за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму.
Відповідно до ч.2 ст.712 Цивільного кодексу України до договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.
Аналіз Договору №07.05.2018 від 07.05.18 свідчить, що в ньому відсутні будь-які застереження щодо застосування до правовідносин, які виникли між сторонами у зв`язку з його укладенням, положень про купівлю-продаж, а тому судом при вирішенні даного спору застосовуються також норми чинного законодавства, які регулюють відносини купівлі-продажу.
Згідно наданих доказів, на виконання умов Договору №07.05.2018 від 07.05.18 згідно умов Специфікації №12 від 25.06.18 позивачем поставлено, а відповідачем прийнято товар згідно видаткової накладної №1460 від 25.06.18 на загальну суму 71 120,70 грн, транспортування здійснено згідно з ТТН № 1460 від 25.06.18 на суму 71 120,70 грн. В подальшому накладною на повернення від покупця №1551 від 05.09.18 повернуто товар на загальну суму 15 062,70 грн, накладною на повернення від покупця №1555 від 24.09.18 повернуто товар на загальну суму 6 286,80 грн, тому, з урахуванням накладних на повернення, сума до сплати згідно з видатковою накладною №1460 від 25.06.18 складає 49 771,20 грн.
На виконання умов Договору №07.05.2018 від 07.05.18 згідно умов Специфікації №14 від 06.07.18 позивачем поставлено, а відповідачем прийнято товар згідно видаткової накладної №1524 від 17.09.18 на загальну суму 63 144,00 грн, видаткової накладної №152401 від 25.09.18 на загальну суму 47 358,00 грн, транспортування здійснено згідно з ТТН №1524 від 17.09.18 на суму 63 144,00 грн, згідно з ТТН №152401 від 25.09.18 на суму 47 358,00 грн
На виконання умов Договору №07.05.2018 від 07.05.18 згідно умов Специфікації №15 від 06.07.18 позивачем поставлено, а відповідачем прийнято товар згідно видаткової накладної №1525 від 06.07.18 на загальну суму 5 262,00 грн, транспортування здійснено згідно з ТТН №1525 від 06.07.18 на суму 5 262,00 грн.
На виконання умов Договору №07.05.2018 від 07.05.18 згідно умов Специфікації №16 від 11.07.18 позивачем поставлено, а відповідачем прийнято товар згідно видаткової накладної №1558 від 17.09.18 на загальну суму 20 348,40 грн, транспортування здійснено згідно з ТТН №1558 від 17.09.18 на суму 20 348,40 грн.
На виконання умов Договору №07.05.2018 від 07.05.18 згідно умов Специфікації №17 від 23.07.18 позивачем поставлено, а відповідачем прийнято товар згідно видаткової накладної №1596 від 17.09.18 на загальну суму 104 742,00 грн, транспортування здійснено згідно з ТТН №1596 від 17.09.18 на суму 104 742,00 грн.
На виконання умов Договору №07.05.2018 від 07.05.18 згідно умов Специфікації №18 від 30.07.18 позивачем поставлено, а відповідачем прийнято товар згідно видаткової накладної №1633 від 17.09.18 на загальну суму 20 872,80 грн, транспортування здійснено згідно з ТТН №1633 від 17.09.18 на суму 20 872,80 грн.
На виконання умов Договору №07.05.2018 від 07.05.18 згідно умов Специфікації №19 від 08.08.18 позивачем поставлено, а відповідачем прийнято товар згідно видаткової накладної №1668 від 09.08.18 на загальну суму 58 649,94 грн, транспортування здійснено згідно з ТТН №1668 від 09.08.18 на суму 58 649,94 грн. В подальшому накладною на повернення від покупця №1554 від 24.09.18 повернуто товар на загальну суму 4 056,00 грн, тому, з урахуванням накладної на повернення, сума до сплати згідно з видатковою накладною №1668 від 09.08.18 складає 54 593,94 грн.
На виконання умов Договору №07.05.2018 від 07.05.18 згідно умов Специфікації №20 від 12.10.18 позивачем поставлено, а відповідачем прийнято товар згідно видаткової накладної №2044 від 12.10.18 на загальну суму 3 370,80 грн, транспортування здійснено згідно з ТТН №2044 від 12.10.18 на суму 3 370,80 грн.
Відповідно до наявних в матеріалах справи, підписаних та скріплених печатками видаткових накладних, відповідачем отримано товар на загальну суму 369 463,14 грн із ПДВ.
За таких обставин, позивач належним чином виконав взяті на себе за Договором зобов`язання з поставки товару, відповідачем, поставлений товар прийнято без зауважень, доказів іншого сторонами суду не надано.
Відповідач взяті на себе зобов`язання з оплати поставленого товару виконав частково, сплативши позивачу 200 000,00 грн, що підтверджується наявною в матеріалах справи копією платіжного доручення №18 від 31.08.2018 р. з призначенням платежу: за засоби захисту рослин згідно договору №07.05.2018 від 07.05.18, в т.ч. ПДВ.
Згідно з приписами статті 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Позивач звертався до відповідача з претензією-вимогою вих.№86 від 18.11.19, згідно якої вимагав у відповідача проведення повної оплати заборгованості за поставлений товар на підставі Договору поставки №07.05.2018 від 07.05.18, яка була направлена на адресу відповідача 19.11.19, про що свідчать належним чином завірені копії фіскального чеку ФН3000445876 та рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення 27.11.19 №3875120811077, що додані до матеріалів справи (а.с. 61, 62). Вказана претензія залишена відповідачем без відповіді та виконання.
Відповідно до частини першої статті 193 Господарського кодексу України, суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Згідно з приписами статей 525, 526 Цивільного кодексу України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
За приписами статті 193 Господарського кодексу України, суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобовязання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Згідно з частинами 2 та 3 статті 193 Господарського кодексу України кожна сторона має вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. За частиною 1 статті 193 Господарського кодексу України до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей передбачених цим Кодексом.
Так, відповідно до статті 526 Цивільного кодексу України, зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог Цивільного кодексу України, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обігу або інших вимог, що звичайно ставляться.
У відповідності до статті 525 Цивільного кодексу України, одностороння відмова від зобовязання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Стаття 629 Цивільного кодексу України передбачає, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Суд, дослідивши надані докази, встановив, що з урахуванням часткової оплати згідно з платіжним дорученням №18 від 31.08.2018 р. на суму 200 000 грн, заборгованість відповідача по Договору поставки №07.05.2018 від 07.05.18 становить 169 463,14 грн, в т.ч. по видатковій накладній №1596 від 17.09.18 в сумі 90 625,60 грн, по видатковій накладній №1633 від 17.09.18 в сумі 20 872,80 грн, по видатковій накладній №1668 від 09.08.18 в сумі 54 593,94 грн., по видатковій накладній №2044 від 12.10.18 в сумі 3 370,80 грн.
Отже, із матеріалів справи судом вбачається, що заборгованість відповідача по Договору поставки №07.05.2018 від 07.05.18 становить 169 463,14 грн, а не 342 129,39 грн, як про це зазначає позивач у позовній заяві, оскільки позивачем в якості оплати відповідачем по договору враховано не 200 000 грн, а 20 000 грн, у зв`язку з чим, позивач допустився арифметичної помилки.
З огляду на наявне в матеріалах справи платіжне доручення №18 від 31.08.18 на суму 200 000, грн, суд дійшов висновку, що проведена відповідачем оплата по договору, мала бути зарахована позивачем в рахунок погашення заборгованості наступним чином:
-у розмірі 49 771,2 грн згідно Специфікації №12 від 25.06.18 за видатковою накладною №1460 від 25.06.18;
-у розмірі 110 502,00 грн згідно Специфікації №14 від 06.07.18 за видатковими накладними №1524 від 17.09.18, №152401 від 25.09.18;
-у розмірі 5262,00 грн згідно Специфікації №15 від 06.07.18 за видатковою накладною №1525 від 06.07.18;
-у розмірі 20 348,40 грн згідно Специфікації №16 від 11.07.18 за видатковою накладною №1525 від 06.07.18;
-частково погашена у розмірі 14 116,4 грн заборгованість за видатковою накладною №1596 від 17.09.18 згідно Специфікації №17 від 23.07.18;
Таким чином, позов в частині вимог про стягнення 342 129,39 грн основного боргу за Договором поставки №07.05.2018 від 07.05.18 підлягає задоволенню частково в розмірі 169 463,14 грн, у тому числі, у розмірі:
-90 625,60 грн за видатковою накладною №1596 від 17.09.18 згідно Специфікації №17 від 23.07.18;
-20 872,80 грн за видатковою накладною №1633 від 17.09.18 згідно Специфікації №18 від 30.07.18;
-54 593,94 грн за видатковою накладною №1668 від 09.08.18 згідно Специфікації №19 від 08.08.18 (за виключенням 4 056,00 грн згідно накладної на повернення від покупця №1554 від 24.09.18);
-3 370,80 грн за видатковою накладною №2044 від 12.10.18 згідно Специфікації №20 від 12.10.18;
В іншій частині стягнення основного боргу суд відмовляє як безпідставно заявлених.
Також позивач просить стягнути з відповідача 131 210,63 грн пені за період з 01.11.18 по 04.12.19, 3% річних у розмірі 11 216,90 грн та 17 067,60 грн інфляційних витрат за період згідно розрахунку позивача листопад 2018р.-серпень 2019 р.
Згідно з п.9.1. Договору, у випадку невиконання чи неналежного виконання Договору, Сторони несуть відповідальність відповідно до законодавства та умов цього Договору.
У випадку порушення термінів або умов оплати товару, покупець сплачує постачальнику пеню від суми простроченого або неналежно здійсненого платежу у розмірі подвійної облікової ставки НБУ, що діє у період, за який сплачується пеня, за кожний день прострочення (п.9.2. Договору).
Згідно з п.9.4. Договору, за порушення строків оплати товару, покупець, крім пені сплачує на користь постачальника 3% річних від суми прострочення за користування чужими грошовими коштами.
Пунктом 12.5 Договору передбачено, що сторони дійшли взаємної згоди, на підставі ст. 259 Цивільного кодексу України, при нарахуванні штрафних санкцій відповідно до умов цього Договору, не застосовувати п.6 ст. 232 Господарського кодексу України, а здіснювати нарахування штрафних санкцій за весь період неналежного виконання взятих на себе зобов`язань за цим Договором, а також, збільшити позовну давність про стягнення неустойки за цим Договором, а також збільшити позовну давність про стягнення неустойки за цим Договором, до 3-х років.
Відповідно до ст. 625 Цивільного кодексу України боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання; боржник, який прострочив виконання грошового зобовязання, на вимогу кредитора зобовязаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
З огляду на викладене, враховуючи часткове задоволення судом заборгованості по Договору та приписи п. 12.5 Договору №07.05.2018 від 07.05.18, стягненню з відповідача підлягають 64 209,09 грн пені за період з 01.11.18 по 04.12.19, в т.ч.:
-34 338,18 грн пені за видатковою накладною №1596 від 17.09.18 на суму 90 625,60 грн згідно Специфікації №17 від 23.07.18;
-7 908,49 грн пені за видатковою накладною №1633 від 17.09.18 на суму 20 872,80 грн згідно Специфікації №18 від 30.07.18;
-20 685,51 грн за видатковою накладною №1668 від 09.08.18 на суму 54 593,94 грн згідно Специфікації №19 від 08.08.18;
-1276,91 грн за видатковою накладною №2044 від 12.10.18 на суму 3 370,80 грн згідно Специфікації №20 від 12.10.18;
Також за розрахунком суду сума 3% річних за період 01.11.18 по 04.12.19 складає 5 557,46 грн, та за вказаний позивачем у розрахунку з листопада 2018 року по серпень 2019 року період інфляційні нарахування складають 8456,05 грн.
Ураховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню і з відповідача на користь позивача підлягає стягненню: 169 463,14 грн боргу, 64 209,09 грн пені, 5 557,46 грн - 3% річних, 8456,05 - інфляційних.
У зв`язку з цим, у позові в частині стягнення 172 666,25 грн основного боргу, пені у розмірі 67001,54 грн, 5659,44 грн - 3% річних, 8611,55 грн - інфляційних витрат, відмовити повністю.
Відповідно до частин 1 та 3 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч.1 ст.86 ГПК України).
Відповідно до ст.129 ГПК України судові витрати по сплаті судового збору підлягають стягненню з відповідача пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Таким чином, з відповідача підлягає стягненню на користь позивача судовий збір в сумі 3715,29 грн.
Що стосується клопотання позивача про стягнення з відповідача витрат на професійну правничу допомогу, які останній просить стягнути на свою користь на підставі укладеного з адвокатом Чалою О.Д. договору від 06.05.19 про надання правової допомоги, суд зазначає таке.
Відповідно до ст. 123 ГПК України до витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать, зокрема, але не виключно, витрати на професійну правничу допомогу.
За приписами ст. 126 ГПК України визначено, що витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.
За результатами розгляду справи витрати на професійну правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом із іншими судовими витратами.
Для цілей розподілу судових витрат: 1)розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу професійну правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката, визначається згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі відповідних доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі відповідних доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.
Для визначення розміру витрат на професійну правничу допомогу з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.
Відповідно до ч. 8 ст. 129 ГПК України розмір судових витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).
На обґрунтування відшкодування витрат по оплаті послуг адвоката при підготовці даного позову до суду, позивачем було надано договір про надання правової допомоги від 06.05.19, акту наданих послуг №3 від 17.01.20, рахунок на оплату №3 від 18.12.19 на суму 15 000,00 грн, платіжне доручення №788 від 18.12.19 на суму 15000,00 грн, копію свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю сервї ПТ №1686 від 04.04.17, ордеру про надання правової допомоги ПТ№120787 та копію додаткової угоди від 31.12.19 до Договору про надання правової допомоги від 06.05.19.
Слід зазначити, що при визначенні суми відшкодування суд має виходити з критерію реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерію розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи та фінансового стану обох сторін. Ті самі критерії застосовує Європейський суд з прав людини, присуджуючи судові витрат на підставі ст. 41 Конвенції. Зокрема, згідно з його практикою заявник має право на компенсацію судових та інших витрат, лише якщо буде доведено, що такі витрати були фактичними і неминучими, а їхній розмір - обґрунтованим (рішення Європейський суд з прав людини у справі "East/West Alliance Limited проти України", заява N 19336/04). У іншому рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Лавентс проти Латвії" зазначено, що відшкодовуються лише витрати, які мають розумний розмір.
Оглянувши матеріали справи та оцінивши обсяг послуг, що були надані адвокатом позивачу при підготовці ним позову до суду та представленні інтересів позивача під час розгляду даної справи, зважаючи, що відповідачем не було подано до суду обґрунтованого клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката у розмірі суми, що є меншою від заявленої позивачем до відшкодування, господарський суд вважає, що витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 15000,00 грн по даній справі є обґрунтованими та співрозмірними об`єму наданих і отриманих позивачем юридичних послуг, однак, зважаючи на часткове задоволення судом заявлених у позові вимог, господарський суд дійшов висновку, що витрати на професійну правничу допомогу підлягають відшкодуванню позивачу, як і витрати по сплаті судового збору, за рахунок відповідача пропорційно розміру задоволених позовних вимог, а саме на суму 7406,51 грн.
Керуючись ст. 42, 73-80, 86, 129, 240, 241, 252 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-
ВИРІШИВ:
1.Позов задовольнити частково.
2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Зоря" (код ЄДРПОУ 30829306, с. Леньків, Новгород-Сіверський район, Чернігівська область, 16032) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Укр Агро Центр" (код ЄДРПОУ 39374646, юридична адреса: вул. Котляревського, 1/27, офіс 340, 36020) 169 463,14 грн заборгованості, пені у розмірі 64 209,09 грн, 3% річних у сумі 5 557,46 грн, інфляційних нарахувань у сумі 8456,05 грн, 7406,51 грн витрат на професійну правничу допомогу, а також витрати зі сплати судового збору у розмірі 3715,29 грн.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
3.В решті позову відмовити.
Рішення набирає законної сили в строк і в порядку, встановленому ст.241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду у строки визначені ст. 256 Господарського процесуального кодексу України.
Суддя М.В. Фесюра
Веб-адреса Єдиного державного реєстру судових рішень, розміщена на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет: http://reyestr.court.gov.ua/
Суд | Господарський суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 17.02.2020 |
Оприлюднено | 19.02.2020 |
Номер документу | 87624600 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Чернігівської області
Фесюра М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні