КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 лютого 2020 року м. Кропивницький справа № 340/3050/19
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Жука Р.В., розглянувши в порядку спрощеного (письмового) провадження адміністративну справу
за позовомВиконувача обов`язків керівника Олександрійської місцевої прокуратури Кіровоградської області (28000, Кіровоградська область, м.Олександрія, вул.Чижевського, 1а; код ЄДРПОУ - 02910025) в інтересах держави до третя особа Дівочепільської сільської ради Олександрівського району Кіровоградської області (28050, Кіровоградська область, Олександрійський район, с. Дівоче Поле, вул. Чкалова, 19; код ЄДРПОУ - 04366077) Дівочепільський комунальний дошкільний заклад (ясла-садок) Веселка (28050, Кіровоградська область, Олександрійський район, с. Дівоче Поле, вул. Чкалова, 13; код ЄДРПОУ - 26505186) провизнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, - В С Т А Н О В И В:
І. Зміст позовних вимог.
Виконувач обов`язків керівника Олександрійської місцевої прокуратури Кіровоградської області звернувся в інтересах держави (далі - позивач) до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом до Дівочепільської сільської ради Олександрівського району Кіровоградської області (далі - відповідач), Дівочепільський комунальний дошкільний заклад (ясла-садок) Веселка (далі - третя особа) в якому просить суд:
- визнати бездіяльність Дівочепільської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташований Дівочепільський комунальний дошкільний заклад (ясла-садок) «Веселка» Олександрійського району Кіровоградської області - протиправною;
- зобов`язати Дівочепільську сільську раду Олександрійського району Кіровоградської області вчинити дії, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку по АДРЕСА_1 Чкалова, 13 у с. Дівоче Поле Олександрійського району Кіровоградської області, загальною площею 1,3 га, шляхом винесення на розгляд сесії питання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, вчинити дії щодо виготовлення та затвердження технічної документації із землеустрою та реєстрації речового права на земельну ділянку.
ІІ. Виклад позиції позивача та заперечень відповідача.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що з метою захисту інтересів держави у сфері охорони дитинства щодо забезпечення прав дітей на безпечні умови здобуття освіти, як складової гарантій статті 53 Конституції України, було виявлено порушення Дівочепільською сільською радою Олександрійського району Кіровоградської області в частині здійснення освітньої діяльності, а саме не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку на якій розташований Дівочепільський комунальний дошкільний заклад (ясла-садок) «Веселка» . Оскільки наявне порушення чинного законодавства Олександрійська місцева прокуратура Кіровоградської області наполягає на задоволенні адміністративного позову.
Представником відповідача по справі подано до суду відзив на позовну заяву в якому він частково визнає свою бездіяльність, вважає адміністративний позов не обґрунтованим, та таким, що не підлягає задоволенню, наголошує, що на даний час надати правовстановлюючі документи на земельну ділянку та будівлі дитячого садка немає можливості, оскільки на даний час розпочато процедуру їх виготовлення. Такі документи не були виготовлені у зв`язку із відсутністю на це коштів у місцевому бюджеті.
ІІІ. Заяви (клопотання) учасників справи інші процесуальні дій у справі.
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 04.12.2019 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання (а.с.1).
Вказана ухвала надіслана учасникам справи за правилами визначеними Кодексом адміністративного судочинства України та ними отримана (а.с.47-51,61).
26.12.2019 року відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву (а.с.63-64).
Позивачем на виконання процесуальних приписів Кодексу адміністративного судочинства України подано відповідь на відзив (а.с.71-72).
Додаткових заяв чи клопотань до суду подано не було.
Відповідно до вимог статті 262 КАС України судом розглянуто дану справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Разом з тим, враховуючи перебування головуючого судді по справі у відпустці (інший неробочий день), з урахуванням положень ч.ч.1, 6 ст. 120, ст.193 КАС України, дана адміністративна справа вирішується судом у межах строку, визначеного ст.193, 263 КАС України.
ІV. Обставини встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
Розглянувши подані сторонами документи, з`ясувавши зміст спірних правовідносин з урахуванням доказів, судом встановлені відповідні обставини.
Дівочепільський комунальний дошкільний заклад (ясла-садок) Веселка Олександрійського району Кіровоградської області зареєстроване як юридична особа 04.04.2004 року, основний вид діяльності за КВЕД дошкільна освіта (85.10), що посвідчується відповідною випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (а.с.18).
Відповідно до свідоцтва про право власності від 03.02.2004 року видане виконавчим комітетом Дівочепільської сільської ради Олександрійського району на підставі відповідного рішення від 22.12.2003 року №75, будівля дитячого садка в цілому, що розташований у с. Дівоче Поле, по вул. Чкалова, №13 на праві комунальної власності належить Дівочепільській сільській раді (а.с.33).
З відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з Судом встановлено, що Дівочепільська сільська рада, адреса: село Дівоче Поле, Олександрійський район, Кіровоградська область є органом місцевого самоврядування, основний вид діяльності за КВЕД: державне управління державного характеру.
Відповідно до Статуту дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Веселка затвердженого рішенням сесії Дівочепільської сільської ради від 12.05.2015 року №226, погодженого начальником відділу освіти Олександрійської РДА, дошкільний навчальний заклад Веселка є юридичною особою, засновником якого є Дівочепільська сільська рада Олександрійського району Кіровоградської області. Засновник або уповноважений ним орган здійснює фінансування дошкільного органу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і ремонтом приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей.
Головною метою дошкільного закладу є забезпечення реалізації права громадян на здобуття дошкільної освіти, задоволення потреб громадян у нагляді та оздоровлені дітей, створення умов для їх фізичного і духовного розвитку (п.1.9 Статуту) (а.с.19-32).
Пунктом 9.1 Статуту дошкільного навчального закладу Веселка визначено, що дошкільному закладу передано в оперативне управління земельну ділянку площею 1,300 га , будівлі, споруди, інвентар, обладнання, спортивний та ігровий майданчики.
В ході вивчення Олександрійською місцевою прокуратурою стану додержання вимог законодавства органами влади та місцевого самоврядування в частині оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки закладів освіти Олександрійського району Кіровоградської області встановлено, що за адресою: Кіровоградська область, Олександрійський район, с. Дівоче Поле, вул. Чкалова, 13 функціонує ДНЗ Веселка , який є комунальним закладом освіти Дівочепільської сільської ради з типом дошкільного закладу ясла-садок.
Проте, будівлі, споруди та земельна ділянка вказаного комунального закладу використовується без оформлення та реєстрації права власності чи користування (а.с.16-17,34).
За таких обставин, у зв`язку із не здійсненням відповідачем протягом тривалого часу оформлення та реєстрацію прав на земельну ділянку комунального закладу освіти, з метою усунення виявлених порушень, позивач звернувся до суду з даним позовом.
V. Оцінка суду.
Надаючи правову оцінку обґрунтованості аргументам, наведеними учасниками справи, суд дійшов наступних висновків.
Предметом даного спору, є встановлення правомірності дій Дівочепільської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області у не оформленні правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташований Дівочепільський комунальний дошкільний заклад (ясла-садок) «Веселка» Олександрійського району Кіровоградської області.
У відповідності до вимог статті 131 -1 Конституції України на органи прокуратури покладається представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно з положеннями статті 23 Закону України Про прокуратуру , представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.
Відповідно до вимог ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру , прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.
Згідно з вимогами частини 3 статті 53 КАС України: у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження в якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Як вбачається із матеріалів даної адміністративної справи, за даним позовом прокурор набув статусу позивача, оскільки орган, уповноважений здійснювати функції щодо зобов`язання оформити належним чином право користування земельною ділянкою дошкільного навчального закладу Веселка с. Дівоче Поле, Олександрійського району, Кіровоградської області - відсутній.
Стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 12 Земельного кодексу України визначено повноваження сільських, селищних, міських рад, до яких належить розпоряджання землями територіальних громад.
Положеннями ст.17 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 року №280/97 передбачено, що відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. ст. 32, 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать повноваження щодо управління закладами освіти, які належать територіальним громадам або передані їм, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; створення необхідних умов для виховання дітей; сприяння діяльності закладів освіти.
Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на заклади освіти.
Відповідно до ст.25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад, відноситься вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, зокрема, щодо надання у користування земельних ділянок та здійснення контролю за додержанням земельного законодавства, використанням і охороною земель визначені положеннями ст.33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні .
Матеріально-технічна база закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти, відповідно до ст. 80 Закону України Про освіту від 05.09.2017 року №2145-VIII, ст. 38 Закону України Про дошкільну освіту від 11.07.2001 року №2628-ІІІ, включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених чинним законодавством.
Частиною 2 статті 80 Закону України Про освіту визначено, що порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.
Відповідно до ч.1 ст. 3 Земельного кодексу України, земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку (ч. 1 ст. 92 Земельного кодексу України).
Згідно з пунктом а ч. 2 ст. 92 Земельного кодексу України, права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.
Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
У відповідності до ч. 2 ст. 83, ч.1 ст.122 Земельного кодексу України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності (до яких відносять усі землі в межах населених пунктів, крім приватної та державної власності), відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Приписи ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України, передбачають, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державною реєстрацією прав є офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Відповідно до ч. ч. 1, 3 ст. 3, ст. 4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.
Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Слід зазначити, що Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження №802-р від 17.10.2012 року, згідно з яким правовстановлюючі документи на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, слід було оформити протягом 2012 і 2013 років. Державне агентство земельних ресурсів та його територіальні органи повинні забезпечити проведення землевпорядних робіт і оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, в установленому законодавством порядку.
Отже, виходячи із системного аналізу вказаних законодавчих приписів, суд приходить до висновку, що земельні ділянки на яких розташовані освітні навчальні заклади (у тому числі і дошкільні) мають мати в обов`язковому порядку відповідні правовстановлюючі документи на неї, виготовлені та зареєстровані відповідно до приписів чинного законодавства, з відображенням такої реєстрації у відповідному реєстрі.
Судом встановлено, що 11.12.2019 року завідувач Дівочепільського комунального навчального закладу (ясла-садок) Веселка звернувся до голови Дівочепілської сільської ради із клопотанням про надання згоди на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, на якій розташований Дівочепільський комунальний ДНЗ (ясла-садок) Веселка у постійне користування із земель житлової та громадської забудови для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти площею 0,1300 га під одно-двоповерховою забудовою за адресою: АДРЕСА_2 область АДРЕСА_3 . АДРЕСА_4 , вул. Чкалова, 13, з метою формування та державної реєстрації земельної ділянки під об`єктом комунальної власності (а.с.66).
В свою чергу, Дівочепільська сільська рада Олександрійського району Кіровоградської області 16.12.2019 року на тридцять четвертій сесії сьомого скликання прийняла рішення №217, яким вирішила надати Дівочепільській сільській раді обумовлену вищевказаним клопотанням згоду (а.с.65).
Водночас суд зауважує, що, процес передачі земельної ділянки громадянам у власність є стадійним, кінцевим етапом яких, є реєстрація права власності на земельну ділянку у відповідному реєстрі.
Проте, в порушення вказаних норм законодавства, до тепер правовстановлюючі документи на будівлі, споруди та земельну ділянку де розташований Дівочепільський комунальний ДНЗ (ясла-садок) Веселка , адреса: вул. Чкалова, 13 с. Дівоче Поле, Олександрійського району, Кіровоградської області, не оформлені.
Доказів щодо реєстрації права власності чи користування на нерухоме майно та земельну ділянку, розміщені за адресою: АДРЕСА_4 - за місцем знаходження ДНЗ Веселка, станом на час розгляду справи суду не надано.
Слід також зазначити, що в рамках адміністративного судочинства бездіяльність - певна форма поведінки суб`єкта владних повноважень, яка полягає у невиконанні ним дій, які він повинен був і міг вчинити відповідно до покладених на нього посадових обов`язків згідно із законодавством України.
За правовою позицією, висловленою Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 09.04.2018 року у справі №П/9901/137/18 (800/426/17) , під протиправною бездіяльністю суб`єкта владних повноважень слід розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, що полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.
Таким чином, виходячи із встановлених фактичних обставин у справі у взаємозв`язку із вказаними положеннями чинного законодавства, суд вбачає порушення чинного законодавства відповідачем при не оформленні правовстановлюючих документів на земельну ділянку на якій розташований Дівочепільський комунальний дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Веселка та резюмує бездіяльність Дівочепільської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області.
В свою чергу, за правилами статті 189 Кодекс адміністративного судочинства України, позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві. До ухвалення судового рішення у зв`язку з відмовою позивача від позову або визнанням позову відповідачем суд роз`яснює сторонам наслідки відповідних процесуальних дій, перевіряє, чи не обмежений представник відповідної сторони у повноваженнях на їх вчинення. У разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог. Суд не приймає відмови від позову, визнання позову і продовжує розгляд адміністративної справи, якщо ці дії позивача або відповідача суперечать закону чи порушують чиї-небудь права, свободи або інтереси. Суд не приймає відмову позивача від позову, визнання позову відповідачем у справі, в якій особу представляє її законний представник, якщо його дії суперечать інтересам особи, яку він представляє.
Оскільки дії відповідача не суперечать закону та не порушують чиї-небудь права, свободи або інтереси, а письмовий відзив із частковим визнанням позовної заяви в частині бездіяльності, підписаний сільським головою та скріплений печаткою Дівочепільської сільської ради, суд приймає таке визнання позову.
Відтак, враховуючи вищенаведене, суд приходить до висновку, що адміністративний позов слід задовольнити.
VI. Судові витрати.
Згідно з ч.2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
У даній справі прокурор є суб`єктом владних повноважень та виконує функції з представництва інтересів держави у суді відповідно до ч.3 ст.23 Закону України Про прокуратуру від 14.10.2014 р. №1697-VII та ч.3 ст.53 КАС України, а тому враховуючи, що витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз не понесено, суд дійшов висновку, що відсутні витрати, які б підлягали стягненню з відповідача в порядку розподілу судових витрат.
Керуючись ст. ст. 139, 246, 255, 260-263, 292-297 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Виконувача обов`язків керівника Олександрійської місцевої прокуратури Кіровоградської області (28000, Кіровоградська область, м.Олександрія, вул.Чижевського, 1а; код ЄДРПОУ - 02910025) в інтересах держави до Дівочепільської сільської ради Олександрівського району Кіровоградської області (28050, Кіровоградська область, Олександрійський район, с. Дівоче Поле, вул. Чкалова, 19; код ЄДРПОУ - 04366077), третя особа - Дівочепільський комунальний дошкільний заклад (ясла-садок) Веселка (28050, Кіровоградська область, Олександрійський район, с. Дівоче Поле, вул. Чкалова, 13; код ЄДРПОУ - 26505186) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії - задовольнити повністю.
Визнати бездіяльність Дівочепільської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташований Дівочепільський комунальний дошкільний заклад (ясла-садок) «Веселка» Олександрійського району Кіровоградської області - протиправною.
Зобов`язати Дівочепільську сільську раду Олександрійського району Кіровоградської області вчинити дії, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку по АДРЕСА_1 Чкалова, 13 у с. Дівоче Поле Олександрійського району Кіровоградської області, загальною площею 1,3 га, шляхом винесення на розгляд сесії питання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, вчинити дії щодо виготовлення та затвердження технічної документації із землеустрою та реєстрації речового права на земельну ділянку.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, визначені ст.ст.255, 295 КАС України та може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції в 30-денний строк з дня отримання його копії.
Згідно до пп.15.5 п.1 Розділу VII «Перехідні положення» КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Кіровоградський окружний адміністративний суд.
Повний текст рішення виготовлено та підписано 13 лютого 2020 року.
Суддя
Кіровоградського окружного
адміністративного суду Р.В. Жук
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.02.2020 |
Оприлюднено | 19.02.2020 |
Номер документу | 87674670 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Р.В. Жук
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні