ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 лютого 2020 року м. Київ № 826/7851/18
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Добрянської Я.І., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовомГоловного управління Державної фіскальної служби в місто Івано-Франківській служби до третя особа про Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації Товариство з обмеженою відповідальністю Будівельна компанія "ЕЛІЗІУМ" визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії В С Т А Н О В И В:
До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось Головне управління Державної фіскальної служби в місто Івано-Франківській служби з позовом до Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації, третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю Будівельна компанія "ЕЛІЗІУМ" в якому просило:
- скасувати запис про державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи ТОВ БК "ЕЛІЗІУМ" від 18.01.2018р., які стосуються зміни місцезнаходження підприємства.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що в рамках забезпечення комплексу заходів щодо обліку платників податків, об`єктів оподаткування та об`єктів пов`язаних з оподаткуванням та з метою підтвердження юридичної адреси платника податків працівниками ДПІ у м. Івано-Франківську ГУ ДФС в Івано-Франківській області здійснена перевірка фактичного місця ведення діяльності ТзОВ БК "ЕЛІЗІУМ" та складено Акт обстеження суб`єкта підприємницької діяльності від 05.04.2018 р, яким зафіксовано відсутність юридичної особи за адресою: вул. Максимовича, 8, м. Івано-Франківськ, 76006.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 17.08.2018р. відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення сторін.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 21.03.2019 зобов`язано Виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради надати суду протягом трьох днів з дня отримання копії даної ухвали, належним чином засвідчені копії матеріалів реєстраційної справи Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельна компанія "ЕЛІЗІУМ" (код ЄДРПОУ 40462777).
15.04.2019 (відповідно до відмітки служби діловодства суду) надійшли засвідчені копії матеріалів реєстраційної справи Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельна компанія "ЕЛІЗІУМ" (код ЄДРПОУ 40462777).
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців запис №1003948127, яким змінено місцезнаходження Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "ЕЛІЗІУМ". Позивач, з метою підтвердження юридичної адреси платника податків, здійснив перевірку фактичного місця ведення господарської діяльності, за результатами якої було складено акт про відсутність юридичної особи за вказаною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців адресою.
У відзиву відповідачем зазначено, що спірний запис внесений до Єдиного державного реєстру на підставі заяви та доданих до неї документів, відповідно до статті 17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", при цьому, Законом України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань не передбачено такого повноваження державного реєстратора, як перевірка фактичного місцезнаходження юридичної особи за її юридичною адресою, так само Закон не передбачає права чи обов`язку державного реєстратора при встановленні податковим органом факту незнаходження підприємства за юридичною адресою, відповідно при зміні ним адреси, скасовувати попередні реєстраційні дії.
Матеріали справи не містять пояснень або відзиву на позов Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельна компанія "ЕЛІЗІУМ".
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва, встановив наступне.
Як вбачається із матеріалів справи, відповідно до відомостей, зазначених в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, вбачається, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "ЕЛІЗІУМ" перебуває на обліку в Державній податковій інспекції у м. Івано-Франківську Головного управлінні ДФС в Івано-Франківській області і є платником податку. Місцем знаходження юридичної особи значиться: 76006, Івано-Франківська обл., місто Івано-Франківськ, вул. Максимовича, будинок 8.
18.01.2018 державним реєстратором Бондаренко І.П. було проведено реєстраційну дію "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах", номер запису: 10741070006059822, якою змінено юридичну адресу підприємства.
04.04.2018 Івано-Франківським управлінням Головного управління ДФС в Івано-Франківській області складено акт № б/н обстеження суб`єкта підприємницької діяльності, яким встановлено відсутність за вказаною адресою (76006, Івано-Франківська обл., місто Івано-Франківськ, вул. Максимовича, будинок 8) розпізнавальних вказівників, які б містили назву Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "ЕЛІЗІУМ".
11.04.2018 листом №18 Приватне акціонерне товариство Одяг повідомило Івано-Франківське управління Головного управління ДФС в Івано-Франківській, що на території ПрАТ Одяг , яке знаходиться за адресою: 76006, Івано-Франківська обл., місто Івано-Франківськ, вул. Максимовича, будинок 8 - ТОВ "Будівельна компанія "ЕЛІЗІУМ" відсутня і договору оренди зазначеного приміщення із Товариством з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "ЕЛІЗІУМ" не укладало.
03.05.2018 старшим лейтенантом податкової міліції Головного управління Державної фіскальної служби в Івано-Франківській області складено рапорт про відсутність за вказаною в ЄДР адресою (76006, Івано-Франківська обл., місто Івано-Франківськ, вул. Максимовича, будинок 8) Товариства з обмеженою відповідальністю ""Будівельна компанія "ЕЛІЗІУМ" та заначено, що за даною адресою знаходиться територія ПрАТ Одяг , на території даного підприємства знаходиться ТОВ Галичина Табак та відділення № 1 Нової пошти .
Враховуючи відсутність юридичної особи за фактичною адресою, позивач позбавлений можливості здійснювати контрольно-перевірочні роботи, у зв`язку з чим, останній звернувся до суду із позовом про скасування державної реєстрації змін до установчих документів.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно п. 67.2 ст. 67 Податкового кодексу України контролюючі органи в установленому законом порядку мають право звертатися до суду про винесення судового рішення щодо: припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців; відміни державної реєстрації припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців; скасування державної реєстрації змін до установчих документів.
Законом, що регулює відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців є Закон України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" від 15.05.2003 № 755-IV (далі - Закон № 755-IV)
Згідно із ч. 4 ст. 17 Закону 755-IV ( в редакції станом на момент вчинення реєстраційних дій) для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, подаються такі документи: заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі; примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв`язку з юридичною особою; реєстр осіб (громадян), які брали участь в засіданні уповноваженого органу управління юридичної особи, - у разі внесення змін до відомостей про громадські об`єднання, політичні партії; документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення відповідно до статуту громадського формування про внесення змін до Єдиного державного реєстру, у разі державної реєстрації змін до відомостей про громадське формування; відомості про керівні органи громадського формування (ім`я, дата народження керівника, членів інших керівних органів, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), посада, контактний номер телефону та інші засоби зв`язку) - у разі внесення змін до складу керівних органів; документ, що підтверджує реєстрацію іноземної особи в країні її місцезнаходження (витяг із торговельного, банківського, судового реєстру тощо), - у разі змін, пов`язаних із входженням до складу засновників юридичної особи іноземної юридичної особи; документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених статтею 36цього Закону; установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі; примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) передавального акта або розподільчого балансу - у разі внесення змін, пов`язаних із внесенням даних про юридичну особу, правонаступником якої є зареєстрована юридична особа; примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про вихід із складу засновників (учасників) та/або заява фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників), справжність підпису на якій нотаріально засвідчена, та/або договору, іншого документа про перехід чи передачу частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи, та/або рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про примусове виключення із складу засновників (учасників) юридичної особи або ксерокопія свідоцтва про смерть фізичної особи, судове рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою - у разі внесення змін, пов`язаних із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи; заява про обрання юридичною особою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість, та/або заява про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій за формами, затвердженими відповідно до законодавства, - за бажанням заявника у разі внесення до установчих документів змін, які впливають на систему його оподаткування.
Статтею 15 Закону № 755-IV ( в редакції станом на момент вчинення реєстраційних дій) передбачені вимоги, яким повинні відповідати документи, що подаються для державної реєстрації, зокрема: документи мають бути викладені державною мовою та додатково, за бажанням заявника, - іншою мовою (крім заяви про державну реєстрацію); текст документів має бути написаний розбірливо (машинодруком або від руки друкованими літерами); документи не повинні містити підчищення або дописки, закреслені слова та інші виправлення, не обумовлені в них, орфографічні та арифметичні помилки, заповнюватися олівцем, а також містити пошкодження, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст; документи в електронній формі мають бути оформлені згідно з вимогами, визначеними законодавством; заява про державну реєстрацію підписується заявником. У разі подання заяви про державну реєстрацію поштовим відправленням справжність підпису заявника повинна бути нотаріально засвідчена; рішення уповноваженого органу управління юридичної особи повинно бути оформлено з дотриманням вимог, встановлених законом, та відповідати законодавству. Рішення уповноваженого органу управління юридичної особи, що подається для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, викладається у письмовій формі, прошивається, пронумеровується та підписується засновниками (учасниками), уповноваженими ними особами або головою та секретарем загальних зборів (у разі прийняття такого рішення загальними зборами). Справжність підписів на такому рішенні нотаріально засвідчується, крім випадків, передбачених законом.
Як вбачається із матеріалів реєстраційної справи, заявник Кононученко А.Л. , яка діяла як представник Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "ЕЛІЗІУМ" звернулася до державного реєстратора Бондаренко І.П. із заявою про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань форми №3, долучивши квитанцію про сплату адміністративного збору, рішення про внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах, оформлене протоколом та договір купівлі-продажу частки в статутному капіталі.
Суд зазначає, що Законом визначений вичерпний перелік документів для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу і державному реєстратору не надано права вимагати від заявників додаткових документів, які не передбачені цим Законом.
Відповідно до пункту 2 розділу II Порядку державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 09.02.2016 року №359/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09.02.2016 року №200/28330 (далі по тексту - Порядок), документи, що подаються для державної реєстрації, повинні відповідати вимогам, установленим Законом. Зміни до установчого документа юридичної особи, положення, регламенту, списку суддів постійно діючого третейського суду, статуту (положення) громадського формування, що не має статусу юридичної особи, оформляються шляхом викладення його в новій редакції.
Пунктом 8 розділу II вказаного Порядку державний реєстратор у строки, визначені законом, здійснює перевірку зареєстрованих в Єдиному державному реєстрі документів на наявність підстав для зупинення їх розгляду та в разі їх наявності вносить до Єдиного державного реєстру виключний перелік таких підстав, передбачених законом.
У відповідності до п. 15 розділу 2 Порядку за результатом проведеної державної реєстрації державний реєстратор за допомогою програмних засобів ведення Єдиного державного реєстру вносить відомості до цього реєстру та формує з нього виписку, яка за допомогою програмних засобів ведення Єдиного державного реєстру розміщується на порталі електронних сервісів у день проведення державної реєстрації.
Відповідач зазначив, що документи про внесення змін до відомостей про юридичну особу відповідали вимогам законодавства, у зв`язку з чим, підстав, визначених ст. 28 Закону № 755-IV для відмови у державній реєстрації не було.
Позивач вважає, що Товариством з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "ЕЛІЗІУМ" при зміні юридичної адреси подано до державного реєстратора неправдиві відомості щодо своєї юридичної адреси, а тому, державним реєстратором вчинено запис про зміну місцезнаходження юридичної особи, який фактично не відповідає дійсності та в силу ст. 10 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" є недостовірним, а тому має бути скасований.
Суд звертає увагу, що ч. 3 статті 35 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" передбачено, що засновники (учасники) юридичної особи несуть відповідальність за відповідність установчих документів законодавству.
Крім того, відповідно до ч. 2 ст. 81 Цивільного кодексу України юридична особа приватного права створюється на підставі установчих документів відповідно до статті 87 цього Кодексу. Юридична особа приватного права може створюватися та діяти на підставі модельного статуту в порядку, визначеному законом.
Положення ст. 87 Цивільного кодексу України, які визначають порядок складання і затвердження установчих документів та положення статті 88 Цивільного кодексу України, які встановлюють вимоги до змісту установчих документів, не передбачають внесення до статуту суб`єкта господарювання відомостей про місцезнаходження цього суб`єкта.
Приписи ст. 57 Господарського кодексу України також не містять вимог про включення до змісту установчих документів, якими в розумінні наведеної норми права є рішення про утворення або засновницький договір, а у випадках, передбачених законом, статут (положення) суб`єкта господарювання, відомостей про місцезнаходження суб`єкта господарювання.
З вищевказаного вбачається, що зміна місцезнаходження Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "ЕЛІЗІУМ" не була пов`язана із внесенням змін до установчих документів такої юридичної особи, що підтверджується також назвою реєстраційної процедури, яка зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців: "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах".
Отже, відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням є підставою для звернення контролюючого органу до суду з позовом про припинення юридичної особи, а не скасування державної реєстрації змін до установчих документів.
Таким чином, суд дійшов до висновку про необґрунтованість вимог контролюючого органу про скасування державної реєстрації щодо змін до відомостей про юридичну особу.
Натомість, суд звертає увагу позивача, що останній не позбавлений права на підставі підпункту 20.1.37. пункту 20.1. статті 20 Податкового кодексу України звернутися до суду з вимогою щодо припинення юридичної особи та припинення фізичною особою - підприємцем підприємницької діяльності та/або про визнання недійсними установчих (засновницьких) документів суб`єктів господарювання.
Аналогічна позиція викладена в ухвалах Вищого адміністративного суду України: від 01.12.2016 по справі №К/800/16716/16, від 14.01.2016 по справі №К/800/35013/15.
Згідно з ч.1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Згідно із вимогами ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства, судові втрати покладаються на позивача.
Керуючись ст. 2, 5-11,19, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва,-
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову Головного управління Державної фіскальної служби в Івано-Франківській області (76000, вул. Незалежності, 20 м. Івано-Франківськ, код ЄДРПОУ 39394463) - відмовити повністю .
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано, відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Суддя Я.І. Добрянська
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 19.02.2020 |
Оприлюднено | 19.02.2020 |
Номер документу | 87676047 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Добрянська Я.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні