Постанова
від 19.02.2020 по справі 540/2021/19
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 лютого 2020 р.м.ОдесаСправа № 540/2021/19 Головуючий в 1 інстанції: Дубровна В.А.

Судова колегія П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

Головуючого: Градовського Ю.М.

суддів: Крусяна А.В.,

Яковлєва О.В.

розглянувши в порядку письмового провадження в м.Одесі апеляційну скаргу Головного управління ДФС у м.Києві на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 2 грудня 2019р. по справі за адміністративним позовом Приватного підприємства "Контро Лайт" до Головного управління ДФС у м.Києві про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И Л А:

У вересні 2019р. ПП "Контро Лайт" звернулося в суд із позовом до ГУ ДФС у м.Києва, в якому просило:

- визнати протиправною відмову в задоволенні заяви від 21.06.2019р. вих. № 21/06 (вх. № 123367/10 від 24.06.2019р.) про повернення надмірно сплаченої суми єдиного внеску у сумі 445 000грн., яка викладена в листі № 126086/10/26-15-13-13-12 від 3.07.2019р.;

- зобов`язати повторно розглянути зазначену заяву та підготувати висновок про повернення на розрахунковий рахунок підприємства надміру та/або помилково сплачених коштів єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у сумі 445 000грн.

В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначив, що ГУ ДФС протиправно відмовило підприємству у поверненні надмірно сплаченої суми єдиного внеску з мотивів неподанням до органу доходів і зборів звіту про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, оскільки така підстава для відмови не передбачена п.7 Порядку № 6 від 16.01.2016р. Крім того позивач звертає увагу, що в електронному кабінеті платника податків ПП "Контро Лайт" в розділі "стан розрахунків з бюджетом" міститься інформація щодо наявності переплати з ЄСВ в сумі 445 040,00грн., що додатково свідчить про неправомірність відмови відповідача у поверненні коштів.

Посилаючись на вказане просило позов задовольнити.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 2 грудня 2019р. позовні вимоги задоволено частково.

Визнано протиправною відмову ГУ ДФС у м.Києві в задоволенні заяви ПП "Контро Лайт" від 21.06.2019р. вих. № 21/06 про повернення надмірно сплаченої суми єдиного внеску у сумі 445 000грн., яка викладена в листі № 126086/10/26-15-13-13-12 від 3.07.2019р.

Зобов`язано ГУ ДФС у м.Києві підготувати висновок про повернення на розрахунковий рахунок ПП "Контро Лайт" надміру та/або помилково сплачених коштів єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у сумі 445 000грн.

В іншій частині позовних вимог відмовлено.

В апеляційній скарзі ГУ ДФС у м.Києва, посилаючись на порушення норм права, просить рішення суду скасувати та прийняти у справі нове рішення, яким відмовити у задоволені позову в повному обсязі.

Судова колегія вважає, що у відповідності до п.1 ч.1 ст.311 КАС України, апеляційну скаргу можливо розглянути в порядку письмового провадження, оскільки в матеріалах справи достатньо доказів для вирішення справи по суті.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідь судді-доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів дійшла до висновку про залишення скарги без задоволення, а рішення суду без змін, з наступних підстав.

Відповідно до ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що у контролюючого органу були відсутні законодавчо встановлені підстави для залишення без задоволення заяви позивача про повернення надмірно сплаченої суми єдиного внеску. Тому, суд вважав, що належним способом відновлення порушеного права є зобов`язання ГУ ДФС у м. Києві підготувати висновок про повернення на розрахунковий рахунок позивача надміру та/або помилково сплачених коштів єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, тобто зобов`язав відповідача прийняти рішення на користь позивача.

Вирішуючи спір судова колегія вважає, що суд першої інстанції повно та об`єктивно дослідив обставини по справі, надані докази, правильно визначив юридичну природу спірних правовідносин і закон, який їх регулює.

Так, судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного розгляду справи, що 21.06.2019р. ПП "Контро Лайт" звернулося із заявою до керівника ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м.Києві за №21/06, в якій просило перерахувати надміру або помилково сплачені кошти у сумі 445 000грн. з рахунку № НОМЕР_1 , відкритого ДПІ у Печерському районі м.Києва ГУ ДКСУ у м.Києві (МФО 820019) на рахунок № НОМЕР_2 , відкритий ПП "Контро Лайт" в ПАТ АБ "Укргазбанк" (МФО 320478). У якості причини повернення коштів зазначено: надмірна сплата сум єдиного внеску за листопад 2018р..

До вказаної заяви підприємством було додано копію платіжного доручення №3 від 29.11.2018р. та копію довідки ПАТ АБ "Укргазбанк" від 22.02.2019р..

3.07.2019р. ГУ ДФС у м.Києві своїм листом за №126086/10/26-15-13-13-12 "Щодо повернення надміру сплачених коштів з єдиного внеску" повідомило ПП "Контро Лайт" про відсутність законодавчих підстав для повернення надміру сплачених коштів з єдиного внеску, оскільки згідно п.3 Порядку №6 від 16.01.2016р. надміру сплачені суми єдиного внеску - суми коштів, які на певну дату зараховані на відповідний рахунок 3719 понад нараховані суми єдиного внеску на таку дату (крім сум авансових платежів, граничний строк сплати яких не настав, сплачених відповідно до абзацу другого частини восьмої статті 9 Закону). У полі призначення платежу наданого платіжного доручення № 3 від 29.11.2018р. вказано "*;101;42388360;71010000; реєстр. №10-01262316;ЄСВ за жовтень 2018р.; 22%-445 000грн.", хоча звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до органів доходів і зборів згідно додатку 4 до Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 14.04.2015 № 435, за вказаний період не надано.

Вважаючи відмову у поверненні надміру сплачених коштів з ЄСВ протиправною ПП "Контро Лайт" звернулося в суду із даним позовом.

Перевіряючи правомірність та законність дій та рішень податкового органу, з урахуванням підстав, за якими позивач пов`язує їх незаконність та скасування, судова колегія виходить з наступного.

Положеннями ч.2 ст.19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи лише на підставі закону в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює Податковий кодекс України (надалі - ПК України), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв`язку з проведенням адміністративної реформи" від 4.07.2013р. № 406-VII до Закону № 2464 та ПК України внесені зміни, відповідно до яких право адміністрування єдиного внеску, яке раніше було у органів Пенсійного фонду України, передано органам доходів і зборів.

Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку визначає ЗУ "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 8.07.2010р. №2464-VI (надалі - Закон №2464-VI).

Відповідно до ч.13 ст.9 цього Закону суми помилково сплаченого єдиного внеску зараховуються в рахунок майбутніх платежів єдиного внеску або повертаються платникам у порядку і строки, визначені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної бюджетної політики, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, Пенсійним фондом та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Порядок зарахування у рахунок майбутніх платежів єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування або повернення надміру та/або помилково сплачених коштів затверджений наказом Міністерством фінансів України 16.01.2016р. № 6 (надалі - Порядок №6).

Згідно з п.5 цього Порядку повернення коштів здійснюється у випадках: 1) надмірної або помилкової сплати сум єдиного внеску та/або застосованих фінансових санкцій на відповідний рахунок 3719; 2) помилкової сплати сум єдиного внеску та/або застосованих фінансових санкцій на невідповідний рахунок 3719; 3) помилкової сплати сум єдиного внеску та/або застосованих фінансових санкцій на рахунок з обліку доходів бюджету; 4) помилкової сплати податкових зобов`язань з податків, зборів, штрафних (фінансових) санкцій та пені, передбачених Податковим кодексом України, на рахунок 3719.

Положеннями п.6 Порядку №6 встановлено, що повернення коштів здійснюється на підставі заяви платника про таке повернення. У випадку, передбаченому пп.3 п.5 цього Порядку, заява подається до органу доходів і зборів за місцем обліку помилково сплачених коштів у довільній формі із зазначенням суми та напряму повернення. Помилково сплачені суми у випадках, передбачених пп.3 та 4 п.5 цього Порядку, підлягають поверненню з урахуванням положень ст.43 ПК України та п.12 ст.9 Закону №2464-VI.

Згідно до п.7 Порядку №6 у разі надходження заяви про повернення коштів підрозділ органу доходів і зборів, на який покладено функцію адміністрування єдиного внеску, у строк не більше ніж десять робочих днів з дати реєстрації заяви проводить перевірку наданої платником інформації.

Заява залишається без задоволення у таких випадках: невідповідність заяви формі, визначеній у додатку 1 до цього Порядку; недостовірність викладеної у заяві платника інформації; подання заяви не за місцем обліку надміру та/або помилково сплачених сум єдиного внеску; наявність у платника заборгованості зі сплати єдиного внеску та/або фінансових санкцій.

У разі відмови у задоволенні заяви про повернення коштів платнику єдиного внеску підрозділом органу доходів і зборів, на який покладено функцію адміністрування єдиного внеску, надається повідомлення за підписом посадової особи із зазначенням причин відмови.

Підрозділ органу доходів і зборів, відповідальний за ведення обліку платежів та складання звітності, у строк не більше ніж три робочих дні з дня отримання заяви з відміткою про підтвердження повернення коштів, на підставі даних інформаційної системи готує висновок за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку та два примірники реєстру висновків про повернення надміру та/або помилково сплачених коштів єдиного внеску за формою згідно з додатком 3 до цього Порядку.

На підставі висновку та у строк не пізніше ніж три робочих дні з дня його реєстрації підрозділ органу доходів і зборів, відповідальний за ведення фінансово-економічної роботи та бухгалтерського обліку, нижчого рівня оформлює розрахунковий документ на повернення коштів з рахунку 3719, на який їх було сплачено, та направляє його відповідному управлінню (відділенню) Державної казначейської служби України у районі, районі у місті, місті обласного, республіканського значення (п.8 Порядку № 6).

Як вбачається із матеріалів справи, що підставою для відмови у поверненні коштів зі сплати єдиного внеску стали не подання на момент відповіді звіту згідно додатку 4 до Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 14.04.2015р. №435 із змінами і доповненнями (далі - Порядок № 435) за період жовтень 2018р..

Аналізуючи вищевикладене, судова колегія вважає, що зазначена відмова в поверненні коштів є безпідставною, оскільки підприємством 29.11.2018р. сплачено на рахунок 3719 суму єдиного внеску у розмірі 445 000грн., яка була зарахована на відповідний рахунок понад нараховану суми єдиного внеску на таку дату, внаслідок чого за підприємством з 29.11.2018р. по 31.05.2019р. обліковується переплата з ЄСВ в сумі 445 040,00 грн. Тобто, ПП "Контро Лайт" було надміру сплачено суму єдиного внеску у розмірі 445 000грн. на відповідний рахунок 3719, що відповідно до пп.1 п.5 Порядку №6 є підставою для її повернення.

З урахуванням вищевикладеного, суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

В доводах апеляційної скарги апелянт посилався на неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права. На думку судової колегії, викладені у скарзі доводи не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального чи порушення норм процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи по суті.

За таких обставин, судова колегія вважає, що рішення суду ухвалено з додержанням норм процесуального та матеріального права, а тому не вбачає підстав для його скасування.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.246, 311, 315, 316 КАС України, колегія суддів,-

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у м.Києві - залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 2 грудня 2019р. - залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня отримання судового рішення.

Головуючий: Ю.М.Градовський

Судді: А.В.Крусян

О.В.Яковлєв

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.02.2020
Оприлюднено19.02.2020
Номер документу87676698
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/2021/19

Ухвала від 17.08.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 10.07.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 05.05.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 27.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 18.03.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 02.03.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 19.02.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Постанова від 19.02.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 21.01.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 20.01.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні