РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 січня 2020 року справа № 580/3298/19
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Гаращенка В.В.,
за участю:
секретаря судового засідання Дорошенко Л.В.,
представника позивача: Чакалова Р.К. - за довіреністю,
представника відповідачів: Батаргіна Ю.О. - за довіреностями,
розглянувши за правилами загального позовного провадження в місті Черкаси адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю БВ Груп Компані до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю БВ Груп Компані звернулось до суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Черкаській області, в якій просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС України у Черкаській області №1287560/42621317 від 23.09.2019, яким прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №1390 від 30.08.2019 на загальну суму 348699,62 грн. в тому числі ПДВ 58 116,60 грн.
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкової накладної податкову накладну №1390 від 30.08.2019 на загальну суму 348699,62 грн. в тому числі ПДВ 58 116,60 грн.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ДФС України зупинила реєстрацію вищенаведеної податкової накладної, вказавши підставою для зупинення реєстрації у квитанції, що обсяг постачання товару/послуги 82.99 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості платника податку.
При цьому, у квитанції зазначено, що для реєстрації необхідно надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкової накладної.
Позивач стверджує, що надав в електронному вигляді копії необхідних документів та пояснення щодо здійснених господарських операцій, однак оскарженим рішенням комісії Головного управління Державної податкової служби у Черкаській області, яка приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкової накладної, відмовлено у реєстрації податкової накладної.
Позивач звернув увагу, що у спірному рішенні не конкретизовано, які саме документи складені із порушеннями та яких не вистачає.
Позивач вказує, що ним виконано необхідні вимоги для реєстрації податкової накладної та надано всі необхідні документи, відтак, оскаржуване рішення про відмову у реєстрації податкової накладної є протиправним та підлягає скасуванню, а податкова накладна повинна бути зареєстрована днем фактичного подання в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав та наполягав на їх задоволенні.
До суду від представника відповідачів надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого зазначено, що зупинення реєстрації податкової накладної здійснюється в автоматичному режимі, без втручання працівників ГУ ДФС у Черкаській області, шляхом перевірки відповідності податкової накладної та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації.
Щодо реєстрації податкової накладної представник відповідача зазначив, що наданих позивачем документів недостатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Зокрема, не надано ті чи інші первинні документи, які підтверджують фактичне здійснення господарських операцій з контрагентом, зокрема договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції.
Представник відповідачів звернув увагу, що 18.09.2019 ТОВ БВ Груп Компанія направлено до ГУ ДПС у Черкаській області повідомлення про надання пояснень та копій документів в кількості 3 шт. щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено: договір про надання послуг від 01.08.2019 № 41-1; акт надання послуг від 30.08.2019 №1739.
Згідно акту надання послуг від 30.08.2019 позивачем надані послуги з передпродажної підготовки товарів за серпень 2019 року, загальна вартість яких склала 348 699,62 грн.
Акт надання послуг складено та підписано від ТОВ БВ Груп Компанія головним бухгалтером Олексенко О.В. та від ПрАТ Пиво-безалкогольний комбінат Радомишль представником за довіреністю від 03.09.2018 № 19. Жодних довіреностей на уповноваження службових осіб підприємства на складання та підписання первинних документів, жодних платіжних документів або банківських виписок, позивачем до повідомлення не надано.
Враховуючи вищевикладене, представник відповідачів вважає, що рішення про відмову в реєстрації податкової накладної позивача прийнято правомірно, тому позовні вимоги є необґрунтованими.
У додаткових поясненнях представник позивача наголосив, що рішення про зупинення реєстрації податкової накладної не містило вичерпного переліку документів, які необхідно надати для реєстрації податкової накладної, а тому не відповідає принципу правової визначеності.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення учасників справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Відповідно до договору про надання послуг від 01.08.2019 №41-1 ТОВ БВ груп Компанія (Виконавець) зобов`язалось на умовах, передбачених договором надати ПАТ Пиво-безалкогольний комбінат Радомишль (Замовник) комплекс послуг з просування на ринку та оптимізації продажу товарів Замовника, а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити Виконавцю вартість наданих послуг.
Пунктом 2.3 Договору визначено, що надання послуг оформлюється Актом надання послуг. Згідно акту надання послуг від 30.08.2019 позивачем надані послуги з передпродажної підготовки товарів за серпень 2019 року. Загальна вартість робіт склала 348 699,62 грн.
12.09.2019 позивач відправив засобами телекомунікаційного зв`язку на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкової накладної (далі - ЄРПН) податкову накладну №1390 від 30.08.2019, виписану на користь ПАТ Пиво-безалкогольний комбінат Радомишль на суму 348699,62 грн., в тому числі ПДВ 58116,60 грн.
Згідно електронної квитанції від 12.09.2019 податкова накладна прийнята та відповідно до п. 201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК №1390 від 30.08.2019 в ЄРПН зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 82.99 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості платника податку.
Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкової накладної.
До податкової накладної №1390 від 30.08.2019 позивачем надіслано електронним зв`язком повідомлення про надання пояснення із додатками, в яких містились копії наступних документів:
- договір про надання послуг від 01.08.2019 № 41-1;
- акт надання послуг від 30.08.2019 № 1739.
Комісією Головного управління ДПС у Черкаській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації прийнято рішення №1287560/42621317 від 23.09.2019 про відмову в реєстрації у ЄРПН податкової накладної №1390 від 30.08.2019.
Підставою для відмови в реєстрації податкової накладної вказано ненадання копій документів: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.
Не погоджуючись з наведеним рішенням, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Вирішуючи спір по суті, суд виходить з того, що згідно підпунктів а , б пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України (далі - ПК України), об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів та послуг місце постачання яких розташоване на митній території України.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 ПК України).
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкової накладної та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкової накладної платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкової накладної платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (пункт 74.3 статті 74 ПК України).
В розумінні пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкової накладної, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок №1246) податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Пунктом 12 Порядку №1246 визначено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкової накладної та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Аналогічні норми містить пункт 201.16 статті 201 ПК України, згідно реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкової накладної може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
З наведених законодавчих норм випливає, що у разі відповідності податкової накладної та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, можливо зупинення їх реєстрації.
Суд також враховує, що відповідно п. 12 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкової накладної, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117 (далі - Порядок №117), у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Пунктом 13 Порядку №117 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;
2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;
3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до п. 14, 15 Порядку №117 перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкової накладної / розрахунків коригування, якщо такі податкова накладна / розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкової накладної / розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).
За змістом пунктів 16-21 Порядку №117 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України Про електронні довірчі послуги , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
ДФС розміщує та постійно оновлює на своєму офіційному веб-сайті відомості щодо засобів електронного зв`язку ДФС, якими можуть подаватися письмові пояснення та копії документів.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).
Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;
- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;
- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
При юридичній оцінці рішень про відмову в реєстрації податкових накладних суд виходить з того, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено перелік документів, необхідних для її реєстрації. З врахуванням цієї обставини суд дійшов висновку, що невідповідність вимоги контролюючого органу щодо надання документів правовій визначеності виключає для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимоги. Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів. Хоча перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначено пунктом 14 Порядку №117, конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
У цьому контексті, суд звертає увагу, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено про необхідність надання позивачем довіреностей на підтвердження повноважень представника контрагента щодо підписання акту про надані послуги.
При цьому оплата наданих послуг згідно вказаного договору послуг №41-1 від 01.08.2019 мала місце 01.10.2019, тобто на момент зупинення реєстрації податкової накладної та прийняття оскарженого рішення, позивач не мав у своєму розпорядженні документів, які підтверджують оплату наданих послуг.
Отже, висловлені представником відповідачів твердження щодо неналежності поданих позивачем документів для реєстрації податкової накладної, суд визнає необґрунтованими.
Підсумовуючи вищенаведені обставини в їх сукупності, суд доходить висновку про неправомірність оскаржених рішень про відмову в реєстрації поданої позивачем податкової накладної.
Щодо вимог позивача про реєстрацію податкових накладних суд зазначає, що виходячи з практики Європейського суду з прав людини (зокрема, постанови по справі Олссон проти Швеції від 24.03.1988 (скарга № 10465/83), запорукою вірного застосування - дискреційних повноважень є високий рівень правової культури державних службовців. Обсяг цих повноважень суб`єкта владних повноважень повинен мати чіткі межі застосування, рішення органу має бути визнано протиправним, у разі, коли істотність порушення процедури потягнуло його неправильність, а за наявністю правової можливості (якщо ідеться про прийняття органом одного з двох рішень надати чи ні певну можливість здійснювати певні дій) суди повинні відновлювати порушене право шляхом зобов`язання суб`єкта владних повноважень (у т. ч. колегіальний орган) прийняти конкретне рішення про надання можливості, якщо відмова визнана неправомірною, а інших підстав для відмови не вбачається.
Зважаючи, що оскаржене рішення про відмову в реєстрації податкової накладної прийнято неправомірно, а інших підстав для відмови в реєстрації податкової накладної не вбачається, суд констатує наявність підстав для зобов`язання відповідача - Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкової накладної податкову накладну №1390 від 30.08.2019 на загальну суму 348699,62 грн. в тому числі ПДВ 58116,60 грн.
Підсумовуючи наведене, оцінивши наявні в матеріалах справи докази в їх сукупності, виходячи з системного аналізу положень законодавства України, суд приходить до висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню.
У відповідності до положень ст. 139 КАС України понесені позивачем судові витрати зі сплати судового збору слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 72, 76, 90, 139, 241-246, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС України у Черкаській області №1287560/42621317 від 23.09.2019 про відмову у реєстрації податкової накладної №1390 від 30.08.2019 на загальну суму 348699,62 грн. в тому числі ПДВ 58116,60 грн.
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053 м. Київ, Львівська пл. 8, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкової накладної податкову накладну №1390 від 30.08.2019 на загальну суму 348699,62 грн. в тому числі ПДВ 58116,60 грн.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби в Черкаській області (18002, м. Черкаси, вул. Хрещатик, 235, код ЄДРПОУ 43142920) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «БВ Груп Компані» (18001 м. Черкаси, вул. Пушкіна, 67, код ЄДРПОУ 42621317) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 3842 (три тисячі вісімсот сорок дві) грн.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана з врахуванням особливостей закріплених п. 15.5 Перехідних положень КАС України протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення суду. Якщо в судовому засіданні проголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складене 14 лютого 2020 року.
Суддя В.В. Гаращенко
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.01.2020 |
Оприлюднено | 21.02.2020 |
Номер документу | 87706292 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Коротких Андрій Юрійович
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
В.В. Гаращенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні